ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 вересня 2022 року Справа № 906/194/22
Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя Бучинська Г.Б., суддя Мельник О.В. , суддя Петухов М.Г.
розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Українська залізниця" на рішення Господарського суду Житомирської області від 17 травня 2022 року у справі №906/194/22 (повний текст складено 10 червня 2022 року, суддя Машевська О.П.)
за позовом АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця"
до Дочірнього підприємства "ШПАТ"
про стягнення 24140 грн.
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Житомирської області від 17 травня 2022 року у справі №906/194/22 відмовлено у позові АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" до Дочірнього підприємства "ШПАТ" про стягнення неустойки у п`ятикратному розмірі провізної плати за перевезення надлишку маси вантажу в сумі 24140 грн.
Вказане рішення мотивоване тим, що фактично вагон №60550621 на станції Полонне Південно-Західної залізниці 25 серпня 2021 року було завантажено залізницею, а не підприємством. На підставі встановлених обставин справи, судом відхилено доводи залізниці про те, що відповідачем при заповненні накладної №34908962 було допущено невідповідність у масі вантажу в вагоні №660550621, оскільки відомості про масу вантажу внесено підприємством до перевізного документа за вихідними даними, складеними залізницею - Протокол зважування вантажних вагонів на станції Полонне Південно-Західної залізниці (341709) за 25 серпня 2021 року.
Не погоджуючись з прийнятим судом першої інстанції рішенням, позивач звернувся до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить поновити строк на апеляційне оскарження, скасувати рішення Господарського суду Житомирської області від 17 травня 2022 року у справі №906/194/22 та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити.
Обгрунтовуючи свої вимоги апелянт зазначає, що з протоколу зважування завантажених вагонів вбачається, що вагон №60550621 було зважено 25 серпня 2021 року о 16 год. 33 хв. Вагон №60550621 було прийнято до перевезення 25 серпня 2021 року о 19 год. 05 хв., що підтверджується інформацією з перевізного документа в розділ додаткові відомості. Даний вагон після зважування перебував у віданні та повному розпорядженні відповідача більше двох годин. Суд першої інстанції приймаючи рішення не врахував, що саме відповідач як відправник несе відповідальність за перевантаження вагону №60550621, оскільки саме відповідачем в накладній зазначено, що вагон навантажено саме відправником (відповідачем), також саме відповідач по відправці №34908962 призначив відповідального за закріплення та навантаження вантажу економіста зі збуту Кучерука А.В.
Листом №906/194/22/3742/22 від 15 липня 2022 року матеріали справи витребувано з Господарського суду Житомирської області.
22 липня 2022 року до Північно-західного апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи №906/194/22.
Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25 липня 2022 року, у зв`язку із перебуванням у відпустці судді Маціщук А.В., внесено зміни до складу колегії суддів та визначено наступний її склад: головуючий суддя Бучинська Г.Б., суддя Мельник О.В., суддя Петухов М.Г.
Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 26 липня 2022 року у справі №906/194/22 поновлено строк на апеляційне оскарження, відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Українська залізниця" на рішення Господарського суду Житомирської області від 17 травня 2022 року у справі №906/194/22. Запропоновано відповідачу в строк протягом 10 днів з дня вручення даної ухвали надіслати до Північно-західного апеляційного господарського суду письмовий відзив на апеляційну скаргу в порядку, передбаченому статтею 263 ГПК України, та докази його надсилання апелянту. Роз`яснено учасникам справи, що розгляд апеляційної скарги відбудеться в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.
09 серпня 2022 року від Дочірнього підприємства "ШПАТ" надійшов відзив на апеляційну скаргу, відповідно до якого останнє вважає оскаржуване рішення законним та обґрунтованим, прийнятим у повній відповідності до норм матеріального та процесуального права, відтак в задоволенні апеляційної скарги просить відмовити, а судове рішення у справі залишити без змін.
15 серпня 2022 року від АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Укрзалізниця" надійшла відповідь на відзив на апеляційну скаргу, у якій зазначено, що вагон №60550621 після зважування до моменту прийняття до перевезення перебував у віданні та повному розпорядженні відповідача більше двох годин, що надало йому можливість здійснювати будь які дії з вантажем. Твердження Відповідача у відзиві на апеляційну скаргу про те, що ним не здійснювалось завантаження вагону самостійно не відповідає дійсності, оскільки саме відповідачем визначено в накладній на відправку №34908962 одержувача.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до абзацу 1 частини 10 статті 270 ГПК України, апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.
За приписами частини 13 статті 8 ГПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться. З урахуванням конкретних обставин справи суд апеляційної інстанції за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи може розглянути такі апеляційні скарги у судовому засіданні з повідомленням (викликом) учасників справи (абзац 2 частини 10 статті 270 ГПК України).
Від учасників справи клопотань про розгляд апеляційної скарги у даній справі в судовому засіданні з повідомленням учасників справи не надходило.
Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку про розгляд апеляційної скарги Регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Українська залізниця" на рішення Господарського суду Житомирської області від 17 травня 2022 року у справі №906/194/22 за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.
Колегія суддів, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, відзиву на неї та відповіді на відзив, перевіривши надану судом юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення місцевого господарського слід залишити без змін.
При цьому колегія суддів виходила з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, 26 березня 2020 року АТ "Укрзалізниця" оприлюднено як публічну пропозицію для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com/ договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 25 лютого 2020 року (далі - договір), предметом якого є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та / або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за користування власним вагоном перевізника не є орендною платою (пункт 1.1. договору).
26 березня 2020 року АТ "Укрзалізниця" засвідчила прийняття від Дочірнього підприємства "ШПАТ" заяви про прийняття в цілому пропозиції (акцепту) укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом та повідомлено, що замовнику присвоєно коди відправника/одержувача: 4051; платника: 8211586, що підтверджується повідомленням про укладення договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 26 березня 2020 року №24705521/2020-002.
У вказаному повідомленні зазначено, що код платника використовується для ідентифікації договірних відносин, як номер договору, яким у даному випадку є №8211586 /а.с. 147-149/.
28 липня 2021 року АТ "Укрзалізниця" на офіційному сайті оприлюднено нову редакцію Договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом.
Змінами в Договір проіндексовано розмір ставок плати за додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, що надаються за вільними тарифами (додаток 1-1 до Договору), розмір яких опубліковано 16 липня 2021 року на офіційному сайті АТ "Укрзалізниця" за посиланням - https://uz.gov.ua/cargo_transportation/dogtariffs/perel1/552187/ та вводиться в дію 16 серпня 2021 року. Решта ставок без змін.
Таким чином, у період з 25 серпня 2021 року 30 серпня 2021 року Договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом від 26 березня 2020 року №24705521/2020-002 діяв в редакції, чинній з 16 серпня 2021 року до 01 вересня 2021 року.
04 січня 2021 року між Акціонерним товариством "Укрзалізниця" в особі начальника виробничого підрозділу Жмеринська механізована дистанція навантажувально-розвантажувальних робіт регіональної філії "Південно-Західна залізниця" акціонерного товариства "Українська залізниця" (як дистанція) та Дочірнім підприємством "ШПАТ" (як замовник) було укладено Договір №ПЗ/МЧ-215060/1110 про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт.
Договір №ПЗ/МЧ-215060/1110 про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт від 04 січня 2021 року регламентує взаємовідносини між дистанцією і замовником щодо проведення навантажувально-розвантажувальних робіт згідно із Протоколом узгодження договірної ціни (Додаток №1), що є невід`ємною частиною даного Договору, а також здійснення розрахунків за ним. Зміни та доповнення до даного Договору вносяться шляхом підписання додаткових угод, які є невід`ємною частиною цього Договору (пункт 1.1. Договору №ПЗ/МЧ-215060/1110 про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт).
Замовник доручає, а дистанція зобов`язується за оплату на умовах, визначених даним договором, виконувати роботи на станціях філії "Південно-Західна залізниця" АТ "Укрзалізниця" (пункт 1.2. Договору №ПЗ/МЧ-215060/1110 про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт).
Сторони зобов`язані забезпечувати порядок та час виконання робіт згідно з Єдиними нормами виробітку та часу на вагонні, автотранспортні та складські навантажувально-розвантажувальні роботи (пункт 1.3. Договору №ПЗ/МЧ-215060/1110 про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт).
Вантаж, який надходить на адресу замовника і підлягає вивантаженню/навантаженню повинен відповідати вимогам Статуту залізниць України та Правилам перевезень вантажів залізничним транспортом України (пункт 2.2. Договору №ПЗ/МЧ-215060/1110 про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт).
Дистанція зобов`язується, серед іншого, забезпечувати збереження рухомого складу та вантажів при виконанні навантажувально-розвантажувальних робіт; проводити роботи згідно пункту 1.1. даного договору на станціях де наявні необхідні механізми та бригади працівників (підпункти 3.1.1., 3.1.2 пункту 3.1. Договору №ПЗ/МЧ-215060/1110 про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт).
25 серпня 2021 року перевізником оформлено накопичувальну картку №25080654 зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов`язаних з перевезеннями вантажів (вантажобагажу) форми ДФУ-92, в якій визначено перелік послуг наданих ДП "ШПАТ" (замовник):
1) участь представників залізниці при переважуванні експортно-імпортних та внутрішніх вантажів; код/підкод платежу 178/001; сума платежу 400-20; найменування та номер документа: ГУ-46 №25080192; дані для нарахування платежу - 40 хв; підстави для справляння платежів - збірник тарифів Р. 3 п. 4.2.;
2) зважування на вагах залізниці при переважуванні експортно-імпортних та внутрішніх вантажів на ван. вагах; код/підкод платежу 195/001; сума платежу - 2727-60; найменування та номер документа - ГУ-46 №25080192; дані про нарахування платежу - 12 ваг.; підстави для справляння платежів - збірник тарифів Р.3 п. 4.1.;
3) заповнення документів при переважуванні експортно-імпортних та внутрішніх вантажів за документами (СМГС, ЦІМ...); код/підкод платежу 208/001; сума платежу - 18-70; найменування та номер документа - ГУ-46 №25080192; дані для нарахування платежу - 1 од.; підстави для справляння платежів - збірник тарифів Р.3 п. 10, разом 3146-50.
Накопичувальну картку оформлено працівником станції ОСОБА_1 (ЕЦП 25.08.2021 19:20) та працівником вантажовласника Нікітчиним М.М. (ЕЦП 25 серпня 2021 року 20:00) /а.с. 97/.
25 серпня 2021 року також оформлений Протокол зважування вантажних вагонів на станції Полонне Південно-Західної залізниці (341709) у якому, серед іншого, значиться запис за порядковим №21 - 25.08. о 16:33, станція Полонне, відправник ДП "ШПАТ", вантаж - промсировина, номер вагону 60550621, вантажопідйомність - 70000 кг, брутто - 92700, тара 23300, нетто - 69400, тел.1 - 50380, тел.2 - 42320, перевант.візка кг - 3730, зміщпрод. кг -8060, брутто попер. мм - 4, оператор ОСОБА_1 /а.с. 95-96/.
25 серпня 2021 року Залізниця на станції Полонне Південно-Західної залізниці (341709) згідно накладної СМГС №34908962 взяла для перевезення вантаж ДП "ШПАТ" (код ЄДРПОУ 24705521) - 25291000 польовий шпат ЕТСНГ - 241459, не упакований, насипом, маса (в кг) 414040. Вказано відповідальну особу за закріплення та навантаження вантажу - економіст зі збуту ОСОБА_2 . У графі "№21 спосіб визначення маси" вказано вагонні ваги, у русі, мах 150т, заводський №139" /а.с. 14-16/.
27 серпня 2021 року представниками Залізниці Трофімчук В. (приймальник) та Добродій О. (приймальник) складено акт загальної форми №743 у зв`язку із виявленням комерційної несправності, а саме: по прибуття потяга, одночасному зважуванні на електричних тонзометричних вагах виявлено різницю завантаження візків 9100 кг, перевантаження вантажу більше половини вантажопідйомності вагона на 2-й візок 4600 кг, вагон відправлений на контрольне переважування статичну вагу /а.с. 23/.
29 серпня 2021 року о 18:30 год. представниками Залізниці Ковальчук С. (агент комерційний), ОСОБА_3 (приймальник поїздів) складено акт загальної форми №8307, в якому зазначено комерційну несправність - вагон завантажено поза межами вантажопідйомності вагону. При комісійному переважуванні вагона на 150 трьохплатформенній електронній тензометричній вазі клеймо 2021 р. виявлено: брутто: 67250 кг, 6тара вагона з ПД 23300 кг, нетто: 70950 кг, по документу нетто 69400 кг, тобто вагон завантажений більше документа на 1550 кг, вантажопідйомність вагона 70 тн, тобто вагон завантажений понад вантажопідйомність на 950 кг, що є порушенням пункту 4.1. глави 1 додатку 3 до СМГС та загрожує безпеці руху згідно ПТЕ розділ 15 п. 15.27. Різниця завантаження візків складає 9550 кг, завантаження вантажу на перший візок 30700 кг, на другий візок 40250 кг, що перевищує половину вантажопідйомності на другий візок на 5250 кг та порушенням п. 4.3. гл. 1 дод. 3 до СМГС /а.с. 24/.
29 серпня 2021 року станцією перевезення Здолбунів було складено комерційний акт №350002/62 від 29 серпня 2021 року, який підписано начальником станції Кіяшко В.Г., агентом комерційним ОСОБА_4 та приймальником поїздів ОСОБА_5
30 серпня 2021 року за №ДС-2/4026 Залізницею надіслано Заступнику начальника митного посту начальнику ВМО №1 митного поста "Рівне" Рівненської митниці повідомлення про надання згоди, згідно р. 5 п. 27.2 СМГС, для відвантаження лишків вантажу з вагону №60550621 в інший вагон в присутності працівника поліції та охорони Залізниці /а.с. 34/.
За згодою Рівненської митниці, наданої листом від 30 серпня 2021 року за №7В-28-01-4/13, Залізницею перевантажено лишки вантажу в інший вагон /а.с. 36/.
07 вересня 2021 року представниками Залізниці на станції Здолбунів Львівської області Кияшко В.Г., агентом комерційним ОСОБА_6 та приймальником потягів ОСОБА_5 оформлено акт загальної форми №162, в якому зазначено, що для усунення перевантаження у вагон поза межами вантажопідйомності і більше документу, вантаж "польовий шпат" із вагону №60550621 в кількості 1550 кг відвантажено у вагон №44271914. Після відвантаження вантажу "польовий шпат", проведена перевірка даних вагонів на 150тн трьохплатформенних електронних вагах клеймо 2021р., маса вантажу складає: вагон №60550621 брутто 92700 кг, тара 23300кг, нетто 69400 кг, вантажопідйомність вагону 70тн, що не перевищує вантажопідйомність даного вагону; різницю завантаження візків 400 кг, навантаження на перший візок - 34900 кг, на другий візок - 34500 кг, що не перевищує половину вантажопідйомності вагону /а.с. 25/.
07 вересня 2021 року представниками Залізниці на станції Здолбунів Львівської області агентами комерційними ОСОБА_6 та ОСОБА_7 оформлено акт загальної форми №163 про нарахування ДП "Шпат" платежів за затримку вагонів на суму 10178,90грн /а.с. 26/.
08 вересня 2021 року за №ДС-2/4139 Залізницею повідомлено Заступника начальника митного посту начальника ВМО №1 митного посту "Рівне" Рівненської митниці про те, що вагон №60550621 відправлено за призначенням /а.с. 35/.
26 жовтня 2021 року Залізниця надіслала ДП "ШПАТ" претензію, у якій повідомлено, що 30 серпня 2021 року з дозволу митного поста "Рівне" Рівненської митниці ДФС вантаж у кількості 1550 кг перевантажено у вагон №44271914 і відправлено на станцію призначення. Неустойка по пункту 3 стягується відповідно до статті 31 "Плата провізної плати та неустойки" СМГС у п`ятикратному розмірі провізної плати за перевезення надлишку маси вантажу. Провізна плата надлишку становить 4828,00грн. Таким чином, розмір штрафу становить 24140,00грн /а.с. 10-11/.
04 листопада 2021 року за вих. №279 ДП "ШПАТ" у відповіді на претензію вимоги останньої не визнало, оскільки перед відправленням 26 серпня 2021 року партії з шести інвентарних напіввагонів зі станції Полонне Південно-західної залізниці на станції відправлення на підставі чинного договору з Козятинською дирекцією залізничних перевезень було проведено зважування вагона №60550621. Так, маса складала: нетто-69400 кг, тара -23300кг при вантажопідйомності вагона -70000кг. Таким чином, перед відправленням вагона на станції відправлення Полонне усі норми щодо його загальної ваги та розподілення вантажу між осями було виконано, що підтверджується накладною №34908962. З посиланням на статтю 614 Цивільного кодексу України, підприємство наголосило, що особа є невинуватою, якщо вона доведе , що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання /а.с.12/.
Оскільки ДП "ШПАТ" відмовилося в добровільному порядку сплатити неустойку в розмірі 24140,00 грн, Залізниця передала спір на вирішення суду.
Враховуючи вищевикладені обставини справи, місцевий господарський суд прийшов до висновку про відмову у позові, з чим погоджується колегія суддів з огляду на наступне.
Згідно зі статтею 62 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 квітня 1998 року №457, порядок розрахунків за перевезення і послуги встановлюється Укрзалізницею згідно з чинним законодавством. Платежі за перевезення експортно-імпортних вантажів здійснюються згідно з міжнародними угодами та чинним законодавством.
01 листопада 1951 року СРСР було підписано угоду про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - СМГС).
17 вересня 1992 року Україна приєдналася до Віденської конвенції "Про правонаступництво держав щодо договорів", яка була ратифікована постановою Верховної ради України "Про приєднання України до Віденської конвенції".
У розрізі даного спору до правовідносин сторін також застосовується Угода про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - СМГС; дата приєднання України: 05 червня 1992 року, дата набрання чинності для України: 05 червня 1992 року), із змінами та доповненнями.
Відповідно до §1 статті 3 СМГС дана угода встановлює єдині правові норми договору перевезення вантажу у прямому міжнародному залізничному сполученні і у прямому міжнародному залізнично-паромному сполученні.
Відповідно до статті 13 СМГС перевезення вантажів може здійснюватися з використанням накладної ЦИМ/СМГС.
Відповідно до §3 статті 14 СМГС укладення договору перевезення підтверджується накладною.
Таким чином, оформленням залізничної накладної №34908962 від 25 серпня 2021 року сторонами укладено договір перевезення у міжнародному залізничному вантажному сполученні.
Відповідно до §1 статті 16 СМГС відправник несе відповідальність за правильність відомостей і заяв, зазначених ним у накладній. Він несе відповідальність за всі наслідки неправильного, неточного або неповного зазначення цих відомостей і заяв, а також від того, що вони внесені в невідповідну графу накладної.
Відповідно до §3 пункту 1 статті 16 СМГС відправник сплачує перевізнику неустойку, якщо після укладення договору перевезення виявиться неправильність, неточність, неповнота вказаних відправником в накладній відомостей та заявок в результаті чого у складі вантажу були прийняті предмети, які не допускаються до переміщення через державний кордон хоча б в одній із держав, по території якої повинне здійснюватися перевезення.
За приписами даної статті 16 §3 частини 2 СМГС неустойка за пунктом 1 §3 стягується в п`ятикратному розмірі провізної плати, яка належить перевізнику.
При цьому за умовою §5 статті 30 СМГС при виявлені неправильних, неточних або неповних відомостей в накладній перевізник, що виявив таку невідповідність, і наступні перевізники обчислюють провізні платежі для вантажу, що дійсно перевозиться. У §4 статті 30 СМГС додатково передбачено, що у разі неправильного обчислення провізних платежів недобір підлягає сплаті.
У статті 29 СМГС передбачено, що перевізник складає комерційний акт, якщо при перевірці вантажу під час його перевезення або видачі констатує невідповідність найменування, маси і кількості вантажу відомостям, зазначеним в накладній.
Статтею 31 СМГС передбачено, що якщо угодою між учасниками перевезення не передбачено інше, сплата провізних платежів є обов`язком:
1) відправника, який бере участь у перевезенні вантажу, за винятком перевізника, який видає вантаж, за перевезення, яке їм здійснюється;
2) отримувача - перевізнику, який видає вантаж, за перевезення, яке їм здійснюється
Відносно неустойок діє такий же порядок.
Статтею 5 СМГС визначено, що при відсутності відповідних положень в цій Угоді, застосовується національне законодавство тієї країни, в якій повноважна особа реалізовує свої права.
Згідно § 5 статті 30 СМГС неустойки сплачуються перевізнику в порядку, передбаченому національним законодавством держави, в якому проводиться оплата.
Відповідно до частин 1 2 статті 909 Цивільного кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі.
Згідно з частиною 5 статті 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.
Постановою Кабінету Міністрів України №457 від 06 квітня 1998 року затверджено Статут залізниць України (далі - Статут).
За приписами статей 2, 3 Статуту ним визначаються обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом залізниць регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту. Дія Статуту поширюється на перевезення залізничним транспортом вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, у тому числі на перевезення вантажів, навантаження і розвантаження яких відбувається на залізничних під`їзних коліях незалежно від форм власності, які не належать до залізничного транспорту загального користування.
Як зазначено в статті 6 глави 1 Статуту, накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до місця призначення.
Зазначена вище залізнична накладна оформлена у встановленому законом порядку та за своєю правовою природою є двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу і підтверджують укладення договору перевезення вантажу залізничним транспортом. З огляду на положення статей 11 Цивільного кодексу України та 174 вони є підставою для виникнення у сторін угод визначених у них прав та обов`язків.
Згідно з пункту 28 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених Наказом Міністерства транспорту України №644 від 21 листопада 2000 року, вантажі, завантажені відправниками у вагони закритого типу (криті, ізотермічні, хопери, цистерни тощо) та контейнери, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду кузова (котла) вагона (контейнера), пломб (ЗПП), без перевірки вантажу. Вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
Статтею 118 Статуту передбачено, що за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
За неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли (стаття 122 Статуту).
Відповідно до частини 1 статті 129 Статуту обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Пунктом а) частини 2 статті 129 Статуту встановлено, що для засвідчення невідповідності маси і кількості вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.
Таким чином, підставою для матеріальної відповідальності вантажовідправника є обставини, викладені у комерційному акті, у зв`язку із чим суд досліджує правильність складання комерційних актів, а не актів загальної форми.
Відповідно до статті 24 Статуту залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначених відправником у накладній, на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.
Як зазначалося вище, 29 серпня 2021 року станцією перевезення Здолбунів було складено комерційний акт №350002/62 від 29 серпня 2021 року, який підписано начальником станції Кіяшко В.Г., агентом комерційним Ковальчук С.П. та приймальником поїздів ОСОБА_5 .
Пунктом 10 Правил складання актів, які затверджені наказом Міністерства транспорту України №334 від 28 травня 2002 року, передбачено, що комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.
За змістом частин 1, 3 статті 64 та частини 3 статті 65 Господарського кодексу України підприємство, як організаційна форма господарювання, може складатися з виробничих структурних підрозділів (виробництв, цехів, відділень, дільниць, бригад, бюро, лабораторій тощо) та самостійно визначає свою організаційну структуру, чисельність працівників та штатний розпис. Керівництво підприємством здійснюється його керівником, який призначається (обирається) власником (власниками) безпосередньо або через уповноважені органи чи наглядову раду такого підприємства (у разі її утворення) та відповідно до статуту є посадовою особою цього підприємства з правом розподілу обов`язків між працівниками підприємства.
Отже, якщо в штаті структурного підрозділу залізниці не передбачено посади начальника вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи), то на підставі наказу начальника такого підрозділу залізниці чи відповідно до робочої (посадової) інструкції іншого працівника залізниці має бути уповноважено на підписання від імені залізниці комерційних актів для забезпечення вимоги щодо їх оформлення за підписом трьох осіб, перелік яких визначено пунктом 10 Правил складання актів.
Зазначена правова позиція відповідає правовій позиції, викладеній у постановах Верховного Суду від 23 червня 2018 року у справі №916/1993/17, від 23 листопада 2018 року у справі №916/2450/17 та від 21 серпня 2019 року у справі №905/2360/18.
Як вбачається з матеріалів справи, комерційний акт №350002/62 від 29 серпня 2021 року підписано начальником станції Кіяшко В.Г., агентом комерційним ОСОБА_4 та приймальником поїздів ОСОБА_5 .
Агент комерційний ОСОБА_4 є працівником станції, яка особисто здійснювала перевірку та діяла відповідно до пункту 2.1 Розділу 2 своєї посадової інструкції, а саме виконувала завдання та обов`язки згідно пункту 2 "Інструкції прийомоздавача вантажу", яка затверджена наказом Укрзалізниці №157-ц від 02 квітня 2022 року та пункту 4 зазначеної інструкції в частині підписання комерційних актів, як завідувач вантажного двору /а.с.88-91/.
Таким чином, комерційний акт підписано уповноваженими особами у відповідності до пункту 10 Правил складання актів.
Водночас, відповідно до абзаців 1-3 пункту 9 Правил складання актів у комерційному акті детально описуються стан вантажу або багажу і обставини, за яких виявлена незбереженність, а також обставини, які могли бути причиною виникнення незбереженості вантажу, багажу чи вантажобагажу. Ніякі припущення та висновки про причини незбереженості або про вину відправника і залізниці до акта не вносяться. Усі графи бланка акта мають бути заповнені. Не дозволяється проставлення рисок та лапок замість повторення необхідних даних. У комерційному акті зазначається, чи правильно навантажений, розміщений і закріплений вантаж, а також про наявність та стан захисного маркування для вантажів, що перевозяться у відкритих вагонах.
Разом з тим, зазначений комерційний акт в розділі 15 не містить жодного опису стану вантажу та маркування, а містять лише опис маси вагона, у якому він перевозився. Не усі графи бланка акта є заповнені, він містить риски.
Оскільки вантаж перевозився у відкритому вагоні, порушення пункту 9 Правил складання актів свідчить про неналежність як доказу такого комерційного акта.
Статтею 23 Статуту залізниць України передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).
Статтею 37 Статуту залізниць України, пунктом 5 розділу Правил приймання вантажів до перевезення встановлено, що під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.
Пунктом 2.1 розділу Правил оформлення перевізних документів, встановлено, що вантажовідправник при заповненні перевізних документів вказує також масу вантажу у кілограмах.
Отже, на відправника покладається обов`язок заповнення комплекту перевізних документів, а також надається можливість до укладання договору перевезення перевірити внесені до перевізного документу відомості і при необхідності скласти новий документ.
Відповідно до додатку 3 розділу Правил оформлення перевізних документів оформлення перевізних документів визначено, що маса вантажу визначена відправником заповнюється, якщо маса вантажу визначена відправником. Вказується маса у кілограмах брутто вантажу, загальна маса відправки (прописом).
Згідно з пунктами 5, 7 Правил приймання вантажів до перевезення загальна маса вантажу визначається відправником зважуванням або розрахунковим способом. Спосіб визначення маси вантажу і тип ваг відправник зобов`язаний зазначити в накладній. Усі засоби вимірювальної техніки, які використовуються для визначення маси вантажів, мають бути повірені відповідно до вимог чинного законодавства. Засоби ваговимірювальної техніки повинні бути взяті на облік залізницею та відповідати вимогам Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, затвердженої Наказом Міністерства інфраструктури України від 31 липня 2012 р. за №442, та інших нормативно - правових актів. Маса вантажів, які перевозяться навалом, насипом, наливом, визначається зважуванням на вагонних вагах. Допускається використання інших типів ваг, крім вагонних, за умови їх відповідності вимогам законодавства про метрологію.
Згідно додатку 3 до Правил оформлення перевізних документів у графі 55 накладної представник відправника засвідчує правильність відомостей, указаних ним у перевізному документі. В електронній накладній накладається електронний цифровий підпис відправника.
У пункті 32 Статуту залізниць передбачено, що вантажі повинні завантажуватись без перевищення вантажопідйомності вагона (контейнера). У разі завантаження вагонів (контейнерів) понад їх вантажопідйомність організація, яка провадила навантаження (відправник, залізниця, порт), зобов`язана вивантажити надлишок.
Таким чином, зміст пункту 32 Статуту залізниць чітко покладає обов`язок з вивантаження надлишку вантажу на ту організацію, яка провадила навантаження вагонів, і такою може бути як перевізник, так і відправник (власник вантажу).
У пункті 24 Статуту залізниць передбачено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Тоді як Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Абзац 5 пункту 28 Правил приймання вантажів до перевезення конкретизує статтю 24 Статуту залізниць наступним чином: залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.
Згідно абзацу 4 пункту 28 Правил приймання вантажів до перевезення вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
З дослідженого місцевим судом та перевіреного колегією суддів вбачається, що залізнична накладна №34908962 від 25 серпня 2021 формально оформлена ДП "ШПАТ" відповідно до діючих вимог, зокрема містить відомості про спосіб визначення маси вантажу вагонні ваги, в русі, мах 150 т, заводський №139. У графі "20" накладної зазначено, що вантаж завантажено відправником. Однак, як достовірно встановлено судами, 25 серпня 2021 року Залізницею оформлений Протокол зважування вантажних вагонів на станції Полонне Південно-Західної залізниці (341709) у якому, серед іншого, значиться запис за порядковим №21 25 серпня 2021 року о 16:33, станція Полонне, відправник ДП "ШПАТ", вантаж - промсировина, номер вагону 60550621, вантажопідйомність - 70000 кг, брутто - 92700, тара 23300, нетто - 69400, тел.1 - 50380, тел.2 - 42320, перевант.візка кг - 3730, зміщпрод. Кг - 8060, брутто попер. мм - 4, оператор Шелюк Т.Д. /а.с. 95-96/.
Таким чином, маса вантажу у накладну внесена відправником за вихідними даними складеними Залізницею на підставі Протоколу зважування вантажних вагонів на станції Полонне Південно-Західної залізниці (341709) за 25 серпня 2021 року /а.с. 95-96/.
Зважування вантажу відбувалось залізницею з огляду на укладений із ДП "ШПАТ" договір про виконання навантажувально-розвантажувальних робіт ПЗ/М4-215060/ від 04 січня 2021 року.
25 серпня 2021 року Залізниця на станції Полонне Південно-Західної залізниці (341709) згідно накладної СМГС №34908962 взяла для перевезення вантаж відповідача - 25291000 польовий шпат ЕТСНГ - 241459, не упакований, насипом, маса (в кг) 414040. Вказано відповідальну особу за закріплення та навантаження вантажу - економіст зі збуту ОСОБА_2 .
Чинне законодавство у сфері перевезень залізничним транспортом забороняє станції відправлення Залізниці приймати до перевезення вагон, завантажений вантажовласником з перевищенням його вантажопідйомності.
Крім того, колегія суддів звертає увагу на той факт, що перевантаження вагона №60550621 на 950 кг встановлено 29 серпня 2021 року (тобто на четвертий день його руху).
Відповідно до пункту 2 Правил складання актів, у тих випадках, коли різниця у масі вантажу, визначеній на станції відправлення, порівняно з масою, що виявилася на станції призначення, не перевищує норми природної втрати маси вантажу і граничного розходження визначення його маси нетто, комерційний акт не складається, а оформлення видачі вантажу провадиться у порядку, передбаченому Правилами видачі вантажів, затвердженими наказом Мінтрансу від 21 листопада 2000 року №644.
Однак, матеріали справи не містять жодної інформації про можливі норми природної втрати маси вантажу та перевірку маси вантажу на станції призначення.
Згідно зі статтею 610 Цивільного кодексу України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Статтею 611 Цивільного кодексу України передбачені правові наслідки порушення зобов`язання, зокрема, сплата неустойки.
Відповідно до частини 1 статті 614 Цивільного кодексу України особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання.
Враховуючи те, що зважування вагона на станції відправлення здійснювалось Залізницею, перевантаження було виявлено на четвертий день руху потягу, комерційний акт містить недоліки щодо його оформлення (визначальним є відсутність інформації щодо лінії маркування, оскільки вантаж перевозився у відкритому вагоні), колегія суддів не вбачає підстав для стягнення з ДП "ШПАТ" неустойки у заявленому розмірі.
Місцевий господарський суд дійшов обґрунтованого висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог. Доводи апелянта висновків суду першої інстанції не спростовують.
Відтак, враховуючи, що апеляційний господарський суд перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, які (доводи і вимоги апеляційної скарги) у даному випадку не підтверджують ухвалення рішення, яке переглядається, із порушеннями, визначеними статтею 277 ГПК України в якості підстав для зміни чи скасування оскаржуваного рішення, а підстав для виходу за межі апеляційних доводів і вимог у порядку частини 4 статті 269 цього Кодексу апеляційним судом встановлено не було, апеляційна скарга Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Львівська залізниця" підлягає залишенню без задоволення, а рішення, яке переглядається, - без змін.
За змістом статті 129 ГПК України такий результат апеляційного перегляду має наслідком віднесення на рахунок скаржника витрат зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги.
Керуючись ст. ст. 269, 270, 273, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Регіональної філії "Львівська залізниця" АТ "Українська залізниця" на рішення Господарського суду Житомирської області від 17 травня 2022 року у справі №906/194/22 залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Житомирської області від 17 травня 2022 року у справі №906/194/22 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Справу №906/194/22 повернути до Господарського суду Житомирської області.
Повний текст постанови складений "21" вересня 2022 р.
Головуючий суддя Бучинська Г.Б.
Суддя Мельник О.В.
Суддя Петухов М.Г.
Суд | Північно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 20.09.2022 |
Оприлюднено | 23.09.2022 |
Номер документу | 106356242 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань |
Господарське
Північно-західний апеляційний господарський суд
Бучинська Г.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні