Справа № 591/9499/21
Провадження № 2/591/1153/22
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 червня 2022 року Зарічний районний суд м. Суми в складі:
головуючого судді - Северинової А.С.,
з участю секретаря cудового засідання - Мірошниченко Є.Є.,
позивача - ОСОБА_1 ,
представника відповідача - Палуна О.Г. ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Суми в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу № 591/9499/21 за позовом ОСОБА_1 до Комунального закладу Сумської міської ради Сумська дитяча музична школа № 1 про визнання незаконним та скасування наказу про відсторонення від роботи, -
ВСТАНОВИВ:
У грудні 2021 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Комунального закладу Сумської міської ради Сумська дитяча музична школа № 1 про визнання незаконним та скасування наказу про відсторонення від роботи.
Позовна заява мотивована тим, що з 01 вересня 1994 року вона була прийнята на посаду концертмейстера до Комунального закладу Сумської міської ради Сумська дитяча музична школа № 1. 15 березня 1995 року її було переведено на посаду викладача класу фортепіано Комунального закладу Сумської міської ради Сумська дитяча музична школа № 1.
08 листопада 2021 року відповідачем було прийнято наказ № 25-ОД «Про відсторонення від роботи», відповідно до якого її було відсторонено від роботи з 08 листопада 2021 року до закінчення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, або отримання працівником обов`язкового профілактичного щеплення проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Звертає увагу на те, що вона має протипоказання для проведення вказаного в наказі виду щеплення, про що їй лікарем було видано довідку, проте отримати довідку станом на день видання наказу в неї не було можливості, оскільки це потребувало певного періоду часу. Отримавши довідку про наявність протипоказань для проведення щеплення проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, вона надала її відповідачу, проте останнім не було скасовано наказ про її відсторонення.
Позивачка вважає оскаржуваний наказ незаконним і таким, що порушує її трудові та соціальні права, а також таким, що не відповідає нормам матеріального права, оскільки правових підстав для її відсторонення від роботи не було. При цьому, видаючи наказ про відсторонення її від роботи, відповідач послався не на Закон України, а на підзаконний нормативно-правовий акт Міністерства охорони здоров`я України, яке не вправі приймати акти про обмеження трудових прав працівників. Крім того, відповідно до положень ч. 4 ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» рішення про проведення обов`язкових профілактичних щеплень за епідемічними показниками на відповідних територіях та об`єктах повинно прийматися головними санітарними лікарями, а не Міністерством охорони здоров`я України. Також зауважує, що відповідачем не доведено його висновки щодо відмови позивачки від проходження щеплення.
Ухвалою Зарічного районного суду м. Суми від 11 січня 2022 року позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху.
Ухвалою Зарічного районного суду м. Суми від 03 лютого 2022 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та призначено справу до судового розгляду.
У листі від 17 лютого 2022 року № 11/01-27 директор Комунального закладу Сумської міської ради Сумська дитяча музична школа № 1 заперечив проти позову з тих підстав, що ним були проведені заходи проти запобігання розповсюдження гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Так, 20 жовтня 2021 року відбулися виробничі збори працівників школи, де він повідомив, що Міністерство охорони здоров`я України своїм наказом від 04 жовтня 2021 року № 2153, зареєстрованим в Мінюсті 07 жовтня 2021 року за № 1306/36928 затвердило перелік організацій, працівники яких підлягають обов`язковій вакцинації проти COVID-19, у тому числі, працівники позашкільної освіти. Також він наголосив, що цей наказ набирає чинності з 08 листопада 2021 року та попередив, якщо працівники, які мають абсолютні протипоказання до проведення щеплень повинні до 08 листопада 2021 року надати відповідні довідки про відсторонення від щеплення. Інформацію директора було взяти до уваги під власний підпис кожного працівника школи (протокол № 2 від 20 жовтня 2021 року). Оскільки позивачка до 08 листопада 2021 року не надала інформації про щеплення чи відтермінування вакцинації, тому відповідач видав наказ № 25-ОД від 08 листопада 2021 року про відсторонення її від роботи. 10 листопада 2021 року викладач ОСОБА_1 надала медичну довідку, де їй була відтермінована вакцинація на 1 місяць. Директор школи особисто повідомив її про скасування наказу про відсторонення від роботи. До того ж, позивачка отримала заробітну плату за листопад місяць у повному обсязі (а.с. 26).
В судовому засіданні позивачка ОСОБА_1 позов підтримала та просила його задовольнити. Представник відповідача Комунального закладу Сумської міської ради Сумська дитяча музична школа № 1 Палун О.Г. в судовому засіданні заперечив проти позову з підстав, викладених у письмових запереченнях.
Заслухавши думку учасників справи, дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що з 01 вересня 1994 року ОСОБА_1 була прийнята на посаду концертмейстера до Комунального закладу Сумської міської ради Сумська дитяча музична школа № 1. Наказом від 15 березня 1995 року її було переведено на посаду викладача по класу фортепіано Комунального закладу Сумської міської ради Сумська дитяча музична школа № 1 (а.с. 8-10).
Наказом Комунального закладу Сумської міської ради Сумська дитяча музична школа № 1 від 08 листопада 2021 року № 25-ОД «Про відсторонення від роботи» ОСОБА_1 викладача по класу фортепіано відсторонено від роботи з 08 листопада 2021 року до закінчення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, або отримання працівником обов`язкового профілактичного щеплення проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (а.с. 6).
Як зазначено у пункті 2 вказаного наказу, бухгалтерії відповідно до частини 1 статті 94 КЗпП України, частини 1 статті 1 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 року № 108/95-ВР оплату праці за час відсторонення не здійснювати.
Відповідно до консультативного висновку спеціаліста, складеного лікарем-терапевтом Кириченко Н.М. від 16 листопада 2021 року, ОСОБА_1 рекомендовано вакцинацію від COVID-19 відтермінувати на 1 місяць (а.с. 7).
Відповідно до статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає, або на яку він вільно погоджується. Використання примусової праці забороняється. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
У пунктах «а», «б» статті 10 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» встановлено обов`язки громадян у сфері охорони здоров`я, зокрема, піклуватись про своє здоров`я та здоров`я дітей, не шкодити здоров`ю інших громадян; у передбачених законодавством випадках проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення.
Відповідно до частини першої статті 46 КЗпП України відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається в разі:
- появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння;
- відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони;
- в інших випадках, передбачених законодавством.
До інших передбачених законодавством випадків належить, зокрема, відмова або ухилення від профілактичних щеплень працівників професій, виробництв та організацій, для яких таке щеплення є обов`язковим.
Відсторонення працівника від роботи слід розуміти як один із передбачених законодавством випадків призупинення трудових правовідносин, яке полягає в тимчасовому увільненні працівника від обов`язку виконувати роботу за укладеним трудовим договором і тимчасовому увільненні роботодавця від обов`язку забезпечувати працівника роботою або створювати умови для її виконання.
Тимчасове увільнення працівника від виконання його трудових обов`язків в порядку відсторонення від роботи на умовах та з підстав, встановлених законодавством, по суті не є дисциплінарним стягненням, а є особливим запобіжним заходом, який застосовується у виняткових випадках і має на меті запобігання негативним наслідкам.
Статтею 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» передбачено, що профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов`язковими і включаються до календаря щеплень.
Працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників та (або) поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов`язковим профілактичним щепленням також проти інших відповідних інфекційних хвороб. У разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень ці працівники у порядку, встановленому законом, відсторонюються від виконання зазначених видів робіт.
Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 04 жовтня 2021 року № 2153, який набрав чинності 08 листопада 2021 року, затверджено Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням (далі - Перелік № 2153). Відповідно до цього Переліку, обов`язковим профілактичним щепленням проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України цієї хвороби, підлягають працівники:
1) центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів;
2) місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів;
3) закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності;
4) підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління центральних органів виконавчої влади;
5) установ і закладів, що надають соціальні послуги, закладів соціального захисту для дітей, реабілітаційних закладів;
6) підприємств, установ та організацій, включених до Переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 березня 2015 року № 83.
Оскільки під час відсторонення працівник тимчасово увільняється від виконання своїх трудових обов`язків та не може виконувати роботу, то за загальним правилом такому працівникові заробітна плата в період відсторонення не виплачується, якщо інше не встановлено законодавством.
Чинним законодавством не передбачено обов`язку роботодавця щодо збереження за працівником заробітної плати на період його відсторонення від роботи у зв`язку з відмовою або ухиленням від проведення обов`язкових профілактичних щеплень проти гострої респіраторної хвороби COVID-19.
Пунктом 41-6 постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», який набрав чинності з 08 листопада 2021 року, керівникам державних органів (державної служби), керівникам підприємств, установ та організацій визначено забезпечити:
1) контроль за проведенням обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 працівниками та державними службовцями, обов`язковість профілактичних щеплень яких передбачена Переліком № 2153;
2) відсторонення від роботи (виконання робіт) працівників та державних службовців, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19 яких визначена Переліком № 2153 та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19, відповідно до статті 46 КЗпП України, частини другої статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» та частини третьої статті 5 Закону України «Про державну службу», крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19 та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, виданий закладом охорони здоров`я; а також
3) взяти до відома, що на час такого відсторонення оплата праці працівників та державних службовців здійснюється з урахуванням частини першої статті 94 КЗпП України, частини першої статті 1 Закону України «Про оплату праці» та частини третьої статті 5 Закону України «Про державну службу»; відсторонення працівників та державних службовців здійснюється шляхом видання наказу або розпорядження керівника державного органу (державної служби) або підприємства, установи, організації з обов`язковим доведенням його до відома осіб, які відсторонюються; строк відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили.
Відповідно до частини 1 статті 82 ЦПК України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їхніх представників.
В судовому засіданні позивачка ОСОБА_1 визнала обставини того, що їй письмово повідомлено відповідачем про необхідність проведення щеплення або надання довідки про наявність абсолютних протипоказань до проведення профілактичних щеплень. Разом з тим, оскільки консультаційний висновок спеціаліста про наявність у неї протипоказань у проведенні профілактичних щеплень від COVID-19 нею було отримано лише 16 листопада 2021 року, тобто після прийняття відповідачем 08 листопада 2021 року оспорюваного наказу, тому, отримавши цей висновок, вона одразу віднесла його на роботу.
У свою чергу, представник відповідача Комунального закладу Сумської міської ради Сумська дитяча музична школа № 1 директор школи Палун О.Г. визнав, що позивачка попереджала його про наявність у неї протипоказань до проведення профілактичних щеплень від COVID-19. Однак, оскільки у строк до 08 листопада 2021 року позивачка так і не надала медичну довідку про наявність у неї абсолютних протипоказань до проведення профілактичних щеплень, тому він видав оспорюваний наказ, який не вводив в дію, оскільки цей наказ був превентивним заходом до позивачки. Фактично цей наказ не був впроваджений, оскільки позивачка продовжувала ходити на роботу та отримувати заробітну плату у повному обсязі. Водночас, представник відповідача ствердив, що після отримання від позивачки консультаційного висновку спеціаліста від 16 листопада 2021 року про необхідність відтермінування вакцинації від COVID-19 на 1 місяць, юридично він цей наказ не скасував, а повідомив позивачку усно про скасування ним наказу від 08 листопада 2021 року № 25-ОД.
При цьому, позивачка визнала також і той факт, що увесь цей час протягом листопада 2021 року і надалі вона продовжувала ходити на роботу і отримувати заробітну плату, у тому числі за листопад 2021 року, у повному обсязі.
Надаючи оцінку встановленим обставинам справи, суд дійшов висновку, що оспорюваний наказ від 08 листопада 2021 року № 25-ОД про відсторонення позивачки від роботи відповідачем не був введений в дію. Вказане підтверджується тим, що незважаючи на відсторонення від роботи позивачка увесь час протягом листопада 2021 року продовжувала ходити на роботу і отримала заробітну плату у повному обсязі. Однак, отримавши 16 листопада 2021 року підтверджуючи документи про необхідність відтермінування позивачці вакцинації від COVID-19 на 1 місяць, відповідач не скасував оспорюваний наказ у спосіб, передбачений законом. Водночас, суд наголошує, що наказ має бути скасований у той самий спосіб, у який його було прийнято, тобто, шляхом видачі наказу про скасування або про визнання нечинним попереднього наказу. Отже, станом на день розгляду даної справи судом оспорюваний наказ від 08 листопада 2021 року № 25-ОД є чинним.
Відтак, враховуючи наявність у позивачки протипоказань до проведення вакцинації від COVID-19, що полягає у рекомендації відтермінування вакцинації від COVID-19 на 1 місяць, яке підтверджується відповідним медичним висновком, суд дійшов висновку про необхідність скасування оспорюваного наказу Комунального закладу Сумської міської ради Сумська дитяча музична школа № 1 від 08 листопада 2021 року № 25-ОД «Про відсторонення від роботи», відповідно до якого ОСОБА_1 , викладача по класу фортепіано відсторонено від роботи з 08 листопада 2021 року до закінчення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, або отримання працівником обов`язкового профілактичного щеплення проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Отже, позов підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 12, 13, 82, 264, 265, 273 ЦПК України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати наказ Комунального закладу Сумської міської ради Сумська дитяча музична школа № 1 від 08 листопада 2021 року № 25-ОД «Про відсторонення від роботи», відповідно до якого ОСОБА_1 , викладача по класу фортепіано відсторонено від роботи з 08 листопада 2021 року до закінчення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, або отримання працівником обов`язкового профілактичного щеплення проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Рішення суду може бути оскаржено безпосередньо до Сумського апеляційного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач: ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .
Відповідач: Комунальний заклад Сумської міської ради Сумська дитяча музична школа № 1, адреса: м. Суми, вул. Данила Галицького, буд. 73, код ЄДРПОУ 22976049.
Повне судове рішення складено 13 червня 2022 року.
Суддя А.С. Северинова
Суд | Зарічний районний суд м.Сум |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104722269 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них |
Цивільне
Зарічний районний суд м.Сум
Северинова А. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні