ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
УХВАЛА
"07" червня 2022 р. м. Житомир Справа № 906/182/22
Господарський суд Житомирської області у складі судді Шніт А.В.,
розглядаючи справу
за позовом Фізичної особи-підприємця Подіка Анатолія Олександровича
до Кам`янобрідської селищної ради Баранівського району Житомирської області
про стягнення 150904,00 грн,
за участю представників сторін:
від позивача: Крижанівський В. В. - ордер серія АМ №1024338 від 16.05.2022;
від відповідача: не з`явився;
ВСТАНОВИВ:
Фізична особа - підприємець Подік Анатолій Олександрович звернувся до Господарського суду Житомирської області з позовом до Кам`янобрідської селищної ради Баранівського району Житомирської області про стягнення 150 904,00грн заборгованості за договором №1 від 18.04.2019 з оплати виконаних робіт по об`єкту "Капітальний ремонт Кам`янобрідського дошкільного навчального закладу "Лісова казка" (приміщення пральні) за адресою: смт. Кам`яний брід, вул. Т. Шевченка, 16 Кам`янобрідської селищної ради Баранівського району Житомирської області.
Ухвалою від 13.04.2022 суд відкрив провадження у справі та призначив підготовче засідання.
Ухвалою від 17.05.2022 суд відклав підготовче засідання на 07.06.2022 о 15:00.
Як визначено ч. 4 ст. 45 Господарського процесуального кодексу України, відповідачами є особи, яким пред`явлено позовну вимогу.
У відзиві на позовну заяву вказано, що згідно з ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" та рішення Довбиської селищної ради від 08.12.2020 №14 вирішено почати процедуру реорганізації шляхом приєднання Кам`янобрідської селищної ради до Довбиської селищної ради. Довбиська селищна рада є правонаступником всього майна прав та обов`язків Кам`янобрідської селищної ради.
Згідно з абзацом першим пункту 7-1 розділу V "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснює Кабінет Міністрів України.
12.06.2020 Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження "Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Житомирської області" №711-р.
Відповідно до вказаного розпорядження, територіальними громадами, території яких входять до складу Довбиської території територіальної громади з адміністративним центром - смт Довбиш, зазначено Кам`янобрідську територіальну громаду. Отже, Кам`янобрідська територіальна громада увійшла до складу Довбиської територіальної громади.
За інформацією у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Кам`янобрідська селищна рада (ідентифікаційний код 04347321) перебуває в стані припинення, відомостей про правонаступників у реєстрі немає.
17.11.2020 внесено зміни до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", розділ V "Прикінцеві та перехідні положення" доповнено пунктами 6-1 і 6-2 такого змісту:
1) у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади);
4) сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту;
9) юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень новообраною радою.
Частиною 8 статті 45 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що повноваження місцевої ради, обраної на позачергових, повторних або перших виборах, закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної ради, обраної на наступних (чергових або позачергових) виборах.
Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад регулює Закон України "Про добровільне об`єднання територіальних громад".
Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.
Повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою (ч. 2 ст. 8 названого Закону).
Згідно з частинами 3, 4 статті 8 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", об`єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою. У разі об`єднання всіх територіальних громад одного району в одну об`єднану територіальну громаду все майно спільної власності територіальних громад такого району є комунальною власністю об`єднаної територіальної громади, а пов`язані з таким майном права та обов`язки належать об`єднаній територіальній громаді з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об`єднаною територіальною громадою.
З дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою, у порядку, визначеному цим Законом, здійснюється реорганізація відповідних юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, та розміщених поза адміністративним центром об`єднаної територіальної громади, шляхом їх приєднання до юридичної особи - сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади. Після завершення реорганізації відповідні юридичні особи - сільські, селищні, міські ради припиняються у порядку, визначеному цим Законом. Юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі об`єднаної територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків всіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних територіальними громадами, що об`єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною об`єднаною територіальною громадою
Рішенням Довбиської селищної ради від 08.12.2020 №14 "Про початок реорганізації, створення комісії з реорганізації та затвердження плану заходів реорганізації Кам`янобрідської селищної ради Житомирської області" вирішено розпочати процедуру реорганізації Кам`янобрідської селищної ради (ідентифікаційний код 04347321) шляхом приєднання до Довбиської селищної ради (ідентифікаційний код 04344392). Пунктом 2 цього рішення вирішено Довбиську селищну раду вважати правонаступником всього майна, прав та обов`язків Кам`янобрідської селищної ради (а.с. 70-72 т. 1).
Рішенням Довбиської селищної ради від 19.02.2021 №122 затверджено передавальний акт Кам`янобрідської селищної ради (а.с. 77-94 т.1). Доручено Довбиському селищному голові забезпечити виготовлення копії передавального акта за правилами, передбаченими законодавством про державну реєстрацію юридичних осіб, для здійснення державної реєстрації припинення Кам`янобрідської селищної ради як юридичної особи в результаті її реорганізації шляхом приєднання до Довбиської селищної ради (а.с.73 т. 1).
Відповідно до частини 1 статті 104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення врегульований ст.107 Цивільного кодексу України, відповідно до положень якої після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, установлених законом.
Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передання не окремого майна, прав або обов`язків, а всієї їх сукупності. Тобто, при універсальному правонаступництві до правонаступника чи правонаступників переходить усе майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать (незалежно від їх виявлення на момент правонаступництва), на підставі передавального акта. Наведені обставини передують внесенню запису до реєстру про припинення юридичної особи, яка припиняється у результаті реорганізації.
Питання процесуального правонаступництва регламентовані ст.52 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до якої у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.
За загальним правилом, правонаступництво - це перехід прав і обов`язків від одного суб`єкта до іншого. Правонаступництво є самостійною підставою заміни кредитора у зобов`язанні, його слід розглядати як певний юридичний механізм похідного право набуття, за яким до правонаступника переходять суб`єктивні права та обов`язки попередника. Правонаступництво для юридичних осіб може наставати в разі їх припинення з правонаступництвом. Припинення юридичної особи з правонаступництвом, тобто реорганізація юридичної особи, може проводитися у формі злиття, приєднання, поділу або перетворення.
Водночас, процесуальне правонаступництво - це перехід процесуальних прав і обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні. Процесуальне правонаступництво випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони матеріального правовідношення її правонаступником) і відображає зв`язок матеріального і процесуального права. Для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі (у тому числі, на стадії виконання судового рішення) необхідною умовою є наявність відповідних первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення та перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника.
Отже, правонаступництвом є перехід прав і обов`язків від одного суб`єкта до іншого. Розрізняють дві форми правонаступництва: універсальне та часткове (сингулярне). При універсальному правонаступництві до правонаступника (фізичної або юридичної особи) разом з правами первісного кредитора переходять і його обов`язки. Таке правонаступництво має місце у разі спадкування, реорганізації юридичної особи шляхом перетворення, злиття, приєднання. При частковому (сингулярному) правонаступництві, до правонаступника переходять тільки певні права та обов`язки кредитора.
Верховний Суд у постанові від 04.11.2020 у справі №922/817/18 зазначив, що за висновком Великої палати ВС, викладеним у постанові від 16.06.2020 у справі №910/5953/17, якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до новоствореної юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями. При цьому Велика палата Верховного Суду в зазначеній постанові визнала помилковим висновок попередніх інстанцій про те, що правонаступництво не відбулось за відсутності в реєстрі запису про припинення юридичної особи, яка реорганізовувалась шляхом злиття; з огляду на викладене та те, що положеннями ст.104, 107 ЦК не визначений момент переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється у зв`язку з реорганізацією, суд вважає, що такий момент не може пов`язуватися з внесенням запису до державного реєстру про припинення реорганізованої юридичної особи.
Зазначене кореспондується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 14.09.2020 у справі №296/443/16-ц.
Суд також враховує правову позицію, викладену в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.06.2020 у справі №910/5953/17, згідно якої при реорганізації юридичної особи відбувається універсальне правонаступництво. При універсальному правонаступництві все майно особи як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника чи правонаступників, при цьому в цій сукупності переходять усі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва правопопереднику незалежно від їх виявлення на той момент. Ухвалюючи рішення про реорганізацію, уповноважений орган юридичної особи спрямовує свою волю на передачу не окремого майна, прав або обов`язків, а усієї їх сукупності. При реорганізації в формі злиття немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Адже, правонаступник лише один, що унеможливлює виникнення будь-яких спорів щодо переходу майна, прав чи обов`язків. Отже, лише при припиненні суб`єкта господарювання шляхом поділу в розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий. Якщо припустити, що правонаступництво настає лише з моменту державної реєстрації припинення юридичної особи, то це призведе до можливостей порушення прав кредиторів, які протягом значного періоду часу не зможуть звернутися з вимогами до новоствореної юридичної особи, яка отримає все майно правопопередника, але не буде нести відповідальність за його зобов`язаннями.
З огляду на викладене, враховуючи, зокрема, рішення Довбиської селищної ради від 19.02.2021 №122, суд зазначає, що має місце факт універсального правонаступництва, коли до правонаступника - Довбиської селищної ради разом з правами Кам`янобрідської селищної ради і перейшли обов`язки останнього.
Крім того, суд зазначає, що постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 №807-ІХ у Житомирській області утворено Бердичівський, Житомирський, Коростенський та Новоград-Волинський райони.
Новоград-Волинський район (з адміністративним центром у місті Новоград-Волинський) утворено у складі територій Баранівської міської, Барашівської сільської, Брониківської сільської, Городницької селищної, Довбиської селищної, Дубрівської сільської, Ємільчинської селищної, Новоград-Волинської міської, Піщівської сільської, Стриївської сільської, Чижівської сільської, Ярунської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для заміни відповідача у справі Господарського суду Житомирської області №906/182/22 - Кам`янобрідську селищну раду Баранівського району Житомирської області на її правонаступника - Довбиську селищну раду Новоград-Волинського району Житомирської області.
Керуючись статтями 52, 233-235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
Замінити відповідача у справі №906/182/22 Кам`янобрідську селищну раду Баранівського району Житомирської області (ідентифікаційний код 04347321) на правонаступника - Довбиську селищну раду (12724, Житомирська область, Новоград-Волинський район, смт Довбиш, вул. Поліська, буд. 20; ідентифікаційний код 04344392).
Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та може бути оскаржена у порядку та строки, передбачені ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст ухвали складено: 13.06.2022
Суддя Шніт А.В.
Друк:
1 - в справу
2 - представнику позивача на електронну пошту: Кryzh@i.ua;
3 - відповідачу на електронну пошту: cambrada@ukr.net ;
dovbych_selrada@ukr.net
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 06.06.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104726843 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань підряду |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні