ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ С УД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"13" липня 2010 р. м. Київ К-14536/09
Колегія суддів Вищого адміністративного суду Укра їни у складі суддів:
Головуючого: судді Чалого С.Я.
Суддів: Бим М.Є.
Леонтович К.Г.
Островича С.Е.
Черпіцької Л.Т.
секретар
судового засідання М удренко А.О.
розглянувши в порядку ка саційного провадження у відк ритому судовому засіданні в залі суду адміністративну сп раву за позовом прокурора Са марського району м. Дніпропе тровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської м іської ради до відкритого ак ціонерного товариства “Укрс пецточмаш”, треті особи - Де ржавна податкова адміністра ція у Дніпропетровській обла сті, Дніпропетровське терито ріальне управління Державно ї комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнанн я установчих документів неді йсними,-
в с т а н о в и л а:
В червні 2007 року проку рора Самарського району м. Дн іпропетровська в інтересах д ержави в особі Дніпропетровс ької міської ради звернувся до Господарського суду Дніпр опетровської області з позов ом до відкритого акціонерно го товариства “Укрспецточма ш”, треті особи - Державна по даткова адміністрація у Дніп ропетровській області, Дніпр опетровське територіальне у правління Державної комісії з цінних паперів та фондовог о ринку про визнання установ чих документів недійсними.
Постановою Господарськог о суду Дніпропетровської обл асті від 17 липня 2007 року позовн і вимоги задоволено повністю . Визнано недійсним запис про проведення державної реєст рації товариства з обмеженою відповідальністю «Укрспецт очмаш». Визнано недійсними у становчі документи товарист ва з обмеженою відповідальні стю «Укрспецточмаш»з момент у їх реєстрації та свідоцтво про державну реєстрацію з мо менту його видачі. Визано нед ійсною реєстрацію випуску ак цій відкритим акціонерним то вариством «Укрспецточмаш»з моменту внесення інформації про неї до Загального реєстр у випуску цінних паперів. Виз нано недійсним свідоцтво про реєстрацію випуску акцій ВА Т «Укрспецточмаш». Припинено юридичну особу ВАТ «Укрспец точмаш».
Ухвалою Дніпропетровськог о апеляційного адміністрати вного суду від 10 квітня 2009 року апеляційні скарги товариств а з обмеженою відповідальніс тю “Міцар”, товариства з обме женою відповідальністю «Рей дер-Інвест»залишено без задо волення, а рішення суду першо ї інстанції без змін.
Не погоджуючись з зазначен ими судовими рішеннями суду першої та апеляційної інста нції, товариство з обмеженою відповідальністю “Міцар”, т овариство з обмеженою відпов ідальністю «Гамбіт», товарис тво з обмеженою відповідальн істю «Блік і Ко»подали касац ійні скарги в яких посилають ся на порушення норм матеріа льного та процесуального пра ва просять їх скасувати та по становити рішення, яким у зад оволенні позовних вимог відм овити.
Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного су ду України, колегія суддів вв ажає, що касаційні скарги під лягають частковому задоволе нню виходячи з наступного.
Судами попередніх інстанц ій встановлено, що виконавчи м комітетом Дніпропетровськ ої міської ради Дніпропетров ської області 19.09.2005 року зареєс тровано товариство з обмежен ою відповідальністю „Укрспе цточмаш" (код ЄДРПОУ 33806894), про що видано свідоцтво про держав ну реєстрацію суб'єкта підпр иємницької діяльності - юрид ичної особи та зроблено запи с №12241020000016903. Ст. 6 Статуту вищевказ аного товариства передбачен о, що учасниками товариства є громадяни ОСОБА_5, ОСОБА _6 та ОСОБА_7, які зобов'яза ні внести до статутного фонд у певні частки у вигляді прос тих іменних акцій ВАТ „Спецб етон". Дані внески передаютьс я на баланс товариства з обме женою відповідальністю „Укр спецточмаш" не пізніше ніж че рез один рік від дня реєстрац ії. До моменту державної реєс трації кожен з учасників вно сить до власності товариства 100 % вказаних вище акцій.
15 травня 2006 року Дніпропетро вським територіальним управ лінням Державної комісії з ц інних паперів та фондового р инку України, у зв'язку із звер ненням Державної податкової адміністрації у Дніпропетро вській області від 07.04.2006 року № 7109/10/35-311, проведена позапланова п еревірка ТОВ „Інкомсток" з пи тання дотримання реєстратор ом Положення „Про порядок ве дення реєстрів власників іме нних цінних паперів", затверд женого рішенням Комісії від 26.05.1998 р. № 60, під час реєстрації пе реходу права власності на ак ції ВАТ „Спецбетон".
Згідно з витягу з Журналу за писів в реєстрі власників пр остих іменних акцій ВАТ „Спе цбетон", який є додатком до акт у перевірки від 15.05 2006р. ТОВ „Інк омсток", зміни в реєстрі власн иків акцій ВАТ „Спецбетон", у з в'язку із передачею акцій гро мадянам до статутних фондів підприємств, проведеш ре єстроутримувачем (ТОВ „Інк омсток"' 30.11. 2005 року.
02 грудня 2005 року виконавчим к омітетом Дніпропетровської міської ради Дніпропетровсь кої області зареєстровано ст атут відкритого акціонерног о товариства "Укрспецточмаш" (код СДРПОУ 33806894), затвердженого установчими зборами відкрит ого акціонерного товариства "Укрспецточмаш" від 25 листопа да 2005 року (протокол №3).
Відкрите акціонерне товар иство "Укрспецточмаш" створе не у відповідності до проток олу № 2 зборів учасників Товар иства з обмеженою відповідал ьністю "Укрспецточмаш" від 25 л истопада 2005 року шляхом перет ворення Товариства з обмежен ою відповідальністю "Укрспец точмаш" у відкрите акціонерн е товариство.
Відкрите акціонерне товар иство "Укрспецточмаш" є право наступником всіх майнових та немайнових прав та обов'язкі в товариства з обмеженою від повідальністю "Укрспецточма ш" (п. 1.1. Статуту).
Місцезнаходження відкрито го акціонерного товариства " Укрспецточмаш": м. Дніпропетр овськ, пл. Леніна, буд. 1. Акціоне рами є фізичні особи - громадя ни України: ОСОБА_5, ОСОБ А_6 та ОСОБА_7.
07 березня 2006 року Державною к омісією з цінних паперів та ф ондового ринку здійснено реє страцію випуску відкритим ак ціонерним товариством "Укрсп ецточмаш" простих іменних ак цій у документарній формі на загальну суму 187 750 000,00 грн. про що видане свідоцтво про реєстр ацію випуску акцій за реєстр аційним номером 111/1/06.
Суди попередніх інстанцій приймаючи рішення про задов олення позовних вимог виходи ли з того, що згідно діючого за конодавства України міська р ада є єдиним органом, який упо вноважений державою здійсню вати функції з приводу держа вної реєстрації юридичних ос іб та фізичних осіб - підприєм ців через створені для цього управління з питань державн ої реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємці в, які мають статус виконавчо го органу міської ради, а тому оскільки міська рада є орган ом уповноваженим державою зд ійснювати відповідні функці ї, інтереси цього органу є інт ересами держави, захист яких покладено на органи прокура тури.
Колегія суддів Вищого адмі ністративного суду України н е погоджується з висновками суду першої та апеляційної і нстанції, оскільки відповідн о до пункту 2 статті 121 Конститу ції України на прокуратуру У країни покладається предста вництво інтересів громадяни на або держави в суді у випадк ах, визначених законом. Части нами 1, 2 статті 60 КАС України вс тановлено, що у випадках, вст ановлених законом, Уповноваж ений Верховної Ради України з прав людини, прокурор, орган и державної влади, органи міс цевого самоврядування, фізич ні та юридичні особи можуть з вертатися до адміністративн ого суду із адміністративним и позовами про захист прав, св обод та інтересів інших осіб і брати участь у цих справах.
Прокурор здійснює в суді пр едставництво інтересів гром адянина або держави в порядк у, встановленому цим Кодексо м та іншими законами, і може зд ійснювати представництво на будь-якій стадії адміністра тивного процесу.
Колегія суддів звертає ува гу на те, що враховуючи те, що "і нтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його за ступник у кожному конкретном у випадку самостійно визнача є з посиланням на законодавс тво, на підставі якого подаєт ься позов, в чому саме відбуло ся чи може відбутися порушен ня матеріальних або інших ін тересів держави, обгрунтовує у позовній заяві необхідніс ть їх захисту та зазначає орг ан, уповноважений державою з дійснювати відповідні функц ії у спірних відносинах (п. 4 Рі шення Конституційного Суду У країни у справі за конституц ійними поданнями Вищого арбі тражного суду України та Ген еральної прокуратури Україн и щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражно го процесуального кодексу Ук раїни (справа про представни цтво прокуратурою України ін тересів держави в арбітражно му суді) від 8 квітня 1999 року, спр ава N 1-1/99).
Як вбачається із ч. 2 резолют ивної частини вищевказаного Рішення Конституційного Суд у України під поняттям "орган , уповноважений державою зді йснювати відповідні функції у спірних відносинах" потріб но розуміти орган державної влади чи орган місцевого сам оврядування, якому законом н адано повноваження органу ви конавчої влади.
Згідно приписів статті 2 Зак ону України “Про місцеве сам оврядування в Україні”місце ве самоврядування в Україні - це гарантоване державою пра во та реальна здатність тери торіальної громади - жителів села чи добровільного об'єдн ання у сільську громаду жите лів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповід альність органів та посадови х осіб місцевого самоврядува ння вирішувати питання місце вого значення в межах Консти туції і законів України. Місц еве самоврядування здійснює ться територіальними громад ами сіл, селищ, міст як безпосе редньо, так і через сільські, с елищні, міські ради та їх вико навчі органи, а також через ра йонні та обласні ради, які пре дставляють спільні інтереси територіальних громад сіл, с елищ, міст.
Стаття 10 вищевказаного зако ну встановлює, що зокрема міс ькі ради є органами місцевог о самоврядування, що предста вляють відповідні територіа льні громади та здійснюють в ід їх імені та в їх інтересах ф ункції і повноваження місцев ого самоврядування, визначен і Конституцією України, цим т а іншими законами. В свою черг у, виконавчими органами сіль ських, селищних, міських, райо нних у містах (у разі їх створе ння) рад є їх виконавчі коміте ти, відділи, управління та інш і створювані радами виконавч і органи (ст. 11 Закону України “ Про місцеве самоврядування в Україні”).
Стаття 26 Закону України “Пр о місцеве самоврядування в У країні”, яка визначає виключ ну компетенцію сільських, се лищних, міських рад не віднос ить до повноважень відповідн их рад здійснення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців . Таку реєстрацію відповідно до приписів ст. 1, 5 Закону Украї ни “Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних о сіб - підприємців”проводит ь державний реєстратор - поса дова особа у виконавчому ком ітеті міської ради міста обл асного значення або у районн ій, районній у містах Києві та Севастополі державній адмін істрації за місцезнаходженн ям юридичної особи або за міс цем проживання фізичної особ и - підприємця.
Як вбачається з матеріалів справи, органом, що здійснив д ержавну реєстрацію ТОВ «Укрс пецточмаш»та в подальшому ві дкрите акціонерне товариств о «Укрспецточмаш»(код СДРПО У 33806894) є Виконавчий комітет Дн іпропетровської міської рад и Дніпроетровської області..
Таким чином, системний анал із приписів Конституції Укра їни, Закону України “Про місц еве самоврядування”, Закону України “Про державну реєстр ацію юридичних осіб та фізич них осіб - підприємців”та інш их законодавчих актів дає пі дстави стверджувати, що місь ка рада не є органом місцевог о самоврядування, якому зако ном надані повноваження орга ну виконавчої влади щодо зді йснення державної реєстраці ї юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, а тому за значення прокурором в якості позивача - органу уповноваже ного державою здійснювати ві дповідні функції у спірних в ідносинах - Дніпропетровсько ї міської ради є безпідставн им та необґрунтованим.
Судами попередніх інстанц ій проігноровано приписи пун кту 4 ч. 1 статті 17 КАС України, зг ідно якого компетенція адмі ністративних судів поширюєт ься на спори за зверненням су б'єкта владних повноважень у випадках, встановлених зако ном. Частина 4 статті 50 КАС Укра їни встановлює, що громадяни України, іноземці чи особи бе з громадянства, їх об'єднання , юридичні особи, які не є суб'є ктами владних повноважень, м ожуть бути відповідачами лиш е за адміністративним позово м суб'єкта владних повноваже нь у випадках, встановлених з аконом.
Приймаючи до уваги те, що су дами першої та апеляційної і нстанції порушено норми мате ріального та процесуального законів, які істотно вплинул и на повноту з' ясування фак тичних обставин справи і при звели до неправильного виріш ення справи, ухвалені у даній справи судові рішення підля гають скасуванню з направлен ням справи на новий розгляд д о суду першої інстанції.
Керуючись ст. ст. 210, 220, 223, 227, 230, 231 К одексу адміністративного су дочинства України, колегія с уддів Вищого адміністративн ого суду України, -
у х в а л и л а:
Касаційні скарги тов ариства з обмеженою відповід альністю “Міцар”, товариства з обмеженою відповідальніст ю «Гамбіт», товариства з обме женою відповідальністю «Блі к і Ко»задовольнити частково .
Постанову Господарського суду Дніпропетровської обла сті від 17 липня 2007 року та ухвал у Дніпропетровського апеляц ійного адміністративного су ду від 10 квітня 2009 року скасува ти, а справу направити на нови й розгляд до суду першої інст анції.
Ухвала набирає законної с или з моменту її проголошенн я та оскарженню не підлягає к рім, як в строки, з підстав та в порядку, передбаченому глав ою 3 розділу ІV КАС України..
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 13.07.2010 |
Оприлюднено | 28.07.2010 |
Номер документу | 10482769 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні