Рішення
від 19.06.2022 по справі 480/724/22
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 червня 2022 року Справа № 480/724/22

Сумський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Воловика С.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/724/22 за позовом Житлового обслуговуючого кооперативу "Орбіта 2018" до Роменської міської ради Сумської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В:

Позивач, Житловий обслуговуючий кооператив "Орбіта 2018" звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Роменської міської ради Сумської області, в якій просить суд:

- визнати протиправними дії Роменської міської ради Сумської області, які полягають в не затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6,6 га для розміщення та обслуговування Санаторію-профілакторію Орбіта, з кадастровим номером 5924182000:05:007:0013, за адресою: с. Москалівка, вул. Берегова 12-А на території Біловодської сільської ради Роменського району Сумської області та передачі у власність земельної ділянки;

- зобов`язати Роменську міську раду Сумської області повторно розглянути заяву Житлового обслуговуючого кооперативу "Орбіта 2018" про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6,6 га для розміщення та обслуговування Санаторію-профілакторію Орбіта, з кадастровим номером 5924182000:05:007:0013, за адресою: с. Москалівка, вул. Берегова 12-А на території Біловодської сільської ради Роменського району Сумської області та прийняти рішення з урахування позиції викладеної в рішенні суду.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що подав до Роменської міської ради Сумської області заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6,6 га для розміщення та обслуговування Санаторію-профілакторію Орбіта, з кадастровим номером 5924182000:05:007:0013, за адресою: с. Москалівка, вул. Берегова 12-А на території Біловодської сільської ради Роменського району Сумської області та передачі у власність земельної ділянки. 24 листопада 2021 року на 23 сесії сільської ради 8 скликання відповідач прийняв рішення про відмову в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6,6 га для розміщення та обслуговування Санаторію-профілакторію Орбіта. Позивач з вказаним рішенням не погоджується та вважає його протиправним, оскільки відповідно до положень частини дев`ятої статті 118 ЗК України після отримання погодженого проекту землеустрою відповідач зобов`язаний був прийняти рішення про затвердження проекту щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність та не наділений повноваженням відмовляти у такому затвердженні, оскільки наданий позивачем проект землеустрою погоджений у встановленому законодавством порядку та земельній ділянці присвоєний кадастровий номер, та вона внесена до Державного земельного кадастру, у відповідача відсутні дискреційні повноваження щодо прийняття іншого рішення, ніж рішення про затвердження проекту землеустрою.

Ухвалою суду від 01.02.2022 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження по справі № 480/724/22, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, встановлені строки для подання відзиву, відповіді на відзив та заперечень.

Роменська міська рада Сумської області з позовними вимогами не погодилась, у відзиві на позовну заяву зазначила, що при прийнятті оскаржуваного рішення діяла в межах, порядку та у спосіб, визначений нормами чинного законодавства.

Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Житловий обслуговуючий кооператив "Орбіта 2018" звернувся до Роменської міської ради Сумської області із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6,6 га для розміщення та обслуговування Санаторію-профілакторію Орбіта, з кадастровим номером 5924182000:05:007:0013, за адресою: с. Москалівка, вул. Берегова 12-А на території Біловодської сільської ради Роменського району Сумської області та передачі у власність земельної ділянки.

Рішенням 23 сесії сільської ради 8 скликання Роменської міської ради Сумської області від 24.11.2021 відмовлено позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6,6 га для розміщення та обслуговування Санаторію-профілакторію Орбіта у зв`язку з невідповідністю розробленого проєкту землеустрою прийнятому до нього дозволу щодо площі земельної ділянки, а також невідповідністю положення розробленого проєкту вимогам закону.

Вважаючи рішення відповідача протиправним, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Згідно з частиною першої статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Відповідно до частини шостої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Приписами частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Згідно з частиною восьмою статті 118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

За змістом частини дев`ятої статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Частиною першою статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Отже, повноваження щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передачі позивачу у власність для ведення особистого селянського господарства спірної земельної ділянки належать Роменській міській раді Сумської області.

Відповідно до статті 59 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

За змістом пункту 34 частини першої статті 26 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо регулювання земельних відносин.

Положеннями частини п`ятої статті 46 закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Отже, рішення про затвердження Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність орган місцевого самоврядування приймає виключно на пленарних засіданнях відповідної ради.

Відповідно до частини першої статті 186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з частиною шостою цієї статті підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Отже, перевірка проекту землеустрою на відповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації здійснюється на етапі його погодження.

Відповідно до частин дев`ятої - десятої статті 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Таким чином, підставами для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише відсутність погодження такого проекту у порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, та у визначених законом випадках обов`язкової державної експертизи. Інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження та проведення експертизи (у разі необхідності), наведена норма статті 118 Земельного кодексу України не містить.

Суд встановив, що розглянувши поданий позивачем проект землеустрою, відповідач прийняв рішення від 24.11.2021, яким відмовив позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без зазначення підстав для відмови передбачених статтею 118 Земельного кодексу України.

Враховуючи викладене, рішення 23 сесії сільської ради 8 скликання Роменської міської ради Сумської області від 24.11.2021 в частині відмови Житловому обслуговуючому кооперативу "Орбіта 2018" в затвердженні проекту землеустрою є протиправним та підлягає скасуванню.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідачем не доведена правомірність рішення від 24.11.2021 про відмову позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Тому, позовні вимоги необхідно задовольнити.

На підставі ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України суд вважає необхідним стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача судовий збір в розмірі 2 481,00 грн., сплачений при зверненні до суду.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Житлового обслуговуючого кооперативу "Орбіта 2018" до Роменської міської ради Сумської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення 23 сесії сільської ради 8 скликання Роменської міської ради Сумської області від 24.11.2021 в частині відмови Житловому обслуговуючому кооперативу "Орбіта 2018" в затвердженні проекту землеустрою.

Зобов`язати Роменську міську раду Сумської області (42000, Сумська область, м. Ромни, бульвар Шевченка, 2, код ЄДРПОУ 35425618) повторно розглянути заяву Житлового обслуговуючого кооперативу "Орбіта 2018" (42000, Сумська область, м. Ромни, вул. Коржівська, 95, кв. 2, код ЄДРПОУ 42511836) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 6,6 га для розміщення та обслуговування Санаторію-профілакторію Орбіта, з кадастровим номером 5924182000:05:007:0013, за адресою: с. Москалівка, вул. Берегова 12-А на території Біловодської сільської ради Роменського району Сумської області та прийняти рішення, з урахування позиції викладеної в рішенні суду.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Роменської міської ради Сумської області (42000, Сумська область, м. Ромни, бульвар Шевченка, 2, код ЄДРПОУ 35425618) на користь Житлового обслуговуючого кооперативу "Орбіта 2018" (42000, Сумська область, м. Ромни, вул. Коржівська, 95, кв. 2, код ЄДРПОУ 42511836) судовий збір, сплачений при зверненні до суду в сумі 2 481 грн. 00 коп.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Воловик

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.06.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104835592
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —480/724/22

Рішення від 19.06.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 01.02.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 18.01.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні