ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/7517/21 Суддя (судді) першої інстанції: Шейко Т.І.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 червня 2022 року м. Київ
Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді Кучми А.Ю.,
суддів Аліменка В.О., Бєлової Л.В.
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «М Проект» на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 листопада 2021 року (м. Київ, дата складання повного тексту не зазначається) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «М Проект» до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради про скасування наказу, приписів та постанов про накладення штрафу,-
В С Т А Н О В И Л А :
Товариство з обмеженою відповідальністю «М Проект» звернулося з позовом до суду, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту з питань державного архітектурно- будівельного контролю міста Києва від 29.01.2021 №184;
- визнати протиправним та скасувати припис Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва про зупинення підготовчих та будівельний робіт від 18.02.2021;
- визнати протиправним та скасувати припис Департаменту з питань державного архітектурно - будівельного контролю міста Києва про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 18.02.2021;
- визнати протиправним та скасувати постанову Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва про накладення штрафу від 04.03.2020 №18/21/073-1935;
- визнати протиправним та скасувати постанову Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва про накладення штрафу від 04.03.2020 №17/21/073-1932.
Позовні вимоги обґрунтовано протиправністю дій контролюючого органу, виходячи з того, що позапланова перевірка призначена поза межами тримісячного строку, перевірка проведена особою, яка не мала повноважень на здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, а також уповноважена особа, яка здійснювала контроль вийшла за межі перевірки, у зв`язку з чим приписи та постанови, прийняті за результатами такої перевірки є протиправними.
Відповідач у відзиві на позовну заяви заперечував проти задоволення позову, зазначив, що наведені позивачем обґрунтування протиправності оскаржуваних дій та рішень контролюючого органу не відповідають вимогам чинного законодавства, а також реальним обставинам справи.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 листопада 2021 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погоджуючись з судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного з`ясування усіх фактичних обставин у справі. Апелянт вказує, що відповідачем проведено перевірку поза межами встановленого строку. Також зазначає, що перевірку було проведено неуповноваженою особою та з порушення приписів чинного законодавства.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення суду - скасуванню в частині.
Згідно з ст. 317 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції скасовує його та ухвалює нове рішення, якщо визнає, що судом першої інстанції порушено норми матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, що Товариство з обмеженого відповідальністю «М Проект» є генеральним підрядником на об`єкті будівництва «Реконструкція житлового будинку» за адресою: вул. Пироговського Олександра, 16А у Солом`янському районі міста Києва.
Замовником будівництва та законним користувачем земельної ділянки, що розташована за адресою: 03110, місто Київ, вулиця О. Пироговського, 16А (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1237370780000, кадастровий номер 8000000000:72:054:0016) є Товариство з обмеженою відповідальністю « 16-А».
Щодо зазначеної земельної ділянки 25 червня 2020 року видано містобудівні умови та обмеження, які затверджені наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) №613 та оприлюдненні у відповідному Реєстрі містобудівних умов та обмежень.
Товариство з обмеженою відповідальністю « 16-А» 29 жовтня 2020 року до Центру надання адміністративних послуг Солом`янського району міста Києва подало засобами поштового зв`язку повідомлення про початок виконання підготовчих робіт на об`єкті будівництва «Реконструкція житлового будинку» за адресою: вул. Пироговського Олександра, 16А у Солом`янському районі міста. Києва Товариством з обмеженою відповідальністю « 16-А».
Позивачем 05 лютого 2021 року отримано копію направлення Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва від 05 лютого 2021 року б/н про проведення позапланового заходу щодо дотримання суб`єктом господарювання Товариством з обмеженою відповідальністю « 16-А» та Товариством з обмеженою відповідальністю «М Проет» вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, виданого на підставі наказу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва від 29 січня 2021 року №184.
Замовником будівництва 12 лютого 2021 року поштовим зв`язком до відповідача подано запит з вих. № 12/02-1 від 12 лютого 2021 року щодо правових підстав проведення позапланової перевірки на підставі направлення від 05 лютого 2021 року №б/н поза межами строку, визначеного пунктом 7 Постанови КМУ від 23 травня 2011 року №553, на який, як зазначає позивач, відповідь відповідач не надав.
В той же час, 25 лютого 2021 року позивачем від відповідача отримано лист №073-1628 від 23 лютого 2021 року, який містив: акт, складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 18 лютого 2021 року №б/н; припис про зупинення підготовчих та будівельний робіт від 18 лютого 2021 року; припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 18 лютого 2021 року; протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 18 лютого 2021 року; протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 18 лютого 2021 року.
В подальшому, 04 березня 2021 року представником позивача до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю було подано заперечення на Акт перевірки.
04 березня 2021 року відповідачем на засіданні щодо розгляду правопорушень винесено: постанову №17/21/073-1932, якою застосовано до позивача штраф у розмірі 102 150,00 гривень за порушення, передбачене пунктом 8 частини третьої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності»; постанову №18/21/073-1935, якою застосовано до позивача штраф у розмірі 81 720,00 гривень за порушення, передбачене пунктом 2 частини другої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності».
Позивач вважаючи вищевказані рішення протиправними, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Відмовляючи у задоволені позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що контролюючим органом дотримано процедуру проведення позапланового заходу та доведено в повному обсязі наявність порушення позивачем містобудівного законодавства під час проведення будівництва на спірному об`єкті.
Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Департамент здійснює повноваження щодо державного архітектурно-будівельного контролю в місті Києві та дозвільно-реєстраційних функцій щодо об`єктів незначного (СС1) та середнього (СС2) класу наслідків (відповідальності) з 12 жовтня 2016 року.
Механізм набуття права на виконання підготовчих та будівельних робіт визначено Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» (далі - Закон) та Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 № 466 (далі - Порядок № 466).
Відповідно до статті 34 Закону замовник має право виконувати будівельні роботи після, зокрема подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1). Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 466 повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, та повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), повідомлення про зміну даних у зазначених повідомленнях за формою згідно з додатками 1, 2 і 2-1 до цього Порядку подається замовником (його уповноваженою особою) до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю через центр надання адміністративних послуг або через електронний кабінет шляхом подання засобами програмного забезпечення Єдиного державного веб-порталу електронних послуг або заповнюється та надсилається рекомендованим листом з описом вкладення до центру надання адміністративних послуг.
Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом п`яти робочих днів з дня надходження повідомлення забезпечує внесення інформації, зазначеної у повідомленні, до реєстру згідно з цим Порядком. У випадках, встановлених у Порядку ведення першої черги Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва під час реалізації експериментального проекту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 01 липня 2020 року № 559, у разі подання повідомлення через електронний кабінет внесення до реєстру інформації, зазначеної у повідомленні, здійснюється в день його надходження автоматично за допомогою програмних засобів ведення реєстру.
При цьому згідно пункту 11 Порядку № 466 замовник несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданому ним повідомленні, за виконання будівельних робіт без подання повідомлення та за порушення вимог, визначених цим Порядком, відповідно до Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та Кодексу України про адміністративні правопорушення.
З матеріалів справи вбачається, що Департамент, керуючись Законом та Порядком № 466, зареєстрував подане замовником будівництва, Товариством з обмеженою відповідальністю « 16-А», повідомлення 02 листопада 2020 року.
Згідно з ч. 1-3 ст. 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється на об`єктах будівництва у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю, який затверджується керівником такого органу.
Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Підставами для проведення позапланової перевірки є: 1) подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; 2) необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; 3) виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; 4) перевірка виконання суб`єктом містобудування вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю; 5) вимога головного інспектора будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, про проведення перевірки за наявності підстав, передбачених законом; 6) звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; 7) вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Підготовчі та будівельні роботи, які не відповідають вимогам законодавства, будівельним нормам, стандартам і правилам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без набуття права на їх виконання, підлягають зупиненню до усунення порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності.
Орган державного архітектурно-будівельного контролю розглядає відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення та справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт визначено Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року № 553 (далі - Порядок № 553).
Відповідно до п. 5, 7 Порядку № 553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Підставами для проведення позапланової перевірки є: подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об`єкта; перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю; вимога головного інспектора будівельного нагляду Держархбудінспекції щодо проведення перевірки за наявності підстав, встановлених законом; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Строк проведення позапланової перевірки не може перевищувати десяти робочих днів, а у разі потреби може бути одноразово продовжений за письмовим рішенням керівника відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника не більше ніж на два робочих дні.
Під час проведення позапланової перевірки посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю зобов`язана пред`явити службове посвідчення та надати копію направлення для проведення позапланової перевірки.
Згідно з п.п. 16, 17 Порядку № 553, за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.
У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт (далі - припис).
У приписі обов`язково встановлюється строк для усунення виявлених порушень згідно з додатком.
Під час перевірки встановлено, що Департамент зареєстрував подане замовником будівництва, Товариством з обмеженою відповідальністю « 16-А», повідомлення про початок виконання підготовчих робіт: «Реконструкція житлового будинку» за адресою: вул. Пироговського Олександра, 16а у Солом`янському районі м. Києва від 06 листопада 2020 року №KB020201103363.
Земельна ділянка, розташована за адресою: м. Київ, вул. Пироговського Олександра, 16а, площею 0,0914 га, кадастровий номер 8000000000:72:054:0016 на підставі договору про право користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій) від 29 жовтня 2020 року, отримана в користування Товариством з обмеженою відповідальністю « 16-А» від гр. ОСОБА_1 .
Цільове призначення земельної ділянки: для індивідуального житлового, гаражного і дачного будівництва.
Згідно Реєстру будівельної діяльності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, відсутня інформація щодо наявності документів, що дають право на виконання будівельних робіт на вул. Пироговського Олександра, 16а у Солом`янському районі м. Києва.
Під час проведення перевірки з виїздом на місце 05 лютого 2021 року та 09 лютого 2021 року за адресою: вул. Пироговського Олександра, 16а у Солом`янському районі м. Києва візуальним оглядом, на підставі наданих директором ТОВ « 16- А» ОСОБА_2 документів (надіслані листом від 15 лютого 2021 року вих. 15/02-1) та усних пояснень встановлено, що Замовником будівництва, генеральним підрядником Товариством з обмеженою відповідальністю «М Проект» виконано будівельні роботи із влаштування фундаментів та монолітного каркасу підземного поверху будинку та виконуються будівельні роботи із влаштування монолітного каркасу першого поверху житлового будинку.
Згідно додатку Б ДБН В.2.1-10-2009 «Основи та фундаменти споруд Основні положення проектування», фундамент - частина будівлі чи споруди, переважно підземна, яка сприймає навантаження від споруди і передає їх на основу, складену грунтами (природну) чи штучну.
Відповідач відмітив, що відповідно до наданого на перевірку проекту підготовчих робіт, будівельні роботи, які по факту виконуються на об`єкті ним не передбачені.
Будівельні роботи із реконструкції житлового будинку за адресою: вул. Пироговського Олександра, 16а у Солом`янському районі м. Києва виконуються без документу, що дає право на виконання будівельних робіт.
На час перевірки згідно таблиці А.1 Додатку А ДСТУ-Н Б В. 1.2- 16:2013 «Визначення класу наслідків (відповідальності) та категорії складності об`єктів будівництва», клас наслідків (відповідальності) зазначеного об`єкта будівництва - СС1.
Генеральним підрядником Товариством з обмеженою відповідальністю «М Проект» будівельні роботи виконуються з порушенням будівельних норм, стандартів і правил, а саме:
- вхід до будівлі, що споруджується не захищені зверху суцільним захисним козирком довжиною відповідно до розміру небезпечної зони;
- біля в`їзду на будівельний майданчик не встановлена схема руху автотранспорту;
- матеріали і конструкції опалубки для влаштування залізобетонних конструкцій розміщено з опиранням на елементи капітальних споруд та огорожу будівельного майданчика.
Вказані вище порушення підтверджуються також матеріалами фотофіксації, які здійснювались посадовою особою Департаменту під час перевірки та які долучені до матеріалів адміністративної справи разом з відзивом.
Відповідно до п. 6.2.5 ДБН А.3.2-2-2009 «Система стандартів безпеки праці. Охорона праці і промислова безпека у будівництві. Основні положення» входи до будівель (споруд), що споруджуються, на період будівництва слід захистити зверху суцільним козирком шириною не менше ширини входу до будинку (споруди) і довжиною - відповідно до розміру небезпечної зони, що визначається згідно з додатком Е.
Козирки необхідно зберігати до вводу будинку в експлуатацію. Кут, що виникає між козирком та розташованою вище стіною, повинен бути 70-75. За довжини козирка понад 2 м допускається встановлювати під зазначеним кутом тільки частину козирка безпосередньо над входом під козирок.
У разі, коли розрахункова довжина козирка (додаток Е) перевищує межі будмайданчика, необхідно використовувати суцільні або сітчасті захисні системи огородження робочих горизонтів, які запобігають падінню елементів конструкцій та інших предметів з висоти в небезпечну зону. Конструкції цих систем необхідно визначати в ПВР.
Згідно з пунктом 6.2.6 ДБН А.3.2-2-2009 біля в`їзду на будівельний майданчик необхідно встановити схему руху автотранспорту. Транспортні засоби та пішоходи повинні потрапляти на об`єкт будівництва і покидати його через різні проходи і проїзди, що призначені для транспортних засобів і пішоходів. Для доступу в основні робочі зони тимчасові автомобільні шляхи повинні бути обладнані пішохідними переходами з відповідними знаками.
Пунктом 6.3.10 ДБН А.3.2-2-2009 передбачено, що притуляти (спирати) матеріали і конструкції до огорож, елементів тимчасових і капітальних споруд тощо не допускається.
Згідно пунктів 16-17 Порядку №553 за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.
У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, і правил, крім акта перевірки, складається протокол, видається припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил або припис про зупинення підготовчих та/або будівельних робіт.
За результатами проведеної перевірки та відповідно до пунктів 16, 17 Порядку № 553, посадовою особою Департаменту складено акт перевірки від 18 лютого 2021 року, в якому зазначені виявлені в ході перевірки порушення та видано, зокрема Товариству з обмеженою відповідальністю «М Проект» обов`язкові до виконання припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 18 лютого 2021 року та припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 18 лютого 2021 року, та складено протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 18 лютого 2021 року.
Відповідно до пункту 21 Порядку № 553 у разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, підписати акт перевірки та припис, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю робить у акті відповідний запис.
У разі відмови суб`єкта містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, від отримання акта та припису, вони надсилаються йому рекомендованим листом з повідомленням.
У зв`язку з тим, що представники Товариства з обмеженою відповідальністю «М Проект» відмовилось від підписання вказаних вище документів, останні були направлені Департаментом рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення від 23 лютого 2021 року № 073-1628 (р 0100190002521) на юридичну адресу останнього.
Згідно з пунктом 3 Порядку накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 квітня 1995 року №244 (далі - Порядок № 244), у разі відмови суб`єкта містобудування в отриманні документів (протокол, постанова та документи, які підтверджують факт правопорушення), які є підставою для притягнення його до відповідальності, документи надсилаються суб`єкту містобудування рекомендованим листом з повідомленням.
Належним підтвердженням факту надіслання документів є розрахунковий документ відділення поштового зв`язку щодо оплати послуг з доставки рекомендованої поштової кореспонденції.
Надіслання рекомендованим листом з повідомленням документів, які є підставою для притягнення до відповідальності, за адресою місцезнаходження (місця проживання) суб`єкта містобудування, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, вважається належним врученням зазначених документів незалежно від факту їх отримання суб`єктом містобудування.
Відповідно до пункту 8 частини третьої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», суб`єкти містобудування, які виконують будівельні роботи, несуть відповідальність у вигляді штрафу за виконання будівельних робіт з порушенням вимог будівельних норм, державних стандартів і правил або затверджених проектних рішень - у розмірі сорока п`яти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
Згідно з пунктом 3 частини третьої статті 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» суб`єкти містобудування, які виконують будівельні роботи, несуть відповідальність у вигляді штрафу за виконання будівельних робіт без направлення повідомлення про початок виконання таких робіт: на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), - у розмірі тридцяти шести прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
Враховуючи викладене, за вчинені правопорушення, на підставі поданих документів і матеріалів, складених під час здійснення позапланової перевірки, посадовою особою Департаменту позивача притягнуто до встановленої Законом України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» відповідальності, із накладенням стягнення у виді штрафу - постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 04 березня 2021 року № 17/21/073-1932 та № 18/21/073-1935, які отримані адвокатом позивача Хруленком М. В., про що зроблено відповідний запис.
Відповідно до статті 41 Закону та Порядку № 553, згідно наказу Департаменту від 29 січня 2021 року №184 та необхідності проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт від 06 листопада 2020 року №KB020201103363, посадовою особою Департаменту здійснено виїзд на об`єкт будівництва «Реконструкція житлового будинку» за адресою: вул. Пироговського Олександра, 16А у Солом`янському районі м. Києва».
Як вбачається з матеріалів справи Департамент листом від 08 лютого 2021 року №073-1057 повідомив, зокрема підрядника Товариство з обмеженою відповідальністю «М Проект» про проведення позапланової перевірки та запропонував надати відповідні документи.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2020 року №219 внесені зміни до постанов Кабінету Міністрів України, зокрема у постанові Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року №554 «Деякі питання професійної атестації відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов`язаних із створенням об`єктів архітектури»:
- абзац другий пункту 2 Порядку проведення професійної атестації відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов`язаних із створенням об`єктів архітектури, затвердженого зазначеною постановою, після слів «та експерт,» доповнити словами «виконавець робіт, головний державний інспектор, головний інспектор будівельного нагляду та інші посадові особи, які виконують функції із здійснення державного архітектурно-будівельного контролю»;
- перелік видів робіт (послуг), пов`язаних із створенням об`єктів архітектури, відповідальні виконавці яких проходять професійну атестацію, затверджений зазначеною постановою, доповнити пунктами 6 і 7 такого змісту:
« 6. Будівництво об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми (СС2) та значними (ССЗ) наслідками.
7. Здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та державного архітектурно-будівельного нагляду.».
Професійну атестацію виконавців робіт (послуг), пов`язаних із створенням об`єктів архітектури регулює стаття 17 Закону України «Про архітектурну діяльність».
На виконання статті 17 Закону України «Про архітектурну діяльність» та статті 31 Закону, постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року №554 затверджено Порядок проведення професійної атестації відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов`язаних із створенням об`єктів архітектури, який визначає процедуру проведення професійної атестації відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов`язаних із створенням об`єктів архітектури.
Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово- комунального господарства України від 14 жовтня 2011 року № 236 «Про Атестаційну архітектурно-будівельну комісію» утворено Атестаційну архітектурно-будівельну комісію у складі, згідно з додатком.
Порядок організації діяльності Атестаційної архітектурно-будівельної комісії визначає Положення про Атестаційну архітектурно-будівельну комісію, затверджене наказом Мінрегіону від 25 червня 2011 року № 93 (зі змінами), зареєстроване в Міністерстві юстиції України 15 липня 2011 року за № 878/19616.
При цьому додатком до наказу Мінрегіону від 14 жовтня 2011 року № 236 (зі змінами) затверджено персональний склад Атестаційної архітектурно- будівельної комісії.
Атестаційна архітектурно-будівельна комісія поділяється на секцію з професійної атестації архітекторів; секцію з професійної атестації експертів; секцію з професійної атестації інженерів-проєктувальників; секцію з професійної атестації інженерів технічного нагляду.
Атестація належить до компетенції Міністерства розвитку громад та територій України, проте останній не здійснює атестації самостійно.
Головні державні інспектори, які здійснюють державний архітектурно-будівельний контроль не належать до відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов`язаних із створенням об`єктів архітектури, а навпаки здійснюють державний архітектурно-будівельний контроль щодо створених/побудованих об`єктів архітектури відповідно до статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».
Державний архітектурно-будівельний контроль регулюється виключно статтею 41 Закону, Порядком № 553 та окремими нормами Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Суд першої інстанції вірно вказав, що частина перша статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» не є обов`язковою до виконання для органів державного архітектурно-будівельного контролю.
З матеріалів справи вбачається, що відповідач видав наказ від 29 січня 2021 року № 184 «Про проведення позапланової перевірки».
Суд першої інстанції дійшов висновку, що документи (повідомлення про початок будівництва) замовник подав 29 жовтня 2021 року, що не заперечується учасниками справи, а наказ винесений 29 січня 2021 року тобто в межах тримісячного строку, що вказує на дотримання суб`єктом владних повноважень встановленого строку.
Разом із тим, в наказі від 29 січня 2021 року № 184 «Про проведення позапланової перевірки» не зазначено з якої саме дати розпочинається проведення перевірки, однак відповідно до направлення для проведення позапланового заходу від 05.02.2021 №б/н, колегія суддів дійшла до висновку, що перевірку було розпочато з 05.02.2021.
Дані обставини вказують на недотримання відповідачем тримісячного строку встановленого ст.41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та п. Порядку №553 протягом якого суб`єкт владних повноважень має право провести перевірку.
Однак в даному випадку перевірку розпочато було вже після спливу такого строку.
При цьому, видання наказу в останній день встановленого строку без зазначення дати з якої розпочинається позапланова перевірка не може вважатися початком вчинення заходів направлених на її проведення.
Приписи чинного законодавства не містять вказівки щодо можливості проведення перевірки суб`єктом контролю протягом будь-якого часу після винесення відповідного наказу, натомість встановлений тримісячний строк є чинним.
За таких обставин колегія суддів дійшла висновку, що незважаючи на виявлені під час перевірки порушення, незмінною обставиною залишилось порушення суб`єктом владних повноважень строку відведеного на проведення позапланової перевірки, тому приписи Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва про зупинення підготовчих та будівельний робіт від 18.02.2021 та про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 18.02.2021, а також постанови Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва про накладення штрафу від 04.03.2020 №18/21/073-1935 та від 04.03.2020 №17/21/073-1932 є протиправними та підлягають скасуванню.
При цьому, колегія суддів вказує, що сам наказ про проведення перевірки було винесено правомірно, що виключає можливість його скасування, однак подальше проведення перевірки та винесення приписів і постанов відбувалося поза межами встановленого строку.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Таким чином апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню в частині з ухваленням в цій частині нового рішення у справі про задоволення позовних вимог.
Згідно ч. 6 ст. 139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
За правилами ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Оскільки даним судовим рішенням було частково задоволено апеляційну скаргу позивача, суд апеляційної інстанції у відповідності до приписів ст. 139 КАС України змінює розподіл судових витрат в частині сплати судового збору за подання позовної заяви та апеляційної скарги пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «М Проект» - задовольнити частково.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 листопада 2021 року - скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання протиправними та скасування приписів Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва про зупинення підготовчих та будівельний робіт від 18.02.2021 та про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 18.02.2021, а також постанов Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва про накладення штрафу від 04.03.2020 №18/21/073-1935 та від 04.03.2020 №17/21/073-1932, та прийняти в цій частині нову постанову, якою позовні вимоги - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати припис Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва про зупинення підготовчих та будівельний робіт від 18.02.2021.
Визнати протиправним та скасувати припис Департаменту з питань державного архітектурно - будівельного контролю міста Києва про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 18.02.2021.
Визнати протиправним та скасувати постанову Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва про накладення штрафу від 04.03.2020 №18/21/073-1935.
Визнати протиправним та скасувати постанову Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва про накладення штрафу від 04.03.2020 №17/21/073-1932.
В іншій частині рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 листопада 2021 року - залишити без змін.
Стягнути з Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (01001, м. Київ, вул. Трьохсвятительська, 4В, код ЄДРПОУ 40224921) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «М Проект» (03110, м. Київ, вул. Олександра Пироговського, 18, код ЄДРПОУ 36567378) за рахунок бюджетних асигнувань судовий збір сплачений за подання позовної заяви та апеляційної скарги у розмірі 10443,08 грн (десять тисяч чотириста сорок три гривні 08 копійок).
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст.ст. 328, 329 КАС України.
Повний текст постанови виготовлено 17.06.2022.
Головуючий суддя: А.Ю. Кучма
В.О. Аліменко
Л.В. Бєлова
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104836888 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кучма Андрій Юрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні