Рішення
від 12.06.2022 по справі 914/16/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13.06.2022 Справа № 914/16/22

За позовом: Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека), м. Київ

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Оптімал - Трейдінг, м. Львів

про стягнення 8 738, 82 грн.

Суддя Манюк П.Т.

За участю секретаря Дзюби М.Р.

Представники сторін:

від позивача: не з`явився

від відповідача: Пендерецький В.І. - представник

На розгляд Господарського суду Львівської області надійшов позов Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) до Товариства з обмеженою відповідальністю Оптімал - Трейдінг про стягнення 8 738, 82 грн.

Ухвалою суду від 10.01.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження та судове засідання призначено на 31.01.2022.

Подальший хід розгляду справи описано у відповідних ухвалах суду, зокрема ухвалою суду від 30.05.2022 розгляд справи відкладено на 13.06.2022.

В судове засідання, 13.06.2022, представник позивача не з`явився, причин неявки не повідомив. В судовому засіданні, що відбулося 16.05.2022, представник позивача позовні вимоги підтримав, просив їх задоволити з підстав викладених у позовній заяві та у відповіді на відзив.

Представник відповідача в судовому засіданні, 13.06.2022, позовні вимоги заперечив, просив відмовити у їх задоволенні з підстав викладених у відзиві на позовну заяву та у запереченнях на відповідь на відзив.

Відповідно до ч. 3 ст. 202 ГПК України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Враховуючи те, що зібраних в матеріалах справи доказів достатньо для з`ясування обставин справи і прийняття судового рішення, в судовому засіданні 13.06.2022 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення у справі.

Позиція позивача.

Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) (надалі позивач) звернулася в Господарський суд Львівської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Оптімал - Трейдінг (надалі відповідач) про стягнення 8 738, 82 грн.

В обґрунтування позовних вимог, позивач посилається на те, що 31.10.2019 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області виявлено факт перевезення вантажу із перевищенням вагових обмежень, встановлених Правилами дорожнього руху України. Зокрема, 31.10.2019 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області (місце проведення перевірки: а.д. М-12 191 км+100 м) проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки DAF, модель FТ ХF 105.460, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 ) з напівпричепом марки ELLINGHAUS, модель К-SТА 24-41/8, державний реєстраційний номер НОМЕР_3 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 ), що використовує в своїй господарській діяльності ТОВ Оптімал - Трейдінг при перевезенні вантажу на підставі товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 30.10.2019 № 3430 за маршрутом м. Одеса - м. Львів. В товарно-транспортній накладній на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 30.10.2019 № 3430 в графі Автомобільний перевізник зазначено ТОВ Оптімал - Трейдінг.

За результатами габаритно-вагового контролю складено довідку № 0018838 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 31.10.2019 та акт № 048122 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 31.10.2019, на підставі якого проведено розрахунок від 31.10.2019 № 01 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та нараховано плату за проїзд в розмірі 314,80 євро, що станом на 31.10.2019 еквівалентна 8 738, 82 грн.

Відповідно до п. 3.11 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 27.06.2007 № 879 "Прозаходи щодо збереження автомобільнихдоріг загального користування", перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

В порушення вказаних вимог відповідач, у встановлений нормами законодавства строк, плати не вніс, тому такі обставини, на думку позивача, є підставою для стягнення плати у судовому порядку, у зв`язку з чим останній звернувся до суду з цим позовом.

Позиція відповідача.

Заперечуючи позовні вимоги представник відповідача посилається на те, що товарно-транспортна накладна (ТТН) не визначає правовий статус суб`єктів перевезення, не встановлює належність транспортного засобу, а виключно є документом обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи.

Крім того, долучена позивачем до матеріалів справи копія ТТН не містить жодних відміток, штампів чи підписів посадових осіб відповідача, котрі б свідчили про те, що відповідач прийняв вантаж у якості перевізника. Також відсутні печатки чи штампи вантажовідправника, що викликає сумніви в справжності подібного документу.

Працівниками позивача, у ході здійснення перевірки, наявність у водія дорожнього листа не перевірено, а відтак не визначено, хто здійснював випуск водія в рейс, проводив передрейсовий медичний та технічний огляди, а також не з`ясовано з ким перебуває у трудових відносинах водій, тобто хто саме направив його на виконання перевезення. З викладеного слідує, що висновок позивача, викладений в акті від 31.10.2019 № 048122 про те, що транспортні засоби належать відповідачу не відповідає фактичним обставинам справи та не може обґрунтовуватись тільки ТТН невідомого походження.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши докази по справі у їх сукупності, суд прийшов до висновків про те, що позовні вимоги підлягають до задоволення виходячи з таких мотивів.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, відповідно до п. 1 якого Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

За приписами п.п. 2, 15, 27 п. 5 вказаного Положення, Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює, серед іншого: державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному транспорті; габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

У відповідності до абзацу першого п. 8 Положення, Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Судом встановлено, що 31.10.2019 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області виявлено факт перевезення вантажу із перевищенням вагових обмежень, встановлених Правилами дорожнього руху України. Зокрема, 31.10.2019 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області (місце проведення перевірки: а.д. М-12 191 км + 100 м) проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки DAF, модель FТ ХF 105.460, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 ) з напівпричепом марки ELLINGHAUS, модель К-SТА 24-41/8, державний реєстраційний номер НОМЕР_3 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_4 ), що перевозив вантаж на підставі товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 30.10.2019 № 3430 по маршруту м. Одеса - м. Львів.

В товарно-транспортній накладній на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 30.10.2019 № 3430 в графі «Автомобільний перевізник, Замовник» зазначено ТзОВ Оптімал - Трейдінг. Вантажоодержувач - ТзОВ Альянс енерго трейд для ТзОВ Оптімал - Трейдінг.

Рейдова перевірка (перевірка на дорозі) здійснювалася на підставі направлення на рейдову перевірку від 28.10.2019 № 006682, графіка проведення рейдових перевірок Управління Укртрансбезпеки у Тернопільській області в період з 28.10.2019 року по 03.11.2019.

За результатами проведеного зважування транспортного засобу на підставі талону (роздруківки) зважування від 31.10.2019 № 29561 зафіксовано перевищення вагових параметрів, а саме: навантаження на строєну вісь транспортного засобу- 24.15 т, при нормативно визначених 22 т.

За результатами габаритно-вагового контролю складено довідку № 0018838 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 31.10.2019 та акт № 048122 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 31.10.2019, на підставі якого проведено розрахунок від 31.10.2019 № 01 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та нараховано плату за проїзд 314,80 євро.

По даному порушенню також було складено також акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом № 181280 від 31.10.2019.

Згідно визначення, наведеного в пп. 3 п. 2 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (надалі Порядок № 879): великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Така ж норма передбачена і в п. 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30 (надалі Правила), так, транспортний засіб з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

Згідно з п. 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 1 1 т (для автобусів, тролейбусів -11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т , здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Статтею 33 Закону України «Про автомобільні дороги» передбачено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Відповідно до ч. 3 ст. 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

Відповідно до п.16 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.03.1994 № 198, перевезення небезпечних, великогабаритних і великовагових вантажів автомобільним транспортом по дорожніх об`єктах допускається за окремим дозволом в порядку і за плату, що визначені окремими актами законодавства.

Згідно п. 4 Правил: рух великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові Державтоінспекціє, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Згідно з п. 28 Порядку № 879, плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Пунктом 27 Порядку № 879 передбачено, що плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку. Таким чином, сума 314, 80 євро станом на 31.10.2019, тобто на день проведення перевірки та здійсненняи розрахунку за офіційним курсом, встановленим Національним банком України, еквівалентна 8 738, 82 грн.

Щодо заперечень представника відповідача про те, що товарно-транспортна накладна не визначає правовий статус суб`єктів перевезення, не встановлює належність транспортного засобу, а виключно є документом обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, суд зазначає наступне.

Згідно із положеннями частин першої та третьої ст. 909 Цивільного кодексу України від 16 січня 2003 року № 435-IV зі змінами та доповненнями, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).

Товарно-транспортна накладна є документом, який складається вантажовідправником для оформлення перевезень вантажів відповідно до укладеного договору і використовується для проведення остаточних розрахунків за надані послуги з перевезення вантажів. Оформлена товарно-транспортна накладна має бути у водія транспортного засобу під час здійснення перевезень вантажів за договором перевезення.

Згідно Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363 (надалі Правила перевезень), основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.

Одночасно абзацом 2 п. 11.1. розділу 11 Правил перевезень визначено, що товарно-транспортна накладна може оформлюватись суб`єктом господарювання без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які надають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Суд вважає, що зазначення неповних відомостей, що мало місце при оформленні ТТН від 30.10.2019 № 3430, не спростовує фактичне перевезення вантажу та оформлення такої ТТН, що була надана водієм транспортного засобу під час проведення перевірки працівникам позивача, та достовірність наведеної в ній інформації, зокрема того, що відповідач ТзОВ Оптімал - Трейдінг є автопідприємством, тобто перевізником, замовником (платником) та вантажоодержувачем. Представником відповідача не надано суду належних доказів, які б спростовували викладену в ТТН інформацію щодо перевізника вантажу, замовника, вантажоодержувача та вантажовідправника вантажу.

У розділі 1 Правил перевезень, перевізником визначено фізичну або юридичну особу - суб`єкт господарювання, що надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами.

Відповідно до пункту 31-1 Порядку № 879 якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 % - у подвійному розмірі; на 10 - 40 % - у потрійному розмірі; більше як на 40 % - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу має вносити саме перевізник.

Вказане узгоджується з правовою позицією викладеною у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12 лютого 2020 року у справі № 926/16/19.

Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу автомобільними дорогами загального користування не є штрафною санкцією, а є сумою відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування доріг загальногь користування, що зазначено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 06.06.2018 у справі № 820/1203/17.

Пунктами 37, 41 Порядку № 879 визначено, що учасники відносин у сфері габаритно-вагового контролю несуть відповідальність згідно із законодавством, а дії або бездіяльність учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю можуть бути оскаржені в установленому порядку.

01.11.2019 відповідачу було направлено лист про необхідність сплати грошових коштів в розмірі 8 738, 82 грн, з копіями відповідних документів. Проте, на даний час, відповідач такі кошти добровільно не сплатив.

Згідно статті 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Статтею 79 ГПК України визначено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За таких обставин, оскільки відповідачем не спростовано факт перевищення нормативно-вагових параметрів транспортним засобом та не надано доказів оскарження в установленому порядку дій працівників Управління Укртрансбезпеки щодо фіксування правопорушення та нарахування стягуваної суми збитків, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відшкодування витрат, пов`язаних зі сплатою судового збору, відповідно до ст. 129 ГПК України, покладається на відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 13, 74, 76, 77, 78, 86, 124, 129, 236-241, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

вирішив:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Оптімал - Трейдінг (79035, м. Львів, вул. Зелена, 115Б, код ЄДРПОУ 39782544) в дохід Державного бюджету України на р/р UA 758999980313191216000019751 (одержувач: ГУК у Тернопільській області/тг м.Тернопіль/22160100 код одержувача 37977599, банк одержувача : Казначейство України, МФО 899998) суму в розмірі 8 738, 82 грн плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Оптімал - Трейдінг (79035, м. Львів, вул. Зелена, 115Б, код ЄДРПОУ 39782544) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) (01135, м. Київ, пр-т Перемоги, 14, код ЄДРПОУ 39816845) суму в розмірі 2 270, 00 грн судового збору.

4. Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 241 ГПК України, та може бути оскаржено до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строки, визначені статтями 256, 257 ГПК України.

Веб-адреса Єдиного державного реєстру судових рішень, розміщена на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет: http://reyestr.court.gov.ua/.

Повне рішення складено 20 червня 2022 року.

Суддя Манюк П.Т.

Дата ухвалення рішення12.06.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104848524
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 8 738, 82 грн

Судовий реєстр по справі —914/16/22

Ухвала від 06.10.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Постанова від 10.09.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 10.07.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Рішення від 12.06.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 29.05.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 27.04.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 27.03.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 27.02.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 31.01.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

Ухвала від 10.01.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Манюк П.Т.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні