СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 червня 2022 року Справа № 480/1964/22
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Шаповала М.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/1964/22 за позовом ОСОБА_1 до Сумської митниці ДФС про визнання бездіяльності протиправною, стягнення грошової компенсації та середнього заробітку,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Сумської митниці ДФС грошової компенсації за невикористані дні додаткової відпустки, що передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2016 року № 70 "Про затвердження Порядку надання державним службовцям додаткових оплачуваних відпусток" за період з 2020 року по 2021 рік у загальній кількості 7 календарних днів;
- стягнути з Сумської митниці грошову компенсацію за невикористану додаткову відпустку яка передбачена постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2016 року № 70 "Про затвердження Порядку надання державним службовцям додаткових оплачуваних відпусток", за період з 2020 року по 2021 рік у загальній кількості 7 календарних днів.
Свої вимоги позивач мотивує тим, що станом на день прийняття наказу про звільнення відповідач не провів з ним розрахунків щодо виплати грошової компенсації за невикористані календарні дні додаткової відпустки, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 2016 року № 70 "Про затвердження Порядку надання державним службовцям додаткових оплачуваних відпусток". Зазначає, що позивач працює в органах державної митної служби починаючи з 29.10.2012, отже йому повинні бути надані додаткові відпустки починаючи з 29.10.2017. Кількість календарних днів додаткової оплачуваної відпустки згідно Порядку і які мали бути надані позивачу складає: 29.10.2019 по 29.10.2020 - 3 дні, 29.10.2020 по 29.10.2021 - 4 дні.
Ухвалою суду від 14.02.2022 відкрито провадження у справі, розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
Представником Сумської митниці надано суду відзив на позов, у якому зазначив, що станом на час розгляду даної справи позивач не має невикористаних днів додаткової відпустки. Позивач безпідставно та помилково здійснив сам собі нарахування невикористаних днів додаткової відпустки без наявного права на її отримання. Так, позивач з 24.09.2019 увільнений від виконання своїх посадових обов`язків на період проходження ним військової служби у Збройних Силах України за контрактом із збереженням на цей час посади та середньої заробітної плати, відповідно до статті 119 Кодексу законів про працю України. Фактично починаючи із 24.09.2019 по теперішній час жодного дня на своїй посаді не відпрацював. Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України "Про військовий облік і військову службу" період військової служби зараховується до стажу державної служби. Однак, додаткова відпустка державного службовця - це не пільга й винагорода. Додаткова відпустка державному службовцю надається у якості компенсації виконання посадових обов`язків впродовж відпрацьованого періоду часу. Перебуваючи на військовій службі в Збройних Силах України позивач одночасно працювати в Сумській митниці на посаді державної служби не може. Отже, отримати відпустку за той час, коли він фактично не працював на посадах державної служби, теж не може. У задоволенні позовних вимог просив відмовити.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що з 29.10.2012 ОСОБА_1 працює в органах державної митної служби.
Позивач відповідно до Контракту про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах. України на посадах осіб рядового складу від 24.09.2019 та Контракту про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України на посадах осіб офіцерського складу від 20.08.2020 проходить військову службу в Збройних силах України протягом строку дії Контракту до 20.08.2025.
На момент укладання Контракту в 2019 році позивач працював на посаді старшого державного інспектора відділу чергових Сумської митниці ДФС.
Згідно наказу Сумської митниці ДФС від 24.09.2019 № 533-о ОСОБА_1 був увільнений від виконання своїх посадових обов`язків на період проходження ним військової служби у Збройних Силах України за контрактом на посадах осіб рядового складу з 24.09.2019 до закінчення дії контракту або до дня фактичного звільнення з військової служби із збереженням на цей час посади та середньої заробітної плати.
У зв`язку з реорганізацією Сумської митниці ДФС, яка з 11.02.2022 як юридична особа - припинена, позивача за його заявою від 10.12.2021, відповідно до наказу Сумської митниці від 14.12.2021 № 217-о "Про призначення працівника" було призначено у порядку переведення з Сумської митниці ДФС з 14 грудня 2021 на посаду старшого державного інспектора відділу митного оформлення "Велика Писарівка" митного поста Велика Писарівка Сумської митниці з укладенням контракту на проходження державної служби.
Відповідно до наказу Сумської митниці від 14.12.2021 № 221-о "Про увільнення від роботи на час проходження військової служби за контрактом" ОСОБА_1 увільнено від виконання посадових обов`язків за займаною посадою на час проходження військової служби у Збройних Силах України за контрактом на посадах осіб офіцерського складу з 14.12.2021 до 20.08.2025 із збереженням посади та середньої заробітної плати.
На даний час позивач проходить військову службу у Збройних Силах України за контрактом.
На думку позивача, йому повинні бути надані додаткові відпустки починаючи з 29.10.2017. Кількість календарних днів додаткової оплачуваної відпустки, які мали бути надані позивачу складає: 29.10.2019 по 29.10.2020 - 3 дні, 29.10.2020 по 29.10.2021 - 4 дні.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Згідно зі статтею 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Цією ж статтею передбачено, що право на своєчасне одержання винагороди за працю захищається законом.
Відповідно до статті 45 Конституції України кожен, хто працює, має право на відпочинок. Це право забезпечується наданням днів щотижневого відпочинку, а також оплачуваної щорічної відпустки, встановленням скороченого робочого дня щодо окремих професій і виробництв, скороченої тривалості роботи у нічний час. Максимальна тривалість робочого часу, мінімальна тривалість відпочинку та оплачуваної щорічної відпустки, вихідні та святкові дні, а також інші умови здійснення цього права визначаються законом.
Відповідно до статті 83 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), у разі звільнення працівника йому виплачується грошова компенсація за всі не використані ним дні щорічної відпустки, а також додаткової відпустки працівникам, які мають дітей або повнолітню дитину з інвалідністю з дитинства підгрупи А I групи.
Аналогічні норми передбачені нормами статті 24 Закону України "Про відпустку".
Відповідно до частини першої статті 47 КЗпП України власник або уповноважений ним орган зобов`язаний в день звільнення видати працівникові належно оформлену трудову книжку і провести з ним розрахунок у строки, зазначені в статті 116 цього Кодексу.
Згідно із статтею 116 КЗпП України, при звільненні працівника виплата всіх сум, що належать йому від підприємства, установи, організації, провадиться в день звільнення. Якщо працівник в день звільнення не працював, то зазначені суми мають бути виплачені не пізніше наступного дня після пред`явлення звільненим працівником вимоги про розрахунок. Про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою зазначених сум. В разі спору про розмір сум, належних працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган в усякому випадку повинен в зазначений у цій статті строк виплатити не оспорювану ним суму.
Як встановлено судом, згідно наказу Сумської митниці ДФС від 24.09.2019 № 533-о ОСОБА_1 був увільнений від виконання своїх посадових обов`язків на період проходження ним військової служби у Збройних Силах України за контрактом на посадах осіб рядового складу з 24.09.2019 до закінчення дії контракту або до дня фактичного звільнення з військової служби із збереженням на цей час посади та середньої заробітної плати.
В послідуючому Сумська митниця ДФС була реорганізована в Слобожанську митницю Держмитслужби, яка в свою чергу реорганізована в Сумську митницю.
Так, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 02.10.2019 № 858 "Про утворення територіальних органів Державної митної служби" Сумську митницю ДФС було реорганізовано шляхом приєднання до утвореної Слобожанської митниці Держмитслужби.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 895 "Деякі питання територіальних органів Державної митної служби" та наказів Держмитслужби від 19 жовтня 2020 № 460 "Про утворення територіальних органів Державної митної служби як відокремлених підрозділів" та від 27 жовтня 2020 року № 480 "Про реорганізацію територіальних органів Держмитслужби" Слобожанську митницю Держмитслужби реорганізовано шляхом приєднання до Державної митної служби України.
Відповідно до наказу Державної митної служби України від 19.10.2020 № 460 "Про утворення територіальних органів Державної митної служби України як відокремлених підрозділів" була утворена Сумська митниця як відокремлений підрозділ Державної митної служби України.
03.12.2020 відомості про Сумську митницю внесені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, як про відокремлений підрозділ Державної митної служби України.
У зв`язку з реорганізацією Сумської митниці ДФС, яка з 11.02.2022 як юридична особа - припинена, позивача за його заявою від 10.12.2021, відповідно до наказу Сумської митниці від 14.12.2021 № 217-о "Про призначення працівника" було призначено у порядку переведення з Сумської митниці ДФС з 14 грудня 2021 на посаду старшого державного інспектора відділу митного оформлення "Велика Писарівка" митного поста Велика Писарівка Сумської митниці з укладенням контракту на проходження державної служби.
Відповідно до наказу Сумської митниці від 14.12.2021 № 221-о "Про увільнення від роботи на час проходження військової служби за контрактом" ОСОБА_1 увільнено від виконання посадових обов`язків за займаною посадою на час проходження військової служби у Збройних Силах України за контрактом на посадах осіб офіцерського складу з 14.12.2021 до 20.08.2025 із збереженням посади та середньої заробітної плати.
На даний час позивач проходить військову службу у Збройних Силах України за контрактом.
Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України "Про військовий облік і військову службу" період військової служби зараховується до стажу державної служби.
Листом Міністерства соціальної політики України від 16.11.2016 № 691/13/116-16 "Щодо додаткової відпустки за стаж держслужби за період військової служби" з даного питання надано роз`яснення.
Так, відповідно до статті 119 Кодексу законів про працю України за працівниками, призваними на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації, що загрожує національній безпеці, оголошення рішення про проведення мобілізації та (або) введення воєнного стану на строк до закінчення особливого періоду або до дня фактичної демобілізації, зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, в установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності і у фізичних осіб - підприємців, в яких вони працювали на час призову.
Відповідно до пункту 4 Порядку надання державним службовцям додаткових оплачуваних відпусток, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 р. № 270 (далі - Порядок № 270), визначено, що додаткова відпустка, яка надається державним службовцям, належить до щорічних відпусток.
Щорічна відпустка надається працівнику як компенсація за виконання посадових обов`язків протягом відпрацьованого періоду часу.
Таким чином, період військової служби зараховується до стажу державної служби, але для надання відпустки за цей час не вбачається правових підстав.
Тому у випадку, коли державний службовець проходив військову службу він не має права на додаткову відпустку за стаж, який виповнився у ці роки, оскільки жодного дня не виконував своїх посадових обов`язків. Після демобілізації і повернення до виконання своїх повноважень він матиме право на таку відпустку з урахуванням часу проходження військової служби.
Таким чином, в періоди з 29.10.2019 по 29.10.2020 та з 29.10.2020 по 29.10.2021, за які позивач просить виплатити грошову компенсацію, фактично ОСОБА_1 на роботі не перебував та своїх службових обов`язків не виконував.
Відповідно до частин першої-другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Сумської митниці ДФС про визнання бездіяльності протиправною, стягнення грошової компенсації та середнього заробітку відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М. Шаповал
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 104853507 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
М.М. Шаповал
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні