Рішення
від 16.06.2022 по справі п/857/7/22
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 червня 2022 рокуЛьвівСправа № П/857/7/22 пров. № П/857/7/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії :

головуючого судді: Гуляка В.В.

суддів: Коваля Р.Й., Святецького В.В.

за участі секретаря судового засідання: Приступи Р.Л.

представник позивача Кміть М.Б.

представник відповідача не з`явився

представник третьої особи Сучкова А.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції адміністративну справу №П/857/7/22 за позовною заявою Міністерства юстиції України до Політичної партії «Союз Лівих Сил»,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Служба безпеки України,

про заборону діяльності політичної партії,

встановив:

Міністерство юстиції України (далі також - позивач) звернулося до Восьмого апеляційного адміністративного суду як суду першої інстанції із позовною заявою, у якій просить:

- заборонити діяльність Політичної партії «Союз Лівих Сил» (ідентифікаційний код юридичної особи: 35678071, вул. Січових Стрільців (Артема), 11-А, м. Київ, 04053);

- призначити комісію з припинення (ліквідаційну комісію) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи;

- передати майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що діяльність політичної партії може бути заборонена лише за рішенням суду. Указом Президента України від 19.03.2022 №153/2022 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій». Пунктом 2 вказаного рішення Міністерству юстиції доручено вжити в установленому порядку вичерпних заходів щодо заборони діяльності політичних партій, зазначених у пункті 1 цього рішення, зокрема політичної партії «Союз Лівих Сил». Вказане рішення прийняте в умовах прямої військової агресії з боку Російської Федерації, з урахуванням антиукраїнської політичної та організаційної діяльності, пропаганду війни, публічні заяви та заклики до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України окремими політичними партіями. Підпунктом 83-15 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 №228, встановлено, що Міністерство юстиції України, зокрема, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії. Підставою для застосування до політичних партій заходів адміністративного впливу є в установленому порядку задокументовані факти діяльності партії, що направлені на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки. На адресу Мін`юсту надійшов лист Департаменту захисту національної державності Служби безпеки України від 26.03.2022 № 5/1-229 «Щодо призупинення діяльності політичних партій» із повідомленням про виявлення фактів антиукраїнської діяльності, зокрема, політичної партії «Союз лівих сил». Із наявних відомостей вбачається, що діяльність відповідача спрямована, зокрема, на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення з одночасним поширенням відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України. Ураховуючи пряму військову агресію з боку Російської Федерації, зважаючи на антиукраїнську політичну та організаційну діяльність, пропаганду війни, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, позивач вважає, що діяльність відповідача має бути заборонена.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18 травня 2022 року для розгляду цієї справи визначено склад колегії суддів: Гуляк В.В. (головуючий суддя), Ільчишин Н.В., Коваль Р.Й..

У зв`язку із перебуванням судді Ільчишин Н.В. у відпустці, відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23 травня 2022 року для розгляду цієї справи визначено склад колегії суддів: Гуляк В.В. (головуючий суддя), Коваль Р.Й., Святецький В.В..

Суд ухвалою від 23 травня 2022 року відкрив провадження у справі, позовну заяву і додатки до неї направив сторонам, яким встановив строк до 06 червня 2022 року для подачі суду: відповідачем - відзиву на позовну заяву, а третьою особою - пояснення щодо позову.

Ухвалою суду від 27 травня 2022 року призначено справу до судового розгляду у відкритому судовому засіданні на 10 год. 00 хв. 17 червня 2022 року, який буде проводитись у приміщенні Восьмого апеляційного адміністративного суду за адресою: м. Львів, вул. Саксаганського, 13 у залі судових засідань №4, про що повідомив позивача та зобов`язав його опублікувати оголошення про призначення судового засідання в адміністративній справі в порядку, передбаченому ч.5 ст.289-3 КАС України.

Відповідач Політична партія «Союз Лівих Сил» (далі також - відповідач, Партія) 03 червня 2022 року подав до суду відзив на позовну заяву (зареєстрований судом 10.06.2022), у якому висловив свою незгоду з її вимогами, які не визнає у повному обсязі, вважаючи їх безпідставними, необґрунтованими, недоведеними і такими, що не ґрунтуються на положеннях Конституції України, Закону України "Про політичні партії в Україні", Закону України "Про правовий режим воєнного стану". Зазначає відповідач, що ані програмні цілі, ані дії (діяльність) Партії ніколи не були спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення і т.д. Програмні цілі, завдання та дії відповідача ніколи не були спрямовані на зазначене у пп.1-8 ч.1 ст.5 ЗУ "Про політичні партії в Україні". Так само, Партія ніколи не займалася пропагандою комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки. Починаючи з 24.02.2022 року Партія не робила жодної заяви, звернення, не приймала жодного рішення, якими б виправдовувалася, визнавалася правомірною, заперечувалася збройна агресія проти України, тимчасова окупація частини території України. Так само, відповідач не глорифікував, не виправдовував дій та/або бездіяльності, перелічених у п.11 ч.5 ЗУ "Про політичні партії в Україні". Таким чином, Партія ніколи не декларувала своїми цілями та завданнями такі цілі та завдання, які зазначені в ст.37 Конституції України та в п.9 ч.1 ст.8 ЗУ "Про правовий режим воєнного стану", і не вчиняла дії, перелічені у цих правових нормах, так само, як і не вчиняла дій, перелічених у ч.1 ст.5 ЗУ "Про політичні партії в Україні". Твердить відповідач, що Партія не становить загрози державі, вільному та демократичному політичному ладу, правам будь-яких осіб. Вважає відповідач абсолютно недоведене жодними належними, допустимими доказами твердження Служби безпеки України, викладене в її листі №5/1-229 від 26.03.2022 року про те, що "із наявних відомостей вбачається, що діяльність відповідача спрямована, зокрема, на порушення суверенітету, територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, з одночасним поширенням відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії РФ проти України". При цьому зазначає відповідач, що Партія нетерпимо ставилася та ставиться до будь-яких проявів порушення суверенітету, територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, пропаганди війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі. Так само, Партія ніколи не посягала на здоров`я населення, і ніколи не поширювала відомості, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії РФ проти України. У зв`язку із зазначеним відповідач вважає, що у позивача відсутні правові підстави для звернення до суду з позовом про заборону діяльності відповідача, так і відсутні підстави для задоволення цього позову.

13 червня 2022 року на адресу суду надійшла заява від третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Служби безпеки України (далі також - третя особа, СБУ) від 06.06.2022 про продовження процесуального строку для подання до суду пояснень та доказів щодо позову до 30.06.2022.

Ухвалою суду від 14 червня 2022 року продовжено третій особі процесуальний строк для подання та отримання судом пояснень і доказів на позов у справі №П/857/7/22 до 15 червня 2022 року.

14 червня 2022 року на адресу суду надійшла заява від третьої особи від 11.06.2022 про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за допомогою системи ЕasyCon.

Ухвалою суду від 14 червня 2022 року заяву третьої особи про участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції задоволено та постановлено провести 17 червня 2022 року о 10:00 год. розгляд адміністративної справи №П/857/7/22 в режимі відеоконференції з використанням власних технічних засобів представника (ів) Служби безпеки України.

Третя особа надала суду пояснення від 11 червня 2022 року на позовну заяву (зареєстровані судом 15.06.2022), у яких в повній мірі підтримала доводи позивача та зазначила, що підставою для застосування до політичних партій заходів адміністративного впливу є в установленому порядку задокументовані факти діяльності партії, що направлені на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки. Вказує третя особа, що відповідач виправдовує і підтримує російське вторгнення та окупацію території України, виступає за надання російській мові статусу національної, здійснює діяльність, яка заборонена ст.5 Закону України «Про політичні партії в Україні», оскільки спрямована на завдання шкоди державній безпеці, суверенітету та територіальної цілісності України, що підтверджується наданими суду доказами. Ураховуючи пряму військову агресію з боку РФ, зважаючи на антиукраїнську політичну та організаційну діяльність, пропаганду війни, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні і статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, третя особа вважає, що позов про заборону діяльності політичної партії має бути задоволений повністю, а діяльність відповідача заборонена.

Суд у судовому засіданні 17.06.2022 без виходу до нарадчої кімнати постановив ухвалу, занесену до протоколу судового засідання, якою приєднав подані представником Міністерства юстиції України докази опублікування на офіційному сайті Міністерства юстиції України та Верховної Ради України повідомлення про розгляд даної справи.

Суд без виходу до нарадчої кімнати постановив ухвалу, занесену до протоколу судового засідання, якою вирішив розглянути справу за відсутності представника відповідача у відповідності до ч.5 ст.289-3 КАС України.

Відповідно до абз.3 ч.5 ст.289-3 КАС України, неприбуття у судове засідання в суді першої чи апеляційної інстанції осіб, повідомлених про дату, час і місце розгляду справи в порядку, передбаченому цією частиною, не перешкоджає розгляду справи.

Суд без виходу до нарадчої кімнати постановив ухвалу, занесену до протоколу судового засідання, якою відмовив у задоволенні клопотання ОСОБА_1 про проведення трансляції судового засідання в цій справі в мережі Інтернет.

Суд без виходу до нарадчої кімнати постановив ухвалу, занесену до протоколу судового засідання, якою відмовив у задоволенні клопотання представника Міністерства юстиції України щодо вжиття заходів для забезпечення трансляції судового розгляду в цій справі.

Ухвалою суду від 17 червня 2022 року задоволено заяву представника Міністерства юстиції України про відмову від частини позовних вимог. Прийнято відмову Міністерства юстиції України від позову в частині позовних вимог щодо призначення комісії з припинення (ліквідаційної комісії) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи, та закрито провадження у справі в цій частині позовних вимог.

Дослідивши подані суду письмові заяви по суті справи, а також письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, а також заслухавши пояснення та доводи представників учасників справи, які взяли участь у розгляді справи, адміністративний суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення, враховуючи наступне.

Постановою Верховної Ради України «Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою-агресором» від 27.01.2015 №129-VІІІ Верховна Рада України визнала Російську Федерацію державою-агресором.

Судом встановлено, що згідно з відомостями Єдиного реєстру громадських формувань Політична партія «Союз Лівих Сил» зареєстрована Міністерством юстиції України 28.01.2008, свідоцтво №146-п.п., ідентифікаційний код юридичної особи: 35678071, Голова Партії - Гольдарб Максим Юрійович, місцезнаходження: 04053, м. Київ, вул. Артема, 11-А.

Програма Парії, затверджена З`їздом Партії відповідно до протоколу від 22.08.2020 №1-8/20, передбачає соціально-економічне розблокування Донбасу, безальтернативне виконання Мінських домовленостей, примирення шляхом проведення загальнодержавного діалогу, невідворотне покарання державних та військових злочинців.

Цією ж Програмою Партії передбачено поновлення добросусідських політичних і економічних відносин із Росією, двомовність України.

Вказані обставини підтверджені й актом огляду Інтернет-ресурсу від 03 червня 2022 року, проведеним консультантом-експертом (з оперативних питань) 4 відділу Управління контррозвідувального захисту національної державності ДЗНД СБУ проведено огляд веб-сторінки «ІНФОРМАЦІЯ_8».

Із загальнодоступних джерел та аналізу діяльності відповідача відомо, що Політична партія «Союз Лівих Сил» - це проросійська політична партія в Україні, яка негативно оцінює політику української влади та закликає до проведення децентралізації країни.

31.01.2022 на загальнодоступному сайті інформаційного агентства «Інтерфакс Україна» опубліковано статтю «У «Союзі Лівих Сил» закликали українців заспокоїтися і не піддаватися паніці» (режим доступу: ІНФОРМАЦІЯ_4), відповідно до якої в офіційній заяві політичної партії «Союз Лівих Сил» зазначається про відсутність підстав для хвилювання щодо нападу Росії на Україну: «Шановні співвітчизники. Важливо заспокоїтися. Інформаційний та інший шум породжують і розганяють лише СІЛА, Британія та їх сателіти наявними у них інструментами. Ні стара Європа, ні Китай, ні Азія, ні, тим більше, Росія не дотримуються «нападницьких» настроїв», - звертають увагу в «Союзі Лівих Сил»...

У МЗС Росії заявили, що вважають неприйнятною навіть саму думку про війну між нашими державами. Те ж говорить і Президент Білорусі, коментує лідер СЛС (ЗНС) ОСОБА_2 . Він упевнений, що все це може означати лише одне - війни між Росією та Україною не буде, повномасштабне вторгнення не планується. А паніка, що нагнітається, - лише спроба США, Британії, Польщі та балтійських країн відвернути увагу від власних проблем».

21.02.2022 президент країни-агресора ОСОБА_3 підписав укази про визнання незалежності та суверенітету створених Росією маріонеткових терористичних псевдоугруповань «Л/ДНР».

Згідно із текстом указів, РФ офіційно направила свої війська на окуповану територію України для «здійснення функції щодо підтримки миру».

За загальнодоступними даними представнику Політичної партії «Союз Лівих Сил» у Бердянському районі Запорізької області ОСОБА_4 висунуто підозру у колабораціонізмі (режим доступу ІНФОРМАЦІЯ_6).

З посиланням на Офіс Генерального прокурора в статті зазначається, що «За даними слідства, чоловік після окупації міста Бердянськ добровільно погодився на пропозицію військової адміністрації РФ, взяв на себе функції виконувача обов`язків мера окупованого міста та забезпечив їх «належне виконання».

Також встановлено, що до початку військової агресії Російської Федерації політична риторика лідера Політичної партії «Союз Лівих Сил» ОСОБА_2 була спрямована на критику діючої влади та фактично підтримувала антиукраїнську позицію країни-агресора Російської Федерації щодо України (виконання Мінських угод у вигідному для Російської Федерації руслі, анти-НАТО, антиамериканська риторика). Зазначені меседжі він розміщував на власних Інтернет-сторінках, у тому числі соціальних мережах (телеграм-канал « ІНФОРМАЦІЯ_1 »).

На даний час ОСОБА_5 призупинив свою політичну діяльність та видалив свої акаунти у соціальних мережах.

Згідно із актом огляду Інтернет-ресурсу від 03 червня 2022 року 4 відділу Управління контррозвідувального захисту національної державності ДЗНД СБУ проведено огляд веб-сторінки «ІНФОРМАЦІЯ_5», який підтверджується, що на оглянутій веб-сторінці відображено веб-сайт Інтернет-видання «depo.Вінниця» та новий матеріал під назвою: «У Вінниці за державну зраду заарештували заступника глави партії "Союз лівих сил"». Дата публікації: 22.05.2017. У вказаній сторінці виявлено інформацію наступного змісту: «Співробітники слідчих органів України заарештували заступника глави партії "Союз лівих сил" ОСОБА_6 , який брав участь в організації маршу "Безсмертного полку" у Вінниці. Про це повідомляє Depo.Вінниця з посиланням на Фейсбук-сторінку глави партії "Союз лівих сил" ОСОБА_7 "Вчора був заарештований ОСОБА_8 - мій заступник, керівник Вінницької обласної організації" Союзу лівих сил", член політради. Заарештували сімдесятитрирічного ОСОБА_9 за "зраду Батьківщині", - написав ОСОБА_7. Бондарчуку загрожує покарання до 15 років позбавлення волі, оскільки його звинувачують у підготовці протестної акції. ОСОБА_7 вважає, що це помста. "Сьогодні вони будуть мститися всім, хто організовував "Безсмертний полк", всім, хто вийшов на 9 Травня з портретами своїх предків-визволителів. Тоді, 9 травня, вони просто не змогли влаштувати криваву лазню. Було" Євробачення" . А тепер можна ", - додає ОСОБА_7. Прес-служби прокуратури Вінницької області та СБУ повідомляли про слідчі заходи в рамках розслідування справи про державну зраду "представників проросійської політичної сили".».

Надавши оцінку спірним правовідносинам, судом враховано наступне.

Статтями першою та другою Конституції України закріплено, що Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава. Суверенітет України поширюється на всю її територію. Україна є унітарною державою. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.

Згідно з вимогами статті 64 Конституції України, в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.

Відповідно до частини другої статті 102 Конституції України, Президент України є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, додержання Конституції України, прав і свобод людини і громадянина.

Згідно із частиною третьою статті 106 Конституції України, Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов`язковими до виконання на території України.

Постановою Верховної Ради України "Про Звернення Верховної Ради України до Організації Об`єднаних Націй, Європейського Парламенту, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Парламентської Асамблеї ГУАМ, національних парламентів держав світу про визнання Російської Федерації державою-агресором" від 27.01.2015 № 129-VIII Верховна Рада України визнала Російську Федерацію державою-агресором.

21.02.2022 президент країни-агресора ОСОБА_3 підписав укази про визнання незалежності та суверенітету створених Російською Федерацією маріонеткових терористичних псевдоугруповань "Л/ДНР".

Згідно із текстом указів, Російська Федерація офіційно направила свої війська на окуповану територію України для "здійснення функції щодо підтримки миру". Таким чином Російська Федерація фактично офіційно вторглася на територію України вже 24.02.2022.

Очевидно, що визнання країною-агресором "незалежності" самопроголошених "ДНР" та "ЛНР" і, як наслідок, - повномасштабне вторгнення і проведення військових дій на території нашої держави, порушує суверенітет і територіальну цілісність України.

Відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану" із змінами, внесеними Указом Президента України від 14.03.2022 №133/202 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", та Закону України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" у зв`язку із повномасштабним вторгненням Російської Федерації на території України запроваджено воєнний стан.

Згідно з пунктом 3 вказаного Указу Президента, у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, зокрема, можуть вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 №389-VIII (далі - Закон №389-VIII).

Водночас, пунктом 9 частини першої статті 8 Закону №389-VIII встановлено, що в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, порушувати у порядку, визначеному Конституцією та законами України, питання про заборону діяльності політичних партій, громадських об`єднань, якщо вона спрямована на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення.

Частиною першою статті 37 Конституції України унормовано, що утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються.

Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку (частина четверта цієї статті Конституції України).

За рішенням Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 70 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України положень частини першої статті 10, пункту 3 частини другої, частин п`ятої, шостої статті 11, статті 15, частини першої статті 17, статті 24, пункту 3 розділу УІ "Заключні положення" Закону України "Про політичні партії в Україні" (справа про утворення політичних партій в Україні) від 12 червня 2007 року № 2-рп/2007 - "ч.2 ст. 64 Конституції України не відносить право на свободу утворення політичних партій до переліку тих свобод, які ніким і в жодний спосіб не можуть бути обмежені. Відтак Конституція України допускає додаткове унормування законом загальних засад утворення і діяльності політичних партій за умови дотримання загальнодемократичних принципів".

Відповідно до практики Європейського Суду з прав людини (ЄСПЛ) обмеження та заборони мають бути передбачені відповідним законом, переслідувати законні цілі, перелічені у статтях 10 і 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, та бути необхідними у демократичному суспільстві, тобто реагувати на нагальну суспільну необхідність і бути пропорційними законним цілям, що переслідуються.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про політичні партії в Україні" від 05.04.2001 №2365-III (далі - Закон №2365-ІІІ), політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Згідно зі статтею 3 Закону №2365-ІІІ, політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.

Обмеження щодо утворення і діяльності політичних партій визначені статтею 5 Закону №2365-ІІІ, згідно з якою утворення і діяльність політичних партій забороняється, якщо їх програмні цілі або дії спрямовані на:

1) ліквідацію незалежності України;

2) зміну конституційного ладу насильницьким шляхом;

3) порушення суверенітету і територіальної цілісності України;

4) підрив безпеки держави;

5) незаконне захоплення державної влади;

6) пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової чи релігійної ворожнечі;

7) посягання на права і свободи людини;

8) посягання на здоров`я населення;

9) пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки;

10) виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії проти України, у тому числі шляхом представлення збройної агресії Російської Федерації та/або Республіки Білорусь проти України як внутрішнього конфлікту, громадянського конфлікту, громадянської війни, заперечення тимчасової окупації частини території України;

11) глорифікацію, виправдання дій та/або бездіяльності осіб, які здійснювали або здійснюють збройну агресію проти України, представників збройних формувань Російської Федерації, незаконних збройних формувань, банд, найманців, створених та/або підпорядкованих, та/або керованих, та/або фінансованих Російською Федерацією, а також представників окупаційної адміністрації Російської Федерації, яку складають її державні органи та інші структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України, та представників підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України, у тому числі шляхом їх визначення як "повстанці", "ополченці", "ввічливі люди" тощо.

Згідно зі статтею 21 Закону №2365-ІІІ, у разі виявлення порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим Законом та іншими законами України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, невідкладно звертається до суду з адміністративним позовом про заборону політичної партії, у тому числі в разі виявлення фактів вчинення політичною партією дій, спрямованих на:

- ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

- порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;

- поширення відомостей, що містять виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.

Крім того, відповідно до пунктів 3-5 Керівних принципів заборон і розпуску політичних партій, прийнятих Венеціанською комісією 10-11 грудня 1999 року, заборона або насильницький розпуск політичних партій може бути виправданий тільки в тому випадку, якщо ці партії проповідують насильство чи повалення демократичного конституційного ладу, тим самим підриваючи права і свободи, які гарантуються Конституцією.

Згідно з пунктом 10 Пояснювального меморандуму до Керівних принципів заборони політичних партій і аналогічних заходів, заборона або розпуск політичних партій можуть здійснюватися тоді, коли є конкретні докази, що партія займається діяльністю, яка несе загрозу демократії та основоположним свободам.

Крім того, за рішенням Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 70 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень ч.1 ст.10, п.3 ч.2, ч. 5, 6 ст.11, ст.15, ч.1 ст.17, ст.24, п.3 розділу VI "Заключні положення" Закону України "Про політичні партії в Україні" (справа про утворення політичних партій в Україні) від 12 червня 2007 року №2-рп/2007: "ч.2 ст.64 Конституції України не відносить право на свободу утворення політичних партій до переліку тих свобод, які ніким і в жодний спосіб не можуть бути обмежені. Це свідчить, що Конституція України допускає додаткове унормування законом загальних засад утворення і діяльності політичних партій за умови дотримання загальнодемократичних принципів".

Україна є стороною як Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод ("Конвенція" - надалі), яка була ратифікована у 1997 році, так і інших основних міжнародних договорів з прав людини.

Закон України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" (ЄСПЛ) передбачає, зокрема, що "Суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права".

Стаття 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - КЗПЛ) передбачає, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів. Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Відповідно до ст.6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) зазначені обмеження та заборони щодо партій мають бути передбачені відповідним законом, переслідувати законні цілі, перелічені у ст. 10 і 11 КЗПЛ, та бути необхідними у демократичному суспільстві, тобто реагувати на нагальну суспільну необхідність і бути пропорційними законним цілям, що переслідуються.

Для стабільності демократичного конституційного ладу держава може здійснювати конкретні заходи з метою його захисту. ЄСПЛ наголосив на прийнятності концепції "демократії, здатної захистити себе" (§ 51, § 59 рішення у справі "Фоґт проти Німеччини" (Vogt v. Germany) від 26.09.1995 року) та зазначив, що плюралізм і демократія ґрунтуються на компромісі, що вимагає певних поступок з боку осіб, які мають у деяких випадках сприймати обмеження певних наявних у них свобод для того, щоб забезпечити більшу стабільність країни в цілому (§ 99 рішення у справі "Партія добробуту та інші проти Туреччини" (Refah Partisi (the Welfare Party) and Others v. Turkey) від 13.02.2003 року). Потрібна певна рівновага між вимогами захисту демократичного суспільства і вимогами охорони прав особи (§ 32 рішення у справі "Об`єднана комуністична партія Туреччини та інші проти Туреччини" (United Communist Party of Turkey and Others v. Turkey) від 30.01.1998 року).

ЄСПЛ застосовує трискладовий тест, щоб визначити, чи втручання (1) було передбачене законом; (2) переслідувало законну мету (інакше кажучи, встановлено для захисту правомірного інтересу); і (3) було необхідним у демократичному суспільстві (Yazar et al v. Turkey, Apps. 22723/93, 22724/93, 22725/93, 09.07.2002).

ЄСПЛ застосовує власний тест "очевидної і неминучої загрози". Відповідно до практики ЄСПЛ держави мають право вживати превентивні заходи для захисту демократії щодо політичних партій. Від них неможливо вимагати очікувати, доки політична партія захопить владу і робитиме конкретні кроки щодо реалізації політики, несумісної зі стандартами Конвенції. Якщо небезпека такої політики була достатньо встановлена і неминуча, держава може обґрунтовано перешкоджати здійсненню такої політики до того, як буде здійснена спроба її впровадження шляхом конкретних кроків, які можуть завдати шкоди громадському порядку та демократичному режиму країни (Партія добробуту, Ербакан, Казан та Текдаль проти Туреччини, § 102; Еррі Батасуна проти Іспанії § 81).

Важливим фактором, який необхідно враховувати, є те, чи містить програма партії заклик до застосування насильства, повстання або будь-яку іншу форму відмови від демократичних принципів (Partidul Comunistilor (Nepeceristi) та Ungureanu проти Румунії, § 54; Freedom and Democracy Party (OZDEP) проти Туреччини, § 40).

Проте програма політичної партії не є єдиним критерієм визначення її цілей та намірів; зміст програми повинен порівнюватися з діями лідерів партії та позиціями, які вони відстоюють. Разом ці дії та позиції можуть бути доречними в провадженні про розпуск політичної партії, оскільки вони можуть розкрити її дійсні цілі та наміри (Партія добробуту і інші, § 101; Еррі Батасуна проти Іспанії, § 80).

Колегія суддів враховує, що Указом Президента України від 19.03.2022 №153/2022 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 "Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій".

Вказане рішення прийняте в умовах прямої військової агресії з боку Російської Федерації, з урахуванням антиукраїнської політичної та організаційної діяльності, пропаганду війни, публічні заяви та заклики до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України окремими політичними партіями.

Пунктом 2 рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 "Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій" Міністерству юстиції доручено вжити в установленому порядку вичерпних заходів щодо заборони діяльності політичних партій, зазначених у пункті 1 цього рішення, зокрема Політичної партії "Союз Лівих Сил".

Відповідно до абзацу 2 частини першої статті 289-3 КАС України, право звернутися з адміністративним позовом про заборону політичної партії має центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань.

Підпунктом 83-15 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 №228 (далі - Положення №228), встановлено, що Міністерство юстиції України, зокрема, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії.

Отже, позивач Міністерство юстиції України вправі за наявності відповідних обставин звертатися з адміністративним позовом до суду про заборону діяльності політичної партії.

Згідно з пунктом 2 частини другої статті 22 КАС України, апеляційному

адміністративному суду в апеляційному окрузі, що включає місто Київ, як суду першої

інстанції підсудні адміністративні справи про заборону політичної партії, передбачені

статтею 289-3 цього Кодексу.

Водночас, пунктом 4 Розділу VII "Перехідні положення" КАС України встановлено,

що в умовах воєнного стану адміністративні справи про заборону політичної партії

відповідно до статті 289-3 цього Кодексу як суду першої інстанції підсудні апеляційному

адміністративному суду в апеляційному окрузі, що включає місто Львів.

Відповідно до частини четвертої статті 21 Закону №2365-ІІІ, у разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України".

Подібне передбачено пунктом 8-1 частини другої статті 245 КАС України, яким встановлено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про заборону політичної партії та передачу майна, коштів та інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Підставою для застосування до політичних партій заходів адміністративного впливу є в установленому порядку задокументовані факти її (партії) діяльності, що направлені на зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їх символіки.

Як уже було вказано судом вище, програмою політичної партії «Союз Лівих Сил» передбачено поновлення добросусідських політичних і економічних відносин із Росією, двомовність України.

Вказані обставини підтверджені й актом огляду Інтернет-ресурсу від 03 червня 2022 року, проведеним консультантом-експертом (з оперативних питань) 4 відділу Управління контррозвідувального захисту національної державності ДЗНД СБУ проведено огляд веб-сторінки «ІНФОРМАЦІЯ_8».

Із загальнодоступних джерел та аналізу діяльності відповідача відомо, що Політична партія «Союз Лівих Сил» - це проросійська політична партія в Україні, яка негативно оцінює політику української влади та закликає до проведення децентралізації країни.

Так, 31.01.2022 на загальнодоступному сайті інформаційного агентства «Інтерфакс Україна» опубліковано статтю «У «Союзі Лівих Сил» закликали українців заспокоїтися і не піддаватися паніці» (режим доступу: ІНФОРМАЦІЯ_4), відповідно до якої в офіційній заяві політичної партії «Союз Лівих Сил» зазначається про відсутність підстав для хвилювання щодо нападу Росії на Україну: «Шановні співвітчизники. Важливо заспокоїтися. Інформаційний та інший шум породжують і розганяють лише СІЛА, Британія та їх сателіти наявними у них інструментами. Ні стара Європа, ні Китай, ні Азія, ні, тим більше, Росія не дотримуються «нападницьких» настроїв», - звертають увагу в «Союзі Лівих Сил»...

У МЗС Росії заявили, що вважають неприйнятною навіть саму думку про війну між нашими державами. Те ж говорить і Президент Білорусі, коментує лідер СЛС (ЗНС) ОСОБА_2 . Він упевнений, що все це може означати лише одне - війни між Росією та Україною не буде, повномасштабне вторгнення не планується. А паніка, що нагнітається, - лише спроба США, Британії, Польщі та балтійських країн відвернути увагу від власних проблем».

21.02.2022 президент країни-агресора ОСОБА_3 підписав укази про визнання незалежності та суверенітету створених Росією маріонеткових терористичних псевдоугруповань «Л/ДНР».

Згідно із текстом указів, РФ офіційно направила свої війська на окуповану територію України для «здійснення функції щодо підтримки миру».

За загальнодоступними даними представнику Політичної партії «Союз Лівих Сил» у Бердянському районі Запорізької області ОСОБА_4 висунуто підозру у колабораціонізмі (режим доступу ІНФОРМАЦІЯ_6).

З посиланням на Офіс Генерального прокурора в статті зазначається, що «За даними слідства, чоловік після окупації міста Бердянськ добровільно погодився на пропозицію військової адміністрації РФ, взяв на себе функції виконувача обов`язків мера окупованого міста та забезпечив їх «належне виконання».

Також встановлено, що до початку військової агресії Російської Федерації політична риторика лідера Політичної партії «Союз Лівих Сил» ОСОБА_2 була спрямована на критику діючої влади та фактично підтримувала антиукраїнську позицію країни-агресора Російської Федерації щодо України (виконання Мінських угод у вигідному для Російської Федерації руслі, анти-НАТО, антиамериканська риторика). Зазначені меседжі він розміщував на власних Інтернет-сторінках, у тому числі соціальних мережах (телеграм-канал « ІНФОРМАЦІЯ_1 »).

На даний час ОСОБА_5 призупинив свою політичну діяльність та видалив свої акаунти у соціальних мережах.

Згідно із актом огляду Інтернет-ресурсу від 03 червня 2022 року 4 відділу Управління контррозвідувального захисту національної державності ДЗНД СБУ проведено огляд веб-сторінки «ІНФОРМАЦІЯ_5», який підтверджується, що на оглянутій веб-сторінці відображено веб-сайт Інтернет-видання «depo.Вінниця» та новий матеріал під назвою: «У Вінниці за державну зраду заарештували заступника глави партії "Союз лівих сил"». Дата публікації: 22.05.2017. У вказаній сторінці виявлено інформацію наступного змісту: «Співробітники слідчих органів України заарештували заступника глави партії "Союз лівих сил" ОСОБА_6 , який брав участь в організації маршу "Безсмертного полку" у Вінниці. Про це повідомляє Depo.Вінниця з посиланням на Фейсбук-сторінку глави партії "Союз лівих сил" ОСОБА_7 "Вчора був заарештований ОСОБА_8 - мій заступник, керівник Вінницької обласної організації" Союзу лівих сил", член політради. Заарештували сімдесятитрирічного ОСОБА_9 за "зраду Батьківщині", - написав ОСОБА_7. Бондарчуку загрожує покарання до 15 років позбавлення волі, оскільки його звинувачують у підготовці протестної акції. ОСОБА_7 вважає, що це помста. "Сьогодні вони будуть мститися всім, хто організовував "Безсмертний полк", всім, хто вийшов на 9 Травня з портретами своїх предків-визволителів. Тоді, 9 травня, вони просто не змогли влаштувати криваву лазню. Було" Євробачення" . А тепер можна ", - додає ОСОБА_7. Прес-служби прокуратури Вінницької області та СБУ повідомляли про слідчі заходи в рамках розслідування справи про державну зраду "представників проросійської політичної сили".».

Адміністративний суд також зазначає, що виявлення порушень Конституції та законів України у діяльності політичних партій здійснюється відповідними правоохоронними органами.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про Службу безпеки України» від 25.03.1992 №2229-XII, на Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, науково-технічного і оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб, а також забезпечення охорони державної таємниці.

Судом також встановлено, що на адресу Міністерства юстиції України надійшов лист Департаменту захисту національної державності Служби безпеки України від 26.03.2022 №5/1-229 «Щодо призупинення діяльності політичних партій» із повідомленням про виявлення фактів антиукраїнської діяльності, зокрема, політичної партії «Союз лівих сил» (а.с. 132-143).

Всі докази, розміщені на веб-сайтах:

ІНФОРМАЦІЯ_8;

ІНФОРМАЦІЯ_2

ІНФОРМАЦІЯ_3

ІНФОРМАЦІЯ_7 .

Вказані докази є загальновідомими та додатково підтверджені актами огляду Інтернет-ресурсу від 03 червня 2022 року 4 відділу Управління контррозвідувального захисту національної державності ДЗНД Служби безпеки України.

Наведені докази досліджені і перевірені судом, є належними і допустимими.

Відповідно до частини першої статті 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно з частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 3 статті 78 КАС України, обставини, визнані судом загальновідомими, не потребують доказування.

Загальновідомими є обставини, які відомі широкому колу осіб, в тому числі і складу суду. Вони не потребують доказування тому, що об`єктивність їх існування очевидна.

Із наявних відомостей вбачається, що діяльність відповідача спрямована, зокрема, на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення з одночасним поширенням відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.

Аналізуючи програму Політичної партії «Союз Лівих Сил» (а.с. 84-93), у якій, зокрема, зазначено про такі пріоритети та напрямки роботи як соціально-економічне розблокування тимчасово Донбасу (окупованих територій Донецької та Луганської областей), безальтернативне виконання Мінських домовленостей, примирення шляхом проведення загальнодержавного діалогу, невідворотне покарання державних та військових злочинців. Цією ж Програмою Партії передбачено поновлення добросусідських політичних і економічних відносин із Росією. Дві державні мови - українська та російська.

Наведеним підтверджується, що загалом Партія пропагує проросійську позицію, її очільники називають російсько-українську війну «конфліктом», вбачають «утиски російськомовних» для визнання російської мови офіційною мовою України, закликаючи до прямих переговорів з терористами та фактичної легалізації на території України терористичних угруповань «Л/ДНР».

Суд враховує, що частиною першою статті 10 Конституції України визначено державною (офіційною) мовою в Україні - українську мову.

Офіційне тлумачення частини першої статті 10 наведено в рішенні Конституційного Суду України за №10-рп/99 від 14.12.1999, справа №1-6/99. Положення частини першої статті 10 Конституції України, за яким "державною мовою в Україні є українська мова", треба розуміти так, що українська мова як державна є обов`язковим засобом спілкування на всій території України при здійсненні повноважень органами державної влади та органами місцевого самоврядування (мова актів, роботи, діловодства, документації тощо), а також в інших публічних сферах суспільного життя, які визначаються законом (частина п`ята статті 10 Конституції України).

З врахуванням неведеного вище, колегія суддів зазначає, що заперечення відповідача про те, що ані програмні цілі, ані дії (діяльність) Партії ніколи не були спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, не знайшли свого доказового підтвердження в ході розгляду справи.

Також у своїх поясненнях відповідач вказує, що індивідуальна відповідальність окремих членів партії не може бути перенесена на всю партію, однак такі твердження спростовуються ненаданням відповідачем доказів суду щодо вжиття заходів впливу Партією до її членів, які провадили атиукраїнську діяльність і риторику, та засудження Партією таких дій членів партії.

Отже, наявні у матеріалах справи докази, аналіз яких здійснено судом, є достатніми та дають підстави вважати про існування реальної загрози зі сторони Політичної партії "Союз Лівих Сил" конституційному ладу та основним правам і свободам громадян України, спрямовані на завдання шкоди державній безпеці, суверенітету та територіальній цілісності України, а діяльність Партії, дії її окремих членів та лідера Партії М.Гольдарба спрямовані не стільки на критику діючої влади, як на фактичну підтримку антиукраїнської позиції країни-агресора Російської Федерації щодо України. Із вказаних дій та діяльності Партії вбачається антиукраїнська політика, виправдування агресивної політики Російської Федерації щодо України (в тому числі військової агресії), підтримка шкідливої для України діяльності членів Партії, що є неприпустимим та свідчить про діяльність, яка заборонена згідно зі статтею 5 Закону України "Про політичні партії в Україні".

З огляду на викладене вище, суд приходить до висновку про наявність правових та фактичних підстав для заборони діяльності політичної партії "Союз Лівих Сил" в судовому порядку.

При цьому слід зазначити, що за змістом ст.21 Закону №2365-ІІІ, заборона діяльності політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно.

Поряд із зазначеним слід вказати, що згідно пункту 8-1 частини другої статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про заборону політичної партії та передачу майна, коштів на інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави. При цьому, відповідно до частини четвертої статті 21 Закону 2365-ІІІ у разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, суд вважає, що вимога позивача передати майно, кошти на інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави також підлягає задоволенню.

Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що позивач довів обставини, на яких ґрунтуються його вимоги про заборону діяльності політичної партії, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов Міністерства юстиції України підлягає задоволенню.

Відповідно до вимог статті 139 КАС України судові витрати у зв`язку з відсутністю доказів їх понесення стороною позивача, а також з урахуванням положень частини 8 статті 289-3 КАС України між учасниками справи розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 241, 242, 243, 244, 245, 246, 255, 289-3, 295, пунктом 4 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позовні вимоги Міністерства юстиції України - задоволити.

Заборонити діяльність Політичної партії «Союз Лівих Сил» (ЄДРПОУ: 35678071, адреса : вул. Січових Стрільців (Артема), 11-А, м. Київ, 04053).

Передати майно, кошти та інші активи Політичної партії «Союз Лівих Сил», її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

Рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги, рішення суду, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду може бути подана до Верховного Суду у складі колегії Касаційного адміністративного суду протягом двадцяти днів з дня його оприлюднення на офіційних веб-сайтах Міністерства юстиції України і Верховної Ради України.

Учасники справи:

Позивач: Міністерство юстиції України, код ЄДРПОУ 00015622, адреса: вул. Городецького, 13, м. Київ, 01001.

Відповідач: Політична партія «Союз Лівих Сил», код ЄДРПОУ 35678071, адреса: вул. Січових Стрільців, 11-А, м. Київ, 04053.

Третя особа: Служба безпеки України, код ЄДРПОУ 00034074, адреса: вул. Володимирська, 33, м. Київ, 01601.

Головуючий: В. В. Гуляк Судді: Р. Й. Коваль В. В. Святецький Повний текст рішення суду складено 20.06.2022 року

Дата ухвалення рішення16.06.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу104856332
СудочинствоАдміністративне
Сутьзаборону діяльності політичної партії

Судовий реєстр по справі —п/857/7/22

Постанова від 29.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Постанова від 29.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Ухвала від 19.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Ухвала від 10.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Ухвала від 10.07.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Рішення від 16.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 16.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 13.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 13.06.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 26.05.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні