Ухвала
від 16.06.2022 по справі 909/1071/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 909/1071/18

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

17.06.2022 м. Івано-Франківськ

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Л. М. Неверовської, секретаря судового засідання Л. Я. Андріїв, розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали скарги Акціонерного товариства "Оріана" вих. № 375 від 19.05.2022 (вх.№6531/22 від 23.05.2022) на дії, бездіяльність державного виконавця по виконанню рішення від 15.05.2019, у справі

за позовом Акціонерного товариства "Оріана", вул. Євшана, 9, м. Калуш, Івано-Франківська область, 77300

до відповідача Приватного підприємства "Інвестдорсервіс", вул. Першотравнева, 43, м.Кременчук, Крюківський район, Полтавська область, 39600, просп. Соборний 88, м.Олександрія, Кіровоградська область, 28000

про зобов`язання вчинити дії,

представники стягувача, боржника та органу державної виконавчої служби в судове засідання не з`явилися.

Встановив: в провадженні Господарського суду Івано-Франківської області перебувала справа за позовом Акціонерного товариства "Оріана" до Приватного підприємства "Інвестдорсервіс" про зобов`язання вчинити дії по розчищенню від будівельного та іншого сміття та передачу майданчиків в місті Калуші Івано-Франківської області на вул.Шахтарська, 14 та вул. Промислова, 14, які є предметом договору купівлі-продажу від 16.12.2016 № 341-юр-498.

15.05.2019, суд ухвалив рішення, яким позов задоволив.

13.06.2019, на виконання вказаного рішення судом видано відповідні накази.

23.05.2022 до суду від Акціонерного товариства "Оріана" надійшла скарга вих. № 375 від 19.05.2022 (вх.№6531/22 від 23.05.2022) на дії, бездіяльність державного виконавця по виконанню рішення від 15.05.2019, у якій заявник просить суд визнати неправомірною бездіяльність державного виконавця Калуського відділу державної виконавчої служби у Калуському районні Івано-Франківської області Південно-Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ), яка полягає у не відкритті виконавчого провадження по виконанню рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 15.05.2019 у справі № 909/1071/18 згідно судового наказу № 656 від 13.06.2019 та зобов`язати Калуський відділ державної виконавчої служби у Калуському районні Івано-Франківської області Південно-Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) відкрити виконавче провадження згідно судового наказу № 656 від 13.06.2019 та вчинити виконавчі дії щодо зобов`язання Приватного підприємства "Інвестдорсервіс" розчистити від будівельного та іншого сміття та передати Акціонерному товариству "Оріана" згідно акту прийому-передачі придатні для подальшого промислового будівництва майданчики розташовані в місті Калуш, Івано-Франківської області по вул.Шахтарська, 14, вул. Промислова, 14.

В обґрунтування поданої скарги зазначає, що 04.05.2022 року головним державним виконавцем Калуського відділу державної виконавчої служби у Калуському районні Івано-Франківської області Південно-Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) Іванців Галиною Іванівною видано Повідомлення №14903 про повернення виконавчого документу стягувану без прийняття до виконання наказу №656, в резолютивній частині якого вказано, що виконання рішення не передбачає застосування заходів примусового виконання рішень і керуючись п. 7 частини четвертої статті 4 Закону України Про виконавче провадження, повертається виконавчий документ без прийняття до виконання. Однак, наказ №656 від 13.06.2019, виданий Господарським судом Івано-Франківської області у справі №909/1071/18 відповідає всім вищевказаним вимогам. Рішення головного державного виконавця Калуського відділу державної виконавчої служби у Калуському районні Івано-Франківської області Південно-Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) Іванців Галини Іванівни про те, що виконання рішення не передбачає застосування заходів примусового виконання рішень є не обґрунтованим.

14.06.2022,16.06.2022 від Калуського відділу державної виконавчої служби у Калуському районні Івано-Франківської області Південно-Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) до суду надійшло заперечення на скаргу вих.№20910, вих. №20980 (вх.№7269/22, вх.№7422/22), в якому державний виконавець просить суд в задоволенні скарги відмовити.

Зазначає про те, що п.7 ч. 4 Закону України Про виконавче провадження передбачено повернення виконавчого документу стягувану без прийняття до виконання, оскільки виконання рішення не передбачає застосування заходів примусового виконання рішень. Даний виконавчий документ містить немайновий характер. Розділ VIII Закону України Про виконавче провадження передбачає вичерпний перелік рішень немайнового характеру, які підлягають виконанню органами державної виконавчої служби. Стаття 63 Закону передбачає порядок виконання рішень, за якими боржник зобов`язаний вчинити певні дії або утриматись від їх вчинення, однак зазначений вище виконавчий документ не містить дій зобов`язального характеру, тому не підлягає виконанню органами державної виконавчої служби. У наказі Господарського суду № 656 від 13.06.2019 не зазначено, що божника ПП "Інвестдорсервіс" потрібно зобов`язати вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення. Таким чином, державний виконавець діяв у межах своїх повноважень та здійснював заходи, які передбачені Законом для повного і своєчасного виконання судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 339 Господарського процесуального кодексу України сторони виконавчого провадження мають право звернутися до суду із скаргою, якщо вважають, що рішенням, дією або бездіяльністю державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби або приватного виконавця під час виконання судового рішення, ухваленого відповідно до цього Кодексу, порушено їхні права.

Частиною 1 ст. 341 Господарського процесуального кодексу України визначено, що скаргу може бути подано до суду у десятиденний строк з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення її права.

Згідно з приписами ч. 1 ст. 342 Господарського процесуального кодексу України скарга розглядається у десятиденний строк у судовому засіданні за участю стягувача, боржника і державного виконавця або іншої посадової особи органу державної виконавчої служби чи приватного виконавця, рішення, дія чи бездіяльність яких оскаржуються.

В судове засідання 17.06.2022 представники сторін та органу державної виконавчої служби не з`явилися.

Неявка стягувача, боржника, державного виконавця або іншої посадової особи органу державної виконавчої служби, приватного виконавця, які належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду скарги, не перешкоджають її розгляду (ч. 2 ст. 342 ГПК України).

Розглянувши матеріали скарги, судом встановлено наступне.

Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 15.05.2019, позов Акціонерного товариства "Оріана" до Приватного підприємства "Інвестдорсервіс" про зобов`язання вчинити дії по розчищенню від будівельного та іншого сміття та передачу майданчиків в місті Калуші Івано-Франківської області на вул. Шахтарська, 14 та вул.Промислова, 14, які є предметом договору купівлі-продажу від 16.12.2016 № 341-юр-498 задоволено. Резолютивна частина судового рішення, враховуючи статтю 238 ГПК України щодо змісту рішення, містить вказівку Приватному підприємству "Інвестдорсервіс" розчистити від будівельного та іншого сміття та передати Акціонерному товариству "Оріана" згідно акту прийому-передачі, придатні для подальшого промислового будівництва майданчики розташовані в місті Калуші, Івано-Франківської області по вул. Шахтарська, 14, вул.Промислова, 14. Стягнуто з Приватного підприємства "Інвестдорсервіс" на користь Акціонерного товариства "Оріана" судовий збір в сумі 1762 грн.

На виконання вказаного рішення видано накази від 13.06.2019.

Зокрема, на виконання рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 15.05.2019, у наказі №656 від 13.06.2019 зазначено: Приватному підприємству "Інвестдорсервіс" розчистити від будівельного та іншого сміття та передати Акціонерному товариству "Оріана" згідно акту прийому-передачі, придатні для подальшого промислового будівництва майданчики розташовані в місті Калуші, Івано-Франківської області по вул. Шахтарська, 14, вул.Промислова, 14.

29.04.2022 Акціонерне товариство "Оріана" звернулось до Калуського відділу державної виконавчої служби у Калуському районні Івано-Франківської області Південно-Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) з заявою №288 про відкриття виконавчого провадження.

У повідомленні про повернення виконавчого документу стягувачу без прийняття до виконання №14903 від 04.05.2022, головного державного виконавця Калуського відділу державної виконавчої служби у Калуському районі Івано-Франківської області Південно-Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) Іванців Галини Іванівни, прийнятого за результатами розгляду заяви щодо примусового виконання наказу Господарського суду Івано-Франківської області у справі №909/1071/18 від 13.06.2019, зазначено, що виконання рішення не передбачає застосування заходів примусового виконання рішень. Керуючись п.7 частини четвертої статті 4 Закону України Про виконавче провадження, повертається виконавчий документ без прийняття до виконання.

Згідно статті 129-1 Конституції України, суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Судове рішення за своєю суттю охороняє права, свободи та законні інтереси фізичних та юридичних осіб, а виконання судового рішення є завершальною стадією судового провадження, яким досягається кінцева мета правосуддя - захист інтересів фізичних та юридичних осіб і реальне поновлення їхніх порушених прав. Отже, судове рішення, яке набрало законної сили, підлягає безумовному виконанню особою, на яку покладено такий обов`язок.

Згідно з частиною першою статті 326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами.

Відповідно до ст. 18 Господарського процесуального кодексу України, яка кореспондується із нормами ч. 2 ст. 13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", cудові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України.

Частиною першою статті 327 ГПК України передбачено, що виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 3 Закону України "Про виконавче провадження" підлягають примусовому виконанню рішення на підставі виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.

Пунктом 5 частини першої статті 4 Закону України "Про виконавче провадження" передбачено, що у виконавчому документі зазначаються резолютивна частина рішення, що передбачає заходи примусового виконання рішень.

Тобто, вчинення виконавчих дій здійснюється на підставі відповідного документа, який видається на виконання судового рішення та повинен містити резолютивну частину рішення, що передбачає заходи примусового виконання рішень.

За змістом статей 1, 5 Закону України Про виконавче провадження виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - це сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню. Примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів.

Відповідно до статті 4 Закону України Про виконавче провадження у виконавчому документі зазначаються: 1) назва і дата видачі документа, найменування органу, прізвище, ім`я, по батькові та посада посадової особи, яка його видала; 2) дата прийняття і номер рішення, згідно з яким видано документ; 3) повне найменування (для юридичних осіб) або прізвище, ім`я та, за наявності, по батькові (для фізичних осіб) стягувача та боржника, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або адреса місця проживання чи перебування (для фізичних осіб), дата народження боржника - фізичної особи; 4) ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань стягувача та боржника (для юридичних осіб - за наявності); реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання в установленому порядку відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті) боржника (для фізичних осіб - платників податків); 5) резолютивна частина рішення, що передбачає заходи примусового виконання рішень; 6) дата набрання рішенням законної сили (крім рішень, що підлягають негайному виконанню); 7) строк пред`явлення рішення до виконання.

У виконавчому документі можуть зазначатися інші дані (якщо вони відомі суду чи іншому органу (посадовій особі), що видав виконавчий документ), які ідентифікують стягувача та боржника чи можуть сприяти примусовому виконанню рішення, зокрема місце роботи боржника - фізичної особи, місцезнаходження майна боржника, реквізити рахунків стягувача і боржника, номери їх засобів зв`язку та адреси електронної пошти.

За приписами частини 4 статті 4 Закону України "Про виконавче провадження" виконавчий документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред`явлення, якщо:

1) рішення, на підставі якого видано виконавчий документ, не набрало законної сили (крім випадків, коли рішення у встановленому законом порядку допущено до негайного виконання);

2) пропущено встановлений законом строк пред`явлення виконавчого документа до виконання;

3) боржника визнано банкрутом;

4) Національним банком України прийнято рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку-боржника;

5) юридичну особу - боржника припинено;

6) виконавчий документ не відповідає вимогам, передбаченим цією статтею, або якщо стягувач не подав заяву про примусове виконання рішення відповідно до статті 26 цього Закону;

7) виконання рішення не передбачає застосування заходів примусового виконання рішень;

8) стягувач не надав підтвердження сплати авансового внеску, якщо авансування є обов`язковим;

9) виконавчий документ не підлягає виконанню органами державної виконавчої служби, приватним виконавцем;

10) виконавчий документ пред`явлено не за місцем виконання або не за підвідомчістю.

У разі невідповідності виконавчого документа вимогам, передбаченим цією статтею, стягувач має право звернутися до суду чи іншого органу (посадової особи), що видав виконавчий документ, щодо приведення його у відповідність із зазначеними вимогами.

Як встановлено судом, у повідомленні про повернення виконавчого документу стягувачу без прийняття до виконання, державний виконавець як на підставу його повернення послався на норми п. 7 ч. 4 ст. 4 Закону України "Про виконавче провадження", згідно з якими документ повертається стягувачу органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем без прийняття до виконання протягом трьох робочих днів з дня його пред`явлення, якщо зокрема виконання рішення не передбачає застосування заходів примусового виконання рішень.

У резолютивній частині рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 15.05.2019 у справі №909/1071/18, вказано, зокрема: "Приватному підприємству "Інвестдорсервіс" розчистити від будівельного та іншого сміття та передати Акціонерному товариству "Оріана" згідно акту прийому-передачі, придатні для подальшого промислового будівництва майданчики розташовані в місті Калуші, Івано-Франківської області по вул. Шахтарська, 14, вул.Промислова, 14".

При цьому, суд зазначає, що відсутність слова зобов`язати не означає відсутність заходу примусового виконання рішення, адже у резолютивній частині рішення міститься вказівка на вчинення Приватним підприємством "Інвестдорсервіс" відповідних дії зобов`язального характеру розчистити, передати. Крім того, судом виданий виконавчий документ, який підлягає примусовому виконанню в порядку, передбаченому Закону України "Про виконавче провадження".

Таким чином, у резолютивній частині вказаного судового рішення передбачено заходи примусового виконання рішень.

Наказ Господарського суду Івано-Франківської області №656 від 13.06.2019 відповідає усім вимогам, визначеним для виконавчого документа у ст. 4 Закону України "Про виконавче провадження".

Вказане свідчить про безпідставне повернення наказу з посиланням на порушення пункту 7 частини 4 статті 4 Закону України "Про виконавче провадження".

Суд зазначає, виконавче провадження здійснюється з дотриманням таких засад: верховенства права; обов`язковості виконання рішень; законності; диспозитивності; справедливості, неупередженості та об`єктивності; гласності та відкритості виконавчого провадження; розумності строків виконавчого провадження; співмірності заходів примусового виконання рішень та обсягу вимог за рішеннями; забезпечення права на оскарження рішень, дій чи бездіяльності державних виконавців, приватних виконавців (стаття 2 зазначеного Закону).

За змістом статті 18 Закону України Про виконавче провадження виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії. Виконавець зобов`язаний, зокрема здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом. Вимоги виконавця щодо виконання рішень є обов`язковими на всій території України. Невиконання законних вимог виконавця тягне за собою відповідальність, передбачену законом.

Водночас належним доказом вжиття усіх передбачених Законом заходів з примусового виконання рішення суду, що свідчить про повноту виконавчих дій, є повне виконання рішення суду.

Невиконання рішення суду, що набрало законної сили, свідчить про неповноту виконавчих дій, що є недопустимим з огляду на положення статті 129-1 Конституції України.

Отже, виконавець зобов`язаний вживати передбачених Законом України Про виконавче провадження заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії, а також зобов`язаний здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом.

Відповідно до статті 343 ГПК України за результатами розгляду скарги суд постановляє ухвалу. У разі встановлення обґрунтованості скарги суд визнає оскаржувані рішення, дії чи бездіяльність неправомірними і зобов`язує державного виконавця або іншу посадову особу органу державної виконавчої служби, приватного виконавця усунути порушення (поновити порушене право заявника).

Враховуючи викладені обставини, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення скарги в повному обсязі, визнання неправомірною бездіяльність державного виконавця при виконанні рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 15.05.2019 у справі №909/1071/18, зобов`язання Калуського відділу державної виконавчої служби у Калуському районі Івано-Франківської області Південно-Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) відкрити виконавче провадження згідно судового наказу №656 від 13.06.2019 та вчинити виконавчі дії щодо зобов`язання Приватного підприємства "Інвестдорсервіс" розчистити від будівельного та іншого сміття та передати Акціонерному товариству "Оріана" згідно акту прийому-передачі придатні для подальшого промислового будівництва майданчики розташовані в місті Калуш, Івано-Франківської області по вул. Шахтарська, 14, вул. Промислова, 14.

Відповідно до ч. 1 ст. 345 ГПК України, про виконання ухвали, постановленої за результатами розгляду скарги, відповідний орган державної виконавчої служби, приватний виконавець повідомляють суд і заявника не пізніше ніж у десятиденний строк з дня її одержання.

При зверненні до суду зі скаргою на дії, бездіяльність державного виконавця, заявником сплачено судовий збір в розмірі 2481 грн згідно платіжного доручення №3027 від 17.05.2022. Водночас ч.2 ст.4 Закону України Про судовий збір не передбачено необхідність сплати судового збору за подання скарги на рішення, дії або бездіяльність державного виконавця. Суд зазначає, що процедура повернення судового збору як помилково зарахованого до державного бюджету відбувається згідно з Порядком повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 03.09.2013 N 787.

Керуючись ст. ст. 232-235,342,343,345 ГПК України, суд

УХВАЛИВ:

1. Задовольнити скаргу Акціонерного товариства "Оріана" вих. № 375 від 19.05.2022 (вх.№6531/22 від 23.05.2022) на дії, бездіяльність державного виконавця по виконанню рішення від 15.05.2019 у справі №909/1071/18.

2. Визнати неправомірною бездіяльність державного виконавця Калуського відділу державної виконавчої служби у Калуському районні Івано-Франківської області Південно-Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ), яка полягає у не відкритті виконавчого провадження по виконанню рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 15.05.2019 у справі № 909/1071/18 згідно судового наказу № 656 від 13.06.2019.

3. Зобов`язати Калуський відділ державної виконавчої служби у Калуському районні Івано-Франківської області Південно-Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) відкрити виконавче провадження згідно судового наказу №656 від 13.06.2019 та вчинити виконавчі дії щодо зобов`язання Приватного підприємства "Інвестдорсервіс" розчистити від будівельного та іншого сміття та передати Акціонерному товариству "Оріана" згідно акту прийому-передачі придатні для подальшого промислового будівництва майданчики розташовані в місті Калуш, Івано-Франківської області по вул. Шахтарська, 14, вул. Промислова, 14.

4. На виконання вимог ст.345 ГПК України зобов`язати Калуський відділ державної виконавчої служби у Калуському районні Івано-Франківської області Південно-Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) повідомити Господарський суд Івано-Франківської області та заявника - Акціонерне товариство "Оріана" про виконання ухвали.

5. Ухвала набирає законної сили згідно статті 235 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржена до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строк, встановлений розділом IV Господарського процесуального кодексу України.

Дата підписання 22.06.2022

Суддя Л.М. Неверовська

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення16.06.2022
Оприлюднено03.07.2022
Номер документу104920734
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —909/1071/18

Постанова від 15.11.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 18.09.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 25.07.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Ухвала від 18.07.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Ухвала від 16.06.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Ухвала від 08.06.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Ухвала від 08.06.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Ухвала від 23.05.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Ухвала від 18.04.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

Рішення від 15.05.2019

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Неверовська Л. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні