Постанова
від 28.06.2022 по справі 160/12294/21
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

29 червня 2022 року м. Дніпросправа № 160/12294/21

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),

суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.,

за участю секретаря судового засідання Яковенко О.М.

розглянувши в м. Дніпро у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Васильківської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 січня 2022 року (суддя Захарчук-Борисенко Н.В.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Васильківської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору- Богданівська філія опорного ліцею № 1 ім. М.М. Коцюбинського Васильківської селищної ради Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась з позовом до Васильківської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 січня 2022 року позов задоволено.

Суд вирішив визнати протиправним та скасувати рішення десятої сесії восьмого скликання Васильківської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області № 325-10/VIII від 20.05.2021 року «Про зміну типу та назви Богданівської філії І-ІІ ступенів опорного закладу Васильківського навчально-виховного комплексу № 1 «Загальноосвітнього навчального закладу-дошкільного навчального закладу» ім. М.М. Коцюбинського Васильківського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 02133320) та затвердження Положення про Богданівську філію опорного ліцею № 1 ім. М.М. Коцюбинського Васильківської селищної ради Дніпропетровської області».

Відповідачем подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати, в задоволенні позову відмовити.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, судом не було враховано, що прийняттю оскарженого рішення відповідача передувало обговорення та консультації згідно чинної редакції ст. 32 ЗУ «Про повну загальну освіту», яка судом першої інстанції була врахована в іншій редакції.

Також зазначено, що судом першої інстанції не було враховано доводів про аналіз демографічних показників на території Богданівського старостинського округу Васильківської селищної ради, про необхідність врахування доходів місцевого бюджету.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 08 червня 2022 року було залучено до участі у справі за позовом ОСОБА_1 до Васильківської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії Богданівську філію опорного ліцею № 1 ім. М.М. Коцюбинського Васильківської селищної ради Дніпропетровської області у якості третьої особи.

Позивачем по справі на вимогу суду апеляційної інстанції було надано докази, що вона працює у Богданівській філії опорного ліцею № 1 ім. М.М. Коцюбинського Васильківської селищної ради Дніпропетровської області та її діти Стукало Назар та Стукало Богдан там навчаються.

Представник відповідача апеляційну скаргу підтримав.

Позивач та її представник проти задоволення апеляційної скарги заперечували.

Представник третьої особи просив рішення суду першої інстанції скасувати, в задоволенні позову відмовити.

Як було встановленого судом першої інстанції, Васильківською селищною радою Дніпропетровської області 20.05.2021 на десятій сесії восьмого скликання прийнято рішення № 325-10/VIII «Про зміну типу та назви Богданівської філії І-ІІ ступенів опорного закладу Васильківського навчально-виховного комплексу № 1 «Загальноосвітнього навчального закладу-дошкільного навчального закладу» ім. М.М. Коцюбинського Васильківського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 02133320) та затвердження Положення про Богданівську філію опорного ліцею № 1 ім. М.М. Коцюбинського Васильківської селищної ради Дніпропетровської області», яким:

- змінено тип Богданівської філії І-ІІ ступенів опорного закладу Васильківського навчально-виховного комплексу № 1 «Загальноосвітнього навчального закладу-дошкільного навчального закладу» ім. М.М. Коцюбинського Васильківського району Дніпропетровської області із загальноосвітнього закладу І-ІІ ступенів на початкову школу до 01 вересня 2021 року;

- змінено назву Богданівської філії І-ІІ ступенів опорного закладу Васильківського навчально-виховного комплексу № 1 «Загальноосвітнього навчального закладу-дошкільного навчального закладу» ім. М.М. Коцюбинського Васильківського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 02133320) на Богданівську філію опорного ліцею № 1 ім. М.М. Коцюбинського Васильківської селищної ради Дніпропетровської області.

- затверджено Положення про Богданівську філію ліцею № 1 ім. М.М. Коцюбинського Васильківської селищної ради Дніпропетровської області та здійснено його державну реєстрацію згідно з чинним законодавством.

Звернувшись до суду з даною позовною заявою, позивач зазначила що оскаржуваним рішенням було порушено права та інтереси як позивача, так і всього педколективу, а також учнів закладу на отримання повної загальної середньої освіту, оскільки учні Богданівської філії І-ІІ ступенів опорного закладу Васильківського навчально-виховного комплексу № 1 «Загальноосвітнього навчального закладу-дошкільного навчального закладу» ім. М.М. Коцюбинського Васильківського району Дніпропетровської області, мають право на реалізацію свого права на освіту.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що оскаржуване рішення впливає на таке важливе конституційне право як право на освіту, зокрема як учнів, які вже проходили навчання у школі, так і дітей, батьки яких подали до обраної ними школи заяви про зарахування до першого класу нового навчального року, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті рішення про пониження ступеня Богданівської філії І-ІІ ступенів опорного закладу Васильківського навчально-виховного комплексу № 1 «Загальноосвітнього навчального закладу-дошкільного навчального закладу» ім. М.М. Коцюбинського Васильківського району Дніпропетровської області.

Проект рішення № 325-10/VIII від 20.05.2021, яке було прийнято на черговій десятій сесії восьмого скликання Васильківської селищної ради на веб-сайті https://vasilkivska.otg.dp.gov.ua/ua, розділ «Оголошення» https://vasilkivska.otg.dp.gov.ua/ua/ogoloshennya, опубліковано не було. В місцевих друкованих засобах масової інформації Проект рішення № 325-10/VIII від 20.05.2021, яке було прийнято на черговій десятій сесії восьмого скликання Васильківської селищної ради, також опубліковано не було, що в свою чергу свідчить про порушення Васильківської селищною радою вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та вимог Закону України «Про доступ до публічної інформації».

За висновками суду першої інстанції відповідачем порушені вимоги абзацу 2 частини 2 статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» та вимоги пункту 1 частини 1 статті 14, пункту 2 частини 1 та частини 4 статті 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», а саме: 1) не провела громадське обговорення проекту оскаржуваного рішення засновника;2) не оприлюднила проект оскаржуваного рішення в засобах масової інформації місцевого значення та на своєму офіційному сайті, до його прийняття на черговій десятій сесії восьмого скликання Васильківської селищної ради.

Також суд першої інстанції зазначив, що приймаючи оскаржуване рішення, Васильківською селищною радою не враховано інтереси місцевої громади села Богданівка та Богданівського старостинського округу, щодо належного забезпечення прав та інтересів дітей, які навчалися в Богданівській філії І-ІІ ступенів опорного закладу Васильківського навчально-виховного комплексу № 1 «Загальноосвітнього навчального закладу-дошкільного навчального закладу» ім. М.М. Коцюбинського Васильківського району Дніпропетровської області, а також їх батьків, шляхом проведення слухань з громадськістю з урахуванням визначеного строку таких слухань, що є порушенням вказаних вище норм законодавства.

Колегія суддів з висновками суду першої інстанції про необхідність задоволення позову погоджується.

Відповідно до статті 53 Конституції України Повна загальна середня освіта є обов`язковою.

Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Громадяни мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.

Громадянам, які належать до національних меншин, відповідно до закону гарантується право на навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах або через національні культурні товариства.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначено Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» N 280/97-ВР.

Відповідно до абзацу 2 пункту 30 частини 1 статті 26 Закону N 280/97-ВР реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Відповідно до частини 1 статті 59 Закону України N 280/97-ВР, Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти визначає Закону України «Про повну загальну середню освіту» № 463-ІХ.

Відповідно до частини 2 статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» (в редакції, що була чинною на час виникнення спірних правовідносин), реорганізація і ліквідація закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості допускаються лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника.

Згідно з нормами статті 13 Закону N 280/97-ВР територіальна громада має право проводити громадські слухання - зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування.

Громадські слухання проводяться не рідше одного разу на рік.

Пропозиції, які вносяться за результатами громадських слухань, підлягають обов`язковому розгляду органами місцевого самоврядування.

Відповідно до пункту 3 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України N 996 від 03 листопада 2010 року, Консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

Пунктом 12 вказаного Порядку передбачено, що В обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які:

стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян;

стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища;

передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері;

визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання);

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції вірно виходив, зокрема з того, що відповідачем в порушення вимог чинного законодавства оскаржуване рішення було прийнято без попереднього обговорення з громадськістю з метою урахування інтересів батьків та дітей можливості створення нового навчального закладу шляхом реорганізації існуючого.

Оскаржуваним рішенням відповідача вирішено питання про конституційні права мешканців с. Богданівка на освіту.

Відповідно до пункту 12 Порядку N 996 у даному випадку прийняттю оскаржуваного рішення відповідача мали б передувати консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій.

Проведення таких консультацій є необхідним задля дотримання якнайкращого забезпечення інтересів дитини, зобов`язання держави щодо якого визначено у статті 3 Конвенції «Про права дитини», ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року N 789-XII.

Правова позиція щодо необхідності проведення консультацій з громадськістю у разі вирішення питання про ліквідацію навчальних закладів викладена Верховним Судом у постановах від 14 серпня 2018 року у справі N 359/6814/17, 06 лютого 2019 року у справі N 720/1536/16-а, від 27 лютого 2018 року N 495/7147/16-а.

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.

Підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.

Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Васильківської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25 січня 2022 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Васильківської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - Богданівська філія опорного ліцею № 1 ім. М.М. Коцюбинського Васильківської селищної ради Дніпропетровської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до суду касаційної інстанції в строк, передбачений ст. 329 КАС України.

Постанова у повному обсязі складена 29 червня 2022 року.

Головуючий - суддяА.А. Щербак

суддяН.П. Баранник

суддяН.І. Малиш

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.06.2022
Оприлюднено01.07.2022
Номер документу104998816
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —160/12294/21

Постанова від 28.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Постанова від 28.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 07.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 05.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 05.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 26.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 11.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 20.03.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Рішення від 25.01.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

Ухвала від 07.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Захарчук-Борисенко Наталія Віталіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні