Рішення
від 19.06.2022 по справі 440/5781/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/5781/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Довгопол М.В.,

за участю:

секретаря судового засідання Жукова А.Є.,

позивача ОСОБА_1 ,

представника позивача - Зогаля О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий зміст позовних вимог

03 червня 2021 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (далі - відповідач, ГУ ПФУ в Полтавській області) про визнання протиправним і скасування рішення ГУ ПФУ в Полтавській області № 669 від 09.04.2021 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах; зобов`язання ГУ ПФУ в Полтавській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 2, відповідно до п. «б» ч. 1 статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» з розрахунку страхового стажу 30 років 11 місяців із дати звернення до ГУ ПФУ в Полтавській області 02.04.2021, провести виплату пенсії в належному розмірі, а в подальшому виплачувати щомісячно відповідно до частини 2 статті 85 Закону України «Про пенсійне забезпечення».

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач з порушенням норм чинного пенсійного законодавства, статті 46 Конституції України, пункту «б» частини 1 статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», списку № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, затвердженого постановою КМУ № 461 від 24.06.2016, ст. 48 КЗпП України відмовив позивачу у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу роботи, підтвердженого в установленому законодавством порядку. Позивач наголошував, що згідно записів його трудової книжки, яка є основним документом про трудову діяльність працівника, загальний трудовий стаж становить 30 років 11 місяців, з них на посаді оператора з добування нафти та газу, що відноситься до списку № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - 13 років 3 місяці, що в повному обсязі відповідає вимогам пункту «б» ч. 1 статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення». Звертав увагу на те, що його загальний і пільговий стаж підтверджено документально, при цьому відповідач надання додаткових документів не вимагав, відтак зобов`язаний в силу положень п. 1.7. Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», призначити йому пенсію.

2. Стислий зміст заперечень відповідача

22.06.2021 до суду надійшов відзив на позовну заяву /а.с. 51 - 57/, в якому відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що з 11.10.2017 призначення пенсій особам, які мали право на пенсію за віком на пільгових умовах та працювали на відповідних посадах, відбувається на підставі положень статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», тому застосування положень Закону України «Про пенсійне забезпечення» в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах є безпідставним в силу норм статті 19 Конституції України. Рішенням Конституційного Суду України від 23.01.2020 № 1-р/2020 визначено порядок застосування статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення», за яким редакція вказаної статті до внесення змін Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 № 213-VIII має застосовуватися до осіб, які працювали до 01 квітня 2015 року на посадах, визначених у вказаних нормах, досягли пенсійного віку, зокрема, чоловіки 55 років та набули необхідний стаж. Водночас Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від 03.10.2017 № 2148-VIII, який набрав чинності 11.10.2017, фактично повністю передав у сферу дії Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» регулювання правовідносин щодо визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах і за вислугою років та одночасно припинено в цій частині застосування Закону України «Про пенсійне забезпечення». Аналіз наданих позивачем документів показав, що його пільговий стаж за Списком № 2 становить 05 років 06 місяців 26 днів, що підтверджено відповідними пільговими довідками, при цьому у трудовій книжці позивача відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, а саме: зайнятість повний робочий день на роботах зі шкідливими та важкими умовами праці, характер виконуваної роботи, розділ, підрозділ, пункт, найменування списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, куди включаються ці періоди роботи, у зв`язку з чим трудової книжки недостатньо для підтвердження спеціального трудового стажу, тому Управлінням прийнято рішення № 669 від 09.04.2021 про відмову ОСОБА_1 у призначенні дострокової пенсії за віком на пільгових умовах згідно пп. 2 п. 2 ст. 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку з відсутністю пільгового стажу роботи, підтвердженого у встановленому законодавством порядку.

3. Процесуальні дії по справі

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 08.06.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) /а.с. 47-48/.

29.06.2021 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив ГУ ПФУ в Полтавській області /а.с. 88 - 90/.

Ухвалою суду від 01.09.2021 провадження у справі №440/5781/21 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії зупинено до набрання законної сили судовим рішенням Верховного Суду у зразковій адміністративній справі №360/3611/20 /а.с. 92/.

Ухвалою суду від 04.01.2022 поновлено провадження у справі №440/5781/21 /а.с. 100/.

Відповідно до ухвали від 10.01.2022 суд перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, призначивши підготовче засідання на 25.01.2022 /а.с. 102/.

Ухвалою суду від 25.01.2022 викликано в судове засідання свідків ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , встановлено порядок з`ясування обставин та дослідження доказів під час розгляду справи по суті, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті /а.с. 113/.

14.02.2022 відповідачем подано до суду письмові пояснення, в яких звернуто увагу на те, що у разі ліквідації підприємства, установи чи організації питання про підтвердження періодів роботи, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах, вирішуються відповідними комісіями, що створені при Головних управліннях Пенсійного фонду України, однак позивач із заявою та необхідним пакетом документів щодо підтвердження трудового стажу за період роботи з 07.07.1998 по 07.07.2003 на підприємстві ЗАТ «Укрнафтогазтехнологія», яке припинене у зв`язку з банкрутством, до Комісії не звертався, при цьому уточнюючих довідок не надав, а у трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, а саме: зайнятість повний робочий день на роботах зі шкідливими і важкими умовами праці, характер виконуваної роботи, розділ, підрозділ, пункт, найменування списків виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України /а.с. 124 126/.

У судовому засіданні 20.06.2022 позивач та його представник підтримали позовні вимоги, просили їх задовольнити. Представник відповідача у судове засідання не з`явився, надіслав клопотання про проведення засідання за його відсутності /а.с. 137/.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Заслухавши вступне слово позивача та його представника, показання свідків ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.

ОСОБА_1 є громадянином України, який ІНФОРМАЦІЯ_1 досяг 55-річного віку, що підтверджується паспортом серії НОМЕР_1 , копія якого наявна у справі /а.с. 5 6/.

Відповідно до відомостей трудової книжки НОМЕР_2 /а.с. 7 9/ ОСОБА_1 працював, зокрема:

-з 07.07.1998 по 07.07.2003 на посаді оператора по видобутку нафти і газу 3 розряду на установку комплексної підготовки газу Полтавської філії Закритого акціонерного товариства «Укрнафтогазтехнологія»;

-з 10.09.2003 по 10.12.2009 на посаді оператора по видобутку газу та газового конденсату Закритого акціонерного товариства «Нафтогазвидобування»;

-з 19.02.2013 по 26.09.2014 на посаді оператора з добування нафти і газу Товариства з обмеженою відповідальністю «Прайм-Газ»;

-з 23.10.2018 по 19.04.2019 на посаді оператора з добування нафти й газу 4 розряду комплексної бригади Солохівської УКПГ Солохівського цеху з видобутку нафти, газу і конденсату (нафто газопромислу) газопромислового управління «Полтавагазвидобування».

02.04.2021 ОСОБА_1 звернувся до Гадяцького об`єднаного управління Пенсійного фонду України із заявою за призначенням/перерахунком пенсії, в якій просив призначити йому пенсію за віком за Списком № 2 /а.с. 61/. Зазначену заяву прийнято 02.04.2021 та зареєстровано за № 523, про що свідчить розписка-повідомлення /а.с. 62/.

До заяви позивачем додано, зокрема:

-трудову книжку НОМЕР_3 /а.с. 64 75/;

- довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, видану ПрАТ «Нафтогазвидобування» 19.12.2019 за № 244/7 /а.с.76/;

-довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, видану Газопромисловим управлінням «Полтавагазвидобування» 09.02.2021 за № ПГВ004.14-563 /а.с.77/;

-довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, видану Товариством з обмеженою відповідальністю «Прайм-Газ» 29.11.2020 за № 60-11/19 /а.с.78/, наказ ТОВ «Прайм-Газ» від 08.11.2013 № 27 «Про результати атестації робочих місць за умовами праці» /а.с. 79 81/, наказ ТОВ «Прайм-Газ» № 4-к-0000000051 від 19.02.2013 про прийняття на роботу ОСОБА_1 .

У розписці-повідомленні, якою засвідчено прийняття заяви ОСОБА_1 із документами, посадовою особою органу Пенсійного фонду у переліку документів, яких недостатньо для призначення пенсії, зазначено: первинні документи, акт перевірки, довідки про пільговий стаж за період з 07.07.1998 07.07.2003, строк подання яких визначено до 01.07.2021, про що проінформовано заявника під підпис /а.с. 63/.

Рішенням ГУ ПФУ в Полтавській області від 09.04.2021 № 669 відмовлено гр. ОСОБА_1 у призначенні дострокової пенсії за віком на пільгових умовах згідно з підпунктом 2 пункту 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу роботи, підтвердженого в установленому законодавством порядку /а.с. 85 -87/.

ОСОБА_1 , не погодившись із вказаним рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, звернувся до суду із позовом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел визначаються Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 9 липня 2003 року №1058-IV (далі - Закон №1058-IV).

Статтею 8 Закону №1058-IV передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.

Згідно із частиною першою статті 26 Закону №1058-IV особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років та наявності страхового стажу не менше 15 років.

Відповідно до статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Пільговий порядок обчислення стажу роботи, передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 1 січня 2004 року застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років.

Пунктом 2 Розділу XV "Прикінцеві положення" Закону №1058-IV передбачено, що пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.

Частиною 1 статті 114 Закону України №1058-IV визначено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті.

Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України №1058-IV на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Згідно з пунктом «б» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» № 1788-XII від 5 листопада 1991 року (далі Закон № 1788-ХІІ) в редакції, чинній до внесення змін Законом № 213-VІІІ, на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи: працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, що затверджений Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць:

чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах;

жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Законом № 213-VІІІ, який набрав чинності з 1 квітня 2015 року, статтю 13 Закону № 1788-ХІІ викладено в іншій редакції, зокрема, пунктом «б» зазначеної статті передбачено, що на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи: працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Відповідно до пункту 1 резолютивної частини Рішення Конституційного Суду України № 1-р/2020 від 23.01.2020 визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), стаття 13, частина друга статті 14, пункти «б» - «г» статті 54 Закону № 1788-XII зі змінами, внесеними Законом № 213-VIII (пункт 1 рішення).

Згідно з пунктом 3 резолютивної частини зазначеного Рішення застосуванню підлягають стаття 13, частина друга статті 14, пункти «б» - «г» статті 54 Закону № 1788-XII в редакції до внесення змін Законом № 213-VIII для осіб, які працювали до 1 квітня 2015 року на посадах, визначених у вказаних нормах, а саме: на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи, зокрема, б) працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць:

чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 25 років, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах;

жінки - після досягнення 50 років і при стажі роботи не менше 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Таким чином, Рішенням № 1-р/2020 КСУ визнав неконституційними окремі положення Закону № 1788-ХІІ, у зв`язку із чим вони втратили чинність з дня ухвалення Рішення (пункт 2 резолютивної частини Рішення). Одночасно КСУ встановив, що підлягають застосуванню відповідні норми в редакції до внесення змін Законом № 213-VIII.

У зв`язку із цим на час виникнення спірних правовідносин Закон № 1788-ХІІ з урахуванням Рішення № 1-р/2020 встановлював право на пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, для чоловіків після досягнення 55 років (за наявності стажу роботи та інших умов, визначених в рішенні КСУ).

Отже, на час виникнення спірних правовідносин наявна колізія між нормами Закону № 1788-ХІІ з урахуванням Рішення № 1-р/2020 з одного боку, та Законом № 1058-ІV - з іншого в частині віку набуття права на пенсію на пільгових умовах, а також загального страхового стажу.

Велика Палата Верховного Суду в постанові від 19 лютого 2020 року у справі № 520/15025/16-а (провадження № 11-1207апп19, пункт 56) сформувала правовий висновок, згідно з яким у разі існування неоднозначного або множинного тлумачення прав та обов`язків особи в національному законодавстві органи державної влади зобов`язані застосувати підхід, який був би найбільш сприятливим для особи.

Отже, застосуванню підлягають саме норми Закону № 1788-ХІІ з урахуванням Рішення № 1-р/2020, а не Закону № 1058-ІV.

Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 03.11.2021 у справі № 360/3611/20.

Питання призначення пенсій на пільгових умовах згідно зі Списком № 1 деталізоване у Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженому наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 (далі - Порядок № 383).

Пунктом 3 Порядку застосування Списків № 1 і № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 року № 383 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 грудня 2005 року за № 1451/11731, встановлено, що при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.1992 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.1992.

Посада оператора з добування нафти і газу віднесена до Списку № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 р. № 461 (розділ XII. Буріння, видобування та перероблення нафти, газу та газового конденсату, перероблення вугілля та сланцю; підрозділ 2 «Добування нафти, газу та газового конденсату»).

Також зазначена посада належала до Списку № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, зайнятість в яких повний робочий день дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, відповідно до постанови КМУ від 11 березня 1994 р. N 162 (втратила чинність на підставі постанови КМ N 36 ( 36-2003-п ) від 16.01.2003) ( пп. 2130200а-15824) та постанови КМУ від 16 січня 2003 р. N 36 (втратила чинність на підставі постанови КМ N 461 ( 461-2016-п ) від 24.06.2016) (пп. 12.2а).

Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 1992 року № 442, та розробленими на виконання цієї постанови Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України від 01 вересня 1992 року № 41. Відповідно до зазначених нормативних актів документами, які підтверджують результати атестації робочого місця за умовами праці, можуть бути: карта умов праці, наказ по підприємству про затвердження переліку робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників; трудова книжка із записом про витяг із зазначеного наказу або з додатком такого витягу.

Згідно з пунктом 4 Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.1992 № 442 (далі - Порядок проведення атестації робочих місць), атестація робочих місць за умовами праці (далі - атестація) проводиться в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років. Зазначена постанова набула чинності з 21.08.1992. Це означає, що при призначенні пенсії за віком на пільгових умовах для зарахування до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, певного 5-річного періоду роботи зі шкідливими і важкими умовами праці після 21.08.1992, відповідне право впродовж цього періоду повинне бути підтверджене за результатами атестації (пункти 4, 4.1 Порядку № 383).

Пунктом 4.2 Порядку № 383 встановлено, що результати атестації (як вперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, впродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінювались докорінно умов і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умови і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація. Такий же порядок застосовується у разі припинення діяльності підприємства, установи, організації із визначенням правонаступника.

У разі підтвердження цього права за результатами атестації, вперше проведеної до 21.08.1997 (впродовж 5 років після введення в дію Порядку проведення атестації робочих місць, до стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, зараховується весь період роботи на даному підприємстві у виробництвах, передбачених Списками, тобто період роботи із шкідливими умовами праці, до дати видання наказу на підприємстві про результати проведення атестації та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку (пункт 4.3 Порядку № 383).

Відповідно до пунктів 4.4, 4.5 Порядку № 383 якщо атестація була вперше проведена після 21.08.1997, у разі підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах, до пільгового стажу зараховується весь період роботи до 21.08.1992, 5-річний період роботи на даному підприємстві, що передує даті видання наказу про її результати, та період роботи впродовж наступних 5 років з урахуванням пункту 4.2 цього Порядку. Якщо ж атестація з 21.08.1992 не проводилася чи за результатами атестації, вперше проведеної після 21.08.1997, право не підтвердилось, до пільгового стажу зараховується лише період роботи із шкідливими умовами праці на даному підприємстві, в установі чи організації до 21.08.1992 включно, тобто до набуття чинності Порядком проведення атестації робочих місць. У такому ж порядку зараховується пільговий стаж, якщо за результатами атестації, вперше проведеної до 21.08.1997, право на пільгове пенсійне забезпечення не підтвердилось.

Пунктом 10 Порядку № 383 встановлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637.

Згідно із статтею 62 Закону України Про пенсійне забезпечення основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Пунктами 1, 2, 3 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 № 637, визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами. У разі, коли документи про трудовий стаж не збереглися, підтвердження трудового стажу здійснюється на підставі показань свідків.

За відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження наявного трудового стажу приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.

Особливості підтвердження трудового стажу окремих категорій працівників передбачені пунктом 20 Порядку № 637, за змістом якого у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток N 5).

У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики та Мінфіном.

Постановою Правління Пенсійного фонду України 18-1 від 10.11.2006, погодженою міністром праці та соціальної політики України та першим заступником Міністра фінансів України, затверджено Порядок підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі Порядок № 18-1), пунктом 1 якого передбачено, що цей Порядок визначає процедуру підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи, зокрема, для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлену для окремої категорії працівників, у разі ліквідації підприємства, установи, організації без визначення правонаступника.

Відповідно до пункту 3 цього Порядку, підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років та періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії (далі - Комісії).

ІV. ВИСНОВКИ СУДУ

Системний аналіз наведених норм законодавства свідчить, що умовами для призначення пільгової пенсії за віком за Списком 2 відповідно до пункту «б» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» в редакції, чинній до внесення змін Законом № 213-VІІІ, є: 1) досягнення 55-річного віку; 2) зайнятість повний робочий день на роботах із шкідливими і важкими умовами праці 3) наявність страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах; 4) проведення атестації робочих місць.

Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 114 Закону України №1058-IV на пільгових умовах пенсія за віком призначається працівникам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

При цьому у цій справі застосуванню підлягають саме норми Закону № 1788-ХІІ з урахуванням Рішення № 1-р/2020, а не Закону № 1058-ІV.

Аналогічний правовий висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 03.11.2021 у зразковій справі № 360/3611/20.

Із рішення ГУ ПФУ в Полтавській області від 09.04.2021 № 669 слідує, що гр. ОСОБА_1 відмовлено у призначенні дострокової пенсії за віком на пільгових умовах згідно з підпунктом 2 пункту 2 статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» у зв`язку з відсутністю необхідного пільгового стажу роботи, підтвердженого в установленому законодавством порядку /а.с. 85 -87/.

Враховуючи наведені вище судом висновки, суд акцентує увагу на тому, що обґрунтування пенсійним органом рішення від 09.04.2021 № 669 положеннями статті 114 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» є безпідставним, як і посилання відповідача у відзиві на ці норми.

У рішенні пенсійним органом встановлено, що пільговий стаж роботи ОСОБА_1 становить 05 років 06 місяців 26 днів, якого недостатньо для призначення пенсії. При цьому ГУ ПФУ в Полтавській області враховано: довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 09.02.2021 №ПГВ004.1.4-563 Філії Газопромислового управління «Полтавагазвидобування» про період роботи з 23.10.2018 по 19.04.2019 (00 років 06 місяців 16 днів); довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 29.11.2019 № 60-11/19 ТОВ «Прайм-Газ» за період роботи з 19.02.2013 по 26.09.2014 (до пільгового стажу роботи за списком № 2 враховано період з 08.11.2013 по 26.09.2014, оскільки надано атестацію робочих місць тільки від 08.11.2013 і не зазначено дату первинної атестації, що складає 00 років 10 місяців 18 днів); довідку про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній від 19.12.2019 № 244/7 за період роботи з 19.10.2005 по 10.02.2009 ПАТ «Нафтогазвидобування» (04 роки 01 місяць 22 дні).

Таким чином пенсійним органом не взято до уваги записи у трудовій книжці ОСОБА_1 щодо його роботи з 07.07.1998 по 07.07.2003 на посаді оператора по видобутку нафти і газу 3 розряду на установку комплексної підготовки газу Полтавської філії Закритого акціонерного товариства «Укрнафтогазтехнологія», а також з 10.09.2003 по 18.10.2005 на посаді оператора по видобутку газу та газового конденсату Закритого акціонерного товариства «Нафтогазвидобування», з 19.02.2013 по 07.11.2013 на посаді оператора з добування нафти і газу Товариства з обмеженою відповідальністю «Прайм-Газ».

Із змісту рішення ГУ ПФУ в Полтавській області від 09.04.2021 № 669 слідує, що пенсійний орган виходив з того, що пільговий стаж ОСОБА_1 за Списком № 2 05 років 06 місяців 26 днів підтверджено відповідними пільговими довідками, а щодо інших періодів у трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсію на пільгових умовах.

Оцінюючи мотиви, покладені відповідачем в основу спірного рішення, суд враховує наступне.

Основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Проте, якщо у трудовій книжці не зазначені відомості про умови праці та характер виконуваної роботи, то для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

Тобто, надання уточнюючої довідки підприємства, установи або організації необхідне лише у двох випадках: за відсутності трудової книжки як такої або необхідних записів у ній, які визначають право на пільгове пенсійне забезпечення.

Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 20 лютого 2018 року у справі № 234/13910/17, від 07 березня 2018 року у справі № 233/2084/17 та від 25.04.2019 у справі № 593/283/17.

Стосовно стажу роботи ОСОБА_1 з 07.07.1998 по 07.07.2003, суд бере до уваги, що трудова книжка НОМЕР_2 ОСОБА_1 містить записи про роботу позивача з 07.07.1998 по 07.07.2003 на посаді оператора по видобутку нафти і газу 3 розряду на установку комплексної підготовки газу Семиреньки Полтавської філії Закритого акціонерного товариства «Укрнафтогазтехнологія».

Згідно із відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Закрите акціонерне товариство «Укрнафтогазтехнологія» (ідентифікаційний код 24942422) припинено 26.10.2011 на підставі судового рішення Господарського суду м. Києва про припинення юридичної особи у зв`язку з визнанням її банкрутом від 12.10.2011 № 23/245-б-43/529 (запис № 10711170005024403).

На звернення позивача про надання архівних документів ЗАТ «Укрнафтогазтехнологія» Архівний відділ Полтавської міської ради листом від 16.03.2011 № 71-05.7-13/в /а.с. 22/, Подільська районна у м. Києві державна адміністрація листом від 10.03.2021 № 106-106/Н-147-432 /а.с. 23/, виконавчий комітет Київської районної в м. Полтаві ради листом від 05.03.2021 № Н/04-1-14/4/412 /а.с. 25/ повідомили, що документи ЗАТ «Укрнафтогазтехнології» до архіву (на зберігання) не надходили. У листі Управління Держпраці у Полтавській області від 12.02.2021 № 16-Н/64/01/14-04/239 на заяву позивача про надання інформації щодо документів атестації робочих місць за період роботи на УКПГ Семиреньки в Полтавській філії ЗАТ «Укрнафтогазтехнологія», зазначено, що матеріали по Полтавській філії ЗАТ «Укрнафтогазтехнологія» відсутні.

Із заявою про призначення пенсії на пільгових умовах за віком за Списком № 2 від 02.04.2021 позивачем уточнюючу довідку ЗАТ «Укрнафтогазтехнологія» щодо періоду роботи з 07.07.1998 по 07.07.2003 не подано.

При цьому у розписці-повідомленні, якою засвідчено прийняття заяви ОСОБА_1 із документами, посадовою особою органу Пенсійного фонду у переліку документів, яких недостатньо для призначення пенсії, зазначено: первинні документи, акт перевірки, довідки про пільговий стаж за період з 07.07.1998 07.07.2003, строк подання яких визначено до 01.07.2021 /а.с. 63/.

Суд зауважує, що за приписами пункту 20 Порядку, яким визначено особливості підтвердження трудового стажу окремих категорій працівників, в тому числі тих, які мають право на пенсію на пільгових умовах, у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток N 5).

У разі відсутності правонаступника підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремих категорій працівників, здійснюється у порядку, визначеному Пенсійним фондом України за погодженням з Мінсоцполітики та Мінфіном.

Відповідно до пункту 3 Порядку підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затвердженого постановою Правління Пенсійного фонду України № 18-1 від 10.11.2006, підтвердження періодів роботи, що зараховуються до стажу роботи для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років та періодів роботи на підприємствах, які розташовані на тимчасово окупованій території, здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи, що дає право на призначення пенсії.

Згідно із пунктом 11 Порядку № 18-1 із заявою про підтвердження стажу роботи (додаток 2) заявник (його законний представник або представник, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально (далі - його представник)) може звернутись до будь-якого територіального органу Пенсійного фонду України незалежно від території обслуговування цього органу.

Судом встановлено, що позивач із заявою про підтвердження пільгового стажу роботи за період з 07.07.1998 07.07.2003 у ЗАТ «Укрнафтогазтехнологія», яке припинено у зв`язку з визнанням банкрутом, тобто без правонаступників, відповідно до приписів Порядку № 18-1, не звертався.

Суд критично оцінює посилання у судовому засіданні представника позивача на те, що управління Пенсійного фонду України, до якого подано заяву про призначення пенсії, у разі необхідності було зобов`язане самостійно направити документи позивача для підтвердження стажу Комісією, оскільки такі твердження не узгоджуються із нормами Порядку № 18-1.

Також суд відхиляє доводи представника позивача про те, що трудова книжка позивача містить записи про період стажу роботи позивача з 07.07.1998 07.07.2003, який підлягає врахуванню для призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 2, відтак подання уточнюючих довідок або звернення до Комісії не є необхідним. Суд наголошує, що для підтвердження трудового стажу позивача на загальних умовах за період з 07.07.1998 по 07.07.2003 дійсно записи у трудовій книжці є цілком достатніми. Водночас для призначення пенсії за віком на пільгових умовах згідно з пунктом «б» статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» підлягає додатковому підтвердженню зайнятість працівника повний робочий день на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, за відповідним списком виробництв, робіт, професій, посад і показників, що затверджений Кабінетом Міністрів України, а також атестація робочих місць на підприємстві. Відомості щодо умов роботи (повний, неповний робочий час) за період з 07.07.1998 по 07.07.2003 у трудовій книжці позивача відсутні. Документи щодо атестації за вказаний період до заяви про призначення пенсії позивачем не додано.

Суд бере до уваги, що під час судового розгляду справи свідками ОСОБА_3 та ОСОБА_4 підтверджено факт роботи позивача на посаді оператора по видобутку нафти і газу 3 розряду на установку комплексної підготовки газу Семиреньки Полтавської філії Закритого акціонерного товариства «Укрнафтогазтехнологія» на умовах повного робочого дня.

Водночас вказані обставини не спростовують необхідність звернення позивача до комісії з питань підтвердження стажу роботи на відповідній посаді у ЗАТ «Укрнафтогазтехнологія», що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, оскільки у трудовій книжці відсутні дані про безпосередню зайнятість протягом повного робочого дня у виробництві зі шкідливими умовами праці, документи щодо атестації робочих місць, а підприємство припинено без правонаступників.

У свою чергу суд враховує, що відповідно п. 1.9. Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, у разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис (у разі подання заяви через вебпортал таке повідомлення надсилається особі через електронний кабінет користувача вебпорталу). Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви, або дата реєстрації заяви на вебпорталі.

Суд акцентує увагу на тому, що всупереч наведеним приписам органом Пенсійного фонду не повідомлено позивача про необхідність додаткового подання рішення Комісії з питань підтвердження стажу роботи, натомість не враховано стаж роботи за період з 07.07.1998 по 07.07.2003 та відмовлено у призначенні пенсії. Крім того, у розписці повідомленні позивачу надано строк для подання додаткових документів для призначення пенсії (первинні документи, акт перевірки, довідки про пільговий стаж за період з 07.07.1998 07.07.2003) до 01.07.2021, однак рішенням від 09.04.2021 № 669 відмовлено у призначенні пенсії. Отже, висновки відповідача щодо не підтвердження стажу роботи позивача за період з 07.07.1998 по 07.07.2003 є передчасними.

Стосовно невизнання органом Пенсійного фонду стажу роботи позивача за період з 10.09.2003 по 18.10.2005 на посаді оператора по видобутку газу та газового конденсату Закритого акціонерного товариства «Нафтогазвидобування», суд зазначає, що вказаний стаж роботи підтверджено записами у трудовій книжці позивача, а також довідкою ПрАТ «Нафтогазвидобування» від 19.12.2019 № 244/17, в якій зафіксовано, що ОСОБА_1 працював повний робочий день у ПрАТ «Нафтогазвидобування» з 10.09.2003 по 10.12.2009 та виконував роботи з добування газу та газового конденсату за посадою «оператор з добування нафти і газу», яка передбачена Списком 2 розділ ХІІ, підрозділ 12.2 а, затвердженого постановою КМУ від 16.03.2003 № 36, атестація робочих місць із шкідливими умовами праці г/д 2429/05 затверджена наказом № 10 від 19.10.2005 /а.с. 76/. Відповідна довідка додавалася позивачем до заяви про призначення пенсії.

Водночас пенсійним органом враховано стаж роботи у Закритому акціонерному товаристві «Нафтогазвидобування» для призначення пенсії на пільгових умовах лише з 19.10.2005, тобто дати проведення атестації.

З аналогічних підстав пенсійним органом не взято до уваги стаж позивача за період з 19.02.2013 по 07.11.2013 на посаді оператора з добування нафти і газу Товариства з обмеженою відповідальністю «Прайм-Газ». Однак відповідний стаж підтверджено записами у трудовій книжці, а також уточнюючою довідкою від 29.11.2019 № 60-11/19 /а.с. 78/, в якій зазначено, що ОСОБА_1 працював повний робочий день в ТОВ «Прайм-Газ» за період з 19.02.2013 по 26.09.2014, зайнятий на роботах з добування газу і газового конденсату і ніяких інших робіт не виконував за посадою оператор цеху з добування нафти і газу, що передбачена Списком № 2 розділу ХІІ підрозділ 2, затвердженого постановою КМУ від 16.01.2003 № 36, код КП 12.2.А. Однак, враховуючи те, що наказ «Про результати атестації робочих місць за умовами праці» ТОВ «Прайм-Газ» видано 08.11.2013, пенсійним органом взято до уваги лише стаж роботи позивача з 08.11.2013 по 26.09.2014.

Суд акцентує увагу на тому, що відповідальність за непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць покладається на власника підприємства, а не працівника. При цьому контролюючу функцію у відносинах щодо проведення атестації робочих місць на підприємстві виконує держава в особі відповідних контролюючих органів, а не працівник. Отже, непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць власником підприємства не може бути підставою для відмови у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.

Відповідний висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.02.2020 у справі №520/15025/16-а.

Враховуючи викладене, стаж роботи позивача за період з з 10.09.2003 по 10.12.2009 на посаді оператора по видобутку газу та газового конденсату Закритого акціонерного товариства «Нафтогазвидобування» та за період з 19.02.2013 по 26.09.2014 на посаді оператора з добування нафти і газу Товариства з обмеженою відповідальністю «Прайм-Газ», підтверджений належними документами, підлягав врахуванню у повному обсязі для призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Підсумовуючи наведене, суд зазначає, що рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області від 09.04.2021 № 669, яким відмовлено позивачеві у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, не ґрунтується на вимогах релевантного законодавства, прийнято без урахування усіх істотних обставин та передчасно, а тому підлягає визнанню протиправним та скасуванню, а позов у цій частині підлягає задоволенню.

Стосовно позовних вимог в частині зобов`язання ГУ ПФУ в Полтавській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 2, відповідно до п. «б» ч. 1 статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» з розрахунку страхового стажу 30 років 11 місяців із дати звернення до ГУ ПФУ в Полтавській області 02.04.2021, провести виплату пенсії в належному розмірі, а в подальшому виплачувати щомісячно відповідно до частини 2 статті 85 Закону України «Про пенсійне забезпечення», суд виходить з того, що уповноваженим органом для призначення (перерахунку) пенсії є Пенсійний фонд, до компетенції якого входить розгляд документів, в тому числі і поданих вперше.

Адміністративний суд не може підміняти уповноважений орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань по суті, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.

Питання про наявність підстав для призначення пенсії за віком на пільгових умовах відноситься до повноважень органу Пенсійного фонду - ГУ ПФУ в Полтавській області, і, за відсутності всіх вихідних даних, необхідних для вирішення цього питання, не може бути розглянуте по суті судом.

При цьому суд враховує висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 07.03.2018 у справі №233/2084/17.

Завданням адміністративного суду є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень та їх відповідності правовим актам вищої юридичної сили. Завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади. Тому завданням адміністративного суду є саме контроль за легітимністю прийняття рішень.

За таких обставин, вимоги позивача в частині зобов`язання ГУ ПФУ в Полтавській області призначити ОСОБА_1 пенсію за віком на пільгових умовах за списком № 2, відповідно до п. «б» ч. 1 статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» з розрахунку страхового стажу 30 років 11 місяців із дати звернення до ГУ ПФУ в Полтавській області 02.04.2021, провести виплату пенсії в належному розмірі, а в подальшому виплачувати щомісячно суд залишає без задоволення.

Водночас суд з метою ефективного поновлення прав позивача вважає за необхідне, керуючись приписами частини другої статті 9 КАС України, вийти за межі позовних вимог та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 02 квітня 2021 року про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за списком № 2 відповідно до пункту б частини 1 статті 13 Закону України Про пенсійне забезпечення з урахуванням висновків суду.

Таким чином, позовні вимоги належить задовольнити частково.

V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно з частиною третьою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір у розмірі 908 грн.

Беручи до уваги те, що суд дійшов висновку про часткове задоволення позову, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ПФУ в Полтавській області на користь позивача судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 454,00 грн.

Суд не вирішує питання розподілу судових витрат на правову допомогу з огляду на подання представником позивача до закінчення судових дебатів заяви про те, що документи будуть надані у встановлені Кодексом строки після винесення рішення.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Соборності,66, м. Полтава, 36014, ідентифікаційний код 13967927) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області від 09.04.2021 № 669 про відмову ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком на пільгових умовах.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Полтавській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 02 квітня 2021 року про призначення пенсії за віком на пільгових умовах за списком № 2 відповідно до пункту «б» частини 1 статті 13 Закону України «Про пенсійне забезпечення» з урахуванням висновків суду.

У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору у розмірі 454,00 грн 00 коп. (чотириста п`ятдесят чотири гривні нуль копійок) .

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 30 червня 2022 року.

Головуючий суддя М.В. Довгопол

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.06.2022
Оприлюднено04.07.2022
Номер документу105021621
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —440/5781/21

Ухвала від 01.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 08.11.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 08.11.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 20.09.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 03.07.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 03.07.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 30.06.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Рішення від 19.06.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 28.06.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Рішення від 19.06.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні