ПОСТАНОВА
іменем України
23 червня 2022 року справа № 160/18434/21
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючий суддя Суховаров А.В.
судді Головко О.В., Ясенова Т.І.,
розглянувши в письмовому провадженні в м. Дніпрі апеляційну скаргу Комунальної установи «Притулок для тварин» Кам`янської міської ради на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.12.2021 (суддя Турлакова Н.В.) в адміністративній справі за позовом Комунальної установи «Притулок для тварин» Кам`янської міської ради до Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області про скасування постанови про накладення штрафу
ВСТАНОВИВ:
Комунальна установа «Притулок для тварин» Кам`янської міської ради 04.10.2021 звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом в якому просить визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за порушення Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин» законодавства про харчові продукти та корми від 10.09.2021 №8/18-21, якою на Комунальну установу «Притулок для тварин» Кам`янської міської ради накладено штраф у розмірі 10 мінімальних заробітних плат, 60000,00 грн.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.12.2021 відмовлено у задоволенні позову.
В апеляційній скарзі позивач просить рішення суду скасувати та задовольнити позовні вимоги. Посилається на невідповідність протоколу формі затвердженій наказом Міністерства аграрної політики № 29 від 23.01.2018 та помилки при зазначенні суті порушення в протоколі, а також невірні назву протоколу та номер і дату закону. Вказує на порушення порядку вручення протоколу.
Переглядаючи справу, колегія суддів виходить з наступного:
Головним управлінням Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області, керуючись Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», ст.37 Закону України «Про ветеринарну медицину», наказом Державного комітету ветеринарної медицини України від 15.10.2010 № 439 «Про затвердження Положення про притулок для тварин», спільним наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України та Міністерства фінансів України від 31.12.2020 № 2836/835 «Про затвердження Розмірів плати за здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин, що фінансується операторами ринку» зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.01.2021 за № 75/35697, наказом Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 20.12.2017 № 1207 «Про впровадження процедури відеофіксації», керуючись Положенням про Головне управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області, затвердженим наказом Держпродспоживслужби від 24.02.2020 № 147, згідно звернення громадянки Белли Кармазиної від 20.05.2021 щодо порушення законодавства з облаштування притулку для тварин, прийнято наказ №1571-ПО від 01.06.2021, про проведення позапланового заходу (інспектування) на об`єкті Комунальної установи «Притулок для тварин» Кам`янської міської ради у строк з 02.06.2021 по 03.06.2021.
03 червня 2021 року посадовими особами Кам`янського управління Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктами господарювання вимог законодавства у сфері ветеринарної медицини» складено Акт №1609/18/21 відносно Комунальної установи «Притулок для тварин» Кам`янської міської ради.
В розділі Акту «Опис виявлених порушень» зазначено про відмову 03.06.2021 в допуску посадових осіб до здійснення державного контролю з підстав непередбачених законом, що є порушенням пп.17 п.1 ст.65 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин».
На підставі даного Акту, головним спеціалістом відділу безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Кам`янського управління Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області Литовченко О.А. складено «Протокол про порушення Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», законодавства в сфері ветеринарної медицини» №8/18-21 від 09.08.2021.
Розглянувши протокол Головним державним ветеринарним інспектором Дніпропетровської області Потоцьким О.В. 10.09.2021 винесено Постанову про накладення штрафу №8/18-21, за порушення п. 17 ч. 1 ст. 65 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин» на Комунальну установу «Притулок для тварин» Кам`янської міської ради накладено штраф у розмірі десяти мінімальних заробітних плат 60000грн.
Вважаючи постанову протиправною, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч.ч. 1, 7, 8 ст. 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» дія цього Закону поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов`язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин тринадцятої та чотирнадцятої статті 4, частин першої - четвертої статті 5, частини третьої статті 6, частин першої - четвертої та шостої статті 7, статей 9, 10, 19, 20, 21, частини третьої статті 22 цього Закону.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини, його територіальні органи зобов`язані забезпечити дотримання з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», виключно вимог частин першої, четвертої, шостої - сьомої, абзацу другого частини десятої, частин дванадцятої - чотирнадцятої статті 4, частин першої (крім вимоги щодо отримання погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного контролю, або відповідного державного колегіального органу на проведення позапланового заходу) та третьої статті 6, частин першої - четвертої, шостої, восьмої - десятої статті 7, частин першої та другої статті 12, статей 13-18, 20, 21 цього Закону.
Відповідно до ч.ч. 1, 4, 10, 11 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Посадові особи органу державного нагляду (контролю) з метою з`ясування обставин, які мають значення для повноти проведення заходу, здійснюють у межах повноважень, передбачених законом, огляд територій або приміщень, які використовуються для провадження господарської діяльності, а також будь-яких документів чи предметів, якщо це передбачено законом.
Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником.
Відповідно до п. 9, 24 ч. 1 ст.1 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин» державний контроль - діяльність компетентного органу, його територіальних органів, державних інспекторів, державних ветеринарних інспекторів, помічників державного ветеринарного інспектора та уповноважених осіб, що здійснюється з метою перевірки відповідності діяльності операторів ринку вимогам законодавства про харчові продукти, корми, здоров`я та благополуччя тварин, а також усунення наслідків невідповідності та притягнення до відповідальності за порушення відповідних вимог.
Оператор ринку - оператор ринку харчових продуктів, оператор ринку кормів, оператор потужностей. Для цілей розділу VII цього Закону до операторів ринку також належить оператор ринку у сфері поводження з побічними продуктами тваринного походження.
Відповідно до п.1 ч.1 ст. 16 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», оператор ринку зобов`язаний допускати державних інспекторів, державних ветеринарних інспекторів та інших визначених цим Законом осіб до здійснення заходів державного контролю, за умови дотримання ними порядку здійснення державного контролю, передбаченого цим Законом.
Відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 65 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин» відмова в допуску посадової особи компетентного органу або його територіального органу до здійснення державного контролю з підстав, не передбачених законом, або інше перешкоджання її законній діяльності - тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі десяти мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб - підприємців - у розмірі семи мінімальних заробітних плат.
Факт відмови у допуску до здійснення державного контролю підтверджується Актом №1609/18/21 від 03.06.2021 та не заперечується позивачем.
Стосовно доводів апелянта про невідповідність протоколу про порушення Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», законодавства в сфері ветеринарної медицини» №8/18-21 від 09.08.2021 затвердженій формі, апеляційний суд зазначає наступне.
Відповідно ч.ч. 3-5 ст. 66 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин» протокол про порушення цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми (далі - протокол) за результатами здійснення заходів державного контролю мають право складати державні інспектори та державні ветеринарні інспектори.
У протоколі зазначаються: 1) дата і місце його складення; 2) посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала протокол; 3) відомості про особу, щодо якої складено протокол (найменування та місцезнаходження юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові та місце проживання фізичної особи - підприємця, адреса відповідної потужності, контактні дані); 4) місце, час вчинення і суть вчиненого порушення цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми; 5) посилання на положення нормативно-правового акта (із зазначенням відповідної статті, пункту, її частини чи абзацу), яке було порушено особою, щодо якої складено протокол; 6) посилання на акт державного контролю та інші докази, якими підтверджується вчинення порушення цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми особою, щодо якої складено протокол; 7) прізвище, ім`я, по батькові та місце проживання, контактні дані свідків та/або потерпілих та їхні пояснення (за наявності); 8) пояснення особи, щодо якої складено протокол, або її представника чи запис про відмову від надання пояснень; 9) інші відомості, що сприяють всебічному та об`єктивному розгляду і вирішенню справи (за наявності).
Форма протоколу затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 29 від 23.01.2018 затверджено форму протоколу про порушення Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», законодавства про харчові продукти та корми.
Судом встановлено, що протокол складений посадовими особами відповідача відповідає затвердженій наказом формі, містить обов`язкові реквізити а також містить опис порушення допущеного позивачем та посилання на Акт яким зафіксовано таке порушення, а також містить посилання на статтю закону яка є підставою для застосування санкцій.
Таким чином, такі недоліки як зазначення в назві протоколу фрази «законодавства в сфері ветеринарної медицини» замість «законодавства про харчові продукти та корми» а також описка при зазначенні номеру та дати закону, відсутність посилання на ст. 16 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», а також відсутність відмітки про відмову в отриманні протоколу, є формальними та самі по собі такі недоліки (навіть у разі їх наявності) не спростовують самого факту порушення, а саме відмови у допуску до здійснення державного контролю.
Враховуючи викладене апеляційний суд вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що оскільки обов`язку, визначеного п. 1 ч. 1 ст. 16 Закону України «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин», позивачем під час позапланового заходу державного нагляду (контролю), дотримано не було, у Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області були законні підстави для прийняття оскаржуваної постанови №8/18-21 від 10.09.2021.
З урахуванням доводів і заперечень сторін, наданих ними доказів, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 241-244, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Комунальної установи «Притулок для тварин» Кам`янської міської ради залишити без задоволення, а рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13.12.2021 без змін.
Постанова набирає законної сили з 23.06.2022 та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Головуючий А.В. Суховаров
суддяО.В. Головко
суддяТ.І. Ясенова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.06.2022 |
Оприлюднено | 04.07.2022 |
Номер документу | 105045732 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Суховаров А.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні