ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 червня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/18608/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Головка А.Б.,
за участю:
секретаря судового засідання Накісько Т.А.,
представника позивача Тронька В.В.,
представника відповідача Біленко А.О.,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
В С Т А Н О В И В:
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Полтавській області , Державної податкової служби України, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, про визнання протиправними та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: - № 3191311/42962673 від 01.10.2021; - № 3520990/42962673 від 14.12.2021; - № 3520991/42962673 від 14.12.2021; - № 3520992/42962673 від 14.12.2021; - № 3520993/42962673 від 14.12.2021; - № 3512270/42962673 від 13.12.2021; зобов`язання зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" № 1 від 06.05.2021, № 2 від 09.07.2021, №№ 1, 2 від 02.08.2021, №№ 3, 4 від 16.08.2021.
В обґрунтування вимог позивач зазначив, що спірні рішення не відповідають вимогам податкового законодавства, оскільки на вимогу фіскального органу після зупинення реєстрації податкових накладних позивачем надані усі наявні документи на підтвердження правомірності її виписки. Проте, відповідні документи не взяті відповідачем до уваги, з огляду на що ухвалені рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 04.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/18608/21, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.
18.02.2022 до суду надійшов відзив представника Головного управління ДПС у Полтавській області, ДПС України на позовну заяву, у якому він просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, посилаючись на те, що в ході опрацювання первинних документів, наданих позивачем до податкових накладних встановлено, що: - по податковій накладній № 2 від 09.07.2021 року не надано копію довіреності, якою оформлено повноваження особі на отримання продукції в інтересах покупця; - по податковій накладній № 1 від 06.05.2021 року неможливо ідентифікувати посадових осіб у зв`язку з відсутністю інформації про власників підписів первинних документів; - по податковим накладним №№ 1, 2 від 02.08.2021 року та №№ 3, 4 від 16.08.2021 року платником надано неповний пакет копій первинних документів, а саме: відсутні сертифікати якості (відповідності) на шини авіаційні.
Заслухавши вступне слово учасників справи, дослідивши письмові докази, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" (ідентифікаційний код 42962673) зареєстроване як юридична особа та є платником податку на додану вартість, що не заперечується сторонами.
11.02.2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" (Постачальник) та Державним підприємством "Запорізький державний авіаційний ремонтний завод "МіГремонт" (Покупець) укладений договір поставки №5505/3/2021, за умовами якого постачальник зобов`язується поставляти покупцю у власність товар, найменування, кількість та ціна, якого визначаються згідно з Договорами про закупівлю (надалі - Товар), а покупець зобов`язується приймати і оплачувати належний і відповідний товар. Згідно додатку договору найменування товару: - авіаційний малогабаритний годинник "Изделие 756" ЧАМ - 756" - 2 шт. на суму 580 800, 00 грн., в тому числі ПДВ - 96800,00 грн.
На виконання умов договору Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" складено видаткову накладну: - № РН-0000044 від 09.07.2021 року на суму 580 800,00 грн., в тому числі ПДВ 96800,00 грн.
За першою подією позивачем складено податкову накладну: - №2 від 09.07.2021 на суму 580 800,00 грн., в тому числі ПДВ 96800,00 грн., яку надіслано на реєстрацію.
За результатами реєстрації податкової накладної платником податку отримано квитанцію, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної №1 від 06.05.2021 зупинено, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено показник "D"=7303%, "Р"=0.
29.04.2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Вінницький авіаційний завод" (Підприємство) та Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" (Постачальник) укладений договір № RT-04/29-21, за умовами якого постачальник зобов`язується поставити і передати у власність підприємства, а підприємство прийняти й оплатити авіаційно - технічне майно у повному розмірі на умовах та в порядку, визначених цим Договором. Згідно специфікації найменування товару: - вогнегасник ВП-7400-200 в кількості 8 шт. на суму 700 800,00 грн., в тому числі ПДВ 116800,00 грн.
На виконання умов договору Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" складено видаткову накладну: - № РН-0000027 від 06.05.2021 року на суму 700 800,00 грн., в тому числі ПДВ 116800,00 грн.
За першою подією позивачем складено податкову накладну: - №1 від 06.05.2021 на суму 700 800,00 грн., в тому числі ПДВ 116800,00 грн., яку надіслано на реєстрацію.
За результатами реєстрації податкової накладної платником податку отримано квитанцію, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкової накладної №1 від 06.05.2021 зупинено, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено показник "D"=5111%, "Р"=0.
24.06.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю "ОПТИМУС ПРАЙМ ЛТД" (Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" (Постачальник) укладений договір про закупівлю № 2406/21, за умовами якого постачальник зобов`язується поставити замовникові товар у кількості та у терміни, визначені у специфікації товару (додаток № 1 до договору) , а замовник зобов`язується прийняти та оплатити такий товар. Згідно специфікації найменування товару : - авіаційні шини 430*150 модель 7 в кількості 100 шт. на загальну суму з ПДВ 1700 000,00 грн.
На виконання умов договору Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" складено видаткові накладні: - № РН-0000046 від 02.08.2021 року на суму 850 000,00 грн, в т.ч. ПДВ - 141666,67 грн., - № РН-0000049 від 16.08.2021 року на суму 850 000,00 грн, в т.ч. ПДВ - 141666,67 грн.
За першою подією позивачем складено податкові накладні: - №1 від 02.08.2021 на суму 850 000,00 грн, в т.ч. ПДВ - 141666,67 грн., - №3 від 16.08.2021 на суму 850 000,00 грн, в т.ч. ПДВ - 141666,67 грн., які надіслано на реєстрацію.
За результатами реєстрації податкових накладних платником податку отримано квитанції, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкових накладних №1 від 02.08.2021, №3 від 16.08.2021 зупинено, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено показник "D"=8306%, "Р"=0.
30.06.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю "ОПТИМУС ПРАЙМ ЛТД" (Замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" (Постачальник) укладений договір про закупівлю № 3006/21, за умовами якого постачальник зобов`язується поставити замовникові товар у кількості та у терміни, визначені у специфікації товару (додаток № 1 до договору) , а замовник зобов`язується прийняти та оплатити такий товар. Згідно специфікації найменування товару : - авіаційні шини 610*185 модель 2 в кількості 160 шт. на загальну суму з ПДВ 3 899 998,40 грн.
На виконання умов договору Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" складено видаткові накладні: - № РН-0000047 від 02.08.2021 року на суму 1 949 999,20 грн, в т.ч. ПДВ - 324999,87 грн., - № РН-0000050 від 16.08.2021 року на суму 1 949 999,20 грн., в т.ч. ПДВ - 324999,87 грн.
За першою подією позивачем складено податкові накладні: - №2 від 02.08.2021 на суму 1 949 999,20 грн, в т.ч. ПДВ - 324999,87 грн., - №4 від 16.08.2021 на суму 1 949 999,20 грн, в т.ч. ПДВ - 324999,87 грн., які надіслано на реєстрацію.
За результатами реєстрації податкових накладних платником податку отримано квитанції, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрацію податкових накладних №2 від 02.08.2021, №4 від 16.08.2021 зупинено, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку; запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено показник "D"=8306%, "Р"=0.
Позивачем складено та подано до ГУ ДПС у Полтавській області повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Комісією ГУ ДПС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийняті рішення: - № 3191311/42962673 від 01.10.2021; - № 3520990/42962673 від 14.12.2021; - № 3520991/42962673 від 14.12.2021; - № 3520992/42962673 від 14.12.2021; - № 3520993/42962673 від 14.12.2021; - № 3512270/42962673 від 13.12.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних з огляду ненадання платником повного пакету документів та неможливістю ідентифікувати посадових осіб у зв`язку з відсутністю інформації про власників підписів первинних документів.
Позивач не погодився із відмовою у реєстрації податкових накладних та звернувся з позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України).
Відповідно до підпунктів 16.1.2,16.1.3, пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підпунктом "а" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (пункт 201.10 статті 201 ПК України).
Відповідно до підпункту 14.1.60 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку (пункт 8 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних).
Згідно з пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пунктів 13-15 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165, що набрала чинності з 01.02.2020, якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №1165).
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
В силу пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.
Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку передбачено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет /пункт 8 Порядку №1165/.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Суд зазначає, що квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних не містили пропозиції щодо надання конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкових накладних, що позбавило позивача можливості надати документи на підтвердження обґрунтованості складення податкових накладних.
Частинами 1 та 2 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 № 996-XIV передбачено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Аналізуючи вищенаведене, суд зазначає, що неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Матеріалами справи підтверджено, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Вінницький авіаційний завод" та Товариством з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" підписана видаткова накладна № РН-0000027 від 06.05.2021 року, яка містить дату складання, назву підприємств, найменування, кількість та ціну придбаного товару.
Таким чином, аналіз наданих позивачем документів та пояснень свідчить про відсутність у них дефекту форми, змісту або походження, які у силу частини другої статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність», пункту 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88, спричинили б втрату такими документами юридичної сили.
Суд критично оцінює твердження відповідача про не надання позивачем копії довіреності на отримання продукції та сертифікатів якості (відповідності) продукції, оскільки такі документи не є первинними та не вимагалися контролюючим органом від позивача під час зупинення податкових накладних.
При цьому, суд звертає увагу на той факт, що дослідження факту здійснення господарської операції, на виконання яких складено податкову накладну, є предметом документальних перевірок, а обов`язком контролюючого органу при реєстрації податкових накладних є перевірка відповідності вказаних документів формі, встановленій чинним законодавством.
Отже, платник податку після настання першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, був зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Податкові накладні № 1 від 06.05.2021, № 2 від 09.07.2021, №№ 1, 2 від 02.08.2021, №№ 3, 4 від 16.08.2021 відповідають вимогам пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, що контролюючий орган не заперечує.
З урахуванням вищезазначеного, доводи відповідача щодо наявності підстав для відмови у реєстрації цих податкових накладних є помилковими.
Частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Отже, відповідачами у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації в ЄРПН податкових накладних № 1 від 06.05.2021, № 2 від 09.07.2021, №№ 1, 2 від 02.08.2021, №№ 3, 4 від 16.08.2021, складених позивачем.
З огляду на вищезазначене, з метою повного захисту позивача суд вважає за необхідне визнати протиправним і скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних - № 3191311/42962673 від 01.10.2021; - № 3520990/42962673 від 14.12.2021; - № 3520991/42962673 від 14.12.2021; - № 3520992/42962673 від 14.12.2021; - № 3520993/42962673 від 14.12.2021; - № 3512270/42962673 від 13.12.2021.
Зважаючи на те, що суд дійшов висновку про наявність підстав для реєстрації податкових накладних № 1 від 06.05.2021, № 2 від 09.07.2021, №№ 1, 2 від 02.08.2021, №№ 3, 4 від 16.08.2021, тому належним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання ДПС України їх зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" підлягає задоволенню.
Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України суд дійшов висновку, що судові витрати зі сплати судового збору слід стягнути в повному обсязі.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" (вул. Визволення, 22, м. Полтава, 36009; код ЄДРПОУ 42962673) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36000; код ЄДРПОУ ВП 44057192), Державної податкової служби України (Львівська площа 8, м. Київ, 04053; код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних: - № 3191311/42962673 від 01.10.2021; - № 3520990/42962673 від 14.12.2021; - № 3520991/42962673 від 14.12.2021; - № 3520992/42962673 від 14.12.2021; - № 3520993/42962673 від 14.12.2021; - № 3512270/42962673 від 13.12.2021.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" № 1 від 06.05.2021, № 2 від 09.07.2021, №№ 1, 2 від 02.08.2021, №№ 3, 4 від 16.08.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх фактичного подання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014; код ЄДРПОУ ВП 44057192) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "РЕНТАЛТРЕЙД" (вул. Визволення, 22, м. Полтава, 36009; код ЄДРПОУ 42962673) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 13620,00 (тринадцять тисяч шістсот двадцять гривень).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 04 липня 2022 року.
Головуючий суддя А.Б. Головко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.06.2022 |
Оприлюднено | 06.07.2022 |
Номер документу | 105059738 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.Б. Головко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні