Рішення
від 19.06.2022 по справі 921/51/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

20 червня 2022 року м. ТернопільСправа № 921/51/22

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Стопника С.Г.

за участю секретаря судового засідання Касюдик О.О.

Розглянув справу

за позовом: Приватного підприємства "Західний Буг", проспект Юності, 39, с. Павлів, Радехівський район, Львівська область

до відповідача - Вишнівецької селищної ради, вул. Грушевського, 6, смт. Вишнівець, Кременецький район, Тернопільська область

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Приватне агропромислове підприємство "ДОБРИЙ САМАРЯНИН", вул. Бригадна, 1, с. Бутин, Збаразький район, Тернопільська область

про: - визнання недійсним рішення Вишнівецької селищної ради №1446 від 25.10.2021 "Про передачу в оренду земельних ділянок не витребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Коханівської сільської ради);

- визнання недійсним рішення Вишнівецької селищної ради №1449 від 25.10.2021 "Про передачу в оренду земельних ділянок не витребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Раковецької сільської ради)

За участі представників:

Позивача: Боровець М.С.

Відповідача: Шклярук В.А.

Третьої особи: не з`явився

В порядку ст.222 Господарського процесуального кодексу України (надалі ГПК України) судом здійснювалося фіксування судового засідання (звукозапис) за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу "Акорд".

В судовому засіданні 20.06.2022 року, відповідно до ст.240 ГПК України, проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть справи: Приватне підприємство "Західний Буг", с. Павлів, Радехівський район, Львівська область, звернулося до Господарського суду Тернопільської області з позовом до відповідача - Вишнівецької селищної ради, смт. Вишнівець, Кременецький район, Тернопільська область, про: - визнання недійсним рішення Вишнівецької селищної ради №1446 від 25.10.2021 "Про передачу в оренду земельних ділянок не витребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Коханівської сільської ради); - визнання недійсним рішення Вишнівецької селищної ради №1449 від 25.10.2021 "Про передачу в оренду земельних ділянок не витребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Раковецької сільської ради).

Ухвалою суду від 25.01.2022 відкрито провадження у даній справі; постановлено здійснювати її розгляд за правилами загального позовного провадження; залучено до участі у справі Приватне агропромислове підприємство "ДОБРИЙ САМАРЯНИН" як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача; призначено підготовче засідання на 21.02.2022 на 10:00 год; встановлено сторонам та третій особі строки для подання відзиву на позов, відповіді на відзив, письмових пояснень щодо позову.

В подальшому, з метою виконання завдань підготовчого провадження, підготовче засідання судом відкладалось та оголошувались перерви до 11.03.2022 до 10:00 год, до 08.04.2022 до 10:00 год, до 28.04.2022 до 9:30 год та до 20.05.2022 до 10:30 год, з наступним повідомленням учасників справи про дату, час та місце її розгляду у відповідності до ст.ст.120, 121 ГПК України.

Строк підготовчого провадження відповідно до ч.3 ст.177 ГПК України та ч.1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод судом продовжувався, про що постановлено відповідні ухвали від 28.03.2022 та 28.04.2022.

Ухвалою суду від 20.05.2022 залишено без розгляду клопотання позивача про витребування доказів (вх.№2578 від 28.04.2022), закрито підготовче провадження у даній справі та призначено її до судового розгляду по суті на 10.06.2022 року на 10:00 год.

В судовому засіданні 10.06.2022 суд перейшов до розгляду справи по суті, який продовжено 20.06.2022 об 11:00 год після оголошення перерви.

Позиції учасників справи.

Представник позивача в судових засіданнях заявлені вимоги повністю підтримав з підстав, наведених у позовній заяві, відповіді на відзив (вх.№1296 від 21.02.2022), та посилаючись на долучені до матеріалів справи докази.

В обґрунтування заявлених вимог вказує на те, що оскаржувані рішення прийняті Вишнівецькою селищною радою незаконно, без дотримання конкурентних засад при наявності двох і більше претендентів (ПП "Західний Буг" та ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН"); за наявності у голови Вишнівецької селищної ради Кравця Володимира Васильовича потенційного приватного конфлікту інтересів; без врахування існування нескасованого рішення Раковецької сільської ради Збаразького району Тернопільської області від 04 лютого 2020 року №350, Договору на управління спадщиною №б/н від 02.03.2021 року та Договору на управління спадщиною №б/н від 19.03.2021 року, а також тієї обставини, що істотну кількість земельних ділянок у земельних масивах, де містяться передані в оренду ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН" земельні ділянки на правах оренди обробляє ПП "Західний Буг". Це, в свою чергу, створило так звану "шахматку" і призвело до нераціонального обробітку земельних ділянок кожним із суб`єктів господарювання.

До того ж, позивач просить врахувати, що передані на підставах зазначених в Рішенні №1446 та Рішенні №1449 в оренду ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН" земельні ділянки не відносяться до невитребуваних земельних часток (паїв), а відносяться до земельних ділянок, власникам яких були видані Державні акти на право власності на землю, однак станом на дату прийняття оскаржуваних рішень померли, а їх спадкоємці, які могли б прийняти цю спадщину, відсутні або не прийняли таку спадщину, або відмовилися від її прийняття чи були усунуті від права спадкування. Орган місцевого самоврядування у випадку набуття статусу управителя спадщиною, до складу якої входить земельна ділянка, може передати її в оренду лише за наявності певних умов, визначених законодавством, які станом на дату прийняття оскаржуваного Рішення №1446 та Рішення №1449 були відсутні.

Крім того, в оскаржуваних рішеннях Вишнівецька селищна рада на пленарному засіданні вирішила земельне питання виключно щодо двох істотних умов кожного із Договорів оренди землі укладених між Вишнівецькою селищною радою та ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН", а саме: щодо об`єкта оренди та строку дії договору. Інших істотних умов Договору, а саме: дати укладання договору оренди та орендної плати із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату, Вишнівецька селищна рада не приймала та не погоджувала, а всупереч Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" делегувала селищному голові, яким є Кравець Володимир Васильович, невластиві владні повноваження, які відносяться до виключних повноважень саме селищної ради і не можуть бути делеговані іншим органам чи посадовим особам органу місцевого самоврядування.

Також, в судовому засіданні 20.06.2022 до закінчення судових дебатів представник позивача усно заявив про те, що протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду будуть подані докази в підтвердження розміру понесених позивачем судових витрат (на правничу допомогу).

Представник відповідача проти позову заперечив з підстав, викладених також у відзиві на позов (вх.№1066 від 14.02.2022). Стверджує, що оскаржувані рішення прийняті з дотриманням чинного законодавства, у зв`язку з чим просить у задоволенні позову відмовити.

Зокрема, зазначає, що відповідно статті 143 Конституції України, статей 26, 69 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Законів України "Про оренду землі", "Про оцінку земель", розділу XII Податкового кодексу України, з метою стимулювання ефективного та раціонального використання земель, приведення у відповідність до чинного законодавства місцевих податків і зборів, Вишнівецька селищна рада рішенням сесії №1381 від 06.04.2020 року затвердила Положення щодо встановлення розміру ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території ради. Згідно додатку 2 до вищезазначеного рішення відсоткова ставка орендної плати від нормативної грошової оцінки для ведення товарного сільського виробництва становить 10%. Таким чином, визначення єдиних ставок орендної плати за земельні ділянки за їх цільовим та функціональним використанням у відсотковому відношенні до нормативної грошової оцінки земель Вишнівецької селищної ради дало можливість селищній раді об`єктивно визначати розмір ставки орендної плати для усіх суб`єктів господарювання в рівних умовах. Також, відповідач заперечує щодо наявності у голови селищної ради потенційного конфлікту інтересів станом на час прийняття оскаржуваних рішень, оскільки з 28.09.2020 року власником та директором ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН" являється ОСОБА_1 , який не перебуває у родинних відносинах з Вишнівецьким селищним головою.

Підтверджує, що в оренду (згідно рішень №1446 та №1449) передано земельні частки (паї), які неуспадковані спадкоємцями померлих громадян. А відповідно до приписів Цивільного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" органом, котрий вправі передавати в оренду земельні ділянки (в т.ч. невитребувані земельні частки) померлих громадян до моменту прийняття спадкоємцями спадщини, або визнання її відумерлою в судовому порядку, являються сільська, селищна, міська рада за місцезнаходженням такої земельної ділянки, незалежно від того, чи така земельна ділянка знаходиться в межах населеного пункту чи за межами. Відповідно Вишнівецька селищна рада являється управителем спадщини в силу імперативних положень закону і для реалізації її повноважень щодо передачі в оренду земельних ділянок від неї не вимагається вчинення будь-яких інших дій. Також, положеннями п.16 ч.4 ст.42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільському, селищному, міському голові надано повноваження укладати від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства, а з питань, віднесених до виключної компетенції ради, - подавати їх на затвердження відповідної ради.

З урахуванням заперечень відповідача, позивач у відповіді на відзив (вх.№1296 від 21.02.2022) додатково просить суд врахувати, що ні в оскаржуваних рішеннях Вишнівецької селищної ради, ні в укладених з ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН" на їх підставі договорів оренди невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок, немає жодного посилання на Рішення Вишнівецької селищної ради №1381 від 06 квітня 2020 року (яким визначено відсоткову ставку орендної плати 10% від нормативної грошової оцінки для ведення товарного сільського виробництва), отже, під час їх прийняття відповідач вказаним рішенням не керувався. Таким чином, вважає, що надання в оренду таких земельних ділянок повинно було відбуватися на конкурентних засадах.

У Рішенні №526 від 20.05.2021 "Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради", Рішенні №1446 та Рішенні №1449 Вишнівецька селищна рада неправомірно надала земельним ділянкам, власниками яких були померлі громадяни, статусу "невитребувані земельні частки (паї)" в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишніх Коханівської сільської ради та Раковецької сільської ради).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Приватне агропромислове підприємство "ДОБРИЙ САМАРЯНИН", участь уповноваженого представника в судовому засіданні 20.06.2022 не забезпечила, хоча про дату, час та місце розгляду справи була повідомлена належним чином; письмові пояснення по суті спору від останньої не надходили.

Частиною 1 ст.202 ГПК України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

З урахуванням наведеного, суд визнав за можливе розглянути дану справу без участі представника третьої особи.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, господарський суд встановив:

- 20 травня 2021 року одинадцятою сесією восьмого скликання Вишнівецької селищної ради прийнято рішення №526 "Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради", відповідно до якого надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради площею 318,7973 га (згідно додатку 1) за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з метою передачі в оренду ПАП "Добрий самарянин".

За результатами розгляду технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради на територіях колишньої Коханівської та Раковецької сільських рад, керуючись статтями 12, 123, 124 Земельного кодексу України, статтею 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 №513 "Про затвердження порядку проведення інвентаризації земель", вісімнадцятою сесією восьмого скликання Вишнівецької селищної ради прийнято:

- 25 жовтня 2021 року рішення №1446 "Про передачу в оренду земельних ділянок не витребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Коханівської сільської ради)" (далі Рішення №1446), яким вирішено:

1. Передати ПАП "Добрий самарянин" в оренду терміном на 7 років, або до настання певної умови - виявлення власника земельної частки (паю), звернення за земельною часткою (паєм) спадкоємця, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва невитребувані земельні частки (паї) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Коханівської сільської ради) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 32,6603 га згідно з додатком.

2. ПАП "Добрий самарянин": замовити витяг про нормативну грошову оцінку земельних ділянок; укласти із селищною радою, в місячний термін, договір оренди земельних ділянок та забезпечити його державну реєстрацію; виконувати обов`язки землекористувача у відповідності до статті 96 Земельного кодексу України.

3. Доручити селищному голові від імені ради погодити умови договору.

За результатами поіменного голосування, за прийняття даного рішення сесії проголосували 20 депутатів, 7 відсутніх; рішення прийнято.

У Додатку до рішення сесії селищної ради від 25.10.2021 №1446 наведено перелік земельних ділянок, які передаються в оренду в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Коханівської сільської ради), а саме: 1) 6122485100:01:001:0403, площею 3,93 га; 2) 6122485100:01:001:0402, площею 3,5327 га; 3) 6122485100:01:001:0407, площею 2,5852 га; 4) 6122485100:01:002:0543, площею 5,0404 га; 5) 6122485100:01:006:0008, площею 1,7911 га; 6) 6122485100:01:001:0404, площею 2,5641 га; 7) 6122485100:01:002:0541, площею 3,7426 га; 8) 122485100:01:002:0536, площею 2,7675 га; 9) 6122485100:01:002:0539, площею 1,637 га; 10) 6122485100:01:002:0532, площею 1,976 га; 11) 6122485100:01:001:0410, площею 3,0937 га.

- Також, 25 жовтня 2021 року прийнято рішення №1449 "Про передачу в оренду земельних ділянок не витребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Раковецької сільської ради)", яким вирішено:

1. Передати ПАП "Добрий самарянин" в оренду терміном на 7 років, або до настання певної умови - виявлення власника земельної частки (паю), звернення за земельною часткою (паєм) спадкоємця, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва невитребувані земельні частки (паї) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Раковецької сільської ради) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 28,2643 га згідно з додатком.

2. ПАП "Добрий самарянин": замовити витяг про нормативну грошову оцінку земельних ділянок; укласти із селищною радою, в місячний термін, договір оренди земельних ділянок та забезпечити його державну реєстрацію; виконувати обов`язки землекористувача у відповідності до статті 96 Земельного кодексу України.

3. Доручити селищному голові від імені ради погодити умови договору.

За результатами поіменного голосування, за прийняття даного рішення сесії проголосували 20 депутатів, 7 відсутніх; рішення прийнято.

У Додатку до рішення сесії селищної ради від 25.10.2021 №1449 наведено перелік земельних ділянок, які передаються в оренду в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Раковецької сільської ради), а саме: 1) 6122487400:01:003:0076, площею 1,7522 га; 2) 6122487400:01:003:0071, площею 2,9688 га; 3) 6122487400:01:003:0069, площею 2,6283 га; 4) 6122487400:01:001:0123, площею 2,3429 га; 5) 6122487400:01:003:0078, площею 2,3795 га; 6) 6122487400:01:003:0073, площею 3,4894 га; 7) 6122487400:01:003:0068, площею 2,3583 га; 8) 6122487400:01:001:0130, площею 2,3932 га; 9) 6122487400:01:003:0074, площею 2,4288 га; 10) 6122487400:01:001:0131, площею 3,1997 га; 11) 6122487400:01:003:0081, площею 2,3232 га.

Надалі, між Вишнівецькою селищною радою, як Орендодавцем, та Приватним агропромисловим підприємством "ДОБРИЙ САМАРЯНИН", як Орендарем, 01 листопада 2021 року укладено Договори оренди невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок, перелічених в додатках до рішень селищної ради №1446 та №1449 (22 договори), строком на 7 років з дня державної реєстрації права оренди земельної ділянки та із визначенням розміру орендної плати - 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Як вказує позивач та підтверджується матеріалами справи, до прийняття оскаржуваних рішень, Приватне підприємство "Західний Буг" зверталося до Вишнівецької селищної ради Кременецького району Тернопільської області із листом №3Б-2079-10-21 від 12.10.2021, в якому просило відповідно до чинного законодавства України надати йому в строкове платне користування (оренду) наявні невитребувані (нерозподілені) земельні частки (паї) та/або земельні ділянки сільськогосподарського призначення, що входять до складу спадщини (неуспадковані), які знаходяться на території Вишнівецької селищної ради (колишньої Раковецької та Коханівської сільських рад) Кременецького району, терміном на 7 років та розміром орендної плати 12% від їх нормативної грошової оцінки.

В додатку до листа наведено орієнтовний (але не вичерпний) перелік таких земельних часток (паїв) та або земельних ділянок, зокрема: 6122485100:01:001:0407, площею 2,5850 га, 6122485100:01:002:0541, площею 3,7400 га; 6122485100:01:002:0543, площею 5,0400 га, 6122485100:01:002:0539, площею 1,6370 га, 6122485100:01:002:0536, площею 2,7675 га, 6122485100:01:001:0404, площею 2,5641 га, та 2 земельні ділянки без зазначення кадастрових номерів площею 3,14 га та 2,52 га (на території колишньої Коханівської сільської ради); 6122487400:01:003:0074, площею 2,4288 га, 6122487400:01:001:0130, площею 2,3932 га (на території колишньої Раковецької сільської ради).

У листі також зазначено, що ПП "Західний Буг" готове розглянути інші умови оренди земельних ділянок (в т.ч. щодо терміну дії договорів оренди, розміру орендної плати та компенсації витрат пов`язаних з оформленням земельних ділянок).

У разі наявності декількох пропозицій від потенційних орендарів, підприємство просило виставити такі земельні ділянки (їх право оренди) на аукціон, а також повідомити про дату та час розгляду даного клопотання.

Вказаний Лист №3Б-2079-10-21 отриманий Вишнівецькою селищною радою 12.10.2021 року за вхідним №П-1121/5-20, про що свідчить відповідна відмітка селищної ради на листі.

Також, 12 жовтня 2021 року ПП "Західний Буг" зверталося до Вишнівецької селищної ради Кременецького району Тернопільської області із листом №3Б-2078-10-21 від 12.10.2021, у якому просило передати йому відповідно до чинного законодавства України в строкове платне користування (оренду) наявні невитребувані (нерозподілені) земельні частки (паї) та/або земельні ділянки сільськогосподарського призначення, що входять до складу спадщини (неуспадковані), які знаходяться на території Вишнівецької селищної ради (колишньої Раковецької та Коханівської сільських рад) Кременецького району, терміном на 7 років та розміром орендної плати 12% від їх нормативної грошової оцінки.

Орієнтовний (але не вичерпний) перелік таких земельних часток (паїв) та або земельних ділянок наведений в додатку до листа, серед яких: 6122485100:01:006:0008, площею 1,7911 га, 6122485100:01:002:0532, площею 1,9760 га (на території колишньої Коханівської сільської ради), 6122487400:01:003:0069, площею 2,5 га; 6122487400:01:001:0123, площею 2,29 га, 6122487400:01:003:0068, площею 2,36 га; 6122487400:01:003:0076, площею 2,1 га, 6122487400:01:003:0071, площею 2,9688 га, 6122487400:01:001:0124 площею 1,9002 га, 6122487400:01:003:0078, площею 2,3795 га; 6122487400:01:003:0073, площею 3,4894 га, 6122487400:01:001:0131, площею 3,1997 га, 6122487400:01:003:0081, площею 2,3232 га, 6122487400:01:003:0075, площею 1,8088 га, та 11 земельних ділянок без зазначення кадастрових номерів (на території колишньої Раковецької сільської ради).

У вказаному листі ПП "Західний Буг" повідомило селищну раду про те, що перелічені в додатку земельні ділянки, розташовані в масивах земель сільськогосподарського призначення, в якому істотна частка земель перебуває в користуванні ПП "Західний Буг", отже, відповідно до ст.37-1 Земельного кодексу України, ПП "Західний Буг" наділене правом оренди таких земельних ділянок та готове розглянути інші умови оренди земельних ділянок (в т.ч. щодо терміну дії договорів оренди, розміру орендної плати та компенсації витрат пов`язаних із оформленням земельних ділянок), запропоновані Вишнівецькою селищною радою. На даний час ПП "Західний Буг" сплачує орендну плату за зазначені вище ділянки в бюджет Вишнівецької селищної ради на підставі договорів оренди землі укладених з "колишніми" сільськими радами, що увійшли в Вишнівецьку ОТГ.

Також, підприємство просило повідомити про дату та час розгляду даного клопотання.

Вказаний лист №ЗБ-2078-10-21 отриманий Вишнівецькою селищною радою 12.10.2021 року за вхідним № П-1122/5-20, про що свідчить відповідна відмітка селищної ради на листі.

У відповідь на звернення позивача №3Б-2079-10-21 від 12.10.2021 (вх.№П-1121/5-20 від 12.10.2021) та №3Б-2078-10-21 від 12.10.2021 (вх.№П-1122/5-20 від 12.10.2021), Вишнівецька селищна рада листами №1167/1-1-12 від 04.11.2021 року та №1166/1-1-12 від 04.11.2021 року повідомила про те, що на засіданні постійної комісії селищної ради з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою 21.10.2021 було розглянуто звернення ПП "Західний Буг" про передачу в оренду невитребуваних (не успадкованих) земельних часток (паїв), які знаходяться на території колишніх Коханівської та Раковецької сільських рад і встановлено, що на дані земельні ділянки поступило ще одне клопотання про передачу їх в оренду. На основі встановлених фактів, комісією було прийнято рішення рекомендувати сесії селищної ради приймати рішення про надання дозволу на передачу у власність невитребуваних земельних часток (паїв) одному з двох заявників. На пленарному засіданні вісімнадцятої сесії Вишнівецької селищної ради 25.10.2021 року було розглянуто питання про передачу в оренду невитребуваних (не успадкованих) земельних часток (паїв), які знаходяться на території колишніх Коханівської та Раковецької сільських рад ПП "Західний Буг". Рішення не прийняте.

Згідно долученого позивачем Витягу з протоколу №14 засідання комісії селищної ради з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою від 21.10.2021, підтверджується, що по питанню щодо розгляду звернень про передачу в оренду земельних ділянок не витребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Коханівської сільської ради), комісія рекомендувала сесії селищної ради приймати рішення про надання дозволу на передачу в оренду невитребуваних земельних часток (паїв) одному з двох заявників.

Позивач звернувся із даним позовом до суду та просить визнати рішення Вишнівецької селищної ради №1446 від 25.10.2021 та №1449 від 25.10.2021 недійсними, як такі, що прийняті з порушенням норм чинного законодавства та з порушенням його права на отримання в користування (оренду) земельних ділянок, переданих в оренду ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН".

Суд, оцінивши на підставі ст.86 ГПК України наявні в матеріалах справи докази, дослідивши норми чинного законодавства, що регулюють розглядувані правовідносини, прийшов до висновку, що позовні вимоги до задоволення не підлягають, виходячи з такого.

Статтею 15 Цивільного кодексу України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів судом є визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

За приписами ст.152 Земельного кодексу України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

При цьому, необхідною умовою застосування судом певного способу захисту є наявність певного суб`єктивного права (інтересу) у позивача та факт порушення (невизнання або оспорювання) цього права (інтересу) з боку відповідача. Тому на позивача покладено обов`язок обґрунтувати свої вимоги поданими до суду доказами, тобто довести, що його права та інтереси порушуються, оспорюються чи не визнаються, а тому потребують захисту.

1) Згідно із ч.1 ст.3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Частиною 1 статті 83 Земельного кодексу України визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

Згідно із ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Частиною 2 ст.16 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.

Згідно із ч.1 ст.134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Відповідно до ч.1 ст.135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі електронного аукціону в режимі реального часу в мережі Інтернет, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з переможцем земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу ціну за придбання прав емфітевзису, суперфіцію, або найвищий розмір орендної плати, зафіксовані під час проведення земельних торгів (далі - цінова пропозиція).

В оскаржуваних рішеннях Вишнівецької селищної ради №1446 від 25.10.2021 та №1449 від 25.10.2021 зазначено про передачу в оренду ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН" земельних ділянок не витребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Коханівської сільської ради та колишньої Раковецької сільської ради).

Законодавство у різний спосіб визначає правовий статус земельної ділянки і земельного паю, права на який набувають у встановленому законом порядку члени колективних сільськогосподарських підприємств.

Так, відповідно до положень Указу Президента України від 08.08.1995 №720/95 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості). Земельна частка (пай) - це умовна частка із земель, переданих у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, розмір якої визначено в умовних кадастрових гектарах, і права на яку посвідчуються відповідним сертифікатом.

Земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами (ч.1 ст.79 ЗК України).

Відповідно до ч.1 ст.79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав та передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Відповідно до ч.ч. 1-4 статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю).

Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).

Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження. З моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності. У разі якщо договір оренди невитребуваної (нерозподіленої) земельної ділянки, переданої в оренду в порядку, визначеному цією статтею, закінчився у зв`язку з набуттям права власності на неї до збирання врожаю, посіяного орендарем на земельній ділянці, орендар має право на збирання такого врожаю. Власник земельної ділянки має право на відшкодування збитків, пов`язаних із тимчасовим зайняттям земельної ділянки колишнім орендарем, у розмірі пропорційно до орендної плати з дня припинення договору до дня збирання врожаю.

У разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки.

Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.

Нерозподілені (невитребувані) земельні паї не є землями державної чи комунальної власності, а перебувають лише у розпорядженні відповідних рад, а тому надання таких ділянок у користування (оренду) здійснюється без проведення земельних торгів на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування (подібна позиція також відображена у постанові КГС ВС від 28.10.2020 у справі №823/965/19).

Поряд з цим, присвоєння земельній ділянці кадастрового номеру виключає статус цієї земельної ділянки як нерозподілених (невитребуваних) часток (паїв).

Як вказує позивач та підтверджується відповідачем у відзиві на позов (вх.№1066 від 14.02.2022), в оренду (згідно оскаржуваних рішень) фактично передано земельні частки (паї), які не успадковано спадкоємцями померлих громадян.

Частиною 1 ст.75 ГПК України передбачено, що обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованих підстав вважати їх недостовірними або визнаними у зв`язку з примусом.

Статтею 1285 Цивільного кодексу України передбачено, якщо у складі спадщини є майно, яке потребує утримання, догляду, вчинення інших фактичних чи юридичних дій для підтримання його в належному стані, нотаріус, а в населених пунктах, де немає нотаріуса, - відповідний орган місцевого самоврядування, у разі відсутності спадкоємців або виконавця заповіту укладають договір на управління спадщиною з іншою особою. У разі відсутності спадкоємців або виконавця заповіту особою, яка управляє спадщиною, до складу якої входить земельна ділянка, є сільська, селищна, міська рада за місцезнаходженням такої земельної ділянки. Особа, яка управляє спадщиною, має право на вчинення будь-яких необхідних дій, спрямованих на збереження спадщини до з`явлення спадкоємців або до прийняття спадщини.

Відповідно до ч.5 ст.4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцем земельної ділянки, що входить до складу спадщини, у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття після спливу шести місяців з дня відкриття спадщини, є особа, яка управляє спадщиною.

За змістом ст.19 Закону України "Про оренду землі" особа, яка управляє спадщиною, у складі якої є земельна ділянка сільськогосподарського призначення, що не перебуває в оренді, має право передати таку земельну ділянку в оренду на строк, передбачений цією статтею, без права на поновлення договору оренди землі. З моменту державної реєстрації права власності спадкоємця на земельну ділянку, передану в оренду особою, яка управляє спадщиною, або державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку за рішенням суду про визнання спадщини відумерлою договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності.

Таким чином, з наведених приписів ЦК України та Закону України "Про оренду землі" вбачається, що органом, котрий вправі передавати в оренду земельні ділянки (в т.ч. невитребувані земельні частки) померлих громадян до моменту прийняття спадкоємцями спадщини, або визнання її відумерлою в судовому порядку, являються сільська, селищна, міська рада за місцезнаходженням такої земельної ділянки. Відповідні сільська, селищна, міська рада являються управителем спадщини в силу імперативних положень закону і для реалізації їхніх повноважень щодо передачі в оренду земельних ділянок від них не вимагається вчинення будь-яких інших дій.

Отже, оскільки передані згідно оскаржуваних рішень земельні ділянки не відносяться до земель державної чи комунальної власності, а тому такі ділянки можуть бути передані у користування (оренду) за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради. Необхідність проведення земельних торгів в такому разі чинним законодавством не передбачена.

Зазначення в оскаржуваних рішеннях щодо передання земельних ділянок як невитребуваних земельних часток (паїв) не свідчить про порушення порядку їх надання чи обов`язковість проведення в такому випадку земельних торгів.

Щодо посилання позивача на позицію Великої Палати Верховного Суду, яка висловлена в постанові від 29.09.2020 у справі №688/2908/16-ц, про те, що неконкурентне надання землі у користування за наявності двох або більше бажаючих порушує принципи справедливості, розумності та добросовісності, то слід зазначити, що така стосується інших правовідносин, ніж у даній справі.

Як вказує сам позивач, за результатами розгляду справи №688/2908/16-ц Верховний Суд дійшов висновку, що за наявності двох або більше бажаючих отримати земельну ділянку державної або комунальної власності в оренду право оренди такої земельної ділянки підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах). Договір оренди землі, укладений без дотримання конкурентних засад, є таким, що спрямований на незаконне заволодіння земельною ділянкою, а тому є нікчемним (ч.ч. 1, 2 ст. 228 ЦК України).

Проте, в даному випадку передані в оренду земельні ділянки не відносяться до земель державної або комунальної власності, відтак посилання позивача на те, що право оренди таких земельних ділянок підлягало продажу на конкурентних засадах є необгрунтованими.

До того ж, суд враховує, що ще до звернення позивача до Вишнівецької селищної ради з листами від 12.10.2021, рішенням Вишнівецької селищної ради від 20.05.2021 №526 надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради площею 318,7973 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з метою передачі в оренду ПАП "Добрий самарянин".

Щодо укладання Договорів оренди невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок між ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН" та Вишнівецькою селищною радою із нижчим розміром орендної плати (10%), ніж пропонував позивач (12%), що на думку останнього є суттєвим порушенням прав та інтересів Вишнівецької селищної ради, як органу місцевого самоврядування в частині раціонального використання майна на отримання від нього найбільшої орендної плати в місцевий бюджет, то слід зазначити, що в даному випадку предметом оскарження є рішення Вишнівецької селищної ради №1446 та №1449 від 25.10.2021, у яких розмір орендної плати не визначався, а лише вирішувалось питання щодо передачі в оренду земельних ділянок. Орендна плата та інші істотні умови погоджувались сторонами під час укладення договорів оренди таких земельних ділянок, які до предмету спору не відносяться. Відповідність умов договорів вимогам законодавства в межах даної справи не розглядається.

Необхідність зазначення у рішенні органу місцевого самоврядування усіх істотних умов договору оренди земельних ділянок чинним законодавством не передбачена, у зв`язку з чим, відповідні посилання позивача щодо цього суд також вважає необґрунтованими.

До того ж, як вбачається з пояснень відповідача, під час визначення розміру орендної плати в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки для ведення товарного сільського виробництва, Вишнівецька селищна рада керувалася рішенням сесії №1381 від 06.04.2020.

2) Як вказує позивач та підтверджується матеріалами справи, Приватне підприємство "Західний Буг" з 18.10.2019 року є повним правонаступником припиненого Товариства з обмеженою відповідальністю "Агродружство Євішовіце Україна" (код в ЄДРПОУ 33438080), у зв`язку з чим до нього перейшли всі права та обов`язки орендаря по всіх Договорах оренди землі, стороною яких було ТОВ "Агродружство Євішовіце Україна" (код в ЄДРПОУ 33438080).

24 вересня 2019 року між ліквідаційною комісією ТОВ "Агродружство Євішовіце Україна" та директором ПП "Західний Буг" підписано Передавальний Акт, згідно умов якого усі майнові та немайнові права і обов`язки Товариства з обмеженою відповідальністю "Агродружство Євішовіце Україна", в тому числі і за укладеними договорами, які є чинними та обов`язковими для Товариства з обмеженою відповідальністю "Агродружство Євішовіце Україна" на момент підписання цього передавального акту, перейшли до правонаступника ПП "Західний Буг".

18.10.2019 року в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зроблено запис №16421120039000570 щодо припинення Товариства з обмеженою відповідальністю "Агродружство Євішовіце Україна" (код в ЄДРПОУ 33438080), шляхом приєднання до ПП "Західний Буг".

Відповідно до п.1.1 Статуту ПП "Західний Буг" (нова редакція), затвердженого загальними зборами власників підприємства (протокол №62 від 22.12.2021), Приватне підприємство "Західний Буг" на підставі Передавального акта від 24 вересня 2019 року та відповідно до ч.1 ст.104 Цивільного Кодексу України є правонаступником усього майна, усіх майнових та немайнових прав та обов`язків юридичної особи - Товариства з обмеженою відповідальністю "Агродружство Євішовіце Україна" (код в ЄДРПОУ 33438080).

З урахуванням наведеного, позивач зазначає, що Приватному підприємству "Західний Буг" в більшості масивів земельних ділянок належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення.

При цьому, просить врахувати:

- Довідку про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масиві, в якому розташовані невитребувані паї, Масив 1 (колишня Раковецька сільська рада) від 30.12.2021 року, частину земельних ділянок в якому, як невитребувані земельні ділянки, було передано Вишнівецькою селищною радою в оренду ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН".

Загальна площа вищезазначеного земельного масиву становить: 116,5111 га, з якого площа орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок становить: 99,2499 га що є 85% від усіх земельних ділянок, розташованих у вказаному земельному масиві.

В підтвердження оренди (в т.ч. обміну) і обробітку ПП "Західний Буг" земельних ділянок у вищевказаному земельному Масиві 1 (колишня Раковецька сільська рада) також долучено Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

- Довідку про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масиві, в якому розташовані невитребувані паї, Масив 2 (колишня Раковецька сільська рала) від 30.12.2021 року, частину земельних ділянок в якому, як невитребувані земельні ділянки, було передано Вишнівецькою селищною радою в оренду ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН".

Загальна площа вищезазначеного земельного масиву становить: 123,3473 га. з якого площа орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок становить: 108,0988 га що є 88% від усіх земельних ділянок, розташованих у вказаному земельному масиві.

В підтвердження оренди (в т.ч. обміну) і обробітку ПП "Західний Буг" земельних ділянок у вищевказаному земельному Масиві 2 (колишня Раковецька сільська рада), долучено також Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

- Довідку про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масиві, в якому розташовані невитребувані паї, Масив 3 (колишня Коханівська сільська рада) від 30.12.2021 року, частину земельних ділянок в якому, як не витребувані земельні ділянки, було передано Вишнівецькою селищною радою в оренду ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН".

Загальна площа вищезазначеного земельного масиву становить: 25,9353 га. з якого площа орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок становить: 18,1415 га, що є 70% від усіх земельних ділянок, розташованих у вказаному земельному масиві.

В підтвердження оренди (в т.ч. обміну) і обробітку ПП "Західний Буг" земельних ділянок у вищевказаному земельному Масиві 3 (колишня Коханівська сільська рада), також долучено Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

- Довідку про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масиві, в якому розташовані невитребувані паї, Масив 4 (колишня Коханівська сільська рада) від 30.12.2021 року, частину земельних ділянок в якому, як не витребувані земельні ділянки, було передано Вишнівецькою селищною радою в оренду ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН".

Загальна площа вищезазначеного земельного масиву становить: 41,1382 га, з якого площа орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок становить: 22,2797 га, що є 54% від усіх земельних ділянок, розташованих у вказаному земельному масиві.

В підтвердженням оренди (в т.ч. обміну) і обробітку ПП "Західний Буг" земельних ділянок у вищевказаному земельному Масиві 4 (колишня Коханівська сільська рада) також долучено Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

- Довідку про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масиві, в якому розташовані невитребувані паї, Масив 5 (колишня Коханівська сільська рада) від 30.12.2021 року, частину земельних ділянок в якому, як не витребувані земельні ділянки, було передано Вишнівецькою селищною радою в оренду ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН".

Загальна площа вищезазначеного земельного масиву становить: 192,3753 га з якого площа орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок становить: 138,1708 га, що є 72% від усіх земельних ділянок, розташованих у вказаному земельному масиві.

В підтвердження оренди (в т.ч. обміну) і обробітку ПП "Західний Буг" земельних ділянок у вищевказаному земельному Масиві 5 (колишня Коханівська сільська рада) також долучено Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

- Довідку про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масиві, в якому розташовані невитребувані паї, Масив 6 (колишня Коханівська сільська рада) від 30.12.2021 року, частину земельних ділянок в якому, як не витребувані земельні ділянки, було передано Вишнівецькою селищною радою в оренду ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН".

Загальна площа вищезазначеного земельного масиву становить: 100,5330 га, в якого площа орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок становить: 60,1346 га що є 60% від усіх земельних ділянок, розташованих у вказаному земельному масиві.

В підтвердження оренди (в т.ч. обміну) і обробітку ПП "Західний Буг" земельних ділянок у вищевказаному земельному Масиві 6 (колишня Коханівська сільська рада) також долучено Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

- Довідку про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масиві, в якому розташовані невитребувані паї, Масив 7 (колишня Коханівська сільська рада) від 30.12.2021 року, частину земельних ділянок в якому, як не витребувані земельні ділянки, було передано Вишнівецькою селищною радою в оренду ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН".

Загальна площа вищезазначеного земельного масиву становить: 21,7328 га, з якого площа орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок становить: 8,3000 га, що є 38% від усіх земельних ділянок, розташованих у вказаному земельному масиві.

В підтвердження оренди (в т.ч. обміну) і обробітку ПП "Західний Буг" земельних ділянок у вище вказаному земельному Масиві 7 (колишня Коханівська сільська рада) також долучено Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Крім того, в підтвердження обміну земельних ділянок позивач просить врахувати укладені між ПП "Західний Буг" або ТОВ "Агродружство Євішовіце Україна" (правонаступником якого є ПП "Західний Буг") та їх орендарями Договори обміну земельних ділянок:

- Договір обміну земельних ділянок №б/н від 19.10.2020 року, укладений між ПП "Західний Буг" та ФГ "Україна АГРО-СЕРВІС", предметом якого є земельні ділянки загальною площею 23,0271 га;

- Договір обміну земельних ділянок №б/н від 01.12.2021 року, укладений між ПП "Західний Буг" та Фермерським господарством "КОСТЮК", предметом якого є земельні ділянки загальною площею 20,94 га.

- Договір обміну земельних ділянок №б/н від 01.03.2018 року, укладений між ТОВ "Агродружство Євішовіце Україна" та ТОВ "Родовід-М", предметом якого є земельні ділянки загальною площею 60,9922 га (зі сторони ТОВ "Агродружство Євішовіце Україна") та площею 60,8521 га (зі сторони ТОВ "Родовід-М").

Також позивач зазначає, що до моменту переходу повноважень Раковецької сільської ради та Коханівської сільської ради до Вишнівецької селищної ради, між ПП "Західний Буг" та вищезазначеними сільськими радами існували договірні відносини, на підставі яких в користуванні ПП "Західний Буг" перебували земельні ділянки, власники яких померли, спадкоємці яких відсутні, не прийняли спадщину, відмовилися від прийняття спадщини або були усунуті від спадкування (рішення Раковецької сільської ради Збаразького району Тернопільської області від 04 лютого 2020 року №350, згідно якого передано в оренду ПП "Західний Буг" земельна ділянка площею 4,82 га, терміном на 7 років; Договір на управління спадщиною №б/н від 02.03.2021 року, укладений між ПП "Західний Буг" та Раковецькою сільською радою Тернопільської області, згідно якого ПП "Західний Буг" прийняло в управління майно померлих, яке потребує окремого утримання - земельні ділянки, загальною площею 4,82 га, з них рілля сільськогосподарського призначення, яка розташована на території Раковецької сільської ради; Договір на управління спадщиною №б/н від 19.03.2021 року, укладеного між ПП "Західний Буг" та Коханівською сільською радою Тернопільської області, згідно якого ПП "Західний Буг" прийняло в управління майно померлих, яке потребує окремого утримання - земельні ділянки, загальною площею 12,08 га, з них рілля сільськогосподарського призначення, яка розташована на території Раковецької сільської ради).

У зв`язку із наведеним, позивач вказує про наявність переважного права ПП "Західний Буг" на оренду земельних ділянок, які передані згідно оскаржуваних рішень ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН".

З цього приводу слід зазначити таке.

Згідно з ч.1 ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до частин 1, 2 ст.93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.

Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності; договір оренди землі - договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (статті 1, 13 Закону України "Про оренду землі").

Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі (ч. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі").

Положеннями статті 125 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

Відповідно до частини 4 ст.37-1 Земельного кодексу України, особа, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, має право орендувати інші земельні ділянки сільськогосподарського призначення, розташовані у такому масиві, а у разі якщо інші земельні ділянки перебувають в оренді, - на одержання їх у суборенду, за умови передачі їх власнику (орендарю) у користування (оренда, суборенда) іншої земельної ділянки, розташованої у цьому ж масиві, на такий самий строк та на таких самих умовах, якщо внаслідок черезсмужжя невикористання таких земельних ділянок створює перешкоди у раціональному використанні земельних ділянок, що перебувають у користуванні цієї особи. Право оренди землі набувається в порядку, встановленому Законом України "Про оренду землі".

При цьому, особою, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, є землекористувач, якому належить право користування (оренда, емфітевзис) земельними ділянками, розташованими у масиві земель сільськогосподарського призначення, загальною площею не менш як 75 відсотків усіх земель масиву.

Частиною 5 вказаної статті визначено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності під польовими дорогами, запроектованими для доступу до земельних ділянок, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім польових доріг, що обмежують масив), передаються в оренду без проведення земельних торгів власникам та/або користувачам земельних ділянок, суміжних із земельними ділянками під такими польовими дорогами. Строк оренди таких земельних ділянок становить 7 років.

Відповідно до ч.3 ст.8-2 Закону України "Про оренду землі" особа, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, має право орендувати інші земельні ділянки сільськогосподарського призначення, розташовані у такому масиві, а у разі якщо інші земельні ділянки перебувають в оренді, - на одержання їх у суборенду, за умови передачі їх власнику (орендарю) у користування (оренда, суборенда) іншої земельної ділянки, розташованої у цьому ж масиві, на такий самий строк та на таких самих умовах, якщо внаслідок черезсмужжя невикористання таких земельних ділянок створює перешкоди у раціональному використанні земельних ділянок, що перебувають у користуванні цієї особи.

За наявності пропозиції іншої особи щодо укладення договору оренди цієї ж земельної ділянки, особа (крім особи, яка має переважне право на поновлення договору оренди відповідно до статті 33 цього Закону), якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, має переважне право на укладення договору оренди на умовах, не гірших, ніж умови для зазначеної особи. За наявності пропозиції особи, яка має переважне право на поновлення договору оренди відповідно до статті 33 цього Закону, на укладення договору оренди цієї ж земельної ділянки переважне право, встановлене цією частиною, не застосовується (ч.4 ст.8-2 Закону України "Про оренду землі").

Звідси для реалізації права оренди земельної ділянки згідно з нормами статті 8-2 Закону України "Про оренду землі" необхідно: наявність наміру власника земельної ділянки передати її в оренду; звернення істотного землекористувача до власника земельної ділянки із листом-пропозицією укласти договір оренди на певних умовах; звернення іншої особи (осіб) до власника земельної ділянки з пропозицією укласти договір оренди землі. При цьому саме за наявності пропозицій двох або більше осіб, які бажають укласти договір оренди земельної ділянки, в тому числі зазначеного землекористувача масиву земель сільськогосподарського призначення, переважне право буде мати такий землекористувач (відповідна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 29.09.2021 у справі №923/928/20).

У статті 1 Закону України "Про землеустрій" визначено, що масив земель сільськогосподарського призначення - сукупність земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що складаються з сільськогосподарських та необхідних для їх обслуговування несільськогосподарських угідь (земель під польовими дорогами, меліоративними системами, господарськими шляхами, прогонами, лінійними об`єктами, об`єктами інженерної інфраструктури, а також ярами, заболоченими землями, іншими угіддями, що розташовані всередині земельного масиву), мають спільні межі та обмежені природними та/або штучними елементами рельєфу (автомобільними дорогами загального користування, полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями, водними об`єктами тощо).

Відповідно до ст.35 Закону України "Про землеустрій" інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.

Інвентаризація масиву земель сільськогосподарського призначення проводиться з такими особливостями:

а) підставою для проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення є: для земель державної власності - рішення органу виконавчої влади, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою; в інших випадках - рішення сільської, селищної, міської ради, на території якої знаходиться масив;

б) при проведенні інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення здійснюються заходи щодо: внесення до Державного земельного кадастру відомостей про сформовані земельні ділянки, відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру; формування невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок; формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення під польовими дорогами; формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями, які обмежують масив та земельні ділянки, розташовані уздовж масиву; виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру щодо меж земельних ділянок та інших відомостей про земельні ділянки.

Інвентаризація масиву земель сільськогосподарського призначення, не менш як 75 відсотків земель якого належить одній або декільком особам на праві власності або користування, може проводитися за відсутності рішення органів, зазначених у пункті "а" частини четвертої цієї статті.

За результатами проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення відомості про такий масив та про земельні ділянки, розташовані в ньому (у разі їх формування або за відсутності відомостей про них у Державному земельному кадастрі), вносяться до Державного земельного кадастру, про що замовник документації із землеустрою письмово повідомляє власників та користувачів земельних ділянок.

Відповідно до ч.1 ст.13 Закону України "Про державний земельний кадастр" передбачено, що відомості про масив земель сільськогосподарського призначення включають: назву, код (номер); опис меж та угідь, що входять до складу масиву; контури угідь; площу; інформацію про земельні ділянки, що входять до складу масиву; інформація про документи, на підставі яких відомості про масив внесено до Державного земельного кадастру.

Як вже зазначалось вище, на підтвердження права користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення позивачем додано підписані директором ПП "Західний Буг" Довідки про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масивах 1-7 та Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Проте, в матеріалах справи відсутні докази того, що визначені в Довідках Масиви 1-7 є масивами в розумінні Закону України "Про землеустрій", відомості про який та про земельні ділянки, розташовані в ньому, внесено до Державного земельного кадастру, а відтак такі довідки з урахуванням наведеної в них інформації не можуть вважатися належними доказами в підтвердження наведених у них обставин перебування у позивача в користуванні істотної частини (75%) масиву земель сільськогосподарського призначення, у яких знаходяться земельні ділянки, передані в оренду згідно оскаржуваних рішень Вишнівецької селищної ради.

До того ж, в Довідках зазначена інформація щодо істотної частини (75% і більше) земель лише щодо земель колишньої Раковецької сільської ради, а стосовно земель колишньої Коханівської сільської ради такий відсоток є меншим 75%.

При цьому, долучені довідки не містять загальної площі конкретного масиву земель, а лише орендовані і невитребувані площі, що на думку суду є сумнівним для правильного вирахування і констатації істотної частини орендованих позивачем земель такого масиву.

Позивачем не зазначено до якого з масивів відноситься кожна із переданих в оренду згідно оскаржуваних рішень земельних ділянок, не підтверджено існування в такому масиві у нього в користуванні істотної частини (не менше 75%) масиву земель сільськогосподарського призначення (з поданих доказів суд не вбачає за можливе встановити такі обставини).

Щодо долучених позивачем копій договорів обміну земельних ділянок, то такі, за відсутності інформації щодо масивів та розташованих в ньому земельних ділянок, відомості щодо яких внесено до Державного земельного кадастру, суд позбавлений можливості встановити яким чином та якому обсязі такі можуть впливати на відсоток в користуванні та підтвердити перебування у позивача в користуванні істотної частки земель у такому масиві.

Вказані обставини також не можуть підтверджуватися укладеними з колишньою Раковецькою сільською радою та Коханівською сільською радою договорами на управління спадщиною (за відсутності чіткої ідентифікації таких земельних ділянок та інформації про те чи відносяться такі земельні ділянки до переданих згідно оскаржуваних рішень та чи впливають на відсоток земель, що перебувають в користуванні позивача у відповідному масиві); а також фактичним перебуванням в оренді у позивача земельних ділянок (власники яких померли, спадкоємці яких відсутні, не прийняли спадщину, відмовилися від прийняття спадщини або були усунуті від спадкування), переданих йому Раковецькою та Коханівською сільською радою радами (через відсутність доказів в підтвердження державної реєстрації за позивачем такого права).

Отже, позивачем належними та допустимими доказами не доведено наявність у нього в користуванні істотної частини масиву земель сільськогосподарського призначення стосовно усіх земельних ділянок, які передані в оренду ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН" згідно оскаржуваних рішень Вишнівецької селищної ради, та не доведено наявності у нього переважного права на укладення договору оренди таких земельних ділянок відповідно до ст.8-2 Закону України "Про оренду землі".

З цього приводу слід також зазначити, що переважне право особи на укладення договору оренди земельної ділянки, якій належить право користування істотною частиною відповідного масиву земель сільськогосподарського призначення, існує лише на момент укладення такого договору оренди з іншою особою (орендарем).

Водночас у випадку коли договір оренди земельної ділянки з іншими орендарем вже укладено, то особа, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, має право на укладення договору суборенди такої земельної ділянки з передачею взамін права користування іншою земельною ділянкою за наявності умов, встановлених частиною третьою статті 8-2 Закону України "Про оренду землі", якщо внаслідок черезсмужжя невикористання таких земельних ділянок створює перешкоди у раціональному використанні земельних ділянок, що перебувають у користуванні цієї особи.

3) Щодо наявності конфлікту інтересів слід зазначити таке.

Як вказує позивач, у Вишнівецької селищної ради в особі його селищної голови - Кравця Володимира Васильовича, наявний потенційний приватний конфлікт інтересів, який полягає в тому, що він особисто до 22.12.2017 року був керівником ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН", а його близький родич, а саме: дружина - ОСОБА_2 в період з 29.04.2019 року по 28.09.2020 року теж була керівником ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН".

При цьому, підтвердженням потенційного приватного конфлікту інтересів зі сторони голови Вишнівецької селищної ради Кравець Володимира Васильовича є взяття ним участі в голосуванні при прийнятті оскаржуваних рішень, а також рішення Вишнівецької селищної ради №526 від 20.05.2021.

Вказане, на думку позивача, призвело до не виставлення права оренди на торги при наявності двох і більше претендентів (ПП "Західний Буг" та ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН"), і до укладення з останнім договорів оренди невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок із значно нижчою орендною платою для Вишнівецької селищної ради, в порівнянні із тією, яку пропонувало ПП "Західний Буг".

Так, статтею 1 Закону України "Про запобігання корупції" визначено, що потенційний конфлікт інтересів - наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об`єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

Відповідно до ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (ч.1 ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

У відповідності до статті 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні здійснюється, зокрема, на принципі колегіальності.

Згідно зі ст.25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Частиною першою ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць (ч.5 ст.46 Закону).

Згідно з ч.ч.1, 2 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Отже, рішення сесії селищної ради приймаються колегіально, як і оскаржувані рішення.

До того ж, як свідчать матеріали справи, з 28.09.2020 керівником ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН" являється Демчишин Іван Іванович, який, за твердженнями представника відповідача у відзиві на позов, не перебуває у родинних відносинах з Вишнівецьким селищним головою (докази протилежного в матеріалах справи відсутні).

Отже, на думку суду, наявність у голови Вишнівецької селищної ради потенційного конфлікту інтересів під час прийняття оскаржуваних рішень позивачем не доведено.

Відповідно до п.п.3, 16 ч.4 ст.42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до повноважень селищного голови віднесено підписання рішень ради та її виконавчого комітету; укладення від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договорів відповідно до законодавства, а з питань, віднесених до виключної компетенції ради, подання їх на затвердження відповідної ради.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1 ст.21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Суд зобов`язаний з`ясувати характер спірних правовідносин (предмет і підстави позову), наявність/відсутність порушеного права чи інтересу та можливість його поновлення/захисту в обраний спосіб (подібний правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду від 22.01.2019 у справі №912/1856/16 та від 14.05.2019 у справі №910/11511/18).

Отже, захисту підлягає наявне законне порушене право (інтерес) особи, яка є суб`єктом (носієм) порушених прав чи інтересів та звернулася за таким захистом до суду. Тому для того, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи особа дійсно має порушене право (інтерес), і чи це право (інтерес) порушено відповідачем.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові (подібний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 15.08.2019 у справі № 1340/4630/18).

У відповідності до ст.73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Частинами 1, 3 ст.74 ГПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Згідно ч.1 ст.77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування (ч.1 ст.76 ГПК України).

Відповідно до ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про те, що позивач належними та допустимими доказами не довів порушення чинного законодавства під час прийняття рішень Вишнівецької селищної ради №1446 та №1449 від 25.10.2021, а також порушення своїх прав та охоронюваних законом інтересів внаслідок прийняття таких рішень.

У зв`язку з наведеним, позов до задоволення не підлягає.

Судові витрати.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позовних вимог, витрати по сплаті судового збору у даній справі відповідно до ст.129 ГПК України покладаються на позивача

На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 73-79, 86, 129, 194, 202, 232, 233, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позову - відмовити.

2. Витрати по сплаті судового збору у даній справі покласти на позивача.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано (ч.1 ст. 241 ГПК України).

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції протягом двадцяти днів з дня його проголошення, в порядку визначеному ст.ст.256-257 ГПК України.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено та підписано 04 липня 2022 року.

Суддя С.Г. Стопник

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення19.06.2022
Оприлюднено06.07.2022
Номер документу105077884
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою щодо визнання незаконним акта, що порушує право оренди

Судовий реєстр по справі —921/51/22

Постанова від 07.12.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 22.11.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 18.10.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 12.09.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Ухвала від 10.08.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Бонк Тетяна Богданівна

Рішення від 19.06.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стопник С.Г.

Рішення від 19.06.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стопник С.Г.

Ухвала від 09.06.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стопник С.Г.

Ухвала від 19.05.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стопник С.Г.

Ухвала від 27.04.2022

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Стопник С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні