ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" грудня 2022 р. Справа №921/51/22
Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючого судді Бонк Т.Б.
СуддівБойко С.М.,
Якімець Г.Г.,
секретар судового засідання Кострик К.,
представники сторін:
позивача: адвоката Боровця М.С.,
відповідача: Сарабун Н.З.,
третьої особи: не з`явився,
розглянувши апеляційну скаргу Приватного підприємства Західний Буг, б/н від 22.07.2022 (вх. № апеляційного суду 01-05/1802/22 від 25.07.2022)
на рішення Господарського суду Тернопільської області від 20.06.2022 (повний текст рішення складено 04.07.2022, суддя Стопник С.Г.)
у справі № 921/51/22
за позовом: Приватного підприємства Західний Буг, проспект Юності, 39, с. Павлів, Радехівський район, Львівська область
до відповідача: Вишнівецької селищної ради, вул. Грушевського, 6, смт. Вишнівець, Кременецький район, Тернопільська область
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Приватне агропромислове підприємство "ДОБРИЙ САМАРЯНИН", вул. Бригадна, 1, с. Бутин, Збаразький район, Тернопільська область
про: - визнання недійсним рішення Вишнівецької селищної ради №1446 від 25.10.2021 «Про передачу в оренду земельних ділянок не витребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Коханівської сільської ради)»;
- визнання недійсним рішення Вишнівецької селищної ради №1449 від 25.10.2021 «Про передачу в оренду земельних ділянок не витребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Раковецької сільської ради)»
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст вимог позовної заяви і рішення суду першої інстанції:
У січні 2022року ПП "Західний Буг" звернулося до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Вишнівецької селищної ради про:
- визнання недійсним рішення Вишнівецької селищної ради №1446 від 25.10.2021 «Про передачу в оренду земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Коханівської сільської ради)» (далі рішення №1446);
- визнання недійсним рішення Вишнівецької селищної ради №1449 від 25.10.2021 «Про передачу в оренду земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Раковецької сільської ради) (далі-рішення 1449)».
Позовні вимоги обгрунтовані тим, 25.10.2021 селищна рада прийняла рішення №1449 від 25.10.2021 та №1446 від 25.10.2021, відповідно до яких ПП «Добрий Самарянин» передано в оренду на 7років невитребувані земельні частки (паї) в межах Вишнівецької селищної ради на території Коханівської сільської ради площею 32,6603га та невитребувані земельні частки (паї) в межах Вишнівецької селищної ради на території Раковецької сільської ради площею 28,2643га. На підставі вказаних рішень 01.11.2021 Вишнівецька селищна рада та ПАП «Добрий Самарянин» уклали двадцять два договори оренди невитребуваної (нерозподіленої) земельної ділянки.
Позивач вважає вказані рішення ради №1449 від 25.10.2021 та №1446 від 25.10.2021 незаконним, вказуючи наступне:
- рішення прийняті без дотримання конкурентних засад при наявності двох і більше претендентів, оскільки договорами оренди з ПАП "Добрий Самарянин" передбачено орендну плату в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки ділянок, водночас позивач пропонував 12% від нормативної грошової оцінки ділянок;
-у голови Вишнівецької селищної ради Кравця В.В. існував потенційний приватний конфлікт інтересів, оскільки до 22.12.2017 ОСОБА_1 був керівником ПП «Добрий Самарянин», його дружина очолював підприємство з 24.09.2019 по 28.09.2020;
- до моменту переходу до Вишневецької селищної ради повноважень від Раковецької та Коханівської сільських ради між позивачем та цими радами існували договірні відносини, на підставі яких позивач користувався земельними ділянками, власники яких померли, спадкоємці яких відсутні, не прийняли спадщину, відмовились від її прийняття чи були усунуті від спадкування (що підтверджується рішення Раковецької сільської ради Збаразького району Тернопільської області від 04.02.2020 №350, договором на управління спадщиною №б/н від 02.03.2021, договором на управління спадщиною №б/н від 19.03.2021);
- істотна кількість земельних ділянок у земельних масивах, де містяться передані в оренду ПАП "Добрий Самарянин" земельні ділянки на правах оренди обробляє ПП "Західний Буг";
-передані на підставах зазначених в рішеннях в оренду ПАП "Добрий Самарянин" земельні ділянки не відносяться до невитребуваних земельних часток (паїв), а відносяться до земельних ділянок, власникам яких були видані Державні акти на право власності на землю, однак станом на дату прийняття оскаржуваних рішень померли, а їх спадкоємці, які могли б прийняти цю спадщину, відсутні або не прийняли таку спадщину, або відмовилися від її прийняття чи були усунуті від права спадкування. Орган місцевого самоврядування у випадку набуття статусу управителя спадщиною, до складу якої входить земельна ділянка, може передати її в оренду лише за наявності певних умов, визначених законодавством, які станом на дату прийняття оскаржуваного Рішення №1446 та Рішення №1449 були відсутні;
- на пленарному засіданні селища рада вирішила земельне питання виключно щодо двох істотних умов кожного із договорів оренди землі, а саме: щодо об`єкта оренди та строку дії договору. Інших істотних умов Договору, а саме: дати укладання договору оренди та орендної плати із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату, Вишнівецька селищна рада не приймала та не погоджувала, а всупереч Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" делегувала їх селищному голові.
Рішенням Господарського суду Тернопільської області від 20.06.2022 у справі №921/51/22 в задоволенні позову відмовлено.
При прийнятті рішення суд першої інстанції виходив з того, що сторонами не заперечується, що в даному випадку згідно з оскаржуваними рішеннями фактично передано в оренду земельні частки (паї), які не успадковані спадкоємцями померлих громадян. На підставі ст. 1285 ЦК України, ст.ст. 4, 19 ЗУ «Про оренду землі» суд вказав, що органом, котрий вправі передавати в оренду земельні ділянки (в т.ч. невитребувані земельні частки) померлих громадян до моменту прийняття спадкоємцями спадщини, або визнання її відумерлою в судовому порядку, являється сільська, селищна, міська рада за місцезнаходженням такої земельної ділянки. Відповідні сільська, селищна, міська рада є управителем спадщини в силу імперативних положень закону і для реалізації їхніх повноважень щодо передачі в оренду земельних ділянок від них не вимагається вчинення будь-яких інших дій. Відтак, оскільки передані згідно з оскаржуваними рішеннями земельні ділянки не відносяться до земель державної чи комунальної власності, а тому такі ділянки можуть бути передані у користування (оренду) за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради без проведення земельних торгів. Крім того, суд зазначив, що ще до звернення позивача до Вишнівецької селищної ради з листами від 12.10.2021 щодо можливості оренди, рішенням Вишнівецької селищної ради від 20.05.2021 №526 надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради площею 318,7973 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з метою передачі в оренду ПАП "Добрий самарянин".
Суд також відхилив доводи позивача про укладання договорів оренди із нижчим розміром орендної плати (10%), ніж пропонував позивач (12%), зазначивщи, що в даному випадку предметом оскарження є рішення Вишнівецької селищної ради №1446 та №1449 від 25.10.2021, у яких розмір орендної плати не визначався, а лише вирішувалось питання щодо передачі в оренду земельних ділянок. Орендна плата та інші істотні умови погоджувались сторонами під час укладення договорів оренди таких земельних ділянок, які до предмету спору не відносяться, відповідність умов яких вимогам законодавства в межах даної справи не розглядається.
Щодо доводів позивача про наявність у нього переважного права на укладення договору оренди земельних ділянок суд дійшов висновку про їх необгрунтованість, вказавши про відсутність в матеріалах справи доказів, що визначені в наданих позивачем довідках, підписаних директором ПП "Західний Буг", масиви 1-7 є масивами в розумінні Закону України "Про землеустрій", відомості про який та про земельні ділянки, розташовані в ньому, внесено до Державного земельного кадастру, а відтак такі довідки з урахуванням наведеної в них інформації не можуть вважатися належними доказами в підтвердження наведених у них обставин перебування у позивача в користуванні істотної частини (75%) масиву земель сільськогосподарського призначення, у яких знаходяться земельні ділянки, передані в оренду згідно оскаржуваних рішень Вишнівецької селищної ради. Крім того, долучені позивачем довідки не містять загальної площі конкретного масиву земель, а лише орендовані і невитребувані площі, що на думку суду є сумнівним для правильного вирахування і констатації істотної частини орендованих позивачем земель такого масиву.
Також суд вказав про недоведеність позивачем його доводів про наявність у голови Вишнівецької селищної ради потенційного конфлікту інтересів під час прийняття оскаржуваних рішень позивачем, зазначивши про те, що рішення сесії селищної ради приймаються колегіально, а також, що з 28.09.2020 керівником ПАП "Добрий Самарянин" являється ОСОБА_2 , який, за твердженнями представника відповідача у відзиві на позов, не перебуває у родинних відносинах з Вишнівецьким селищним головою, докази протилежного в матеріалах справи відсутні.
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення скасувати та прийняти нове, яким задоволити позовні вимоги в повному обсязі.
В апеляційній скарзі скаржник вказує, що укладення селищною радою з ПАП «Добрий Самарянин» договорів оренди невитребуваних (нерозділених) земельних ділянок із заниженим розміром орендної плати порушує інтереси ради як органу місцевого самоврядування в частині раціонального використання майна та отримання найбільшої орендної плати в місцевий бюджет. Вважає, що незалежно від того, який статус мали земельні ділянки (нерозподілені, невитребувані частки паї, земельні частки (паї), які не успадковані спадкоємцями померлих громадян) неконкурентне надання землі у користування за наявності двох або більше бажаючих порушує принципи справедливості, розумності та добросовісності. Вказує про неврахування судом того, що позивачу належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, що підтверджується відповідними довідками про площі орендованих ПП «Західний Буг» земельних ділянок, а також посилається на укладені з Раковецькою та Коханівською сільськими радами договори, на підставі яких позивач користувався земельними ділянками, власники яких померли, спадкоємці яких відсутні, не прийняли спадщину, відмовились від її прийняття чи були усунуті від спадкування. Скаржник також зазначає, що суд формально оцінив його доводи, що у селищної голови Вишнівецької селищної ради Кравця В.В. існував потенційний приватний конфлікт інтересів під час голосування за оспорювані рішення №1446, №1449 та рішення №526 від 20.05.2021, яким надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради площею 318,7973га з метою передачі в оренду ПАП «Добрий самарянин», оскільки ОСОБА_1 був керівником вказаного підприємства. Крім того, зазначає, що суд не надав жодної оцінки тому, що селищна рада оспорюваними рішеннями неправомірно надала земельним ділянка, власниками яких були померлі громадяни, статусу «невитребувані земельні частки (паї)», оскільки фактично такі земельні ділянки відносяться до ділянок, власникам яких були видані державні акти на право власності на землю, однак станом на дату прийняття оспорюваних рішень-померли, а їх спадкоємці відсутні або не прийняли спадщину.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить відмовити у задоволенні апеляційної скарги позивача, вказуючи, що доводи апеляційної скарги є необгрунтованими та безпідставними.
Відповідач вказує, зокрема, що відповідно до затвердженого рішенням ради №1381 від 06.04.2020 Положення щодо встановлення розміру ставок орендної плати за користування земельними ділянками на території ради відсоткова ставка орендної плати від нормативної грошової оцінки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва становить 10%, а тому встановлення позивачу розміру орендної плати в вищому розмірі, ніж іншим суб`єктам господарювання, призвело б до створення нерівних умов у конкуренції порівняно з іншими суб`єктами господарювання, так як такі дії сприяють збільшенню витрат, пов`язаних зі сплатою оренди на земельну ділянку. Посилаючись на ст. 125 ЗК України, якою передбачено, що право оренди виникає з моменту його державної реєстрації, відповідач вказує, що позивач не надав жодних доказів реєстрації договірних відносин між Раковецькою та Коханівською сільськими радами. Щодо тверджень апелянта про наявність у селищного голови конфлікту інтересів, відповідач вказує, що ОСОБА_1 , був головою ПАП «Добрий Самарянин» до 22.12.2017, а його дружина-до 28.09.2020, водночас оспорювані рішення ради прийняті лише 25.10.2021. Посилаючись на ст. 1285 ЦК України, ч. 5 ст. 4, ч. 6 ст.19 ЗУ «Про оренду землі» відповідач вказує, що саме селищна рада є уповноваженим законом органом, який вправі передавати в оренду земельні ділянки (в т.ч. невитребувані земельні частки) померлих громадян до моменту прийняття спадкоємцями спадщини або визнання її відумерлою.
У відповіді на відзив на апеляційну скаргу апелянт вказує, що в оспорюваних рішеннях, та укладених на їх підставі договорах оренди немає посилання на рішення ради №1381 від 06.04.2020. Зазначає, що реєстрація права оренди не має жодного відношення до дії укладених договорів, укладених позивачем та Раковецькою та Коханівською сільськими радами. Стверджує про відсутність у даному випадку передбачених ч. 6 ст. 19 ЗУ «Про оренду землі» умов для передання селищною радою як управителем спадщини ділянок в оренду.
05.12.2021 відповідач подав письмові пояснення, в яких зазначив, що ні при поданні 12.10.2021 заяв до селищної ради, ні при оскарженні в судовому порядку рішень ради позивач не довів наявності у нього переважного права на укладення договору оренди відповідно до ст. 8-2 ЗУ «Про оренду землі». Вказує, що оскільки спірні земельні ділянки не відносяться до земель державної чи комунальної форми власності, відсутня необхідність проведення земельних торгів. Крім того, відповідач зазначає, що рішення ради приймаються на її пленарних засіданнях після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, тобто оскаржувані рішення прийнято радою колегіально.
Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 29.07.2022 у справі № 921/51/22 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою позивача.
Подальший рух справи викладено в ухвалах суду.
Ухвалою від 22.11.2022 розгляд справи відкладено на 07.12.2022.
У судовому засіданні 07.12.2022 представник скаржника підтримав доводи та вимоги апеляційної скарги.
Представник відповідача заперечив щодо апеляційної скарги та просив залишити оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін.
Розглянувши наявні у справі матеріали, давши належну правову оцінку доводам, які містяться в апеляційній скарзі, колегія суддів апеляційного господарського суду дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - без змін з огляду на наступне.
Згідно з встановленими судами першої та апеляційної інстанцій обставин, і визначених відповідно до них правовідносин, вбачається, що :
20.05.2021 Вишнівецької селищної ради прийнято рішення №526 "Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради", відповідно до якого надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради площею 318,7973 га (згідно додатку 1) за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з метою передачі в оренду ПАП "Добрий самарянин"(том 4,а.с. 18).
В додатку до вказаного рішення наведено перелік померлих власників сертифікатів на земельні ділянки (паї) з зазначенням номерів та площ відповідних полів.
25.10.2021 за результатами розгляду технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельних ділянок (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради на територіях колишньої Коханівської та Раковецької сільських рад, керуючись статтями 12, 123, 124 Земельного кодексу України, статтею 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 №513 "Про затвердження порядку проведення інвентаризації земель", вісімнадцятою сесією восьмого скликання Вишнівецької селищної ради прийнято:
- рішення №1446 "Про передачу в оренду земельних ділянок не витребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Коханівської сільської ради)" (далі -Рішення №1446, том 1,а.с. 34), яким вирішено:
1. Передати ПАП "Добрий самарянин" в оренду терміном на 7 років, або до настання певної умови - виявлення власника земельної частки (паю), звернення за земельною часткою (паєм) спадкоємця, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва невитребувані земельні частки (паї) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Коханівської сільської ради) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 32,6603 га згідно з додатком.
2. ПАП "Добрий самарянин": замовити витяг про нормативну грошову оцінку земельних ділянок; укласти із селищною радою, в місячний термін, договір оренди земельних ділянок та забезпечити його державну реєстрацію; виконувати обов`язки землекористувача у відповідності до статті 96 Земельного кодексу України.
3. Доручити селищному голові від імені ради погодити умови договору.
За результатами поіменного голосування, за прийняття даного рішення сесії проголосували 20 депутатів, 7 відсутніх; рішення прийнято(том 1,а.с. 36).
У Додатку до рішення сесії селищної ради від 25.10.2021 №1446 наведено перелік земельних ділянок, які передаються в оренду в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Коханівської сільської ради), а саме: 1) 6122485100:01:001:0403, площею 3,93 га; 2) 6122485100:01:001:0402, площею 3,5327 га; 3) 6122485100:01:001:0407, площею 2,5852 га; 4) 6122485100:01:002:0543, площею 5,0404 га; 5) 6122485100:01:006:0008, площею 1,7911 га; 6) 6122485100:01:001:0404, площею 2,5641 га; 7) 6122485100:01:002:0541, площею 3,7426 га; 8) 122485100:01:002:0536, площею 2,7675 га; 9) 6122485100:01:002:0539, площею 1,637 га; 10) 6122485100:01:002:0532, площею 1,976 га; 11) 6122485100:01:001:0410, площею 3,0937 га(том 1.а.с. 35).
- рішення №1449 "Про передачу в оренду земельних ділянок не витребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Раковецької сільської ради)"(далі-Рішення №1449, том 1.а.с. 37), яким вирішено:
1. Передати ПАП "Добрий самарянин" в оренду терміном на 7 років, або до настання певної умови - виявлення власника земельної частки (паю), звернення за земельною часткою (паєм) спадкоємця, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва невитребувані земельні частки (паї) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Раковецької сільської ради) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 28,2643 га згідно з додатком.
2. ПАП "Добрий самарянин": замовити витяг про нормативну грошову оцінку земельних ділянок; укласти із селищною радою, в місячний термін, договір оренди земельних ділянок та забезпечити його державну реєстрацію; виконувати обов`язки землекористувача у відповідності до статті 96 Земельного кодексу України.
3. Доручити селищному голові від імені ради погодити умови договору.
За результатами поіменного голосування, за прийняття даного рішення сесії проголосували 20 депутатів, 7 відсутніх; рішення прийнято(том 1.а.с. 39).
У Додатку до рішення сесії селищної ради від 25.10.2021 №1449 наведено перелік земельних ділянок, які передаються в оренду в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Раковецької сільської ради), а саме: 1) 6122487400:01:003:0076, площею 1,7522 га; 2) 6122487400:01:003:0071, площею 2,9688 га; 3) 6122487400:01:003:0069, площею 2,6283 га; 4) 6122487400:01:001:0123, площею 2,3429 га; 5) 6122487400:01:003:0078, площею 2,3795 га; 6) 6122487400:01:003:0073, площею 3,4894 га; 7) 6122487400:01:003:0068, площею 2,3583 га; 8) 6122487400:01:001:0130, площею 2,3932 га; 9) 6122487400:01:003:0074, площею 2,4288 га; 10) 6122487400:01:001:0131, площею 3,1997 га; 11) 6122487400:01:003:0081, площею 2,3232 га(том 1.а.с. 38).
01.11.2021 Вишнівецькою селищною радою (орендодавцем) та ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН" (орендарем) укладено Договори оренди невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок, перелічених в додатках до рішень селищної ради №1446 та №1449 (22 договори), строком на 7 років з дня державної реєстрації права оренди земельної ділянки та із визначенням розміру орендної плати - 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки(том 1,а.с. 40-97).
Як вбачається з матеріалів даної справи, до прийняття 25.10.2021 оскаржуваних рішень, ПП "Західний Буг" зверталося до Вишнівецької селищної ради Кременецького району Тернопільської області із листом №3Б-2079-10-21 від 12.10.2021(том 1,а.с. 130), в якому просило відповідно до чинного законодавства України надати йому в строкове платне користування (оренду) наявні невитребувані (нерозподілені) земельні частки (паї) та/або земельні ділянки сільськогосподарського призначення, що входять до складу спадщини (неуспадковані), які знаходяться на території Вишнівецької селищної ради (колишньої Раковецької та Коханівської сільських рад) Кременецького району, терміном на 7 років та розміром орендної плати 12% від їх нормативної грошової оцінки.
В додатку до листа наведено орієнтовний (але не вичерпний) перелік таких земельних часток (паїв) та або земельних ділянок, зокрема: 6122485100:01:001:0407, площею 2,5850 га, 6122485100:01:002:0541, площею 3,7400 га; 6122485100:01:002:0543, площею 5,0400 га, 6122485100:01:002:0539, площею 1,6370 га, 6122485100:01:002:0536, площею 2,7675 га, 6122485100:01:001:0404, площею 2,5641 га, та 2 земельні ділянки без зазначення кадастрових номерів площею 3,14 га та 2,52 га (на території колишньої Коханівської сільської ради); 6122487400:01:003:0074, площею 2,4288 га, 6122487400:01:001:0130, площею 2,3932 га (на території колишньої Раковецької сільської ради).
У листі також зазначено, що ПП "Західний Буг" готове розглянути інші умови оренди земельних ділянок (в т.ч. щодо терміну дії договорів оренди, розміру орендної плати та компенсації витрат пов`язаних з оформленням земельних ділянок).
У разі наявності декількох пропозицій від потенційних орендарів, підприємство просило виставити такі земельні ділянки (їх право оренди) на аукціон, а також повідомити про дату та час розгляду даного клопотання.
Вказаний Лист №3Б-2079-10-21 отриманий Вишнівецькою селищною радою 12.10.2021 за вхідним №П-1121/5-20, про що свідчить відповідна відмітка селищної ради на листі.
Також, 12.10.2021 ПП "Західний Буг" зверталося до Вишнівецької селищної ради Кременецького району Тернопільської області із листом №3Б-2078-10-21 від 12.10.202(том 1, а.с. 132), у якому просило передати йому відповідно до чинного законодавства України в строкове платне користування (оренду) наявні невитребувані (нерозподілені) земельні частки (паї) та/або земельні ділянки сільськогосподарського призначення, що входять до складу спадщини (неуспадковані), які знаходяться на території Вишнівецької селищної ради (колишньої Раковецької та Коханівської сільських рад) Кременецького району, терміном на 7 років та розміром орендної плати 12% від їх нормативної грошової оцінки.
Орієнтовний (але не вичерпний) перелік таких земельних часток (паїв) та або земельних ділянок наведений в додатку до листа, серед яких: 6122485100:01:006:0008, площею 1,7911 га, 6122485100:01:002:0532, площею 1,9760 га (на території колишньої Коханівської сільської ради), 6122487400:01:003:0069, площею 2,5 га; 6122487400:01:001:0123, площею 2,29 га, 6122487400:01:003:0068, площею 2,36 га; 6122487400:01:003:0076, площею 2,1 га, 6122487400:01:003:0071, площею 2,9688 га, 6122487400:01:001:0124 площею 1,9002 га, 6122487400:01:003:0078, площею 2,3795 га; 6122487400:01:003:0073, площею 3,4894 га, 6122487400:01:001:0131, площею 3,1997 га, 6122487400:01:003:0081, площею 2,3232 га, 6122487400:01:003:0075, площею 1,8088 га, та 11 земельних ділянок без зазначення кадастрових номерів (на території колишньої Раковецької сільської ради).
У вказаному листі ПП "Західний Буг" повідомило селищну раду про те, що перелічені в додатку земельні ділянки, розташовані в масивах земель сільськогосподарського призначення, в якому істотна частка земель перебуває в користуванні ПП "Західний Буг", отже, відповідно до ст.37-1 Земельного кодексу України, ПП "Західний Буг" наділене правом оренди таких земельних ділянок та готове розглянути інші умови оренди земельних ділянок (в т.ч. щодо терміну дії договорів оренди, розміру орендної плати та компенсації витрат пов`язаних із оформленням земельних ділянок), запропоновані Вишнівецькою селищною радою. На даний час ПП "Західний Буг" сплачує орендну плату за зазначені вище ділянки в бюджет Вишнівецької селищної ради на підставі договорів оренди землі укладених з "колишніми" сільськими радами, що увійшли в Вишнівецьку ОТГ.
Також, підприємство просило повідомити про дату та час розгляду даного клопотання.
Вказаний лист №ЗБ-2078-10-21 отриманий Вишнівецькою селищною радою 12.10.2021 за вхідним № П-1122/5-20, про що свідчить відповідна відмітка селищної ради на листі.
У відповідь на звернення позивача №3Б-2079-10-21 від 12.10.2021 (вх.№П-1121/5-20 від 12.10.2021) та №3Б-2078-10-21 від 12.10.2021 (вх.№П-1122/5-20 від 12.10.2021), Вишнівецька селищна рада листами №1167/1-1-12 від 04.11.2021 та №1166/1-1-12 від 04.11.2021 повідомила про те, що на засіданні постійної комісії селищної ради з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою 21.10.2021 було розглянуто звернення ПП "Західний Буг" про передачу в оренду невитребуваних (не успадкованих) земельних часток (паїв), які знаходяться на території колишніх Коханівської та Раковецької сільських рад і встановлено, що на дані земельні ділянки поступило ще одне клопотання про передачу їх в оренду. На основі встановлених фактів, комісією було прийнято рішення рекомендувати сесії селищної ради приймати рішення про надання дозволу на передачу у власність невитребуваних земельних часток (паїв) одному з двох заявників. На пленарному засіданні вісімнадцятої сесії Вишнівецької селищної ради 25.10.2021 року було розглянуто питання про передачу в оренду невитребуваних (не успадкованих) земельних часток (паїв), які знаходяться на території колишніх Коханівської та Раковецької сільських рад ПП "Західний Буг". Рішення не прийняте(том 1.а.с. 134-135).
Згідно з долученим позивачем Витягом з протоколу №14 засідання комісії селищної ради з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою від 21.10.2021, підтверджується, що по питанню щодо розгляду звернень про передачу в оренду земельних ділянок не витребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Коханівської сільської ради), комісія рекомендувала сесії селищної ради приймати рішення про надання дозволу на передачу в оренду невитребуваних земельних часток (паїв) одному з двох заявників.
При перегляді рішення місцевого господарського суду судова колегія Західного апеляційного господарського суду керувалась наступним:
Предметом даного спору є вимоги про визнання недійсними рішень Вишнівецької селищної ради №1446 від 25.10.2021 та №1449 від 25.10.2021, у зв`язку з тим, що такі, за твердженнями позивача, прийняті з порушенням норм чинного законодавства та з порушенням його права на отримання в користування (оренду) земельних ділянок, переданих в оренду ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН".
Як вбачається з матеріалів даної справи, на підставі вказаних рішень 01.11.2021 Вишнівецькою селищною радою (орендодавцем) та ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН" (орендарем) укладено 22 договори оренди невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок, перелічених в додатках до рішень селищної ради №1446 та №1449.
Згідно зі статтею 19 Конституції України органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
У відповідності до частини 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (ч.1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Відповідно до частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України способом захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
За приписами статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
За приписами ст.152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що в разі звернення з вимогами про визнання незаконним та скасування, зокрема, правового акта індивідуальної дії, виданого органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, встановленню та доведенню підлягають як обставини, що оскаржуваний акт суперечить актам цивільного законодавства (не відповідає законові), так і обставини, що цей акт порушує цивільні права або інтереси особи, яка звернулась із відповідними позовними вимогами, а метою захисту порушеного або оспорюваного права є відповідні наслідки у вигляді відновлення порушеного права або охоронюваного інтересу саме особи, яка звернулась за їх захистом (наведена правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 23.10.2018 у справі № 903/857/18, від 20.08.2019 у справі № 911/714/18.
Суд також в даному випадку звертається до правової позиції викладеної у постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.06.2018 у справі № 916/1979/13. Зокрема, Велика Палата Верховного Суду зазначила, що рішення органу місцевого самоврядування є підставою виникнення, зміни або припинення прав та обов`язків фізичних та юридичних осіб. У такому разі вимога про визнання рішення незаконним може розглядатись як спосіб захисту порушеного цивільного права згідно із статтею 16 Цивільного кодексу України, якщо фактично підставою пред`явлення позовної вимоги є оспорювання прав особи, що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень. Також Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку про те, що рішення органу місцевого самоврядування, яке має ознаки ненормативного акта та вичерпує свою дію після його реалізації, може оспорюватися з точки зору законності, а вимоги про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства.
Частиною 1 статті 83 Земельного кодексу України визначено, що землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.
Згідно із ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Частиною 2 ст.16 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.
Згідно із ч.1 ст.134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Відповідно до ч.1 ст.135 Земельного кодексу України земельні торги проводяться у формі електронного аукціону в режимі реального часу в мережі Інтернет, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з переможцем земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу ціну за придбання прав емфітевзису, суперфіцію, або найвищий розмір орендної плати, зафіксовані під час проведення земельних торгів (далі - цінова пропозиція).
В оскаржуваних рішеннях Вишнівецької селищної ради №1446 від 25.10.2021 та №1449 від 25.10.2021 зазначено про передачу в оренду ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН" земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради (на території колишньої Коханівської сільської ради та колишньої Раковецької сільської ради).
Законодавство у різний спосіб визначає правовий статус земельної ділянки і земельного паю, права на який набувають у встановленому законом порядку члени колективних сільськогосподарських підприємств.
Так, відповідно до положень Указу Президента України від 08.08.1995 №720/95 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості). Земельна частка (пай) - це умовна частка із земель, переданих у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, розмір якої визначено в умовних кадастрових гектарах, і права на яку посвідчуються відповідним сертифікатом.
Земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами (ч.1 ст.79 ЗК України).
Відповідно до ч.1 ст.79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав та передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера (ч. 4 ст. 79-1 ЗК України).
Як встановлено ч.ч. 1-4 статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю).
Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).
Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження. З моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності. У разі якщо договір оренди невитребуваної (нерозподіленої) земельної ділянки, переданої в оренду в порядку, визначеному цією статтею, закінчився у зв`язку з набуттям права власності на неї до збирання врожаю, посіяного орендарем на земельній ділянці, орендар має право на збирання такого врожаю. Власник земельної ділянки має право на відшкодування збитків, пов`язаних із тимчасовим зайняттям земельної ділянки колишнім орендарем, у розмірі пропорційно до орендної плати з дня припинення договору до дня збирання врожаю.
У разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки.
Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.
Статус невитребуваних нерозподілені земельні ділянки набувають вже після проведення зборів стосовно розподілу земельних ділянок (наведену правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 01.10.2019 у справі № 922/2723/17).
Нерозподілені (невитребувані) земельні паї не є землями державної чи комунальної власності, а перебувають лише у розпорядженні відповідних рад, а тому надання таких ділянок у користування (оренду) здійснюється без проведення земельних торгів на підставі рішення відповідного органу місцевого самоврядування (подібна позиція також відображена у постанові КГС ВС від 28.10.2020 у справі №923/965/19, від 13.09.2022 у справі № 909/1079/21).
Поряд з тим, присвоєння земельній ділянці кадастрового номеру виключає статус цієї земельної ділянки як нерозподілених (невитребуваних) часток (паїв).
Водночас як вбачається з матеріалів даної справи та не заперечується сторонами, відповідно до оскаржуваних рішень в оренду фактично передано земельні ділянки, які не успадковано спадкоємцями померлих громадян.
Статтею 1285 Цивільного кодексу України передбачено, якщо у складі спадщини є майно, яке потребує утримання, догляду, вчинення інших фактичних чи юридичних дій для підтримання його в належному стані, нотаріус, а в населених пунктах, де немає нотаріуса, - відповідний орган місцевого самоврядування, у разі відсутності спадкоємців або виконавця заповіту укладають договір на управління спадщиною з іншою особою. У разі відсутності спадкоємців або виконавця заповіту особою, яка управляє спадщиною, до складу якої входить земельна ділянка, є сільська, селищна, міська рада за місцезнаходженням такої земельної ділянки. Особа, яка управляє спадщиною, має право на вчинення будь-яких необхідних дій, спрямованих на збереження спадщини до з`явлення спадкоємців або до прийняття спадщини.
Відповідно до ч.5 ст.4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцем земельної ділянки, що входить до складу спадщини, у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття після спливу шести місяців з дня відкриття спадщини, є особа, яка управляє спадщиною.
За змістом ст.19 Закону України "Про оренду землі" особа, яка управляє спадщиною, у складі якої є земельна ділянка сільськогосподарського призначення, що не перебуває в оренді, має право передати таку земельну ділянку в оренду на строк, передбачений цією статтею, без права на поновлення договору оренди землі. З моменту державної реєстрації права власності спадкоємця на земельну ділянку, передану в оренду особою, яка управляє спадщиною, або державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку за рішенням суду про визнання спадщини відумерлою договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності.
Отже, з аналізу вищенаведених положень законодавства вбачається, що органом, який вправі передавати в оренду земельні ділянки (в т.ч. невитребувані земельні частки) померлих громадян до моменту прийняття спадкоємцями спадщини, або визнання її відумерлою в судовому порядку, є сільська, селищна, міська рада за місцезнаходженням такої земельної ділянки. Відповідні сільська, селищна, міська рада являються управителем спадщини в силу імперативних положень закону і для реалізації їхніх повноважень щодо передачі в оренду земельних ділянок від них не вимагається вчинення будь-яких інших дій.
Враховуючи те, що передані згідно з оскаржуваними рішеннями земельні ділянки не відносяться до земель державної чи комунальної власності, а тому такі ділянки можуть бути передані у користування (оренду) за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради. Необхідність проведення земельних торгів в такому разі чинним законодавством не передбачена.
При цьому, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що зазначення в оскаржуваних рішеннях щодо передання земельних ділянок як невитребуваних земельних часток (паїв) не свідчить про порушення порядку їх надання чи обов`язковість проведення в такому випадку земельних торгів.
Так, однією з підстав для визнання недійсними оспорюваних рішень відповідача позивач зазначає те, що рішення прийняті без дотримання конкурентних засад при наявності двох і більше претендентів. При цьому, позивач посилається на постанову Великої Палати Верховного Суду від 29.09.2020 у справі №688/2908/16-ц, згідно з якою неконкурентне надання землі у користування за наявності двох або більше бажаючих порушує принципи справедливості, розумності та добросовісності, то слід зазначити, що така стосується інших правовідносин, ніж у даній справі.
Так, у зазначеній постанові Велика Палата Верховного Суду вказала, що за наявності двох або більше бажаючих отримати земельну ділянку державної або комунальної власності в оренду право оренди такої земельної ділянки підлягає продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
Разом з тим, такі висновки Великої Палати не є релевантними у даному випадку, так як зазначено вище, передані в оренду земельні ділянки не відносяться до земель державної або комунальної власності, тому посилання позивача на те, що право оренди таких земельних ділянок підлягало продажу на конкурентних засадах є необгрунтованими.
Крім того, як вбачається з матеріалів даної справи, ще до звернення позивача до Вишнівецької селищної ради з листами від 12.10.2021 щодо надання йому в оренду земельних ділянок, рішенням Вишнівецької селищної ради від 20.05.2021 №526 надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земельних ділянок невитребуваних земельних часток (паїв) в межах Вишнівецької селищної ради площею 318,7973 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва з метою передачі в оренду ПАП "Добрий самарянин".
Докази визнання незаконним та скасування вказаного рішення в матеріалах справи відсутні.
Щодо доводів позивача про те, що умовами договорів оренди передбачено, що нижчий розмір орендної плати (10%), ніж пропонував позивач (12%), що на думку останнього є суттєвим порушенням прав та інтересів територіальної громади, то, як вірно вказав суд першої інстанції, в даному випадку предметом оскарження є рішення Вишнівецької селищної ради №1446 та №1449 від 25.10.2021, у яких розмір орендної плати не визначався, а лише вирішувалось питання щодо передачі в оренду земельних ділянок. Орендна плата та інші істотні умови погоджувались сторонами під час укладення договорів оренди таких земельних ділянок, які до предмету спору не відносяться. Відповідність умов договорів вимогам законодавства в межах даної справи не розглядається.
Крім того, як встановлено судом, розмір орендної плати визначений з урахуванням Положення щодо встановлення розміру ставок орендної плати за користування земельними ділянками Вишнівецької селищної ради (затвердженого рішенням №1381 від 06.04.2020) в розмірі 10% від нормативної грошової оцінки для ведення товарного сільського виробництва(том 1.а.с. 94-95).
Наступною підставою для визнання недійсними оскаржуваних рішень позивач вказував неврахування наявності у нього переважного права ПП "Західний Буг" на оренду земельних ділянок.
Зокрема, позивач вказує, що в ПП "Західний Буг" з 18.10.2019 є повним правонаступником припиненого ТОВ "Агродружство Євішовіце Україна", у зв`язку з чим до нього перейшли всі права та обов`язки орендаря по всіх договорах оренди землі, стороною яких було ТОВ "Агродружство Євішовіце Україна". Зазначає, що ПП "Західний Буг" в більшості масивів земельних ділянок належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення.
Так, до позовної заяви позивач додав:
- Довідку про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масиві, в якому розташовані невитребувані паї, Масив 1 (колишня Раковецька сільська рада) від 30.12.2021(том 2.а.с. 1).
Загальна площа вищезазначеного земельного масиву становить: 116,5111 га, з якого площа орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок становить: 99,2499 га що є 85% від усіх земельних ділянок, розташованих у вказаному земельному масиві.
В підтвердження оренди (в т.ч. обміну) і обробітку ПП "Західний Буг" земельних ділянок у вищевказаному земельному Масиві 1 (колишня Раковецька сільська рада) також долучено Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
- Довідку про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масиві, в якому розташовані невитребувані паї, Масив 2 (колишня Раковецька сільська рала) від 30.12.2021(том 1,а.с. 143).
Загальна площа вищезазначеного земельного масиву становить: 123,3473 га. з якого площа орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок становить: 108,0988 га що є 88% від усіх земельних ділянок, розташованих у вказаному земельному масиві.
В підтвердження оренди (в т.ч. обміну) і обробітку ПП "Західний Буг" земельних ділянок у вищевказаному земельному Масиві 2 (колишня Раковецька сільська рада), долучено також Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
- Довідку про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масиві, в якому розташовані невитребувані паї, Масив 3 (колишня Коханівська сільська рада) від 30.12.2021(том 2,а.с. 78).
Загальна площа вищезазначеного земельного масиву становить: 25,9353 га. з якого площа орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок становить: 18,1415 га, що є 70% від усіх земельних ділянок, розташованих у вказаному земельному масиві.
В підтвердження оренди (в т.ч. обміну) і обробітку ПП "Західний Буг" земельних ділянок у вищевказаному земельному Масиві 3 (колишня Коханівська сільська рада), також долучено Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
- Довідку про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масиві, в якому розташовані невитребувані паї, Масив 4 (колишня Коханівська сільська рада) від 30.12.2021 (том 3, а.с. 1).
Загальна площа вищезазначеного земельного масиву становить: 41,1382 га, з якого площа орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок становить: 22,2797 га, що є 54% від усіх земельних ділянок, розташованих у вказаному земельному масиві.
В підтвердженням оренди (в т.ч. обміну) і обробітку ПП "Західний Буг" земельних ділянок у вищевказаному земельному Масиві 4 (колишня Коханівська сільська рада) також долучено Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
- Довідку про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масиві, в якому розташовані невитребувані паї, Масив 5 (колишня Коханівська сільська рада) від 30.12.2021(том 3,а.с. 34).
Загальна площа вищезазначеного земельного масиву становить: 192,3753 га з якого площа орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок становить: 138,1708 га, що є 72% від усіх земельних ділянок, розташованих у вказаному земельному масиві.
В підтвердження оренди (в т.ч. обміну) і обробітку ПП "Західний Буг" земельних ділянок у вищевказаному земельному Масиві 5 (колишня Коханівська сільська рада) також долучено Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
- Довідку про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масиві, в якому розташовані невитребувані паї, Масив 6 (колишня Коханівська сільська рада) від 30.12.2021(том 3,а.с. 146).
Загальна площа вищезазначеного земельного масиву становить: 100,5330 га, в якого площа орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок становить: 60,1346 га що є 60% від усіх земельних ділянок, розташованих у вказаному земельному масиві.
В підтвердження оренди (в т.ч. обміну) і обробітку ПП "Західний Буг" земельних ділянок у вищевказаному земельному Масиві 6 (колишня Коханівська сільська рада) також долучено Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
- Довідку про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масиві, в якому розташовані невитребувані паї, Масив 7 (колишня Коханівська сільська рада) від 30.12.2021(том 3,а.с. 232).
Загальна площа вищезазначеного земельного масиву становить: 21,7328 га, з якого площа орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок становить: 8,3000 га, що є 38% від усіх земельних ділянок, розташованих у вказаному земельному масиві.
В підтвердження оренди (в т.ч. обміну) і обробітку ПП "Західний Буг" земельних ділянок у вище вказаному земельному Масиві 7 (колишня Коханівська сільська рада) також долучено Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Крім того, в підтвердження обміну земельних ділянок позивач просить врахувати укладені між ПП "Західний Буг" або ТОВ "Агродружство Євішовіце Україна" (правонаступником якого є ПП "Західний Буг") та їх орендарями Договори обміну земельних ділянок:
- Договір обміну земельних ділянок №б/н від 19.10.2020, укладений між ПП "Західний Буг" та ФГ "Україна АГРО-СЕРВІС", предметом якого є земельні ділянки загальною площею 23,0271 га;
- Договір обміну земельних ділянок №б/н від 01.12.2021, укладений між ПП "Західний Буг" та Фермерським господарством "КОСТЮК", предметом якого є земельні ділянки загальною площею 20,94 га.
- Договір обміну земельних ділянок №б/н від 01.03.2018 року, укладений між ТОВ "Агродружство Євішовіце Україна" та ТОВ "Родовід-М", предметом якого є земельні ділянки загальною площею 60,9922 га (зі сторони ТОВ "Агродружство Євішовіце Україна") та площею 60,8521 га (зі сторони ТОВ "Родовід-М").
Також позивач зазначає, що до моменту переходу повноважень Раковецької сільської ради та Коханівської сільської ради до Вишнівецької селищної ради, між ПП "Західний Буг" та вищезазначеними сільськими радами існували договірні відносини, на підставі яких в користуванні ПП "Західний Буг" перебували земельні ділянки, власники яких померли, спадкоємці яких відсутні, не прийняли спадщину, відмовилися від прийняття спадщини або були усунуті від спадкування, а саме:
-рішення Раковецької сільської ради Збаразького району Тернопільської області від 04 лютого 2020 року №350, відповідно до якого передано в оренду ПП "Західний Буг" земельна ділянка площею 4,82 га, терміном на 7 років;
-Договір на управління спадщиною №б/н від 02.03.2021, укладений між ПП "Західний Буг" та Раковецькою сільською радою Тернопільської області, згідно з яким ПП "Західний Буг" прийняло в управління майно померлих, яке потребує окремого утримання - земельні ділянки, загальною площею 4,82 га, з них рілля сільськогосподарського призначення, яка розташована на території Раковецької сільської ради;
-Договір на управління спадщиною №б/н від 19.03.2021, укладеного між ПП "Західний Буг" та Коханівською сільською радою Тернопільської області, згідно якого ПП "Західний Буг" прийняло в управління майно померлих, яке потребує окремого утримання - земельні ділянки, загальною площею 12,08 га, з них рілля сільськогосподарського призначення, яка розташована на території Раковецької сільської ради (том 4, а.с. 5-17).
Надаючи оцінку вказаним доводам скаржника апеляційний суд враховує наступне.
Згідно з ч.1 ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до частин 1, 2 ст.93 Земельного кодексу України, статей 1, 13 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Земельні ділянки можуть передаватися в оренду громадянам та юридичним особам України, іноземцям і особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним об`єднанням і організаціям, а також іноземним державам.
Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі (ч. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі").
Положеннями статті 125 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.
Законом України від 10.07.2018 № 2498-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» (далі - Закон № 2498-VIII), який набрав чинності з 01.01.2019, главу 5 Земельного кодексу України доповнено статтею 37-1.
Відповідно до частини 4 ст.37-1 Земельного кодексу України, особа, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, має право орендувати інші земельні ділянки сільськогосподарського призначення, розташовані у такому масиві, а у разі якщо інші земельні ділянки перебувають в оренді, - на одержання їх у суборенду, за умови передачі їх власнику (орендарю) у користування (оренда, суборенда) іншої земельної ділянки, розташованої у цьому ж масиві, на такий самий строк та на таких самих умовах, якщо внаслідок черезсмужжя невикористання таких земельних ділянок створює перешкоди у раціональному використанні земельних ділянок, що перебувають у користуванні цієї особи. Право оренди землі набувається в порядку, встановленому Законом України "Про оренду землі".
Особою, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, є землекористувач, якому належить право користування (оренда, емфітевзис) земельними ділянками, розташованими у масиві земель сільськогосподарського призначення, загальною площею не менш як 75 відсотків усіх земель масиву.
Частиною 5 вказаної статті визначено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності під польовими дорогами, запроектованими для доступу до земельних ділянок, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім польових доріг, що обмежують масив), передаються в оренду без проведення земельних торгів власникам та/або користувачам земельних ділянок, суміжних із земельними ділянками під такими польовими дорогами. Строк оренди таких земельних ділянок становить 7 років.
Відповідно до ч.3 ст.8-2 Закону України "Про оренду землі" особа, якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, має право орендувати інші земельні ділянки сільськогосподарського призначення, розташовані у такому масиві, а у разі якщо інші земельні ділянки перебувають в оренді, - на одержання їх у суборенду, за умови передачі їх власнику (орендарю) у користування (оренда, суборенда) іншої земельної ділянки, розташованої у цьому ж масиві, на такий самий строк та на таких самих умовах, якщо внаслідок черезсмужжя невикористання таких земельних ділянок створює перешкоди у раціональному використанні земельних ділянок, що перебувають у користуванні цієї особи.
За наявності пропозиції іншої особи щодо укладення договору оренди цієї ж земельної ділянки, особа (крім особи, яка має переважне право на поновлення договору оренди відповідно до статті 33 цього Закону), якій належить право користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, має переважне право на укладення договору оренди на умовах, не гірших, ніж умови для зазначеної особи. За наявності пропозиції особи, яка має переважне право на поновлення договору оренди відповідно до статті 33 цього Закону, на укладення договору оренди цієї ж земельної ділянки переважне право, встановлене цією частиною, не застосовується (ч.4 ст.8-2 Закону України "Про оренду землі").
Звідси для реалізації права оренди земельної ділянки згідно з нормами статті 8-2 Закону України "Про оренду землі" необхідно: наявність наміру власника земельної ділянки передати її в оренду; звернення істотного землекористувача до власника земельної ділянки із листом-пропозицією укласти договір оренди на певних умовах; звернення іншої особи (осіб) до власника земельної ділянки з пропозицією укласти договір оренди землі. При цьому саме за наявності пропозицій двох або більше осіб, які бажають укласти договір оренди земельної ділянки, в тому числі зазначеного землекористувача масиву земель сільськогосподарського призначення, переважне право буде мати такий землекористувач (відповідна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 29.09.2021 у справі №923/928/20).
Термін «масив земель сільськогосподарського призначення» визначено статтею 1 ЗУ «Про землеустрій», згідно з якою масив земель сільськогосподарського призначення - сукупність земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що складаються з сільськогосподарських та необхідних для їх обслуговування несільськогосподарських угідь (земель під польовими дорогами, меліоративними системами, господарськими шляхами, прогонами, лінійними об`єктами, об`єктами інженерної інфраструктури, а також ярами, заболоченими землями, іншими угіддями, що розташовані всередині земельного масиву), мають спільні межі та обмежені природними та/або штучними елементами рельєфу (автомобільними дорогами загального користування, полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями, водними об`єктами тощо).
Відповідно до ст.35 Закону України "Про землеустрій" інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування.
Згідно з ч. 4 вказаної статті інвентаризація масиву земель сільськогосподарського призначення проводиться з такими особливостями:
а) підставою для проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення є: для земель державної власності - рішення органу виконавчої влади, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою; в інших випадках - рішення сільської, селищної, міської ради, на території якої знаходиться масив;
б) при проведенні інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення здійснюються заходи щодо: внесення до Державного земельного кадастру відомостей про сформовані земельні ділянки, відомості про які не внесені до Державного земельного кадастру; формування невитребуваних (нерозподілених) земельних ділянок; формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення під польовими дорогами; формування земельних ділянок сільськогосподарського призначення під полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями, які обмежують масив та земельні ділянки, розташовані уздовж масиву; виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру щодо меж земельних ділянок та інших відомостей про земельні ділянки.
Інвентаризація масиву земель сільськогосподарського призначення, не менш як 75 відсотків земель якого належить одній або декільком особам на праві власності або користування, може проводитися за відсутності рішення органів, зазначених у пункті "а" частини четвертої цієї статті.
За результатами проведення інвентаризації масиву земель сільськогосподарського призначення відомості про такий масив та про земельні ділянки, розташовані в ньому (у разі їх формування або за відсутності відомостей про них у Державному земельному кадастрі), вносяться до Державного земельного кадастру, про що замовник документації із землеустрою письмово повідомляє власників та користувачів земельних ділянок.
Відповідно до ч.1 ст.13 Закону України "Про державний земельний кадастр" передбачено, що відомості про масив земель сільськогосподарського призначення включають: назву, код (номер); опис меж та угідь, що входять до складу масиву; контури угідь; площу; інформацію про земельні ділянки, що входять до складу масиву; інформація про документи, на підставі яких відомості про масив внесено до Державного земельного кадастру.
Скаржник, обгрунтовуючи свої доводи про наявність у нього права користування істотною частиною масиву земель сільськогосподарського призначення, посилається на підписані директором ПП "Західний Буг" довідки про площі орендованих ПП "Західний Буг" земельних ділянок в масивах 1-7 та Інформацію із Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельні ділянки, отриману в електронній формі від Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.
Разом з тим, як вірно вказав суд першої інстанції, в матеріалах справи відсутні докази того, що визначені в Довідках масиви 1-7 є масивами в розумінні Закону України "Про землеустрій" та Закону України "Про державний земельний кадастр" , відомості про який та про земельні ділянки, розташовані в ньому, внесено до Державного земельного кадастру. Відтак колегія суддів погоджується з висновками місцевого суду, що такі довідки не можуть вважатися належними доказами в підтвердження наведених у них обставин перебування у позивача в користуванні істотної частини (75%) масиву земель сільськогосподарського призначення, у яких знаходяться земельні ділянки, передані в оренду відповідно до оскаржуваних рішень Вишнівецької селищної ради.
Крім того, в Довідках зазначена інформація щодо істотної частини (75% і більше) земель лише щодо земель колишньої Раковецької сільської ради, а стосовно земель колишньої Коханівської сільської ради такий відсоток є меншим ніж 75%.
Також, суд першої інстанції обгрунтовано вказав, що позивачем не зазначено до якого з масивів відноситься кожна із переданих в оренду згідно з оскаржуваними рішеннями земельних ділянок.
В апеляційній скарзі скаржник вказує, що такі ділянки відображені під статусом «невитребувані». Разом з тим, такі твердження апелянта є безпідставними, зокрема, в довідці щодо Масиву 2 (колишня Раковецька сільська рада, том 1,а.с. 143) під статусом «невитребуваний» вказано ділянку з кадастровим номером 6122487400:01:001:013, разом з тим така земельна ділянка не входить до визначеного у додатку до спірного рішення №1449 переліку ділянок; в довідці щодо Масиву 3 (колишня Коханівська сільська рада, том 2,а.с. 78) під статусом «невитребуваний» вказано ділянку з кадастровим номером 6122485100:01:001:040, разом з тим така земельна ділянка не входить до визначеного у додатку до спірного рішення №1446 переліку ділянок.
З урахуванням наведеного, за відсутності чіткої ідентифікації таких земельних ділянок та інформації про те, чи відносяться такі земельні ділянки до переданих згідно з оскаржуваними рішеннями, та чи впливають на відсоток земель, що перебувають в користуванні позивача у відповідному масиві, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що доводи позивача про наявність у нього в користуванні істотної частини масиву земель сільськогосподарського призначення не підтверджені належними доказами.
Крім того, в матеріалах справи відсутні докази здійснення державної реєстрації за позивачем права оренди земельних ділянок, переданих йому колишньою Раковецькою сільською радою та Коханівською сільською радою за договорами на управління спадщиною.
Також як на наявність підстав для визнання недійсними оспорюваних рішень позивач посилається на те, що у голови Вишнівецької селищної ради Кравця Володимира Васильовича, який голосував за прийняття оскаржуваних рішень, був наявний потенційний приватний конфлікт інтересів, оскільки він особисто до 22.12.2017 був керівником ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН", а його дружина в період з 29.04.2019 по 28.09.2020 теж була керівником ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН".
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про запобігання корупції" визначено, що потенційний конфлікт інтересів - наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об`єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.
Згідно з ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить, зокрема: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами (ч.1 ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
У відповідності до статті 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні здійснюється, зокрема, на принципі колегіальності.
Пунктом 34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Частиною першою ст.46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць (ч.5 ст.46 Закону).
Згідно з ч.ч.1, 2 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Отже, рішення сесії селищної ради приймаються колегіально, як і оскаржувані рішення.
Як вбачається з відомостей про результати поіменного голосування по рішеннях №1446 та №1449 «за» проголосувало 20 з 27 депутатів, в тому числі Кравець В.В.
При цьому, відповідно до наявних матеріалів справи, з 28.09.2020 керівником ПАП "ДОБРИЙ САМАРЯНИН" є Демчишин Іван Іванович. Докази того, що наявні підстави вважати, що вказана особа могла вплинути на об`єктивність чи неупередженість прийняття селищною радою рішень позивачем не надано.
При цьому, колегія суддів відхиляє посилання апелянта на правову позицію, викладену у постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.03.2019 у справі N 442/730/17, оскільки правовідносини у ній не є подібними до цієї справи (у межах справи N 442/730/17 депутат сільської ради голосувала за прийняття рішення, яким передано у власність земельну ділянку її синові).
На підставі викладеного, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що позивач не довів належними та допустимими доказами порушення чинного законодавства під час прийняття рішень Вишнівецької селищної ради №1446 та №1449 від 25.10.2021, а також порушення своїх прав та охоронюваних законом інтересів внаслідок прийняття таких рішень, а відтак про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Висновок апеляційного суду за результатами розгляду апеляційної скарги.
Відповідно до ч.1 ст.236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права (ч. 1 ст. 276 ГПК України).
На підставі викладеного колегія суддів Західного апеляційного господарського суду вважає, що рішення Господарського суду Тернопільської області від 20.06.2022 у справі № 921/51/22 - ґрунтується на матеріалах справи та чинному законодавстві і підстав для його скасування немає, а зазначені в апеляційній скарзі доводи скаржника не обґрунтовані і не визнаються такими, що можуть бути підставою для скасування чи зміни оскаржуваного судового рішення.
Судові витрати в суді апеляційної інстанції.
Оскільки у цьому випадку суд апеляційної інстанції не змінює рішення, та не ухвалює нового рішення, розподіл судових витрат судом апеляційної інстанції не здійснюється (частина 14 статті 129 ГПК України). Відтак, згідно ст.129 ГПК України сплачений судовий збір за подання апеляційної скарги слід залишити за скаржником.
Керуючись ст.ст. 86,129, 236, 254, 269, 270, 275, 276, 281, 282 ГПК України, Західний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Приватного підприємства Західний Буг, б/н від 22.07.2022 (вх. № апеляційного суду 01-05/1802/22 від 25.07.2022)- залишити без задоволення.
2. Рішення Господарського суду Тернопільської області від 20.06.2022 у справі № 921/51/22 - залишити без змін.
3. Судовий збір за перегляд справи у суді апеляційної інстанції - покласти на скаржника.
4. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Порядок оскарження постанови встановлений ст.ст. 286-289 ГПК України.
5.Матеріали справи повернути до суду першої інстанції.
Повний текст постанови складено 15.12.2022
Головуючий суддяТ.Б. Бонк
суддяС.М. Бойко
суддя Г.Г. Якімець
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 07.12.2022 |
Оприлюднено | 19.12.2022 |
Номер документу | 107902024 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою щодо визнання незаконним акта, що порушує право оренди |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Бонк Тетяна Богданівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні