Рішення
від 30.06.2022 по справі 160/6047/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 липня 2022 року Справа № 160/6047/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПрудника С.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

26 квітня 2022 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 21910427 адреса: 49094 місто Дніпро, вулиця Набережна Перемоги, 26), щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 24 квітня 2019 року по 24 квітня 2021 року із застосуванням обмеження максимальної величини бази нарахування єдиного внеску (максимальної заробітної плати, з якої сплачується страхові внески) для сукупного доходу до суми всіх заробітних плат, які виплачуються на різних підприємствах;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 21910427 адреса: 49094 місто Дніпро, вулиця Набережна Перемоги, 26) провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) за період з 24 квітня 2019 року по 24 квітня 2021 року із застосуванням обмежень щодо максимальної величини заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески до кожної заробітної плати, отриманої ОСОБА_1 окремо, з урахуванням вимог ст. 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та виплату перерахованої пенсії з урахуванням проведених платежів.

Означені позовні вимоги вмотивовані тим, що з 05 липня 2018 року по 19 червня 2019 року відповідно до наказу № 168-ос від 04.07.2018 року позивач працювала у Павлоградському міжрайонному управлінні водного господарства (код ЄДРПОУ: 03366670) на посаді провідного інженера використання водних ресурсів. Далі починаючи з 20.06.2019 року відповідно до наказу №114-к/тр прийнята на посаду заступника директора з господарської частини у комунальний заклад "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1 "загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - центр позашкільної освіти слобожанської селищної ради" (код ЄДРПОУ 20259007). 30 червня 2021 року при відвідуванні сервісного центру ГУ ПФУ в Дніпропетровській області позивачем написано заяву про перерахунок пенсії, яка зареєстрована за № 2142. 02 грудня 2021 року позивач знову звернулась до ГУ ПФУ в Дніпропетровській області з заявою в якій просила повідомити, з яких причин ГУ ПФУ в Дніпропетровській області не здійснив перерахунок пенсії по заробітній платі з 24 квітня 2019 року по 24 квітня 2021 року. Відповідно до відповіді ГУ ПФУ в Дніпропетровській області, від 22 грудня 2021 року, наданої позивачу, відповідач зазначає, що відповідно до роз`яснень, наданих відділом перерахунків пенсії №2 управління пенсійного забезпечення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з 01.07.2021 року, на підставі заяви від 30 червня 2021 року, ОСОБА_1 було проведено перерахунок тільки по стажу, через те що за даними Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування страховий стаж після проведення попереднього перерахунку пенсії становив менше як 24 місяці. На думку позивача, зазначене твердження ГУ ПФУ в Дніпропетровській області, не відповідає дійсності, оскільки в період часу з 24 квітня 2019 року по 24 квітня 2021 року за позивача сплачувались страхові внески як Павлоградським міжрайонним управлінням водного господарства (код ЄДРПОУ: 03366670) так і комунальним закладом "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1" загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - центр позашкільної освіти слобожанської селищної ради " (код ЄДРПОУ 20259007). Отже, позивач вважає, що її права були порушені та вона вимушена звернутись до суду.

01.06.2022 року ГУ ПФУ в Дніпропетровській області до суду подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив щодо задоволення позовних вимог. В мотивування своєї правової позиції відповідач зазначив про те, що ОСОБА_1 30.06.2021 року звернулась до Головного управління з заявою про перерахунок пенсії за період з 24.04.2019 року по 24.04.2021 року із застосуванням максимальної заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески. На звернення позивача від 02.12.2021 року стосовно здійснення перерахунку пенсії листом від 22.12.2021 року Головне управління повідомило, що на підставі поданої заяви від 30.06.2021 року було проведено перерахунок пенсії по стажу, через те, що зо даними Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, страховий стаж після проведення попереднього перерахунку становив менше як 24 місяців. Згідно ст. 45 Закону № 1058 перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, визначених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38 частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа. Відповідно до ч. 5 ст. 45 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування документи про призначення (перерахунок) пенсії управління Пенсійного фонду розглядає не пізніше 10 днів з дня їх надходження та приймає рішення про призначення (перерахунок) або відмову в призначенні (перерахунку) пенсії. В частині 4 ст. 42 передбачено, що перерахунок пенсії здійснюється, якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати та набула не менш як 24 місяці страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв в роботі. Перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати (доходу) з якої була обчислена пенсія. У разі, якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менш як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії провадиться не раніше ніж за два роки після призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію. Якщо пенсіонер, який продовжував працювати, набув стажу, достатнього для обчислення пенсії відповідно до частини першої ст. 28 цього Закону, за його заявою проводиться відповідний перерахунок пенсії незалежно від того скільки часу минуло після призначення (попереднього перерахунку), з урахування заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій ст.40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховується під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії. У разі, якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії продовжувала працювати та має не менше як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії провадиться не раніше ніж через два роки після призначення(попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію. Органи Пенсійного фонду щороку з 1 квітня без додаткового звернення особи проводять перерахунок пенсії тим особам, які на 1 березня року, в якому здійснюється перерахунок, набули право на проведення перерахунку, передбаченого абзацами першим - третім цієї частини, на більш вигідних умовах. Порядок такого перерахунку пенсій встановлюється правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту. Страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій мінімальний страховий внесок. Відповідно до частини 2 ст. 24 Закону № 1058 страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

27.06.2022 року ГУ ПФУ в Дніпропетровській області до суду подано доповнення до відзив на позовну заяву, в якому відповідачем викладені пояснення аргументовані незгодою із позовними вимогами. Так, в даних поясненнях відповідач зазначає, що 30.06.2021 року позивач звернулась з заявою щодо перерахунку пенсії відповідно до ч.4 ст. 42 Закону № 1058. Відтак, відлік 24 місяців страхового стажу від попереднього перерахунку пенсії починається з 01.05.2019 року, а не з 24.04.2019 року, як зазначає позивач. Позивачу проведено перерахунок пенсії з 01.07.2021 року згідно ч.5 ст. 45 Закону № 1058 з урахуванням наявного стажу на час перерахунку (23 місяці розраховано по 31.03.2021 року). Перерахунок пенсії по заробітній платі можливий після того, як в Індивідуальних відомостях про застраховану особу позивача будуть відображені дані про заробітну плату та сплату страхових внесків по 30.04.2021 року, з урахуванням яких позивач набула 24 страхового стажу, оскільки перерахунок пенсії провадиться не раніше ніж за два роки після попереднього перерахунку. На дату звернення позивача з заявою про перерахунок пенсії (30.06.2021року) дані про заробітну плату та сплату страхових внесків за 04.2021 в ОК - 5 не були внесені. Згідно Наказу Міністерства фінансів України від 15.12.2020 № 773 (набрав чинності з 01.01.2021 року) внесено зміни до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого, (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску. Згідно п.1 Розділу 2 Порядок подання Розрахунку розрахунок подається окремо за кожний квартал (податковий період) з розбивкою по місяцях звітного кварталу протягом 40 календарних днів, що настає за останнім календарним днем звітного кварталу. Отже, позивачу було рекомендовано звернутись з заявою про перерахунок пенсії в липні - серпні 2021 року. В п.4.3 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005 внесено зміни постановою правління Пенсійного фонду України № 33-1 від 25.11.2021 (дійсна з 10.12.2021 року), а саме: у разі, якщо відомості про нарахування та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за місяць, що передує місяцю подання особою заяви про призначення (перерахунок) пенсії згідно з абзацами першим - третім частини четвертої статті 42 Закону, надійшли протягом чотирьох місяців з дня звернення особи за призначенням, перерахунком пенсії, орган, що призначає пенсію, протягом місяця з дня надходження цих відомостей переглядає прийняте рішення. Відтак на дату виникнення спірних правовідносин вказані зміни не були прийняті.

За відомостями з витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.04.2022 року, зазначена вище справа була розподілена та 27.04.2022 року передана судді Пруднику С.В.

02.05.2022 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду прийнято до свого провадження означену позовну заяву та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області надати до суду у строк до 24.05.2022 року: письмові та обґрунтовані пояснення щодо перерахунку пенсії за період з 24 квітня 2019 року по 24 квітня 2021 року; засвідчену належним чином у відповідності до вимог ст. 94 КАС України копію пенсійної справи відносно ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ).

09.06.2022 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду повторно витребувано від Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області: письмові та обґрунтовані пояснення щодо перерахунку пенсії за період з 24 квітня 2019 року по 24 квітня 2021 року; засвідчену належним чином у відповідності до вимог ст. 94 КАС України копію пенсійної справи відносно ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ). Витребувані судом докази слід було подати до Дніпропетровського окружного адміністративного суду (також шляхом направлення на електронну адресу Дніпропетровського окружного адміністративного суду (adm.dp.court.gov.ua) ) у строк до 23.06.2022 року. Судом попереджено Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про можливість застосування судом заходів процесуального примусу, зокрема накладення штрафу та винесення окремої ухвали у разі невиконання вимог даної ухвали суду.

Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленогостаттею 258 Кодексу адміністративного судочинства України- в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Судом установлено, матеріалами справи підтверджено, що позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з 2005 року отримує пенсію відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та перебуває на обліку в ГУ ПФУ в дніпропетровській області.

Після призначення пенсії позивач продовжує працювати. Так, з 05 липня 2018 року по 19 червня 2019 року відповідно до наказу № 168-ос від 04.07.2018 року позивач працювала у Павлоградському міжрайонному управлінні водного господарства (код ЄДРПОУ: 03366670) на посаді провідного інженера використання водних ресурсів. Далі починаючи з 20.06.2019 року відповідно до наказу №114-к/тр прийнята на посаду заступника директора з господарської частини у комунальний заклад "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1 "загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - центр позашкільної освіти слобожанської селищної ради" (код ЄДРПОУ 20259007).

30.06.2021 року звернулась до Головного управління з заявою про перерахунок пенсії за період з 24.04.2019 року по 24.04.2021 року із застосуванням максимальної заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески.

На звернення позивача від 02.12.2021 року стосовно здійснення перерахунку пенсії листом від 22.12.2021 року №45865-37456/К-01/8-0400/21 ГУ ПФУ в Дніпропетровській області повідомило наступне.

«…Чинним механізмом нарахування пенсії, відповідно до Закону №1058, передбачено, що розмір пенсії кожного пенсіонера визначається індивідуально залежно від набутого стажу та отриманого заробітку, з якого сплачувались страхові внески.

При обчисленні пенсії для кожного пенсіонера визначається індивідуальний коефіцієнт страхового стажу залежно від кількості відпрацьованих місяців та коефіцієнт заробітної плати.

За даними електронної пенсійної справи, розрахунок пенсії обчислено, виходячи із страхового стажу зарахованого по 31.03.2021 року, що складає 55 років 5 місяців 26 днів, із заробітної плати за період з 01.01.1992 року по 31.12.1996 року та за даними системи персоніфікованого обліку з 01.07.2000 по 30.04.2011 (190 міс), індивідуальний коефіцієнт якої з урахуванням оптимізації склав - 1,36328. Коефіцієнт страхового стажу з урахуванням величини оцінки одного року страхового стажу 1% (при фактичному страховому стажі 55 років 5 місяців) становить - 0,55417.

Частиною 4 статті 42 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, (далі-Закон №1058), передбачено, що, у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія.

За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії. У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менш як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії проводиться не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Відповідно роз`яснень, наданих відділом перерахунків пенсій № 2 управління пенсійного забезпечення Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області з 01.07.2021, на підставі заяви від 30.06.2021, Вам було проведено перерахунок тільки по стажу, через те що за даними Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування страховий стаж після проведення попереднього перерахунку пенсії становив менш як 24 місяці.

Розмір пенсійної виплати з 01.07.2021 складає 4607,94грн. з яких:

- 4099,74грн,- основний розмір пенсії (середня зарплата 5426,60 грн. за 2014- 2016рр х 1.36328 - коефіцієнт заробітної плати х 0,55417 - коефіцієнт страхового стажу);

- + 508,20 грн. - доплата за понаднормативний стаж роботи 35 років (1452,00 х 35%) згідно ч. 1 абз.2 ст. 28 Закону № 1058;

Органи Пенсійного фонду України в своїй діяльності керуються нормами чинного законодавства…».

При цьому, як було встановлено судом під час розгляду даної справи, позивачу проведено перерахунок пенсії з 01.07.2021 року згідно ч.5 ст. 45 Закону № 1058 з урахуванням наявного стажу на час перерахунку (23 місяці розраховано по 31.03.2021 року). Тож, відповідач в доповненні до відзиву на позовну заяву зазначив, що перерахунок пенсії по заробітній платі можливий після того, як в Індивідуальних відомостях про застраховану особу позивача будуть відображені дані про заробітну плату та сплату страхових внесків по 30.04.2021 року, з урахуванням яких позивач набула 24 страхового стажу, оскільки перерахунок пенсії провадиться не раніше ніж за два роки після попереднього перерахунку. На дату звернення позивача з заявою про перерахунок пенсії (30.06.2021року) дані про заробітну плату та сплату страхових внесків за 04.2021 в ОК - 5 не були внесені.

Вважаючи такі дії ПФУ протиправними, позивач звернувся до суду із даною позовною заявою.

Вирішуючи спірні правовідносини, суд зазначає наступне.

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян регулюютьсяЗаконом України "Про пенсійне забезпечення" №1788-ХІІ від 05.11.1991таЗаконом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV від 09.07.2003(в редакціях чинних на момент виникнення спірних правовідносин).

Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування"розроблений відповідно доКонституції Українита Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Згідност. 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування"до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються: 1) суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, а після набрання чинностіЗаконом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування"- максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначеної відповідно до закону; 2) суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою до набрання чинності цим Законом, у межах сум, на які відповідно до законодавства, що діяло раніше, нараховувалися внески на державне соціальне страхування або збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, а за періоди до запровадження обмеження максимального розміру заробітної плати (доходу), з якої сплачувалися зазначені внески (збір), - у межах сум, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, включалися до заробітної плати, з якої обчислювалася пенсія відповідно доЗакону України "Про пенсійне забезпечення", і не перевищують 5,6 розміру середньої заробітної плати в Україні на день отримання зазначених сум; 3) суми заробітної плати (доходу), визначені виходячи із здійсненої застрахованою особою доплати, передбаченої частиною третьоюстатті 24 цього Закону.

В ч. 1ст. 66 Закону України "Про пенсійне забезпечення"вказано, що до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно доЗакону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування"нараховується збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).

Відповідно до п.п. 2, 4ст. 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування"єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; максимальна величина бази нарахування єдиного внеску - максимальна сума доходу застрахованої особи на місяць, що дорівнює п`ятнадцяти розмірам мінімальної заробітної плати, встановленої законом, на яку нараховується єдиний внесок.

Пунктом 1 ч. 1ст. 7 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування"передбачено, що єдиний внесок нараховується для платників, зазначених у пунктах 1 (крім абзацу сьомого), частини першоїстатті 4 цього Закону, - на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно доЗакону України "Про оплату праці", та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.

Системний аналіз вказаних норм дає підстави для висновку, що при обчисленні пенсії враховується заробітна плата (дохід), що була отримана застрахованою особою та з якої були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески.

Тобто, при обчисленні пенсії враховується кожен вид доходу самостійно. Чинне законодавство не містить посилань на те, що заробітна плата, отримана за основним та додатковим місцем роботи, підлягає складанню для отримання максимальної величини заробітної плати (доходу).

Суд зазначає, що роботодавцями позивача Павлоградським міжрайонним управлінням водного господарства та комунальним закладом "Слобожанський навчально-виховний комплекс №1 "загальноосвітня багатопрофільна школа ІІ-ІІІ ступенів - центр позашкільної освіти слобожанської селищної ради" застосовувалася максимальна величина бази нарахування єдиного внеску за кожним місцем його роботи окремо, тобто єдиний соціальний внесок сплачувався за кожним місцем роботи.

Таким чином, пенсія ОСОБА_1 не може бути обмежена максимальною величиною бази нарахування єдиного внеску (максимальної заробітної плати, з якої сплачується страхові внески) для сукупного доходу, оскільки для обчислення пенсії застосовується максимальна величина бази нарахування єдиного внеску для кожного доходу, від певного роботодавця, окремо.

Частиною 4 ст. 42Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування"встановлено, що у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія.

При цьому, як вбачається з матеріалів справи, та не заперечується відповідачем, перерахунок пенсії з 01.07.2021 року здійснено з врахуванням стажу та заробітку за період з 01.05.2019 по 31.03.2021 року із застосуванням обмеження максимальної величини бази нарахування єдиного внеску (максимальної заробітної плати, з якої сплачується страхові внески) для сукупного доходу, у відповідності до даних персоніфікованого обліку.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що пенсія позивача протиправно обчислена із застосуванням обмеження максимальної величини бази нарахування єдиного внеску (максимальної заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески) із врахуваннямсукупного доходу.

Частиною 4 статті 45 "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" встановлено, що перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті38, частиною третьою статті 42 і частиною п`ятою статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки: у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа; у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.

Згідно статті 46 "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" нараховані суми пенсії, на виплату яких пенсіонер мав право, але не отримав своєчасно з власної вини, виплачуються за минулий час, але не більше ніж за три роки до дня звернення за отриманням пенсії. У цьому разі частина суми неотриманої пенсії, але не більш як за 12 місяців, виплачується одночасно, а решта суми виплачується щомісяця рівними частинами, що не перевищують місячного розміру пенсії.

Нараховані суми пенсії, не отримані з вини органу, що призначає і виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком з нарахуванням компенсації втрати частини доходів.

Компенсація втрати частини пенсії у зв`язку з порушенням строків її виплати пенсіонерам здійснюється згідно із законом.

За таких обставин в суду наявні правові підстави для визнання протиправними дій відповідача щодо перерахунку пенсії позивача за період з 24.04.2019 року по 24.04.2021 року із застосуванням обмеження максимальної величини бази нарахування єдиного внеску (максимальної заробітної плати, з якої сплачується страхові внески) для сукупного доходу до суми всіх заробітних плат за місяць, які виплачуються на різних підприємствах.

Відповідно дост.40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування"для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

З метою запобігання порушення права позивача на належну йому пенсію, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав, суд вважає необхідним зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області провести перерахунок пенсії позивача за період з 24 квітня 2019 року по 24 квітня 2021 року із застосуванням обмежень щодо максимальної величини заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески до кожної заробітної плати, отриманої ОСОБА_1 окремо, з урахуванням вимог ст. 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та виплату перерахованої пенсії з урахуванням проведених платежів.

Підсумовуючи наведене вище суд вважає, що позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії підлягає до задоволення.

Відповідно до частини другоїстатті 19 Конституції Українита частини другоїстатті 2 КАС Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Згідно з вимогамистатті 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно достатті 90 КАС Українисуд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відтак, урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, виходячи із наданих частиною другоюстатті 245 КАС Україниповноважень, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 992,40 грн., що документально підтверджується копією квитанції від 22.04.2022 року, яка роздрукована з GOVPAY24.

Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду в сумі 992,40 грн. підлягає стягненню з Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань.

Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 21910427 адреса: 49094 місто Дніпро, вулиця Набережна Перемоги, 26), щодо перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 24 квітня 2019 року по 24 квітня 2021 року із застосуванням обмеження максимальної величини бази нарахування єдиного внеску (максимальної заробітної плати, з якої сплачується страхові внески) для сукупного доходу до суми всіх заробітних плат, які виплачуються на різних підприємствах.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 21910427 адреса: 49094 місто Дніпро, вулиця Набережна Перемоги, 26) провести перерахунок пенсії ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) за період з 24 квітня 2019 року по 24 квітня 2021 року із застосуванням обмежень щодо максимальної величини заробітної плати, з якої сплачуються страхові внески до кожної заробітної плати, отриманої ОСОБА_1 окремо, з урахуванням вимог ст. 40 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та виплату перерахованої пенсії з урахуванням проведених платежів.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) судові витрати у розмірі 992,40 грн. (дев`ятсот дев`яносто дві гривні сорок копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (вул. Набережна Перемоги, 26, м. Дніпро, 49094 , код ЄДРПОУ 21910427).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене встроки, передбачені статтею295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя С. В. Прудник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.06.2022
Оприлюднено07.07.2022
Номер документу105079608
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —160/6047/22

Постанова від 07.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 22.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 12.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 09.08.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Рішення від 30.06.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 08.06.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 01.05.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні