ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №443/1593/21
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 червня 2022 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючий суддяКравців О.Р.,
за участю:
секретар судового засіданняШийович Р.Я.,
від позивачапредставник не з`явився,
від відповідачаНесторович Б.В.,
розглянув у відкритому судовому засіданні справу за позовом Первинної профспілкової організації ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» до Головного управління ДПС у Львівській області, про визнання незаконною вимоги.
Суть справи.
До Львівського окружного адміністративного суду звернулася Первинна профспілкова організація ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» (далі позивач) з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (далі відповідач, ГУ ДПС у Львівській області), у якому з урахуванням уточнення вимог просить:
- визнати незаконною вимогу ГУ ДПС у Львівській області від 02.08.2021 №Ю-293-25 У як таку, що винесена без урахування вимог ст.ст. 42, 59 ПК України, щодо порядку та послідовності звернення по стягненню податкового боргу;
- судові витрати віднести за рахунок відповідача.
Ухвалою Жидачівського районного суду Львівської області від 11.10.2021 справу передано на розгляд за підсудністю до Львівського окружного адміністративного суду.
Матеріали справи надійшли на адресу Львівського окружного адміністративного суду 05.11.2021.
Згідно із витягом з протоколу автоматизованого розподілу справи між суддями, для розгляду справи визначено суддю Кравціва О.Р.
Ухвалою від 10.11.2021 суд позовну заяву залишив без руху.
Ухвалою від 10.12.2021 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та проведення судового засідання, за наявними матеріалами.
Ухвалою від 10.12.2021 суд повернув без розгляду заяву про забезпечення позову.
Позов обґрунтований незгодою позивача із спірною вимогою, оскільки виконання вимоги про стягнення з Первинної профспілкової організації ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» боргу у виконавчому провадженні відбувається без визначення часу виникнення і природи походження такого боргу. Вимога про сплату боргу позивачу не направлялася. Наголошує, що повідомлення про вручення вимоги датоване 09.07.2021, тобто вручення вимоги про стягнення, відбулося за місяць до дати винесення самої вимоги, що на думку позивача свідчить про фальшування документів.
Ухвалою від 21.02.2022 суд задовольнити клопотання представника відповідача та призначив для розгляду справи судове засідання.
Відповідач проти позову заперечив з підстав викладений у відзиві.
Зазначає, що станом на 31.12.2021 за позивачем обліковується податковий борг в сумі 28466,01 грн. відповідно до інтегрованої картки платника станом на 31.05.2021 за позивачем обліковувалася податкова заборгованість по єдиному соціальному внеску в сумі 35643,13 грн.
Вказує, що відповідно до Інструкції №449, у разі якщо платник має на кінець календарного місяця недоїмку зі сплати єдиного внеску та/або борги зі сплати фінансових санкцій податкові органи протягом 20 робочих днів, що настають за календарним місяцем, в якому виникла, зросла або частково зменшилась сума недоїмки зі сплати єдиного внеску (заборгованість зі сплати фінансових санкцій, надсилають вимоги про її сплату. Вимога про сплату боргу (недоїмки) формується на підставі даних інформаційно-телекомунікаційних систем ДПС на суму боргу, що перевищує 10 грн. за формою згідно з додатком 6 до цієї інструкції. Отже враховуючи, наведене ГУДПС у Львівській області було сформовано та надіслано позивачу вимогу про сплату боргу по ЄСВ від 09.06.2021 №Ю-293-25 яку отримано платником 09.07.2021. Так як факт сплати боргу по ЄСВ протягом 10 календарних днів був відсутній, ГУДПС у Львівській області, було сформовано узгоджену вимогу про сплату боргу від 02.08.2021 №Ю-293-25У для передачі на стягнення суми недоїмки до Стрийського відділу державної виконавчої служби.
Ухвалою від 29.06.2022 суд відмовив у задоволенні клопотання відповідача про залишення позовної заяви без розгляду.
У судове засідання по розгляду справи представник позивача не з`явився, належним чином повідомлений про дату, час та місце проведення судового засідання.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечив. Просив у його задоволенні відмовити повністю.
Суд заслухав доводи представника відповідача, дослідив подані докази, з`ясував фактичні обставини та,-
в с т а н о в и в :
Відповідно до реєстраційних та облікових даних платників податків інформаційної системи органу доходів і зборів Первинна профспілкова організація ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» (ЄДРПОУ 35056387) станом на 25.12.2021 перебуває на податковому обліку як платник податків за основним місцем обліку в Стрийському управлінні ГУ ДПС у Львівській області. Дата державної реєстрації та взяття на облік - 22.03.2000.
02.08.2021 ГУ ДПС у Львівській області винесло вимогу №Ю-293-25 У про сплату Первинною профспілковою організацією ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» боргу (недоїмки) зі сплати єдиного внеску в сумі 25655,31 грн.
Вважаючи вказану вимогу протиправною, Первинна профспілкова організація ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» звернулася до суду з цим позовом.
Вирішуючи справу суд керується таким.
Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України №2755-VI від 02.12.2010 (далі - ПК України). Зокрема, ПК України визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (абз. 1 п. 1.1 ст. 1 ПК України).
Закон України від 08.07.2010 №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон №2464-VI) визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.
Згідно з пп. 1 ч. 2 ст. 6 Закону №2464-VI платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
Згідно з п.1 ч.1 ст. 7 Закону №2464-VI єдиний внесок нараховується для платників, зазначених у пунктах 1 (крім абзацу сьомого), ч. 1 ст. 4 цього Закону, - на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України "Про оплату праці", та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.
Статтею 8 Закону №2464-VI врегульовано розмір єдиного внеску та пропорції його розподілу за видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
За приписами ч. 2 ст. 9 Закону №2464-VI обчислення єдиного внеску здійснюється на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховується єдиний внесок.
Частиною 1 ст. 4 Закону №2464-VI визнано, що платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або інших умовах, передбачених законодавством, чи цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою-підприємцем , якщо виконувані роботи (надані послуг) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб фізичних осіб підприємців) у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Відповідно до зазначених норм, Первинна профспілкова організація ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» є платником єдиного внеску на загальнообов`язкове соціальне страхування.
Згідно зп. 1 ч. 2 ст. 6 Закону №2464-VI платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
Платники єдиного внеску зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, окрім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця (ч. 8 ст. 9 Закону №2464-VI).
Згідно ч. 12 ст. 9 Закону №2464-VI єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника податків.
Сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію державної фінансової політики, надсилає в паперовій та/або електронній формі платникам єдиного внеску вимогу про сплату недоїмки з єдиного внеску.
Вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом.
Платник єдиного внеску зобов`язаний протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею.
Платник єдиного внеску зобов`язаний протягом десяти календарних днів з дня вимоги про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею.
Згідно з п.3,4 розділу VI Інституту про порядок нарахування і сплату єдиного внеску на загальнодержавне соціальне страхування, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 №449, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 07.05.2015 за №508/26953 зі змінами та доповненнями (далі Інструкція), у разі, якщо платник має на кінець календарного місяця недоїмку зі сплати єдиного внеску та/або борги зі сплати фінансових санкцій податкові органи, протягом 20 робочих днів, що настають за календарним місяцем, якого виникла, зросла або частково,зменшилась сума недоїмки зі сплати єдиного внеску (заборгованість зі сплати фінансові санкцій), надсилають вимоги про її сплату. Вимога про сплату боргу (недоїмки) формується на підставі даних інформаційно-телекомунікаційних систем ДПС на суму боргу, що перевищу 10 грн., за формою згідно з додатком 6 до цієї Інструкції (для платника - юридичної особи, \ числі відокремленого підрозділів юридичної особи).
Згідно з даними інтегрованої картки платника станом на 31.05.2021 загальна сума заборгованості позивача становила 35643,15 грн. На підставі цих даних ГУ ДПС у Львівській області сформовано вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 09.06.2021 №293-25.
Саме вказану вимогу і було отримано позивачем 09.07.2021, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення. З огляду на викладене, посилання позивача на довідку Укрпошти про те, що за період з 02.08.2021 по 24.09.2021 на відділення поштового зв`язку Жидачів-1 не було поступлень листів позивачу від ГУ ДПС у Львівській області, суд вважає безпідставними.
22.07.2021 Первинна профспілкова організація ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» подала скаргу до Державної Податкової служби України про скасування вимоги про сплату недоїмки від 09.06.2021 №Ю- 293-25 ГУ ДПС у Львівській області.
Рішення ДПС України від 10.08.2021 №18299/6/99-00-06-02-0106 скаргу Первинної профспілкової організації ПАТ «Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат» про скасування вимоги про сплату недоїмки від 09.06.2021 №Ю-293-25 ГУ ДПС у Львівській області залишено без розгляду.
Згідно з п.п. 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 ПК України ці суми набули статусу податкового боргу (сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання).
Суд зауважує, що Податковий орган веде реєстр виданих вимог про сплату боргу (недоїмки) за формою згідно з додатком 8 до Інструкції.
При формуванні вимоги про сплату боргу (недоїмки) їй присвоюється порядковий номер, який складається з трьох частин: перша частина - літера «Ю» (вимога до юридичної особи, у тому числі відокремлених підрозділів юридичної особи) або «Ф» (вимога до фізичної особи), друга частина - порядковий номер, третя частина - літера «У» (узгоджена вимога).
В третій частині літера «У» (інформація щодо узгодження вимоги) проставляється у разі надсилання:
- платнику узгодженої вимоги внаслідок процедури оскарження;
- вимоги до органів державної виконавчої служби або до органів Казначейства відповідно до цієї Інструкції.
Щодо порядку та послідовності звернення по стягненню податкового боргу, то суд бере до уваги доводи відповідача та зазначає, У разі якщо платник єдиного внеску протягом 10 календарних днів з дня надходження (отримання) вимоги про сплату боргу (недоїмки) не сплатив зазначені у вимозі суми недоїмки та штрафів з нарахованою пенею, не узгодив вимогу з податковим органом шляхом оскарження в адміністративному чи судовому порядку або не сплатив узгоджену суму боргу (недоїмки) (з дня отримання відповідного рішення податкового органу або суду), після спливу останнього дня відповідного строку така вимога вважається узгодженою (набирає чинності).
Податковий орган протягом 10 робочих днів з дня узгодження вимоги (набрання нею чинності):
- пред`являє її до виконання органу державної виконавчої служби в порядку, встановленому Законом України «Про виконавче провадження»;
- надсилає її в порядку, встановленому Законом, до органу Казначейства - відповідно до частини другої статті 6 Закону України «Про виконавче провадження», якщо платник єдиного внеску є бюджетною установою, державним органом, одержувачем бюджетних коштів, а також підприємством, установою або організацією, рахунки якої відкриті в органах Казначейства.
Судом з`ясовано та не спростовується позивачем що відповідно до вказаних приписів спірна вимога скерована відповідачем до відповідного органу Державної виконавчої служби і Жидачівським відділенням державної виконавчої служби у Стрийському районі відкрито виконавче провадження ВП №6673594 з виконання вимоги ГУ ДПС у Львівській області від 02.08.2021 №Ю- 293-25 У.
Якщо платник частково сплатив суми недоїмки та/або фінансових санкцій, та/або пені, зазначені у вимозі, до завершення строку остаточного узгодження, до органів державної виконавчої служби/органів Казначейства вимоги, які набрали чинності, пред`являються з урахуванням погашених сум боргу на дату пред`явлення.
До сум боргу (недоїмки) платника, що подаються до органів державної виконавчої служби або до органів Казначейства, на вимогу про сплату боргу (недоїмки) за даними ITC включаються також суми узгоджених з платником, але не сплачених у встановлений термін штрафів та пені.
У зазначених випадках податковий орган також має право звернутися до суду з позовом про стягнення недоїмки, штрафів та пені. У разі звернення податкового органу з позовом про стягнення недоїмки, штрафів та пені до суду передбачені законом заходи досудового врегулювання спорів не застосовуються.
Якщо протягом наступного базового звітного періоду сума боргу (недоїмки) платника зросла, після проходження відповідних процедур узгодження та оскарження вимога про сплату боргу (недоїмки) подається до органу державної виконавчої служби або до органу Казначейства тільки на суму зростання боргу (недоїмки).
Під сумою зростання боргу (недоїмки) для цілей цього пункту необхідно розуміти:
- позитивне значення різниці між сумою боргу платника за даними ITC станом на кінець календарного місяця та сумою боргу, зазначеною у пред`явленій до органу державної виконавчої служби або до органу Казначейства вимозі, зменшене на суму сплат(и) після такого пред`явлення, якщо сума сплат(и) не більша за суму боргу, зазначену у пред`явленій до органу державної виконавчої служби або до органу Казначейства вимозі;
- позитивне значення різниці між сумою боргу платника за даними ITC станом на кінець календарного місяця та сумою сплат(и) після пред`явлення до органу державної виконавчої служби або до органу Казначейства вимоги, зменшене на суму боргу, зазначену в такій вимозі, якщо сума сплат(и) менша за суму боргу, зазначену у пред`явленій до органу державної виконавчої служби або до органу Казначейства вимозі.
Якщо протягом наступних базових звітних періодів платник повністю погасив суму боргу (недоїмки), зазначену у вимозі про сплату боргу (недоїмки), що подана до органу державної виконавчої служби або до органу Казначейства, податковий орган подає до відповідного органу повідомлення про сплату боргу (недоїмки) за формою згідно з додатком 9 до цієї Інструкції.
За рахунок сум, що надходять від платника єдиного внеску або від державної виконавчої служби, погашаються суми недоїмки, штрафних санкцій та пені у порядку календарної черговості їх виникнення. У разі якщо платник має несплачену суму недоїмки, штрафів та пені, сплачені ним суми єдиного внеску зараховуються в рахунок сплати недоїмки, штрафів та пені у порядку календарної черговості їх виникнення.
Суд наголошує, що жодних дій на погашення заборгованості позивачем не вчинено.
Доказів оскарження вимоги про сплату боргу (недоїмки) від 09.06.2021 №Ю-293-25 в судовому порядку суду не надано.
Враховуючи викладене суд дійшов до висновку, що контролюючим органом правомірно сформовано спірну вимогу від 02.08.2021 №Ю-293-25У.
Суд зауважує, що доводи позивача стосовно того, що вручення оскаржуваної вимоги про стягнення, згідно пред`явлених документів відбулося за місяць до дати винесення самої вимоги, що на його думку є підставою для скасування такої вимоги не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на викладене, оскільки відповідачем доведено правомірності прийняття оскаржуваної вимоги, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити повністю.
Відповідно до приписів ст. 139 КАС України на користь позивача якому відмовлено у задоволенні позовних вимог, не підлягають стягненню судові витрати.
Керуючись ст.ст. 2, 19, 22, 25, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 263 КАС України, суд -
в и р і ш и в :
1. У задоволенні позову відмовити повністю.
2. Судовий збір покласти на позивача.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст складений 04.07.2022.
СуддяКравців О.Р.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.06.2022 |
Оприлюднено | 07.07.2022 |
Номер документу | 105080873 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кравців Олег Романович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні