Рішення
від 29.06.2022 по справі 340/11024/21
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 червня 2022 року м. Кропивницький Справа № 340/11024/21

Кіровоградський окружний адміністративний суду у складі судді Черниш О.А.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: Головне управління ДПС у Кіровоградській області (25006, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55, код ЄДРПОУ ВП 43995486)

відповідач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

про стягнення податкового боргу, -

В С Т А Н О В И В:

Головне управління ДПС у Кіровоградській області звернулося до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу у сумі 192 959, 55 грн.

Позов мотивовано тим, що відповідач має податковий борг з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з об`єктів нежитлової нерухомості у сумі 125738, 88 грн., з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з об`єктів житлової нерухомості у сумі 547, 10 грн., із земельного податку у сумі 48 710, 03 грн., з орендної плати за землю у сумі 16 561,04 грн. Оскільки цей податковий борг відповідачем добровільно не погашений, позивач просить суд стягнути його до місцевого бюджету територіальної громади міста Кропивницького.

Ухвалою судді від 21.03.2022 року у справі за цим позовом відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) сторін, відповідачу встановлено порядок та строк для подання відзиву на позов.

Від відповідача відзив на позовну заяву до суду не надходив.

Ухвалою від 06.06.2022 року суд вирішив здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначив судове засідання для розгляду справи по суті на 24.06.2022 року.

У судове засідання учасники справи не прибули. Представник позивача подав заяву про розгляд справи без його присутності. Рекомендований лист з повідомленням про вручення, яким на адресу відповідача, зазначену у позовній заяві, направлялася повістка про виклик до суду, повернутий поштою з відміткою "адресат відсутній за вказаною адресою".

Згідно з частиною 9 статті 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Розглянувши справу у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

ОСОБА_1 як власник об`єктів житлової та нежитлової нерухомості, а також власник та користувач земельних ділянок є платником податку на майно, а саме податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, а також плати за землю.

За базами даних інформаційних систем ДПС у власності ОСОБА_1 у 2019 2020 роках перебували такі об`єкти нерухомого майна (частки у них):

- нежитлова будівля площею 2724 кв. м. за адресою: АДРЕСА_2 ;

- нежитлова будівля площею 709,20 кв. м. за адресою: АДРЕСА_3 ;

- комплекс площею 217 кв. м. за адресою: АДРЕСА_4 ;

- комплекс площею 668 кв. м. за адресою: АДРЕСА_5 ;

- нежитлове приміщення площею 1211,50 кв. м. за адресою: АДРЕСА_6 ;

- гараж площею 21, 40 кв. м. за адресою: АДРЕСА_7 ;

- комплекс площею 20,20 кв. м. за адресою: АДРЕСА_4 ;

- квартира площею 80,50 кв. м, за адресою: АДРЕСА_8 .

ГУ ДПС у Кіровоградській області обчислило суму податку з об`єктів нежитлової та житлової нерухомості, які перебувають у власності відповідача, за 2019 рік та надіслано йому податкові повідомлення-рішення форми "Ф" про сплату податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за ці об`єкти:

- №0126951-5207-1123 від 14.06.2020 року на суму 34101, 76 грн.,

- №0126958-5207-1123 від 14.06.2020 року на суму 8878, 47 грн.,

- №0126953-5207-1123 від 14.06.2020 року на суму 2717, 87 грн.,

- №0126954-5207-1123 від 14.06.2020 року на суму 669,12 грн.,

- №0126955-5207-1123 від 14.06.2020 року на суму 15166, 77 грн.,

- №0126957-5207-1123 від 14.06.2020 року на суму 267,91 грн.,

- №0126952-5207-1123 від 14.06.2020 року на суму 252, 88 грн.,

- №0126956-5207-1123 від 14.06.2020 року на суму 256, 64 грн.

Також ГУ ДПС у Кіровоградській області обчислило суму податку з об`єктів нежитлової та житлової нерухомості, які перебувають у власності відповідача, за 2020 рік та надіслано йому податкові повідомлення-рішення форми "Ф" про сплату податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за ці об`єкти:

- №0008138-2404-1123 від 29.03.2021 року на суму 35379, 99 грн.,

- №0008145-2404-1123 від 29.03.2021 року на суму 9211, 27 грн.,

- №0008140-2404-1123 від 29.03.2021 року на суму 2819, 75 грн.,

- №0008141-2404-1123 від 29.03.2021 року на суму 694, 20 грн.,

- №0008142-2404-1123 від 29.03.2021 року на суму 15735, 26 грн.,

- №0008144-2404-1123 від 29.03.2021 року на суму 277, 95 грн.,

- №0008139-2404-1123 від 29.03.2021 року на суму 262, 36 грн.,

- №0008143-2404-1123 від 29.03.2021 року на суму 290, 46 грн.

ОСОБА_1 є власником земельних ділянок з кадастровими номерами 3510100000:29:272:0076, 3510100000:38:317:0008, 3510100000:32:216:0007, які розташовані у м. Кропивницькому.

ГУ ДПС у Кіровоградській області обчислило суму земельного податку за вказані земельні ділянки за 2020 рік та надіслало відповідачу податкові повідомлення-рішення форми "Ф":

- №8155010-5207-1128 від 08.06.2020 року на суму 288, 35 грн.,

- №8155008-5207-1128 від 08.06.2020 року на суму 7270, 03 грн.,

- №8155005-5207-1128 від 08.06.2020 року на суму 16796, 77 грн.

Також ГУ ДПС у Кіровоградській області обчислило суму земельного податку за вказані земельні ділянки за 2021 рік та надіслало відповідачу податкові повідомлення-рішення форми "Ф":

- №13182-2404-1128 від 05.04.2021 року на суму 288, 35 грн.,

- №13181-2404-1128 від 05.04.2021 року на суму 7270, 03 грн.,

- №13180-2404-1128 від 05.04.2021 року на суму 16796,77 грн.

Крім того, ОСОБА_1 є орендарем земельної ділянки за кадастровим номером 3510100000:38:317:0051, яка розташована у м. Кропивницькому.

ГУ ДПС у Кіровоградській області обчислило суму орендної плати відповідача за вказану земельну ділянку та надіслало йому податкові повідомлення-рішення форми "Ф" про сплату орендної плати за 2020 та 2021 роки, а саме:

- №152660-5207-1128 від 23.07.2020 року на суму 11896,16 грн.,

- №1206269-1303-1123 від 26.03.2021 року на суму 4664, 88 грн.

Вказані податкові повідомлення-рішення надсилалися відповідачу за його податковою адресою рекомендованими листами з повідомленням про вручення у порядку, визначеному статтею 42 ПК України, і вважаються належним чином врученими.

Відповідач не оскаржував ці податкові повідомлення-рішення в адміністративному чи судовому порядку. Також він не звертався до контролюючого органу для проведення звірки даних щодо об`єктів нерухомого майна, бази оподаткування, нарахованої суми податку тощо.

ГУ ДПС у Кіровоградській області у зв`язку з виникненням у відповідача податкового боргу надіслало йому податкову вимогу форми "Ф" №0027039-1303-1123 від 24.09.2021 року.

Суми грошових зобов`язань, нараховані позивачем у вказаних податкових повідомленнях-рішеннях, відповідачем не сплачені та заявлені до стягнення у цій справі як податковий борг.

При вирішенні спору суд виходить з того, що порядок визначення суми податкових зобов`язань та погашення податкового боргу платників податків регулюється Податковим кодексом України (надалі - ПК України, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Підпунктом 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України передбачено, що платник податків зобов`язаний, зокрема, сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 ПК України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань якщо згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Якщо згідно з нормами цієї статті сума грошового зобов`язання розраховується контролюючим органом, платник податків не несе відповідальності за своєчасність, достовірність і повноту нарахування такої суми, проте несе відповідальність за своєчасне та повне погашення нарахованого узгодженого грошового зобов`язання і має право оскаржити зазначену суму в порядку, встановленому цим Кодексом. (пункт 54.5 статті 54 ПК України).

Відповідно до пункту 57.3 статті 57 ПК України у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 робочих днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.

У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 робочих днів, наступних за днем такого узгодження.

Статтею 266 Податкового кодексу України унормований такий порядок адміністрування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки:

266.7.2. Податкове/податкові повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку, обчисленого згідно з підпунктом 266.7.1 пункту 266.7 цієї статті, та відповідні платіжні реквізити, зокрема, органів місцевого самоврядування за місцезнаходженням кожного з об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, надсилаються платнику податку контролюючим органом у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня року, що настає за базовим податковим (звітним) періодом (роком).

266.7.3. Платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за своєю податковою адресою для проведення звірки даних щодо: об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності платника податку; розміру загальної площі об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності платника податку; права на користування пільгою із сплати податку; розміру ставки податку; нарахованої суми податку.

У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема документів на право власності, контролюючий орган за своєю податковою адресою платника податку проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

266.9.1. Податок сплачується за місцем розташування об`єкта/об`єктів оподаткування і зараховується до відповідного бюджету згідно з положеннями Бюджетного кодексу України.

266.10.1. Податкове зобов`язання за звітний рік з податку сплачується: а) фізичними особами - протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

Щодо плати за землю, то порядок її обчислення передбачений статтею 286 ПК України.

Відповідно до пункту 286.5 статті 286 ПК України нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Платники плати за землю мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем знаходження земельних ділянок для проведення звірки даних щодо: розміру площ та кількості земельних ділянок, що перебувають у власності та/або користуванні платника податку; права на користування пільгою зі сплати податку з урахуванням положень пунктів 281.4 та 281.5 цієї статті; розміру ставки земельного податку; нарахованої суми плати за землю.

У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником плати за землю на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема документів на право власності, користування пільгою, а також у разі зміни розміру ставки плати за землю контролюючий орган (контролюючі органи) за місцем знаходження кожної із земельних ділянок проводить (проводять) протягом десяти робочих днів перерахунок суми податку і надсилає (вручає)/надсилають (вручають) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

Згідно з пунктом 287.5 статті 287 ПК України податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення.

Пунктом 288.7 статті 288 ПК України передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285-287 цього розділу.

За визначеннями, наданими у статті 14 ПК України:

- податкове зобов`язання - це сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк), та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом та/або Митним кодексом України;

- грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня;

- податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом;

- погашення податкового боргу - зменшення абсолютного значення суми такого боргу, підтверджене відповідним документом.

Згідно з пунктом 87.11 статті 87 ПК України орган стягнення звертається до суду з позовом про стягнення суми податкового боргу платника податку - фізичної особи. Стягнення податкового боргу за рішенням суду здійснюється державною виконавчою службою відповідно до закону про виконавче провадження.

Пунктом 41.4 статті 41 ПК України передбачено, що органами стягнення є виключно контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 цього пункту, уповноважені здійснювати заходи щодо забезпечення погашення податкового боргу та недоїмки зі сплати єдиного внеску у межах повноважень, а також державні виконавці в межах своїх повноважень.

Відповідно до пунктів 95.1, 95.2 статті 95 ПК України контролюючий орган здійснює за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності - шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Стягнення коштів та продаж майна платника податків провадяться не раніше ніж через 30 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.

Підпунктом 20.1.19 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючим органам надано право стягувати до бюджетів та державних цільових фондів суми грошових зобов`язань та/або податкового боргу у випадках, порядку та розмірі, встановлених цим Кодексом та іншими законами України.

Відповідно до пунктів 10.2, 10.5 статті 10 ПК України податок на майно належить до місцевих податків. Зарахування місцевих податків та зборів до відповідних місцевих бюджетів здійснюється відповідно до Бюджетного кодексу України.

Згідно з пунктом 19 частини 1 статті 64, частиною 2 статті 67 Бюджетного кодексу України місцеві податки та збори, що сплачуються (перераховуються) згідно з Податковим кодексом України, відносяться до доходів загального фонду місцевих бюджетів та зараховуються до бюджетів місцевого самоврядування.

Суд установив, що відповідач у встановлений строк не сплатив податкові зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з об`єктів нежитлової нерухомості за 2019 2020 роки у сумі 126 435,56 грн. (за рахунок переплати у розмірі 696, 68 грн., яка обліковувалася в інтегрованій картці платника податків, грошові зобов`язання були зменшені на цю суму та склали 125 738, 88 грн.), з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з об`єктів житлової нерухомості за 2019 2020 роки у сумі 547, 10 грн., із земельного податку за 2020 2021 роки у сумі 48 710, 30 грн., з орендної плати за землю за 2020 2021 роки у сумі 16561,04 грн., усього 191 557, 32 грн.

Вказані податкові зобов`язання набули статуту узгоджених.

У ході судового розгляду справи доведено наявність податкового боргу відповідача у сумі 191 557, 32 грн. із 192 959, 55 грн., заявлених позивачем до стягнення. Доказів погашення відповідачем цього податкового боргу суду не надано.

Тож адміністративний позов слід задовольнити частково та стягнути з відповідача в дохід місцевого бюджету Кропивницької міської територіальної громади податковий борг у сумі 191 557, 32 грн. У задоволенні решти позовних вимог слід відмовити.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Такі витрати позивачем у справі не понесені.

Керуючись статтями 9, 77, 78, 90, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління ДПС у Кіровоградській області задовольнити частково.

Стягнути з ОСОБА_1 в дохід місцевого бюджету Кропивницької міської територіальної громади податковий борг у сумі 191 557, 32 грн., з яких: 125 738, 88 грн. - податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з об`єктів нежитлової нерухомості; 547, 10 грн. - податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з об`єктів житлової нерухомості; 48 710, 30 грн. - земельний податок; 16 561,04 грн. - орендна плата за землю.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. Черниш

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.06.2022
Оприлюднено08.07.2022
Номер документу105105147
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу

Судовий реєстр по справі —340/11024/21

Ухвала від 07.07.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Ухвала від 26.06.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. ЧЕРНИШ

Рішення від 29.06.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 05.06.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 20.03.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні