Рішення
від 05.07.2022 по справі 560/1878/22
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/1878/22

РІШЕННЯ

іменем України

06 липня 2022 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Ковальчук О.К. розглянувши адміністративну справу за позовом селянського (фермерського) господарства "НАДІЯ" до Ярмолинецької селищної ради про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Селянське (фермерське) господарство "НАДІЯ" звернулося до суду з позовом до Ярмолинецької селищної ради, у якому просить визнати протиправним і скасувати рішення сімнадцятої сесії Ярмолинецької селищної ради VIII скликання від 22.12.2021 №54 "Про розгляд заяви СФГ "НАДІЯ" про відмову в затверджені проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,3653га в оренду селянському (фермерському) господарству "НАДІЯ" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер: 6825885200:03:017:0009, та зобов`язати Ярмолинецьку селищну раду розглянути на найближчій сесії заяву селянського (фермерського) господарства "НАДІЯ" про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, на якій прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду селянському (фермерському) господарству "НАДІЯ" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 3,3653га, кадастровий номер: 6825885200:03:017:0009.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що має у власності господарські приміщення на земельній ділянці комунальної власності Ярмолинецької селищної ради, і що з метою оформлення прав на цю земельну ділянку розпочало процедуру відведення земельної ділянки в оренду. Вказує, що наказом від 20.04.2016 №22-9291-СГ Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надало дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду. На підставі зазначеного наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду позивачу. Рішенням від 29.11.2021 у справі №560/12873/21, яке набрало законної сили 30.12.2021, Хмельницький окружний адміністративний суд зобов`язав Ярмолинецьку селищну раду розглянути заяву селянського (фермерського) господарства "НАДІЯ" про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 3,3653га, кадастровий номер: 6825885200:03:017:009, та прийняти рішення відповідно до вимог Земельного кодексу України та ст.ст. 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". На виконання зазначеного рішення суду Ярмолинецька селищна рада прийняла рішення від 22.12.2021 №54 "Про розгляд заяви СФГ "НАДІЯ", яким відмовила позивачу в затвердженні проекту землеустрою, оскільки сформована земельна ділянка порушує Державні будівельні норми (відстань до сусідніх будівель становить 1 метр); окрім того, в зазначеному рішенні відповідача вказано, що селищною радою розглянуто колективне звернення жителів с. Вихилівка, яке стосується дороги загального користування, що проходить сформованою проектом земельною ділянкою. Вважає зазначене рішення Ярмолинецької селищної ради протиправним. Просить позов задовольнити.

У відзиві на позовну заяву Ярмолинецька селищна рада вказує, що як орган місцевого самоврядування враховує думку всіх сторін і не може задовольнити заяву СФГ "НАДІЯ" про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, оскільки дозвіл на розроблення проекту землеустрою позивачу не надавала. Зазначає, що додатковою підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою є накладення земельних ділянок і відсутність передбаченої проектом землеустрою дороги. Вказує, що відмова в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду позивачу обґрунтована також наявністю спору щодо майна, яке розташоване на спірній земельній ділянці. Просить відмовити в задоволенні позовної заяви селянського (фермерського) господарства "НАДІЯ".

Ухвалою від 07.02.2022 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази у їх взаємному зв`язку та сукупності, суд встановив таке.

Наказом від 20.04.2016 №22-9291-СГ Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області надало дозвіл селянському (фермерському) господарству "НАДІЯ" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Правдівської сільської ради Ярмолинецького району Хмельницької області; орієнтовний розмір земельної ділянки: 5,0000га (6825885200:03:017); із цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського призначення (01.01).

На підставі зазначеного наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду селянському (фермерському) господарству "НАДІЯ" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, який погоджений висновком про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 25.02.2020 №1470/82-20.

Згідно з рішенням першої сесії Ярмолинецької селищної ради VIII скликання від 09.12.2020 №28 "Про початок реорганізації Правдівської сільської ради шляхом приєднання до Ярмолинецької селищної ради", Ярмолинецька селищна рада є правонаступником Правдівської сільської ради.

23.02.2021 до Ярмолинецької селищної ради надійшла заява селянського (фермерського) господарства "НАДІЯ" про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду на 49 років земельної ділянки з кадастровим номером: 6825885200:03:017:0009, площею 3,3653га.

05.08.2021 Ярмолинецька селищна рада VIII скликання прийняла рішення №74 "Про розгляд заяв громадян", яким вирішила довивчити та розглянути на черговому засіданні постійної комісії з питань земельних відносин, природокористування, планування території, будівництва, архітектури, охорони пам`яток, історичного середовища та благоустрою, зокрема, зазначену заяву селянського (фермерського) господарства "НАДІЯ".

Рішенням від 29.11.2021 у справі №560/12873/21, яке набрало законної сили 30.12.2021, Хмельницький окружний адміністративний суд зобов`язав Ярмолинецьку селищну раду розглянути заяву селянського (фермерського) господарства "НАДІЯ" про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 3,3653га, кадастровий номер: 6825885200:03:017:009, та прийняти рішення відповідно до вимог Земельного кодексу України та ст.ст.26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

На виконання зазначеного рішення суду 22.12.2021 Ярмолинецька селищна рада VIII скликання прийняла рішення №54 "Про розгляд заяви СФГ "НАДІЯ", яким відмовила позивачу в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,3653га та передачі її в оренду, із земель комунальної власності селищної ради, в категорії землі сільськогосподарського призначення, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код за КВЦПЗД-01.01), що розташована за адресою: Хмельницька область, Ярмолинецька селищна рада, за межами населеного пункту с. Вихилівка, кадастровий номер: 6825885200:03:017:0009. Підставою відмови слугували порушення Державних будівельних норм і колективне звернення жителів с. Вихилівка щодо дороги загального користування, яка проходить через сформовану в проекті земельну ділянку.

Вважаючи зазначене рішення Ярмолинецької селищної ради Хмельницької області протиправним, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Порядок передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, регулює стаття 124 Земельного кодексу України.

Частинами 1 і 2 статті 124 цього Кодексу передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (частина 3 статті 124 Земельного кодексу України).

Відповідно до статті 123 Земельного кодексу України в редакціях, чинних як на час отримання позивачем дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки в оренду, так і на час подання до Ярмолинецької селищної ради заяви про затвердження документації з землеустрою та передачу в оренду на 49 років земельної ділянки з кадастровим номером: 6825885200:03:017:0009, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Відповідно до частини 4 статті 123 Земельного кодексу України, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Згідно з частиною 6 статті 123 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом після отримання позитивного висновку такої експертизи, приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Частиною 12 статті 123 Земельного кодексу України визначено, що рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюється, зокрема, затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відповідно до частини 15 статті 123 Земельного кодексу України, підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Отже, статтею 123 Земельного кодексу України передбачена єдина підстава для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки невідповідність зазначеного проекту вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Вимоги до проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок встановлені статтями 186 і 186-1 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду позивачу для ведення товарного сільськогосподарського виробництва).

Так, згідно з частиною 6 статті 186 Земельного кодексу України, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до частини 1 статті 186-1 Земельного кодексу України, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з частиною 6 цієї статті, підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

Отже, перевірка проекту землеустрою на відповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації здійснюється на етапі його погодження.

Відповідно до пунктів 1, 2 частини 1 2 статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано.

Під час судового розгляду справи відповідачем не доведена наявність підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, які зазначені у статті 123 Земельного кодексу України.

Посилання відповідача в рішенні від 22.12.2021 №54 на порушення Державних будівельних норм суд вважає безпідставним, оскільки зі змісту статті 1 Закону України "Про будівельні норми" слідує, що будівельні норми нормативний акт, що встановлює вимоги до об`єкта будівництва, та не поширюється на земельні правовідносини.

Суд також відхиляє як необґрунтоване та непідтверджене належними та допустимими доказами посилання відповідача в оскаржуваному рішенні на розгляд Ярмолинецькою селищною радою колективного звернення жителів с. Вихилівка, яке стосується дороги загального користування, що проходить сформованою земельною ділянкою.

Посилання відповідача у відзиві на позовну заяву на наявність спору щодо майна, яке перебуває на спірній земельній ділянці, суд не бере до уваги, оскільки зазначена обставина не була підставою відмови позивачу в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду.

Враховуючи викладене, вимогу позивача про визнання протиправним і скасування рішення сімнадцятої сесії Ярмолинецької селищної ради VIII скликання від 22.12.2021 №54 "Про розгляд заяви СФГ "НАДІЯ" слід задовольнити.

Вирішуючи вимогу позивача про зобов`язання відповідача розглянути на найближчій сесії заяву позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення в оренду спірної земельної ділянки, і прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою, суд враховує таке.

Положеннями пункту 31 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що питання регулювання земельних відносин відповідно до Закону вирішуються виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Стаття 59 цього Закону визначає, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Виходячи з наведених правових норм, рішення про затвердження або відмову у затвердженні проекту землеустрою належить до виключних повноважень міської ради шляхом прийняття відповідних рішень на пленарному засіданні. Рішення, дії або бездіяльність міської ради про затвердження або відмову у затвердженні проекту землеустрою, надання земельних ділянок, залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11.03.1980 на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною третьою статті 2 КАС України критеріям, за загальним правилом, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було би порушено принцип розподілу влади.

Водночас, зобов`язання відповідача прийняти конкретне рішення, як і будь-які інші способи захисту, застосовується лише за наявності необхідних підстав, із урахуванням фактичних обставин справи.

Суд не може вирішувати питання, віднесені до компетенції органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, зокрема, про передачу земельних ділянок у постійне користування, оренду, укладення чи поновлення договору оренди земельної ділянки, зміну цільового призначення землі. Тобто суди не можуть підміняти інші органи влади та зобов`язувати уповноважений орган прийняти рішення визначеного судом змісту.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 11.09.2018 у справі №712/10864/16-а.

Таким чином, вимоги позивача в частині зобов`язання Ярмолинецької селищної ради прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду позивачу, не підлягають задоволенню.

Тому для забезпечення ефективного захисту прав позивача суд вважає за необхідне зобов`язати Ярмолинецьку селищну раду на найближчому пленарному засіданні сесії повторно розглянути заяву селянського (фермерського) господарства "НАДІЯ" про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду селянському (фермерському) господарству "НАДІЯ" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 3,3653га, кадастровий номер: 6825885200:03:017:0009, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

Враховуючи викладене, позовні вимоги необхідно задовольнити частково.

У зв`язку з частковим задоволенням позовних вимог, сплачений позивачем судовий збір необхідно стягнути з відповідача пропорційно до задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позовну заяву задовольнити частково.

Визнати протиправним і скасувати рішення сімнадцятої сесії Ярмолинецької селищної ради VIII скликання від 22.12.2021 №54 "Про розгляд заяви СФГ "НАДІЯ".

Зобов`язати Ярмолинецьку селищну раду на найближчому пленарному засіданні сесії повторно розглянути заяву селянського (фермерського) господарства "НАДІЯ" про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду селянському (фермерському) господарству "НАДІЯ" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 3,3653га, кадастровий номер: 6825885200:03:017:0009, із урахуванням правової оцінки, наданої судом у цьому рішенні.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь селянського (фермерського) господарства "НАДІЯ" судовий збір у розмірі 2481,00грн за рахунок бюджетних асигнувань Ярмолинецької селищної ради.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:селянське (фермерське) господарство "НАДІЯ" (с. Вихлівка, Ярмолинецький район, Хмельницька область, 32130 , код ЄДРПОУ - 14175364) Відповідач:Ярмолинецька селищна рада (пл. 600-річчя Ярмолинець, будинок 1, смт Ярмолинці, Хмельницька область, 32100 , код ЄДРПОУ - 05399248)

Головуючий суддя О.К. Ковальчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.07.2022
Оприлюднено08.07.2022
Номер документу105106382
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —560/1878/22

Рішення від 27.07.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 17.07.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Рішення від 05.07.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Ковальчук О.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні