ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"27" червня 2022 р. м. Житомир Справа № 906/1320/21
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Маріщенко Л.О.
секретар судового засідання: Малярчук Р.А.
за участю представників сторін:
від позивача: Спесивцев В.В. - ордер від 07.12.2021 ( в режимі відеоконференції)
від відповідача: Матківська О.Г.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Фермерського господарства "Олгрис"
до Андрушківської сільської ради Житомирського району Житомирської області
про визнання протиправним та скасування рішення, визнання укладеною додаткової угоди
Фермерське господарство "Олгрис" звернулось до Господарського суду Житомирської області з позовною заявою, в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Андрушківської сільської ради Житомирської області №649 від 19.10.2021;
- визнати укладеною між Андрушківською сільською радою та ФГ "Олгрис" додаткову угоду до договору оренди землі №97 від 05.03.2012, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Попільнянському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.03.2012 за №182470004001851, право оренди за яким зареєстровано за ФГ "Олгрис" на той самий строк і на тих самих умовах в редакції, викладеній у прохальній частині позовної заяви.
Підставами позовних вимог є відмова Андрушківської сільської ради Житомирської області в поновленні договору оренди землі №97 від 05.03.2012 та підписанні додаткової угоди до договору. На думку фермерського господарства, рішення Андрушківської сільської ради №649 від 19.10.2021 порушує переважне право позивача на поновлення договору оренди землі з посиланням на ст. ст. 32-2, 33 Закону України "Про оренду землі", абзац 4 розділу ІХ Перехідних положень Закону України "Про оренду землі" (в редакції Закону України №340-ІХ від 05.12.2019), а також на ст. ст. 5,7,8 Закону України "Про фермерське господарство" (в редакції, чинній на час укладання договору оренди землі).
Ухвалою суду від 13.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 906/1320/21 за правилами загального позовного провадження.
10.01.2022 відповідач надав суду відзив на позовну заяву у якому зазначив, що 05.03.2012між Попільнянською районною державною адміністрацією та фізичною особою ОСОБА_1 було укладено договір оренди землі №97 за яким було передано останньому в оренду земельну ділянку площею 46,1688 га.
02.02.2021 до вказаного договору були внесені зміни та доповнення, а саме було замінено сторону орендодавця, з Попільнянської районної державної адміністрації на Андрушківську сільську раду, змінено розмір орендної плати та нормативно-грошову оцінку земельної ділянки .
Вказана додаткова угода набрала чинності з моменту її державної реєстрації, тобто з 25.03.2021.
Таким чином, враховуючи той факт, що до договору оренди землі від 05.03.2012 були внесені зміни від 02.02.2021, тобто після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", а тому, в даному випадку, поновлення договорів оренди землі відбувається за правилами ст. 33 ЗУ "Про оренду землі" та ст. 126-1 Земельного кодексу України.
Частина 3 ст. 33 ЗУ "Про оренду землі" передбачає, що до листа-повідомлення про укладання договору оренди землі на новий строк орендар додає проект договору, проте позивачем було додано не проект договору землі, а додаткову угоду, яка в даній ситуації не передбачена діючим законодавством України.
Крім того, як зазначає відповідач додаткова угода до договору укладена між Анрушківською сільською радою та фізичною особою ОСОБА_1 .
21.09.2021 ФГ "Олгрис" звернулося до Андрушківської сільської ради з листом-повідомлення про поновлення договору оренди землі, з проектом додаткової угоди, згідно з якими просить поновити дію договору на тих самих умовах і на той самий строк.
Рішенням Андрушківської сільської ради від 19.10.2021 №641 було відмовлено ФГ "Олгрис" у поновленні договору оренди землі та підписанні додаткової угоди, так як жодних договорів оренди землі та додаткових угод до договорів оренди землі між Андрушківською сільською радою та Фермерським господарством "Олгрис" укладено не було.
Крім того, 04.11.2021 Андрушківська сільська рада своїм рішенням № 691 вирішила передати 14.03.2022, в постійне користування КП "Андрушки" Андрушківської сільської ради, земельну ділянку, яка є предметом даного позову.
Враховуючи викладене, відповідач просить відмовити у задоволенні позову.
10.01.2022 від відповідача до суду надійшло клопотання про зупинення провадження у справі №906/1320/21 до набрання законної сили рішень суду у справах №240/12940/21, 240/12863/21, 240/12924/21, 240/12929/21, 240/12935/21, 240/12859/21, 240/12922/21, які перебувають у провадженні Житомирського окружного адміністративного суду.
В судовому засіданні 13.01.2022 судом протокольною ухвалою, відмовлено в задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі.
25.01.2022 від позивача надійшла відповідь на відзив у якій не погоджується із позицією відповідача та вказує на те, що приписи ст. Закону №161-XIVу новій редакції з назвою "переважне право орендаря на укладання договору оренди землі на новий строк" незастосовуються до поновлення договорів оренди землі.
Договір оренди підписано сторонами та зареєстровано у відділі Держкомзему у Попільнянському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.03.2012 за № 182470004001851. тому вважається укладеним.
Тому в даному випадку, на думку позивача, правові підстави поновлення договору оренди землі визначаються статтею 33 ЗУ "Про оренду землі" (редакції до змін, які набрали чинності 16.07.2020), яка фактично об`єднує два випадки пролонгації договору оренди землі.
При цьому позивач звертає увагу, що єдиною підставою у оскаржуваному рішенні є те, що вказана земельна ділянка, відповідно до договору оренди землі №97 від 05.03.2012 та додаткової угоди до договору від 02.02.2021 передана в оренду фізичній особі - ОСОБА_1 , а тому сторонами договору є Андрушківська сільська рада та ОСОБА_1 .
02.02.2022 від відповідача до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив у яких позов не визнає та просить відмовити в його задоволенні.
Ухвалою суду від 22.02.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу №906/1320/21 до судового розгляду по суті.
В судовому засіданні представник позивача позов підтримав.
Представник відповідача позов не визнає та просить відмовити у його задоволенні.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, проаналізувавши наявні у справі докази у сукупності та давши їм відповідну правову оцінку, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням Попільнянської районної державної адміністрації Житомирської області від 01.03.2012 № 116 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 119,5688 га з метою передачі в користування на умовах оренди терміном на 10 років ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства на території Харліївської сільської ради та вирішено передати ОСОБА_1 земельні ділянки загальною площею 119,5688 га у користування на умовах оренди терміном на 10 років для ведення фермерського господарства.
На підставі вказаного розпорядження від 01.03.2012 №116 між Попільнянською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди землі № 97 від 05.03.2012, за ким орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться на території Харліївської сільської ради.
Відповідно до п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 46,1688 га, в тому числі ріллі - 46, 1688 га .
Земельна ділянка передається в оренду без будівель та споруд ( п. 4 договору).
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 192 046,24 грн з урахуванням коефіцієнта індексації 1,756 (п. 5 договору).
Пунктом 8 договору передбачено, що договір укладено на 10 років. Після закінчення строку договору оренди орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Згідно п. 9 орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі 3% від нормативно-грошової оцінки у розмірі 35 761,39 грн всього у рік.
Земельна ділянка передається в оренду для ведення фермерського господарства ( п. 15 договору).
відповідно до п. 36 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи - орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору ( п. 39 договору).
Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації ( п. 43 договору).
Договір зареєстровано у відділі Держкомзему у Попільнянському районі про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.03.2012 за №18470004001851.
02.02.2021 на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Житомирській області №6-1959/14-18-СГ від 06.06.2018 "Про передачу земельної ділянку державної власності у комунальну власність" між Андрушківською сільською радою та ОСОБА_1 було укладено додаткову угоду до договору оренди землі №97 від 05.03.2012.
Вказаною угодою було змінено заміну сторони орендодавця по вказаному договору оренди землі на Андрушківську сільську раду, зазначено кадастровий номер земельної ділянки № 1824787800:02:000:7348, збільшена нормативно-грошова оцінка земельної ділянки до 1 673 234,48 грн, а також змінено розмір орендної плати.
ФГ "Олгрис" зареєстроване як суб`єкт господарювання 04.03.2012, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесені відомості за № 1 297 102 0000 003413.
Згідно з пунктам 6.1 Статуту ФГ "Олгрис" засновником господарства є ОСОБА_1 .
Відповідно до п. 4.3 Статуту ФГ "Олгрис" до складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) входить, зокрема, право користування на умовах оренди земельною ділянкою площею 46,1688 га, кадастровий номер 1824787800:02:000:7348, цільовим призначенням для ведення фермерського господарства згідно договору оренди землі №97 від 05.03.2012, укладеного між ОСОБА_1 та Попільнянською районною державною адміністрацією із змінами та доповненнями.
Пунктом 5.1 Статуту ФГ "Олгрис" передбачено, що для реалізації мети та предмету своєї діяльності, господарство користується земельними ділянками сільськогосподарського призначення загальною площою 197,6403 га, в тому числі риллі 197,6403га. Вказані земельні ділянки передані засновнику для ведення фермерського господарства на підставі договорів оренди землі, укладених засновником з Попільнянською районною державною адміністрацією Житомирської області, зокрема, № 97 від 05.03.2012, загальною площею 46,1688 га, в т.ч. рілля - 46,1688 га.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку орендарем спірної ділянки значиться ФГ "Олгрис".
Також, з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права станом на час формування витягу - 28.08.2021 орендарем земельної ділянки з кадастровим номером 1824787800:02:000:7348 на підставі договору оренди землі №97 від 05.03.2012, відомостей з ДЗК, додаткової угоди до договору оренди від 02.02.2021, наказу ГУД у Житомирській області "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність" від 06.06.2018 №6-1956/14-18-СГ, постанови ВП Верховного суду № 927/79/19 від 30.06.2020, статуту ФГ "Олгрис", значиться Фермерське господарство "Олгрис".
21.09.2021 ФГ "Олгрис" звернулося до Андрушківської сільської ради з листом-повідомленням за №163 про поновлення договору оренди землі, у якому зважаючи на переважне право на поновлення договору оренди № 97 від 05.03.2012 та у зв`язку із закінченням строку на який його було укладено, як орендар земельної ділянки за кадастровим номером 1824787800:02:000:7348 просить укласти додаткову угоду про продовження (поновлення) його дії на тих самих умовах і на той самий строк.
Також, до вказаного листа-повідомлення був доданий проект додаткової угоди про продовження (поновлення) договору оренди землі №97 від 05.03.2012.
26.10.2021 Андрушківська сільська рада направила на адресу позивача лист, у якому зазначила, що нею розглянутий лист-повідомлення про поновлення договору оренди та направляє рішення 11 сесії VIII скликання за №649.
Відповідно до рішення Андрушківської сільської ради Житомирської області 11 сесії VIII скликання за №649 від 19.10.2021 ФГ "Олгрис" відмовлено в поновленні договору оренди землі №97 від 05.03.2012 та підписанні додаткової угоди до вказаного договору у зв`язку з тим, що між Андрушківською сільською радою та Фермерським господарством "Олгрис" відсутні договірні зобов`язання з приводу користування земельною ділянкою площею 46,1688 га, кадастровий номер 1824787800:02:000:7348, так як вказана земельна ділянка, відповідно до договору оренди землі №97 від 05.03.2021 та додаткової угоди до договору від 02.02.2021 передана в оренду фізичній особі ОСОБА_1 , а тому, сторонами договору є Андрушківська сільська рада та ОСОБА_1 .
Ураховуючи відмову відповідача, позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Андрушківської сільської ради Житомирської області №649 від 19.10.2021 "Про відмову фермерському господарству "Олгрис" в поновленні договору оренди землі №97 від 05.03.2012 та підписанні додаткової угоди" та визнати укладеною між Андрушківською сільською радою та ФГ "Олгрис" додаткову угоду до договору оренди землі №97 від 05.03.2012.
Розглядаючи спір по суті, господарський суд враховує таке.
Договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13 Закону).
Укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону (ч. 2 ст. 16 Закону).
Строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років. Дата закінчення дії договору оренди обчислюється від дати його укладення. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації такого права. При передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років (ч. 1, 3 ст. 19 Закону).
Договір оренди землі припиняється в разі, зокрема, закінчення строку, на який його було укладено (ч. 1 ст. 31 Закону).
Поновлення договорів оренди землі здійснюється в порядку, передбаченому статтею 126-1 Земельного кодексу України (ст. 32-2 Закону).
Водночас, відповідно до абз. 4 розділу IX Перехідних положень Закону України "Про оренду землі" (в редакції Закону України №340-IX від 05.12.2019), правила, визначені статтею 126-1 Земельного кодексу України щодо поновлення договорів оренди землі, поширюються на договори оренди землі, укладені або змінені після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", а поновлення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності зазначеним Законом, здійснюється на умовах, визначених такими договорами, за правилами, чинними на момент їх укладення.
Положеннями ст. 33 Закону України "Про оренду землі", які діяли станом на дату укладення договору засновником Фермерського господарства Олгрис" - гр. ОСОБА_1 (05.03.2012), визначались такі умови поновлення договору оренди землі:
" Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію".
До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.
При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.
Орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Статтею 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до ст. 4 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні здійснюється, зокрема, на принципі колегіальності.
Згідно з п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, які розглядаються виключно на пленарному засіданні ради.
У ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
Відповідно до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Відповідно до статті 512 Цивільного кодексу України кредитор у зобов`язанні може бути замінений також в інших випадках, встановлених законом.
Згідно із частинами першою та другою статті 1 Закону України від 19 червня 2003 року № 973-IV «Про фермерське господарство» (далі - Закон № 973-IV) фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, у тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, відповідно до закону. Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім`ї, відповідно до закону.
За положеннями частини четвертої статті 1 Закону № 973-IV фермерське господарство підлягає державній реєстрації як юридична особа. Фермерське господарство діє на основі установчого документа (для юридичної особи - статуту). В установчому документі зазначаються найменування господарства, його місцезнаходження, адреса, предмет і мета діяльності, порядок формування майна (складеного капіталу), органи управління, порядок прийняття ними рішень, порядок вступу до господарства та виходу з нього та інші положення, що не суперечать законодавству України.
Згідно зі статтею 8 Закону № 973-IV фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.
Відповідно до частини першої статті 12 Закону № 973-IV землі фермерського господарства можуть складатися із, зокрема, земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.
Згідно зі статтею 19 Закону № 973-IV до складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) можуть входити: будівлі, споруди, облаштування, матеріальні цінності, цінні папери, продукція, вироблена господарством в результаті господарської діяльності, одержані доходи, інше майно, набуте на підставах, що не заборонені законом, право користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будівлями, спорудами, обладнанням, а також інші майнові права (в тому числі на інтелектуальну власність), грошові кошти, які передаються членами фермерського господарства до його складеного капіталу.
Відповідно до частини другої статті 20 Закону № 973-IV майнові права, що входять до складеного капіталу фермерського господарства, передаються йому на визначений у статуті термін.
З наведених норм права вбачається, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію на земельних ділянках, наданих їм в оренду для ведення фермерського господарства. При цьому фермерське господарство створюється після набуття громадянином, який виявив бажання створити фермерське господарство, права користування земельною ділянкою. Землі фермерського господарства складаються, у тому числі із земельних ділянок, що використовується ним на умовах оренди. Право користування такими земельними ділянками зазначається в його статуті, який має містити відомості про земельну ділянку, а також термін, на який передається це майнове право.
Отже, в силу наведених вище норм права після укладення громадянином договору оренди земельної ділянки державної та комунальної власності для ведення фермерського господарства та створення цим громадянином фермерського господарства права й обов`язки орендаря такої земельної ділянки за договором оренди землі переходять від громадянина до фермерського господарства з дня проведення його державної реєстрації.
Після проведення державної реєстрації фермерського господарства та переходу до нього в силу вищенаведених норм Закону № 973-IV прав і обов`язків орендаря земельної ділянки за договором оренди землі таке господарство звертається до державного реєстратора для проведення державної реєстрації відповідного права оренди на підставі поданого ним договору оренди землі державної та комунальної власності, укладеного засновником цього фермерського господарства.
При цьому укладення з орендодавцем та подання державному реєстратору додаткової угоди до договору оренди землі про заміну орендаря з громадянина на фермерське господарство чинним законодавством України не передбачено, відповідно не є обов`язковим.
Вказана позиція викладена в постанові Великої палати Верховного суду у справі №927/79/19 від 30.06.2020.
Таким чином до ФГ "Олгрис" з моменту його державної реєстрації перейшли прав і обов`язків орендаря земельної ділянки за договором оренди землі №97 від 05.03.2012.
Як підтверджується матеріалами справи, право оренди на земельну ділянку за кадастровим номером 1824787800:02:000:7348 зареєстровано за ФГ "Олгрис".
Строк дії договору оренди землі від 05.03.2012, який зареєстровано від 13.03.2012 №18470004001851, закінчується 13.03.2022.
ФГ "Олгрис", як орендар, своєчасно звернувся до орендодавця з листом-повідомленням від 21.09.2021 за №163 до орендодавця про поновлення договору оренди №97 від 05.03.2012.
До листа - повідомлення додано проект додаткової угоди до договору оренди землі.
Однак, рішенням Андрушківської сільської ради Житомирської області 11 сесії VIII скликання за №649 від 19.10.2021 ФГ "Олгрис" відмовлено в поновленні договору оренди землі №97 від 05.03.2012 у зв`язку з тим, що між Андрушківською сільською радою та Фермерським господарством "Олгрис" відсутні договірні зобов`язання, так як спірна земельна ділянка, відповідно до договору оренди землі №97 від 05.03.2021 та додаткової угоди до договору від 02.02.2021 передана в оренду фізичній особі ОСОБА_1 .
Проте, як зазначено вище, ФГ "Олгрис", з моменту його реєстрації, є належним орендарем за договором №97 від 05.03.2012, а тому відмова Андрушківської сільської ради у поновленні договору оренди з викладених у рішенні №649 від 19.10.2021 підстав є протиправною, необґрунтованою та суперечать чинному законодавству, тому рішення сільської ради підлягає скасування.
При цьому суд дійшов висновку про наявність підстав для захисту прав Фермерського господарства "Олгрис" на поновлення договору оренди землі №97 від 05.03.2012 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до нього, що є ефективним способом захисту порушеного права позивача.
Згідно зі ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно зі ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
За правилами ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Враховуючи вищевикладене, в процесі повного і всебічного з`ясування обставин, господарський суд дійшов висновку щодо задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Судовий збір відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається на відповідача.
Керуючись статтями 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2.Визнати протиправним та скасувати рішення Андрушківської сільської ради Житомирської області №649 від 19.10.2021 "Про відмову фермерському господарству "Олгрис" в поновленні договору оренди землі №97 від 05.03.2012 та підписанні додаткової угоди".
3.Визнати укладеною між Андрушківською сільською радою та ФГ "Олгрис" додаткову угоду до договору оренди землі №97 від 05.03.2012, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Попільнянському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.03.2012 за №182470004001851, право оренди за яким зареєстровано за ФГ "Олгрис" на той самий строк і на тих самих умовах в наступній редакції:.
" ДОДАТКОВА УГОДА до договору оренди землі №97 від 05.03.2012 року
с. Андрушки
Орендодавець: Андрушківська сільська рада, в особі сільського голови Матківської Олени Генріхівни, яка діє на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рішення №2 першої сесії восьмого скликання від 19 листопада 2020 року Андрушківської сільської ради. Наказу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області №6- 1959/14-18-СГ від 06.06.20213р. «Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність», з однієї сторони, та
Орендар: Фермерське господарство «Олгрис» в особі керівника Розгон Олени Олександрівни, яка діє на підставі Статуту, з другої сторони
в подальшому іменовані - «Сторони», уклали цю Додаткову угоду до Договору оренди землі (земельної ділянки площею 46,1688 га, кадастровий номер 1824787800:02:000:7348) №97 від 05.03.2012 року, зареєстрованого у відділі Держкомзему у Попільнянському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 13.03.2012 року за №182470004001851 про наступне:
1.Сторони прийшли до згоди поновити Договір оренди землі №97 від 05.03.2012 року, право оренди по якому зареєстровано за ФГ «Олгрис» (код ЄДРПОУ 38047176) та продовжити строк його дії на 10 (десять) років.
2.Усі інші положення Договору оренди залишаються без змін.
3.Дана Додаткова угода є невід`ємною частиною Договору оренди і набирає чинність з моменту її підписання Сторонами. Право оренди згідно даної Додаткової угоди підлягає реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
МІСЦЕЗНАХОДЖЕННЯ І РЕКВІЗИТИ СТОРІН
Орендодавець: Андрушківська сільська рада
Код ЄДРПОУ 04347232
13543, Житомирська обл., Попільнянський
р-н., с. Андрушки, вул. Шкільна, 1
О.Г. Матківська
Орендар: Фермерське господарство «Олгрис»
Код ЄДРПОУ 38047176
13543, Житомирська обл., Попільнянський р-н,
село Андрушки, вулиця Жарки, будинок 11
О.О. Розгон"
4. Стягнути з Андрушківської сільської ради Житомирського району Житомирської області (13543, Житомирська обл., Попільнянський р-н., с. Андрушки, вул. Шкільна, 1,код ЄДРПОУ 04347232 на користь Фермерського господарства "Олгрис" (13543, Житомирська обл., Попільнянський р-н,село Андрушки, вулиця Жарки, будинок 11,код ЄДРПОУ 38047176) - 4 540,00 грн судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 07.07.22
Суддя Маріщенко Л.О.
Віддрукувати:
1- в праву
2-3 - сторонам (рек)
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2022 |
Оприлюднено | 08.07.2022 |
Номер документу | 105126042 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні