Рішення
від 05.07.2022 по справі 120/11262/21-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

06 липня 2022 р. Справа № 120/11262/21-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді:Томчука А.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Панасюк В.В.

позивача: ОСОБА_1

відповідача: Басіста К.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій

до: Хоменківського закладу дошкільної освіти Джуринської сільської ради

про: застосування заходів реагування у сфері державного нагляду

ВСТАНОВИВ:

Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі - ГУ ДНС у Вінницькій області, позивач) звернулось в суд з адміністративним позовом до Хоменківського закладу дошкільної освіти Джуринської сільської ради (далі - відповідач) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Обґрунтовуючи заявлені вимоги представник позивача зазначив, що з 07 по 11 червня 2021 року позивачем здійснено перевірку Хоменківського закладу дошкільної освіти Джуринської сільської ради у сфері дотримання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки. За результатами перевірки складено Акт від 11.06.2021 за №79, в якому зафіксовані численні порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки. Позивач зазначає, що зауважень чи заперечень щодо змісту Акта перевірки від відповідача не надходили.

Позивач наголошує, що виявлені порушення є грубими та створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей. Відтак для вирішення питання про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду контролюючий орган звертається до суду з адміністративним позовом.

Ухвалою від 20.09.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено її розгляд здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін в порядку визначеному статтею 262 КАС України.

23.11.2021 від відповідача на адресу суду надійшли пояснення щодо позову, зокрема щодо виконання ряду заходів згідно винесеного суб`єктом владних повноважень припису.

Ухвалою від 25.11.2021 вирішено розгляд справи проводити в судовому засіданні з повідомленням учасників справи. Призначено судове засідання у справі на 14.12.2021.

Ухвалою від 14.12.2021, постановленою без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання, розгляд справи відкладено на 27.01.2022.

27.01.2022 розгляд справи відкладено на 21.02.2022.

21.02.2022 розгляд справи відкладено на 23.03.2022.

Ухвалою від 23.03.2022 задоволено клопотання представника позивача та відкладено судовий розгляд справи на іншу дату.

В подальшому, сторін повідомлено шляхом направлення судових повісток про дату наступного судового засідання у справі.

Ухвалою від 30.05.2022 відкладено судове засідання у справі на 06.07.2022.

В судовому засіданні 06.07.2022 представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги у повному обсязі та надав пояснення, що відтворюють зміст позовної заяви.

Представник відповідача вказала суду, що відповідачем вживаються заходи для виконання вимог припису ГУ ДНС у Вінницькій області, однак у зв`язку відсутністю належного фінансування на потреби Хоменківського закладу дошкільної освіти, станом на дату розгляду цієї справи, порушення встановлені позивачем у повному обсязі не усунуті.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали адміністративної справи, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.

Згідно з вимогами ст.6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" №877-V у період з 13 по 17 січня 2020 року здійснено перевірку будівлі закладу дошкільної освіти Хоменківського закладу дошкільної освіти Джуринської сільської ради за адресою: Вінницька область, Жмеринський район, с. Хоменки, вул. І. Цурканя, 49. За результатами перевірки складено припис від 17.01.2020 №17, яким встановлено термін виконання виявлених порушень до 30 червня 2020 року.

Згідно з вимогами статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" №877-V з 7 по 11 червня 2021 року здійснено перевірку будівлі закладу дошкільної освіти Хоменківського закладу дошкільної освіти Джуринської сільської ради за адресою: Вінницька область, Жмеринський район, с. Хоменки, вул. І. Цурканя, 49.

За результатами перевірки складено Акт від 11.06.2021 №79, в якому зафіксовані порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:

1. п.2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ (Правил пожежної безпеки в Україні) Дерев`яні конструкції горищних приміщень не оброблено вогнетривким розчином;

2. п.2.37 глави 2 ІІІ ППБУ Евакуаційні двері із першого та другого поверху будівлі забиті на цвяхи та закладені меблями;

3. п.16 розділу ІІ ППБУ Посадові особи не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки;

4. п.1.21 глави 1 розділу IV ППБУ Відсутні пристрої захисту від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів, відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд";

5. п.1.2 глави 1 розділу V ППБУ Будівлю приміщення не обладнано системою протипожежного захисту;

6. п.1.20 глави 1 розділу IV ППБУ не надано протоколи заміру опору ізоляції щодо проведеної перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

7. п.3.6 глави 3 розділу V ППБУ Територія, будівля та приміщення не забезпечені у повній мірі первинними засобами пожежегасіння: сертифікованими вогнегасниками;

8. п.3 глави 3 розділу V ППБУ пожежний щит не доукомплектований відповідним пожежним інвентарем;

9. п.1 ст.57 КЦЗУ, пп.8.16 п.4.9 ДБН В 2.5-77:2014 Котельня влаштована у підвальному приміщенні.

Припис від 17.01.2020 317 та Акт перевірки від 11.06.2021 №79 вручено директору Хоменківського закладу дошкільної освіти Джуринської сільської ради Басісті К.О. Зауважень чи заперечень щодо Акту перевірки до ГУ ДНС у Вінницькій області не надходило.

Також, 11.06.2021 за результатами перевірки до адміністративної відповідальності директора Хоменківського закладу дошкільної освіти Джуринської сільської ради. Штраф сплачено добровільно, постанова про накладення штрафу не оскаржувалася, отже керівник визнав вчинення порушень вимог пожежної безпеки.

На переконання позивача, станом на 11.06.2021 будівля Хоменківського закладу дошкільної освіти Джуринської сільської ради експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в Акті перевірки від 11.06.2021 №79, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей, що і стало підставою для звернення з цим позовом до суду.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить із наступного.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V).

Статтею 1 Закону № 877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до статті 4 Закону № 877-V, державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до статті 1 КЦЗ України, цей правовий акт регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Відповідно до статей 64, 65 та 66 КЦЗ України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Такий нагляд уповноважений здійснювати і позивач у справі - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, як територіальний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, уповноваженої чинним законодавством на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Згідно із пунктом 12 частини 1 статті 67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 1 статті 68 КЦЗ України визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Так, судом встановлено, що у ході перевірки будівлі Хоменківського закладу дошкільної освіти Джуринської сільської ради на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері пожежної безпеки виявлені численні порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

В силу частини 2 статті 68 КЦЗ України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Статтею 70 КЦЗ України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Частиною 2 статті 70 КЦЗ України визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

З аналізу викладених положень закону слідує, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, якщо такі порушення створюють загрозу для життя та здоров`я людей.

При цьому, правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні.

Як вказує позивач та слідує із матеріалів справи, станом на 11.06.2021 будівля Хоменківського закладу дошкільної освіти Джуринської сільської ради експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в Акті перевірки від 11.06.2021 №79 які створюють реальну загрозу життю й людей, а саме:

- відсутність системи протипожежного захисту перешкоджає швидкому виявленню та гасінню пожежі, повідомленню (оповіщенню) про неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виникнення пожежі;

- відсутність вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій сприяє швидкому розповсюдженню пожежі, а в результаті може призвести до обвалення конструкцій, що створює загрозу життю й здоров`ю персоналу та осіб, задіяних в гасінні пожежі;

- улаштування котельні в підвальному приміщені створює небезпеку вибуху та руйнування несучих конструкцій будівлі;

- порушення правил пожежної безпеки щодо утримання шляхів евакуації створює небезпечні умови для евакуації людей у разі виникнення небезпечної події на об`єкті;

- відсутність блискавкозахисту створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії;

- відсутність (недостатність) на об`єкті первинних засобів пожежегасіння унеможливлює здійснення своєчасної ліквідації пожежі на початковій стадії.

Суд враховує, що під загрозою життю та здоров`ю людей необхідно розуміти виникнення умов, за якими подальше продовження діяльності підприємства, установи, організації, виконання робіт або експлуатація об`єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди громадянам, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.

Враховуючи встановлені обставини справи, суд погоджується з доводами позивача, що будівля Хоменківського закладу дошкільної освіти Джуринської сільської ради експлуатуються з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей, дітей вихованців цього закладу освіти.

При цьому, в матеріалах справи відсутні докази та документи, які б спростовували виявлені Головним управлінням ДСНС України у Вінницькій області порушення, зазначені в акті перевірки, або свідчили про усунення вказаних порушень у повному обсязі.

Також судом враховуються пояснення відповідача щодо часткового усунення виявлених порушень та щодо неможливості на даний час повного усунення порушень у сфері пожежної безпеки, зокрема щодо улаштування котельні в приміщенні відмінному від підвального приміщення закладу.

Таким чином, заявлені позовні вимоги про застосування до Хоменківського дошкільного навчального закладу Джуринської сільської ради заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Хоменківського дошкільного навчального закладу Джуринської сільської ради за адресою: Вінницька область, Шаргородський район, с. Хоменки, вул. Цурканя Івана, 49, шляхом відключення від джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощити та вхідні двері будівлі, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в Акті перевірки від 11.06.2021 №79, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, підлягають задоволенню.

Разом із тим, суд вважає за доцільне роз`яснити відповідачу, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень. Такий захід реагування не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 05.12.2018 року по справі № 826/13896/16, від 05.02.2020 по справі № 160/1739/19, від 27.02.2020 по справі № 560/2619/19, від 15.04.2021 по справі №580/832/20.

За змістом статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Частиною 4 статті 43 Конституції України кожному гарантовано право на належні, безпечні і здорові умови праці.

З огляду на викладене, перевіривши доводи представника позивача, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтримку заявлених позовних вимог, суд приходить до переконання, що адміністративний позов належить задовольнити.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує на наступне.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

За таких обставин, беручи до уваги відсутність витрат суб`єкта владних повноважень пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстав для стягнення з відповідача судових витрат немає.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити.

Застосувати до Хоменківського дошкільного навчального закладу Джуринської сільської ради заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Хоменківського дошкільного навчального закладу Джуринської сільської ради за адресою: Вінницька область, Шаргородський район, с. Хоменки, вул. Цурканя Івана, 49, шляхом відключення від джерела електроживлення, накладення печаток на розподільчі електрощити та вхідні двері будівлі, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в Акті перевірки від 11.06.2021 №79, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (вул. 600-річчя, 11, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 38635397)

Відповідач: Хоменківський заклад дошкільної освіти Джуринської сільської ради (вул. Цурканя Івана, 49, с. Хоменки, Вінницька область, 23544, код ЄДРПОУ 26421822)

Повний текст рішення складено та підписано суддею 07.07.2022

Суддя Томчук Андрій Валерійович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.07.2022
Оприлюднено15.08.2022
Номер документу105128536
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —120/11262/21-а

Ухвала від 12.12.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 29.11.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 14.11.2023

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Рішення від 05.07.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 29.05.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 22.03.2022

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 25.11.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

Ухвала від 20.09.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Томчук Андрій Валерійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні