Постанова
від 06.07.2022 по справі 580/1375/22
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 580/1375/22 Суддя (судді) першої інстанції: Віталіна ГАЙДАШ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 липня 2022 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

Судді-доповідача Кузьмишиної О.М.,

суддів: Костюк Л.О., Пилипенко О.Є.,

розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Смілянської міської ради на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2022 року у справі за адміністративним позовом Заступника керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави до Смілянської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Навчально-виховний комплекс «Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер» Смілянської міської ради Черкаської області, про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Смілянської міської ради, у якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та будівлі, а також земельну ділянку Навчально-виховного комплексу «Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер» Смілянської міської ради Черкаської області за адресою: вул. Героїв Небесної Сотні, 16, м. Сміла, Черкаська обл., 20701;

- зобов`язати відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Навчально-виховного комплексу «Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер» Смілянської міської ради Черкаської області за адресою: вул. Героїв Небесної Сотні, 16, м. Сміла, Черкаська обл., 20701;

- зобов`язати відповідача вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на приміщення та будівлі Навчально-виховного комплексу «Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер» Смілянської міської ради Черкаської області за адресою: вул. Героїв Небесної Сотні, 16, м. Сміла, Черкаська обл., 20701.

Позов обґрунтовано тим, що на приміщення та будівлі, а також земельну ділянку Навчально-виховного комплексу «Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер» Смілянської міської ради Черкаської області за адресою: вул. Героїв Небесної Сотні, 16, м. Сміла, Черкаська обл., 20701, відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, що може у свою чергу призвести до негативних наслідків.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2022 року позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду першої інстанції, представником відповідача - Смілянської міської ради подано апеляційну скаргу, в якій останній просить суд скасувати рішення з мотивів неповного з`ясування обставин, що мають значення для справи, невідповідності висновків суду першої інстанції таким обставинам, а також у зв`язку з порушенням норм процесуального права.

Обґрунтовуючи апеляційну скаргу, апелянт зазначає, що Навчально-виховний комплекс «Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер» Смілянської міської ради Черкаської області перебуває у комунальній власності, є окремою юридичною особою, має самостійний баланс, самостійне ведення бухгалтерського обліку, рахунки в банківських установах, органах державного казначейства, печатку, штамп, ідентифікаційний код. Засновником зазначеного НВК є Смілянська міська рада. Майно НВК (будівлі, спортивний майданчик, міні футбольне поле із штучним покриттям, зона відпочинку, господарські будівлі тощо належать йому на правах оперативного управління відповідно до рішення Смілянської міської ради від 23.022022 №39-90/УІІІ «Про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління по вул. Героїв Небесної Сотні, 16».

Відповідач посилається на те, що положеннями Земельного кодексу України чітко визначено механізм оформлення земельних ділянок, а саме: прийняттю рішення про передачу земельної ділянки має передувати звернення зацікавленої у цьому особи.

Разом з тим, жодних звернень від НВК «Лідер» про передачу земельної ділянки у постійне користування до Смілянської міської ради до січня 2022 року не надходило.

Лише 17.01.2022 Ліцей звернувся із відповідною заявою, проте у той же день відкликав її, з огляду на що підстав для розгляду зазначеного питання не виникало.

Посилаючись на такі обставини, апелянт вважає, що відсутні ознаки бездіяльності Смілянської міської ради у зазначених правовідносинах, на що не звернув уваги суд першої інстанції. Просить апеляційну скаргу задовольнити, а рішення суду першої інстанції скасувати, ухваливши нове рішення по суті позовних вимог.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 30.05.2022 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Смілянської міської ради, встановлено строк для подання відзиву на апеляційну скаргу та призначено справу до розгляду в порядку письмового провадження.

Заступник керівника Смілянської окружної прокуратури скористався правом на подачу відзиву на апеляційну скаргу, зазначив, що засновком НВК «Лідер» є Смілянська міська рада, яка й має вживати заходів для оформлення правовстановлюючих документів на належні йому об`єкти нерухомості та земельну ділянку, тому вбачається бездіяльність відповідача у цьому питанні, яку правильно встановив суд першої інстанції, ухваливши законне рішення.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції - скасуванню з ухваленням нової постанови.

Як вбачається з фактичних обставин справи, Смілянською окружною прокуратурою вивчено стан додержання вимог законодавства органами влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на будівлі та земельні ділянки закладів освіти Смілянського району Черкаської області та встановлено, зокрема, що Смілянською міською радою не оформлено правовстановлюючі документи на приміщення, а також на земельну ділянку Навчально-виховного комплексу «Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер» Смілянської міської ради Черкаської області за адресою: вул. Героїв Небесної Сотні, 16, м. Сміла, Черкаська обл., 20701.

Листом від 19.01.2022 №21/02-50 відповідач повідомив позивача, що рішення про виділення земельної ділянки, якою користується Навчально-виховний комплекс «Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер» Смілянської міської ради Черкаської області та правовстановлюючі документи відсутні.

Вбачаючи протиправну бездіяльністю Смілянської міської ради, заступник керівника Смілянської окружної прокуратури звернувся до суду в інтересах держави з адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим у справі обставинам, колегія суддів виходить з такого.

Статтею 38 Закону України від 13.05.1999 №651-XIV "Про загальну середню освіту" (далі - Закон №651-XIV) передбачено, що заклад загальної середньої освіти, зокрема, створює науково-методичну і матеріально-технічну бази для організації та здійснення освітнього процесу.

Відповідно до частини першої статті 44 Закону №651-XIV матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.

Частиною першою статті 80 Закону України від 05.09.2017 №2145-VIII "Про освіту" (далі - Закон №2145-VIII) визначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України (частина друга статті 80 Закону №2145-VIII).

Відповідно до статті 92 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Частиною першої статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Відповідно до частини другої статті 116 ЗК України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до частини першої статті 122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Частиною першою статті 123 ЗК України встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до частини другої статті 123 ЗК України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до частини третьої статті 123 ЗК України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу (частина четверта статті 123 ЗК України).

Згідно зі статтею 125 ЗК України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 126 ЗК України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Виходячи з наявних у справі матеріалів, відсутні правовстановлюючі документи на земельні ділянки, які використовуються Навчально-виховним комплексом «Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер» Смілянської міської ради Черкаської області.

Водночас, в даному випадку фактичним користувачем земельної ділянки та зацікавленою особою в її отриманні у постійне користування є Навчально-виховний комплекс «Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер» Смілянської міської ради Черкаської області, який, відповідно до зазначених вище положень земельного законодавства України, має звернутися з клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок до Смілянської міської ради, яка наділена повноваженнями щодо передачі у постійне користування зазначеної земельної ділянки. Надалі, після розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, навчальному закладу необхідно подати зазначені проекти до міської ради для їх затвердження та передачі земельної ділянки в постійне користування.

За приписами частини першої статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Частиною шостою статті 186 ЗК України визначено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Матеріали справи не містять доказів надходження до Смілянської міської ради у спірних правовідносинах виготовлених проектів землеустрою. При цьому судова колегія враховує, що Навчально-виховний комплекс «Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер» Смілянської міської ради Черкаської області є окремою юридичною особою, що підтверджується Статутом навчального закладу (а.с.26-37), а також витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.41), має самостійний баланс, самостійне ведення бухгалтерського обліку, рахунки в банківських установах, органах державного казначейства, печатку, штамп, ідентифікаційний код. Засновником зазначеного НВК є Смілянська міська рада. Майно НВК (будівлі, спортивний майданчик, міні футбольне поле із штучним покриттям, зона відпочинку, господарські будівлі тощо належать йому на правах оперативного управління відповідно до рішення Смілянської міської ради від 23.022022 №39-90/УІІІ «Про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління по вул. Героїв Небесної Сотні, 16».

Окрім того, судова колегія приймає до уваги ті обставини, що 17.01.2022 Навчально-виховний комплекс «Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер» Смілянської міської ради Черкаської області звернувся із відповідною заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2,0000 га в постійне користування, проте у той же день відкликав подану заяву, з огляду на що у Смілянської міської ради не виникало підстав для розгляду зазначеного питання.

Виходячи з такого, колегія суддів критично ставиться до посилань позивача на наявність ознак протиправної бездіяльності Смілянської міської ради та вважає, що суд першої інстанції, ухвалюючи рішення від 12 квітня 2022 року, правильно встановивши обставини справи, не правильно оцінив спірні правовідносини та дійшов передчасного та помилкового висновку про наявність таких ознак.

Відтак, судова колегія не вбачає правових підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності Смілянської міської ради.

Позовна вимога про зобов`язання вчинити певні дії є похідною від вимог про визнання протиправною бездіяльності відповідача, у зв`язку з чим також не підлягає задоволенню.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до статті 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції порушено норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

У зв`язку з цим суд вважає необхідним апеляційну скаргу Смілянської міської ради задовольнити, рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2022 року скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог повністю.

Підстави для розподілу судових витрат у даній справі відповідно до статті 139 КАС України відсутні.

Керуючись статтями 242-244, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Смілянської міської ради задовольнити.

Рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2022 року у справі №580/1375/22 скасувати та ухвалити нову постанову, якою у задоволенні адміністративного позову Заступника керівника Смілянської окружної прокуратури в інтересах держави до Смілянської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Навчально-виховний комплекс «Ліцей-загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів «Лідер» Смілянської міської ради Черкаської області, про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, за виключенням випадків передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України

Суддя-доповідач О.М. Кузьмишина

Судді Л.О. Костюк

О.Є. Пилипенко

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.07.2022
Оприлюднено12.07.2022
Номер документу105137841
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —580/1375/22

Ухвала від 21.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 19.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Ухвала від 17.08.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шарапа В.М.

Постанова від 06.07.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 29.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 29.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Ухвала від 15.05.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кузьмишина Олена Миколаївна

Рішення від 11.04.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

Ухвала від 10.03.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні