Рішення
від 07.07.2022 по справі 160/24152/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 липня 2022 рокуСправа № 160/24152/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування вимоги, -

ВСТАНОВИВ:

І. ПРОЦЕДУРА

1.02.12.2021 засобами поштового зв`язку до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування вимоги про сплату боргу (недоїмки) від 02.02.2021 № Ф-12412-53/64У.

2.Ухвалою суду від 07.12.2021 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.

3.23.12.2021 засобами поштового зв`язку до суду надійшла заява позивача про усунення недоліків на виконання ухвали від 07.12.2021 з виправленим адміністративним позовом, у якому відповідачем визначено Головне управління ДПС у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ ВП 44118658).

4.Ухвалою суду від 28.12.2021 задоволено клопотання позивача про поновлення строку звернення до суду, визнано поважними причини пропуску строку звернення та поновлено позивачу строк звернення до суду із цим позовом, прийнято позов до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено сторонам строки для подання до суду заяв по суті спору та витребувано докази.

5.25.01.2022 відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву з додатками та доказами його направлення позивачу.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

6.У листопаді 2021 року позивач отримав постанову Самарського відділу державної виконавчої служби у місті Дніпрі Південно-Східного міжрегіонального управління юстиції (м. Дніпро) про відкриття виконавчого провадження № 65407455, у зв`язку із чим звернувся за правовою допомогою до адвоката. Після ознайомлення 23.11.2021 із матеріалами виконавчого провадження стало відомо, що підставою його відкриття була вимога про сплату боргу про сплату боргу (недоїмки) від 02.02.2021 № Ф-12412-53/64У, яку позивач не отримував.

7.З 03.06.1998 позивач був зареєстрований як фізична особа-підприємець, починаючи з 2011 року підприємницьку діяльність не здійснює, звітності до податкової не подає, у зв`язку з тим, що був офіційно працевлаштований в ТОВ «АТБ-Маркет».

8.Особа, яка зареєстрована як фізична особа-підприємець, проте господарську діяльність не веде та доходи не отримує, зобов`язана сплачувати єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування не нижче розміру мінімального страхового внеску незалежно від фактичного отримання доходу лише за умови, що така особа не є найманим працівником. В іншому випадку (якщо особа є найманим працівником), така особа є застрахованою і платником єдиного внеску за неї є її роботодавець, а мета збору єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування досягається за рахунок його сплати роботодавцем.

9.Позивач фактично не має статусу фізичної особи-підприємця, оскільки свідоцтво про державну реєстрацію було видане до 01.07.2004 з використанням бланків старих зразків і відповідно до Закону України від 15.05.2003 № 755-ІV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» втратило чинність. У реєстрі запис про позивача як фізичну особу-підприємця відсутній.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧА

10.Відповідач проти позову заперечив повністю, зазначив, що за даними інформаційної системи податкового органу фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 ) перебуває на обліку в Лівобережній ДПІ (Самарський район) Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, з 03.06.1998 по 24.09.2021, та відповідно до пункту 5 частини першої статті 4 Закону № 2464 є платником єдиного внеску, стан платника 11 «припинено, але не знято з обліку (КОР не пусті)».

11.Платниками єдиного соціального внеску є фізичні особи-підприємці. Необхідними умовами для сплати особою єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування є провадження такою особою, зокрема, підприємницької діяльності та отримання доходу від такої діяльності, який і є базою для нарахування ЄСВ. Отже, саме дохід особи від такої діяльності є базою для нарахування, проте за будь-яких умов розмір ЄСВ не може бути меншим за розмір мінімального страхового внеску за місяць. При цьому, за відсутності бази для нарахування ЄСВ у відповідному звітному кварталі або окремому місяці звітного кварталу, законодавство встановлює обов`язок особи самостійно визначити цю базу, але її розмір не може бути меншим за розмір мінімальної заробітної плати.

12.З урахуванням особливостей форми діяльності фізичних осіб-підприємців, саме задля досягнення вказаної мети збору єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування законодавством встановлено обов`язок сплати особами мінімального страхового внеску незалежно від фактичного отримання доходу від їх діяльності.

13.Роботодавці та фізичні особи-підприємці розглядаються законодавцем як окремі платники ЄСВ. Те, що роботодавець сплачував єдиний внесок за позивача, не звільняє останнього від обов`язку сплачувати єдиний внесок за себе як за фізичну особу-підприємця.

14.Згідно наданих позивачем документів: у березні 2019 року роботодавцем ФОП ОСОБА_2 за позивача було сплачено суми єдиного внеску у розмірі 150 грн, що є меншим за розмір мінімального страхового внеску за місяць, яка у 2019 році складала 918,06 грн; у листопаді, грудні 2019 року, у січні, травні-жовтні 2020 року за позивача не здійснювалась сплата єдиного внеску роботодавцем, що, в свою чергу, виключає його подвійну сплату (безпосередньо особою та роботодавцем).

15.За період з 2017-2020 років контролюючим органом в ІКП нараховані позивачеві суми ЄСВ у загальному розмірі 37788,74 грн, що склало суму недоїмки станом на 31.01.2021.

16.З урахуванням наявної суми заборгованості платнику направлена вимога про сплату боргу, та у зв`язку із узгодженням вимога направлена на примусове виконання органу державної виконавчої служби.

17.Оскаржувана вимога про сплату боргу є законною, обґрунтованою, складеною на підставі та у відповідності до норм чинного законодавства, а тому відсутні підстави для її скасування.

18.Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та сум нарахованого єдиного внеску згідно додатка 5 до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Міністерства фінансів від 14.04.2015 № 435 (пункт 2 розділу ІІІ) за 2013-2021 роки ФОП ОСОБА_1 до ГУ ДПС у Дніпропетровській області не надавався.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ ТА ЗМІСТ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

19.У Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань наявні наступні відомості щодо ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ):

- дата державної реєстрації, дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі про включення до Єдиного державного реєстру відомостей про фізичну особу-підприємця у разі, коли державна реєстрація фізичної особи-підприємця була проведена до набрання чинності Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців»: дата державної реєстрації: 03.06.1998, дата запису: 29.08.2005, номер запису: 22240170000015693;

- дата та номер запису про державну реєстрацію припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця, підстава внесення: дата запису: 24.09.2021, номер запису: 2002240060001015693, підстава: власне рішення.

20.За даними ГУ ДПС у Дніпропетровській області ОСОБА_1 (податковий номер НОМЕР_1 ) зареєстрована 03.06.1998 як фізична особа-підприємець, та узята на податковий облік з 05.06.1998, стан платника податків: 11 припинено, але не знято з обліку (КОР не пусті).

21.Основний вид діяльності « 52.50.9 Роздрібна торгівля іншими уживаними товарами», з 03.06.1998 по 24.09.2021 платник перебував на загальній системі оподаткування.

22.З наданих відповідачем карток особового рахунку встановлено нарахування позивачу сум єдиного внеску:

-09.02.2018: нарахування єдиного внеску в сумі 8448 грн;

-19.04.2018: нарахування єдиного внеску в сумі 2457,18 грн;

-19.07.2018: нарахування єдиного внеску в сумі 2457,18 грн;

-19.10.2018: нарахування єдиного внеску в сумі 2457,18 грн;

-31.12.2018: сальдо на початок року недоїмка 15819,54 грн;

-21.01.2019: нарахування єдиного внеску в сумі 2457,18 грн;

-19.04.2019: нарахування єдиного внеску в сумі 2754,18 грн;

-19.07.2019: нарахування єдиного внеску в сумі 2754,18 грн;

-21.10.2019: нарахування єдиного внеску в сумі 2754,18 грн;

-31.12.2019: сальдо на початок року недоїмка 26539,26 грн;

-20.01.2020: нарахування єдиного внеску в сумі 2754,18 грн;

-21.04.2020: нарахування єдиного внеску в сумі 2078,12 грн;

-20.07.2020: нарахування єдиного внеску в сумі 1039,06 грн;

-19.10.2020: нарахування єдиного внеску в сумі 3178,12 грн;

-31.12.2020: сальдо на початок року недоїмка 35588,74 грн;

-19.01.2020: нарахування єдиного внеску в сумі 2200 грн;

-30.01.2021: недоїмка 37788,74 грн;

-31.12.2021: сальдо на початок року недоїмка 37788,74 грн.

23.ГУ ДПС у Дніпропетровській області сформована вимога про сплату боргу (недоїмки) від 02.02.2021 № Ф-12412-53/64 на суму боргу станом на 31.01.2021 у розмірі 37788,74 грн (недоїмка).

24.Вищевказана вимога направлена на адресу позивача: АДРЕСА_1 , поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення № 4902303906507, проте відправлення повернуто зворотно контролюючому органу без вручення з відміткою поштового відділення «уточните адрес № кв-ры».

25.ГУ ДПС у Дніпропетровській області сформована вимога про сплату боргу (недоїмки) від 02.02.2021 № Ф-12412-53/64У на суму боргу станом на 23.04.2021 у розмірі 19512,02 грн (недоїмка).

26.29.04.2021 ГУ ДПС у Дніпропетровській області звернулось до Самарського відділу державної виконавчої служби у м. Дніпрі Південно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Дніпро) із заявою про примусове виконання вимоги від 02.02.2021 № Ф-12412-53/64У на суму 19512,02 грн, на підставі якої 13.05.2021 відкрите виконавче провадження № 65407455.

щодо роботу позивача

27.У трудовій книжці ОСОБА_1 серії НОМЕР_2 наявні наступні записи:

-запис № 15 від 02.03.2015: ТОВ «Олдей логістик», прийнята на роботу в порядку переведення з ТОВ «Руш» на посаду комплектувальник товарів, відділ комплектування», наказ № 2-КП від 02.03.2015;

-запис № 16 від 14.07.2017: звільнено у зв`язку з переведенням на ТОВ «Руш», згідно п.5 ст.36 КЗпП України, наказ № 56-КУ від 14.07.2017;

-запис № 17 від 17.07.2017: прийнята в порядку переведення з ТОВ «Олдей логістик» на посаду комплектувальник товарів, відділ комплектування, наказ № 130-КП від 17.07.2017;

-запис № 18 від 16.08.2018: звільнено за власним бажанням, наказ № 153-КУ від 16.08.2018;

-запис № 19 від 10.09.2018: ПП ОСОБА_2 іпн НОМЕР_3 , прийнята на посаду кухар, наказ 1/09 від 10.09.2018;

-запис № 20 від 01.03.2019: звільнена за власним бажанням, наказ 1/03-19 від 01.03.2019;

-запис № 21 від 01.04.2019: ПП ОСОБА_3 іпн НОМЕР_4 , прийнята на посаду кухар, наказ 2/03-19 від 28.03.2019;

-запис № 22 від 10.10.2019: звільнена за власним бажанням, наказ 1/10-19 від 01.10.2019;

-запис № 23 від 01.02.2020: прийнята на посаду кухар, наказ 1/20 від 28.01.2020;

-запис № 24 від 20.03.2020: звільнена за власним бажанням, наказ 3/20 від 19.03.2020;

-запис № 25 від 20.05.2020: прийнята на посаду кухар, наказ 1/05-20 від 18.05.2020;

-запис № 26 від 20.10.2020: звільнена за власним бажанням, наказ 2/10 від 20.10.2020;

-запис № 27 від 01.11.2020: ПП ОСОБА_2 ( НОМЕР_3 ), прийнята на посаду кухар, наказ 1/10 від 30.10.2020;

-запис № 28 від 19.03.2021: звільнена за згодою сторін, наказ 1/03 від 19.03.2021.

щодо індивідуальних відомостей про застраховану особу

28.Згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за формою ОК-5 щодо ОСОБА_1 , наявні наступні відомості:

1)звітний рік 2017, страхові внески сплачені страхувальниками:

- січень (31 день), лютий (28 днів), березень (31 день), квітень (30 днів), травень (31 день), червень (30 днів), липень (14 днів) ТОВ «Олдей логістик», код 39655079;

- липень (15 днів), серпень (31 день), вересень (30 днів), жовтень (31 день), листопад (30 день), грудень (31 день) ТОВ «Руш», код 32007740;

2)звітний рік 2018, страхові внески сплачені страхувальниками:

- січень (31 день), лютий (28 днів), березень (31 день), квітень (30 днів), травень (31 день), червень (30 днів), липень (31 день), серпень (16 днів) ТОВ «Руш», код 32007740;

- вересень (21 день), жовтень (31 день), листопад (30 днів), грудень (31 день) ОСОБА_2 , код НОМЕР_3 ;

3)звітний рік 2019, страхові внески сплачені страхувальниками:

- січень (31 день), лютий (28 днів), березень (1 день) ОСОБА_2 , код НОМЕР_3 ;

- квітень (30 днів), травень (31 день), червень (30 днів), липень (31 день), серпень (31 день), вересень (30 днів), жовтень (10 днів) Мчелідзе Г., код 2808521612;

4)звітний рік 2020, страхові внески сплачені страхувальниками:

- лютий (29 днів), березень (20 днів) ОСОБА_3 , код 2808521612;

- листопад (30 днів), грудень (31 день) ОСОБА_2 , код НОМЕР_3 ;

5)звітний рік 2021, страхові внески сплачені страхувальниками:

- січень (31 день), лютий (28 днів) ОСОБА_2 , код НОМЕР_3 .

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

29.Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку врегульовані Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI (далі Закон № 2464-VI).

30.Статтею 1 Закону № 2464-VI наведено визначення наступних термінів:

-єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування;

-застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок;

-максимальна величина бази нарахування єдиного внеску - максимальна сума доходу застрахованої особи на місяць, що дорівнює п`ятнадцяти розмірам мінімальної заробітної плати, встановленої законом, на яку нараховується єдиний внесок;

-мінімальний страховий внесок - сума єдиного внеску, що визначається розрахунково як добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску, встановлений законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та підлягає сплаті щомісяця;

-недоїмка - сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена органом доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом.

31.Згідно статті 2 Закону № 2464-VI дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов`язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

32.Відповідно до пункту 4 частини першої статті 4 Закону № 2464-VI платниками єдиного внеску є фізичні особи - підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування.

33.У разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця така фізична особа користується правами, виконує обов`язки та несе відповідальність, що передбачені для платника єдиного внеску, в частині діяльності, яка здійснювалася нею як фізичною особою - підприємцем (частина четверта статті 6 Закону № 2464-VI).

34.База нарахування єдиного внеску визначається згідно статті 7 Закону № 2464-VI, а саме, єдиний внесок нараховується:

2)для платників, зазначених у пунктах 4 (крім фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування), 5 та 5-1 частини першої статті 4 цього Закону, - на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць;

Абзацом другим пункту 2 частини першої статті 7 Закону № 2464-VI встановлено, що у разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному кварталі або окремому місяці звітного кварталу, такий платник зобов`язаний визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску;

3)для платників, зазначених у пункті 4 частини першої статті 4 цього Закону, які обрали спрощену систему оподаткування, - на суми, що визначаються такими платниками самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

35.Частиною четвертою статті 8 Закону № 2464-VI визначено, що порядок нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску визначається цим Законом, в частині адміністрування - Податковим кодексом України, та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

36.Єдиний внесок для платників, зазначених у статті 4 цього Закону, встановлюється у розмірі 22 відсотки до визначеної статтею 7 цього Закону бази нарахування єдиного внеску. У разі якщо база нарахування єдиного внеску не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід, сума єдиного внеску розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який отримано дохід (прибуток), та ставки єдиного внеску (частина п`ята статті 8 Закону № 2464-VI).

37.Відповідно до частини третьої статті 9 Закону № 2464-VI обчислення єдиного внеску органами доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється на підставі актів перевірки правильності нарахування та сплати єдиного внеску, звітності, що подається платниками до органів доходів і зборів, бухгалтерських та інших документів, що підтверджують суми виплат (доходу), на суми яких (якого) відповідно до цього Закону нараховується єдиний внесок.

38.Органи доходів і зборів мають право проводити перевірки у фізичних осіб - підприємців бухгалтерських книг, звітів, кошторисів та інших документів про нарахування, обчислення та сплату єдиного внеску, достовірності відомостей, поданих до Державного реєстру, отримувати необхідні пояснення, довідки і відомості (зокрема письмові) з питань, що виникають під час такої перевірки. Документальні та камеральні перевірки проводяться у порядку, встановленому Податковим кодексом України (пункт 2 частини першої статті 13 Закону № 2464-VI).

39.Згідно із статтею 25 Закону № 2464-VI:

-рішення, прийняті органами доходів і зборів та органами Пенсійного фонду з питань, що належать до їх компетенції відповідно до цього Закону, є обов`язковими до виконання платниками єдиного внеску, посадовими особами і застрахованими особами;

-положення цієї статті поширюються лише на тих платників, які відповідно до цього Закону зобов`язані нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок;

-орган доходів і зборів у порядку, за формою та у строки, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, надсилає платникам єдиного внеску, які мають недоїмку, вимогу про її сплату;

-вимога про сплату недоїмки є виконавчим документом;

-платник єдиного внеску зобов`язаний протягом десяти календарних днів з дня надходження вимоги про сплату недоїмки сплатити суми недоїмки та штрафів разом з нарахованою пенею.

VІ. ОЦІНКА СУДУ

щодо статусу суб`єкта підприємницької діяльності

40.Надаючи оцінку доводам позивача про те, що позивач з 03.06.2018 зареєстрована як фізична особа-підприємець, починаючи з 2011 року не здійснює підприємницьку діяльність, не подає звітності, не має статуту ФОП, оскільки свідоцтво про державну реєстрацію було видано до 01.07.2004 з використанням бланків старого зразка та втратило чинність, в ЄДР немає запису про реєстрацію позивача як ФОП, у зв`язку із чим позивач заявляє про відсутність у неї статуту суб`єкта підприємницької діяльності у спірний період, суд виходить із наступного.

41.При вирішенні спору судом враховуються правові висновки Великої Палати Верховного Суду, висловлені у постанові від 01.07.2020 у справі № 260/81/19 щодо наявності у фізичних осіб обов`язку зі сплати ЄСВ з огляду на їх реєстрацію як суб`єктів підприємницької діяльності до 01.07.2004, у якій суд касаційної інстанції зазначив, що статус ФОП є формою реалізації конституційного права на підприємницьку діяльність, відсутність підтвердженого у визначеній державою формі реалізації цього права у нових умовах нормативно-правового регулювання після 2004 року виключає можливість автоматичного перенесення набутих до 01.07.2004 ознак суб`єкта господарювання, оскільки особа не може бути примушена до реалізації наданого їй права в цих умовах, а користується ним на власний розсуд. Водночас зміни у процедуру адміністрування системи державної реєстрації фізичних осіб - підприємців, запроваджені законами № 2390-VI та № 1155-VII, не спростовують висновків щодо природи визначення статусу ФОП, а лише визначають регулювання діяльності уповноважених органів у відношенні до фізичних осіб, які мають намір продовжувати здійснювати підприємницьку діяльність, розпочату ними до 01.07.2004, що підтверджується виконанням ними обов`язку подати реєстраційну картку або ж констатації відмови особи від набуття статусу ФОП шляхом неподання реєстраційної картки.

42. ОСОБА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , згідно свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця серії В00 № 335412, була зареєстрована 03.06.1998, номер запису про включення відомостей про фізичну особи-підприємця до ЄДР 2002240060001015693.

43.Витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємці та громадських формувань від 11.02.2022 за кодом 35665992606 містить дані про хронологію реєстраційних дій, у тому числі запис:

- державна реєстрація включення відомостей про фізичну особу підприємця, 29.08.2005 00:00:00, 22240170000015693, ОСОБА_4 , Виконавчий комітет Дніпровської міської ради.

44.Строк для включення до ЄДР відомостей про фізичних осіб - підприємців, державна реєстрація яких була проведена до 01.07.2004, визначений пунктом 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2390-VI, закінчився 03.03.2012.

45.Таким чином, із врахуванням наявності в ЄДР запису про включення відомостей про фізичну особу підприємця ОСОБА_1 , вчиненого 29.08.2005, тобто до 03.03.2012, доводи позивача про відсутність у неї статусу суб`єкта підприємницької діяльності у спірний період - не підтверджуються матеріалами справи.

щодо нарахування сум єдиного внеску за періоди працевлаштування

46.Судом встановлено, що у період з 01.01.2017 по 31.12.2020 (з І кварталу 2017 року по ІV квартал 2020) контролюючим органом нараховано до сплати єдиний внесок у розмірі 37788,74 грн.

47.Контролюючим органом до державної виконавчої служби направлено вимогу про сплату боргу (недоїмки) № Ф-12412-53/64У на суму 18276,72 грн (за період з І кварталу 2017 року по ІV квартал 2018 року).

48.На суму нарахованого єдиного внеску у розмірі 19512,02 грн (за період з І кварталу 2019 року по ІV квартал 2020 року) сформовано вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 02.02.2021 № Ф-12412-53/64У на суму боргу станом на 23.04.2021, та також направлено до державної виконавчої служби.

49.Предметом заявленого спору є правомірність формування відповідачем вищевказаної вимоги про сплату боргу (недоїмки) від 02.02.2021 № Ф-12412-53/64У на суму боргу станом на 23.04.2021 у розмірі 19512,02 грн за період з І кварталу 2019 року по ІV квартал 2020 року.

50.Надаючи оцінку доводам сторін щодо правомірності нарахування сум єдиного внеску у спірний період з урахуванням працевлаштування позивача та сплатою за нього єдиного внеску роботодавцем, суд виходить із наступного.

51.Матеріалами справи підтверджено, що з І кварталу 2019 року по ІV квартал 2020 року позивач була працевлаштована: з 10.09.2018 у ПП ОСОБА_2 по 01.03.2019; з 01.04.2019 у ПП ОСОБА_3 по 01.10.2019; з 01.02.2020 по 20.03.2020; з 20.05.2020 по 20.10.2020; з 01.11.2020 по 19.03.2021.

52.Згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за формою ОК-5 щодо ОСОБА_1 :

1) за звітний рік 2019, страхові внески сплачені страхувальниками:

- січень (31 день), лютий (28 днів), березень (1 день) ОСОБА_2 , код НОМЕР_3 ;

- квітень (30 днів), травень (31 день), червень (30 днів), липень (31 день), серпень (31 день), вересень (30 днів), жовтень (10 днів) ОСОБА_3 , код 2808521612;

2) за зввітний рік 2020, страхові внески сплачені страхувальниками:

- лютий (29 днів), березень (20 днів) ОСОБА_3 , код 2808521612;

- листопад (30 днів), грудень (31 день) ОСОБА_2 , код НОМЕР_3 .

53.Таким чином, за періоди, у які позивач не була працевлаштована, та за які за позивача страхувальниками не були сплачені страхові внески, або сплачені у розмірі менше мінімального, контролюючий орган мав підстави для нарахування сум єдиного внеску.

щодо правомірності формування вимоги із статусом «узгоджена»

54.Судом не надається оцінка здійсненому нарахуванню сум єдиного внеску за цей період (розрахунку), оскільки вирішальним у цьому спорі є правомірність формування вимоги про сплату боргу (недоїмки) від 02.02.2021 № Ф-12412-53/64У на суму боргу у розмірі 19512,02 грн станом на 23.04.2021 тобто формування такої вимоги із визначенням статусу «У» (узгоджена вимога).

55.Відповідно до частини четвертої статті 25 Закону № 2464-VI вимога про сплату недоїмки з єдиного внеску, винесена з метою стягнення недоїмки з єдиного внеску у разі його несплати платником у визначені цим Законом строки, надсилається податковим органом платнику в паперовій та/або електронній формі у порядку, визначеному статтею 42 Податкового кодексу України.

56.Пунктом 42.2 статті 42 ПК України встановлено, що документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані у порядку, визначеному пунктом 42.4 цієї статті, надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків (його представнику).

57.Процедура нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) страхувальниками, визначеними Законом № 2464-VI, нарахування і сплати фінансових санкцій, стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів органами доходів і зборів визначена «Інструкцією про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 № 449 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 21.12.2020 № 790, яка набрала чинності з 04.01.2021, далі Інструкція № 449).

58. Пунктом 4 Розділу VI Інструкції № 449 встановлено, що вимога про сплату боргу (недоїмки) формується на підставі актів документальних перевірок, звітів платника про нарахування єдиного внеску та облікових даних з ІТС за формою згідно з додатком 7 до цієї Інструкції для платника - фізичної особи.

59.При формуванні вимоги про сплату боргу (недоїмки) їй присвоюється порядковий номер, який складається з трьох частин: перша частина - літера «Ф» (вимога до фізичної особи), друга частина - порядковий номер, третя частина - літера «У» (узгоджена вимога).

60.В третій частині літера «У» (інформація щодо узгодження вимоги) проставляється у разі надсилання: платнику узгодженої вимоги внаслідок процедури оскарження; вимоги до органів державної виконавчої служби або до органів Казначейства відповідно до цієї Інструкції.

61.Вимога про сплату боргу (недоїмки) формується під одним порядковим номером до повного погашення сум боргу. Після формування вимоги про сплату боргу (недоїмки) та внесення даних до відповідного реєстру вимога надсилається (вручається) платнику.

62.Сформована в ІТС вимога про сплату боргу (недоїмки) надсилається податковим органом платнику єдиного внеску в паперовій та/або електронній формі.

63.Вимога про сплату боргу (недоїмки) у паперовій формі вважається належним чином надісланою (врученою), якщо вона надіслана на адресу (місцезнаходження юридичної особи, місце проживання або останнього відомого місця перебування фізичної особи) платника єдиного внеску рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручена платнику єдиного внеску або його законному чи уповноваженому представникові.

64.Пунктом 4 Розділу VI Інструкції № 449 встановлено, що податковий орган протягом 10 робочих днів з дня узгодження вимоги (набрання нею чинності), зокрема, пред`являє її до виконання органу державної виконавчої служби в порядку, встановленому Законом України «Про виконавче провадження».

65.До сум боргу (недоїмки) платника, що подаються до органів державної виконавчої служби або до органів Казначейства, на вимогу про сплату боргу (недоїмки) за даними ІТС включаються також суми узгоджених з платником, але не сплачених у встановлений термін штрафів та пені.

66.Якщо протягом наступного базового звітного періоду сума боргу (недоїмки) платника зросла, після проходження відповідних процедур узгодження та оскарження вимога про сплату боргу (недоїмки) подається до органу державної виконавчої служби або до органу Казначейства тільки на суму зростання боргу (недоїмки) (пункт 7 Розділу VI Інструкції № 449).

67.Матеріалами справи підтверджено відсутність у контролюючого органу підстав для формування (складення) оскаржуваної вимоги, оскільки нараховані суми єдиного внеску у розмірі 19512,02 грн не набули статусу узгодженого.

68.Так, донараховані суми єдиного внеску за період з І кварталу 2019 року по ІV квартал 2020 року у розмірі 19512,02 грн були включені у склад вимоги про сплату боргу (недоїмки) від 02.02.2021 № Ф-12412-53/64 на суму боргу станом на 31.01.2021 у розмірі 37788,74 грн (недоїмка).

69.Вищевказана вимога про сплату боргу (недоїмки) для реалізації процедури узгодження була направлена платнику єдиного внеску засобами поштового зв`язку.

70.Однак, як свідчать надані відповідачем докази, вимога про сплату боргу (недоїмки) від 02.02.2021 № Ф-12412-53/64 на суму боргу станом на 31.01.2021 у розмірі 37788,74 грн була направлена на адресу позивача: АДРЕСА_1 , поштою рекомендованим листом з повідомленням про вручення № 4902303906507, проте поштове відправлення повернуто зворотно контролюючому органу без вручення з відміткою поштового відділення «уточните адрес № кв-ры».

71.Оскільки місцем реєстрації проживання ОСОБА_1 є адреса: АДРЕСА_2 , направлення вимоги про сплату боргу (недоїмки) на неповну адресу без зазначення квартири, що унеможливило ані її вручення, ані повернення з підстав неможливості вручення, суд дійшов висновку про направлення такої вимоги контролюючим органом на неповну (неналежну) адресу позивача, що унеможливлює підтвердження факту узгодженості сум єдиного внеску, вказаних у такій вимозі, та відповідно свідчить про відсутність підстав для формування оскаржуваної у цій справі вимоги про сплату боргу (недоїмки) від 02.02.2021 № Ф-12412-53/64У, як такої що має статус узгодженої.

VІІ. ВИСНОВОК СУДУ

72.З аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про протиправність формування контролюючим органом вимоги про сплату боргу (недоїмки) від 02.02.2021 № Ф-12412-53/64У на суму боргу станом на 23.04.2021 у розмірі 19512,02 грн за період з І кварталу 2019 року по ІV квартал 2020 року, у зв`язку із порушенням порядку узгодження нарахованих сум єдиного внеску.

73.Відповідно до частини першої статті 139 КАС України суд присуджує на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Дніпропетровській області понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 908 грн як за подання позову майнового характеру у мінімальному розмірі.

74.Керуючись статтями 241-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

75.Адміністративний позов ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ; код НОМЕР_1 ; АДРЕСА_3 ) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ВП 44118658; вул. Сімферопольська, 17-А, м. Дніпро, 49005) про визнання протиправною та скасування вимоги про сплату боргу (недоїмки) задовольнити повністю.

76.Визнати протиправною та скасувати вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 02.02.2021 № Ф-12412-53/64У на суму боргу станом на 23.04.2021 у розмірі 19512,02 грн, сформовану Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області.

77.Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області витрати на сплату судового збору у розмірі 908 грн.

78.Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 КАС України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 КАС України.

Суддя І.О. Верба

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.07.2022
Оприлюднено11.07.2022
Номер документу105155148
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших зборів

Судовий реєстр по справі —160/24152/21

Постанова від 07.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 04.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 06.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 18.08.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 07.08.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Рішення від 07.07.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 10.02.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 07.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні