СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 липня 2022 року Справа № 480/3629/22
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Шаповала М.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/3629/22 за позовом керівника Конотопської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави до відділу освіти Кролевецької міської ради Сумської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача - Кролевецька загальноосвітня школа І- ІІІ ступенів № 5 Кролевецької міської ради про зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Керівник Конотопської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави просить суд зобов`язати відділ освіти Кролевецької міської ради Сумської області вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів, саме виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 2461,40 м.кв. під будівлею та спорудами Кролевецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5 Кролевецької міської ради, що знаходиться за адресою: вулиця Свободи, 35, м. Кролевець, Сумська область, 41300.
Свої вимоги мотивував тим, що на підставі рішення 6 сесії 7 скликання Кролевецької міської ради від 19.10.2017 прийнято у комунальну власність міської ради будівлі і споруди Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 5 Кролевецької міської ради (знаходиться за адресою: вулиця Свободи, 35, м. Кролевець, Сумська область, 41300, які перебувають на балансі відділу освіти (Управління освіти, молоді, спорту, культури і туризму відповідно до п.1 рішення III сесії VIII скликання Кролевецької міської ради від 29.01.2021 змінено найменування юридичної особи публічного права, яке є виконавчим органом ради, з "Управління освіти, молоді, спорту, культури і туризму Кролевецької міської ради Сумської області" на "Відділ освіти Кролевецької міської ради" (ідентифікаційний код юридичної особи 41761455). Відділ освіти Кролевецької міської ради відповідно до п.2 Рішення є правонаступником усього майна, прав і обов`язків Управління освіти, молоді, спорту, культури і туризму Кролевецької міської ради Сумської області. Рішення набрало чинності з 01.02.2021.
Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України "Про освіту" правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує навчальний заклад не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено, що свідчить про допущену бездіяльність з боку відповідача щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 5 Кролевецької міської ради.
Ухвалою від 27.05.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідач надіслав до суду заяву, в якій визнав позовні вимоги.
Станом на сьогодні пояснень від третьої особи до суду не надходило.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що на підставі рішення Кролевецької міської ради 6 сесії 7 скликання від 19.10.2017 прийнято у комунальну власність міської ради будівлі і споруди Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 5 Кролевецької районної ради Сумської області, що знаходиться за адресою: вулиця Свободи, 35, м. Кролевець, Сумська область, 41300.
Як вбачається з листа відповідача від 13.12.2021 № 01-33/2237, Кролевецька спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 5 Кролевецької міської ради (юридична адреса: вулиця Свободи, 35, м. Кролевець, Сумська область, 41300) як комунальний заклад загальної середньої освіти, перебуває на балансі Відділу освіти Кролевецької міської ради під інвентарними номерами 10310003, 10310004, 10310005,10330020, 10330021, 10330022, 10310013, 101330024.
Відповідно до п.1 рішення III сесії VIII скликання Кролевецької міської ради від 29.01.2021, що набрало чинності 01.02.2021, змінено найменування юридичної особи публічного права, яке є виконавчим органом ради, з "Управління освіти, молоді, спорту, культури і туризму Кролевецької міської ради Сумської області" на "Відділ освіти Кролевецької міської ради" (ідентифікаційний код юридичної особи 41761455). Відділ освіти Кролевецької міської ради відповідно до п.2 Рішення є правонаступником усього майна, прав і обов`язків Управління освіти, молоді, спорту, культури і туризму Кролевецької міської ради Сумської області (ідентифікаційний код юридичної особи 41761455).
Відповідно до п.1.5,1.9 Статуту Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 5 Кролевецької міської ради, затвердженого рішенням Кролевецької міської ради 7 скликання від 28.12.2017, Кролевецька міська рада Сумської області є засновником навчального закладу. Заклад підконтрольний і підзвітний Кролевецькій міській раді, а також відділу освіти Кролевецької міської ради, який є виконавчим органом ради.
При цьому, до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань внесено запис № 16151200000000056 про державну реєстрацію Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 5 Кролевецької міської ради, за адресою: вулиця Свободи, 35, м. Кролевець, Сумська область, 41300.
Позивач звернувся до відповідача із запитом щодо отримання інформації, крім іншого, стосовно того на чиєму балансі і з якого року перебуває Кролевецька спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 5 Кролевецької міської ради та наявність правовстановлюючих документів на земельні ділянки під будівлями та спорудами Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 5 Кролевецької міської ради, у відповідь на який відповідач листом від 13.12.2021 повідомив, що Кролевецька спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 5 Кролевецької міської ради (юридична адреса: вулиця Свободи, 35, м. Кролевець, Сумська область, 41300) як комунальний заклад загальної середньої освіти перебуває на балансі відділу освіти Кролевецької міської ради під інвентарними номерами 10310003, 10310004, 10310005,10330020, 10330021, 10330022, 10310013, 101330024. Земельна ділянка під будівлею школи орієнтовною площею 2461,40 кв. м. не оформлена, а тому і не має балансової вартості.
Відповідно до ч. 2 ст. 66 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 № 2145-VІІІ (далі Закон України "Про освіту") районні, міські ради: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та загальної середньої освіти, позашкільної освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів; оприлюднюють офіційну звітність про всі отримані та використані кошти, а також перелік і вартість товарів, робіт, послуг, спрямованих на потреби кожного із заснованих ними закладів освіти, та інші видатки у сфері освіти; здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.
Згідно з ч. 1 ст. 80 Закону України "Про освіту" до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать:
нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо;
майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав;
інші активи, передбачені законодавством.
Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Частина 2 ст. 80 Закону України "Про освіту" передбачає, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України, відповідно до ст. 12 якого до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить: розпорядження землями комунальної власності територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу. При цьому за приписами ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності без встановлення строку.
Згідно із ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України визначено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання). Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Згідно із статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно із п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до ст. 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Крім того, статтею 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.
Згідно із статтями 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", відповідно до ст.3 якого державна реєстрація прав у Державному реєстрі прав є обов`язковою. Відомості про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають внесенню до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
З наведеного вбачається, що обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального та ефективного використання, охорони земель і призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.
При цьому відповідно до ч. 6 ст. 25 Закону України "Про освіту" засновник закладу освіти зобов`язаний: забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов; у разі реорганізації чи ліквідації закладу освіти забезпечити здобувачам освіти можливість продовжити навчання на відповідному рівні освіти; забезпечити відповідно до законодавства створення в закладі освіти безперешкодного середовища для учасників освітнього процесу, зокрема для осіб з особливими освітніми потребами.
Згідно із ч. 4 ст. 80 Закону України "Про освіту", в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення органом управління можливості користування державним нерухомим майном відповідно до законодавства. Схожі приписи викладені в даній нормі і в редакції чинній на час розгляду справи, згідно яких об`єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню для провадження видів діяльності, не передбачених спеціальними законами, крім надання в оренду з метою надання послуг, які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов`язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу, з урахуванням визначення уповноваженим органом управління можливості користування державним або комунальним нерухомим майном відповідно до законодавства.
Як встановлено судом, відповідач є балансоутримувачем Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № Кролевецької міської ради, що знаходить за адресою: вулиця Свободи, 35, м. Кролевець, Сумська область, 41300 та розташована на земельній ділянці орієнтовною площею 2461,40 кв.м.
При цьому, рішеннями Кролевецької міської ради від 09.07.2021 відповідачу надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти під об`єктами нерухомого майна, що перебувають у власності територіальної громади в особі Кролевецької міської ради.
Однак, під час розгляду справи відповідачем не надано доказів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 2461,40 кв.м. га під будівлею та спорудами Кролевецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 5 Кролевецької міської ради, що знаходиться за адресою: вулиця Свободи, 35, м. Кролевець, Сумська область, 41300 та такі докази відсутні.
Разом з тим, від відповідача до суду надійшла заява про визнання позову на підставі ч. 1 ст. 189 КАС України.
З огляду на подану заяву суд зазначає, що відповідно до ч.4 ст. 47 КАС України крім прав та обов`язків, визначених у статті 44 цього Кодексу, відповідач має право визнати позов повністю або частково, подати відзив на позовну заяву.
Водночас, відповідно до вимог ч.1 ст.189 КАС України позивач може відмовитися від позову, а відповідач - визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
Як вбачається з ч.4 ст.189 КАС України, у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.
Згідно з вимогами ч.1 ст.78 КАС України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.
При цьому, суд вважає за необхідне роз`яснити, що визнання позову означає, що відповідач погоджується з вимогами позивача, їхньою законністю та обґрунтованістю.
З огляду на викладене та враховуючи визнання відповідачем позову повністю, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та вважає необхідним зобов`язати відповідача вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів, саме виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 2461,40 м.кв. під будівлею та спорудами Кролевецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5 Кролевецької міської ради, що знаходиться за адресою: вулиця Свободи, 35, м. Кролевець, Сумська область, 41300.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов керівника Конотопської окружної прокуратури Сумської області в інтересах держави до відділу освіти Кролевецької міської ради Сумської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача - Кролевецька загальноосвітня школа І- ІІІ ступенів № 5 Кролевецької міської ради про зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Зобов`язати відділ освіти Кролевецької міської ради Сумської області вжити заходів для оформлення правовстановлюючих документів, саме виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 2461,40 м.кв під будівлею та спорудами Кролевецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 5 Кролевецької міської ради, що знаходиться за адресою: вулиця Свободи, 35, м. Кролевець, Сумська область, 41300.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М. Шаповал
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2022 |
Оприлюднено | 13.07.2022 |
Номер документу | 105175078 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
М.М. Шаповал
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні