ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" липня 2022 р. Справа №914/2733/21
Західний апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючий суддяО.В. Зварич
суддіВ.М. Гриців
І.Б. Малех,
секретар судового засідання М.С. Кіра,
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради б/н від 31.01.2022 року (вх. № 01-05/396/22 від 01.02.2022 року)
на рішення господарського суду Львівської області від 21.12.2021 року (суддя В.П. Трускавецький; повний текст рішення складено 31.12.2021 року)
у справі № 914/2733/21
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Преса» (надалі ТзОВ «Преса»)
до відповідача: Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Комунального некомерційного підприємства «Львівське територіальне медичне об`єднання» Багатопрофільна клінічна лікарня інтенсивних методів лікування та швидкої медичної допомоги» (надалі КНП « 1 Територіальне медичне об`єднання м. Львова»)
про визнання незаконним та скасування рішення про відмову у продовженні договору оренди; зобов`язання прийняти рішення про оголошення аукціону на продовження договору оренди
та за зустрічним позовом: Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради
до відповідача: ТзОВ «Преса»
про зобов`язання повернути об`єкт оренди, шляхом виселення з нежитлових приміщень,
за участю:
від позивача (за первісним позовом): Москва Ю.О. адвокат (ордер серії ВС № 1101436 від 10.10.2021 року);
від відповідача (за первісним позовом): Карасюк М.В. (самопредставництво юридичної особи);
від третьої особи: Качабульська М.Б. (самопредставництво юридичної особи),
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог та рішення суду першої інстанції
09.09.2021 ТзОВ «Преса» звернулось до господарського суду Львівської області з позовом до Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Комунального некомерційного підприємства «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова» (правонаступник КНП « 1 Територіальне медичне об`єднання м. Львова») про визнання незаконним та скасування наказу Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради № 251-О від 07.05.2021 та зобов`язання прийняти рішення про оголошення аукціону на продовження договору оренди щодо нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Миколайчука, 9 (другий поверх, площа 7,3 кв.м, індекс приміщення 280в).
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ТзОВ «Преса» є орендарем нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Миколайчука, 9 (другий поверх, площа 7,3 кв.м, індекс приміщення 280в) на підставі договору оренди № Ш-11421-18 від 14.09.2018, термін договору оренди визначений на 2 роки 364 дні з 14.09.2018 до 13.09.2021. Орендар 15.04.2021 звернувся до УКВ ДЕР ЛМР із заявою про продовження договору оренди № Ш-11421-18 від 14.09.2018 шляхом проведення аукціону. 09 липня 2021 року ТзОВ «Преса» отримало лист від УКВ ДЕР ЛМР, у якому було повідомлено про прийняте рішення про відмову в продовженні договору оренди у зв`язку з тим, що дане приміщення використовується для облаштування тимчасових шпиталів та ліжкомісць для хворих на гостру респіраторну хворобу COVID-19. Орендар - ТзОВ «Преса» вказує про невідповідність прийнятого Орендодавцем рішення про відмову у продовженні договору оренди вимогам статей 7, 18, 19 Закону України «Про оренду державного та комунального майна».
01.10.2021 Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради звернулось до господарського суду Львівської області із зустрічним позовом до ТзОВ «Преса» про зобов`язання повернути об`єкт оренди, шляхом виселення з нежитлових приміщень загальною площею 7,3 кв.м, що розташовані за адресою: м.Львів, вул. І. Миколайчука, 9.
Зустрічні позовні вимоги обґрунтовано тим, що договір оренди № Ш-11421-18 від 14.09.2018 було припинено у зв`язку із закінченням терміну його дії 13.09.2021 та відмови Управління комунальної власності ДЕР ЛМР у продовженні договору оренди із ТзОВ «Преса» відповідно до наказу № 251-О від 07.05.2021, у зв`язку з чим позивач (за зустрічним позовом) просить повернути об`єкт оренди шляхом виселення.
Рішенням господарського суду Львівської області від 21.12.2021 у справі №914/2733/21 (суддя В.П. Трускавецький) повністю задоволено первісний позов. Визнано незаконним та скасовано наказ Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради № 251-О від 07.05.2021. Зобов`язано Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради прийняти рішення про оголошення аукціону на продовження договору оренди щодо нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Миколайчука, 9 (другий поверх, площа 7,3 кв.м, індекс приміщення 280В). Стягнуто з Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Преса» - 4540,00 грн. відшкодування витрат на оплату судового збору. У задоволенні зустрічного позову відмовлено (т.1, а.с.233-254).
В ході розгляду справи суд першої інстанції встановив, що 14 вересня 2018 року між Управлінням комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Преса» (Орендар) укладено договір оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) №Ш-11421-18. З огляду на те, що строк дії даного договору було встановлено до 13.09.2021, спірний договір оренди мав продовжуватись в порядку, визначеному Законом України «Про оренду державного та комунального майна» у новій редакції, тобто шляхом проведення аукціону. Отже, суд дійшов висновку, що відповідачем (за первісним позовом) порушено процедуру прийняття рішення про відмову в продовженні договору оренди та переважне право позивача (за первісним позовом) на укладення договору оренди, через недотримання вимог чинного законодавства України, а саме недотримання процедури на продовження дії договору шляхом проведення аукціону з передачі в оренду державного та комунального майна. Таким чином, суд дійшов висновку, що оспорюваний позивачем (за первісним позовом) наказ прийнятий відповідачем (за первісним позовом) не на підставі та не у спосіб, встановлений Конституцією України та Законами України, у зв`язку з чим первісні позовні вимоги підлягають задоволенню. Відтак, вимоги за зустрічним позовом про зобов`язання повернути об`єкт оренди, шляхом виселення з нежитлових приміщень є безпідставними, оскільки відповідачем (за первісним позовом) не дотримано процедури продовження договору оренди.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу
Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради подало апеляційну скаргу на рішення господарського суду Львівської області від 21.12.2021 у справі №914/2733/21, в якій просить скасувати зазначене судове рішення та постановити нове рішення, яким задоволити зустрічні позовні вимоги, у задоволенні первісних позовних вимог відмовити. Скаржник вважає рішення суду першої інстанції незаконним, прийнятим при неповному з`ясуванні обставин, що мають значення для справи, із неправильним застосуванням норм процесуального та матеріального права. Зокрема зазначає, що 07.05.2021 Управлінням комунальної власності ДЕР ЛМР було прийнято рішення про відмову у продовженні договору, а саме видано наказ № 251-О. Зі змісту даного наказу вбачається, що він приймався з підстав наміру використання нежитлових приміщень для власних потреб Балансоутримувача - КНП «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова» (необхідність використання орендованого приміщення для облаштування тимчасових шпиталів та ліжкомісць для хворих на гостру респіраторну хворобу COVID-19). Отже, в межах встановленого статтею 18 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" строку для прийняття рішень, передбачених частиною 4 цієї статті, Орендодавцем висловлено свою волю щодо відмови Орендарю у продовженні строку дії договору оренди. Скаржник звертає увагу суду апеляційної інстанції на те, що 15.12.2020 КНП «КЛШМД м. Львова» звернулось до Управління комунальної власності ДЕР ЛМР з листом № 903-вих-5371, в якому зазначило, що Балансоутримувач не погоджує продовження договору оренди № Ш-11421-18 від 14.09.2018. Беручи до уваги даний лист, Управління комунальної власності ДЕР ЛМР звернулось до ТзОВ «Преса» із листом № 2302-вих-2280 від 15.01.2021, в якому інформувало Орендаря про подальше непогодження договору оренди № Ш-11421-18 від 14.09.2018. Листом № 2-5169-2302 від 29.03.2021 КНП «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова» просило УКВ ДЕР ЛМР ініціювати дострокове розірвання договору оренди, враховуючи попередньо проведені огляди орендованого приміщення, за результатами яких встановлено, що орендоване приміщення не використовується з грудня 2020 року (приміщення зачинене, доступ до нього відсутній, полички, столи для розміщення газет, журналів, календарів порожні). Додатками до листа є акти огляду, проведені станом на 04.12.2020, 12.01.2021, 24.02.2021, 24.03.2021 та 26.05.2021. Крім того, 29.03.2021 Генеральний директор КНП «КЛШМД м. Львова», Самчук О.О., звернувся з листом № 02-03-вих-1585, адресованим на ім`я начальника Управління комунальної власності ДЕР ЛМР - Свистун І.В., з проханням ініціювати розірвання договорів оренди нерухомого майна (в т.ч. договору оренди №111-11421-18 від 14.09.2018, укладеного із ТзОВ «Преса»), у зв`язку зі складною епідеміологічною ситуацією та різким збільшенням кількості захворювань мешканців Львівської ОТГ на гостру респіраторну хворобу COVID-19, оскільки КНП «КЛШМД м.Львова» має гостру потребу у розміщенні додаткових ліжок для надання стаціонарної медичної допомоги пацієнтам на госпітальному етапі лікування COVID-19. Вказаний лист містить чітке волевиявлення Балансоутримувача, що орендоване приміщення необхідне йому для власних потреб. Скаржник не погоджується із висновком місцевого господарського суду про те, що згідно з фотокопіями, долученими ТзОВ «Преса» до матеріалів справи, Балансоутримувач не облаштував в орендованому позивачем (за первісним позовом) приміщенні тимчасові шпиталі та ліжкомісця для хворих на гостру респіраторну хворобу COVID-19. Пунктом 2.4 протоколу № 14 від 01.04.2021 засідання міської комісії з питань техногенно-економічної безпеки і надзвичайних ситуацій вирішено припинити договори оренди приміщень, що знаходяться в медичних закладах, зокрема за адресою вул. І. Миколайчука, 9, у зв`язку з облаштуванням тимчасових шпиталів та попередити листами орендарів про вивільнення з приміщень протягом 3 днів. На виконання зазначеного протоколу відповідач (за первісним позовом) скерував повідомлення Орендодавця № 2302-вих-26180 від 02.04.2021, а 27 квітня 2021 року КНП «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова» листом № 24-07вих-2461, адресованим ТзОВ «Преса», просило звільнити нежитлове приміщення площею 7,3 кв.м, індекс 280в, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. І. Миколайчука, 9 (другий поверх), необхідне Балансоутримувачу для власних потреб. Скаржник наголошує, що п. 9.3 договору оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) № Ш-11421-18 від 14.09.2018 передбачено, що об`єкт оренди повинен бути переданий Орендарем та прийнятий Орендодавцем (чи за його дорученням Балансоутримувачем) протягом 15 днів з моменту настання однієї з подій, вказаних в п. 9.1 цього договору (закінчення терміну дії договору або дострокового його припинення чи розірвання). Відповідно до п. 9.4 договору при передачі об`єкта оренди складається акт здачі-приймання. Проте, позивач (за первісним позовом) свого обов`язку щодо повернення орендованого майна за актом приймання-передачі не виконав.
Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи
ТзОВ «Преса» у відзиві на апеляційну скаргу заперечує проти доводів скаржника, вважає апеляційну скаргу необґрунтованою та безпідставною. Зокрема, зазначає, що згідно наказу Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради №251-0 від 07.05.2021р., підставою відмови є використання Балансоутримувачем орендованого приміщення за адресою: м. Львів, вул. Миколайчука, 9 (другий поверх, площа 7,3 кв. м, індекс приміщення 280в) для облаштування тимчасових шпиталів та ліжкомісць для хворих на гостру респіраторну хворобу COVID-19. Водночас, лист Балансоутримувача - КНП «Клінічна лікарня медичної допомоги м.Львова» №26-03вих-1543 від 25.03.2021 до Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради не містить покликання на необхідність використання орендованого приміщення для облаштування тимчасових шпиталів, чи використання приміщення для власних потреб Балансоутримувача. У листі КНП «Клінічна лікарня медичної допомоги м.Львова» просить достроково розірвати договір оренди у зв`язку із тим, що приміщення зачинене і не використовується Орендарем. Позивач (за первісним позовом) звертає увагу на те, що зазначений лист, а також листи КНП «Клінічна лікарня медичної допомоги м.Львова» до Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку ЛМР стосувалися дострокового розірвання договору оренди, були скеровані задовго до звернення позивача (за первісним позовом) із заявою про продовження договору оренди шляхом проведення аукціону (заява ТзОВ «Преса» №4 від 14.04.2021) та відповідно не мають відношення до процедури прийняття рішення про відмову у продовженні договору оренди на підставі необхідності майна для власних потреб Балансоутримувача. Разом з тим, в порушення процедури прийняття рішення, після отримання заяви ТзОВ «Преса» про продовження договору оренди шляхом проведення аукціону, Балансоутримувач не звертався до Орендаря із письмовим зверненням про необхідність використання орендованого майна для власних потреб, що є додатковою підставою для скасування рішення про відмову у продовженні договору оренди. Позивач (за первісним позовом) стверджує, що з наказу №251-0 від 07.05.2021 не вбачається, що були наявні підстави, передбачені статтею 7 Закону України «Про оренду державного та комунального майна». Не вбачається, що орендоване ТзОВ «Преса» приміщення стало необхідним для власних потреб Балансоутримувача, чи що Орендар порушив умови договору оренди, чи не усунув такі. Зважаючи на те, що рішення Орендодавця про відмову у продовженні договору оренди було прийнято з підстав, не передбачених ст. 19 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», обставини вказані у наказі № 251-О від 07.05.2021 не відповідають дійсності, а відповідно зустрічні позовні вимоги задоволенню не підлягають. Позивач (за первісним позовом) звертає увагу суду апеляційної інстанції, що, не дочекавшись остаточного судового рішення у даній справі, були вчинені самоправні дії щодо виселення ТзОВ «Преса». Вказує, що зважаючи на повідомлення Орендодавця про намір продовження договору оренди, ТзОВ «Преса» не повертало об`єкт оренди Балансоутримувачу та Орендодавцю за актом приймання-передачі приміщення і продовжувало сплачувати орендну плату. Однак, 06.01.2022 без дозволу та присутності представників ТзОВ «Преса» було відчинено нежитлове приміщення, винесено майно ТзОВ «Преса», знято вивіску, а 12.01.2022 у даному приміщенні запрацював кіоск із продажу кави і чаю. Зважаючи на наведене, ТзОВ «Преса» зверталося до Орендодавця та Балансоутримувача, просило повідомити правові підстави знаходження кіоску із продажу кави і чаю в нежитловому приміщенні за адресою: м. Львів, вул. Миколайчука, 9 (другий поверх, площа 7,3 кв.м, індекс приміщення 280в) до моменту проведення аукціону чи набрання судовим рішенням законної сили, однак отримало лише відписки. Просить залишити без змін рішення господарського суду Львівської області від 21.12.2021 у справі №914/2733/21, апеляційну скаргу Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради без задоволення.
В судовому засіданні представники відповідача (за первісним позовом) та третьої особи підтримали доводи, наведені в апеляційній скарзі.
Представник позивача (за первісним позовом) просив залишити без змін оскаржуване рішення місцевого господарського суду, апеляційну скаргу без задоволення.
Обставини справи
14 вересня 2018 року між Управлінням комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Преса» (Орендар) укладено договір оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) № Ш-11421-18. Відповідно до п.1.1 договору Орендодавець на підставі наказу Управління комунальної власності від 16.08.2018 року №416-О та договору оренди від 26.08.2015 № Ш-9767-15 передає, а Орендар приймає в строкове платне користування нерухоме майно (об`єкт оренди), що знаходиться на балансі Комунального некомерційного підприємства «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова» (Балансоутримувач). Об`єктом оренди є приміщення, що знаходяться за адресою: м. Львів, вул. І. Миколайчука, 9, загальною площею 7,3 кв.м, у тому числі: другий поверх 7,3 кв.м з індексами приміщення - 280в, відповідно до даних технічного паспорта ОКП ЛОР «БТІ та ЕО» від 25.11.2008, інвентарний номер 253. Вартість об`єкта оренди, відповідно звіту про експертну оцінку, затвердженого наказом Управління комунальної власності від 05.09.2018 №2731/е, станом на 31.07.2018, становить 94228,00 грн. без ПДВ (т. 1, а.с. 13-16).
Згідно із п. 2.1 договору об`єкт оренди Орендар буде використовувати для газетного кіоску.
У відповідності до п.п. 3.1-3.3 договору приймання-передачу об`єкта оренди здійснюють Орендар та Балансоутримувач. При передачі об`єкта оренди складається акт приймання-передачі, який підписують Орендар та Балансоутримувач. У зв`язку із фактичним використанням Орендарем об`єкта оренди за попереднім договором, об`єкт оренди вважається переданим в оренду з моменту підписання даного договору.
Термін договору оренди визначений на 2 роки 364 дні з 14 вересня 2018 року до 13 вересня 2021 року включно (п. 4.1 договору).
За умовами пункту 4.5 договору, Орендар, який належно виконує свої обов`язки за цим договором, після спливу строку договору має переважне право перед іншими особами на укладення договору на новий строк. Орендар, який має намір скористатися таким правом, повинен повідомити про це Орендодавця до спливу строку договору оренди нерухомого майна через скерування на адресу Управління комунальної власності Департаменту економічної політики заяви з документами у порядку, визначеному відповідними нормативними документами міської ради.
У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну його дії, договір вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені цим договором (п. 4.7 договору).
Пунктами 9.1- 9.5. договору сторони обумовили, що повернення Орендодавцю об`єкта оренди здійснюється після закінчення терміну дії цього договору або дострокового його припинення чи розірвання. Сторони повинні приступити до передачі об`єкта оренди протягом 5 днів з часу закінчення терміну оренди. Об`єкт оренди повинен бути переданий Орендарем та прийнятий Орендодавцем (чи за його дорученням Балансоутримувачем) протягом 15 днів з часу настання однієї із подій, вказаних в п.9.1 цього договору. При передачі об`єкта оренди складається акт здачі-приймання, який підписують Орендар та Балансоутримувач та у п`ятиденний термін надсилається Балансоутримувачем Орендодавцю. Об`єкт оренди вважається переданим Орендодавцю з часу підписання акта здачі-приймання.
Пунктами 11.1-11.3 договору сторони погодили, що цей договір не підлягає розірванню в односторонньому порядку. Цей договір може бути припинений за згодою сторін, рішенням суду або з інших підстав, передбачених чинним законодавством України. При тривалому (більше трьох місяців з дати підписання договору) невикористанні Орендарем наданого йому в оренду приміщення приміщення вважається неосвоєним і цей договір підлягає розірванню у судовому порядку відповідно до чинного законодавства України.
Після закінчення терміну дії цього договору його переоформлення буде здійснюватися у порядку, передбаченому ст.17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» (п. 13.1 договору).
14 квітня 2021 ТзОВ «Преса» звернулося до Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради із заявою, в якій просило продовжити шляхом проведення аукціону договір оренди №Ш-11421-18 від 14.09.2018 щодо нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. І.Миколайчука, 9 (другий поверх 7,3 кв.м, індекс приміщення 280в) та перебуває на балансі Комунального некомерційного підприємства «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова» на термін 5 років. Також зазначило, що заборгованість за договором оренди відсутня. До заяви додано: договір добровільного страхування орендованого майна, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та довідку про відсутність заборгованості згідно договору оренди №Ш-11421-18 від 14.09.2018 (т. 1, а.с.17, 18).
Наказом № 251-О від 07.05.2021 «Про відмову у продовженні договору оренди» Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, розглянувши звернення Товариства з обмеженою відповідальністю «Преса» від 21.04.2021 № 2-6628-2302 та від 21.04.2021 № 2-6662-2302, враховуючи рішення колегії (протокол від 07.05.2021 №38, питання 6), відмовило Товариству з обмеженою відповідальністю «Преса» у продовженні договору оренди №Ш-11421-18 від 14.09.2018 на нежитлове приміщення другого поверху під індексом 280в площею 7,3 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. І. Миколайчука, 9, у зв`язку із тим, що дане приміщення використовується для облаштування тимчасових шпиталів та ліжкомісць для хворих на гостру респіраторну хворобу COVID-19 (т. 1, а.с. 22).
Листом № 7 від 29.06.2021 ТзОВ «Преса» звернулося до Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради із проханням надати інформацію щодо продовження договору та дати призначення аукціону (т.1, а.с.19).
05 липня 2021 року Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради направило ТзОВ «Преса» лист №2302-вих-57290, яким повідомило, що враховуючи вимоги протоколу № 14 позапланового засідання міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій від 01.04.2021 питання щодо продовження договору оренди, укладеного на нежитлове приміщення площею 7,3 кв.м розташоване за адресою: м. Львів, вул. І. Миколайчука, 9 розглянуто на засіданні комісії Управління комунальної власності 07.05.2021 та комісією прийнято рішення відмовити у продовженні договору оренди у зв`язку з тим, що дане приміщення використовується для облаштування тимчасових шпиталів та ліжкомісць для хворих на гостру респіраторну хворобу COVID-19, про що підготовлено відповідний наказ (т.1, а.с.20).
Директор ТзОВ «Преса» 30.07.2021, звернувся до Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради з проханням надати завірену копію рішення про відмову у продовженні договору оренди з ТзОВ «Преса», а також завірену копію рішення Балансоутримувача про необхідність використання орендованого ТзОВ «Преса» приміщення для власних потреб Балансоутримувача (т. 1, а.с. 21).
Як видно з матеріалів справи, листом від 15.12.2020 № 19-03вих-5371 Комунальне некомерційне підприємство «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова» звернулось до Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради з проханням не продовжувати дію договорів оренди нерухомого майна (будівлі, споруд, приміщень) з наступними орендарями: «…10. ТзОВ «Преса» (т.1, а.с.73).
Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради надіслало на адресу ТзОВ «Преса» лист №2302-вих-2280 від 15.01.2021, яким повідомило, що Балансоутримувач нежитлових приміщень за адресою: м. Львів, вул. Миколайчука, 9 не погоджує продовження договорів оренди за вказаною адресою з ТзОВ «Преса» (т. 1, а.с. 74).
Листом №26-03вих-1543 від 25.03.2021 КНП «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова» просило УКВ ДЕК ЛМР ініціювати дострокове розірвання договору оренди №Ш-11421-18 від 14.09.2018, враховуючи попередньо проведені огляди орендованого приміщення, за результатами яких встановлено, що орендоване приміщення не використовується з грудня 2020 року (приміщення зачинене, доступ до нього відсутній, полички, столи для розміщення газет, журналів, календарів тощо порожні). Додатками до листа є акти огляду проведені станом на 04.12.2020, 12.01.2021, 24.02.2021, 23.04.2021 та 26.05.2021 (т. 1, а.с. 23, 109-114).
В матеріалах судової справи № 914/2733/21 наявна копія листа КНП «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова» № 02-03 вих 1585 від 29.03.2021 до Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради з проханням ініціювати розірвання договорів оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень), зокрема договору оренди №Ш-11421-18 (Орендар ТзОВ «Преса»). В даному листі зазначено, що лікарня має гостру потребу у розміщенні додаткових ліжок для надання стаціонарної медичної допомоги пацієнтам на госпітальному етапі лікування COVID-19 (т.1, а.с.75).
Водночас, у справі відсутні докази про те, чи було надіслано лист такого ж змісту на адресу ТОВ «Преса» (орендаря).
27 квітня 2021 року КНП «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова» листом № 24-07вих-2461, посилаючись на те, що, об`єкт оренди тривалий період не використовується (більше трьох місяців), а також враховуючи рішення комісії, згідно протоколу № 14 позапланового засідання міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій від 01.04.2021 просило ТОВ «Преса» звільнити нежитлове приміщення площею 7,3 кв.м, індекс приміщення 280в , що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. І. Миколайчука, 9, з підписанням акта приймання-передачі (т.1, а.с.119).
Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради надіслало ТзОВ «Преса» та КНП «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги» повідомлення «Про припинення договірних відносин у зв`язку з закінченням терміну дії договору оренди» №2302-вих-86875 від 24.09.2021, в якому Управління зазначило, що термін дії договору оренди нерухомого майна від 14.09.2018 № Ш-11421-18 закінчився 13.09.2021 та продовжуватись не буде; Орендар зобов`язаний: негайно звільнити орендоване приміщення та повернути його Балансоутримувачу у належному санітарно-технічному стані по акту приймання-передачі; провести повний розрахунок по сплаті орендної плати, а у разі наявності заборгованості - погасити її у повному обсязі; негайно надіслати орендодавцю підписаний сторонами один примірник акту; утримувати приміщення до призначення наступного орендаря (т. 1, а.с. 90).
Дане повідомлення було надіслано на адресу Орендаря та Балансоутримувача 27.09.2021, що підтверджується списком згрупованих рекомендованих відправлень від 27.09.2021, поданих в Управління інформаційних послуг Департаменту адміністративних послуг Львівської міської ради Відправник: Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, фіскальним чеком АТ «Укрпошта» (т. 1, а.с. 91-93).
В матеріалах даної господарської справи містяться відомості щодо проведення аукціону на продовження договорів оренди нежитлових приміщень другого поверху під індексами 281а, 281, 282, 282а, 282б, загальною площею 75,8 кв.м за адресою: м. Львів, вул. Миколайчука, 9, цільове призначення - для торгівлі продовольчими товарами, для розміщення кафетерію. Зокрема, серед орендарів щодо продовження договору оренди нежитлового приміщення шляхом аукціону згадано Товариство, з яким Балансоутримувач також просив розірвати договір оренди листом від 29.03.2021 №02-03 вих 1585 (т.1, а.с. 27-29, 183-184).
Норми права та мотиви, якими керується суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови та висновки суду за результатами розгляду апеляційної скарги
Згідно з частиною 2 статті 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з врахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (стаття 627 Цивільного кодексу України).
Відповідно до ч. 1 ст. 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (частина перша статті 628 Цивільного кодексу України).
Згідно із статтею 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.
Судом встановлено, що між Управлінням комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Преса» (Орендар) укладено договір оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) № Ш-11421-18 від 14 вересня 2018 року. Відповідно до умов договору Орендодавець передає, а Орендар приймає в строкове платне користування нерухоме майно, що знаходиться на балансі Комунального некомерційного підприємства «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова» (правонаступник КНП « 1 Територіальне медичне об`єднання м. Львова») (правонаступник КНП « 1 Територіальне медичне об`єднання м. Львова») (Балансоутримувач). Об`єктом оренди є приміщення, що знаходяться за адресою: м. Львів, вул. І. Миколайчука, 9, загальною площею 7,3 кв.м, у тому числі: другий поверх 7,3 кв.м з індексами приміщення - 280в. Об`єкт оренди Орендар буде використовувати для газетного кіоску.
Орендні відносини регулюються Цивільним та Господарським кодексами, а відносини щодо оренди державного майна та майна, що перебуває у комунальній власності, регулюються також Законом України «Про оренду державного та комунального майна».
За договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк (ч. 1 ст. 759 Цивільного кодексу України)
Аналогічно, пункт 1 статті 283 Господарського кодексу України передбачає, що за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.
Закон України «Про оренду державного та комунального майна», регулює правові, економічні та організаційні відносини, пов`язані з передачею в оренду майна, що перебуває в державній та комунальній власності, майна, що належить Автономній Республіці Крим, а також передачею права на експлуатацію такого майна; майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання майна, що перебуває в державній та комунальній власності, майна, що належить Автономній Республіці Крим.
Згідно з приписами частини 2 Перехідних положень Закону України «Про оренду державного та комунального майна» № 157-ІX, договори оренди державного або комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, продовжуються в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності цим Законом, до дати, яка наступить раніше: набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України чи рішенням представницького органу місцевого самоврядування (щодо договорів оренди комунального майна, розташованого в межах відповідної територіальної громади), передбаченим абзацом п`ятим частини другої статті 18 цього Закону, або 1 липня 2020 року.
Після настання однієї з дат, яка відповідно до цього пункту наступить раніше, але у будь-якому випадку не раніше дня введення в дію цього Закону, договори оренди продовжуються в порядку, визначеному цим Законом.
Договори оренди державного та комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність та продовжують діяти до моменту закінчення строку, на який вони були укладені.
Оскільки, Закон України «Про оренду державного та комунального майна» прийнятий 03.10.2019 та набрав чинності 01.02.2020, тобто Закон № 157-ІX введено в дію до моменту закінчення строку дії укладеного між сторонами договору оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) № Ш-11421-18 від 14.09.2018, відтак продовження договору оренди № Ш-11421-18 від 14.09.2018 має здійснюватися з урахуванням вимог Закону України «Про оренду державного та комунального майна» №157-ІX, про що судом першої інстанції зроблено вірний висновок.
Відповідно до частини 5 статті 2 названого Закону оренда здійснюється на основі таких, принципів: законності; відкритості та прозорості; рівності та змагальності; державного регулювання та контролю; врахування особливостей об`єктів державної та комунальної форм власності; захисту економічної конкуренції; створення сприятливих умов для залучення інвестицій; повного, своєчасного, достовірного інформування про об`єкти оренди та порядок передачі їх в оренду; забезпечення конкурентних умов оренди та інших видів договорів.
Згідно з ч. 1 ст. 3 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» об`єктами оренди за цим Законом, в тому числі є нерухоме майно (будівлі, споруди, приміщення, а також їх окремі частини).
За приписами частин 1, 2 статті 18 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті. Без проведення аукціону можуть бути продовжені договори, які: укладені та продовжуються вперше, за умови, якщо строк оренди за такими договорами становить п`ять років або менше; укладені без проведення аукціону з установами, організаціями, передбаченими частиною першою статті 15 цього Закону; укладені без проведення аукціону з підприємствами, установами, організаціями, передбаченими частиною другою статті 15 цього Закону відповідно до вимог статті 15 цього Закону, крім випадків, передбачених абзацами одинадцятим та дванадцятим частини другої статті 15 цього Закону; укладені з підприємствами, установами, організаціями, що надають соціально важливі послуги населенню, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України, додатковий перелік яких може бути визначений представницькими органами місцевого самоврядування згідно із законодавством.
Договори оренди можуть бути продовжені на той самий строк, на який вони були укладені, на підставі заяви орендаря про продовження договору, поданої орендодавцю не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди (ч. 3 ст. 18 Закону України «про оренду державного та комунального майна»).
У відповідності до ч. 4 ст. 18 названого Закону рішення про продовження договору оренди державного майна, передбаченого частиною другою цієї статті, і рішення про відмову у продовженні договору оренди державного майна приймаються орендодавцем. Рішення про продовження договору оренди комунального майна, передбаченого частиною другою цієї статті, та рішення про відмову у продовженні договору оренди комунального майна приймаються орендодавцем або представницьким органом місцевого самоврядування чи визначеними ним органами у випадках, встановлених рішенням представницького органу місцевого самоврядування.
Орендар, який звертається із заявою про продовження договору оренди відповідно до абзацу четвертого частини сьомої цієї статті, зобов`язаний разом із такою заявою надати орендодавцю звіт про оцінку майна та рецензію на цей звіт.
Порядком передачі майна в оренду (для державного майна) або рішенням представницького органу місцевого самоврядування (для комунального майна) на орендаря може бути покладений обов`язок подачі додаткових документів разом із заявою про продовження договору оренди, що продовжується відповідно до частини другої цієї статті (ч. 8 ст. 18 Закону України «Про оренду державного та комунального майна).
Частинами 9, 10 статті 18 Закону унормовано, що після отримання заяви орендаря про продовження договору, який підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, орендодавець (або представницький орган місцевого самоврядування чи визначені ним органи) згідно з Порядком передачі майна в оренду приймає одне з таких рішень: про оголошення аукціону, за результатами якого чинний договір оренди може бути продовжений з існуючим орендарем або укладений з новим орендарем; про відмову у продовженні договору з підстав, передбачених статтею 19 цього Закону. Зміст оголошення, особливості проведення аукціону на продовження договору оренди, порядок компенсації вартості невід`ємних поліпшень та застосування переважного права чинного орендаря на продовження договору оренди в ході аукціону визначаються Порядком передачі майна в оренду.
За приписами статті 19 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» рішення про відмову у продовженні договору оренди може бути прийнято: у випадках, передбачених статтею 7 цього Закону; якщо орендоване приміщення необхідне для власних потреб балансоутримувача, які обґрунтовані у письмовому зверненні балансоутримувача, поданому ним орендарю; якщо орендар, який бажає продовжити договір оренди майна в порядку, встановленому частиною другою статті 18 цього Закону, не надав звіт про оцінку об`єкта оренди у визначений цим Законом строк; якщо орендар порушував умови договору оренди та не усунув порушення, виявлені балансоутримувачем або орендодавцем у строк, визначений у приписі балансоутримувача та/або орендодавця; якщо орендар допустив прострочення сплати орендної плати на строк більше трьох місяців; якщо орендар станом на дату довідки балансоутримувача, передбаченої частиною шостою статті 18 цього Закону, має заборгованість зі сплати орендної плати або не здійснив страхування об`єкта оренди, чи має заборгованість зі сплати страхових платежів.
Наведеними нормами законодавства встановлено загальне правило про те, що продовження договорів оренди (на які поширюється дія Закону в редакції від 03.10.2019 157-IX «Про оренду державного та комунального майна») здійснюється за результатами проведення аукціону.
Механізм передачі в оренду державного та комунального майна, включаючи особливості передачі його в оренду відповідно до положень Закону України «Про оренду державного та комунального майна» визначає Порядок передачі в оренду державного та комунального майна, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 483 від 03.06.2020.
Пункт 134 Порядку визначає, що продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону або без проведення аукціону в передбачених Законом випадках.
Відповідно до пункту 142 Порядку, якщо рішення про відмову у продовженні договору оренди приймається на підставі необхідності майна для власних потреб балансоутримувача, які обґрунтовані у письмовому зверненні балансоутримувача, поданому ним орендарю, то в такому рішенні повинно бути зазначено найменування та реквізити такого балансоутримувача. Якщо необхідність балансоутримувача в такому майні для задоволення власних потреб припинилася, балансоутримувач повідомляє про це орендаря, якому було відмовлено у продовженні договору оренди на такій підставі, не пізніше ніж протягом десяти робочих днів з дня припинення такої необхідності. Якщо такий орендар бажає продовжити використання майна, він повідомляє про це орендодавця протягом десяти робочих днів з дня отримання повідомлення балансоутримувача. Якщо такий орендар у разі відмови йому у продовженні договору оренди мав право на продовження зазначеного договору без аукціону, то договір оренди відповідного майна переукладається з таким орендарем на умовах, що були визначені в договорі, у продовженні якого було відмовлено, згідно з вимогами цього Порядку. Якщо договір оренди, в продовженні якого було відмовлено, підлягав продовженню за результатами аукціону, то орендар, якому було відмовлено в продовженні договору, має переважне право на укладення договору оренди за результатами аукціону, за умови, що він бере участь в такому аукціоні. Реалізація переважного права здійснюється відповідно до положень цього Порядку. У такому разі статус об`єкта в Переліку першого типу зазначається як «вільний».
Орендар, що має намір продовжити договір оренди, що підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, звертається до орендодавця із заявою про продовження договору оренди не пізніше ніж за три місяці до закінчення строку дії договору оренди. Якщо орендар не подав заяву про продовження договору оренди у зазначений строк, то орендодавець не пізніше ніж за один місяць до закінчення строку дії договору оренди повідомляє орендаря про те, що договір оренди підлягає припиненню на підставі закінчення строку, на який його було укладено, у зв`язку з тим, що орендар не подав відповідну заяву у визначений Законом строк, та повідомляє про необхідність звільнення орендованого приміщення і підписання акта приймання-передачі (повернення з оренди) орендованого майна (п. 143 Порядку).
За умовами пункту 144 Порядку, після отримання заяви орендаря про продовження договору, який підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, орендодавець протягом десяти робочих днів з дати отримання такої заяви, приймає одне з рішень, передбачених частиною дев`ятою статті 18 Закону. Рішення про відмову в продовженні договору оренди може бути прийнято у випадках, передбачених статтею 19 Закону, а також у разі невідповідності орендаря вимогам, установленим статтею 4 Закону. Таке рішення оприлюднюється орендодавцем в електронній торговій системі протягом трьох робочих днів з дати прийняття такого рішення. У разі прийняття рішення про відмову у продовженні договору оренди на підставі необхідності майна для власних потреб балансоутримувача, здійснюються дії, передбачені пунктом 142 цього Порядку. Рішення про оголошення аукціону та оголошення про проведення аукціону на продовження договору оренди оприлюднюються орендодавцем в електронній торговій системі протягом десяти робочих днів з дати прийняття такого рішення. У межах зазначеного строку орендодавець може переглянути умови та додаткові умови (у разі наявності) оренди майна згідно з пунктами 51 та 54 цього Порядку з урахуванням особливостей, передбачених пунктом 146 цього Порядку.
Оголошення про проведення аукціону на продовження договору оренди повинне містити: 1) інформацію про чинний договір оренди, строк якого закінчується, зокрема: найменування орендаря, найменування і адреса орендодавця і балансоутримувача; дату укладення договору, строк оренди і дата закінчення договору оренди; інформацію про те, що чинний орендар має переважне право на продовження такого договору оренди, яке реалізується шляхом участі чинного орендаря в аукціоні на продовження договору оренди; 2) інформацію, що повинна бути зазначена в оголошенні про передачу майна в оренду відповідно до пункту 55 цього Порядку, крім інформації про тип Переліку, якщо об`єкт не було включено до жодного з Переліків; 3) у разі здійснення чинним орендарем невід`ємних поліпшень додатково оголошення про проведення такого аукціону повинно містити: інформацію про вартість здійснених чинним орендарем невід`ємних поліпшень, що визначена відповідно до вимог цього Порядку, підтверджених висновком будівельної експертизи, із зазначенням дати їх завершення; копію рішення орендодавця, яким надано згоду на здійснення таких невід`ємних поліпшень; копію звіту про оцінку майна та рецензію на такий звіт (п.145 Порядку).
Згідно із п. 148 Порядку проведення електронного аукціону на продовження договору оренди здійснюється відповідно до цього Порядку з урахуванням особливостей, встановлених пунктом 149 цього Порядку.
Чинний орендар має переважне право на продовження договору оренди в ході аукціону на продовження договору оренди за умови, що він бере участь в такому аукціоні та зробив закриту цінову пропозицію, яка є не меншою, ніж розмір стартової орендної плати. У випадках, передбачених пунктом 152 цього Порядку, чинний орендар втрачає своє переважне право на продовження договору оренди (п. 149 Порядку).
Пунктом 151 Порядку передбачено, що у разі коли переможцем аукціону став чинний орендар, між орендодавцем, балансоутримувачем та чинним орендарем укладається додаткова угода про продовження договору оренди майна. Додаткова угода укладається шляхом викладення договору оренди в новій редакції згідно з примірним договором оренди. У разі відмови балансоутримувача від підписання додаткової угоди про продовження договору оренди така угода укладається між орендодавцем та чинним орендарем. Додаткова угода про продовження договору оренди майна оприлюднюється в порядку та строки, передбачені цим Порядком для оприлюднення договорів оренди. Якщо переможцем став інший учасник аукціону, договір з чинним орендарем припиняється у зв`язку із закінченням строку, на який його укладено. При цьому якщо строк дії договору оренди з чинним орендарем закінчився, такий договір вважається продовженим до моменту укладення договору з переможцем аукціону або до моменту настання випадку, передбаченого пунктом 152 цього Порядку. Договір оренди укладається та оприлюднюється з переможцем аукціону відповідно до вимог цього Порядку. Акт приймання-передачі об`єкта оренди підписується з переможцем аукціону протягом десяти робочих днів з дати припинення договору з чинним орендарем, крім випадків, передбачених пунктом 42 Порядку. У таких випадках акт приймання-передачі підписується протягом наступного робочого дня з дати отримання відповідного дозволу Антимонопольного комітету на концентрацію.
Разом з тим, стаття 777 Цивільного кодексу України встановлює переважні права наймача.
Так, наймач, який належно виконує свої обов`язки за договором найму, після спливу строку договору має переважне право перед іншими особами на укладення договору найму на новий строк. Наймач, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору найму на новий строк, зобов`язаний повідомити про це наймодавця до спливу строку договору найму у строк, встановлений договором, а якщо він не встановлений договором, - в розумний строк. Умови договору найму на новий строк встановлюються за домовленістю сторін. У разі недосягнення домовленості щодо плати та інших умов договору переважне право наймача на укладення договору припиняється.
З аналізу вищенаведених норм права вбачається, що реалізація переважного права на продовження дії договору оренди можлива за умови дотримання встановленої процедури (проведення аукціону), наявності волевиявлення сторін та у разі закінчення дії договору оренди і призводить до укладення договору оренди на новий строк. Суть такої реалізації зводиться до надання добросовісному орендарю переваги перед іншими особами за рівних запропонованих орендодавцю умов договору оренди.
Матеріалами господарської справи підтверджено, що строк дії договору оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) № Ш-11421-18 від 14.09.2018, укладеного між Управлінням комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Преса» (Орендар) визначено на 2 роки 364 дні з 14 вересня 2018 року до 13 вересня 2021 року включно (п.4.1 договору).
14 квітня 2021 позивач (за первісним позовом) звернулося до Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради із заявою про продовження договору оренди № Ш-11421-18 від 14.09.2018 шляхом проведення аукціону.
Як зазначалось вище, після отримання заяви орендаря про продовження договору Закон зобов`язує орендодавця прийняти одне з таких рішень: про оголошення аукціону, за результатами якого чинний договір може бути продовжений з існуючим орендарем або укладений з новим; про відмову у продовженні договору з передбачених законом підстав (пункт 9 статті 18 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», пункт 144 Порядку).
Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (Орендодавець) прийняло рішення про відмову у продовженні договору наказ «Про відмову у продовженні договору оренди» № 251-О від 07.05.2021. Даний наказ приймався з підстав наміру використання нежитлових приміщень другого поверху під індексом 280в площею 7,3 кв.м, що знаходяться за адресою: м. Львів, вул. І.Миколайчука, 9 для облаштування тимчасових шпиталів та ліжкомісць для хворих на гостру респіраторну хворобу COVID-19).
Водночас, положення Закону України «Про оренду державного і комунального майна» та Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, містять норми про підстави, порядок та спосіб продовження строку для укладення договору оренди чи підстави, порядок та спосіб прийняття рішення про відмову у продовженні договору оренди.
У вищевказаних нормативно-правових актах чітко встановлений порядок прийняття рішення про відмову у продовженні договору оренди. Зокрема, відповідно до абзацу 1 пункту 142 Порядку, якщо рішення про відмову у продовженні договору оренди приймається на підставі необхідності майна для власних потреб балансоутримувача, які обґрунтовані у письмовому зверненні балансоутримувача, поданому ним орендарю, то в такому рішенні повинно бути зазначено найменування та реквізити такого балансоутримувача.
Разом з тим, матеріали даної господарської справи не містять будь-яких доказів наявності письмового звернення Балансоутримувача - КНП «Клінічна лікарня медичної допомоги м.Львова» (правонаступник КНП « 1 Територіальне медичне об`єднання м. Львова») до Орендаря про необхідність використання орендованого майна для власних потреб.
Скаржник вважає письмовим зверненням Балансоутримувача про необхідність використання майна для власних потреб, зокрема, лист №26-03 вих 1543 від 25.03.2021 на ім`я начальника управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, зареєстрований СЕД Львівської міської ради за № 2-5169-2302 від 29.03.2021 (а.с.23, т.1).
Проте, зазначений лист не містить покликання на необхідність використання орендованого приміщення для облаштування тимчасових шпиталів, чи використання приміщення для власних потреб Балансоутримувача. У цьому листі КНП «Клінічна лікарня медичної допомоги м.Львова» просить управління достроково розірвати договір оренди від 14.09.2018 № Ш-11421-18 у зв`язку із тим, що приміщення зачинене і не використовується Орендарем з грудня 2020 року.
Суд встановив, що в матеріалах судової справи № 914/2733/21 наявна копія листа КНП «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова» № 02-03 вих 1585 від 29.03.2021 до Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради з проханням ініціювати розірвання договорів оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень), зокрема, договору оренди №Ш-11421-18 (Орендар ТзОВ «Преса»), в якому зазначено, що лікарня має гостру потребу у розміщенні додаткових ліжок для надання стаціонарної медичної допомоги пацієнтам на госпітальному етапі лікування COVID-19.
Водночас, встановлено, що у справі відсутні докази про те, чи було надіслано лист такого ж змісту на адресу ТОВ «Преса» (орендаря) відповідно до пункту 142 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №483 від 03.06.2020.
Як зазначено вище, 27 квітня 2021 року КНП «Клінічна лікарня швидкої медичної допомоги м. Львова» зверталось до ТОВ «Преса» із листом № 24-07вих-2461, в якому наголошувало, що об`єкт оренди тривалий період не використовується (більше трьох місяців) та, враховуючи протокол №14 позапланового засідання міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій від 01.04.2021, просило орендаря звільнити нежитлове приміщення площею 7,3 кв.м, індекс приміщення 280в , що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. І. Миколайчука, 9, з підписанням акта приймання-передачі.
Аналіз змісту вищевказаного листа дає підстави для висновку про те, що у ньому відсутнє покликання на необхідність використання орендованого приміщення для облаштування тимчасових шпиталів, чи використання приміщення для власних потреб Балансоутримувача.
Беручи до уваги вищеописані правові норми та фактичні обставини даної справи, колегія суддів приходить до висновку про те, що Орендаря не було належним чином повідомлено про необхідність використання орендованого майна для власних потреб Балансоутримувача.
За обставин закінчення дії договору оренди нерухомого майна (будівель, споруд, приміщень) № Ш-11421-18 від 14.09.2018, а також заяви Орендаря про продовження дії договору в Орендодавця виникає обов`язок у вчиненні дій щодо проведення аукціону.
Таким чином, колегія суддів вважає підставним та обґрунтованим висновок місцевого господарського суду, що відповідачем (за первісним позовом) при прийнятті наказу № 251-О від 07.05.2021 «Про відмову у продовжені договору оренди» порушено процедуру прийняття рішення про відмову в продовженні спірного договору оренди.
Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради зобов`язане було діяти виключно в межах передбачених вищевказаними положеннями нормативно-правових актів. Водночас, спірний наказ № 251-О «Про відмову у продовжені договору оренди» від 07.05.2021 прийнятий всупереч цим положенням.
Беручи до уваги все вищенаведене, колегія суддів констатує наявність правових підстав для задоволення первісних позовних вимог про визнання незаконним та скасування наказу Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради № 251-О від 07.05.2021 та зобов`язання прийняти рішення про оголошення аукціону на продовження договору оренди щодо нежитлового приміщення, що знаходиться за адресою: м. Львів, вул. Миколайчука, 9 (другий поверх, площа 7, кв.м, індекс приміщення 280в).
Відтак, вимоги за зустрічним позовом про зобов`язання повернути об`єкт оренди, шляхом виселення з нежитлових приміщень загальною площею 7, 3 кв.м, що розташовані за адресою: м.Львів, вул. І. Миколайчука, 9, є безпідставними й такими, що не грунтуються на вимогах закону.
Доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження в ході її розгляду. Ці доводи не спростовують висновків, наведених в рішенні господарського суду Львівської області від 21.12.2021 року у справі № 914/2733/21.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до ч.ч. 1-5 статті 236 Господарського процесуального кодексу України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, у рішеннях судів та органів, що вирішують спори, має бути належним чином викладено підстави, на яких вони ґрунтуються. Обсяг цього обов`язку щодо обґрунтовування рішення може бути різним залежно від характеру самого рішення і має визначатись з урахуванням обставин відповідної справи. Пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.
Підсумовуючи вищевказане, колегія суддів приходить до висновку про те, що суд першої інстанції вірно встановив обставини, що мають значення для справи, надав належну оцінку дослідженим доказам, прийняв законне, обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального і процесуального права, тому його необхідно залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.
Судові витрати
З огляду на те, що суд залишає апеляційну скаргу без задоволення, судові витрати, пов`язані з розглядом справи у суді апеляційної інстанції, покладаються на скаржника відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись, ст. ст. 86, 269, 270, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України, Західний апеляційний господарський суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради б/н від 31.01.2022 року (вх. № 01-05/396/22 від 01.02.2022 року) залишити без задоволення, рішення господарського суду Львівської області від 21.12.2021 року у справі № 914/2733/21 без змін.
Судові витрати за розгляд апеляційної скарги покласти на скаржника.
Справу повернути в господарський суд Львівської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття.
Веб-адреса судового рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень: http//reyestr.court.gov.ua.
Головуючий суддя О.В. Зварич
СуддяВ.М. Гриців
СуддяІ.Б. Малех
Суд | Західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2022 |
Оприлюднено | 13.07.2022 |
Номер документу | 105177355 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Зварич Оксана Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні