Ухвала
від 06.07.2022 по справі 296/764/22
КОРОЛЬОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЖИТОМИРА

Справа № 296/764/22

2/296/1468/22

УХВАЛА

про відмову у відкритті провадження у справі

"07" липня 2022 р. м.Житомир

Суддя Корольовського районного суду м.Житомира Петровська М.В., розглянувши позовну заяву Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Перлина Житомира, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Перлини Корбутівки до Житомирської міської ради, третя особа на стороні відповідача: Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельний кооператив "Добробат", про визнання протиправними та скасування пунктів рішень, -

встановив:

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Перлина Житомира та Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Перлини Корбутівки звернулися до Корольовського районного суду м.Житомира із позовною заявою, відповідно до змісту якої просять:

- визнати протиправним та скасувати пункт 1.1. рішення Житомирської міської ради від 17.09.2019 №159 Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

- скасувати пункт 2 Додатку 4 та пункт 4 рішення Житомирської міської ради від 22.06.2020 №1931 Про затвердження документації із землеустрою та надання права користування земельними ділянками суб`єктам земельних відносин.

Вобгрунтування позовнихвимог вказують,що напідставі установчихзборів співвласниківбагатоквартирного будинку АДРЕСА_1 від13.10.2019було створеноОСББ «ПерлиниКорбутівки»,на підставіустановчих зборівспіввласників багатоквартирногобудинку №18по проїздуШпаковському від04.03.2020-ОСББ «ПерлинаЖитомира».До моментустворення ОСББ,обслуговуванням багатоквартирногобудинку по АДРЕСА_2 та АДРЕСА_1 здійснювалось ОК«ЖБК Полісся-2016».З сайту Житомирської міської ради позивачам стало відомо, що на підставі пункту 2 Додатку 4, пункту 4 рішення Житомирської міської ради від 22.06.2020 № 1931 «Про затвердження документації із землеустрою та надання права користування земельними ділянками суб`єктам земельних відносин», ОК «ЖБК «Добробат» за адресою: АДРЕСА_3 , - отримав у користування земельні ділянки із цільовим призначенням: 02.03. - для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, к.н: 1810136300:11:010:0017, площею - 0.2675 га та к.н.: 1810136300:11:010:0016, площею - 0.0433 га. Вказують, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки територіальній громаді м.Житомира в особі Житомирської міської ради для будівництва багатоквартирного житлового будинку (код КВЦПЗ 02.03), яка розташована за адресою: АДРЕСА_3 , площею - 0.2672 га, затверджений пунктом 1.1. рішення від 17.09.2019 року № 1596, не відповідає вимогам законодавства та містобудівній документації, розроблений з порушенням прав сусідніх землекористувачів. Рішення Житомирської міської ради щодо передачі в оренду земельних ділянок для ОК «ЖБК «Добробат» за адресою: АДРЕСА_3 , із цільовим призначенням: 02.03. - для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку, к.н: 1810136300:11:010:0017, площею - 0.2675 га та к.н.: 1810136300:11:010:0016, площею - 0.0433 га, прийнято без проведення процедури земельних торгів, з порушенням вимог законодавства, чим порушені права позивачів на користування прибудинковою територією та право на отримання таких земель у безоплатне користування. Оскаржуваним рішенням Житомирська міська рада фактично позбавляє позивачів частини прибудинкової території, яка необхідна для обслуговування будинків та соціальних потреб їх мешканців.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 02.02.2022 вищевказану цивільну справу було передано для розгляду судді Корольовського районного суду м.Житомира Сингаївському О.П.

Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.06.2022, проведеного на підставі розпорядження керівника апарату Корольовського районного суду м.Житомира Тетяни Яковишиної від 30.06.2022 №162, головуючою у даній справі визначено суддю Петровську М.В., та 01.07.2022 справу передано судді для розгляду.

Відповідно до ч.1ст.187 Цивільного процесуального кодексу України(далі -ЦПК України) суд відкриває провадження у справі за відсутності підстав для залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви чи відмови у відкритті провадження.

Дослідивши матеріали позовної заяви, суд дійшов висновку, що у відкритті провадження слід відмовити, виходячи з наступних підстав.

Відповідно до ч.1 ст.19 ЦПК України, суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи, що виникають з цивільних, земельних, трудових, сімейних, житлових та інших правовідносин, крім справ, розгляд яких здійснюється в порядку іншого судочинства.

Згідно із частинами першою та четвертоюстатті 11 Цивільного кодексу України(далі -ЦК України) цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, установлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (пункт 10 частини другої статті 16 ЦК України).

За змістом положень ч.2 ст.4 Господарського процесуального кодексу (далі - ГПК України) юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Згідно ст.2 Господарського кодексу України, учасниками відносин у сфері господарювання є суб`єкти господарювання, споживачі, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, наділені господарською компетенцією, а також громадяни, громадські та інші організації, які виступають засновниками суб`єктів господарювання чи здійснюють щодо них організаційно -господарські повноваження на основі відносин власності.

Згідно п.6 ч.1 ст.20 ГПК України, господарські суди розглядають справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи підприємці.

У зв`язку із наведеним, слід зазначити, що критеріями відмежування справ цивільної юрисдикції від інших є, по-перше, наявність у них спору про право цивільне (справи за позовами, що виникають із будь-яких правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства), по-друге, суб`єктний склад такого спору.

Правовідносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються, зокрема, приписами Земельного кодексу України (далі - ЗК України), а також прийнятими відповідно до нього нормативно - правовими актами.

За змістом частини першої статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями комунальної власності територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою.

У відповідності до ч.1 та ч.2 ст.116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користуванняземельними ділянкамиіз земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади абоорганів місцевого самоврядуванняв межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування

У відповідності до ч.1 ст.122 ЗК України, сільські, селищні, міські ради передаютьземельні ділянкиу власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

За змістом ч.1 ст.123 ЗК України, наданняземельних ділянокдержавної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади абоорганами місцевогосамоврядування.Рішення зазначених органів приймається на підставіпроектів землеустроющодо відведенняземельних діляноку разі:надання земельноїділянки іззміною їїцільового призначення;формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання).

Системний аналіз зазначених норм права свідчить про те, що рішення суб`єкта владних повноважень у сфері земельних відносин може оспорюватися з точки зору його законності, а вимоги про визнання рішення незаконним (протиправним) - розглядатися в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у фізичної чи юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер. У такому випадку вимогу про визнання рішення незаконним можна розглядати як спосіб захисту порушеного цивільного права за статтею 16 Цивільного кодексу України та пред`являти до суду для розгляду в порядку цивільного або господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред`явлення позовної вимоги про визнання рішення незаконним є оспорювання цивільного речового права особи (зокрема, права власності на землю), що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.

Якщо в результаті прийняття рішення порушується право особи на земельну ділянку, то спір стосується приватноправових відносин і підлягає розгляду в порядку цивільного чи господарського судочинства залежно від суб`єктного складу сторін спору.

Висновки судуузгоджуються зправовою позицієюВеликої ПалатиВерховного Судув постановівід 11.09.2019у справі№ 280/191/19.

Відповідно до пп.1.2.5, п.1.3 постанови Пленуму Вищого Господарського суду України від 17 травня 2011 №6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин, спір, що виник внаслідок порушення права суб`єкта господарської діяльності на земельну ділянку, в тому числі органами державної влади та місцевого самоврядування, є спором про право цивільне і підлягає розгляду за правиламиГПК. У порядку господарського судочинства вирішенню підлягають такі категорії спорів, зокрема: пов`язані із захистом права на земельні ділянки (в тому числі відновлення порушеного права третьої особи, яка на підставі рішень державних органів або органів місцевого самоврядування претендує на спірну земельну ділянку); про визнання незаконними рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування з питань передачі земельних ділянок у власність чи надання їх у користування, припинення права власності на земельні ділянки, вилучення цих ділянок з користування і про зобов`язання названих органів залежно від характеру спору виконати певні дії, як цього вимагають приписи чинного законодавства.

Як вбачається із матеріалів позовної заяви, позивачами оспорюється правомірність права користування земельними ділянками площею 0,2672 га з кадастровим номером 1810136300:11:010:0017 та площею 0,0433 га з кадастровим номером 1810136300:11:010:0016, з цільовим призначенням «для будівництва та обслуговування багатоквартирного будинку» із категорії земель «землі громадської та житлової забудови», які розташовані за адресою: АДРЕСА_3 , - набутого Обслуговуючим кооперативом «Житлово-будівельний кооператив «Добробат» на підставі рішення Житомирської міської ради від 22.06.2020 №1931.

Таким чином, ОСББ Перлина Житомира та ОСББ Перлини Корбутівки оспорюється цивільне речове право (право користування землею) Обслуговуючого кооперативу «Житлово-будівельний кооператив "Добробат", що виникло на підставі рішення суб`єкта владних повноважень Житомирської міської ради, а отже такий спір за своїм суб`єктним складом підлягає розгляду за правилами господарського судочинства.

Згідно з вимогами п.1 ч.1 ст.186 ЦПК України, суддя відмовляє у відкритті провадження у справі, якщо заява не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

З урахуванням викладеного, у відкритті провадження у цій справі необхідно відмовити та роз`яснити позивачам Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку Перлина Житомира і Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку Перлини Корбутівки, що її розгляд віднесено до компетенції Господарського суду Житомирської області.

Керуючись ст.ст.19,186,260,261,263,354 ЦПК України, суддя, -

постановив:

Відмовити у відкритті провадження у цивільній справі за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Перлина Житомира, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Перлини Корбутівки до Житомирської міської ради, третя особа на стороні відповідача: Обслуговуючий кооператив Житлово-будівельний кооператив "Добробат" про визнання протиправними та скасування пунктів рішень.

Роз`яснити позивачам, що вказаний спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства Господарським судомЖитомирської області (м.Житомир,майдан Путятинський, 3/65).

Копію ухвали про відмову у відкритті провадження у справі надіслати особам, які подали позовну заяву, не пізніше наступного дня після її постановлення, разом із позовною заявою й усіма доданими до неї матеріалами.

Ухвала суду набирає законної сили з моменту її підписання суддею та може бути оскаржена до Житомирського апеляційного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.

Повний текст ухвали складено 07 липня 2022 року.

Суддя М. В. Петровська

Дата ухвалення рішення06.07.2022
Оприлюднено13.07.2022
Номер документу105179531
СудочинствоЦивільне
Сутьвизнання протиправними та скасування пунктів рішень

Судовий реєстр по справі —296/764/22

Ухвала від 24.02.2023

Цивільне

Корольовський районний суд м. Житомира

Петровська М. В.

Ухвала від 28.08.2022

Цивільне

Корольовський районний суд м. Житомира

Петровська М. В.

Ухвала від 06.07.2022

Цивільне

Корольовський районний суд м. Житомира

Петровська М. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні