Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08.07.2022 Справа №607/23503/21
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області в складі головуючого судді Познака В.М.
за участю секретаря судового засідання Свергун Т.В., представника відповідача Пуршеги І.В.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Державної екологічної інспекції у Тернопільській області про скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся в суд із позовом до Державної екологічної інспекції у Тернопільській області про скасування постанови про притягнення до адміністративної відповідальності, просить поновити строк оскарження та скасувати постанову Державної екологічної інспекції в Тернопільській області від 30 квітня 2021 року №14, якою його притягнуто до адміністративної відповідальності.
Позов мотивовано тим, що оскаржуваною постановою його притягнуто до адміністративної відповідальності за статями 82, 52 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1350,00 гривень за те, що він «вчинив адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена частинами першою, третьою та сьомою статті 33, пункт «и» частини першої статті 2 Закону України «Про відходи», частиноми два, три п`ять статті 46, статті 56 Закону України «Про охорону земель» за те, що 10.03.2021 року о 17 год. 16 хв. порушив вимоги щодо поводження з відходами перевезення, утилізації, видалення, спеціалізованим асенізаційним автомобілем ЗІЛ 130 р/№ НОМЕР_1 привіз рідкі відходи та видалив (вилляв) у недозволене несанкціоноване місце на території села Біла Біленької сільської ради Тернопільського району. На місці виливу рідких відходів наявні відходи туалетного паперу та інші важкі фракції, в повітрі відчувається фекальний запах. Вчинив псування земель забруднивши їх на площі 4м Х 5 м = 20 м. Порушення вчинено на земельній ділянці земельній ділянці з кадастровими номерами 6125280700:02:001:4053 та 6125280700:02:001:3805. Вважає, що факт вчинення адміністративного правопорушення не доведений. Наголошує, що працівники відповідача мають упереджене ставлення до нього, раніше вже притягували його до адміністративної відповідальності та мали всі його дані. Стверджує, що при винесенні оскаржуваної постанови допущено ряд порушень. Зокрема, протокол і постанова про притягнення його до адміністративної відповідальності винесена однією і тією ж посадовою особою, розгляд справи проводився без його участі. У заявах по суті зазначає, що у оскаржуваних протоколах та постановах відповідач зазначає іншу модель автомобіля.
Від Державної екологічної інспекції у Тернопільській області надійшов відзив на позов, в якому представник просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Покликається на те, що з метою контролю за дотриманням вимог природоохоронного законодавства на території Тернопільської області у період з 01.03.2021р. по 31.12.2021р., наказом за №59 від 26.02.2021 року Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, працівників управління зобов`язано здійснити відповідні заходи контролю. В ході проведення «рейду» як одного із заходів державного нагляду (контролю) на території Тернопільської області, 10.03.2021 року державним інспектором Глущенком М.Г., було виявлено факт порушення вимоги, щодо поводження з відходами під час їх перевезення, утилізації та видалення, а саме було встановлено, що ОСОБА_1 , автомобілем ЗІЛ130 ДНЗ В05672ВС, «спеціалізованим асинізаційним», привіз рідкі відходи та видалив (вилив) такі у недозволене, несанкціоноване місце на території с.Біла, Білецької сільської ради, Тернопільського району. На місці виливу рідких відходів було виявлено відходи туалетного паперу та інші важкі фракції, в повітрі відчувався фекальний запах. Своїми діями ОСОБА_1 , вчинив псування земель, забруднивши їх площею 4м х 5м = 20 м шляхом зливання рідких відходів у несанкціоноване місце. Дані правопорушення (викладені обставин) зафіксовано протоколами про адміністративне правопорушення №004878 та №004880 від 10.03.2021 р. Позивач відмовився ознайомлюватися зі змістом даних протоколів та підписувати їх, поїхавши на вищевказаному автомобілі з місця вчинення правопорушенні, про що в протоколах зроблено відповідну відмітку. ОСОБА_1 був повідомленим про час та місце розгляду справи про адміністративне правопорушення, однак не прибув на її розгляд, клопотань про неможливість прибуття чи перенесення розгляду справи не подавав. Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області Глущенком М.Г. винесено постанову про накладення адміністративного стягнення за №14 від 30.04.2021р., якою ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтями 82, 52 КУпАП та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1350 гривень. Стверджує, що ОСОБА_1 систематично здійснює дане правопорушення одним і тим ж автомобілем марки ЗІЛ130 р/№ НОМЕР_2 , на нього і раніше складались адміністративні матеріали за аналогічне правопорушення. Тому, вважає, що постанова державного інспектора з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області Глущенка М.Г. за №14 від 30 квітня 2021 року про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення є повністю законною і обґрунтованою. Наголошує, що складення протоколу та винесення постанови однією посадовою особою не порушує вимоги закону. Також, зазначає, що з метою підтвердження факту забруднення землі, по місцю вчинення правопорушення уповноваженою особою Інспекції відібрано проби ґрунту на забрудненій земельній ділянці. У акті відбору зазначено: місце відбору проб; дату та час відбору проб; площу земельної ділянки; метеорологічні спостереження відбору; маса відбору проб; кількість точкових проб; глибина відбору проб; уповноважені особи (виконавці відбору проб); представник органу місцевого самоврядування - В.Тирчик; відомості про контрольну пробу; дату та час доставлення проб для проведення вимірювань. Згідно даних протоколу вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів .N»04-03- 21 від 29.03.2021 року, видалення відходів призвело до перевищення показників амонію (52 мг/кг при фоновому показнику 12), нітратів (15,5 мг/кг при фоновому показнику 12 «сульфаті» (84,7 мг/кг при фоновому показнику 18,3), фосфору (240 мг/кг при фоновому показникові 54), хлоридів (57,7 мг/кг при фоновому показнику 31,1), щільний залишок водної витяжки 0,162 мг/кг при фоновому показнику 0,09) а також (1620 мг/кг при фоновому показникові 900) в ґрунті. У заявах по суті стверджує, що позивача виявлено при вчиненні адміністративного правопорушення на гарячому, під час видалення ОСОБА_1 на території села Біла відходів, після чого останній поспіхом покинув місце вчинення адміністративного правопорушення. Вказане зафіксоване в протоколі про адміністративне правопорушення.
Ухвалою судді Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 22 грудня 2021 року відкрито провадження у справі та призначено її до судового розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
В судовому засіданні представник позивача позов підтримав з підстав, викладених в ньому.
В судовому засіданні представник відповідача заперечив проти задоволення позову, з підстав викладених у заявах по суті. В останні судові засідання позивач та його представник не з`являлися.
Розглянувши справу, судом досліджено такі докази та встановлено такі обставини.
Наказом №59 від 26.02.2021 року Державної екологічної інспекції у Тернопільській області, з метою контролю за дотриманням вимог природоохоронного законодавства на Території Тернопільської області у період з 01.03.2021-31.12.2021 року, завідувачку та головних спеціалістів сектору державного екологічного нагляду (контролю) поводженням з відходами та небезпечними хімічними речовинами - старшій державній інспекторці та державним інспекторам з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області Тетяну Вовчук, ОСОБА_2 , Миколу Глущенка, зобов`язано здійснити відповідні заходи контролю.
В ході вказаної перевірки, на території Тернопільської області 10.03.2021 року державний інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області» Глущенком М.Г., було встановлено факт порушення вимоги, щодо поводження з відходами під час їх видалення гр. ОСОБА_1 , який керуючи автомобілем марки 3IЛ 130, ДНЗ НОМЕР_1 , (спеціалізований асенізатор), привіз рідкі відходи та видалив (вилив) їх у недозволеному місці на території с. Біла, Білецької сільської ради, Тернопільського району без дозвільних документів чим вчинив псування земель забруднивши їх, площа забруднення склала 4м. х 5м. = 20м.кв.
З метою встановлення оцінки забруднення уповноваженою особою Інспекції на місці вчинення правопорушення було відібрано проби ґрунту, що підтверджено доданим до матеріалів справи актом відбору проб ґрунту №04-03-21 від 11.03.2021 року. За результатом проведеного дослідження складено, протокол вимірювань показників складу та властивостей проб ґрунтів №04-03-21 від 29.03.2021 року, зі змісту якого вбачається, що видалення відходів призвелодо перевищення показників амонію (52 мг/кг при фоновому показнику 12), нітратів (15,5 мг/кг при фоновому показнику 12,8), сульфатів (84,7 мг/кг при фоновому показнику 18,3), фосфору (240 мг/кг при фоновому показникові 54), хлоридів (57,7 мг/кг при фоновому показнику 31,1), щільний залишок водної витяжки (1620 мг/кг при фоновому показникові 900) в ґрунті.
10 березня 2021 року інспектором з охорони довкілля Тернопільської області відносно ОСОБА_1 складено протокол про адміністративне правопорушення №004878 за порушення ч.1,3,7 ст. Закону України «Про відходи» та протокол про адміністративне правопорушення №00480 за порушення ч.2,3,5 ст. 46 Закону України «Про охорону земель».
Протоколи про адміністративне правопорушення та повідомлення про розгляд справи про порушення природоохоронного законодавства неодноразово направлялися ОСОБА_1
30 квітня 2021 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Тернопільської області Глущенко М.Г., відносно ОСОБА_1 винесено постанову про накладення адміністративного стягнення №14, якою останнього визнано винним у вчинені адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статями 82,52 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 1350 грн. Згідно наданого Державною екологічною інспекцією у Тернопільській області розрахунку шкоди, заподіяною забрудненням земельної ділянки в селі Біла Білецької сільської ради Тернопільського району, знаходиться між земельними ділянками з кадастровими номерами 6125280700:02:001:4053 та 6125280700:02:001:3805 площею 20 м2розмір відшкодування збитків становить 11163,75 грн.
Допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_3 показала, що 10.03.2021 вона разом із інспектором ОСОБА_4 здійснювала рейдовий захід. В селі біла побачили асенізаторну машину, яка, як їм було відомо, належить ОСОБА_1 . Останній стояв біля машини та мав намір злити відходи, але побачивши інспекторів поїхав. Вони прослідували за ним, і побачили, що він з`їхав з траси в селі Біла в сторону поля де злив рідину. Вказаний факт був зафіксований, складено протокол про адміністративне правопорушення, ОСОБА_1 відмовився від отримання протоколів, та поїхав з місця події.
Суд вважає, що позов не підлягає до задоволення, зважаючи на таке.
Зважаючи на те, що в матеріалах справі відсутні відомості про отримання оскаржуваної постанови позивачем раніше, він стверджує, що його адвокат отримав її лише 09.12.2021 року, що підтверджується адвокатським запитом (а.с.6), тому слід поновити строк оскарження постанови.
Відповідно до статті 242-1 КУпАПдо компетенції Центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів віднесено розгляд адміністративних порушень, передбаченихстаттею 52 та 82 КУпАП.
Від імені центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) усфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право, зокрема, державні інспектори з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій.
Статтею 82 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено відповідальність за порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення у вигляді штрафу на громадян від двадцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб, громадян - суб`єктів підприємницької діяльності - від п`ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Статтею 42 Закону України «Про відходи»передбачено, що особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність серед іншого, за невиконання вимог щодо поводження з відходами (під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення та захоронення), що призвело до негативних екологічних, санітарно-епідемічних наслідків або завдаломатеріальної чиморальної шкоди.
Відповідно до частин першої, третьої та сьомої статті 33 Закону України «Про відходи», зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення); видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов`язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення; забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини. Захоронення відходів у надрах допускається у виняткових випадках за результатами спеціальних досліджень з дотриманням норм і правил, передбачених законодавством України.
Крім того, частиною першою статті 52 Кодексу України про адміністративне правопорушення передбачено адміністративну відповідальність за псування сільськогосподарських та інших земель, забруднення їх хімічними і радіоактивними речовинами, нафтою та нафтопродуктами, неочищеними стічними водами, виробничими та іншими відходами у вигляді штрафу на громадян від двадцяти до вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб, громадян - суб`єктів підприємницької діяльності - від п`ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Статтею 56Закону України«Про охоронуземель» передбачено,що юридичніі фізичніособи,винні впорушенні законодавстваУкраїни проохорону земель,несуть відповідальністьзгідно іззаконом. Застосуваннязаходів дисциплінарної,цивільно-правової,адміністративної абокримінальної відповідальностіне звільняєвинних відвідшкодування шкоди,заподіяної земельнимресурсам.
Як вбачається із оскаржуваної постанови про адміністративне правопорушення, ОСОБА_1 було притягнуто до адміністративної відповідальності за те, що він 10. 03. 2021 р. о.17 год. 16 хв. він порушив вимоги щодо поводження з відходами під час їх перевезення, утилізації, видалення, а саме спеціалізованим асинізаційним автомобілем ЗІЛ130 р/№ НОМЕР_2 привіз рідкі відходи та видалив (вилляв) у недозволене несанкціоноване місце на території с. Біла Білецької сільської ради Тернопільського району. На місці виливу рідких відходів наявні відходи туалетного паперу та інші важкі фракції, в повітрі відчувається фекальний запах. Цими діями також вчинив псування земель забруднивши їх на площі 4м х 5м * 20м2 на території с. Біла Білецької сільської ради Тернопільського району зливаючи рідкі побутові відходи спеціалізованим асинізаційним автомобілем ЗІЛ 130 р/№ НОМЕР_1 у недозволене несанкціоноване місце. Порушення вчинено на земельній ділянці яка розташована між земельними ділянками з кадастровими номерами 6125280700:02:001:4053 та 6125280700:02:001:3805.
Суд вважає, що вказані обставини, зафіксовані в протоколах про адміністративне правопорушення, які складені у відповідності до вимог Кодексу України про адміністративне правопорушення, підписані інспектором, свідками та підтверджуються дослідженими в судовому засіданні доказами.
Зокрема, актом відбору проб ґрунтів від 11.03. 2021 року, яким на земельній ділянці із слідами розливу невідомої речовини на площі 4 Х 5 метрів вилучено проби ґрунту. При цьому сам факт вилучення проб на наступний день після виявлення факту вчинення адміністративного правопорушення не порушує вимог закону.
За результатом проведеного дослідження складено, протокол вимірювань показників складу та властивостей проб ґрунтів №04-03-21 від 29.03.2021 року, зі змісту якого вбачається, що видалення відходів призвелодо перевищення показників забруднюючих речовин в ґрунті.
Допитаний як свідок ОСОБА_3 показала, що 10.03.2021 в селі Біла вона особисто бачила, що ОСОБА_1 на асенізаторній машині в полі в селі Біла в злив рідину (відходи).
Крім того, рішенням Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 11.05.2022 року у справі №07/20917/21 судом встановлено, що ОСОБА_1 своїми діями, а саме привезенням рідких відходів та виливанням їх у недозволеному місці на території с. Біла, Білецької сільської ради, Тернопільського району без дозвільних документів вчинив псування земель забруднивши їх, площа забруднення склала 4м. х 5м. = 20м.кв., у зв`язку із чим з нього стягнуто матеріальну шкоду. В силу частини п`ятої статті 78 КАС України, обставини, встановлені стосовно певної особи рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, можуть бути у загальному порядку спростовані особою, яка не брала участі у справі, в якій такі обставини були встановлені, разом з тим, позивач не спростував факт вчиненні порушення.
Діяння ОСОБА_1 підпадають підсклад адміністративногоправопорушення,передбаченого статтями 52 та 82 КУпАП, постанова винесена уповноваженою особою в межах санкції за важче правопорушення.
Суд відхиляє посилання позивача на марки автомобіля, оскільки вказане не спростовує факт вчинення адміністративного правопорушення. Так, ВСКАС у своїх постановах від 24.12.2019 за № 459/1801/17 та від 28 листопада 2018 року у справі № 537/1214/17 вказав, що зазначення інспектором в оскаржуваній постанові неправильних даних, не спростовує порушення позивачем вимог Правил Дорожнього руху, та є опискою.
Таким чином, суд доходить остаточного висновку, що оскаржувана постанова про притягнення ОСОБА_1 прийнята на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцією тазаконами України; звикористанням повноваженняз метою,з якоюце повноваженнянадано; обґрунтовано,тобто зурахуванням усіхобставин,що маютьзначення дляприйняття рішення(вчиненнядії); безсторонньо(неупереджено); добросовісно; розсудливо; здотриманням принципурівності передзаконом,запобігаючи всімформам дискримінації; пропорційно,зокрема здотриманням необхідногобалансу міжбудь-якиминесприятливими наслідкамидля прав,свобод таінтересів особиі цілями,на досягненняяких спрямованеце рішення(дія); зурахуванням праваособи научасть упроцесі прийняттярішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За таких обставин, суд вважає, що підстави дляскасування постановивідсутні та в задоволенні позову слід відмовити.
На підставі наведеного, керуючись ст.2,5,6,9,90,242 - 246,250,255, 286, 295, 297, п. п. 15.5 розділуVІІ «Перехідні положення»КАС України, суд,
УХВАЛИВ :
В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Державної екологічної інспекції у Тернопільській області про скасування постанови про накладення адміністративного стягнення по справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня його проголошення. Особи, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом десяти днів з дня отримання копії цьогорішення.
Реквізити сторін:
Позивач: ОСОБА_1 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 у с. Гаї Шевченківські Тернопільського району, ідентифікаційний код НОМЕР_3 , зареєстрований по АДРЕСА_1 , проживає по АДРЕСА_2 .
Відповідач: Державна екологічна інспекція у Тернопільській області, вул. Шашкевича, 3, м. Тернопіль, 46008, Код ЄДРПОУ 37977693, тел. (0352) 25-95-82, e-mail: tem@dei.gov.ua
Головуючий суддяВ. М. Позняк
Суд | Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 07.07.2022 |
Оприлюднено | 13.07.2022 |
Номер документу | 105182574 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Позняк В. М.
Адміністративне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Позняк В. М.
Адміністративне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Позняк В. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні