Рішення
від 10.07.2022 по справі 320/11276/21
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 липня 2022 року № 320/11276/21

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Василенко Г.Ю., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфорт" про застосування заходів реагування

в с т а н о в и в:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфорт", в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфорт" (код ЄДРПОУ 30813888), а саме: експлуатації нежитлової будівлі літ. "А", нежитлової будівлі літ. "Б", нежитлової будівлі літ. "Т", нежитлової будівлі літ. "Ф", нежитлової будівлі літ. "Ц", нежитлової будівлі літ. "Х", нежитлової будівлі літ. "У", нежитлової будівлі літ. "Р", нежитлової будівлі літ. "К", нежитлової будівлі літ. "Е", нежитлової будівлі літ. "Ч", нежитлової будівлі літ. "Ш", нежитлової будівлі літ. "Н", нежитлової будівлі літ. "П" та території ринку площею 4,25 га за адресою: Київська область, м. Біла Церква, вул. Ярмаркова, буд. 4, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 15.06.2021 №936.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в ході проведення планової перевірки відповідача було встановлено порушення відповідачем вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, що є підставою для застосування заходів реагування у сфері господарської діяльності у вигляді зупинення експлуатації вказаного об`єкта до усунення відповідних порушень.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 16.09.2021 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, зазначив, що ним вчиняються дії, спрямовані на усунення порушень, зазначених в акті від 15.06.2021 №936.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Комфорт" (ідентифікаційний код: 0456352431, місцезнаходження: 09100, Київська область, м. Біла Церква, вул. Ярмаркова, 4, зареєстровано 06.09.2021, про що свідчить виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до наказу Головного управління ДСНС України у Київській області від 01.06.2021 №646 "Про проведення планових перевірок" наказано провести планову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфорт" за адресою об`єкта перевірки: Київська область, м. Біла Церква, вул. Ярмаркова, буд. 4.

14.05.2021 було видане повідомлення про проведення планового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) №56-5400/1, яке 19.05.2021 надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення №0911200009226 ТОВ "Комфорт" та отримано уповноваженим представником товариства 24.05.2021.

01.06.2021 було видане посвідчення № 4062 на проведення планової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфорт" за адресою: Київська область, м. Біла Церква, вул. Ярмаркова, буд. 4 тво заступником начальника управління - начальником відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Білоцерківського РУГУ ДСНС України у Київській області полковником служби цивільного захисту Чехом Василем Михайловичем, головним інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Білоцерківського РУГУ ДСНС України у Київській області капітаном служби цивільного захисту Сюрхою Андрієм Сергійовичем, яке було вручено 09.06.2021 під підпис директору ТОВ "Комфорт" Семенишину О.П.

У період з 09.06.2021 по 15.06.2021 позивачем проведено планову перевірку щодо дотримання ТОВ "Комфорт" вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої був складений акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 15.06.2021 №936 та було виявлено 50 порушень вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки:

1) пункт 1.2., глава 1, розділ V Правил пожежної безпеки в Україні - будівлі та приміщення об`єкту не обладнано системами протипожежного захисту у відповідності до вимог діючих норм, (нежитлова будівля літери «А»; нежитлова будівля літери «Б»; нежитлова будівля літери «Т»; нежитлова будівля літери «Ф»; нежитлова будівля літери «Ц»; нежитлова будівля літери «Р»; нежитлові приміщення в нежитловій будівлі літери "К") у відповідності до вимог пункту 4.8.1.2, таблиці А.1, додатку А (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014;

2) пункт 1.2., глава 1, розділ V Правил пожежної безпеки в Україні - будівлі та приміщення об`єкту не обладнано системами оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей 2-го типу, (нежитлова будівля літери «А»; нежитлова будівля літери «Б»; нежитлова будівля літери «Т»; нежитлова будівля літери «Ф»; нежитлова будівля літери «Ц») у відповідності до вимог пункту 3, таблиці Б.1, додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5- 56:2014;

3) пункт 1.2., глава 1, розділ V Правил пожежної безпеки в Україні - будівлі та приміщення об`єкту не обладнано системами оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей 1-го типу, (нежитлова будівля літери «Р»; нежитлові приміщення в нежитловій будівлі літери «К»; нежитлова будівля літери «У»; нежитлова будівля літери «Е») у відповідності до вимог пункту 3. таблиці Б.1, додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5- 56:2014;

4) пункт 2.31, глава 2, розділ ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні - коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням (всі будівлі та приміщення об`єкту);

5) пункт 2.5, глава 2, розділ ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні - дерев`яні конструкції даху не підано вогнезахисному оброблянню з забезпеченням 1-ї групи вогнезахисної ефективності (нежитлова будівля літери «А»; нежитлова будівля літери «Б»; нежитлова будівля літери «Р»; нежитлові приміщення в нежитловій будівлі літери «К»);

6) пункт 21, розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні - здійснено нове будівництво будівлі церкви без проектної документації, яка пройшла затвердження у встановленому законом порядку;

7) пункт 21, розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні - здійснено нове будівництво частини нежитлової будівлі м`ясного павільйону без проектної документації, яка пройшла затвердження у встановленому законом порядку (холодильні камери), (нежитлова будівля літ «Ц»);

8) пункт 21, розділ II Правил пожежної безпеки в Україні - здійснено реконструкцію в тамбурі евакуаційного виходу з нежитлової будівлі літ. «Т» шляхом улаштування приміщення газової котельні без проектної документації, яка пройшла затвердження у встановленому законом порядку;

9) пункт 22. розділ II, Правил пожежної безпеки в Україні; пункт 2.3, глава 2, розділ III Правил пожежної безпеки в Україні - знижено рівень пожежної безпеки об`єкту в частині заповнення прорізів протипожежних перешкодах, яківідокремлюють приміщення холодильних камер та суміжні приміщення шляхом встановлення протипожежних дверей відповідним класом вогнестійкості (нежитлова будівля літ. "Ц");

10) пункт 22. розділ II, Правил пожежної безпеки в Україні; пункт 2.3, глава 2, розділ III Правил пожежної безпеки в Україні - знижено рівень пожежної безпеки об`єкту в частині заповнення прорізів протипожежних перешкодах, яківідокремлюють приміщення газової котельні та суміжні приміщення шляхом встановлення протипожежних дверей з відповіднимкласом вогнестійкості (нежитлова будівля літ. "Т");

11) пункт 22. розділ ІІ, Правил пожежної безпеки в Україні - знижено рівень пожежної безпеки, а саме не передбачено приміщенні вбудованої газової котельні в якості зовнішньої легкоскидної огороджувальної конструкції вікна обладнаного пристроями для попередження можливого розкидання скла у відповідності до вимог пункту 6.8, 6.22 ДБН В.2.5-77:2014. теплопункт №4);

12) пункт 22. розділ II, Правил пожежної безпеки в Україні; пункт 1.15, глава 1, розділ IV. Правил пожежної безпеки в Україні - не винесено за межі приміщення складського призначення, в якому зберігаються горючі матеріальні цінності електричні щитки освітлювальних електромереж автоматами вимкнення, послідуючим їх монтажем із зовні зазначених приміщені складського призначення на негорючих будівельних основах, (нежитлова будівля літ. «Т»);

13) пункт 22, розділу II Правил пожежної безпеки в Україні - знижено рівень пожежної безпеки об`єкту, а саме приміщеннях підвального поверху, які використовуються для зберігання горючих матеріалів не улаштовано не менше двох вікон розмірами не менше ніж 0,75 м х 1.2 м з приямками (нежитлова будівля літ. «Т»);

14) підпункт 4. пункт 2.1, глава 2, розділ V, Правил пожежної безпеки в Україні - не здійснено випробування систем зовнішнього проти пожежного водопостачання (пожежних гідрантів) на тиск та витрату води з оформленням відповідного акту;

15) підпункт 9, пункт 2.1, глава 2, розділ V, Правил пожежної безпеки в Україні - покажчики систем зовнішнього протипожежного водопостачання (пожежних гідрантів) розташовано не біля місць розміщення ПГ та з невірним зазначенням відстаней в метрах до ПГ;

16) пункт 1.4. глава 1, розділ ІІІ, Правил пожежної безпеки в Україні - під`їзди до систем зовнішнього протипожежного водопостачання утримуються захаращеними шляхом розміщення торгівельних секцій, палаток та контейнерів;

17) пункт 3.11 глава 3, розділ V. Правил пожежної безпеки в Україні - всі пожежні щити на території та в приміщеннях об`єкту не укомплектовано у відповідності до вимог діючих і норм, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.;

18) пункт 3.12, глава З, розділ V Правил пожежної безпеки в Україні - на наявних пожежних щитах не вказано їх порядкові номери, номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів;

19) пункт 3.14, глава З, розділ V. Правил пожежної безпеки в Україні - не здійснюється періодичне обслуговування немеханізованого пожежного ручного інструменту, який розміщено на об`єкті у складі комплектації пожежних щитів, яке повинно включати такі операції: очищення від пилу, бруду та слідів корозії; відновлення фарбування з урахуванням вимогстандартів; випрямлення ломів та суцільнометалевих гаків для виключення залишкових деформацій після використання; відновлення потрібних кутів загострювання інструмента з дотриманням вимог стандартів;

20) пункт 3.10. глава З, розділ V. Правил пожежної безпеки в Україні - наявні засоби первинного пожежогасіння (вогнегасники) не розміщено шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 метра від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника;

21) пункт 3.6, 3.7, 3.8. глава 3, і розділ V. ( Правил пожежної безпеки В Україні - будівлю та приміщення об`єкту не забезпечено необхідною кількістю засобів первинного пожежогасіння (вогнегасниками);

22) пункт 3.10, глава 3, розділ V. Правил пожежної безпеки в Україні - на об`єкті не здійснюється щомісячний огляд наявних в експлуатації вогнегасників з занесенням результатів до відповідного журналу;

23) пункт 3.18. глава 3, розділ V Правил пожежної безпеки в Україні - наявні на об`єкті вогнегасники не забезпечені обліковими номерами за прийнятною на об`єкті системою нумерації;

24) пункт 2.9. глава 2. розділ ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні - для всіх приміщень складського призначення не визначено категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В. 1.1 -36:2016, а також клас зони згідно з НПАОП 40.1-1.32-01. (нежитлова будівля літ. «Т»; нежитлова будівля літ. «Ц»; нежитлова будівля літ. «Ф»);

25) пункт 8, розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні - на території об`єкту, а також в будинках, спорудах, приміщеннях не поновлено знаки безпеки, які повинні відповідати вимогам ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 «ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности»;

26) пункт 10, розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні - для працівників охорони (сторожів, вахтерів, вартових) не розроблено інструкцію, в якій визначено їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі і пожежі;

27) пункт 3, розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні - на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлено протипожежний режим;

28) пункт 4, розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні - для кожного приміщення об`єкту не розроблено та затверджено керівником об`єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки;

29) пункт 5, розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні - на об`єкті не розроблено і не вивішено на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі;

30) пункт 15, розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні - працівники об`єкту не проходять інструктаж з питань пожежної безпеки;

31) пункт 16. розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні - посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях»;

32) пункт 1.21. глава 1, розділ IV Правил пожежної безпеки в Україні - будівлі об`єкту не обладнано пристроями блискавкозахисту будівель відповідно до вимог діючих норм (всі будівлі об`єкту);

33) пункт 1.16, глава 1, розділ IV Правил пожежної безпеки в Україні - електрощити, групові електрощитки не оснащені схемами підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки), (всі будівлі та приміщення в будівлях об`єкту);

34) пункт 1.8, глава 1, розділ IV Правил пожежної безпеки в Україні - допускається експлуатація тимчасових електричних мереж в приміщеннях нежитлової будівлі літери «Р», нежитлової будівлі літери «Т», нежитлової будівлі літери «К»;

35) пункт 1.18, глава 1, розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні - допускається використання побутових електронагрівальних приладів (електрочайник, мікрохвильова піч) з порушенням встановлених їх виробником правил експлуатації та в місцях (приміщеннях), де їх застосування заборонено (нежитлова будівля літери «Р»; нежитлова будівля літери «К»; нежитлова будівля літери «Ц») ;

36) пункти 1, 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки на ринках України - не розроблено та не узгоджено з ДСНС схему розміщення будівель та торгівельних рядів;

37) абзац 4, пункти 6. розділу ІІІ Правил пожежної безпеки на ринках України - на ринку допускається захаращення шляхів евакуації, а саме здійснено розміщення товарів, горючих відходів, упаковки, контейнерів в проходах на шляхах евакуації;

38) пункт 3, глава 1, розділ VI Правил пожежної безпеки на ринках України - на частині ринку, яка розміщена на відкритому майданчику не встановлено систему оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей, яка забезпечує виразну чутність повідомлень, що передаються, у цілому на всій площі ринку, а за необхідності - послідовно або вибірково в окремих секторах (ділянках);

39) пункт 6, глава 1, розділ VI Правил пожежної безпеки на ринках України - групи контейнерів, у яких зберігаються товарно- матеріальні цінності, після закінчення роботи ринку та у вихідні, святкові дні розглядаються як складські приміщення не обладнані системою пожежної сигналізації;

40) пункт 2, розділ IV Правил пожежної безпеки на ринках України - не встановлено протипожежні двері (не нижче 2-го типу) до комори та приміщення для приймання товарів (нежитлова будівля літ. «Т».;

41) пункт 1-3, глава 1, розділ V Правил пожежної безпеки на ринках України - під час експлуатації кіосків, павільйонів та контейнерів на відкритій території ринку допускається збільшення площі. Кіоски, павільйони, контейнерирозміщені групами;

42) пункт 4, глава 7, розділ V Правил пожежної безпеки на ринках України - на відкритій частині ринку, у проходах допускається зберігання вантажів, упаковок, контейнерів;

43) пункт 5, глава 7, розділ V Правил пожежної безпеки на ринках України - на території ринку, яка сягає більше 2га не забезпечено проїздами завширшки не менше 4 метрів, то розділяють територію ринку на ділянки площею до 1 га. Вказані проїзди повинні утримуватись не захаращеними.

44) пункт 6, глава 7, розділ V Правил пожежної безпеки на ринках України - на територіїринку не забезпечено проїзди шириною не менше 4 метрів до джерел зовнішнього протипожежного водопостачання. Тупиковий проїзд не обладнано майданчиком розмірами 12 х 12 м для розвороту пожежно- рятувальних автомобілів;

45) абзац перший частини другої статті 57 КЦЗУ - роботу підприємства й використання суб`єктом господарювання об`єктів нерухомості розпочато без поданої декларації відповідності матеріально- технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;

46) частина 3, стаття 20 Кодексу цивільного захисту України - не розміщено інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення в разі виникнення аварії;

47) частина 11, стаття 20 Кодексу цивільного захисту України - не проведено об`єктові тренувань і навчань з питань цивільного захисту;

48) частина 1, стаття 20 Кодекс цивільного захисту України; ПКМУ № 956 від 11 липня 2002 року - не забезпечено виконання заходів цивільного захисту шляхом розроблення ідентифікації щодо визначення потенційної небезпеки на об`єкті з урахуванням усіх чинників небезпеки, відповідно до вимог пункту 7 наказу МНС №140 від 16.08.2005 року «Про внесення змін до наказу МНС України від 18.12.2000 N338»;

49) підпункт 1, пункт 1, статті 130 Кодексу цивільного захисту України - не розроблено та не затверджено керівником інструкцію щодо дій персоналу суб`єкта господарювання у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій;

50) частина 8, стаття 20 Кодекс цивільного захисту України - відсутні посвідчення встановленого зразка про проходження функціонального навчання відповідними категоріями осіб у сфері цивільного захисту.

Судом встановлено, що припис про усунення порушень позивачем не складався і не видавався.

За результатами вказаного акта перевірки, начальником Білоцерківського РУ ГУ ДСНС України у Київській області О.Масло складено рапорт на ім`я начальника Головного управління ДСНС України у Київській області Слободяника В.Д. про необхідність звернення до суду із позовом про повне зупинення експлуатації (роботи) Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфорт" (код ЄДРПОУ 30813888), а саме: експлуатації нежитлової будівлі літ. "А", нежитлової будівлі літ. "Б", нежитлової будівлі літ. "Т", нежитлової будівлі літ. "Ф", нежитлової будівлі літ. "Ц", нежитлової будівлі літ. "Х", нежитлової будівлі літ. "У", нежитлової будівлі літ. "Р", нежитлової будівлі літ. "К", нежитлової будівлі літ. "Е", нежитлової будівлі літ. "Ч", нежитлової будівлі літ. "Ш", нежитлової будівлі літ. "Н", нежитлової будівлі літ. "П" та території ринку площею 4,25 га за адресою: Київська область, м. Біла Церква, вул. Ярмаркова, буд. 4, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкта до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 15.06.2021 №936.

Надаючи правову оцінку відносинам, які склались між сторонами спору, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Відповідно до Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, яке затверджене Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Пунктом 7 Положення визначено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 січня 2013 року № 33 "Про утворення територіальних органів Державної служби з надзвичайних ситуацій та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України", утворені як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з надзвичайних ситуацій, яким є позивач.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон №877).

Частиною 1 ст.1 Закону №877 встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Згідно з ч.1 ст.7 Закону №877 для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

Частиною 2 ст.7 Закону №877 визначено, що на підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення) (ч.3 ст.7 Закону №877).

Відповідно до ч.4 ст.7 Закону №877 посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.

Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання.

Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею (ч.5 ст.7 Закону №877).

Відповідно до ч.6 ст.7 Закону №877 за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Згідно з ч.7 ст.7 Закону №877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Частиною 8 ст.7 Закону №877 визначено, що припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Згідно із ст.11 Закону №877 суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, регулюються Кодексом цивільного захисту України №5403 від 02.10.2012 (в редакції, яка була чинна на момент виникнення спірних відносин).

Згідно з ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Частиною 1 ст.70 Кодексу цивільного захисту встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України).

Аналізуючи наведені норми, суд дійшов висновку, що Кодексом цивільного захисту України передбачено наявність загрози життю та здоров`ю людей внаслідок порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства з питань техногенної, пожежної безпеки, як одну з підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Разом з тим, суд звертає увагу, що визначення поняття порушення, яке створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, є оціночним. Водночас, за переконанням суду, всі порушення протипожежних норм в тій чи іншій мірі створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

07.12.2021 позивачем подано до суду клопотання про доручення до матеріалів справи доказів, в якому зокрема повідомлено, що 23.11.2021 за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки відповідача було складено акт №2117.

З наданих доказів вбачається, що в період з 23.11.2021 по 23.11.2021 позивачем було проведено позапланову перевірку щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки Товариства з обмеженою відповідальністю "Комфорт" , за результатами якої був складений акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 23.11.2021 №2117 та було виявлено 37 порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки:

1) пункт 1.2., глава 1, розділ V Правил пожежної безпеки в Україні - будівлі та приміщення об`єкту не обладнано системами протипожежного захисту у відповідності до вимог діючих норм, (нежитлова будівля літери А; нежитлова будівля літери Б; нежитлова будівля літери Т; нежитлова будівля літери Ф; нежитлова будівля літери Ц; нежитлова будівля літери Р; нежитлові приміщення в нежитловій будівлі літери "К") у відповідності до вимог пункту 4.8.1.2, таблиці А.1, додатку А (обов`язковий) ДБН В.2.5-56:2014;

2) пункт 1.2., глава 1, розділ V Правил пожежної безпеки в Україні - будівлі та приміщення об`єкту не обладнано системами оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей 2-го типу, (нежитлова будівля літери А; нежитлова будівля літери Б; нежитлова будівля літери Т; нежитлова будівля літери Ф; нежитлова будівля літери Ц) у відповідності до вимог пункту 3, таблиці Б.1, додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5- 56:2014;

3) пункт 1.2., глава 1, розділ V Правил пожежної безпеки в Україні - будівлі та приміщення об`єкту не обладнано системами оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей 1-го типу, (нежитлова будівля літери Р; нежитлові приміщення в нежитловій будівлі літери К; нежитлова будівля літери У; нежитлова будівля літери Е) у відповідності до вимог пункту 3. таблиці Б.1, додатку Б (обов`язковий) ДБН В.2.5- 56:2014;

4) пункт 2.31, глава 2, розділ ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні - коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням (всі будівлі та приміщення об`єкту);

5) пункт 2.5, глава 2, розділ ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні - дерев`яні конструкції даху не підано вогнезахисному оброблянню з забезпеченням 1-ї групи вогнезахисної ефективності (нежитлова будівля літери А; нежитлова будівля літери Б; нежитлова будівля літери Р; нежитлові приміщення в нежитловій будівлі літери К);

6) пункт 21, розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні - здійснено нове будівництво будівлі церкви без проектної документації, яка пройшла затвердження у встановленому законом порядку;

7) пункт 21, розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні - здійснено нове будівництво частини нежитлової будівлі м`ясного павільйону без проектної документації, яка пройшла затвердження у встановленому законом порядку (холодильні камери), (нежитлова будівля літ Ц);

8) пункт 21, розділ II Правил пожежної безпеки в Україні - здійснено реконструкцію в тамбурі евакуаційного виходу з нежитлової будівлі літ. Т шляхом улаштування приміщення газової котельні без проектної документації, яка пройшла затвердження у встановленому законом порядку;

9) пункт 22. розділ II, Правил пожежної безпеки в Україні; пункт 2.3, глава 2, розділ III Правил пожежної безпеки в Україні - знижено рівень пожежної безпеки об`єкту в частині заповнення прорізів протипожежних перешкодах, яківідокремлюють приміщення холодильних камер та суміжні приміщення шляхом встановлення протипожежних дверей відповідним класом вогнестійкості (нежитлова будівля літ. "Ц");

10) пункт 22. розділ II, Правил пожежної безпеки в Україні; пункт 2.3, глава 2, розділ III Правил пожежної безпеки в Україні - знижено рівень пожежної безпеки об`єкту в частині заповнення прорізів протипожежних перешкодах, яківідокремлюють приміщення газової котельні та суміжні приміщення шляхом встановлення протипожежних дверей з відповіднимкласом вогнестійкості (нежитлова будівля літ. "Т");

11) пункт 22. розділ ІІ, Правил пожежної безпеки в Україні - знижено рівень пожежної безпеки, а саме не передбачено приміщенні вбудованої газової котельні в якості зовнішньої легкоскидної огороджувальної конструкції вікна обладнаного пристроями для попередження можливого розкидання скла у відповідності до вимог пункту 6.8, 6.22 ДБН В.2.5-77:2014. теплопункт №4);

12) пункт 22. розділ II, Правил пожежної безпеки в Україні; пункт 1.15, глава 1, розділ IV. Правил пожежної безпеки в Україні - не винесено за межі приміщення складського призначення, в якому зберігаються горючі матеріальні цінності електричні щитки освітлювальних електромереж автоматами вимкнення, послідуючим їх монтажем із зовні зазначених приміщені складського призначення на негорючих будівельних основах, (нежитлова будівля літ. Т);

13) підпункт 4. пункт 2.1, глава 2, розділ V, Правил пожежної безпеки в Україні - не здійснено випробування систем зовнішнього проти пожежного водопостачання (пожежних гідрантів) на тиск та витрату води з оформленням відповідного акту;

14) пункт 3.11 глава 3, розділ V. Правил пожежної безпеки в Україні - всі пожежні щити на території та в приміщеннях об`єкту не укомплектовано у відповідності до вимог діючих і норм, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.;

15) пункт 3.14, глава З, розділ V. Правил пожежної безпеки в Україні - не здійснюється періодичне обслуговування немеханізованого пожежного ручного інструменту, який розміщено на об`єкті у складі комплектації пожежних щитів, яке повинно включати такі операції: очищення від пилу, бруду та слідів корозії; відновлення фарбування з урахуванням вимогстандартів; випрямлення ломів та суцільнометалевих гаків для виключення залишкових деформацій після використання; відновлення потрібних кутів загострювання інструмента з дотриманням вимог стандартів;

16) пункт 3.6, 3.7, 3.8. глава 3, і розділ V. ( Правил пожежної безпеки В Україні - будівлю та приміщення об`єкту не забезпечено необхідною кількістю засобів первинного пожежогасіння (вогнегасниками);

17) пункт 3.10, глава 3, розділ V. Правил пожежної безпеки в Україні - на об`єкті не здійснюється щомісячний огляд наявних в експлуатації вогнегасників з занесенням результатів до відповідного журналу;

18) пункт 3.18. глава 3, розділ V Правил пожежної безпеки в Україні - наявні на об`єкті вогнегасники не забезпечені обліковими номерами за прийнятною на об`єкті системою нумерації;

19) пункт 3, розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні - на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлено протипожежний режим;

20) пункт 4, розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні - для кожного приміщення об`єкту не розроблено та затверджено керівником об`єкта або уповноваженою ним посадовою особою інструкції про заходи пожежної безпеки;

21) пункт 5, розділ ІІ Правил пожежної безпеки в Україні - на об`єкті не розроблено і не вивішено на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі;

22) пункт 1.21. глава 1, розділ IV Правил пожежної безпеки в Україні - будівлі об`єкту не обладнано пристроями блискавкозахисту будівель відповідно до вимог діючих норм (всі будівлі об`єкту);

23) пункт 1.18, глава 1, розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні - допускається використання побутових електронагрівальних приладів (електрочайник, мікрохвильова піч) з порушенням встановлених їх виробником правил експлуатації та в місцях (приміщеннях), де їх застосування заборонено (нежитлова будівля літери Р; нежитлова будівля літери К; нежитлова будівля літери Ц) ;

24) пункти 1, 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки на ринках України - не розроблено та не узгоджено з ДСНС схему розміщення будівель та торгівельних рядів;

25) абзац 4, пункти 6. розділу ІІІ Правил пожежної безпеки на ринках України - на ринку допускається захаращення шляхів евакуації, а саме здійснено розміщення товарів, горючих відходів, упаковки, контейнерів в проходах на шляхах евакуації;

26) пункт 3, глава 1, розділ VI Правил пожежної безпеки на ринках України - на частині ринку, яка розміщена на відкритому майданчику не встановлено систему оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей, яка забезпечує виразну чутність повідомлень, що передаються, у цілому на всій площі ринку, а за необхідності - послідовно або вибірково в окремих секторах (ділянках);

27) пункт 6, глава 1, розділ VI Правил пожежної безпеки на ринках України - групи контейнерів, у яких зберігаються товарно- матеріальні цінності, після закінчення роботи ринку та у вихідні, святкові дні розглядаються як складські приміщення не обладнані системою пожежної сигналізації;

28) пункт 1-3, глава 1, розділ V Правил пожежної безпеки на ринках України - під час експлуатації кіосків, павільйонів та контейнерів на відкритій території ринку допускається збільшення площі. Кіоски, павільйони, контейнерирозміщені групами;

29) пункт 4, глава 7, розділ V Правил пожежної безпеки на ринках України - на відкритій частині ринку, у проходах допускається зберігання вантажів, упаковок, контейнерів;

30) пункт 5, глава 7, розділ V Правил пожежної безпеки на ринках України - на території ринку, яка сягає більше 2га не забезпечено проїздами завширшки не менше 4 метрів, то розділяють територію ринку на ділянки площею до 1 га. Вказані проїзди повинні утримуватись не захаращеними;

31) пункт 6, глава 7, розділ V Правил пожежної безпеки на ринках України - на територіїринку не забезпечено проїзди шириною не менше 4 метрів до джерел зовнішнього протипожежного водопостачання. Тупиковий проїзд не обладнаномайданчиком розмірами 12 х 12 м для розвороту пожежно- рятувальних автомобілів;

32) абзац перший частини другої статті 57 КЦЗУ - роботу підприємства й використання суб`єктом господарювання об`єктів нерухомості розпочато без поданої декларації відповідності матеріально- технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;

33) частина 3, стаття 20 Кодексу цивільного захисту України - не розміщено інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення в разі виникнення аварії;

34) частина 11, стаття 20 Кодексу цивільного захисту України - не проведено об`єктові тренувань і навчань з питань цивільного захисту;

35) частина 1, стаття 20 Кодекс цивільного захисту України; ПКМУ № 956 від 11 липня 2002 року - не забезпечено виконання заходів цивільного захисту шляхом розроблення ідентифікації щодо визначення потенційної небезпеки на об`єкті з урахуванням усіх чинників небезпеки, відповідно до вимог пункту 7 наказу МНС №140 від 16.08.2005 року Про внесення змін до наказу МНС України від 18.12.2000 N338;

36) підпункт 1, пункт 1, статті 130 Кодексу цивільного захисту України - не розроблено та не затверджено керівником інструкцію щодо дій персоналу суб`єкта господарювання у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій;

37) частина 8, стаття 20 Кодекс цивільного захисту України - відсутні посвідчення встановленого зразка про проходження функціонального навчання відповідними категоріями осіб у сфері цивільного захисту.

Отже, не усунутими відповідачем залишились тридцять сім пунктів порушень, які зазначені в акті перевірки від 23.11.2021 №2117, з приводу чого суд зазначає наступне.

Загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд визначені Правилами пожежної безпеки України, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 (далі - НАПБ А.01.001-2014).

Стосовно порушення відповідачем пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил № 1417.

Згідно з пунктом 1.2 глави 1 розділу V Правил № 1417 будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту.

Відповідно до пункту 3.5 глави 3 ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 13.11.2014 № 312, система протипожежного захисту (СПЗ) - це комплекс технічних засобів, що змонтований на об`єкті, призначений для виявлення, локалізування та ліквідування пожеж без втручання людини, захисту людей, матеріальних цінностей та довкілля від впливу небезпечних чинників пожежі.

Згідно з пунктом 5.5 глави 5 ДБН В.2.5-56:2014 не підлягають обладнанню системами пожежної сигналізації окремо розташовані одноповерхові наземні об`єкти громадського призначення, площа яких незалежно від їх ступеня вогнестійкості не перевищує 100 кв.м.

Пунктом 6.1 розділу VI ДБН В.2.5-56:2014 визначено, що системи протипожежного захисту поділяються на: а) системи пожежної сигналізації; б) автоматичні системи пожежогасіння; в) автономні системи пожежогасіння; г) системи керування евакуюванням (в частині системи оповіщення про пожежу і покажчиків напрямку евакуювання); д) системи протидимного захисту; е) системи централізованого пожежного спостерігання; ж) системи диспетчиризації СПЗ; и) системи флегматизації; інженерні системи та технологічне обладнання, які не входять до складу СПЗ, але з СПЗ функціонально пов`язані: к) блискавкозахист; л) пожежні ліфти; м) пожежні кран-комплекти; н) протипожежні двері, клапани, ворота та завіси (екрани) тощо.

Відповідно до пункту 7.2 додатку А, таблиці А.1 до ДБН В.2.5-56:2014 обов`язковому обладнанню системами пожежної сигналізації та пожежогасіння підлягають дитячі дошкільні навчальні заклади.

Згідно з пунктом 7.1 розділу VII ДБН В.2.5-56:2014 системи пожежної сигналізації призначені для раннього виявлення пожежі та подавання сигналу тривоги для вжиття необхідних заходів (наприклад: евакуювання людей, виклик пожежно-рятувальних підрозділів, запуск протидимних систем пожежогасіння, здійснення управління протипожежними клапанами, дверима, воротами та завісами (екранами), відключенням або блокуванням (розблокуванням) інших інженерних систем та устаткування при сигналі пожежа тощо).

Відповідно до підпункту 7.2.1 пункту 7.1 розділу VII ДБН В.2.5-56:2014 системи пожежної сигналізації повинні: а) виявляти ознаки пожежі на ранній стадії; б) передавати тривожні сповіщення до пристроїв передавання пожежної тривоги та попередження про несправність; в) формувати сигнали управління для систем протипожежного захисту та іншого інженерного обладнання, що задіяне при пожежі; г) сигналізувати про виявлену несправність, яка може негативно впливати на нормальну роботу СПС.

Системи пожежної сигналізації не повинні: а) підпадати під несприятливий вплив інших систем незалежно від того, з`єднані вони з ними чи ні; б) виходити з ладу (частково або повністю) через вплив на них вогню або явища, для виявлення якого вони призначені, до того, як вогонь чи це явище було виявлено; в) реагувати на інші явища, не пов`язані з виявленням пожежі (підпункт 7.2.3 пункту 7.1 розділу VII ДБН В.2.5-56:2014).

Стосовно порушення відповідачем пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил № 1417.

Пунктом 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил № 1417 передбачено, що у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.

Стосовно порушення відповідачем пункту 2.31 розділу ІІІ Правил № 1417.

Відповідно до пункту 2.31 розділу ІІІ Правил № 1417 сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей.

Отже, позивачем не були усунуті всі порушення, які вказані у розділу Опис виявлених порушень акту перевірки №2117 від 23.11.2021.

Аналізуючи вищенаведені норми, суд доходить висновку про те, що Кодексом цивільного захисту України передбачено наявність загрози життю та здоров`ю людей внаслідок порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства з питань техногенної, пожежної безпеки, як одну з підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Не усунення відповідачем виявлених перевіркою порушень правил протипожежної безпеки несе ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає:

- на забезпечення безпеки роботи товариства, співробітників та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту;

- на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі;

- на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків;

- на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації.

При зберіганні таких умов для відвідувачів та працівників ТОВ "Комфорт" існує реальна загроза життю, отримання травм, або шкоди їх здоров`ю.

Суд наголошує, що захід реагування у вигляді повного зупинення об`єкту до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.

Вказана позиція узгоджується із позицією Верховного Суду, наведеною у постанові від 26.06.2018 (справа №826/589/16).

Відповідно до ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Частиною 6 ст.13 Закону України "Про судоустрій і статус суддів" від 02.06.2016 №1402-VIII передбачено, що висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

З огляду на зазначене, суд дійшов висновку про порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, мають системний та триваючий характер і повністю не усунуті відповідачем.

Судом встановлено, що на час розгляду справи відбувалось усунення порушень, зафіксованих в акті перевірки, що звичайно є важливим кроком для початку необхідних робіт з усунення порушень, проте не свідчить про усунення порушень норм протипожежної безпеки та цивільного захисту на день постановлення судом рішення у справі та продовжує створювати ризик для виникнення надзвичайної ситуації.

Суд зазначає, що згідно з п.26 ч.1 ст.2 Кодексу цивільного захисту, небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Враховуючи характер порушень, виявлених під час проведення перевірки відповідача, які станом на день постановлення рішення у справі не усунуті, суд дійшов висновку, що вони безумовно пов`язані з ризиком настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі.

Суд також звертає увагу на те, що вказані порушення не є формальними, а стосуються виключно відсутності у відповідача необхідної системи заходів для уникнення виникнення пожежі та швидкого реагування у разі її виникнення.

Як передбачає частина перша статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на зазначене та оцінюючи у сукупності встановлені обставини і перевіривши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

У позовній заяві позивач просить суд стягнути з відповідача на користь позивача судовий збір.

Проте, відповідно до частини другої статті 139 КАС при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов задовольнити.

Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації Товариством з обмеженою відповідальністю "Комфорт" (код ЄДРПОУ 30813888): нежитлової будівлі літ. "А", нежитлової будівлі літ. "Б", нежитлової будівлі літ. "Т", нежитлової будівлі літ. "Ф", нежитлової будівлі літ. "Ц", нежитлової будівлі літ. "Х", нежитлової будівлі літ. "У", нежитлової будівлі літ. "Р", нежитлової будівлі літ. "К", нежитлової будівлі літ. "Е", нежитлової будівлі літ. "Ч", нежитлової будівлі літ. "Ш", нежитлової будівлі літ. "Н", нежитлової будівлі літ. "П" та території ринку площею 4,25 га за адресою: Київська область, м. Біла Церква, вул. Ярмаркова, буд. 4, до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки від 15.06.2021 № 936.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Василенко Г.Ю.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.07.2022
Оприлюднено14.07.2022
Номер документу105197833
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —320/11276/21

Постанова від 27.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 04.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 30.05.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 21.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шевцова Н.В.

Постанова від 03.02.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 06.12.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Ухвала від 07.09.2022

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Мельничук Володимир Петрович

Рішення від 10.07.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні