РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
12 липня 2022 року м. Рівне№460/14452/21
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Дудар О.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом
Фермерського господарства "Федорчука Василя Вікторовича" доГоловного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій,В С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство "Федорчука Василя Вікторовича" (далі ФГ " ОСОБА_1 ", позивач) звернулося з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі- відповідач-1), Державної податкової служби України (далі відповідач-2) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій.
Позивач просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному Реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 08.09.2021 №3084437/22574753 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №8 від 09 серпня 2021 року, складену фермерським господарством "Федорчука Василя Вікторовича";
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №8 від 09серпня 2021 року, складену фермерським господарством "Федорчука Василя Вікторовича" в Єдиному реєстрі податкових накладних датою подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному Реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 22.09.2021 №3143866/22574753 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №9 від 17 серпня 2021 року, складену фермерським господарством "Федорчука Василя Вікторовича";
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №9 від 17 серпня 2021 року, складену фермерським господарством "Федорчука Василя Вікторовича" в Єдиному реєстрі податкових накладних датою подання на реєстрацію;
- визнати протиправним та скасувати Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №548 від 11.02.2021 Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі Головного управління Державної податкової служби у Рівненській області про відповідність Фермерського господарства "Федорчука Василя Вікторовича";
- зобов`язати Головне управління ДПС у Рівненькій області виключити фермерське господарства "Федорчука Василя Вікторовича" з переліку платників податків, які відповідають Критеріям ризиковості.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем безпідставно прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 09.08.2021 №8, від 17.08.2021 №9, оскільки позивачем було надано у повному обсязі документи, які підтверджують реальне здійснення господарських операцій за цією податковою накладною. Крім того, у відповідача відсутні будь-які правові підстави для визнання позивача таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку, а саме рішення є безпідставним та необ`єктивним.
Ухвалою суду від 28.10.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, встановлено відповідачам строк для подання відзиву на позовну заяву.
22.10.2021 відповідачами подано відзив на позовну заяву, за змістом якого позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними, оскільки платником податків, ФГ "Федорчука Василя Вікторовича" не надано повний пакет документів на підтвердження здійснення господарської операції за податковими накладними, у реєстрації яких було відмовлено. Також відповідач зазначив, що змістом рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку прийнято згідно з вимогами чинного законодавства, при цьому жодним чином не порушено права, свободи або законні інтереси товариства (т.2 - а.а.с.1-19).
13.12.2021 позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якій спростовано арґументи відповідача викладені у відзиві на позовну заяву (т.2 а.а.с.21-43).
30.12.2021 представником відповідачів подано до суду заперечення на відповідь на відзив (т.2 а.а.с.44-52).
Ухвалою суду від 12.07.2022 у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Рівненській області та Державної податкової служби України про розгляд справи з повідомленням (викликом) сторін відмовлено.
Розглянувши позовну заяву, відзив на позовну заяву та відповідь на відзив, дослідивши письмові докази, суд встановив такі фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.
Фермерське господарство "Федорчука Василя Вікторовича" зареєстроване як юридична особа 14.07.1992, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №479736 та витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серії АД №546967, основний вид діяльності - код КВЕД 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур та їх реалізація (т.1 - а.а.с.17-18).
Відповідно до витягу №1717084500011 з реєстру платників податків на додану вартість та свідоцтва №200096513 про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб`єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість Фермерське господарство "Федорчука Василя Вікторовича" є платником податку на додану вартість зі спеціальним режимом оподаткування (т.1 - а.а.с.19-20).
Згідно з заявою про приєднання від 04.05.2020 №1, ФГ " ОСОБА_1 " приєдналося до договору про визнання електронних документів від 10.09.2019 №170001 на підставі якого позивача органом фіскальної служби включено до системи подання податкових документів в електронному вигляді (т.1 - а.с.22).
11.02.2021 комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області прийняла рішення №548 про відповідність платника податку, ФГ " ОСОБА_1 ", критеріям ризиковості платника податку (т.1 - а.с.148).
Підставою такого рішення зазначено п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: недостатня кількість трудових ресурсів (власних та залучених) необхідних для здійснення діяльності з вирощування зернових культур; відсутні транспортні послуги, послуги навантаження та розвантаження товарів; відсутнє придбання протягом 2020 року насіння реалізованої продукції (пшениці, гороху, сої та жита); відсутні сільськогосподарські послуги по вирощуванню та збиранню врожаю.
Водночас, відповідно до умов договору №2-0204/пр1068 від 02.04.2020 ФГ " ОСОБА_1 " (Покупець) придбало у ТзОВ "Торговий дім "Насіння" (Продавець) насіння сільськогосподарських культур та/або засоби захисту рослин (т.1 а.с.70-71).
Відповідно до додатку №7 від 22.07.2020 до договору №2-0204/пр1068 від 02.04.2020 (т.1 - а.с.74), податкової накладної №514 від 22.07.2020 (т.1 а.с.72), видаткової накладної №H-BP-2207-002 від 22.07.2020 (т.1 а.с.73) ФГ " ОСОБА_1 " отримало від ТОВ "Торговий дім "Насіння" насіння озимого ріпаку "СИ Мартен 1500к Круїзер" 8 мішків та насіння озимого ріпаку "СИ Савео 1500К Круїзер" 4 мішки
Згідно з додатком №8 від 22.07.2020 до договору №2-0204/пр1068 від 02.04.2020 (т.1 а.с.77), податкової накладної №515 вiд 22.07.2020 (т1 а.с.75), видаткової накладної №Н-BP-2207-003 від 22.07.2020 ФГ (т1 а.с.76) " ОСОБА_1 " отримало від ТОВ "Торговий дім "Насіння" насіння озимого ріпаку "Северіно КВС" в кількості 5 мішків.
Звітом про посiвнi площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року підтверджено висів насіння озимого ріпаку на площі 30,00 га (т.1 а.а.с.78-79).
Відповідно до Договору складського зберігання від 23.07.2021 №ТСЗ -40/2021 ФГ " ОСОБА_1 " (Поклажодавець) поставляє, а ТзОВ "Традекс Агрі" (Зерновий скоад) отримує на складське зберігання у Зерновому складі зерновi, олiйнi та бобові культури. При прийманні зерна Зерновий склад проводить аналiз його якості, а також надає послуги по очистцi зернових культур, сушінню, прийманню, переоформленню та iншi (т.1 а.а.с.51-54).
Факт перевезення ФГ " ОСОБА_1 " до ТзОВ "Традекс Агрі" ріпаку підтверджується товарно-транспортними накладними №8 від 24.0.2021, №9 від 25.07.2021, №10 від 26.07.2021, №11 від 26.07.2021, №12 від 27.07.2021, №13 від 28.07.2021, №14 від 28.07.2021, №15 вiд 29.07.2021, №16 вiд 30.07.2021, №17 вiд 30.07.2021 та реєстрами товарно-транспортних накладних №63 від 24.07.2021, №86 від 25.07.2021, №96 від 26.07.2021, №114 від 27.07.2021, №120 від 28.07.2021, №144 від 29.07.2021, №152 від 30.07.2021 (т.1 а.а.с.55-68).
Надання послуг ТОВ "Традекс Агрі" для ФГ " ОСОБА_1 " з переоформлення, видачi складської квитанції, очистки, сушки та приймання зерна ріпаку 1 класу та їх отримання ФГ " ОСОБА_1 " і оплати підтверджуються: рахунком на оплату №494 від 31.07.2021 (т.1 а.с.106), платіжним дорученням №693 від 13.08.2021 (т.1 а.с.107), податковою накладною №85 від 31.07.2021, зареєстрована в ЄРПН (т.1 а.с.108), актом надання послуг №675 від 31.07.2021 (т.1 а.с.109), рахунком на оплату №514 від 17.08.2021 (т.1 а.с.110), платіжним дорученням №696 від 18.08.2021 (т.1 а.с.111), актом надання послуг №719 від 17.08.2021 (т.1 а.с.112).
ТзОВ "Традекс Агрі" розраховувалось із ФГ " ОСОБА_1 " за отриманий ріпак платіжним дорученням №8146 від 10.08.2021 на суму 1000000 грн (т.1 а.с.178), платіжним дорученням №8175 від 11.08.2021 на суму 460 526,30 грн (т.1 а.с.179), платіжним дорученням №8243 від 16.08.2021 на суму 200000 грн (т.1 а.с.180), платіжним дорученням №8306 від 19.08.2021 на суму 400000 грн (т.1 а.с.181), платіжним дорученням №8331 від 20.08.2021 на суму 564961,14 грн (т.1 а.с.182).
09.08.2021 між ФГ "Федорчука Василя Вікторовича" (Постачальник) до ТзОВ "Традекс Агрі" (Покупець) укладено договір поставки №09-08-21 (т.1 а.а.с.48-49).
Відповідно до п.1.1 вказаного договору Постачальник зобов`язується в порядку і на умовах , передбачених цим договором, передати (поставити) у власність Покупцеві зернові та олійні культури (Товар), визначені цим Договором та специфікаціями до нього, які є його невід`ємними частинами, а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити Товар у строки і на умовах, що передбачені цим Договором та специфікаціями до нього.
Специфікацією №1 вiд 09.08.2021 до договору поставки №09-08-21 від 09.08.2021 визначено, що ФГ "Федорчука Василя Вікторовича" та ТОВ "Традекс Агрі" домовились про поставку партії товару українського походження, врожаю 2021 року, а саме: ріпаку 1 класу в кількості 90 тон. Загальна вартість товару 1665000,00грн, в т.ч. ПДВ 204473,70грн (т.1 а.с.50).
Листом від 09.08.2021 голова ФГ "Федорчука Василя Вікторовича" просить директора ТОВ "Традекс Агрі" переоформити ріпак 1 класу, який зберігається на елеваторі ТОВ "Традекс Агрі" (т.1 а.с.44).
Відповідно до накладноп №8 від 09.08.2021 ФГ "Федорчука Василя Вікторовича" відпустило, а ТОВ "Традекс Агрі" прийняло ріпак 1 класу в кількості 90 т (т.1 а.с.43).
Згідно з трьохстороннім актом прийому-передачі сільськогосподарської продукції від 09.08.2021 ФГ " ОСОБА_1 " передало, а ТОВ "Традекс Агрі" прийняло ріпак 1 класу в кількості 90 т (т1 а.с.49).
Так, 09.08.2021 ФГ " ОСОБА_1 " було сформовано податкову накладну №8 на суму 1 664999,98грн, сума ПДВ 204473,68грн (т. 1 а.с.24).
30.08.2021 контролюючим органом надіслано позивачу квитанцію, у якій зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 09.08.2021 №8 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D" = 23.0818%, "Р"= 0". (т.1 - а.с.25).
У зв`язку з цим, ФГ " ОСОБА_1 " було подано контролюючому органу пояснення та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої було зупинено, - від 09.08.2021 №8 (т.1 а.а.с.26-36,40).
Рішенням комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія) від 08.09.2021 №3084437/25574753 було відмовлено в реєстрації податкової накладної від 09.08.2021 №8 (т.1 а.с.39).
Підставами для такої відмови зазначено: "ненадання платником податку копій документів:
- договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них;
- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити);
- документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (документи, які не надано підкреслити).
Додаткова інформація: не надано документів на придбання міндобрив, засобів захисту рослин, насіння (договору, видаткових накладних, товарно-транспортних накладних, розрахункових документів, документів на списання тощо), документів на збирання сільськогосподарської продукції, документів на сільськогосподарську техніку".
Також, Специфікацією №2 від 17.08.2021 до договору поставки №09-08-21 від 09.08.2021 визначено, що ФГ " ОСОБА_1 " та ТОВ "Традекс Агрі" домовились про реалізацію і придбання ріпаку 1 класу в кількості 69,170 т (т.1 а.с.100).
Листом від 17.08.2021 голова ФГ "Федорчука Василя Вікторовича" просить директора ТОВ "Традекс Агрі" переоформити рiпак 1 класу в кількості 69,170 т, який зберігається на елеваторі, на ТОВ "Традекс Агрі" (т.1 а.с.103).
Відповідно до накладної №9 від 17.08.2021 ФГ "Федорчука Василя Вікторовича" відпустило, а ТОВ "Традекс Агрі" прийняло ріпак 1 класу в кількості 69,17 т (т.1 а.с.102).
Згідно з трьохстороннім актом прийому-передачi сiльськогосподарської продукції від 17.08.2021 ФГ " ОСОБА_1 " передало, а ТОВ "Традекс Агрі" прийняло ріпак 1 класу в кількості 69 тонн 170 кг (т.1 а.с.104).
Надання послуг ТОВ "Традекс Агрі" для ФГ " ОСОБА_1 " з переоформлення, видачi складської квитанції, очистки, сушки та приймання зерна ріпаку 1 класу та їх отримання ФГ "Федорчука Василя Вікторовича" і оплати підтверджуються: рахунком на оплату №494 від 31.07.2021 (т.1 а.с.106), платіжним дорученням №693 від 13.08.2021 (т.1 а.с.107), податковою накладною №85 від 31.07.2021, зареєстрована в ЄРПН (т.1 а.с.108), актом надання послуг №675 від 31.07.2021 (т.1 а.с.109), рахунком на оплату №514 від 17.08.2021 (т.1 а.с.110), платіжним дорученням №696 від 18.08.2021 (т.1 а.с.111), актом надання послуг №719 від 17.08.2021 (т.1 а.с.112).
ТзОВ "Традекс Агрі" розраховувалось із ФГ " ОСОБА_1 " за отриманий ріпак платіжним дорученням №8146 від 10.08.2021 на суму 1000000 грн (т.1 а.с.178), платіжним дорученням №8175 від 11.08.2021 на суму 460 526,30 грн (т.1 а.с.179), платіжним дорученням №8243 від 16.08.2021 на суму 200000 грн (т.1 а.с.180), платіжним дорученням №8306 від 19.08.2021 на суму 400000 грн (т.1 а.с.181), платіжним дорученням №8331 від 20.08.2021 на суму 564961,14 грн (т.1 а.с.182).
17.08.2021 ФГ "Федорчука Василя Вікторовича" було сформовано податкову накладну
№9 на суму 1 328 055,70 грн, сума ПДВ 163 094,56 грн (т.1 а.с.80).
13.09.2021 контролюючим органом надіслано позивачу квитанцію, у якій зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 17.08.2021 №9 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D" = 12.2695%, "Р"= 0". (т.1 - а.с.81).
У зв`язку з цим, ФГ "Федорчука Василя Вікторовича" було подано контролюючому органу пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої було зупинено, - від 17.08.2021 №9 (т.1 а.а.с.82-93, 98).
Рішенням комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія) від 22.09.2021 №3143866/25574753 було відмовлено в реєстрації податкової накладної від 17.08.2021 №9 (т.1 а.с.96).
Підставами для такої відмови зазначено: "ненадання платником податку копій документів:
- договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них;
- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити);
- документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (документи, які не надано підкреслити).
Додаткова інформація: не надано документів на придбання та використання паливно-мастильних матеріалів, засобів захисту рослин, насіння (договору, видаткових накладних, товарно-транспортних накладних, розрахункових документів, документів на списання тощо), списання насіння, вирощування та зберігання врожаю, документів на сільськогосподарську техніку".
ФГ "Федорчука Василя Вікторовича" рішенням від 22.09.2021 №3143866/25574753 було оскаржено в адміністративному порядку.
Рішенням за результатами розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.10.2021 №45368/2574753/2 скаргу залишено без задоволення, а рішення без змін (т.1 а.с.99).
Вважаючи рішення від 11.02.2021 №548 про відповідність платника податку, ФГ "Федорчука Василя Вікторовича", критеріям ризиковості платника податку, а також рішення від 08.09.2021 №3084437/25574753 та від 22.09.2021 №3143866/25574753 протиправними, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI (далі Податковий кодекс України).
Адміністрування податку на додану вартість регламентовано, зокрема, розділом V (ст.ст.180-211) Податкового кодексу України.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п. 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165).
Відповідно до п.5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість.
Пунктом 8 зазначеного додатку передбачено такий критерій ризиковості платника податку як: "У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування".
Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;
інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Відповідно до абз.2 п.25 Порядку №1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком (п.26 Порядку №1165).
За змістом п.44 Порядку №1165, комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).
У ході розгляду справи судом встановлено, що відповідачем прийнято рішення про відповідність , ФГ " ОСОБА_1 " критеріям ризиковості платника податку від 11.02.2021 №548 (т.1 а.с.148).
Зі змісту рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 11.02.2021 №548 вбачається, що ФГ " ОСОБА_1 " відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, а саме: недостатня кількість трудових ресурсів (власних та залучених) необхідних для здійснення діяльності з вирощування зернових культур; відсутні транспортні послуги, послуги навантаження та розвантаження товарів; відсутнє придбання протягом 2020 року насіння реалізованої продукції (пшениці, гороху, сої та жита); відсутні сільськогосподарські послуги по вирощуванню та збиранню врожаю.
30.03.2018 між Приватним підприємством селекційно-виробничим центром "Яровіт" (Продавець) та ФГ " ОСОБА_1 " (Покупець) укладено договір поставки №26/03-18 (т.1 - а.с.149). Відповідно до п.1.1 вказаного Договору Продавець постачає, а Покупець придбає на умовах, що викладені в Договорі товари виробничо-технічного призначення насіння сільськогосподарських культур.
Згідно з рахунком фактурою №СФ0000026 від 30.03.2018 ФГ " ОСОБА_1 " придбало у Приватного підприємства селекційно-виробничим центра "Яровіт" насіння гороху, сорт Зіньківський еліт, 0,350т на загальну суму 6237,00грн (т.1 а.с.150).
Видатковою накладною № РН-0000022 від 02.04.2018 підтверджується поставка насіння гороху (т.1 - а.с.151).
Факт оплати ФГ " ОСОБА_1 " підтверджується платіжним доручення №418 від 30.03.2018 (т.1 а.с.154).
За даною господарською операцією Приватним підприємством селекційно-виробничим центром "Яровіт" було складено податкову накладну №8 від 30.03.2018 (т.1 а.с.152).
Відповідно до видаткової накладної №Н-ВР-1508-002 від 15.08.2019 ФГ " ОСОБА_1 " придбало у ТзОВ "Торговий дім "Насіння" бразетто, насіння озимого жита, сертифіковане 24 мішки, на загальну суму 31440,10грн (т.1 а.с.155).
Поставка бразетто, насіння озимого жита до ФГ " ОСОБА_1 " на підставі товарно-транспортної накладної №000011461 від 15.08.2019 (т.1 - а.с.156).
Оплата ФГ " ОСОБА_1 " за бразетто, насіння озимого жита, підтверджується рахунком на оплату №Н-ВР-0208-017 від 02.08.2019 та платіжним дорученням №587 від 20.08.2019 (т.1 - а.а.с.158-159).
Актом здачі-прийняття робіт №ОУ-000101 підтверджується отримання ФГ " ОСОБА_1 " бразетто, насіння озимого жита (т.1 а.с.160).
Крім того, зі змісту договору купівлі-продажу №220 від 06.04.2020 укладеного між ФГ " ОСОБА_1 " (Покупець) та Інститутом кормів та сільського господарства Поділля Національної академії аграрних наук України (Продавець) вбачається, що Покупець зобов`язується прийняти і оплатити 600 кг сої с.Діадема Поділля еліта. Загальна сума договору становить 10324,80грн (т.1 а.с.163).
Факт отримання сої та оплати підтверджується видатковою накладною №213 від 09.04.2020 та платіжним дорученням №654 від 07.04.2021 (т.1 а.а.с.165-166).
Відповідно до товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів (нафти) №ББ 22022988 від 01.06.2020 ФГ " ОСОБА_1 " було куплено дизпаливо (т.1 а.с.170).
Оплата за паливо дизельне підтверджується платіжним дорученням №629 від 29.01.2020 (т.1 а.с.173).
Поряд з цим, суд зазначає, що у власності позивача є земельні ділянки, сільськогосподарську техніку та обладнання до неї, складські приміщення, ангари, автомобіль ИЖ-2717, автомобіль ЗІЛ ММЗ, трактор колісний "Слобожанець", трактор колісний МТЗ-82, трактор колісний МТЗ- 80, трактор колісний ЮМЗ, комбайн ДОН 1500А та необхідне обладнання і засоби, які використовуються у сільськогосподарській діяльності. Вказані обставини підтверджуються повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язанні з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (форми №20-ОПП) та звітом про наявність сільськогосподарської техніки (т.1 а.а.с.174 - 176).
Наявність у ФГ " ОСОБА_1 " сільськогосподарської техніки підтверджується також свідоцтвами про реєстрацію транспортних засобів (т.1 а.с.177).
У ході розгляду справи судом встановлено, що членами фермерського господарства є ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , які залучаються до здійснення господарської діяльності фермерським господарством. Крім того, під час сезонних робіт використовується робота найманих працівників, що підтверджується податковою звітністю за формою "1 ДФ" і "Податковим розрахунком сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, а також сум нарахованого єдиного внеску" (т.1 а.а.с.197-205).
Так, з досліджених у ході розгляду справи документів судом встановлено, що наявність у ФГ " ОСОБА_1 " людських ресурсів, транспортних засобів, складів та земельних ділянок.
З огляду на наведене, висновки відповідача щодо відповідності ФГ " ОСОБА_1 " критеріям ризиковості є необґрунтованими і безпідставними, позаяк суперечать фактичним обставинам справи та спростовуються наявними в матеріалах справи доказами.
Згідно з додатком 4 Порядку №1165, в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.
При цьому, оскаржуване рішення не містить жодної мотивації підстав та причин віднесення ФГ " ОСОБА_1 " до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку та не містить доказів наявності податкової інформації, яка свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи.
Під час розгляду справи відповідачем не наведено та не надано належних доказів, які слугували підставою для віднесення позивача до ризикових підприємств.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідачем на підставі належних та допустимих доказів не доведено, що існують підстави для застосування до позивача п.8 Критеріїв ризиковості платника податку з відповідними наслідками у вигляді внесення до переліку ризикових суб`єктів господарювання.
Таким чином, рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 11.02.2021 №548 є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному Реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У силу вимог пп."а" та пп. "б" п.185.1 ст.185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є, зокрема, операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Згідно з п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Пунктом 188.1 статті 188 Податкового кодексу України передбачено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
При цьому, пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Абзацами 1-3 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - постачальник товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
За приписами абз.5 п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
У силу абзаців 9-10, 12 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин. Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
У свою чергу, відповідно до п.12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341) (далі Порядок №1246), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування (абзац 10).
Згідно з п.17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою
D= S/T,
де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами;
T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою:
P = Pм х 1,4,
де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування;
Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.
Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Згідно з п.5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п.7 Порядку №1165).
Додатком 1 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Відповідно до п.п.10, 11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Як зазначено судом вище, у квитанціях від 30.08.2021 та від 13.09.2021 підставою зупинення реєстрації податкових накладних позивача вказано п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Згідно з п.2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.
Отже, Порядком №1165 передбачено алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого може бути прийнято рішення про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Крім того, з аналізу п.5 Порядку №1165 вбачається, що процедура перевірки особи щодо її відповідності критеріям ризиковості платника податку проводиться лише після подання таким платником податків для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації.
Проте, будь-яких належних та допустимих доказів того, що саме результати перевірки господарської операції за податковим накладними №8 від 09.08.2021 та №9 від 17.08.2021 призвели до наслідку віднесення позивача до Критеріїв ризиковості платника податків відповідачами надано не було.
Належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (який є Додатком №1 до Порядку №1165) оскаржувані рішення Головного управління ДПС у Рівненській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не містить.
Суд зазначає, що цим судовим рішенням визнано протиправним та скасовано рішення про віднесення позивача до ризикових платників №548 від 11.02.2021.
Будь-яких інших рішень про віднесення позивача у встановленому порядку до ризикових платників суду не надано.
Враховуючи викладене, суд вважає, що контролюючим органом реєстрацію податкових накладних позивача №8 від 09.08.2021 та №9 від 17.08.2021 було зупинено безпідставно.
Відповідно до п.2 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216 (далі - Порядок №520), прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Пунктом 3 Порядку №520 передбачено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (п.4 Порядку №520).
Згідно з п.5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п.п.6, 7 Порядку №520).
Пунктом 9 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Відповідно до п.11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (п.10 Порядку №520).
Форма зазначеного рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, документи, яких не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), належить підкреслити.
Судом встановлено, що жодного підкреслення оспорювані рішення не містять.
Крім того, позивачем 06.09.2021 №1 та 1909.2021 №2 було подано повідомлення про надання пояснень та копій документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій з ТзОВ "Традекс Агрі" за податковими накладними від №8 від 09.08.2021, №9 від 17.08.2021 (т.1 а.а.с.26-35, 82-93).
Зазначені пояснення та додаткові документи позивачем долучені до матеріалів справи та досліджені під час судового розгляду.
Сукупність наданих позивачем первинних документів виключає сумнів щодо реальності господарської операції, тому суд вважає, що наданий пакет документів був достатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів щодо здійснення господарських операцій між позивачем і його контрагентом, а також на факт подання таких документів контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.
Враховуючи те, що оспорювані рішення є правовим актом індивідуальної дії, суд констатує невідповідність таких рішень критеріям чіткості та зрозумілості, що породжує його неоднозначне трактування, яке, у свою чергу, перешкоджає платнику податків своєчасно і повністю виконати власні обов`язки та скористатися своїми правами, передбаченими податковим законодавством, що регулює порядок реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі.
Враховуючи викладене, оскаржувані рішення комісії Головного управління ДПС у Рівненській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації не відповідають встановленим у частині 2 статті 2 КАС України критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості. Оспорювані рішення порушують права й охоронювані законом інтереси позивача, які підлягають судовому захисту шляхом визнання таких рішення протиправним та їх скасуванням.
Що стосується позовних вимог про зобов`язання зареєструвати податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладних та виключити ФГ "Федорчука Василя Вікторовича"з переліку платників податків, які відповідають Критеріям ризиковості, суд зазначає таке.
Відповідно до статті 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права.
Згідно з ч.ч.1, 2 статті 6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 23.02.2006 N3477-IV, суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
У рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Олссон проти Швеції" (Olsson v. Sweden) від 24 березня 1988 року (заява №10465/83) зазначено, що серед вимог, які суд визначив як такі, що випливають з фрази "передбачено законом", є наступні: будь-яка норма не може вважатися "законом", якщо вона не сформульована з достатньою точністю так, щоб громадянин самостійно або, якщо знадобиться, з професійною допомогою міг передбачити з часткою ймовірності, яка може вважатися розумною в даних обставинах, наслідки, які може спричинити за собою конкретну дію; фраза "передбачено законом" не просто відсилає до внутрішнього права, але має на увазі і якість закону, вимагаючи, щоб останній відповідав принципу верховенства права. У внутрішньому праві повинні існувати певні заходи захисту проти свавільного втручання публічної влади у здійснення прав; закон, який передбачає дискреційні повноваження, сам по собі не є несумісним з вимогами передбачуваності за умови, що дискреційні повноваження та спосіб їх здійснення вказані з достатньою ясністю для того, щоб з урахуванням правомірності мети зазначених заходів забезпечити індивіду належний захист від свавільного втручання влади. Крім того, згідно п.65 вказаного рішення Суду, втручання повинно бути зумовлено досягненням правомірної цілі.
Також Європейський суд з прав людини вказує, що відповідно до сформованої практики Суду, під поняттям необхідності мається на увазі, що втручання відповідає якій-небудь нагальній суспільній потребі і що воно пропорційно законній меті. При визначенні того, чи є втручання "необхідним у демократичному суспільстві", Суд враховує, що за державами - учасницями Конвенції залишається певна свобода розсуду.
На підставі викладеного, суд вважає за необхідне зазначити, що запорукою правильного застосування дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців. Обсяг таких повноважень суб`єкта владних повноважень повинен мати чіткі межі застосування. Рішення органу влади має бути визнано протиправним, у разі, коли істотність порушення процедури потягнуло його неправильність, а за наявністю правової можливості (якщо ідеться про прийняття органом одного з двох рішень надати чи ні певну можливість здійснювати певні дії) суд зобов`язаний відновити порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.
Як зазначив Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Класс та інші проти Німеччини" (KlassandOthers v. Germany) від 6 вересня 1978 року (заява №5029/71), із принципу верховенства права випливає, зокрема, що втручання органів виконавчої влади у права людини має підлягати ефективному нагляду, який, як правило, повинна забезпечувати судова влада. Щонайменше це має бути судовий нагляд, який найкращим чином забезпечує гарантії незалежності, безсторонності та належної правової процедури.
Поряд з цим, Європейський суд з прав людини у п.50 рішення у справі "Чуйкіна проти України" (Chuykina v. Ukraine) від 13 січня 2011 року (заява №28924/04) констатував: "Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. theUnitedKingdom), пп.28 36, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)".
Відповідно до абз.21 п.6 Порядку №1165, у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Враховуючи викладене, суд вважає, що порушені права позивача належить захистити як шляхом визнання протиправними та скасування спірного рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, так і шляхом зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Також з огляду на ту обставину, що відповідачем будь-яких підставних та правомірних зауважень до поданих позивачем документів не висловлено, суд вважає, що порушені права позивача підлягають захисту як шляхом визнання протиправними та скасування спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, так і шляхом зобов`язання відповідача зареєструвати вказані податкові накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд також зауважує, що рішення суду повинно бути не тільки законним та обґрунтованим, а ще й ефективним щодо захисту порушених прав, свобод та інтересів.
Відтак, покладання в даному випадку на відповідача-1 обов`язку зареєструвати податкові накладні так і відповідача 2 виключити ФГ "Федорчука Василя Вікторовича" з переліку платників податків, які відповідають Критеріям ризиковості не вважатиметься втручанням у їх дискреційні повноваження.
Зазначене також узгоджується з передбаченим пунктом 1 статті 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод правом особи на доступ до суду, що, зокрема, включає такий аспект, як право на розгляд справи судом із "повною юрисдикцією", тобто судом, що має достатні та ефективні повноваження щодо: повторної (після адміністративного органу) оцінки доказів; встановлення обставин, які були підставою для прийняття оскарженого адміністративного рішення; належного поновлення прав особи за результатами розгляду справи по суті (п.70 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Обермайєр проти Австрії" (Obarmeier v. Austria) від 28 червня 1990 року (заява №11761/85); п.155 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Гранд Стівенс та інші проти Італії" (GrandeStevensandOthers v. Italy) від 4 березня 2014 року (заява №18640/10).
Враховуючи викладене, суд задовольняє позовні вимоги ФГ "Федорчука Василя Вікторовича" повністю.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа
Судом встановлено, що за подання адміністративного позову ФГ "Федорчука Василя Вікторовича" згідно з платіжним дорученням від 22.10.2021 №728 сплачено судовий збір у сумі 6810,00грн (т.1 - а.с.211).
Враховуючи те, що позовні вимоги задоволено повністю, сплачений судовий збір у зазначеній сумі належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов Фермерського господарства "Федорчука Василя Вікторовича" до Головного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному Реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 08.09.2021 №3084437/22574753 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №8 від 09 серпня 2021 року, складеної Фермерським господарством "Федорчука Василя Вікторовича".
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №8 від 09 серпня 2021 року, складену Фермерським господарством "Федорчука Василя Вікторовича" в Єдиному реєстрі податкових накладних датою подання на реєстрацію.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному Реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області від 22.09.2021 №3143866/22574753 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №9 від 17 серпня 2021 року, складену Фермерським господарством "Федорчука Василя Вікторовича".
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №9 від 17 серпня 2021 року, складену Фермерським господарством "Федорчука Василя Вікторовича" в Єдиному реєстрі податкових накладних датою подання на реєстрацію.
Визнати протиправними та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області про відповідність/невідповідність Фермерського господарства "Федорчука Василя Вікторовича" критеріям ризиковості платника податку №548 від 11.02.2021.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Рівненькій області виключити Фермерське господарства "Федорчука Василя Вікторовича" з переліку платників податків, які відповідають Критеріям ризиковості платника податку.
Стягнути на користь Фермерського господарства "Федорчука Василя Вікторовича" солідарно за рахунок бюджетних асигнувань суб`єктів владних повноважень, Головного управління ДПС у Рівненській області та Державної податкової служби України, судові витрати зі сплати судового збору у сумі 6810,00грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Позивач: Фермерське господарство "Федорчука Василя Вікторовича" (вул.Молодіжна, буд.21, с.Новий Корець, Корецький район, Рівненська область, 34705; ідентифікаційний код юридичної особи 22574753).
Відповідач-1: Головне управління ДПС у Рівненській області (вул.Відінська, буд.12, м.Рівне, 33023; ідентифікаційний код відокремленого підрозділу юридичної особи 44070166).
Відповідач-2: Державна податкова служба України (Львівська площа, буд.8, м.Київ, 04053; ідентифікаційний код юридичної особи 43005393).
Рішення складено 12 липня 2022 року.
Суддя О.М. Дудар
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2022 |
Оприлюднено | 14.07.2022 |
Номер документу | 105199354 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Ільчишин Надія Василівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
О.М. Дудар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні