Рішення
від 04.07.2022 по справі 902/87/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"05" липня 2022 р. Cправа № 902/87/22

Господарський суд Вінницької області у складі судді Матвійчука Василя Васильовича, розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Могилів-Подільської окружної прокуратури Вінницької області (вул. Покровська, 5, м. Могилів-Подільський, Вінницька область, 24000) в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, буд. 63, м. Вінниця, 21027), Міністерства освіти і науки України (проспект Перемоги, буд. 10, м. Київ, 01135)

до: Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області (вул. Соборна, буд. 45, смт. Муровані-Курилівці, Могилів-Подільський район, Вінницька область, 23400)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Михайловецький професійний аграрний ліцей (вул. Центральна, 50А, с. Михайлівці, Могилів-Подільський район, Вінницька область, 23411).

про витребування земельних ділянок

за участю секретаря судового засідання Марущак А.О.,

представників сторін:

прокурор Суходоля М.В. за посвідченням;

позивача 1 Чорний Р.О. згідно витягу з ЄДРЮОФОП та ГФ;

позивача 2 не з`явився;

відповідача не з`явився;

третя особа не з`явився

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

На розгляд Господарського суду Вінницької області надійшла позовна заява виконувача обов`язків керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури Я. Арнаут в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області та Міністерства освіти і науки України з вимогами до Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області про:

витребування на користь держави з незаконного володіння Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області земельну ділянку з кадастровим номером 0522884200:04:002:0283 площею 96,9238 га;

витребування на користь держави з незаконного володіння Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області земельну ділянку з кадастровим номером 0522884200:04:002:0284 площею 8,3817 га;

витребування на користь держави з незаконного володіння Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області земельну ділянку з кадастровим номером 0522884200:04:002:0285 площею 17,1256 га.

Ухвалою суду від 04.02.2022 позовну заяву виконувача обов`язків керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури Вінницької області Я. Арнаута залишено без руху на підставі ч.1 ст.174 Господарського процесуального кодексу України та встановлено прокруору строк для усунення виявлених недоліків протягом п`яти днів з дня вручення цієї ухвали.

Листом № 53-632вих-22 від 10.02.2022 прокурором усунено недоліки позовної заяви шляхом подання позовної в новій редакції, за змістом прохальної частини якої прокурор просить:

витребувати на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області з незаконного володіння Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області земельну ділянку з кадастровим номером 0522884200:04:002:0283 площею 96,9238 га;

витребувати на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області з незаконного володіння Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області земельну ділянку з кадастровим номером 0522884200:04:002:0284 площею 8,3817 га;

витребувати на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області з незаконного володіння Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області земельну ділянку з кадастровим номером 0522884200:04:002:0285 площею 17,1256 га.

Ухвалою суду від 14.02.2022 за вказаним позовом відкрито провадження у справі № 902/87/22 за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання на 15.03.2022. Одночасно судом залучено до участі в розгляді справи в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Михайловецький професійний аграрний ліцей.

03.03.2022 на електронну адресу суду надійшов відзив на позовну заяву № 02-13/826 від 02.03.2022 скріплений електронним цифровим підписом відповідача - селищного голови Г.М. Цибульської, в якому відповідач наводить заперечення проти позову та просить відмовити в його задоволенні.

За результатами судового засідання 15.03.2022 суд, без виходу до нарадчої кімнати, постановив ухвалу із занесенням її до протоколу судового засідання від 15.03.2022 про відкладення підготовчого засідання на 07.04.2022.

29.03.2022 на адресу суду надійшла відповідь на відзив № 53-904вих-22 від 25.03.2022 за підписом керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури Р. Піголя, в якій останній заперечує проти доводів відповідача викладених у відзиві на позовну заяву та просить суд задоволоти позовні вимоги.

06.04.2022 до суду надійшли пояснення № б/н та дати (вх. № 01-34/2676/22 від 06.04.2022) за підписом представника першого позивача - Чорного Р.О. в якому останній позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить про їх задоволення. Поряд з цим, представник першого позивача клопотав про поновлення строку для подання пояснень.

За наслідками судового засідання 07.04.2022 суд, без виходу до нарадчої кімнати, постановив ухвалу із занесенням її до протоколу судового засідання від 07.04.2022, якою: задоволено клопотання представника першого позивача про поновлення строку для подання пояснень; поновлено процесуальний строк для подання пояснень у справі та долучено їх до матеріалів справи; відкладено підготовче засідання на 17.05.2022.

11.05.2022 до суду надійшло клопотання № б/н та дати (вх. № 01-34/3629/22) за підписом представника Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області - Р.О. Чорного про долучення до матеріалів справи технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності на території Михайловецької сільської ради Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області.

Ухвалою суду від 17.05.2022 серед іншого: зобов`язано Міністерство освіти і науки України надати до суду письмові пояснення щодо причин неявки в судове засідання та письмову позицію щодо поданого Могилів-Подільською окружною прокуратурою Вінницької області позову; зобов`язано Могилів-Подільську окружну прокуратуру Вінницької області та Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області надати до суду письмові пояснення щодо невиконання вимог ч. 2 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України; відкладено підготовче засідання на 02.06.2022.

26.05.2022 на електронну адресу суду, на виконання вимог ухвали суду від 17.05.2022, надійшли пояснення № 53-1789вих-22 від 26.05.2022 скріплені електронним цифровим підписом керівника Могилів-Подільської окружної прокуратури Р. Піголя. Означені пояснення 30.05.2022 надійшли на адресу суду засобами поштового зв`язку.

31.05.2022 на електронну адресу суду, на виконання вимог ухвали суду від 17.05.2022, надійшли пояснення № б/н та дати (вх. № 01-34/4254/22) скріплені електронним цифровим підписом представника Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області - Р.О. Чорного.

Протокольною ухвалою від 02.06.2022 суд: поновив Головному управлінню Держгеокадастру у Вінницькій області строк для подання технічної документації із землеустрою; задоволив клопотання № б/н та дати (вх. № 01-34/3629/22 від 11.05.2022) представника Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області - Р.О. Чорного про долучення до матеріалів справи технічної документації із землеустрою та долучено останню до матеріалів справи; закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 05.07.2022.

01.07.2022 до суду надійшли пояснення другого позивача - Міністерства освіти і науки України по суті позовних вимог, за змістом яких другий позивач підтримує позовні вимоги в повному обсязі, просить про їх задоволення та розгляд справи за відсутності представника Міністерства освіти і науки України.

На визначену судом дату з`явився прокурор у справі та представник першого позивача.

Другий позивач, відповідач та третя особа правом участі в засіданні суду не скористались. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, ухвалою суду від 02.06.2022.

При цьому суд зважає, що другий позивач клопоче про розгляд справи за відсутності його представника.

За відсутності повноважного представника розглянути справу просить і відповідач у заявах № 02-13/952 від 06.04.2022, № 02-13/1157 від 13.05.2022, № 02-13/1257 від 01.06.2022.

З огляду на неявку представників другого позивача, відповідача та третьої особи в засідання суду, суд зважає на наступне.

Статтею 42 Господарського процесуального кодексу України визначено права та обов`язки учасників судового процесу, зокрема учасники справи зобов`язані: виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази тощо.

Також суд зазначає, що відповідно до пункту 1статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997 р. (Закон України від 17.07.1997 р. № 475/97 - ВР), кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Перебіг строків судового розгляду у цивільних справах починається з часу надходження позовної заяви до суду, а закінчується ухваленням остаточного рішення у справі, якщо воно не на користь особи (справа "Скопелліті проти Італії" від 23.11.1993 р.), або виконанням рішення, ухваленого на користь особи (справа "Папахелас проти Греції" від 25.03.1999 р.).

Обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду неефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням частини 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (параграфи 66, 69 рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 р. у справі "Смірнова проти України").

Суд нагадує, що роль національних суддів полягає у швидкому та ефективному розгляді справ (51 рішення Європейського суду з прав людини від 30.11.2006 р. у справі "Красношапка проти України"). Роль національних судів - організовувати судові провадження таким чином, щоб вони були без затримок та ефективними (див.рішення Суду у справі Шульга проти України, no. 16652/04, від 02.12.2010). До того ж організація провадження таким чином, щоб воно було швидким та ефективним, є завданням саме національних судів (див. рішення Суду у справі Білий проти України, no. 14475/03, від 21.10.2010).

Згідно із ч.1 ст.202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Враховуючи положення ст.ст.13, 74 ГПК України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу за наявними в ній матеріалами і документами.

В судовому засіданні 05.07.2022 прийнято судове рішення.

Відповідно до ст. 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті.

Після виходу суду з нарадчої кімнати 05.07.2022 прокурор у справі та представник першого позивача не з`явилися, у зв`язку з чим вступна та резолютивна частина рішення долучена до матеріалів справи без її проголошення.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд,

ВСТАНОВИВ:

Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор зазначає, що Могилів-Подільською окружною прокуратурою Вінницької області при виконанні повноважень, визначених статтею 131-1 Конституції України та статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», встановлено факт порушення інтересів держави внаслідок незаконної передачі у комунальну власність нерухомого майна - земельних ділянок, які перебувають на праві постійного користування Михайловецького професійного аграрного ліцею.

Так, наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (далі - Головного управління) від 08.12.2020 №26-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності в комунальну власність» передано у комунальну власність Мурованокуриловецької селищної ради земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності загальною площею 5543,2636 га, згідно з актом приймання-передачі, у тому числі земельні ділянки з кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283 площею 96,9238 га, 0522884200:04:002:0284 площею 8,3817 га, 0522884200:04:002:0285 з площею 17,1256 га, які перебували на праві постійного користування у Михайловецького професійного аграрного ліцею.

24.02.2021 Мурованокуриловецькою селищною радою зареєстровано право комунальної власності на вищезазначені земельні ділянки.

При цьому, наказом від 13.09.2021 №184-ОТГ «Про внесення змін до наказу» Головним управлінням було визнано, що пункт 1 наказу Головного управління від 08.12.2020 року №26-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності в комунальну власність» в частині передачі земельних ділянок з кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283, 0522884200:04:002:0284, 0522884200:04:002:0285 із земель державної власності у комунальну власність втратив чинність та виключено з додатку до Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із земель державної власності у комунальну власність по Мурованокуриловецькій селищній раді (Мурованокуриловецькій селищній територіальній громаді) Могилів-Подільського (Мурованокуриловецького) району Вінницької області, про що Мурованокуриловецьку селищну раду проінформовано листом від 14.09.2021 №18-2-0.331-8437/2-21.

Лист Головного управління від 14.09.2021 №18-2-0.331-8437/2-21 було винесено на розгляд 14 сесії 8 скликання Мурованокуриловецької селищної ради, яка відбулась 30.09.2021. Проте, за наслідками його розгляду рішення про передачу земельних ділянок з комунальної власності у державну Мурованокуриловецькою селищною радою не прийнято.

Позивачі, у письмових поясненнях стосовно обставин справи, підтримали пред`явлений прокурором позов та просили про його задоволення.

Відповідач заперечив проти позовних вимог. Суть заперечень зводиться до наступного. Відповідач вважає, що спірні земельні ділянки з кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283 площею 96,9238 га, 0522884200:04:002:0284 площею 8,3817 га та 0522884200:04:002:0285 площею 17,1256 га, які відносились до земель сільськогосподарського призначення державної власності та на яких не розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, були проінвентаризовані Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області та включені в акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність Мурованокуриловецької селищної ради за №№ 359-361, де в графі «Відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку (в т.ч. оренда, пост. користування, кому надано, реквізити документа)» зазначено про наявність Державного акта, виданого Михайловецькому професійному аграрному ліцею.

Після підписання акту приймання-передачі земельних ділянок Мурованокуриловецькою селищною радою відповідно до ст. 117 ЗК України та п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020р. № 1113 «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» 24.02.2021 було зареєстроване право комунальної власності на передані земельні ділянки.

Листом від 14.09.2021 № 18-2-0.331-8437/2-21 Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області повідомило Мурованокуриловецьку селищну раду, про те що наказом від 13.09.2021 № 184-ОТГ «Про внесення змін до наказу» були внесені зміни до наказу Головного управління від 08.12.2020 № 26-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності в комунальну власність» та визнано таким, що втратив чинність пункт 1 зазначеного наказу в частині передачі земельних ділянок з кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283, 0522884200:04:002:0284 0522884200:04:002:0285 із земель державної власності у комунальну власність, а також рекомендовано селищній раді вжити необхідні заходи щодо державної реєстрації припинення права комунальної власності, відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно» в зв`язку із допущеною помилкою при формуванні переліку земельних ділянок.

За доводами відповідача, в даному випадку включення земельних ділянок з кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283, 0522884200:04:002:0284 0522884200:04:002:0285 до акту приймання - передачі не є технічною помилкою.

При цьому, за результатами розгляду листа ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області на 14 сесію селищної ради 8 скликання був винесений проект рішення «Про передачу земельних ділянок з комунальної власності у державну власність». За підсумками обговорення винесений на голосування проект рішення не був підтриманий депутатами селищної ради та не прийняте рішення щодо передачі спірних земельних ділянок з комунальної власності у державну.

У відповіді на відзив прокурор заперечує доводи відповідача. При цьому зауважує, що Михайловецький професійний аграрний ліцей добросовісно та безперервно протягом багатьох років використовує спірні земельні ділянки на підставі Державного акту на право постійного користування на землю від 01.06.1957. При цьому зауважує, що, Михайловецький професійний аграрний ліцей є закладом державної форми власності, відтак земельні ділянки, якими користується ліцей, також належать до державної форми власності.

Згоди на вилучення спірних земельних ділянок з користування позивачі не надавали, наказ про вилучення земельних ділянок не видавався.

За наведеного прокурор вказує, що набуте на підставі Державного акту право постійного користування Михайловецьким аграрним ліцеєм право користування землею не втрачено, а передача спірних земельних ділянок з державної у комунальну власність Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області здійснено в порушення вимог чинного законодавства.

Поряд з цим, виявивши допущену помилку, Головним управлінням вживалися заходи до її усунення, зокрема видано наказ про внесення змін до попереднього наказу про передачу земельних ділянок з державної у комунальну власність в частині передачі земель, які перебувають у користуванні Михайловецького аграрного ліцею та скеровано лист Мурованокуриловецькій селищній раді із відповідними повідомленнями та пропозиціями. Разом з тим, Мурованокуриловецькою селищною радою дієвих заходів щодо усунення порушення не вжито, відповідь на лист Головного управління не надано.

Із наявних у справі та досліджених судом доказів слідує наступне.

Відповідно до Державного акту на право користування землею від 26.11.1957 року Михайловецькому училищу механізації сільського господарства № 12 відведено у постійне користування 179,7 га землі в с. Михайлівці Мурованокуриловецького району.

Наказом Міністерства освіти і науки України № 548 від 05.04.2017 затверджено Статут Михайловецького професійного аграрного ліцею.

За змістом п. 1.2. Статуту Михайловецького професійного аграрного ліцею, відповідно до рішення Вінницького обласного управління трудових резервів в 1956 році відкрито Михайловецьке училище механізації сільського господарства № 12, яке згідно із рішенням Вінницького обласного управління профтехосвіти в листопаді 1963 року реорганізовано та перейменовано в Михайловецьке сільське професійно-технічне училище № 6, що відповідно до рішення Державного комітету професійно-технічної освіти Української РСР в 1979 році реорганізовано в Середнє сільське професійно-технічне училище № 6 с. Михайлівці.

Згідно із наказом Вінницького обласного управління профтехосвіти від 10.08.1984 № 264 «Про реорганізацію профтехучилищ Вінницької області» Середнє сільське професійно-технічне училище № 6 с. Михайлівці реорганізовано та перейменовано на Середнє професійно-технічне училище № 36 с. Михайлівці Мурованокуриловецького району, що відповідно до наказу управління народної освіти Вінницького облвиконкому народних депутатів від 07.06.1989 № 443 щодо реорганізації та зміну назв і нумерації профтехучилищ області реорганізовано та йому встановлено повне найменування: Професійно-технічне училище № 36 с. Михайлівці.

Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 27.02.2004 № 146 «Про вдосконалення мережі професійно-технічних навчальних закладів Вінницької області», шляхом зміни типу професійно-технічне училище № 36 с. Михайлівці реорганізовано та йому встановлено повне найменування: Михайловецький професійний аграрний ліцей.

Михайловецький професійний аграрний ліцей є правонаступником майна, прав та обов`язків Професійно-технічного училища № 36 с. Михайлівці.

На підставі наказу Головного управління Держземагенства у Вінницькій області від 12.08.2013 № 67 «Про проведення робіт по інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності» було проведено інвентаризацію земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території області.

У подальшому розпорядженням голови Мурованокуриловецької районної державної адміністрації № 344 від 24.12.2013 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які перебувають у державній власності (за межами населених пунктів) на території Михайловецької сільської ради Мурованокуриловецького району Вінницької області.

Наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 08.12.2020 №26-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності в комунальну власність» передано Мурованокуриловецькій селищній об`єднаній територіальній громаді у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності загальною площею 5543,2636 га.

Згідно з актом приймання-передачі, укладеного між начальником ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області та головою Мурованокуриловецької селищної об`єднаної територіальної громади, Мурованокуриловецькій селищній об`єднаній територіальній громаді передано обумовлені наказом від 08.12.2020 №26-ОТГ ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області земельні ділянки, у тому числі земельні ділянки з кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283 площею 96,9238 га, 0522884200:04:002:0285 площею 8,3817 га, 0522884200:04:002:0285 з площею 17,1256 га, які розташовані на території Михайловецької сільської ради Могилів-Подільського району та перебувають на праві постійного користування у Михайловецького училища механізації сільського господарства №12.

24.02.2021 Мурованокуриловецькою селищною радою зареєстровано право комунальної власності на вищезазначені земельні ділянки (номери запису про право комунальної власності 40776950, 40776759, 40776592).

В подальшому, наказом Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 13.09.2021 №184-ОТГ «Про внесення змін до наказу» було визнано таким, що втратив чинність пункт 1 наказу Головного управління Держгеокадастур у Вінницькій області від 08.12.2020 №26-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності в комунальну власність» в частині передачі земельних ділянок з кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283, 0522884200:04:002:0285, 0522884200:04:002:0285 із земель державної власності у комунальну власність та виключено з додатку до Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із земель державної власності у комунальну власність по Мурованокуриловецькій селищній раді (Мурванокуриловецькій селищній територіальній громаді) Могилів-Подільського (Мурованокуриловецького) району Вінницької області, що є невід`ємною частиною зазначеного наказу, рядки 359, 360, 361.

Листом від 14.09.2021 №18-2-0.331-8437/2-21 Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області проінформовано Мурованокуриловецьку селищну раду щодо прийняття наказу від 13.09.2021 №184-ОТГ «Про внесення змін до наказу», яким визнано таким, що втратив чинність пункт 1 наказу від 08.12.2020 №26-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності в комунальну власність» в частині передачі земельних ділянок з кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283, 0522884200:04:002:0285, 0522884200:04:002:0285 із земель державної власності у комунальну власність та виключено з додатку до Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із земель державної власності у комунальну власність по Мурованокуриловецькій селищній раді (Мурванокуриловецькій селищній територіальній громаді) Могилів-Подільського (Мурованокуриловецького) району Вінницької області, що є невід`ємною частиною зазначеного наказу, рядки 359, 360, 361 та рекомендовано Мурованокуриловецькій селищній раді звернутись до держаного реєстратора прав щодо скасування права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283 площею 96,9238 га, 0522884200:04:002:0285 площею 8,3817 га, 0522884200:04:002:0285 з площею 17,1256 га, які розташовані на території Михайловецької сільської ради Могилів-Подільського району (номери запису про право комунальної власності 40776950,40776759, 40776592).

Як вказує відповідач, лист Головного управління від 14.09.2021 №18-2-0.331-8437/2-21 було винесено на розгляд 14 сесії 8 скликання Мурованокуриловецької селищної ради, яка відбулась 30.09.2021. Проте рішення про передачу земельних ділянок з комунальної власності в державну Мурованокуриловецькою селищною радою не прийнято.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них, суд виходить з наступного.

Мета та підстави представництва прокурором інтересів держави в суді визначені ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру", відповідно до якої прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, крім випадку, визначеного абзацом четвертим цієї частини.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень (ч.4 ст.23 Закону України "Про прокуратуру").

Прокурор в позовній заяві зазначив, що у даному спорі уповноваженими суб`єктами владних повноважень є Міністерство освіти і науки України та Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області.

Як вбачається з доданих до позовної заяви документів, Могилів-Подільською окружною прокуратурою листом від 09.12.2021 № 53-4077вих-21 повідомлено Міністерство освіти і науки України про виявленні порушення при передачі у комунальну власність земельних ділянок, що перебували у користуванні Михайловецького професійного аграрного ліцею. У цьому листі прокурор просив повідомити про вжитті Міністерством заходи.

Проте, як зазначає прокурор, відповідь на вказаний лист до прокуратури не надійшла, хоча останній відповідно до відомостей офіційного сайту Укрпошта отримано Міністерством 20.12.2021.

Не надано Міністерством освіти і науки України відповіді про вжиті заходи до усунення порушень і на повторний лист окружної прокуратури № 53-4270вих-21 від 23.12.2021, який Міністерством було отримано 28.12.2021.

Окрім цього, згідно з даними офіційного веб-порталу «Судова влада України» Міністерство освіти і науки України не зверталось до суду з вимогами про витребування земельних ділянок із кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283, 0522884200:04:002:0284, 0522884200:04:002:0285.

Поряд з цим, 23.12.2021 за № 53-4285 вих-21 Могилів-Подільською окружною прокуратурою спрямовано лист до Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області щодо встановлених порушень вимог земельного законодавства та про необхідність надання відомостей про вжиті заходи представницького характеру.

Згідно листа Головного управління Держгеокадастру в області від 05.01.2022 № 0-20.6-42/2-22, управлінням не вживалися заходи, спрямовані на витребування земельних ділянок, про причини невжиття таких заходів - не повідомлено, а також зазначено, що в управління відсутні заперечення щодо звернення із відповідним позовом до суду окружної прокуратури.

Судом встановлено, що Головним управлінням, при виявлені помилки при передачі земельних ділянок державної форми власності у комунальну власність Мурованокуриловецькій селищній раді, було скеровано клопотання до Мурованокуриловецької селищної ради про необхідність скасування державної реєстрації права комунальної власності на зазначені земельні ділянки, проте у подальшому не вжито будь-яких інших заходів задля їх повернення у власність держави.

Як встановлено судом, до теперішнього часу, спірні земельні ділянки в державну власність не повернуто.

Інших заходів цивільно-правового характеру щодо реального повернення земельних ділянок позивачами вжито не було, що свідчить про неналежне здійснення своїх повноважень.

Наведене свідчить про те, що Міністерство освіти і науки України та Головне управління Держгеокадастру у Вінницькій області, будучи обізнаними про порушення законодавства при передачі спірних земельних ділянок, протягом тривалого часу не вжили заходів щодо звернення з відповідним позовом до суду з метою захисту інтересів держави.

У відповідності до ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" Могилів0Подільська окружна прокуратура листами № 53-395вих-22 від 26.01.2022 та № 53-396вих-22 від 26.01.2022 повідомила позивачів про намір звернутися до господарського суду в інтересах держави в особі вищезазначених органів із даним позовом.

Вказані обставини є підставою для представництва прокурором інтересів держави в суді відповідно до ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".

Ухвалою Господарського суду Вінницької області від 14.02.2022 підтверджено підстави представництва Могилів-Подільської окружної прокуратури Вінницької області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області та Міністерства освіти і науки України з заявленими позовними вимогами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення присутніх в судовому засіданні прокурора та представника першого позивача, суд, оцінюючи подані докази за своїм переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному й об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, дійшов висновку про підставність пред`явлених позовних вимог, виходячи з наступного.

Відповідно ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 2 ст. 116 ЗК України).

Загальний порядок передачі земель з державної у комунальну власність визначено статтею 117 Земельного кодексу України.

Розпорядженням КМУ від 31.01.2018 № 60-р "Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад" передбачено порядок передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад.

Відповідно до ст. 117 Земельного кодексу України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.

На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.

Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Таким чином, з аналізу вказаної норми вбачається, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади.

Такими органами є Головні управління Держгеокадастру відповідно до частини четвертої статті статі 122 Земельного кодексу України та наказу Мінагрополітики від 29.09.2016 № 333 "Про затвердження положень про територіальні органи Держгеокадастру".

За положеннями ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Згідно ст. 1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Із інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 07.12.2021 вбачається, що земельні ділянки з кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283 площею 96,9238 га, 0522884200:04:002:0284 площею 8,3817 грн та 0522884200:04:002:0285 площею 17,1256 га належить Мурованокуриловецькій селищній раді на праві комунальної власності.

Підставою реєстрації права комунальної власності за Мурованокуриловецькою селищною радою на земельні ділянки за кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283 площею 96,9238 га, 0522884200:04:002:0284 площею 8,3817 грн та 0522884200:04:002:0285 площею 17,1256 га слугував наказ Головного управління Держгеокадастру від 08.12.2020 року №26-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності в комунальну власність».

За положеннями п. 1.1. Статуту Михайловецького професійного аграрного ліцею, професійний ліцей є підпорядкованим Міністерству освіти і науки України державним професійно-технічним закладом другого атестаційного рівня, що забезпечує реалізацію права громадян на здобуття професійно-технічної та повної загальної середньої освіти.

Як передбачено п. 6.1. Статуту, професійний ліцей належить до сфери управління Міністерства і науки України, місцевого органу управління професійно-технічною освітою відповідно до положень, визначених нормативно-правовими актами.

Відповідно до п. 7.8. Статуту для забезпечення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації робітничих кадрів професійний ліцей використовує навчально-матеріальну базу та земельні ділянки відповідно до паспортів, технічної документації, витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, актів про право постійного користування землею, інших правовстановлюючих документів.

Згідно п. 7.9. Статуту, майно професійного ліцею, у тому числі: навчально-виробничі, побутові, культурно-освітні, оздоровчі, спортивні будівлі та споруди, комунікації, обладнання, засоби навчання, транспортні засоби та інші об`єкти є об`єктами державної власності, що закріплюються за професійним ліцеєм на праві оперативного управління. Функції управління майном, яке закріплюється за професійним ліцеєм, здійснює Міністерство освіти і науки України. Майно та земельні ділянки, що закріплюються за професійним ліцеєм, не можуть бути предметом застави, а також не підлягають вилученню або передачі у власність, оренду (суборенду) юридичним і фізичним особам без згоди Міністерства освіти і науки України, крім передбачених законодавством випадків.

У відповідності до п. 7.11. Статуту, професійний ліцей несе відповідальність перед Міністерством освіти і науки України за збереження та використання за призначенням закріпленого за ним майна.

Як зазначено судом вище, відповідно до Державного акту на право користування землею від 26.11.1957 року Михайловецькому училищу механізації сільського господарства № 12 відведено у постійне користування 179,7 га землі в с. Михайлівці Муровано-Куриловецького району, правонаступником якого, відповідно до п. 1.2. Статуту професійного ліцею є Михайловецький професійний аграрний ліцей.

Відповідно до пункту 2 частини 2, частини 1 статті 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Згідно статті 49 Закону України "Про професійну (професійно-технічну) освіту" засновник закріплює за закладами професійної (професійно-технічної) освіти державної або комунальної форми власності та установами професійної (професійно-технічної) освіти об`єкти права власності, які належать засновнику на праві власності або орендовані ним у інших власників.

Заклади освіти та установи професійної (професійно-технічної) освіти несуть відповідальність перед засновником за збереження та використання за призначенням закріпленого за ними майна. Контроль за використанням цього майна здійснюється засновником.

Статтею 1 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" визначено, що управління об`єктами державної власності - це здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб`єктами, визначеними цим Законом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об`єктів, пов`язаних з володінням, користуванням і розпоряджанням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.

Частиною 1 статті 4 Закону України "Про управління об`єктами державної власності" встановлено, що суб`єктами управління об`єктами державної власності є, зокрема, міністерства, інші органи виконавчої влади та державні колегіальні органи (далі - уповноважені органи управління).

Пунктами 11, 18, 28 частини 1 статті 6 вищеназваного Закону унормовано, що уповноважені органи управління відповідно до покладених на них завдань ведуть облік об`єктів державної власності, що перебувають в їх управлінні, здійснюють контроль за ефективним використанням та збереженням таких об`єктів; погоджують передачу об`єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти об`єктами державної власності, господарських структур або в користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук, а також передачу об`єктів комунальної власності в державну власність; у випадках, передбачених законодавством, приймають рішення про передачу об`єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших органів, уповноважених управляти об`єктами державної власності, господарських структур або в користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук; забезпечують оформлення прав на земельні ділянки (у разі відсутності необхідних документів) та уточнення меж земельних ділянок державних і казенних підприємств, державних установ, організацій та об`єктів нерухомості (будівлі, споруди), що не увійшли до статутних капіталів господарських товариств, утворених у процесі корпоратизації державних підприємств.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Судом встановлено, що Міністерство освіти і науки України не надавало згоди на передачу земельних ділянок за кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283 площею 96,9238 га, 0522884200:04:002:0284 площею 8,3817 грн та 0522884200:04:002:0285 площею 17,1256 га, які перебувають у постійному користуванні Михайловецького професійного аграрного ліцею на підставі Державного акту на право користування землею від 26.11.1957 року, з державної в комунальну власність.

Окрім того, припинення права постійного користування земельними ділянками може відбуватись лише на підставі закону. Такі підстави передбачені ст. 141 ЗК України, зокрема, добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій.

Відповідно до положень ч.ч. 3, 4 ст. 142 ЗК України припинення права постійного користування земельною ділянкою у разі добровільної відмови землекористувача здійснюється за його письмовою згодою та оформленою належним чином заявою до суб`єкта, який здійснює функції власника земельної ділянки.

Однак, у Михайловецького професійного аграрного ліцею право постійного користування земельними ділянками не припинялося ані шляхом добровільної відмови, ані шляхом припинення діяльності державної установи.

До того ж, відповідно до ч. 2 ст. 117 Земельного кодексу України, до земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать земельні ділянки, що використовуються чорноморським флотом російської федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у комунальну власність.

Поряд з цим суд зважає на положення пункту 4 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 06.09.2012 №5245- VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування землі державної і комунальної власності», за змістом якого з дня набрання чинності цим Законом у державній власності залишаються розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні, зокрема державних підприємств, установ, організацій.

З урахуванням зазначеного, набуте на підставі державного акту право постійного користування Михайловецьким аграрним ліцеєм право користування землею не втрачено, а передача спірних земельних ділянок з державної у комунальну власність Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області здійснено в порушення вимог чинного законодавства.

Поряд з цим, виявивши допущену помилку, наказом від 13.09.2021 №184-ОТГ «Про внесення змін до наказу» Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області було визнано таким, що втратив чинність пункт 1 наказу Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 08.12.2020 №26-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності в комунальну власність» в частині передачі земельних ділянок з кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283, 0522884200:04:002:0285, 0522884200:04:002:0285 із земель державної власності у комунальну власність та виключено з додатку до Акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із земель державної власності у комунальну власність по Мурованокуриловецькій селищній раді (Мурванокуриловецькій селищній територіальній громаді) Могилів-Подільського (Мурованокуриловецького) району Вінницької області, що є невід`ємною частиною зазначеного наказу, рядки 359,360,361.

Листом від 14.09.2021 №18-2-0.331-8437/2-21 Головним управлінням Держгеокадастру у Вінницькій області було проінформовано Мурованокуриловецьку селищну раду щодо прийняття наказу від 13.09.2021 №184-ОТГ «Про внесення змін до наказу» та рекомендувало Мурованокуриловецькій селищній раді звернутись до держаного реєстратора прав щодо скасування права власності на земельні ділянки з кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283 площею 96,9238 га, 0522884200:04:002:0285 площею 8,3817 га, 0522884200:04:002:0285 з площею 17,1256 га, які розташовані на території Михайловецької сільської ради Могилів-Подільського району (номери запису про право комунальної власності 40776950,40776759, 40776592).

Проте, на день ухвалення рішення в даній справі, відповідачем не вирішено питання повернення спірних земельних ділянок.

Заперечення відповідача щодо наявності державної реєстрації права комунальної власності на спірні земельні ділянки судом відхиляються з огляду на наступне.

Відомості державного реєстру прав на нерухомість презюмуються правильними, доки не доведено протилежне, тобто державна реєстрація права за певною особою не є безспірним підтвердженням наявності в цієї особи права, але створює спростовувану презумпцію права такої особи (постанови Великої Палати Верховного Суду від 02.07.2019 у справі № 48/340 (провадження № 12- 14звг19, пункт 6.30), від 12.03.2019 у справі № 911/3594/17 (провадження № 12- 234гс18, пункт 4.17), від 19.01.2021 у справі №916/1415/19 (провадження № 12- 80гс20, пункт 6.13)). Наявність у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відомостей про право іпотеки чи іншого речового права створює презумпцію належності права особі, яка ним володіє внаслідок державної реєстрації (buchbesitz (нім. - книжкове володіння) (постанова Великої Палати Верховного Суду від 26.01.2021 у справі № 522/1528/15-ц (провадження № 14-67цс20, пункт 70).

З урахуванням зазначеної специфіки обороту нерухомого майна володіння ним досягається без його фізичного утримання або зайняття, як це властиво для багатьох видів рухомого майна, а державна реєстрація права власності на нерухоме майно підтверджує фактичне володіння ним. Тобто суб`єкт, за яким зареєстроване право власності, визнається фактичним володільцем нерухомого майна. При цьому, державна реєстрація права власності на нерухоме майно створює спростовану презумпцію наявності в суб`єкта і права володіння цим майном (як складової права власності).

Отже, особа, за якою зареєстроване право власності на нерухоме майно, є його володільцем. У випадку незаконного, без відповідної правової підстави заволодіння нею таким майном, право власності (включаючи права володіння, користування та розпорядження) насправді і далі належатиме іншій особі - власникові. Останній має право витребувати це майно з незаконного володіння особи, за якою воно зареєстроване на праві власності.

Тому заволодіння нерухомим майном шляхом державної реєстрації права власності на нього ще не означає, що такий володілець набув право власності (права володіння, користування та розпорядження) на це майно. Власник, якого незаконно, без відповідної правової підстави, позбавили володіння нерухомим майном шляхом державної реєстрації права власності на це майно за іншою особою, не втрачає право володіння нерухомим майном. Така інша особа внаслідок державної реєстрації за нею права власності на нерухоме майно стає його фактичним володільцем (бо про неї є відповідний запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно). Але не набуває право володіння на відповідне майно, бо воно, будучи складовою права власності, і далі належить власникові. Саме тому він має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави, ним заволоділа.

З огляду на викладене володіння нерухомим майном, яке посвідчується державною реєстрацією права власності, може бути правомірним або неправомірним (законним або незаконним). Натомість право володіння як складова права власності неправомірним (незаконним) бути не може. Право володіння як складова права власності на нерухоме майно завжди належить власникові майна.

Отже, особа, за якою зареєстроване право власності, є володільцем нерухомого майна, але право власності (включаючи право володіння як складову права власності) може насправді належати іншій особі. Тому заволодіння земельною ділянкою шляхом державної реєстрації права власності є можливим незалежно від того, набув володілець право власності (і право володіння) на таку ділянку чи ні.

Права володіння, користування та розпорядження майном належить власнику майна (ч.І ст. 317 ЦК України), незалежно від того, є він фактичним володільцем чи ні.

Тому власник не втрачає право володіння нерухомим майном у зв`язку з державною реєстрацією права власності за іншою особою, якщо остання не набула права власності. Натомість така особа внаслідок реєстрації за нею права власності на нерухоме майно стає фактичним володільцем такого майна, але не набуває права володіння, допоки право власності зберігається за попереднім володільцем. Отже, володіння нерухомим майном, яке посвідчується державною реєстрацією права власності, може бути правомірним або неправомірним (законним або незаконним). Натомість право володіння, якщо воно існує, неправомірним (незаконним) бути не може.

При цьому відповідачем, у визначений законом спосіб, не доведено правомірності набуття права комунальної власності на спірні земельні ділянки.

Зважаючи на підтвердження наявними у справі доказами факту приналежності земельних ділянок з кадастровими номерами 0522884200:04:002:0283 площею 96,9238 га, 0522884200:04:002:0285 площею 8,3817 га, 0522884200:04:002:0285 з площею 17,1256 га до державної форми власності, суб`єктом управління якої є Міністерство освіти і науки України, тобто наявність суб`єктивного матеріального права та охоронюваного законом інтересу, на захист яких подано позов, враховуючи встановлений судом факт порушення прав позивача шляхом передачі їх у комунальну власність, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими, підтвердженими матеріалами справи та такими, що підлягають задоволенню.

Стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Таким чином, порушення, невизнання або оспорювання суб`єктивного права є підставою для звернення особи до суду за захистом цього права із застосуванням відповідного способу захисту.

Статтею 14 ГПК України передбачено, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд. Таке право мають також особи, в інтересах яких заявлено вимоги, за винятком тих осіб, які не мають процесуальної дієздатності.

Згідно з положеннями статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.

Судом кожній стороні судом була надана розумна можливість, представити справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони, в т.ч. подати докази на підтвердження своїх вимог та заперечень, прийняти участь у досліджені доказів, надати пояснення, обґрунтувати перед судом переконливість поданих доказів та позицій по справі, скористатись іншими процесуальними правами.

Як зазначалось вище, суд процесуальним законом позбавлений права на збирання доказів по справі з власної ініціативи, що було б порушенням рівності прав учасників судового процесу.

Згідно з ч.4 ст. 13 ГПК України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Підсумовуючи викладені вище фактичні обставини, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають до задоволення, з підстав наведених вище.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача та підлягають відшкодуванню платнику - Вінницькій обласній прокуратурі.

Враховуючи вищенаведене та керуючись статтями 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326 Господарського процесуального кодексу України, суд,

УХВАЛИВ:

Позов задоволити.

Витребувати на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, буд. 63, м. Вінниця, 21027; код ЄДРПОУ 39767547) з незаконного володіння Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області (вул. Соборна, буд. 45, смт. Муровані Курилівці, Могилів-Подільський район, Вінницька область; код ЄДРПОУ 04325974) земельну ділянку з кадастровим номером 0522884200:04:002:0283 площею 96,9238 га;

Витребувати на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, буд. 63, м. Вінниця, 21027; код ЄДРПОУ 39767547) з незаконного володіння Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області (вул. Соборна, буд. 45, смт. Муровані Курилівці, Могилів-Подільський район, Вінницька область; код ЄДРПОУ 04325974) земельну ділянку з кадастровим номером 0522884200:04:002:0284 площею 8,3817 га;

Витребувати на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області (вул. Келецька, буд. 63, м. Вінниця, 21027; код ЄДРПОУ 39767547) з незаконного володіння Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області (вул. Соборна, буд. 45, смт. Муровані Курилівці, Могилів-Подільський район, Вінницька область; код ЄДРПОУ 04325974) земельну ділянку з кадастровим номером 0522884200:04:002:0285 площею 17,1256 га.

Стягнути з Мурованокуриловецької селищної ради Могилів-Подільського району Вінницької області (вул. Соборна, буд. 45, смт. Муровані Курилівці, Могилів-Подільський район, Вінницька область; код ЄДРПОУ 04325974) на користь вінницької обласної прокуратури (вул. Монастирська, 33 м. Вінниця, 21050; код ЄДРПОУ 02909909, банк отримувача: ДКСУ м. Київ, МФО 820172, рахунок: UA568201720343110002000003988) 7 443 грн. 00 коп. - витрат зі сплати судового збору.

Примірник рішення направити учасникам рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення, та на відомі суду адреси електронної пошти: позивача 2 - mon@mon.gov.ua, pravo@mon.gov.ua; відповідача - mksr2@ukr.net; третьої особи - myhajlivcipal@ukr.net.

Рішення суду набирає законної сили у строки передбачені ст. 241 ГПК України.

Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду, в порядку та строки визначені ст.ст. 256, 257 ГПК України.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Повне рішення складено 13 липня 2022 р.

Суддя Василь МАТВІЙЧУК

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - позивачу 2 (пр. Перемоги, 10, м. Київ, 01135)

3 - відповідачу (вул. Соборна, буд. 45, смт. Муровані-Курилівці, Могилів-Подільський район, Вінницька область, 23400)

4 - третій особі (вул. Центральна, 50А, с. Михайлівці, Могилів-Подільський район, Вінницька область, 23411)

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення04.07.2022
Оприлюднено15.07.2022
Номер документу105207701
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —902/87/22

Рішення від 04.07.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 01.06.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 16.05.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 06.04.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 14.03.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 14.02.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

Ухвала від 04.02.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Матвійчук В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні