Ухвала
від 04.07.2022 по справі 918/523/21
КАСАЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

05 липня 2022 року

м. Київ

cправа № 918/523/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Дроботової Т. Б. - головуючого, Багай Н. О., Берднік І. С.,

секретар судового засідання - Денисюк І. Г.,

представники учасників справи:

прокуратури - Грищенко М. А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Приватного підприємства "Клініка МЕД ОК"

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 28.02.2022 (судді: Демидюк О. О. - головуючий, Тимошенко О. М., Крейбух О. Г.) і рішення Господарського суду Рівненської області від 02.11.2021 (суддя Романюк Ю. Г.) у справі

за позовом виконувача обов`язків керівника Рівненської окружної прокуратури

до Рівненської районної ради, Приватного підприємства "Клініка МЕД ОК" та Комунального некомерційного підприємства "Центр первинної медико-санітарної допомоги "Медичний простір" Городоцької сільської ради Рівненського району Рівненської області,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Комунальне підприємство "Управління майновим комплексом" Рівненської районної ради,

про визнання незаконним та скасування рішення, визнання незаконним та скасування наказу, визнання недійсним електронного аукціону, визнання недійсним договору та зобов`язання щодо повернення нерухомого майна,

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 09.06.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Приватного підприємства "Клініка МЕД ОК" (далі - ПП "Клініка МЕД ОК") на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 28.02.2022 і рішення Господарського суду Рівненської області від 02.11.2021 у справі № 918/523/21, розгляд справи призначено на 05.07.2022.

Під час вивчення матеріалів касаційної скарги і матеріалів справи колегія суддів установила, що предметом спору у справі № 918/523/21 є вимоги виконувача обов`язків керівника Рівненської окружної прокуратури (далі - прокурор) в інтересах держави до Рівненської районної ради, ПП "Клініка МЕД ОК" та Комунального підприємства "Рівненський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" Рівненської районної ради (далі - КП "Рівненський районний центр первинної медико-санітарної допомоги"), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Комунальне підприємство "Управління майновим комплексом" Рівненської районної ради (далі - КП "Управління майновим комплексом") про:

- визнання незаконним та скасування пункту 2 рішення Рівненської районної ради від 08.09.2020 № 1094 "Про оренду майна спільної власності територіальних громад Рівненського району" в частині відсутності обмежень щодо площі комунального майна, яка не повинна перевищувати 400 м2, орендодавцями якого є балансоутримувачі такого майна;

- визнання незаконним та скасування наказу КП "Рівненський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" від 15.10.2020 № 283 "Про прийняття рішення щодо наміру передачі в оренду частини приміщення площею 474,2 м2";

- визнання недійсним електронного аукціону за лотом "Оренда частини нежитлових приміщень загальною площею 474,2 м2 у будівлі амбулаторії загальної практики - сімейної медицини № 1, що знаходиться за адресою: м. Рівне, вул. Дніпровська, 4", який відбувся 09.11.2021, оформлений протоколом електронного аукціону від 09.11.2020 № UА-РS-2020-10-16-000143-1;

- визнання недійсним договору оренди нерухомого майна, що належить до спільної власності територіальних громад Рівненського району від 03.12.2020 № 2/20, укладеного між КП "Рівненський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" та ПП "Клініка МЕД ОК";

- зобов`язання ПП "Клініка МЕД ОК" повернути КП "Управління майновим комплексом" частину нежитлових приміщень загальною площею 474,2 м2 у будівлі амбулаторії загальної практики - сімейної медицини №1, що знаходиться за адресою: м. Рівне, вул. Дніпровська, 4.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за змістом пункту "в" частини 2 статті 4 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" балансоутримувач не може набувати статусу орендодавця щодо об`єктів, зазначених у цій статті, оскільки такі повноваження надано органу, уповноваженому представницькими органами місцевого самоврядування. Отже, законодавство не надає право балансоутримувачу - КП Рівненський районний центр первинної медико-санітарної допомоги" виступати орендодавцем щодо спірного нерухомого майна площею понад 400 м2.

У відзивах на позовну заяву відповідачі, заперечуючи проти її задоволення, акцентували увагу на безпідставності звернення прокурора з цим позовом до суду та відсутністю передбачених законодавством, зокрема статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" підстав для представництва інтересів держави у цьому випадку.

Рішенням Господарського суду Рівненської області від 02.11.2021, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 28.02.2022, позовні вимоги прокурора задоволені повністю.

Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, задовольняючи позовні вимоги, дійшов висновку, що у цьому випадку порушення інтересів держави полягають у порушенні встановленого законом порядку володіння, користування і розпорядження майном, що перебуває у комунальній власності, перевищенні власних повноважень районною радою при делегуванні балансоутримувачу правомочності щодо розпорядження комунальним майном, безпідставному укладенні договору оренди саме балансоутримувачем та, як наслідок, незаконній передачі в користування об`єкта комунальної власності, недотриманні законодавчо встановленої процедури такої передачі, що спричиняє шкоду державі та є підставою для втручання органів прокуратури, у тому числі для звернення з позовами до суду в інтересах держави. Отже, прокурором доведено наявність підстав для представництва інтересів держави у цьому випадку.

Суди попередніх інстанцій визнали доведеними та обґрунтованими позовні вимоги прокурора.

У касаційній скарзі ПП "Клініка МЕД ОК" просить скасувати судові рішення у справі та передати справу на новий розгляд до суду першої інстанції, обґрунтовуючи підстави для касаційного оскарження судових рішень посиланням на пункти 1, 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, вказуючи на

відсутність висновку щодо питання застосування норми права стосовно наявності чи відсутності повноважень у представницького органу місцевого самоврядування згідно з пунктом "в" частини 2 статті 4 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" надавати балансоутримувачу додаткові функціональні повноваження, якими наділяються органи, уповноважені представницьким органом місцевого самоврядування.

Обґрунтовуючи підстави для касаційного оскарження судових рішень у справі з посиланням на пункт 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, скаржник звертає увагу на застосуванні судами норми права без урахування висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 20.09.2018 у справі № 924/1237/17, від 10.10.2018 у справі № 925/68/18, від 07.12.2018 у справі № 924/1256/17, від 23.01.2019 у справі № 920/331/18, від 13.02.2019 у справі № 906/296/18 стосовно того, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні суб`єкти владних повноважень, а не прокурор, і щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, як і всупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно.

Сформована судова практика та положення законодавства вказують на те, що прокурор не може вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати належного суб`єкта владних повноважень, який може і бажає захищати інтереси держави.

Порушення прокурором порядку звернення до господарського суду є підставою для відмови у позові, що не взято судами до уваги під час розгляду справи, як вказує заявник касаційної скарги.

Крім того, скаржник акцентував увагу на порушенні судом апеляційної інстанції норм процесуального права, а саме залишення без задоволення клопотання підприємства про зупинення провадження у справі до розгляду адміністративної справи № 460/773/22 щодо неправомірності дій прокурора в цьому випадку.

Колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що згідно з ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.07.2021 передано на розгляд судової палати для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду справу № 925/1133/18 у зв`язку з необхідністю відступити від висновку, викладеного у постанові Верховного Суду від 15.06.2021 у справі № 908/1664/19, про те, що визначення прокурором свого правового статусу як самостійного позивача не нівелює його обов`язку дотримуватися процедури, передбаченої абзацами третім і четвертим частини четвертої статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

Ухвалою від 15.07.2021 прийнято до розгляду судовою палатою для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду справу № 925/1133/18 за касаційною скаргою заступника прокурора Черкаської області на постанову Північного апеляційного господарського суду від 23.03.2021.

За змістом пункту 7 частини 1 статті 228 Господарського процесуального кодексу України суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадках перегляду судового рішення у подібних правовідносинах (в іншій справі) у касаційному порядку палатою, об`єднаною палатою, Великою Палатою Верховного Суду.

Ураховуючи викладене, касаційне провадження у справі № 915/361/20 необхідно зупинити до розгляду справи № 925/1133/18.

Керуючись пунктом 7 частини 1 статті 228, статтею 234 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд

У Х В А Л И В:

Зупинити провадження у справі № 918/523/21 до розгляду судовою палатою для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду справи № 925/1133/18.

Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий Т. Б. Дроботова

Судді Н. О. Багай

І. С. Берднік

СудКасаційний господарський суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення04.07.2022
Оприлюднено18.07.2022
Номер документу105233879
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/523/21

Ухвала від 05.11.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Романюк Ю.Г.

Ухвала від 05.11.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Романюк Ю.Г.

Ухвала від 04.11.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Романюк Ю.Г.

Ухвала від 31.10.2024

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Романюк Ю.Г.

Постанова від 17.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 10.09.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 12.08.2024

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 21.08.2022

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Романюк Ю.Г.

Ухвала від 04.07.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 08.06.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні