ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 червня 2022 рокуЛьвівСправа № 460/10808/21 пров. № А/857/4671/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Глушка І.В.,
суддів: Шавеля Р.М., Улицького В.З.,
за участю секретаря судового засідання: Омеляновської Л.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 19 січня 2022 року, ухвалене суддею Недашківською К.М. у м.Рівне у порядку письмового провадженя у справі № 460/10808/21 за адміністративним позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, -
ВСТАНОВИВ:
02 серпня 2021 року позивач - Державна служба геології та надр України звернувся до суду із позовом до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ", у якому просив припинити право користування надрами №5237 від 02.12.2010, №5238 від 02.12.2010, надані Товариству з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ".
Позовні вимоги обгрунтовує тим, що відповідачу було надано спеціальні дозволи на користування надрами №5237 та №5238 з метою видобування торфу. З моменту отримання дозволів у надрокористувача виникли права та обов`язки, передбачені Кодеком України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, який регулює питання надання Держгеонадрами спеціальних дозволів на користування надрами в межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін. Як додаток до спеціальних дозволів укладено Угоди №5237, №5238 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, які є невід`ємними частинами Дозволів №5237, №5238.
01.10.2019 на адресу Держгеонадр надійшов лист Державної податкової служби України, у якому ДПС надало перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин або не виконували податкових зобов`язань з цієї плати (протягом шести місяців) станом на 01.09.2019. Згідно цього переліку за ТОВ з іноземними інвестиціями «КЛН ЕНЕРГО-ІНВЕНСТ» обліковується заборгованість у розмірі 3,2 тис.грн.
З огляду на наведене, наказом Держгеонадр №444 від 28.11.2019 було внесено зміни до наказу № 113 від 01.04.2016 в частині доповнення підстав зупинення дії спеціальних дозволів №5237, №5238.
У зв`язку із надходженням Переліку суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин або не виконували податкових зобов`язань з цієї плати (протягом шести місяців) станом на 01.09.2019, згідно якого за відповідачем збереглась заборгованість у сумі 3,2 тис.грн, наказом Держгеонадр №145 від 27.04.2020 було надано термін на усунення порушень до 01.06.2020, про що повідомлене листом, що повернувся на адресу позивача із довідкою відділення поштового зв`язку «за закінченням терміну зберігання».
Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю за результатами проведення перевірки, призначеної наказом Державної служби геології та надр України №94 від 09.09.2020 «Про проведення позапланових перевірок», складено акти №06-03/25/2020-23/у(124) та № 06-03/25/2020-24/у(125) від 30.10.2020 та внесено приписи №1084-14/06 від 02.11.2020 та №1127-14/06 від 06.11.2020 про недопущення суб`єктом господарювання посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення державного нагляду (контролю), встановленого законодавством.
Відповідачу було у належній формі доведено перелік порушень шляхом вручення приписів з наданням терміну на їх виконання, в свою чергу, надрокористувач наділений обов`язком (не правом) вчасно усунути виявлені порушення, однак у визначений строк їх не усунув. Враховуючи те, що відповідачем порушено ст. 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» в частині недопуску представників Держгеонадр до здійснення перевірки надрокористувача, у Держгеонадра існують всі підстави для припинення права користування надрами відповідачем на підставі ст. 26 КУпН: використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр (п.5).
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 19 січня 2022 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, позивач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення ухвалене з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав, викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати оскаржуване судове рішення та ухвалити нове, яким адміністративний позов задовольнити.
Доводи позивача в апеляційній скарзі зводяться до того, що за приписами ч.1 ст.11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом; виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства. Отже, згідно доводів скаржника, невиконанням приписів, а в подальшому й наказів, надрокористувач допустив порушення норм законодавства у сфері надрокористування, умов спеціального дозволу на користування надрами, умов угоди на користування надрами.
Наголошує на тому, що акти та приписи було направлено відповідачу рекомендованими повідомленнями та саме відповідач повинен організовувати свою діяльність таким чином, щоб мати можливість отримувати кореспонденцію. З боку ж позивача було вжито всіх заходів щодо інформування відповідача про проведення перевірки.
Водночас за нормами абз.5 ч.7 ст.4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» факт невиконання припису є самостійною та достатньою підставою для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Також зауважує, що суд першої інстанції не може в межах розгляду спірних правовідносин про припинення права користування надрами досліджувати питання правомірності припису, невиконання якого є підставами звернення до суду, оскільки це є окремим предметом спору за позовом надрокористувача, однак відповідач правом оскарження приписів не скористався, а тому приписи є правомірними та підлягали обов`язковому виконанню.
Відповідач правом подання письмового відзиву на апеляційну скаргу не скористався, що в силу вимог ч. 4ст. 304 КАС Українине перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.
В судове засідання сторони не з`явились, хоча були повідомлені належним чином про час та місце розгляду справи у суді, а тому суд вважає за можливе розглянути справу без їх участі та відповідно до вимог ч.4ст.229 Кодексу адміністративного судочинства Українифіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювати.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити з наступних підстав.
Так, судом першої інстанції достовірно встановлено, матеріалами справи підтверджено, що Товариству з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями «КЛМ Енерго-Інвест» видані:
-спеціальний дозвіл на користування надрами від 03.12.2010 №5237 з метою видобування торфу і торф`яних добрив та палива, строком на 20 років, та, як додаток до спеціального дозволу, укладено Угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 27.05.2019 №5237 (а.с. 8-12);
-спеціальний дозвіл на користування надрами від 03.12.2010 №5238 з метою видобування торфу для виробництва добрив для внесення в ґрунт торф`яних компостів та палива, та як додаток до спеціального дозволу, укладено Угоду про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 27.05.2019 №5238 (а.с. 59-63).
01.04.2016 наказом Держгеонадра за №113 зупинено дію спеціального дозволу від 03.12.2010 №5237 та надано Товариству строк тривалістю 30 календарних днів для усунення порушень (а.с. 14).
Вказаний наказ направлено на адресу відповідача супровідним листом від 07.04.2016 за №5981/13/14-16. За змістом поштового відправлення №0311321340445, таке повернулося на адресу позивача без вручення адресату.
28 листопада 2019 року Державною службою геології та надр України на підставі листа Державної податкової служби України від 01.10.2019 №827/5/99-00-04-04-01-16 виданий наказ №444 «Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів для усунення порушень та внесення змін до наказів», яким зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №5238 від 03.12.2010. Позивачу надано 30 календарних днів на усунення порушень (а.с.70).
Вказаний наказ направлено на адресу відповідача супровідним листом від 10.12.2019 за №24478/01/14-19. Проте, за змістом поштового відправлення №0411200872991, таке повернулося на адресу позивача без вручення адресату.
27.04.2020 наказом Держгеонадр за №145, на підставі листа Державної податкової служби України від 17.03.2020 №2766/5/99-00-04-03-01-05, відтерміновано дату зупинення дії спеціальних дозволів від 03.12.2010 №5237, від 03.12.2010 №5238 та надано Товариству строк до 01.06.2020 для усунення порушень (а.с.23, 74).
Вказаний наказ направлено на адресу відповідача супровідним листом від 13.05.2020 за №7172/01/07-20. Проте, за змістом поштового відправлення №0411201577055, таке повернулося на адресу позивача без вручення адресату.
ДНВП «Геоінформ України» направило лист від 26.08.2020 щодо надання інформації про перелік надрокористувачів, які не подали звітні баланси запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр, за 2019 рік.
Держгеонадра виданий наказ №391 від 09.09.2020 «Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів на усунення порушень» та надано 15 календарних днів на усунення порушень.
Про даний наказ повідомлено відповідача листом від 15.09.2020, який повернувся позивачу із зазначенням причини повернення «за закінченням терміну зберігання».
Контролюючим органом виданий наказ від 09.09.2020 №394 «Про проведення позапланових перевірок», відповідно до якого наказано Департаменту державного геологічного контролю провести позапланову перевірку діяльностіТовариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями «КЛМ Енерго-Інвест», якому видані Спеціальні дозволи на користування надрами (а.с. 29-32).
У подальшому позивачем складено Акти перевірки від 30.10.2020 №06-03/25/2020-23у (124) та від 30.10.2020 №06-03/25/2020-23у (125) щодо перевірки додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, щодо Спеціальних дозволів №5237, №5238 (а.с. 35-46, 85-96).
02.11.2020 внесений Припис про усунення порушень: суб`єкт господарювання не допустив посадових осіб до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного (контролю), встановленого законодавством (а.с.47-50).
06.11.2020 внесений Припис про усунення порушень: суб`єкт господарювання не допустив посадових осіб до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного (контролю), встановленого законодавством (а.с.97-99).
Держгеонадра видало наказ № 616 від 28.12.2020 «Про поновлення дії, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» чим вносяться зміни до пункту 9, 10 до додатка 2 до наказу від 01.04.2016 № 113 в частині доповнення підстав зупинення дії Спеціальних дозволів №5237, №5238 (а.с. 52, 102).
Центральний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю направив Подання №259-14/06 від 01.03.2021 на анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5237 (а.с. 54).
Центральний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю направив Подання №260-14/06 від 01.03.2021 на анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5238 (а.с. 104).
06.04.2021 контролюючий орган надіслав відповідачу листи щодо надання згоди / незгоди на припинення права користування надрами (а.с. 55, 105).
Згідно тверджень Державної служби геології та надр України відповідачем порушено вимоги статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" в частині недопуску представників Держгеонадр до здійснення планової перевірки надрокористувача.
За таких обставин, позивач звернувся до суду з вимогою про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціальних дозволів на користування надрами згідно частини 2 статті 26 Кодексу України про надра.
Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, суд апеляційної інстанції виходить з наступного.
Частина 1 ст. 19 Кодексу України про надра встановлює, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.
Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності, встановлення порядку діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та державних адміністраторів визначає Закон України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Згідно з ч. 1 ст. 4-1 вказаного Закону порядок видачі документів дозвільного характеру або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням відповідного дозвільного органу, погодженим з уповноваженим органом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Таким центральним органом виконавчої влади відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 (далі - Положення №1174) є Держгеонадра, як згідно з покладеними на них завданнями, зокрема, видають в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами) (пп. 9 п. 4 Положення).
Пунктом 9 вказаного Положення також визначено, що Держгеонадра у межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України і постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України і наказів Мінприроди видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.
Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).
Зі змісту частини другої статті 24 Кодексу України про надра вбачається, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Статтею 60 Кодексу України про надра встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.
Згідно з положеннями частини першої статті 61 Кодексу України про надра державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Відповідно до підпункту 12 пункту 4 Положення №1174 Державна служба геології та надр України, згідно із покладеними на неї завданнями, здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр та раціональним і ефективним використанням надр України.
Пунктом 22 Порядку №615 встановлено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів державної фіскальної служби, зокрема, у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.
Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.
При цьому, зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків. Також, зупинення дії дозволу не є підставою і для переривання строку його дії.
Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.
Зі змісту наведених правових норм вбачається, що однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених статтею 24 Кодексу України про надра.
Відповідно до пункту 23 Порядку №615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Частиною 7 статті 4-1 Закону №2806-IV (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: 1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; 2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Відповідно до частин першої та другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Судом встановлено, що підставою для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами №5237, №5238 від 03.12.2010 та, як наслідок, звернення позивача до суду з даним позовом, стало неусунення відповідачем порушень, у яких зазначено про недопуск посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення державного нагляду (контролю), які проводились з дотриманням порядку здійснення державного нагляду (контролю), чим порушено статті 10, 11 Закону України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон №877-V); визначено обов`язок відповідача надати Департаменту державного геологічного контролю перелік документів і матеріалів щодо користування надрами відповідно до умов спеціальних дозволів на користування надрами №5237 від 03.12.2010 та №5238 від 03.12.2010 відповідно.
Згідно зі статтею 7 Закону №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ, який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), у разі виявлення порушень вимог законодавства, складає акт. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.
Приписи №1084-14/06 від 02.11.2020 та №1127-14/06 від 06.11.2020 відповідачем не оскаржувались, а тому відповідно до статті 7 Закону №877-V є обов`язковими до виконання.
Тобто, предметом спору у цій справі є не правомірність винесення зазначених приписів, а наявність або відсутність підстав для припинення права користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами, наданого відповідачу.
Так, оскільки відповідачем недопущено позивача до перевірки та невиконано вимог приписів і, як наслідок, порушено вимоги статті 11 Закону №877-V та Угод про умови користування надрами, які є невід`ємними частинами спеціальних дозволів на користування надрами, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю та надання документів і матеріалів щодо користування надрами відповідно до умов спеціального дозволу на користування надрами, суд апеляційної інстанції приходить до висновку про допущення відповідачем порушень вимог, передбачених спеціальними дозволами на користування ділянкою надр, що є підставою для припинення права користування надрами відповідно до пункту 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра та частини сьомої статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Аналогічна правова позиція викладена у постановах від 26.05.2020 у справі №806/1285/16 та від 09.09.2021 у справі №824/160/19-а.
Крім того, Верховний Суд у постанові від 20.05.2019 у справі №826/11885/16 дійшов наступного висновку:
«…..відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу, тому умови щодо їх використання, зокрема надрами, є особливо суворими та, як виняток, застосовуються до суб`єкта, який отримав відповідний дозвіл і зобов`язаний забезпечувати безумовне дотримання у своїй діяльності всіх вимог законодавства у сфері надрокористування.»
Відносно ж отримання від відповідача незгоди щодо припинення права користування надрами шляхом анулювання дозволу, Верховним Судом у постанові від 03.05.2018 у справі №812/1074/17 вже висловлювалась правова позиція з приводу застосування положень частини першої статті 26 Кодексу України про надра. Зокрема, згідно з цією позицією ненадходження будь-якої інформації від надрокористувача з приводу питання про анулювання спеціального дозволу не може розцінюватися, як відсутність заперечень.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України «Про надра», лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З цього питання Верховний Суд вже неодноразово висловлював свою правову позицію, яка, зокрема, у постанові від 18.10.2018 у справі №812/1735/17 викладена наступним чином:
«Верховним Судом України у постановах від 25.06.2011 у справі №21-36а11, від 19.09.2011 у справі №21-164а11 та від 10.12.2013 у справі №21-450а13 та постановах Верховного Суду від 10.05.2018 у справі №802/4846/13-а та від 26.06.2018 у справі №802/923/14-а було зроблено правовий висновок про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору Держгеонадра має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.
Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом надання їм права вимагати (шляхом надання/висловлення письмової незгоди) від уповноваженого органу судової, а не адміністративної процедури припинення права користування надрами. При цьому, законом презюмується, що саме судовий порядок є додатковою гарантією ефективного захисту прав надрокористувача, що і було забезпечено позивачем у цій справі шляхом звернення до суду».
Враховуючи наведене вище правове регулювання та наведені правові позиції Верховного Суду, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позову та наявність підстав для анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Відповідно до частини першої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Суд першої інстанції не виконав вказані вимоги процесуального закону, оскільки до спірних правовідносин не вірно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного рішення, яке підлягає скасуванню.
Судові витрати розподілу не підлягають з огляду на характер спірних правовідносин та виходячи з вимог ст. 139КАС України.
Керуючись статтями 242, 308, 309, 310, 317, 321, 322, 325, 329, 331 Кодексу адміністративного суду України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України задовольнити, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 19 січня 2022 року у справі №460/10808/21 скасувати.
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5237 від 03.12.2010, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" (ЄДРПОУ 36711088).
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5238 від 03.12.2010, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "КЛМ ЕНЕРГО-ІНВЕСТ" (ЄДРПОУ 36711088).
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуючий суддя І. В. Глушко судді Р. М. Шавель В. З. Улицький Постанова складена в повному обсязі 12.07.2022.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2022 |
Оприлюднено | 18.07.2022 |
Номер документу | 105246991 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні