ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" листопада 2009 р.
справа № 17/89/07-АП
Колегія суддів Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого судді: Коршуна А.О.
суддів: Бишевської Н.А. Добродняк І.Ю
при секретарі судового засідання: Гулій О.Г.
розглянула у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу
Запорізької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату №5 для дітей із вадами зору
на постанову Господарського суду Запорізької області
від 20.11.2008 року у справі №17/89/07-АП (категорія статобліку-2.22)
за позовом:
Запорізької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату № 5 для дітей із вадами зору
до:
про:
Запорізького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Виконавчої дирекції
визнання частково недійсним рішення №1187 від 08.08.2006р.,-
ВСТАНОВИЛА:
19.02.2007р. Запорізька спеціальна загальноосвітня школа –інтернат №5 для дітей із вадами зору звернулась до Господарського суду Запорізької області з позовом до Запорізького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Виконавчої дирекції ( далі –Фонд) про скасування рішення №1187 від 08.08.2006р. /а.с.2-3 т.1/.
Ухвалою Господарського суду Запорізької області від 27.02.2007р. відкрито провадження в адміністративній справі №17/889/07-АП за вищезазначеною позовною заявою та справа призначена до судового розгляду /а.с.1 т.1/.
Позовна заява з урахуванням доповнень мотивована тим, що рішенням Запорізького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Виконавчої дирекції №1187 від 08.08.2006р. позивачу донараховано страхових внесків у сумі 3390,73грн., накладено штрафні санкції у сумі 86942,00грн., пені 152,00 грн., штраф за несвоєчасне перерахування страхових внесків належних до сплати 4108,81грн., всього на загальну суму 94593,54грн., у зв’язку з тим, що позивачем було перераховано до Фонду донараховані страхові внески у сумі 3390,73 грн., та пеня у сумі 152,00грн., які відображені у звіті про нараховані страхові внески, тому просить частково скасувати рішення Запорізького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Виконавчої дирекції про скасування рішення №1187 від 08.08.2006р. у сумі 91050,81 грн./а.с.137-139 т.1/.
Постановою Господарського суду Запорізької області від 20.11.2008р. у справі №17/89/07-АП в задоволенні позову відмовлено повністю. Постанову суду у повному обсязі виготовлено 10.01.2009р. (суддя –Корсун В.Л.) /а.с.20-25 т.2/.
Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат № 5 для дітей із вадами зору, не погодившись з вищезазначеною постановою суду, подав апеляційну скаргу /а.с.30-33 т.2/.
Посилаючись в апеляційній скарзі на те, що судом першої інстанції не повно з’ясовані обставини справи, які мають суттєве значення для вирішення справи, зроблені судом першої інстанції висновки суперечать фактичним обставинам справи, що призвело до ухвалення судом першої інстанції рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду першої інстанції від 20.11.2008р. у даній адміністративній справі, та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити.
Відповідач - Запорізьке обласне відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Виконавчої дирекції, у письмових запереченнях на апеляційну скаргу посилаючись на те, що судом першої інстанції винесено постанову з дотриманням норм матеріального та процесуального права, просить апеляційну скаргу позивача залишити без задоволення, постанову Господарського суду Запорізької області від 20.11.2008р. у даній адміністративній справі залишити без змін /а.с.39-42 т.2/.
27.03.2009р. до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду надійшло клопотання від Запорізького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності в особі Виконавчої дирекції про розгляд справи за відсутності представника відповідача. /а.с.44 т.2/. За таких обставин колегія суддів вважає можливим розглянути адміністративну справу за відсутності представника відповідача у справі.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав доводи викладені у апеляційній скарзі та просив суд апеляційну скаргу задовольнити, постанову Господарського суду Запорізької області від 20.11.2008р. у даній адміністративній справі скасувати та ухвалити у справі нове рішення, яким задовольнити заявлені позивачем позовні вимоги у повному обсязі.
Заслухавши у судовому засіданні представника позивача, перевіривши доводи апеляційної скарги та матеріали справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанову суду першої інстанції від 20.11.2008р. у даній справі необхідно скасувати з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що відповідачем у період з 25.07.2006р. по 04.08.2006р. було проведено перевірку правильності нарахування, своєчасності перерахування до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності страхових внесків, та правильності витрачання страхових коштів позивачем у даній адміністративній справі за період з 01.01.2005р. по 30.06.2006р.
За результатами перевірки відповідачем складено акт від 04.08.2006р. №368. /а.с.19-20 т.1/.
Як вбачається з ксерокопії вищезазначеного акту перевірки позивачем в перевіряємому періоді страхові внески до Фонду нараховувались та утримувались з порушенням ст. 1 Закону України «Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених ст. 57 Закону України «Про освіту», внаслідок чого недонараховано страхових внесків на загальну суму 3390,73 грн.
Рішенням директора виконавчої дирекції Запорізького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №368 від 04.08.2006р. про застосування та зарахування до бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображення у звіті (Ф4-ФССзТВП) сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування /а.с.18 т.1/, позивачу за порушення ст. 1 Закону України «Про розмір внесків на деякі види загальнообов’язкового державного соціального страхування», на підставі п.1 ст. 30 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням»було:
- донараховано страхових внесків –3390,73грн.;
- накладено штраф у розмірі заниженого фонду заробітної плати – 86942,00грн.;
- нараховано пеню -152,00 грн.;
- нараховано штраф за несвоєчасне перерахування страхових внесків належних до сплати - 4108,81 грн.
Всього на загальну суму 94593,54 грн.
Згідно п. 2 ч. 2 ст. 27 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням»страхувальник зобов’язаний нараховувати та сплачувати страхові внески в установлені строки та у повному обсязі.
Згідно з п.2 та п.6 ч.1 ст. 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням»страхувальник має право здійснювати перевірку правильності нарахування і повноти сплати страхових внесків та використання страхових коштів на підприємствах, установах та організаціях, незалежно від форм власності, накладати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені цим Законом та іншими актами щаеконодавства.
Відповідно до ст. 21 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням»розмір страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, щорічно за поданням Кабінету Міністрів України встановлюється Верховною Радою України відповідно для роботодавців і застрахованих осіб у відсотках:
· для роботодавців - до сум фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, що підлягають обкладенню податком з доходів фізичних осіб;
· для найманих працівників - до сум оплати праці, які включають основну та додаткову заробітну плату, а також інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, які підлягають обкладенню податком з доходів фізичних осіб;
· для застрахованих осіб, зазначених у частинах другій і третій статті 6 цього Закону, - до сум оподатковуваного доходу (прибутку).
Страхові внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, нараховуються в межах граничної суми заробітної плати (доходу), що встановлюється щороку на рівні п'ятнадцяти розмірів прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб та є розрахунковою величиною при обчисленні допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), вагітності та пологах.
Статтею 57 Закону України «Про освіту»передбачено ряд гарантій, які держава забезпечує педагогічним та науково-педагогічним працівникам, у тому числі чинним законодавством до цих гарантій віднесено виплата надбавки за вислугу років та допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки.
Аналізуючи зміст чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, які виникли між сторонами у даній справі з приводу необхідності нарахування страхових внесків до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності з виплати педагогічним та науково-педагогічним працівникам надбавки за вислугу років та допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки, фактична виплата яких не здійснювалась протягом 1997-2002рр. у зв’язку з відсутністю належного фінансування, і які потім були погашені бюджетом, оскільки були визначені кредиторською заборгованістю Державного бюджету України Законом України «Про реструктуризацію заборгованості виплат педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів», колегія суддів вважає, що надбавки за вислугу років та допомога на оздоровлення при наданні щорічної відпустки педагогічним та науково-педагогічним працівникам входить до структури заробітної плати у вигляді гарантійної виплати та підлягає обкладенню податком з доходів фізичних осіб, у зв’язку з чим на них необхідно нараховувати внески до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Статтею 23 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням»передбачено, що страхувальники-роботодавці сплачують до Фонду різницю між нарахованими для роботодавців і найманих працівників страховими внесками та витратами, пов'язаними з наданням матеріального забезпечення та соціальних послуг застрахованим особам відповідно до цього Закону. Якщо страхувальники несвоєчасно чи не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені статтею 30 цього Закону.
Частиною 2 ст. 27 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», яка встановлює певний перелік обов’язків страхувальника, серед іншого передбачено, що страхувальник зобов'язаний нараховувати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески;
Статтею 30 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням»передбачено, що страхувальник - роботодавець несе відповідальність за несвоєчасність сплати та неповну сплату страхових внесків, у тому числі страхових внесків, що сплачують застраховані особи через рахунки роботодавців, а також за порушення порядку використання страхових коштів. Фізична особа, яка не має статусу підприємця та використовує найману працю, додатково несе відповідальність за ухилення від взяття на облік як платника страхових внесків. У разі несвоєчасної сплати страхових внесків страхувальником (у тому числі фізичною особою, яка не має статусу підприємця та використовує найману працю, через ухилення від подання заяви про взяття на облік як платника страхових внесків) або неповної їх сплати страхувальник сплачує суму донарахованих контролюючим органом страхових внесків (недоїмки), штраф та пеню. За несвоєчасність сплати страхувальником страхових внесків на нього накладається штраф у розмірі 50 відсотків суми належних до сплати страхових внесків за весь період, який минув з дня, коли страхувальника було взято на облік. За неповну сплату страхових внесків на страхувальника накладається штраф у розмірі прихованої (заниженої) суми заробітної плати, на яку відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески, а в разі повторного порушення - у трикратному розмірі зазначеної суми. Право застосовування фінансових санкцій, передбачених цією статтею, мають керівники виконавчої дирекції Фонду та його відділень, їх заступники.
При вирішенні питання про правомірність прийняття рішення в частині накладення штрафних санкцій та пені необхідно виходити із наявності вини та наявності зв’язку між правопорушенням та його наслідками.
З матеріалів справи вбачається, що позивач у справі є бюджетною організацією яка підпорядкована Міністерству освіти і науки України, фінансування якого здійснюється з державного бюджету, діяв у межах наданих йому роз’яснень з цього питання, а тому вина позивача у неповному нарахуванні страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування відсутня.
Пунктом 8 ч. 3 ст. 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
Колегія суддів вважає, що відповідачем під час прийняття оскаржуваного позивачем рішення в частині накладення штрафних санкцій було порушено вищенаведений принцип пропорційності, а тому рішення відповідача у цій частині суперечить вимогам чинного законодавства, і рішення відповідача №1187 від 08.08.2006р. в частині накладення на позивача штрафу за неповне нарахування страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у розмірі 86942,00 грн., та в розмірі 4108,81 грн. необхідно визнати незаконним та скасувати, рішення відповідача №1187 від 08.08.2006р. в частині донарахування страхових внесків у розмірі 3390,73 грн. та пені в розмірі 152,00 грн. відповідачем прийнято відповідно до вимог чинного законодавства, а тому рішення № 1187 від 08.08.2009р. в цій частині необхідно залишити без змін.
За таких обставин колегія суддів приходить до висновку про те, що апеляційна скарга відповідача на постанову суду від 20.11.2008р. у даній справі обґрунтована і підлягає задоволенню, а тому постанову суду від 20.11.2008р. у даній справі необхідно скасувати у зв’язку з невідповідністю висновків суду фактичним обставинам справи.
Вирішуючи по суті заявлені позивачем позовні вимоги, та враховуючи, обставини, які були встановлені судом під час розгляду даної справи, колегія суддів приходить до висновку про те, що заявлені позивачем у даній адміністративній справі позовні вимоги необхідно задовольнити та частково скасувати рішення Виконавчої дирекції Запорізького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності № 1187 від 08.08.2006р. в частині донарахування Запорізькій спеціальній загальноосвітній школі-інтернату № 5 для дітей із вадами зору штрафних санкцій в розмірі 86942,00 грн., та в розмірі 4108,81 грн. а в решті рішення №1187 від 08.08.2006р. залишити без змін
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.196,198,202,205,207 КАС України, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Запорізької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату № 5 для дітей із вадами зору –задовольнити.
Постанову Господарського суду Запорізької області від 20.11.2008р. у справі №17/89/07-АП –скасувати.
Позов задовольнити.
Скасувати рішення Виконавчої дирекції Запорізького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності №1187 від 08.08.2006р. в частині нарахування Запорізькій спеціальній загальноосвітній школі-інтернату № 5 для дітей із вадами зору штрафних санкцій в розмірі 86942,00 грн., та в розмірі 4108,81 грн., а в решті рішення №1187 від 08.08.2006р. залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена у місячний строк до Вищого адміністративного суду України шляхом подання касаційної скарги.
Повний текст виготовлено –01.12.2009 р.
Головуючий суддя А.О. Коршун
суддя Н.А. Бишевська
суддя І.Ю. Добродняк
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.11.2009 |
Оприлюднено | 29.07.2010 |
Номер документу | 10524969 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Коршун А.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні