УХВАЛА
13 липня 2022 року
м. Київ
cправа № 917/934/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Зуєва В.А. - головуючого, Берднік І.С., Сухового В.Г.
за участю секретаря судового засідання - Дерлі І.І.,
за участю представників сторін:
позивача - Костюк Т.В. (адвокат),
відповідача - Шинкаренко Н.М. (самопредставництво)
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Фізичної особи-підприємця Костюка Віталія Васильовича
на постанову Східного апеляційного господарського суду від 01.02.2022 (у складі колегії суддів: Істоміна О.А. (головуючий), Радіонова О.О., Чернота Л.Ф.)
за позовом Фізичної особи-підприємця Костюка Віталія Васильовича
до Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області
про визнання недійсними пунктів договору та про визнання недійсним і припинення зобов`язання,
В С Т А Н О В И В:
Фізична особа-підприємець Костюк Віталій Васильович (далі - Позивач, ФОП Костюк В.В.) звернувся до Господарського суду Полтавської області з позовною заявою до Кременчуцької міської ради Кременчуцького району Полтавської області (далі - Відповідач, Міськрада) про:
- визнання недійсним пункту 5 договору оренди землі, укладеного 07.10.2017 між Міськрадою та ФОП Костюк В.В. щодо земельної ділянки для закінчення будівництва об`єкта незавершеного будівництва - громадсько-готельного комплексу з кадастровим номером 5310436100:02:003:0470, загальною площею 3121 кв.м, по просп. Лесі Українки, 94 в м.Кременчуці в частині визначення розміру нормативної грошової оцінки у розмірі 3 906 337,23 грн;
- визнання недійсним пункт 9 договору оренди землі, укладеного 07.10.2017 між Міськрадою та ФОП Костюк В.В. в частині визначення щорічного розміру орендної плати в розмірі 117.190,12 грн в рік;
- визнання недійсним та припинення зобов`язання зі сплати орендної плати за договором оренди землі, укладеного 07.10.2017 між Міськрадою та ФОП Костюк В.В. за період з 22.12.2017 по 30.04.2020 в розмірі 211 151,22 грн.
В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначив, що розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки та відповідно орендної плати суперечить чинному законодавству, на момент укладення договору оренди з огляду на наявність рішень Відповідача, якими встановлено інший розмір нормативної грошової оцінки землі, аніж той, що вказано у договорі. Відповідно до таких рішень дійсний розмір нормативної грошової оцінки становив 585 950,58 грн у період з 22.12.2017 по 31.12.2019 та 2 343 802,34 грн у період з 01.01.2020 по 30.04.2020.
Враховуючи, що від розміру нормативної грошової оцінки розраховується орендна плата, то, відповідно, у договорі неправомірно було визначено й річну орендну плату, дійсний розмір якої у період з 22.12.2017 по 31.12.2019 мав становити 17 578,51грн, у період з 01.01.2020 по 30.04.2020 мав становити 70 314,07 грн. В результаті неправомірно визначеного розміру орендної плати, Позивачу було нараховано та пред`явлено до стягнення господарське зобов`язання з орендної плати на суму 211 151,22 грн.
Рішенням Господарського суду Полтавської області від 19.10.2021 у справі № 917/934/21, позовні вимоги задоволені у повному обсязі. Визнано недійсними пункти 5 та 9 договору оренди, укладеного 07.10.2017 між Міськрадою та ФОП Костюк В.В. в частині визначення розміру нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати. Визнано недійсним та припинено зобов`язання зі сплати орендної плати за договором оренди, укладеного 07.10.2017 між Міськрадою та ФОП Костюк В.В. за період з 22.12.2017 по 30.04.2020 в розмірі 211 151,22 грн. Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.
Місцевий господарський суд виходив з того, що положення договору оренди в частині визначення розміру нормативної грошової оцінки та розміру орендної плати не відповідають положенням законодавства чинного на момент укладення такого договору оренди, а саме - рішенням Кременчуцької міської ради, якими було затверджено інший розмір нормативної грошової оцінки, аніж той, що вказаний у договорі, що є підставою для визнання таких положень договору недійсними.
Постановою Східного апеляційного господарського суду від 01.02.2022 у справі № 917/934/21, скасовано вищезазначене рішення місцевого господарського суду та прийнято нове рішення, яким відмовлено у задоволенні позову.
Апеляційна інстанція вказала на те, що матеріали справи не містять доказів отримання Позивачем витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, в яких був би зазначений інший розмір нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, а ніж та, яка була використана в договорі оренди землі. Також матеріали справи не містять доказів щодо затвердження Кременчуцькою міською радою іншого розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, ніж того, що був визначений сторонами в пункті 5 спірного договору.
У касаційній скарзі ФОП Костюк В.В. просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення місцевого господарського суду.
Вимоги скарги обґрунтовані неврахуванням судами попередніх інстанцій при прийнятті оскаржуваних рішень висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 16.10.2018 у справі № 816/828/17, від 10.04.2019 у справі №390/34/17 та від 11.02.2020 у справі № 914/650/19.
У відзиві на касаційну скаргу Міськрада просить залишити її без задоволення, а оскаржувану постанову апеляційної інстанції - без змін.
Заслухавши суддю-доповідача та присутніх у судовому засіданні представників сторін, дослідивши наведені у касаційній скарзі та відзиві на неї доводи, а також матеріали справи, Верховний Суд дійшов висновку, що обставини, які стали підставою для відкриття касаційного провадження не підтвердилися, а тому касаційне провадження за вищезазначеною касаційною скаргою підлягає закриттю з огляду на таке.
Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша статті 300 Господарського процесуального кодексу України).
Згідно з частиною другою статті 287 Господарського процесуального кодексу України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно в таких випадках:
1) якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку;
2) якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні;
3) якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах;
4) якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами 1, 3 статті 310 цього Кодексу.
Таким чином, за змістом пункту 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України оскарження судових рішень з підстави, зазначеної у пункті 1 частини другої цієї статті, можливе за наявності таких складових: неоднакове застосування одних і тих самих норм матеріального права апеляційним судом у справі, в якій подано касаційну скаргу, та у постанові Верховного Суду, яка містить висновок щодо застосування цієї ж норми права у подібних правовідносинах; спірні питання виникли у подібних правовідносинах.
При цьому, згідно з пунктом 5 частини першої статті 296 Господарського процесуального кодексу України суд касаційної інстанції закриває касаційне провадження, якщо після відкриття касаційного провадження на підставі пункту 1 частини другої статті 287 цього Кодексу судом встановлено, що висновок щодо застосування норми права, який викладений у постанові Верховного Суду та на який посилався скаржник у касаційній скарзі, стосується правовідносин, які не є подібними.
Зазначена норма процесуального права спрямована на формування усталеної судової практики вирішення господарських спорів, що виникають із подібних правовідносин, а її застосування судом касаційної інстанції є запорукою дотримання принципу правової визначеності.
Під судовими рішеннями в подібних правовідносинах слід розуміти такі рішення, де є схожі предмет спору, підстави позову, зміст позовних вимог та встановлені фактичні обставини, а також має місце однакове матеріально-правове регулювання спірних правовідносин.
Отже, у кожному випадку порівняння правовідносин і їхнього оцінювання на предмет подібності слід насамперед визначити, які правовідносини є спірними. А тоді порівнювати права й обов`язки сторін саме цих відносин згідно з відповідним правовим регулюванням (змістовий критерій) і у разі необхідності, зумовленої цим регулюванням, - суб`єктний склад спірних правовідносин (види суб`єктів, які є сторонами спору) й об`єкти спорів.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово зазначала, що таку подібність суд касаційної інстанції визначає з урахуванням обставин кожної конкретної справи (постанови від 27.03.2018 у справі № 910/17999/16, від 25.04.2018 у справі №925/3/17, від 16.05.2018 у справі № 910/24257/16, від 05.06.2018 у справі №243/10982/15-ц, від 31.10.2018 у справі № 372/1988/15-ц, від 05.12.2018 у справах № 522/2202/15-ц і № 522/2110/15-ц, від 30.01.2019 у справі № 706/1272/14-ц). Таке врахування слід розуміти як оцінку подібності насамперед змісту спірних правовідносин (обставин, пов`язаних із правами й обов`язками сторін спору, регламентованими нормами права чи умовами договорів), а за необхідності, зумовленої специфікою правового регулювання цих відносин, - також їх суб`єктів (видової належності сторін спору) й об`єктів (матеріальних або нематеріальних благ, щодо яких сторони вступили у відповідні відносини).
На предмет подібності слід оцінювати саме ті правовідносини, які є спірними у порівнюваних ситуаціях. Встановивши учасників спірних правовідносин, об`єкт спору (які можуть не відповідати складу сторін справи та предмету позову) і зміст цих відносин (права й обов`язки сторін спору), суд має визначити, чи є певні спільні риси між спірними правовідносинами насамперед за їхнім змістом (постанова Великої Палати Верховного Суду від 12.10.2021 у справі № 233/2021/19).
Таким чином, подібність правовідносин означає, зокрема, схожість суб`єктного складу учасників відносин, об`єкта та предмета правового регулювання, а також умов застосування правових норм (зокрема часу, місця, підстав виникнення, припинення та зміни відповідних правовідносин).
Разом з тим, зміст правовідносин з метою з`ясування їх подібності в різних рішеннях суду (судів) визначається обставинами кожної конкретної справи.
Як уже зазначалося, у якості підстави для подання касаційної скарги заявник посилається на неврахування господарськими судами попередніх інстанцій висновків Верховного Суду у подібних правовідносинах, викладених у постановах від 16.10.2018 у справі № 816/828/17, від 10.04.2019 у справі № 390/34/17 та від 11.02.2020 у справі № 914/650/19.
Проаналізувавши наведені скаржником підстави касаційного оскарження відповідно до пункту 1 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України, судова колегія виходить з такого.
Так, у справі № 914/650/19 (постанова Верховного Суду від 11.02.2020) предметом спору є (1) скасування пункту рішення органу місцевого самоврядування в частині визначення річної орендної плати за землю та (2) визнання укладеним договору оренди земельної ділянки відповідно до рішення органу місцевого самоврядування з урахуванням протоколу розбіжностей до договору у редакції, викладеній у прохальній частині позовної заяви.
Верховний Суд у справі № 914/650/19 дійшов висновку, що визначення розміру орендної плати, яка за змістом статті Закону України "Про оренду землі" є істотною умовою договору оренди землі, відноситься до виключної компетенції органів місцевого самоврядування, який (розмір) має затверджуватися рішенням уповноваженої ради у встановленому законом порядку (пункт 34 частини першої статті 26, стаття 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"). А отже, відповідно до чинного законодавства України суд не може втручатися у дискреційні повноваження органу місцевого самоврядування щодо вирішення питання про умови договору оренди.
У справі № 390/34/17 розглядався спір за позовом фізичної особи до товариства про визнання договору оренди неправомірним та повернення земельної ділянки з незаконного володіння. При цьому, у наведеній справі суд касаційної інстанції, застосовував принцип "заборони суперечливої поведінки" в контексті того, що не можна вважати неукладеним договір після його повного або часткового виконання сторонами.
У справі № 816/828/17 спір стосувався визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, яке складено за результатами проведеної документальної планової виїзної перевірки з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства та правильності нарахування та обчислення єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Натомість у справі, яка переглядається (№ 917/934/21), Позивач оспорює пункти договору оренди, які є істотними умовами цього договору (стосуються орендної плати та її розміру).
Таким чином, правовідносини у наведених скаржником справах за суб`єктним, змістовим та об`єктним критеріями не є подібними до спірних правовідносин у цій справі, відтак відрізняється і нормативно-правове регулювання таких правовідносин. Різними також є підстави позовів у наведених справах.
При цьому, суд касаційної інстанції зазначає, що підставою для касаційного оскарження є неврахування висновку Верховного Суду саме щодо застосування норми права, а не будь-якого висновку, зробленого судом касаційної інстанції в обґрунтування мотивувальної частини постанови. Саме лише зазначення у постанові Верховного Суду норми права також не є його правовим висновком про те, як саме повинна застосовуватися норма права у подібних правовідносинах.
Відповідно до пункту 5 частини першої статті 296 Господарського процесуального кодексу України, суд касаційної інстанції закриває касаційне провадження, якщо після відкриття касаційного провадження на підставі пункту 1 частини другої статті 287 цього Кодексу судом встановлено, що висновок щодо застосування норми права, який викладений у постанові Верховного Суду та на який посилався скаржник у касаційній скарзі, стосується правовідносин, які не є подібними.
Зважаючи на те, що наведена скаржником підстава касаційного оскарження після відкриття касаційного провадження не отримала підтвердження, колегія суддів відповідно до пункту 5 частини першої статті 296 Господарського процесуального кодексу України дійшла висновку про необхідність закриття касаційного провадження за касаційною скаргою ФОП Костюка В.В. на постанову Східного апеляційного господарського суду від 01.02.2022 у справі № 917/934/21.
Керуючись статтями 234, 235, 296, 300 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
У Х В А Л И В:
Касаційне провадження за касаційною скаргою Фізичної особи-підприємця Костюка Віталія Васильовича на постанову Східного апеляційного господарського суду від 01.02.2022 у справі № 917/934/21 закрити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та оскарженню не підлягає
Головуючий В. А. Зуєв Судді І. С. Берднік В. Г. Суховий
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2022 |
Оприлюднено | 20.07.2022 |
Номер документу | 105301166 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Зуєв В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні