РІШЕННЯ
Іменем України
11 липня 2022 року м. Чернігівсправа № 927/946/21 Господарський суд Чернігівської області у складі: судді Ноувен М.П.,
за участю секретаря судового засідання Одинець І.М.
розглянувши у порядку загального позовного провадження справу №927/946/21
за позовом: Державної екологічної інспекції у Чернігівській області,
вул. Малясова, 12, м. Чернігів, 14017;
до відповідача: Акціонерного товариства «Чернігівобленерго»,
вул. Гонча, 40, м. Чернігів, 14000;
про стягнення 200748,96 грн
за участю повноважних представників сторін:
від позивача: не з`явився;
від відповідача: Григорьєв О.М.;
Позивач - Державна екологічна інспекція у Чернігівській області, звернувся до Господарського суду Чернігівської області з позовом до Акціонерного товариства «Чернігівобленерго», у якому просить суд стягнути з відповідача шкоду у сумі 200 748,96 грн, завдану порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Дії суду щодо розгляду справи.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 07.09.2021 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (без проведення судового засідання), встановлено сторонам строки для подання відзиву на позов, відповіді на відзив.
Ухвала Господарського суду Чернігівської області про відкриття провадження в справі №927/946/21 направлена сторонам 09.09.2021 на їх офіційні електронні адреси.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 13.10.2021, на підставі частини 6 статті 251 Господарського процесуального кодексу України, вирішено здійснювати розгляд справи №927/946/21 за правилами загального позовного провадження із стадії відкриття провадження у справі, підготовче засідання призначено на 09.11.2021 о 12:00.
У підготовче засідання 09.11.2021 прибули повноважні представники обох сторін.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 09.11.2021 задоволено клопотання відповідача та на підставі п.5 частини 1 статті 227 та п.4 частини 1 статті 229 Господарського процесуального кодексу України зупинено провадження в справі №927/946/21 до набрання законної сили судовим рішенням у справі №620/583/19 Чернігівського окружного адміністративного суду.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 11.02.2022 на підставі частини 1 статті 230 Господарського процесуального кодексу України провадження в справі №927/946/21 поновлено, підготовче засідання призначено на 28.02.2022 на 14:30, про що сторони повідомлені засобами поштового зв`язку.
З незалежних від суду причин, призначене на 28.02.2022 підготовче засідання в справі не відбулось.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 17.05.2022 підготовче засідання в справі призначено на 01.06.2022 об 11:00, про що сторони повідомлені за їх офіційними електронними адресами.
01.06.2022, у підготовче засідання прибув повноважний представник відповідача.
За результатами підготовчого засідання суд відповідно до п.3 частини 2 статті 185 Господарського процесуального кодексу України постановив закрити підготовче провадження та призначити судову справу до розгляду по суті на 05.07.2022 на 14:00, після чого в судовому засіданні оголошувалась перерва до 11.07.2022.
Позивач повідомлений в порядку статей 120, 121 Господарського процесуального кодексу України за його офіційною електронною адресою.
У судові засідання 05.07.2022 та 11.07.2022 прибув представник відповідача.
Представник позивача подав заяву про розгляд справи без його участі.
11.07.2022 оголошено вступну та резолютивну частини рішення на підставі статті 240 Господарського процесуального кодексу України.
Позиції учасників справи.
Позовні вимоги обґрунтовані порушенням відповідачем законодавства про охорону навколишнього природного середовища, що призвело до забруднення земельних ділянок шляхом розливу мастил.
За загальними принципами здійснення судочинства, що також відображені у статтях 13, 14 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах диспозитивності та змагальності сторін.
Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом.
Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
22.09.2021, відповідач у встановлений судом строк скористався правом на подання до суду в порядку статей 165, 251 Господарського процесуального кодексу України мотивованого відзиву на позов.
Відповідач у відзиві на позов проти задоволення позову заперечив у повному обсязі.
За доводами відповідача, Товариство жодного правопорушення не вчиняло. В матеріалах справи відсутні належні докази на підтвердження складу цивільного правопорушення, як необхідної умови притягнення АТ «Чернігівобленерго» до цивільної відповідальності у вигляді відшкодування шкоди (збитків), нарахованої позивачем за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища. Наголосив, що актом перевірки №163/04 не встановлено порушення АТ «Чернігівобленерго» вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища в вигляді забруднення земельних ділянок, які використовуються Товариством. Факт забруднення земельних ділянок в акті перевірки не відображений та жодним документом не підтверджений. Натомість, в адміністративній справі №620/583/19, в межах якої оскаржуються приписи Державної екологічної інспекції у Чернігівській області від 10.09.2018 №163/04, від 14.11.2018 №163/01/04, доводиться протиправність дій Інспекції щодо проведення даної перевірки та її результатів. Вважає, що в разі прийняття адміністративним судом рішення на користь АТ «Чернігівобленерго» про скасування оскаржуваних приписів, у Державної екологічної інспекції у Чернігівській області будуть взагалі відсутні підстави щодо стягнення з Товариства шкоди. Крім того, звертав увагу суду на відсутність в матеріалах справи детального розрахунку розміру шкоди, заявленої до стягнення, з якого б вбачалось за можливе дослідити вихідні дані, виходячи з яких позивачем визначена ціна позову. Відповідно до розрахунків (додатки до претензій, що виставлені відповідачу в досудовому порядку), розмір шкоди встановлений на підставі розділу 4 Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 №171, за формулою (6), при цьому, в редакції діючій на момент проведення позивачем розрахунку, формула (6) відсутня.
28.09.2021, позивач у встановлений судом строк засобами поштового зв`язку направив до суду в порядку статей 166, 251 Господарського процесуального кодексу України відповідь на відзив.
Позивач у відповіді на відзив, спростовуючи заперечення відповідача, зазначив, що відповідно до визначення, наведеного у п.8 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V, припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку. Наголосив, що підставою для звернення до суду з даним позовом слугувала сукупність доказів, що додані до матеріалів позовної заяви, зокрема: акт перевірки №163/04, акти відбору проб ґрунтів №30/09, №31/09, №32/09, №33/09, №38/09 від 05.09.2018, протоколи вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів №30/09, №31/09, №32/09, №33/09, №38/09 від 22.10.2018, розрахунки розмірів шкоди завданої навколишньому природному середовищу, постанови про притягнення до адміністративної відповідальності посадових осіб та ін. Зазначив, що додатки до позовної заяви містять детальні розрахунки розміру шкоди, із зазначенням усіх похідних даних, що використовувались ним під час проведення розрахунку на підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 №171, зареєстрованого МЮУ 05.05.1998 за №285/2725 (зі змінами згідно наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.04.2007 №149, зареєстрованого МЮУ 25.04.2007 №422/13689) (надалі Методика), з урахуванням інформації наданої підрозділами Держгеокадастру (на запити позивача). Розрахунок розміру шкоди від забруднення земель виконано відповідно до формули (1) розділу 4 Методики: Рш = А х Гоз х Пд х Кз х Кн х Кег, при цьому, в тексті розрахунку інспектором допущено технічну помилку і замість (1) зазначено (6), що не вплинуло на саму формулу та арифметику обчислення розміру шкоди.
04.10.2021, відповідач, у свою чергу, в належний строк подав до суду в порядку статей 167, 251 указаного Кодексу письмові заперечення на відповідь на відзив.
Відповідач у запереченнях підтримав правову позицію, наведену в відзиві на позов.
Відповідачем 22.09.2021 заявлено письмове клопотання про зупинення провадження в справі №927/946/21 до набрання законної сили судовим рішенням у справі №620/583/19 за позовом Акціонерного товариства «Чернігівобленерго» до Державної екологічної інспекції у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування приписів від 10.09.2018 №163/04, від 14.11.2018 №163/01/04, що задоволено ухвалою суду від 09.11.2021.
26.05.2022, позивачем через систему «Електронний суд» надіслано заяву про розгляд справи без участі його представника, заявлений позов підтримав у повному обсязі.
Судом задоволено заяву позивача про розгляд справи за відсутності його повноважного представника.
Будь-яких інших заяв, клопотань або заперечень від сторін не надходило.
Перелік обставин, які є предметом доказування. Перелік доказів.
Враховуючи предмет і підстави позову, до обставин, що є предметом доказування у справі належать наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, що є підставою для притягнення відповідача до цивільно-правової відповідальності в вигляді відшкодування шкоди в розмірі 200748,96грн, завданої навколишньому природному середовищу.
Позивачем на підтвердження своїх вимог надано належним чином засвідченні копії:
-наказу Державної екологічної інспекції у Чернігівській області від 27.08.2018 №461,
- направлення Державної екологічної інспекції у Чернігівській області №461,
- акту Державної екологічної інспекції у Чернігівській області, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №163/04,
- актів відбору проб ґрунтів №30/09 від 05.09.2018, №31/09 від 05.09.2018, №32/09 від 05.09.2018, №33/09 від 05.09.2018, №38/09 від 06.09.2018,
- протоколів вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів №30/09 від 22.10.2018, №31/09 від 22.10.2018, №32/09 від 22.10.2018, №33/09 від 22.10.2018, №38/09 від 22.10.2018,
- листа управління Держгеокадастру у Прилуцькому районі та м. Прилуках від 05.11.2018 №8-25-0.182-1514/120/18 (на запит від 19.10.2018 №04-12/2530), листа відділу Держгеокадастру у Городнянському районі від 25.10.2018 №8-25-0.25-1399/105-18 (на запит від 23.10.2018 №04-12/2541), листа відділу Держгеокадастру у Козелецькому районі від 25.10.2018 №32-25-0.27-468/106-18 (на запит від 19.10.2018 №04-12/2529),
- претензій Державної екологічної інспекції у Чернігівській області від 12.12.2018 №12-03/3073, від 12.12.2018 №12-03/3074, від 12.12.2018 №12-03/3072,
- розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі в результаті забруднення земель ПАТ «Чернігівобленерго» через порушення природоохоронного законодавства на об`єктах, що експлуатуються: ВП Південні ВЕМ в м. Прилуки, ВП Городнянський РЕМ в м. Городня, ВП Північні ВЕМ в смт. Козелець,
- припису Державної екологічної інспекції у Чернігівській області від 14.11.2018 №163/01/04;
- протоколів Державної екологічної інспекції у Чернігівській області про адміністративне правопорушення від 05.11.2018 №000979, від 05.11.2018 №000941, від 05.11.2018 №000776,
- постанов Державної екологічної інспекції у Чернігівській області про накладення адміністративного стягнення від 05.11.2018 №258/04, від 05.11.2018 №262/04, від 05.11.2018 №257/04.
Обставини справи встановлені судом. Оцінка аргументів та нормативно правове обґрунтування.
Статтею 13 Конституції України визначено, що природні ресурси, що знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу й повинні використовуватися відповідно до закону.
Статтею 66 Конституції України встановлено, що кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.
За статтею 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 №1264-ХІІ державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
За приписами статті 20-2 цього Закону до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) в сфері охорони навколишнього природного середовища належить організація і здійснення в межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства зокрема про використання та охорону земель, про поводження з відходами.
Відповідно до статті 35 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) в сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275 затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію України, відповідно до якого Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України (надалі - КМУ) через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) в сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Державна екологічна інспекція у Чернігівській області є територіальним органом Державної екологічної інспекції України, який діє в складі Державної екологічної інспекції України і їй підпорядковується; згідно з Положенням забезпечує реалізацію державної політики в сфері охорони навколишнього природного середовища, в тому числі проводить заходи державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, зокрема про охорону земель та надр.
Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області в особі старших державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища Чернігівської області Федоренко О.Д., Бистревської О.В., державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища Чернігівської області Зубок В.М., Величко Р.М., Діденко С.К., Пташник А.Г., Тромбач А.А., Лапотко М.Г. на підставі статті 20-2 Закону України «Про охоронну навколишнього природного середовища», Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», Положення про Державну екологічну інспекцію у Чернігівської області (затвердженого наказом №652 від 28.09.2017, у редакції чинній на дату виявлення порушення природоохоронного законодавства), згідно наказу від 27.08.2018 №461 та направлення Державної екологічної інспекції у Чернігівській області №461, у період з 28.08.2018 по 10.09.2018, проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Публічним акціонерним товариством «Чернігівобленерго» (найменування якого змінено на Акціонерне товариство «Чернігівобленерго» згідно пунктів 1.2., 1.4. Статуту АТ «Чернігівобленерго», затвердженого загальними зборами акціонерів Товариства від 16.04.2019 протокол №13).
У ході перевірки:
- на території трансформаторних підстанціях відокремленого підрозділу Північні високовольтні електричні мережі ПАТ «Чернігівобленерго» (ВП Північні ВЕМ ПАТ «Чернігівобленерго») проведено відбір проб ґрунту на дослідження, зокрема ПС-110/35/10 кВ «Козелець», смт. Козелець, вул. Бобровицька (акт відбору проб ґрунтів від 06.09.2018 №38/09, складено в присутності ОСОБА_1 , чергового електромонтера Північних ВЕМ ПАТ «Чернігівобленерго»);
- на території трансформаторних підстанцій відокремленого підрозділу Городнянський район електричних мереж ПАТ «Чернігівобленерго» (ВП Городнянський РЕМ ПАТ «Чернігівобленерго») проведено відбір проб ґрунту на дослідження, зокрема ТП КТП-10/04 кВ, м. Городня, вул. Чернігівська, 88 (акт відбору проб ґрунту від 05.09.2018 №32/09, складено в присутності ОСОБА_2 , головного інженера ВП Городнянський РЕМ ПАТ «Чернігівобленерго»); ТП КТ 10/04 кВ, м. Городня, на перехресті вул. Святомиколаївська вул. Армійська (акт відбору проб ґрунту від 05.09.2018 №33/09, складено в присутності ОСОБА_2 , головного інженера ВП Городнянський РЕМ ПАТ «Чернігівобленерго»);
- на території трансформаторних підстанціях відокремленого підрозділу Південні високовольтні електричні мережі ПАТ «Чернігівобленерго» (ВП Південні ВЕМ ПАТ «Чернігівобленерго») проведено відбір проб ґрунту на дослідження, зокрема ТП 110/35/10 кВ «Прилуки», м. Прилуки, пров. Фрунзе (акт відбору проб ґрунтів від 05.09.2018 №30/09, складено в присутності Струка Г.О., заступника директора ВП Південних ВЕМ ПАТ «Чернігівобленерго»); ТП 110/10 кВ «М`ясокомбінат», територія промислової зони м. Прилуки (акт відбору проб ґрунтів від 05.09.2018 №31/09, складено в присутності Струка Г.О., заступника директора ВП Південних ВЕМ ПАТ «Чернігівобленерго»).
Факт відбору проб ґрунту на дослідження під час проведення планової перевірки ПАТ «Чернігівобленерго» (на території його відокремлених підрозділів) зафіксовано актом, складеного Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №163/04 (надалі акт перевірки №163/04).
Акт перевірки №163/04 із сторони відповідача підписаний Ільницьким М.В., тво заступника голови правління ПАТ «Чернігівобленерго», Сорокою І.В., фінансовим директором ПАТ «Чернігівобленерго», Примаком Р.В., начальником ВТС ПАТ «Чернігівобленерго» (без зауважень).
Зі змісту актів відбору проб ґрунтів №30/09 від 05.09.2018, №31/09 від 05.09.2018, №32/09 від 05.09.2018, №33/09 від 05.09.2018, №38/09 від 06.09.2018 вбачається, що відбір проб проведено відповідно до вимог нормативних документів, чинних у період проведення планової перевірки ПАТ «Чернігівобленерго»: «Якість довкілля. Відбір проб ґрунту та відходів при здійсненні хіміко-аналітичного контролю просторового (загального і локального) забруднення об`єктів навколишнього природного середовища в районах впливу промислових, сільськогосподарських, господарсько-побутових і транспортних джерел забруднення. Інструкція», ГОСТ 17.4.3.01-83, відповідних методик виконання вимірювання вмісту показників складу і властивостей проб ґрунтів.
Засоби вимірювальної техніки та допоміжне обладнання, що застосовувались при відборі проб: лопата (ГОСТ 19596-87) (повірці не підлягає), рулетка металева (тавро про повірку ІІ квартал 2018 року).
Невід`ємною частиною перелічених вище актів відбору проб ґрунтів є картографічні схеми розміщення місць відбору проб ґрунтів (додаток №1 до цих актів).
За результатами проведених досліджень показників складу та властивостей ґрунтів у пробах, відібраних на п`яти земельних ділянках, ідентифікованих у актах відбору проб ґрунтів №30/09 від 05.09.2018, №31/09 від 05.09.2018, №32/09 від 05.09.2018, №33/09 від 05.09.2018, №38/09 від 06.09.2018, виявлено перевищення нормативних показників вмісту нафтопродуктів, що призвело до забруднення земельних ділянок, зокрема:
- на території Південних ВЕМ ПАТ «Чернігівобленерго», а саме ТП 110/35/10 кВ Прилуки, за адресою: провул. Гетьмана Сагайдачного (пров. Фрунзе), 67 у м. Прилуки; ТП 110/10 кВ М`ясокомбінат м. Прилуки, знаходиться поблизу вул. Дружби народів, земельна ділянка кадастровий номер 7424185000:05:000:0235,
- на території ВП Городнянський РЕМ ПАТ «Чернігівобленерго», а саме ТП КТП-10/0,4 кВ, знаходиться у м. Городня, на перехресті вул. Святомиколаївська вул. Армійська; ТП-10/0,4 кВ, за адресою: вул. Чернігівська, 88, м. Городня,
- на території Північних ВЕМ ПАТ «Чернігівобленерго», ТП 110/35/10, знаходиться у смт. Козелець, вул. Бобровицька.
Наведені обставини підтверджуються протоколами вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів №30/09 від 22.10.2018, №31/09 від 22.10.2018, №32/09 від 22.10.2018, №33/09 від 22.10.2018, №38/09 від 22.10.2018.
З метою отримання вихідних даних для проведення розрахунку та визначення розміру шкоди, завданої навколишньому природному середовищу в результаті забруднення земель (за фактом виявлених порушень), позивач звернувся із запитами від 19.10.2018 №04-12/2530, від 23.10.2018 №04-12/2541 та від 19.10.2018 №04-12/2529 до міськрайонного управління у Прилуцькому районі та м. Прилуках ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області, відділу у Городнянському районі ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області, відділу у Козелецькому районі ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області та отримав листи-відповіді запитуваних органів від 05.11.2018 №8-25.0.182-1514/120-18, від 25.10.2018 №8-25-0.25-1399/105-18, від 25.10.2018 №32-25-0.27-468/106-18, з вичерпною інформацією окремо по кожній досліджуваній земельній ділянці, зокрема про нормативно-грошову оцінку, категорію та цільове (функціональне) призначення, форми власності земельних ділянок, їх приналежності до особливо цінних земель.
Позивач, виходячи з даних ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області, на підставі Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 №171, зареєстрованого МЮУ 05.05.1998 №285/2725 (у редакції наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища №149 від 04.04.2007), провів розрахунок розміру шкоди, заподіяної державі в результаті забруднення земель ПАТ «Чернігівобленерго» через порушення природоохоронного законодавства на об`єктах, що експлуатуються ВП Південні ВЕМ в м. Прилуки, ВП Городнянський РЕМ м. Городня та ВП Північні ВЕМ в смт. Козелець.
Згідно з розрахунком позивача загальний розмір шкоди, заподіяної державі внаслідок забруднення земель за фактом виявлених порушень складає 200748,96грн (51,50грн по ТП-110/10 кВ ВП Південні ВЕМ ПАТ «Чернігівобленерго»; 53312грн по ТП-110/10 кВ ВП Південні ВЕМ ПАТ «Чернігівобленерго»; 74507,06грн по КТП-10/04 кВ ВП Городнянський РЕМ ПАТ «Чернігівобленерго» (м. Городня, вул. Чернігівська, 88); 25628,4грн по КТП-10/04 кВ ВП Городнянський РЕМ ПАТ «Чернігівобленерго» (м. Городня, перехрестя вул. Святомиколаївська та вул. Армійська); 47250грн по ПС-110/35/10 кВ ВП Північні ВЕМ ПАТ «Чернігівобленерго»).
05.11.2018, Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області складено протоколи про адміністративне правопорушення №000979, №000941, №000776 та винесено постанови про накладення адміністративного стягнення №258/04, №262/04, №257/04 відносно громадянки ОСОБА_3 , директора ВП Городнянський РЕМ ПАТ «Чернігівобленерго», громадянина ОСОБА_4 , начальника служби підстанцій ВП Північні ВЕМ ПАТ «Чернігівобленерго», громадянина ОСОБА_5 , начальника служби підстанцій Південних ВЕМ ПАТ «Чернігівобленерго», які вчинили правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 56 Закону України «Про охорону земель», статтею 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», тим, що не забезпечили вжиття заходів для запобігання забруднення нафтопродуктами:
- земельної ділянки під КТП-10/0,4 кВ, що експлуатуються ВП Городнянський РЕМ ПАТ «Чернігівобленерго», по вул. Чернігівська, 88 і на перехресті вул. Святомиколаївська та Армійська в м. Городня Чернігівської області;
- земельної ділянки під ТП ПС-110/35/10 кВ ВП Північні ВЕМ ПАТ «Чернігівобленерго» по вул. Бобровицькій у смт. Козелець Чернігівської області;
- земельних ділянок, що експлуатуються ВП Південні ВЕМ ПАТ «Чернігівобленерго» по провул. Гетьмана Сагайдачного, 67 та вул. Дружби народів у м. Прилуки.
14.11.2018, Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області винесено припис №163/01/04, згідно якого ПАТ «Чернігівобленерго» необхідно: з моменту отримання цього припису, вжити заходів щодо недопущення забруднення земельних ділянок, які ним використовуються; у термін до 31.12.2018, провести роботи з рекультивації та очищення забруднених земельних ділянок на території трансформаторних підстанцій в м. Городня, смт. Козелець та м. Прилуки.
У досудовому порядку позивач звернувся до відповідача з претензіями від 12.12.2018 №12-03/3073, №12-03/3074, №12-03/3072, згідно яких просив на добровільних засадах у десятиденний строк відшкодувати завдані державі збитки в загальному розмірі 200748,96грн внаслідок порушення природоохоронного законодавства, що залишені відповідачем без виконання.
Беручи до уваги, що на даний час шкода, заподіяна державі за фактом забруднення земельних ділянок нафтопродуктами, в сумі 200748,96грн, не відшкодована АТ «Чернігівобленерго», на території виробничих підрозділів якого зафіксовано порушення природоохоронного законодавства, позивач звернувся з позовом до суду.
Предметом позову у цій справі є вимоги про стягнення шкоди, завданої державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства. Позов обґрунтований тим, що під час проведення планової перевірки відповідача обстежено ідентифіковані вище земельні ділянки та за результатами лабораторного дослідження встановлено наднормативний вміст забруднюючих речовин, нафтопродуктів (неполярні вуглеводні). Факт такого забруднення земельних ділянок є порушенням статей 35, 45, 46 Закону України "Про охорону земель", статті 96 Земельного кодексу України, внаслідок якого було завдано шкоду державі.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 №1264-ХІІ, завданням законодавства про охорону навколишнього природного середовища є регулювання відносин у галузі охорони, використання і відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки, запобігання і ліквідації негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище, збереження природних ресурсів, генетичного фонду живої природи, ландшафтів та інших природних комплексів, унікальних територій та природних об`єктів, пов`язаних з історико-культурною спадщиною.
Положеннями статті 5 Закону №1264-ХІІ встановлено, що державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси. Особливій державній охороні підлягають території та об`єкти природно-заповідного фонду України й інші території та об`єкти, визначені відповідно до законодавства України. Державній охороні від негативного впливу несприятливої екологічної обстановки підлягають також здоров`я і життя людей.
Відповідно до статті 34 Закону №1264-ХІІ завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
Згідно зі статтею 68 Закону №1264-ХІІ порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема у допущенні наднормативних, аварійних і залпових викидів і скидів забруднюючих речовин та інших шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.
Статтею 69 Закону №1264-ХІІ передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Згідно з приписами статті 96 Земельного кодексу України землекористувачі зобов`язані, зокрема додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.
Згідно з частинами 1, 2 статті 167 цього Кодексу господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад встановлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється. Нормативи гранично допустимих концентрацій небезпечних речовин у ґрунтах, а також перелік цих речовин затверджуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Відповідно до частини 1 статті 52 Закону №1264-ХІІ підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані додержувати правил транспортування, зберігання і застосування засобів захисту рослин, стимуляторів їх росту, мінеральних добрив, нафти і нафтопродуктів, токсичних хімічних речовин та інших препаратів, з тим щоб не допустити забруднення ними або їх складовими навколишнього природного середовища і продуктів харчування.
За частиною 1 статті 17 Закону України «Про відходи» (пункти д) и) л)) від 05.03.1998 №187/98-ВР, на суб`єктів господарської діяльності у сфері поводження з відходами покладено обов`язок забезпечувати повне збирання, належне зберігання та недопущення знищення і псування відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія, що відповідає вимогам екологічної безпеки; здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів; відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України.
Частиною 1 статті 35 Закону України «Про охорону земель» від 19.06.2003 №962-IV передбачено, що власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані, зокрема дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів.
Згідно з частинами 1 та 2 статті 45 Закону №962-IV господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад установлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється. У разі виявлення фактів забруднення ґрунтів небезпечними речовинами спеціально уповноважені органи виконавчої влади у галузі охорони земель вживають заходів до обмеження, тимчасової заборони (зупинення) чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій, незалежно від форм власності, притягнення винних до відповідальності згідно із законом і проведення в установленому порядку робіт з дезактивації, відновлення забруднених земель, консервації угідь і визначення режимів їх подальшого використання.
Статтею 56 Закону №962-IV встановлено, що юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Права і обов`язки, що склалися між сторонами спору, виникли з позадоговірного зобов`язання.
Загальні підстави відповідальності за завдану шкоду визначено в статті 1166 Цивільного кодексу України, з аналізу якої слідує, що будь-яка майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам або майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується особою, яка її завдала, в повному обсязі. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Підставою деліктної відповідальності є протиправне винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти: неправомірність поведінки особи; вину заподіювача шкоди; наявність шкоди; причинний зв`язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою.
Загальною підставою деліктної відповідальності є протиправне, шкідливе, винне діяння завдавача шкоди (цивільне правопорушення). Винне діяння - це усвідомлений, вольовий вчинок людини, зовні виражений в формі дії (активного поводження) або бездіяльності (пасивного поводження). Протиправною вважається поведінка, яка порушує імперативні норми права або санкціоновані законом умови договору, внаслідок чого порушуються права іншої особи.
З огляду на наведене, предметом доказування в даній справі про стягнення шкоди є наявність усіх складових елементів правопорушення.
Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до частини 3 статті 13, частини 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.
Виходячи зі змісту абзацу 2 частини 1 статті 614 ЦК України особа є невинуватою, якщо вона доведе, що вжила всіх залежних від неї заходів щодо належного виконання зобов`язання. Частиною 2 вказаної статті встановлено, що відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов`язання.
Таким чином, у деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою, в свою чергу, відповідач повинен довести, що в його діях (діях його працівників) відсутня вина у заподіянні шкоди.
Подібний правовий висновок, викладений у постанові Верховного Суду від 15.06.2021 у справі №916/2479/17.
Суд заслухавши повноважного представника відповідача та дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, встановив наступне.
Доказами, що підтверджують завдання шкоди є:
-акт Державної екологічної інспекції у Чернігівській області №163/04, складений за результатом проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів,
- акти відбору проб ґрунтів від 05.09.2018 №30/09, №31/09, №32/09, №33/09, №38/09,
-протоколи вимірювань показників складу та властивостей ґрунтів від 22.10.2018 №30/09, №31/09, №32/09, №33/09, №38/09,
- протоколи Державної екологічної інспекції у Чернігівській області про адміністративні правопорушення №000979, №000941, №000776 та постанови про накладення адміністративного стягнення №258/04, №262/04, №257/04, що підписані представниками відповідача без зауважень.
Отже, суд дійшов висновку про доведеність на підставі належних та допустимих доказів у розумінні статей 76 та 77 Господарського процесуального кодексу України факту забруднення земельних ділянок нафтопродуктами (неполярними вуглеводними), що використовуються відокремленими підрозділами відповідача, що ним не спростовано.
Суд установив, що розмір шкоди, завданої навколишньому природному середовищу, в результаті забруднення земельних ділянок, розраховано позивачем на підставі діючої Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 №171, зареєстрованого МЮУ 05.05.1998 за №285/2725 (зі змінами згідно наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.04.2007 №149) (надалі Методика), виходячи з вихідних даних наданих відділами Держгеокадастру у Чернігівській області (листи від 05.11.2018 №8-25-0.182-1514/120/18, від 25.10.2018 №8-25-0.25-1399/105-18, від 25.10.2018 №32-25-0.27-468/106-18).
Так, нормативна грошова оцінка становить:
Ділянка № 1 по вул. Гетьмана Сагайдачного,67 у м. Прилуки 133,28 грн/м2,
Ділянка №2 з кадастровим номером 7424185000:05:000:0235 нормативно грошова оцінка не проводилась,
Ділянка по вул. Чернігівська, 88 у м. Городня 377,06 грн/м2,
Ділянка на перехресті вул. Армійська та Святомиколаївська у м. Городня 355,95 грн/м2,
Ділянка по вул. Комунальна в смт. Козелець 45 грн грн/м2.
Площі забруднених ділянок визначені в актах відбору проб ґрунтів.
Методика встановлює порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання та фізичними особами, через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, допущеного внаслідок дії чи бездіяльності і поширюється на всі землі України незалежно від їх категорії та форм власності (п.1.2).
Методика застосовується під час встановлення розмірів шкоди від забруднення (засмічення) земель будь-якого цільового призначення, що сталося внаслідок несанкціонованих (непередбачених проектами, дозволами) скидів (викидів) речовин, сполук і матеріалів, внаслідок порушення норм екологічної безпеки у разі зберігання, транспортування та проведення вантажно-розвантажувальних робіт, використання пестицидів і агрохімікатів, токсичних речовин, виробничих і побутових відходів; самовільного розміщення промислових, побутових та інших відходів (п.1.3).
Відповідно до пунктів 3.1., 3.3., 3.4., 3.6., 4.1., 4.2. Методики землі вважаються забрудненими, якщо в їх складі виявлені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в результаті господарської діяльності чи впливу інших чинників. При цьому зміни можуть бути зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочинних речовин, яких раніше не було, а і збільшенням вмісту речовин, що перевищує їх гранично допустиму концентрацію, які характерні для складу незабрудненого ґрунту або у порівнянні з даними агрохімічного паспорта (для земель сільськогосподарського призначення).
Факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.
Визначення обсягу забруднення земельних ресурсів у кожному випадку є самостійним завданням через різноманітність геоморфологічних, геологічних та гідрологічних умов. За наявності інформації про кількість (об`єм, маса) забруднюючої речовини, яка проникла у певний шар землі, визначаються площа, глибина просочування. У випадках коли обсяг забруднення не може бути визначено відповідно до підпункту 3.4 цієї Методики, визначення обсягу забруднення земельних ресурсів здійснюється із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, а у разі необхідності із залученням спеціалізованих організацій.
Розміри шкоди обчислюються уповноваженими особами, що здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства, на основі актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення земель, протягом шести місяців з дня виявлення порушення.
Основою розрахунків розміру шкоди від забруднення земель є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка зазнала забруднення.
Згідно пунктів 4.7., 4.7.1. Методики (у редакції діючій на момент проведення розрахунку розміру шкоди) довідку про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що зазнала забруднення, надають територіальні органи спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів. Грошова оцінка земель, по яких не проведено її визначення, здійснюється із застосуванням відповідних понижувальних коефіцієнтів до нормативної грошової оцінки угідь по відповідному адміністративному району (місту обласного підпорядкування).
За умовами п.4.6. Методики розмір шкоди від забруднення земель визначається за формулою (1) Рш = А х Гоз х Пд х Кз х Кн х Кег, де Рш - розмір шкоди від забруднення земель, грн; А - питомі витрати на ліквідацію наслідків забруднення земельної ділянки, значення якого дорівнює 0,5; Гоз - нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що зазнала забруднення (засмічення), грн./кв.м.; Пд - площа забрудненої земельної ділянки, м2; Кз - коефіцієнт забруднення земельної ділянки, що характеризує кількість забруднюючої речовини в об`ємі забрудненої землі залежно від глибини просочування; Кн - коефіцієнт небезпечності забруднюючої речовини, значення якого визначається за додатком 1; Кег - коефіцієнт еколого-господарського значення земель визначається за додатком 2.
При цьому, допущена позивачем технічна описка в розрахунку, а саме зазначення в тексті формула (6), замість формула (1), за висновком суду, не вплинуло на обрану формулу та відповідно арифметику обчислення розміру шкоди (всупереч доводам відповідача).
Розрахунок по кожній земельній ділянці містіться на 69-70,73-74,77-78 аркушах справи.
Суд перевіривши розрахунок розміру шкоди, завданої навколишньому природному середовищу, в сумі 200748,96грн, проведений Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області на підставі вихідних даних, отриманих в результаті інструментально лабораторного вимірювання атестованими суб`єктами показників складу та властивостей ґрунтів згідно відібраних у присутності представників відповідача проб, та довідок відділів Держгеокадастру у Чернігівській області, встановив, що наявний в матеріалах справи розрахунок документально підтверджений та арифметично вірний.
Відтак судом відхилено доводи відповідача відносно необґрунтованості розміру шкоди заявленої до відшкодування.
Частинами 1 та 2 статті 2 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави. Основними засадами (принципами) господарського судочинства, зокрема, є верховенство права, рівність учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін.
За приписами частин 2 та 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Обов`язок доказування і подання доказів установлено статтею 74 Господарського процесуального кодексу України, за якою кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Статтею 73 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
З огляду на зміст статті 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Стаття 76 даного Кодексу визначає, що належними доказами є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять у предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Статтями 78, 79 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними ніж докази, надані на її спростування.
За приписами частин 1 та 2 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Враховуючи, що належними та допустимими доказами (наявними в матеріалах справи) підтверджується склад цивільного правопорушення, зокрема: протиправна поведінка відповідача, яка виражається в неналежному виконанні обов`язків у частині дотримання вимог законодавства про охорону довкілля, за фактом забруднення земельних ділянок небезпечними хімічними речовинами (нафтопродуктами), в результаті господарської діяльності його відокремлених підрозділів; розмір шкоди заподіяної навколишньому природному середовищу, обрахований відповідно до чинної Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 №171 (зі змінами згідно наказу Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 04.04.2007 №149); безпосередній причинний зв`язок між шкодою та протиправною поведінкою відповідача, оскільки шкода виступає об`єктивним наслідком поведінки відповідача через недотримання природоохоронного законодавства; а також вина відповідача, що полягає в протиправній бездіяльності та не забезпеченні дотримання вимог природоохоронного законодавства в ході проведення господарської діяльності, суд дійшов висновку про задоволення позову в повному обсязі в сумі 200748,96грн.
Відповідач не спростував факт забруднення земельних ділянок, що використовуються його відокремленими підрозділами.
Заперечуючи проти задоволення позову відповідач у відзиві звертав увагу, що рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 28.10.2021 у справі №620/583/19 за позовом ПАТ «Чернігівобленерго» до Державної екологічної інспекції у Чернігівській області, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.01.2022, задоволено позов ПАТ «Чернігівобленерго», визнано протиправним та скасовано приписи Державної екологічної інспекції у Чернігівській області від 10.09.2018 №163/04 та від 14.11.2018 №163/01/04. На думку відповідача, скасування приписів Державної екологічної інспекції у Чернігівській області від 10.09.2018 №163/04 та від 14.11.2018 №163/01/04 є безумовною підставою для відмови судом у позові про відшкодування шкоди завданої навколишньому природному середовищу.
Наведені доводи відповідача не знайшли свого підтвердження в ході вирішення наявного спору, виходячи з наступного.
Шостий апеляційний адміністративний суд у постанові від 27.01.2022 у справі №620/583/19 залишаючи без змін рішення суду першої інстанції, дійшов висновку, що оскаржувані приписи фактично зобов`язують АТ «Чернігівобленерго» постійно вчиняти певні дії, що не узгоджується з нормами природоохоронного законодавства, зокрема частиною 8 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» №877-V, що стало правовою підставою для їх скасування в судовому порядку.
Додатково в постанові апеляційної інстанції зазначено, що приписом від 14.11.2018 АТ «Чернігівобленерго» зобов`язано вжити заходів щодо недопущення забруднення земельних ділянок, що використовуються останнім та провести роботи з рекультивації та очищення забруднених земельних ділянок на території трансформаторних підстанцій. Проте, як зазначено апеляційною інстанцією, в акті перевірки №163/04 Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області не встановлено забруднення земельних ділянок, які використовуються АТ «Чернігівобленерго», тому відсутній обов`язок з проведення робіт з рекультивації та очищення забруднених земельних ділянок на території трансформаторних підстанцій, а відповідно до частини 7 статті 7 Закону №877-V припис складається щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
За правовим висновком Верховного Суду в постанові від 17.03.2020 у справі №912/823/18 (п.51), що є обов`язковим для врахування судом першої інстанції в силу частини 4 статті 236 Господарського процесуального кодексу України, природоохоронне законодавство не ставить у залежність від скасування / не скасування та / або дійсності / недійсності припису про усунення виявлених порушень, винесеного на підставі акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, можливість стягнення шкоди, завданої порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища (зокрема про охорону атмосферного повітря), та відповідно задоволення позову.
Тобто, скасування приписів Державної екологічної інспекції у Чернігівській області від 10.09.2018 №163/04 та від 14.11.2018 №163/01/04 не спростовує обставин, наведених у акті №163/04, складеного за результатом проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у якому в тому числі відображено відбір проб ґрунтів від 05.09.2018 №30/09, №31/09, №32/09, №33/09, №38/09.
При цьому, судом відхилено доводи відповідача про те, що акт Державної екологічної інспекції у Чернігівській області №163/04 не фіксує порушення АТ «Чернігівобленерго» вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища за фактом забруднення спірних земельних ділянок, з огляду на те, що для встановлення факту забруднення земельних ділянок хімічними речовинами (нафтопродуктами) необхідно провести відповідні лабораторні дослідження, відтак зазначити про наявність порушень безпосередньо під час складання цього акту не є можливим, натомість даним документом Інспекцією зафіксовано факт відбору проб ґрунтів для подальшого дослідження атестованими суб`єктами.
За висновком суду, наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності доводять факт порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства в вигляді забруднення нафтопродуктами (неполярними вуглеводними) земельних ділянок, що використовуються відокремленими підрозділами відповідача, відтак за наявності повного складу цивільного правопорушення, даний позов підлягає задоволенню в повному обсязі.
Розподіл судових витрат.
Статтею 129 ГПК України передбачено, що судовий збір покладається: у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Позивачем заявлено до стягнення 200748,96грн шкоди.
Отже, судовий збір становить 3011,23грн (200748,96 х 1,5%).
З урахуванням того, що позовні вимоги задоволені судом у повному обсязі, судовий збір в сумі 3011,23грн покладається на відповідача.
Керуючись статтями 129, 236 - 239, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
УХВАЛИВ:
1. Позовні вимоги Державної екологічної інспекції у Чернігівській області, код 38053846 до Акціонерного товариства «Чернігівобленерго», код 22815333 про стягнення 200748,96грн задовольнити повністю.
2. Стягнути з Акціонерного товариства «Чернігівобленерго», вул. Гонча, 40, м. Чернігів, код 22815333, суму шкоди 200748,96грн, заподіяної порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності за місцем здійснення забруднення, зокрема: 53363,50грн отримувач: ГУК у Черніг.обл./тг м. Прилуки/ 24062100; р/р UA578999980333129331000025737; код отримувача: 37972475; 100135,46грн отримувач: ГУК у Черніг.обл./тг м. Городня/ 24062100; р/р UA618999980333199331000025657; код отримувача: 37972475; 47250грн отримувач: ГУК у Черніг.обл./тг с-щ Козел/ 24062100; р/р UA938999980333179331000025693 код отримувача: 37972475.
3. Стягнути з Акціонерного товариства «Чернігівобленерго», вул. Гонча, 40, м. Чернігів, код 22815333, на користь Державної екологічної інспекції у Чернігівській області, код 38053846, 3011,23грн судового збору.
Рішення набирає законної сили у строки, встановлені ст.241 Господарського процесуального кодексу України.
Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду у строки визначені ст. 256 Господарського процесуального кодексу України.
Повідомити учасників справи про можливість одержання інформації по справі у Єдиному державному реєстрі судових рішень: http://reyestr.court.gov.ua/.
Повний текст рішення складено та підписано 21.07.2022.
Суддя М.П. Ноувен
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 11.07.2022 |
Оприлюднено | 22.07.2022 |
Номер документу | 105347433 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Ноувен М.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні