ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 липня 2022 року
м. Київ
cправа № 908/2030/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Селіваненка В.П. (головуючий), Булгакової І.В. і Львова Б.Ю.,
за участю секретаря судового засідання Ковалівської О.М.,
представників учасників справи:
позивача за первісним позовом - приватного підприємства "Шлях-2000" - Неткала О.О.,
відповідача за первісним позовом - акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Запоріжгаз" - Грамчук М.О., Богдана С.В.
розглянув касаційну скаргу акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Запоріжгаз" (далі - АТ "ОГС "Запоріжгаз")
на рішення господарського суду Запорізької області від 11.05.2021 (суддя Азізбекян Т.А.) та
постанову Центрального апеляційного господарського суду від 01.11.2021 (головуючий суддя - Верхогляд Т.А., судді Білецька Л.М. і Кощеєв І.М.)
зі справи № 908/2030/20
за позовом приватного підприємства "Шлях-2000" (далі - ПП "Шлях-2000")
до АТ "ОГС "Запоріжгаз"
про скасування рішення, та
за зустрічним позовом АТ "ОГС "Запоріжгаз"
до ПП "Шлях-2000"
про стягнення 43 683,76 грн.
РУХ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Первісний позов було подано про скасування рішення комісії з розгляду актів про порушення Кодексу газорозподільних систем АТ "ОГС "Запоріжгаз" про задоволення акта про порушення від 18.05.2020 №000101 та нарахування ПП "Шлях-2000" вартості необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу у сумі 43 683,76 грн., оформленого протоколом засідання комісії від 26.05.2020 б/н (далі - Рішення комісії).
2. Первісні позовні вимоги обґрунтовані тим, що дії АТ "ОГС "Запоріжгаз" з донарахування об`єму (обсягу) природного газу і його вартості є незаконними.
3. Зустрічний позов було подано про стягнення вартості необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу в сумі 43 683,76 грн.
4. Зустрічні позовні вимоги мотивовані протиправною несплатою ПП "Шлях-2000" вартості донарахованого об`єму природного газу в сумі 43 683, 76 грн.
Короткий зміст рішень судових інстанцій
5. Рішенням господарського суду Запорізької області від 11.05.2021, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 01.11.2021: первісний позов задоволено; скасовано Рішення комісії; стягнуто з АТ "ОГС "Запоріжгаз" на користь ПП "Шлях-2000" 2 102 грн. судового збору; у задоволенні зустрічного позову відмовлено.
6. Оскаржувані судові акти мотивовані тим, що: строк періодичної повірки лічильника природного газу пропущено ПП "Шлях-2000" не з вини останнього, а в силу об`єктивних причин, що від нього не залежали; представниками АТ "ОГС "Запоріжгаз" на порушення пункту 10 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем (далі - Кодекс ГРМ), протиправно позбавлено представника ПП "Шлях-2000" права бути присутнім на комісії з розгляду спірного акта про порушення від 18.05.2020, що вказує на порушення регламентованого Кодексом ГРМ порядку розгляду акта про порушення.
Короткий зміст вимог касаційних скарг
7. У касаційній скарзі до Верховного Суду АТ "ОГС "Запоріжгаз", не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду та постановою суду апеляційної інстанції, просить скасувати рішення господарського суду Запорізької області від 11.05.2021 та постанову Центрального апеляційного господарського суду від 01.11.2021 у справі №908/2030/20 і ухвалити нове рішення, яким у задоволенні первісного позову відмовити повністю, а зустрічний позов задовольнити. Також скаржник просить покласти судові витрати на ПП "Шлях-2000".
АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
8. Обґрунтовуючи підставу для відкриття касаційного провадження, передбачену пунктом 3 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), скаржник зазначає, що на даний час відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме щодо:
- звільнення судом від відповідальності, визначеної пунктом 8 глави 7 розділу Х Кодексу газорозподільних систем за порушення суб`єктами господарювання вимог підпункту 1 пункту 2 глави 7 Розділу Х Кодексу ГРМ;
- застосування у спірних правовідносинах з проведення періодичної повірки пунктів 15 та 16 розділу ІІ, підпункту 2 пункту 3 розділу IV, підпункту 16 розділу IV Порядку проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та оформлення її результатів, затвердженого наказом Мінекономрозвитку від 08.02.2016 №193;
- поширення на спірні правовідносини дії постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", оскільки спірні правовідносини виникли 26.02.2020 (дата, коли ПП "Шлях-2000" необхідно було подати заяву про періодичну повірку засобів вимірювальної техніки).
Доводи іншого учасника справи
9. У відзиві на касаційну скаргу ПП "Шлях-2000" заперечує проти доводів касаційної скарги, вказує, що прийняті судові рішення є законними, аргументованими та такими, що не підлягають скасуванню, і просить залишити касаційну скаргу АТ "ОГС "Запоріжгаз" без задоволення, а рішення господарського суду Запорізької області від 11.05.2021 та постанову Центрального апеляційного господарського суду від 01.11.2021 - без змін.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
10. Відповідно до Закону України "Про ринок природного газу" ПАТ "Запоріжгаз" як Оператор ГРМ здійснює виключно діяльність з розподілу природного газу на підставі ліцензії від 29.04.2015 АЕ № 642479.
11. ПП "Шлях-2000" (споживач) шляхом підписання заяви-приєднання від 01.01.2016 № 09420V4МВРАР016 приєдналося до умов Договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2498, що є типовим, та отримало доступ до газорозподільної мережі для споживання (постачання) природного газу за умов та на підставі цього договору.
12. Відповідно до персоніфікованих даних заяви-приєднання споживачеві як суб`єкту ринку природного газу було присвоєно персональний ЕІС-код № 56ХО0000VМВР00А, а облік постачання (розподілу) природного газу на об`єкт споживача було забезпечено таким чином: за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 96, комерційний вузол обліку газу - Меtгіх типорозміру G-10, 2007 року випуску.
13. Відповідно до умов Договору розподілу природного газу:
- Оператор ГРМ зобов`язується надати споживачу послугу з розподілу природного газу, а споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим договором (пункт 2.1);
- розподілу облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається Оператором ГРМ та споживається споживачем на межі балансової належності об`єкта споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу ГРС. Визначення об`єму розподілу та споживання природного газу по Споживачу здійснюється на межі балансової належності між Оператором ГРМ та Споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом ГРС та цим договором (пункти 5.1, 5.2);
- Оператор ГРМ має право перевіряти роботу комерційного вузла обліку (лічильника газу), у тому числі встановленого на об`єкті споживача, у порядку, визначеному Кодексом газорозподільних систем (підпункт 4 пункту 7.2).
14. Облік природного газу за Договором від 01.01.2016 № 09420V4МВРАР016 здійснювався за лічильником природного газу типу Меtrіх Q-10, заводський номер 001479, 2007 року випуску.
15. 26.03.2012 АТ "ОГС "Запоріжгаз" складено акт № 1479 на встановлення вказаного побутового лічильника газу після виконання повірки, ремонту за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 96.
Враховуючи паспорт лічильника, акт встановлення № 1479, наступна періодична повірка лічильника природного газу типу Меtгіх Q-10, заводський номер 001479, мала відбутися до кінця першого кварталу 2020 року.
16. 02.04.2020 ПП «Шлях-2000» на адресу АТ «ОГС «Запоріжгаз» направлено заяву на розпломбування вузла обліку природного газу для знаття ЗВТ на планову повірку у відповідності до вимог розділу X глави 7 Кодексу ГРМ.
18.05.2020 представниками АТ «ОГС «Запоріжгаз» було демонтовано лічильник газу Меtгіх СЮ, заводський номер 001479, про що складено акт про демонтаж/монтаж побутового вузла обліку газу №000101.
Цього ж дня представниками АТ «ОГС «Запоріжгаз» складено акт про порушення №000101, яким встановлено «порушення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим».
Призначено дату проведення розгляду акта про порушення на 26.05.2020 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Заводська, 7, каб. 309, за результатами розгляду якого прийнято Рішення комісії.
17. Не погоджуючись з даним порушенням та порядком нарахування необлікованого (донарахованого) об`єму (обсягу) природного газу і його вартості, ПП «Шлях-2000» на адресу АТ «ОГС «Запоріжгаз» направило листа від 18.06.2020 №3, в якому позивачем порушено питання про скасування акта-розрахунку необлікованого (донарахованого) обсягу природного газу і його вартості (без зазначення дати складання) на суму 43 683,76 грн. у зв`язку з його безпідставністю.
Листом від 24.06.2020 № 69003.1-Сл-4712-0620 АТ «ОГС «Запоріжгаз» вимоги ПП «Шлях-2000» про скасування вказаного акта у зв`язку з його безпідставністю залишено без задоволення.
18. 09.06.2020 ПП «Шлях-2000» та АТ «ОГС «Запоріжгаз» укладено договір надання послуг з повірки та технічного обслуговування ЗВТ №38А690-3391-20, за умовами якого АТ «ОГС «Запоріжгаз» зобов`язується надати послуги з повірки обслуговування засобів вимірювальної техніки, а саме - Меtгіх Q-10, заводський номер 001479, протягом 5 (п`яти) робочих днів з моменту доставки ЗВТ до сервісного центру.
Виконання робіт підтверджується актом здачі-приймання робіт (надання послуг) №70008785, який був підписаний сторонами 30.06.2020.
19. 30.06.2020 представником АТ «ОГС «Запоріжгаз» складено акт про припинення (обмеження) газопостачання та пломбування вхідної засувної арматури газопроводу або газорозподільного пункту (за його наявності), яким у зв`язку з відсутністю оплати за необлікований (донарахований) об`єм природного газу припинено (обмежено) газопостачання ПП «Шлях-2000» на об`єкті за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 96.
20. Задовольняючи первісні позовні вимоги та відмовляючи у задоволенні зустрічних позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з такого.
20.1. Відповідно до пунктів 2, 4 Порядку встановлення міжповірочних інтервалів для законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки за категоріями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1195, міжповірочний інтервал для законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки - це проміжок часу або напрацювання між двома послідовними повірками законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, протягом якого метрологічні характеристики такого засобу повинні відповідати встановленим вимогам; значеннями міжповірочного інтервалу є квартал, півроку, один рік, два, три роки тощо.
Облік природного газу за Договором від 01.01.2016 № 09420V4МВРАР016 здійснювався за лічильником природного газу типу Меtrіх Q-10, заводський номер 001479, 2007 року випуску.
26.03.2012 відповідачем за первісним позовом було складено акт №1479 на встановлення вказаного побутового лічильника газу після виконання повірки, ремонту за адресою: м. Запоріжжя, вул. Перемоги, 96.
Враховуючи дані паспорту лічильника та акта його встановлення, наступна періодична повірка лічильника природного газу типу Меtгіх Q-10, заводський номер 001479, мала відбутися до кінця першого кварталу 2020 року, тобто до 31.03.2020.
АТ «ОГС «Запоріжгаз» не заперечувало, що на вказаному лічильнику газу містився відповідний відбиток повірочного тавра із зазначенням наступного терміну його повірки - І квартал 2020 року. Доводи АТ «ОГС «Запоріжгаз» про те, що споживачу була відома конкретна дата - 12.03.2020, до якої потрібно провести повірку лічильника, і ця дата зафіксована в акті обстеження/контрольного огляду вузла обліку від 24.01.2020, - відхилені судом апеляційної інстанції, оскільки в даному випадку необхідно виходити із законодавчо встановленого періоду повірки, а не дати, зазначеної в акті обстеження.
20.2. 02.04.2020 ПП «Шлях-2000» на адресу АТ «ОГС «Запоріжгаз» направлено заяву на розпломбування вузла обліку природного газу для зняття ЗВТ на планову повірку.
Дата направлення вказаної заяви знаходиться поза межами строку - кінець 1 кварталу 2020 року.
20.3. Однак вказаний строк пропущено не з вини ПП «Шлях-2000», а в силу об`єктивних причин, що від нього не залежали.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SАRS-СоV-2» на всій території України встановлено карантин з 12.03.2020 до 03.04.2020.
Враховуючи, що життя людини, її здоров`я є найголовнішою соціальною цінністю, з метою запобігання епідемічним та іншим інфекційним захворюванням, а також масовим неінфекційним захворюванням і боротьби з ними, а саме нової коронавірусної інфекції (СОVID -19), та введення додаткових обмежувальних заходів на території м. Запоріжжя, Рішенням комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій в м. Запоріжжі Запорізької міської ради від 16.03.2020 №07 про додаткові заходи щодо попередження розповсюдження нової коронавірусної інфекції (СОVID-19) були введені обмежувальні заходи на території міста Запоріжжя. Згідно з вказаним рішенням з 17.03.2020 з 00.00 тимчасово (до скасування обмежувальних заходів) зупинено роботу об`єктів загального користування, незалежно від форми власності та підпорядкування, розташованих у м. Запоріжжі.
Відповідно до установчих документів ПП «Шлях-2000» основним видом діяльності підприємства є Технічні випробування та дослідження (КВЕД- 71.20), що безпосередньо пов`язано з прийманням відвідувачів.
На виконання вказаного рішення та з метою попередження розповсюдження нової коронавірусної інфекції (СОVID-19) керівництвом ПП «Шлях-2000» вирішено з 17.03.2020 діяльність ПП «Шлях-2000» зупинити, приміщення зачинити.
З даного приводу підприємством видано розпорядчі документи, а саме: наказ про оголошення простою ПП «Шлях-2000» від 16.03.2020 №1-к та наказ про запровадження дистанційної роботи в ПП «Шлях-2000» від 16.03.2020 №2-к.
Отже, саме ці поважні причини, наявність яких не спростовано АТ «ОГС «Запоріжгаз», унеможливили своєчасне подання позивачем за первісним позовом заяви на розпломбування вузла обліку природного газу для знаття ЗВТ на планову повірку у відповідності до вимог розділу X глави 7 Кодексу ГРМ.
20.4. За результатом повірки, проведеної 05.06.2020, ПП «Шлях-2000» встановлено: лічильник природного газу типу Меtгіх Q-10, заводський номер 001479, придатний для подальшого використання в роботі та відсутні зауваження щодо правильності його роботи. Факт виконаних робіт підтверджується актом здачі-приймання робіт (надання послуг) №70008785, який був підписаний сторонами 30.06.2020.
20.5. Акт про порушення від 18.05.2020 № 000101, примірник якого залишений у ПП «Шлях-2000», всупереч пунктам 1, 2 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ не містить підписів представників АТ «ОГС «Запоріжгаз».
20.6. Відповідно до пункту 8 акта про порушення від 18.05.2020 № 000101 комісія Оператора ГРМ з розгляду цього акта буде проводити засідання 26.05.2020 за адресою: м. Запоріжжя, вул. Заводська 7, каб. № 309. Засідання 26.05.2020 не відбулося, про що представника ПП «Шлях-2000» було повідомлено. Наступний розгляд вказаного акта призначено на іншу дату, але розгляд був проведений за відсутності представника ПП «Шлях-2000». Рішення комісії ПП «Шлях-2000» не направлялося. Було проігноровано й запити цього підприємства щодо надання документів, у тому числі протоколу розгляду акта про порушення від 18.05.2020.
Письмової згоди на проведення засідання без присутності або у присутності уповноваженого представника ПП «Шлях-2000» не надано.
Таким чином, представниками АТ «ОГС «Запоріжгаз» на порушення норм пункту 10 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ протиправно позбавлено представника ПП «Шлях-2000» права бути присутнім на засіданні комісії з розгляду спірного акта про порушення від 18.05.2020, що вказує на порушення регламентованого Кодексом ГРМ порядку розгляду цього акта.
20.7. З огляду на норми чинного законодавства, враховуючи предмет та визначені ПП «Шлях-2000» підстави позову, з огляду на принципи диспозитивності, змагальності та рівності сторін перед законом і судом, суди попередніх інстанцій дійшли висновку, що заявлені ПП «Шлях-2000» позовні вимоги про скасування Рішення комісії підлягають задоволенню.
20.8. Щодо ж до зустрічного позову про стягнення з ПП «Шлях-2000» на користь АТ "ОГС "Запоріжгаз" вартості необлікованого природного газу, об`єм (обсяг) якого визначено у відповідності до положення розділу XI Кодексу ГРМ на підставі рахунка на оплату в сумі 43 683,76 грн., то судами попередніх інстанцій зазначено, що, оскільки Рішення комісії підлягає скасуванню, то слід відмовити у задоволенні зустрічного позову.
ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
21. Відповідно до частини першої статті 300 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 300 ГПК України).
22. Згідно з пунктами 1, 5 глави 6 розділу X Кодексу ГРМ власник комерційного ВОГ або суб`єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 цього розділу, відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ). Технічне обслуговування елементів комерційного ВОГ, зокрема, повірки та ремонту ЗВТ, проводить власник комерційного ВОГ або суб`єкти господарювання, що здійснюють його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником згідно з експлуатаційними документами в спеціалізованих сервісних центрах. Засоби вимірювальної техніки, які є складовими комерційного ВОГ, підлягають періодичній повірці відповідно до вимог чинного законодавства та з урахуванням вимог глав 7 та 8 розділу Х Кодексу ГРМ.
23. У пункті 1 глави 7 розділу X Кодексу ГРМ встановлений порядок періодичної повірки ЗВТ по об`єктах споживачів, що не є побутовими, відповідно до якого власники ЗВТ, що є елементами комерційних ВОГ, зобов`язані забезпечити належний контроль за строками спливу міжповірочних інтервалів ЗВТ та організацію проведення їх періодичної повірки. Здійснення періодичної повірки ЗВТ забезпечується власником ЗВТ за власний рахунок.
24. Відповідно до пункту 2 глави 7 розділу X Кодексу ГРМ, зокрема, вказано, що для належної організації періодичної повірки власних ЗВТ, що входять до складу комерційного ВОГ, споживач повинен:
1) завчасно (до дати прострочення періодичної повірки) направити Оператору ГРМ письмове повідомлення (зразок якого Оператор ГРМ має опублікувати на своєму веб-сайті) про дату та час демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці установки) та необхідність забезпечення представником Оператора ГРМ розпломбування ЗВТ. Звернення має бути направлене не пізніше десяти робочих днів до запланованої дати;
2) забезпечити на дату демонтажу ЗВТ на повірку (або його повірку на місці встановлення) доступ представникам Оператора ГРМ до ЗВТ для його розпломбування та складання відповідного акта розпломбування;
3) у разі якщо повірка ЗВТ буде здійснюватися не на місці його встановлення, забезпечити за власний рахунок демонтаж/монтаж ЗВТ, його транспортування та державну повірку. Про дату і час встановлення повіреного ЗВТ споживач завчасно має письмово повідомити Оператора ГРМ та забезпечити присутність представника Оператора ГРМ під час монтажу повіреного ЗВТ.
25. Підпунктом 4 пункту 2 глави 2 розділу ХІ Кодексу ГРМ встановлено, що до порушень, внаслідок яких Оператор ГРМ змінює встановлений режим нарахування об`ємів (обсягів) розподіленого природного газу споживачу, належать пропущення строку періодичної повірки ЗВТ з вини споживача, що не є побутовим.
26. Згідно з пунктом 8 глави 7 розділу X Кодексу ГРМ у разі пропущення терміну періодичної повірки ЗВТ з вини споживача (незабезпечення належної організації повірки власних ЗВТ або недопуск до ЗВТ представників Оператора ГРМ) обсяг спожитого природного газу через комерційний ВОГ, елементом якого є ЗВТ з пропущеним терміном повірки, розраховується відповідно до вимог розділу ХІ цього Кодексу. У разі пропущення терміну періодичної повірки ЗВТ з вини Оператора ГРМ (незабезпечення належної організації повірки власних ЗВТ або недопуск до ЗВТ представників споживача) обсяг спожитого природного газу через комерційний ВОГ, елементом якого є ЗВТ з пропущеним терміном повірки, розраховується з урахуванням фактичних даних ЗВТ по якому пропущений термін повірки.
27. Згідно із статтями 2, 17 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, підлягають періодичній повірці та повірці після ремонту. Суб`єкти господарювання зобов`язані своєчасно з дотриманням встановлених міжповірочних інтервалів подавати законодавчо регульовані засоби вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, на періодичну повірку. Відповідальність за своєчасність проведення періодичної повірки, ремонту, обслуговування (у т. ч. демонтажу, транспортування та монтажу) ЗВТ (результати вимірювань яких використовуються для здійснення комерційних розрахунків за спожиті теплову енергію і воду) покладається на суб`єктів господарювання, що здійснюють обслуговування відповідних засобів вимірювальної техніки.
28. Згідно з пунктом 1 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.
Акт про порушення, відповідно до пункту 2 глави 5 Розділу XI Кодексу, після пред`явлення представником Оператора ГРМ службового посвідчення складається в присутності споживача/несанкціонованого споживача та/або незаінтересованої особи (представника власника/користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самоврядування) за умови посвідчення його особи та засвідчується їх особистими підписами.
29. Пунктом 4 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ передбачено, що акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення. У разі відмови споживача (несанкціонованого споживача) від підписання акта про порушення він вважається дійсним, якщо його підписали:
- або більше одного представника Оператора ГРМ, а відмова споживача (несанкціонованого споживача) від підпису акта про порушення підтверджується відеозйомкою;
- або представник Оператора ГРМ та одна незаінтересована особа (представника власника/ користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самовряду-вання) за умови посвідчення цієї особи.
30. Пунктом 8 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення. При складанні акта про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає: 1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення; 2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення; 3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).
31. Згідно з пунктом 10 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення. За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи. У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та/або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.
32. За результатами розгляду акта про порушення на засіданні комісії може бути прийнято рішення про його задоволення (повністю або частково), або необхідність додаткового обстеження чи перевірки, або додаткових пояснень тощо, або скасування акта про порушення. При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму та обсягу природного газу і його вартості (пункт 11 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ).
33. Встановивши порушення АТ "ОГС "Запоріжгаз" вимог пунктів 1, 2 глави 5 розділу XI Кодексу ГРС під час складання акта про порушення від 18.05.2020 № 000101 (а саме відсутність підписів представників АТ «ОГС «Запоріжгаз» у примірнику, який залишений у ПП «Шлях-2000), суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку про наявність підстав для задоволення первісного позову, скасування Рішення комісії та, як наслідок, відмови у задоволенні зустрічного позову.
Дане порушення є достатньою підставою для задоволення первісних позовних вимог безвідносно до інших обставин справи.
Тому Верховний Суд вважає, що підстави для формування висновку Верховного Суду з питань, наведених скаржником у касаційній скарзі та зазначених у пункті 8 цієї постанови, відсутні.
Таким чином, скаржником не доведено обґрунтованої необхідності для формування висновку Верховного Суду щодо застосування наведених ним норми матеріального права у спірних правовідносинах.
34. Інші доводи касаційної скарги переважно стосуються з`ясування обставин, вже встановлених судами попередніх інстанції, та переоцінки вже оцінених ними доказів у справі та зводяться до незгоди з відповідними обставинами і оцінкою, здійсненою судами попередніх інстанцій. Водночас касаційна інстанція згідно з частиною другою статті 300 ГПК України не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
35. Верховний Суд погоджується з доводами ПП "Шлях-2000", наведеними у відзиві на касаційну скаргу, в тій мірі, в якій вони узгоджуються з викладеним у цій постанові.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
36. Звертаючись з касаційною скаргою, АТ "ОГС "Запоріжгаз" не спростувало наведених висновків судів попередніх інстанцій та не довело неправильного застосування ними норм матеріального і процесуального права як необхідної передумови для скасування прийнятих судових рішень.
37. За таких обставин касаційна інстанція вважає за необхідне касаційну скаргу АТ "ОГС "Запоріжгаз" залишити без задоволення, а оскаржувані рішення та постанову - без змін за відсутності визначених процесуальним законом підстав для їх скасування.
Судові витрати
38. Понесені АТ "ОГС "Запоріжгаз" у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції судові витрати покладаються на АТ "ОГС "Запоріжгаз", оскільки касаційна скарга залишається без задоволення.
Керуючись статтями 129, 300, 308, 309, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Запоріжгаз" залишити без задоволення, а рішення господарського суду Запорізької області від 11.05.2021 та постанову Центрального апеляційного господарського суду від 01.11.2021 у справі № 908/2030/20 - без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Суддя В. Селіваненко
Суддя І. Булгакова
Суддя Б. Львов
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2022 |
Оприлюднено | 22.07.2022 |
Номер документу | 105347517 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Селіваненко В.П.
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Верхогляд Тетяна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні