ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
46025, м.Тернопіль, вул.Кн.Острозького, 14а, тел.:0352520573, e-mail: inbox@te.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
19 липня 2022 року м.Тернопіль Справа № 921/203/22 Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Андрусик Н.О.
за участю секретаря судового засідання Свергун О.Б.
розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю Тернопільелектропостач, м.Тернопіль
до відповідача: Чортківської районної державної адміністрації, м.Чортків Тернопільської області
про стягнення 16417,72грн,
за участю представників:
позивача: Пелех Л..Ю., юрисконсульт відділу правового та корпоративного забезпечення, довіреність №8442/08 від 15.12.2021;
відповідача: не з`явився.
В порядку ст.ст.8, 222 Господарського процесуального кодексу України судом здійснювалося повне фіксування судового процесу технічними засобами.
Зміст позовних вимог.
Товариство з обмеженою відповідальністю Тернопільелектропостач, м.Тернопіль, звернулося 13.05.2022 (згідно з відтиском штампу вхідної кореспонденції суду за вх.№231) до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Чортківської районної державної адміністрації, м.Чортків Тернопільської області, про стягнення 14410,13грн заборгованості по оплаті за електричну енергію, спожиту Управлінням праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації (правонаступником якої є Чортківська районна державна адміністрація) в січні та лютому 2021 року, 1579,56грн інфляційних нарахувань, 423,71грн 3% річних, посилаючись на неналежне виконання відповідачем зобов`язань за договором №194 від 13.12.2020 про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг в частині здійснення платежів за спожиту електричну енергію.
Після відкриття провадження у справі позивачем подано заяву №983/08 від 20.06.2022 (вх.№3903 від 21.06.2022) про збільшення розміру позовних вимог в частині розміру нарахованих інфляційних нарахувань, відповідно до якої збільшено позовні вимоги в цій частині позову на 4,32грн.
Заперечення відповідача.
У поданому 04.07.022 відзиві на позов №01-17/950 від 01.07.2022 відповідачем повідомлено, що на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 року №1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій» та постанови Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 року №1321 «Про затвердження Порядку здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій що припиняються» Чортківська районна державна адміністрація є правонаступником усього майна, прав та обов`язків Бучацької районної державної адміністрації та її структурних підрозділів, у тому числі Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації (споживач за договором №194 від 13.12.2020).
Згідно з передавальним актом до Чортківської районної державної адміністрації від реорганізованого Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації кредиторська заборгованість по оплаті за електричну енергію, спожиту управлінням не передавалася; про наявність такої заборгованості адміністрація дізналася лише після отримання позовної заяви, відтак вважає, що нарахування інфляційних втрат та 3% річних безпідставним. Щодо питання виникнення заборгованості, яка є предметом судового розгляду, відповідачем зазначено, що адміністрація не була стороною договору №194 від 13.12.2020, не була споживачем електроенергії у спірних правовідносинах, відтак не може надати жодних пояснень з цього приводу.
Процесуальні дії суду у справі.
Згідно з Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 13.05.2022 даний позов розподілено на розгляд судді Андрусик Н.О.
Ухвалою суду від 13.06.2022, з урахуванням усунутих позивачем недоліків позовних матеріалів, виявлених ухвалою суду від 18.05.2022, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін з призначенням судового засідання на 12.07.2022, в якому оголошувалася перерва до 19.07.2022.
Ухвалою суду, яку занесено до протоколу судового засідання від 12.07.2022, прийнято до розгляду заяву позивача про збільшення розміру позовних вимог, як таку, що подана в межах прав, наданих позивачу приписами ст.46 ГПК України.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги з підстав, наведених у позові, заяві про усунення недоліків позовної заяви та у заяві про збільшення розміру позовних вимог, та просив позов задовольнити.
У судове засідання 19.07.2022 відповідач не з`явився; додаткових заяв, клопотань процесуального характеру не заявив. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином у відповідності до ст.242 ГПК України, зокрема шляхом направлення ухвали суду від 12.07.2022 на офіційну електронну адресу, повідомлену суду у відзиві на позовну заяву №01-17/950 від 01.07.2022. Разом з тим, відповідачем було заявлено клопотання про розгляд справи без участі його представника.
Оскільки неявка учасників справи, належним чином повідомлених про судове засідання, не є перешкодою для розгляду справи, сторонами висловлено свої доводи та заперечення щодо позову, відтак враховуючи клопотання відповідача про розгляд справи без його участі, суд вважає за можливе розглянути спір у даному судовому засіданні.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.233 ГПК України, суди ухвалюють рішення іменем України негайно після закінчення судового розгляду.
Рішення приймаються в нарадчій кімнаті складом суду, який розглянув справу. Після виходу з нарадчої кімнати, відповідно до ст.240 ГПК України, у судовому засіданні 19.07.2022 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Фактичні обставини справи, встановлені судом на підставі наявних у справі доказів та зміст спірних правовідносин.
Відповідно до пункту 13 розділу XVII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про ринок електричної енергії з 01.01.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю Тернопільелектропостач є постачальником електричної енергії з вільними цінами відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №429 від 14.06.2018 (http://www.nerc.gov.ua/?id=32357), від 26.10.2018 №1268 (https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v1268874-18#Text)
Взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником та споживачем регулюються Правилами роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ), затвердженими постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року №312 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v0312874-18#Text). ПРРЕЕ затверджено типовий договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг (п.1.2.8, Додаток 6 до ПРРЕЕ).
23 грудня 2020 року між Товариством з обмеженою відповідальністю Тернопільелектропостач в особі Бучацького центру обслуговування користувачів (ЦОК) як Постачальником та Управлінням праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації як Споживачем, укладено договір №194 про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг (далі договір).
Договір про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг є публічним договором приєднання, який встановлює порядок та умови постачання електричної енергії виключно побутовим та малим непобутовим споживачам постачальником універсальних послуг та укладається сторонами, з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 ЦК України, шляхом приєднання Споживача до цього договору згідно заяви-приєднання, яка є додатком №1 до договору (п.1.1 договору).
Згідно з п.2.1 договору Постачальник продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача, а Споживач оплачує постачальнику вартість спожитої (купленої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами договору.
Пунктом 5.1 договору визначено, що Споживач розраховується з Постачальником за спожиту електричну енергію за цінами (тарифами), що визначаються відповідно до Методики (порядку), затвердженої регулятором, згідно з обраною Споживачем комерційною пропозицією, яка є додатком №3 до договору.
Відповідно до умов п.5.3 договору ціна за електричну енергію визначається Постачальником у разі дотримання умов надання універсальних послуг, визначених у пункті 3.1 глави 3 договору та у відповідності до Методики (порядку) розрахунку ціни на електричну енергію, затвердженої Регулятором.
За умовами п.5.7 договору ціна (тариф) на електричну енергію має зазначатись Постачальником у рахунках на оплату спожитої електричної енергії за договором, у тому числі у разі її зміни.
Розрахунковим періодом за цим договором є календарний місяць (п.5.8 договору).
Умовами пункту 5.10 договору визначено, що оплата рахунків Постачальника за договором здійснюється Споживачем у строки, визначені в рахунках, але не менше 5 робочих днів від дати отримання Споживачем відповідного рахунку, або протягом 5 робочих днів від строку оплати, зазначеного у Комерційній пропозиції, прийнятій Споживачем.
Відповідно до обраної Споживачем Комерційної пропозиції Універсальна (Додаток №3 до договору) постачання електричної енергії на об`єкти Споживача здійснюється Постачальником за цінами на універсальні послуги для установ бюджетної сфери, які розраховані відповідно до постанови НКРЕКП від 05.10.2018 №1177 Про затвердження Порядку формування цін на універсальні послуги. Оплата здійснюється за фактично відпущену електричну енергію в розрахунковому періоді відповідно до даних комерційного обліку і наданих рахунків за спожиту електричну енергію. Розрахунковим періодом є календарний місяць. Рахунок за спожиту електричну енергію надається Постачальником та отримується Споживачем не пізніше третього робочого дня з дати завершення розрахункового періоду. Надані Постачальником рахунки підлягають оплаті Споживачем протягом п`яти робочих днів з дати отримання.
Пунктом 6.2 договору передбачено зобов`язання Споживача забезпечувати своєчасну та повну оплату спожитої електричної енергії згідно з умовами договору.
Згідно з підпунктами 1, 2, 5 п. 7.1 договору Постачальник має право отримувати від Споживача оплату за поставлену електричну енергію та інші послуги згідно з умовами договору; контролювати правильність оформлення Споживачем платіжних документів; проводити разом зі Споживачем звіряння фактично спожитих обсягів електричної енергії з підписанням відповідного акта.
Відповідно до абз. 3, 4 п. 5.16 договору комерційна пропозиція, яка є додатком 3 до цього договору, має містити наступну інформацію:
1) ціну (тариф) постачання електричної енергії, у тому числі диференційовані ціни (тарифи);
2) спосіб оплати (необхідно обрати лише один з варіантів: попередня оплата, по факту, плановий платіж);
3) термін надання рахунку за спожиту електричну енергію та строк його оплати;
4) визначення способу оплати послуг з розподілу через постачальника з наступним переведенням цієї оплати постачальником оператору системи та/або напряму з оператором системи (необхідно обрати лише один з варіантів);
5) розмір пені за порушення строку оплати або штраф;
6) розмір компенсації споживачу за недодержання постачальником якості надання комерційних послуг;
7) термін дії договору та умови пролонгації;
8) можливість надання пільг, субсидій.
Після прийняття споживачем комерційних пропозицій постачальника внесення змін до них можливе лише за згодою сторін або в порядку, встановленому чинним законодавством.
Відповідно до п.5.11 договору, Комерційної пропозиції «Універсальна» у разі порушення Споживачем строків оплати Постачальник має право вимагати сплату пені у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України від суми заборгованості за кожний день прострочення платежу, а також 3% річних та інфляційні нарахування.
Наявні у справі договір та Комерційна пропозиція Універсальна (додаток №3) скріплені підписами та печатками обох сторін.
Крім того, сторонами підписано додаток №4 до договору, в якому передбачено договірні обсяги помісячного споживання електричної енергії по кожному об`єкту на 2021 рік. Так, у січні 2021 року визначено для Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації споживання електроенергії в розмірі 1,1тис.кВт/год.; у лютому 2021року 2,7 тис.кВт/год.
Договір укладено на строк, який визначається у Комерційній пропозиції (з 23.12.2020 до 31.12.2021). Умовами даного договору, а саме згідно заяви-приєднання визначено дату початку постачання електричної енергії, а саме з 01.01.2021.
Відповідачем у даній справі не заперечується факт укладення вищевказаного договору, з оформленими до нього додатками.
Як вбачається з матеріалів справи, Споживачем було підписано Заяву-приєднання до умов договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг (додаток №1 до договору) для забезпечення електроенергією двох об`єктів, що розташовані за адресою: вул.Агнона, 3 м.Бучач Тернопільської області (вид об`єкта «Бучач (ТП-218)») (додаток «А» до заяви-приєднання).
Постачання електроенергії здійснювалося за тарифами (цінами), які розраховані відповідно Постанови НКРЕ від 05.10.2018 №1177, а саме у січні 2021 року за ціною 3,262100грн за кВт/год.; у лютому 2021 року 3,267360грн за кВт/год.
Як вказує позивач, і це не заперечується відповідачем ТОВ Тернопільелектропостач умови договору виконувалися належним чином.
З матеріалів справи, а саме довідки Бучацького району електричних мереж ВАТ "Тернопільобленерго" без номеру від 24.06.2021 по договору № 194 вбачається, що за період з 01.12.2021 по 28.02.2021 Управлінням праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації спожито у січні 2021 року 1073 кВт електричної енергії, вартість якої згідно виставленого ТОВ «Тернопільелектропостач» рахунку №29/194 від 22.01.2021 склала 4200,28 грн та у лютому 2021 року спожито 2604 кВт електричної енергії, вартість якої згідно виставленого ТОВ «Тернопільелектропостач» рахунку №29/194 від 26.02.2021 склала 10209,85 грн з ПДВ. Всього сума заборгованості перед позивачем складає 14410,13грн.
В матеріалах справи відсутні докази оплати Управлінням праці та соціального захисту населення Бучацької РДА вартості електричної енергії за вказаний період або отримання споживачем електроенергії в іншому об`ємі.
Отже, Управлінням праці та соціального захисту населення Бучацької РДА свої договірні зобов`язання з оплати спожитої електроенергії не виконано, що є порушенням п. 6.2. договору.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України за №1635-р від 16.12.2020 "Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій" відповідно до п. 6 ч. 1 ст. 20 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" і ст. 71 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" здійснено реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 за № 807-IX "Про утворення та ліквідацію районів", шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1. При цьому, Бучацька райдержадміністрація та її структурні підрозділи реорганізувалися шляхом приєднання до Чортківської районної державної адміністрації.
Також, відповідно до розпорядження Бучацької РДА №1/01.01-08 від 05.01.2021 «Про реорганізацію структурних підрозділів Бучацької районної державної адміністрації» Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації (ідентифікаційний код 03195553) припинено в результаті реорганізації шляхом приєднання до Чортківської районної державної адміністрації (ідентифікаційний код 04058427) та встановлено, що Чортківська РДА є правонаступником прав та обов`язків Управління праці та соціального захисту населення Бучацької РДА.
За інформацією, що міститься у Витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, сформованого щодо Управління праці та соціального захисту населення Бучацької РДА слідує, що 14.05.2021 до Реєстру внесено запис під №1006411120020000328 про припинення цієї юридичної особи, у зв`язку із реорганізацією. Даний Витяг також містить інформацію про те, що правонаступником Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації є Чортківська районна державна адміністрація.
Згідно частини 1 статті 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Суд звертає увагу, що норми ст.ст.104, 107 Цивільного кодексу України не визначають моменту переходу прав та обов`язків від юридичної особи, яка припиняється шляхом приєднання. При реорганізації шляхом приєднання немає значення, чи вказано в передавальному акті про правонаступництво щодо певного майна, прав чи обов`язків. Внаслідок приєднання правонаступником є лише одна особа і будь-який розподіл прав та обов`язків при такому виді реорганізації неможливий.
Отже, правонаступником майнових прав та обов`язків Управління праці та соціального захисту населення Бучацької РДА, зокрема у частині виконання зобов`язань за договором №194 від 13.12.2020 про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг є Чортківська районна державна адміністрація.
Оскільки в добровільному порядку сума боргу за договором №194 від 13.12.2020 відповідачем не погашена, ТОВ Тернопільелектропостач звернулося з даним позовом з метою судового захисту своїх майнових прав на загальну суму 14410,13грн, нарахувавши на цю суму інфляційні втрати та 3% річних , які просить стягнути з відповідача в примусовому порядку.
Норми та джерела права, які застосовані судом при вирішенні спору.
Відповідно до ч.1 ст.175 ГК України майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.
Статтями 11 ЦК України та 174 ГК України унормовано, що господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать.
З положень ст. 509 ЦК України та ст.173 ГК України слідує, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Згідно з ст. 526 ЦК України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Статтею 629 ЦК України визначено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відносини пов`язані із поставкою електричної енергії є відносинами у сфері електроенергетики та регулюються Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України та нормативно-правовим актами у сфері електроенергетики.
Відповідно до ч.1 ст.714 Цивільного кодексу України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.
За приписами ч.1, ч.2 ст.275 Господарського кодексу України за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду (далі - енергію) споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Окремим видом договору енергопостачання є договір постачання електричної енергії споживачу. Особливості постачання електричної енергії споживачам та вимоги до договору про постачання електричної енергії встановлюються Законом України «Про ринок електричної енергії». Відпуск енергії без оформлення договору енергопостачання не допускається.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про ринок електричної енергії» учасники ринку електричної енергії провадять свою діяльність на ринку електричної енергії на договірних засадах. Для забезпечення функціонування ринку електричної енергії укладаються різні види договорів, зокрема про постачання електричної енергії споживачу.
Умови постачання електричної енергії, права та обов`язки електропостачальника і споживача визначаються договором постачання електричної енергії споживачу (ч.7 ст.56 Закону України «Про ринок електричної енергії»).
Регулятор затверджує примірний договір постачання електричної енергії споживачу, типовий договір постачання електричної енергії споживачу на умовах надання універсальної послуги та типовий договір постачання електричної енергії споживачу постачальником «останньої надії» (ч.11 ст. 56 Законом України «Про ринок електричної енергії»).
У п.п. 72 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про ринок електричної енергії» визначено, що регулятор - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.
Умовами ч.2 ст. 2 Закону України «Про ринок електричної енергії» вказано, що основні умови діяльності учасників ринку електричної енергії та взаємовідносин між ними визначаються нормативно-правовими актами, що регулюють впровадження цього Закону, зокрема правилами роздрібного ринку, які затверджуються Регулятором.
Постановою №312 від 14.03.2018 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» (далі - Правила) затверджено типовий договір про постачання електричної енергії споживачу (додаток 5 до Правил)
У п.1.2.7 Правил зазначено, що постачання електричної енергії здійснюється електропостачальником на підставі договору про постачання електричної енергії споживачу, який розробляється електропостачальником на основі Примірного договору про постачання електричної енергії споживачу (додаток 5 до цих Правил) та укладається в установленому цими Правилами порядку.
Укладення договорів між споживачами та іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії відповідно до вимог Правил здійснюється шляхом приєднання споживачів до публічних договорів приєднання (договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії, відповідних договорів про постачання електричної енергії) на умовах чинних договорів про постачання електричної енергії та про користування електричною енергією, укладених з відповідними постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом, шляхом подання заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку до цієї постанови (п. 2 Постанови №312 від 14.03.2018).
Пунктом 3.1.7 Правил передбачено, що договір між електропостачальником та споживачем укладається, як правило, шляхом приєднання споживача до розробленого електропостачальником договору на умовах комерційної пропозиції, опублікованої електропостачальником.
У разі офіційного оприлюднення комерційної пропозиції електропостачальник не має права відмовити споживачу у приєднанні до договору на умовах цієї комерційної пропозиції, якщо технічні засоби вимірювання та обліку електричної енергії забезпечують виконання сторонами умов комерційної пропозиції. На вимогу споживача електропостачальник має надати письмовий примірник договору, підписаний з його боку.
Якщо сторони досягли згоди щодо укладення договору на інших умовах, відмінних від тих, які містяться у комерційних пропозиціях, розміщених на офіційному сайті електропостачальника, договір укладається у паперовій формі.
Судом встановлено, що між позивачем та Управлінням праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації (правонаступником якої є відповідач у справі) виникли правовідносини, на підставі укладеного договору №194 від 23.12.2020 про постачання електричної енергії споживачу, до умов якого Управління праці та соцзахисту РДА (як споживач) приєднався заявою - приєднанням, як до публічного договору, обравши Комерційну пропозицію «Універсальна».
Факт укладення договору №194 від 23.12.2020 не заперечується відповідачем у даній справі.
Саме Управління праці та соціального захисту населення Бучацької РДА, а не деталізовані дрібні споживачі був стороною за договором постачання електричної енергії та мав зобов`язання по оплаті її вартості. Одноособовим правонаступником прав і обов`язків Управління праці та соціального захисту населення Бучацької районної державної адміністрації є Чортківська РДА (відповідач у справі).
Тому, укладений 23.12.2020 договір №194 є підставою для виникнення у сторін господарських зобов`язань відповідно до ст.ст. 173, 174 ГК України (ст.ст. 11, 202, 509 ЦК України), і згідно ст. 629 ЦК України - є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно п.3 ч.1 ст.57 Закону України Про ринок електричної енергії електропостачальники мають право на своєчасне та в повному обсязі отримання коштів за продану електричну енергію та послуги з постачання електричної енергії відповідно до укладених договорів.
Споживач зобов`язаний сплачувати за електричну енергію та надані йому послуги відповідно до укладених договорів (п.1 ч.3 ст.58 Закону України Про ринок електричної енергії, пп. 5.5.5 Правил).
Згідно з п.4.7 Правил оплата електричної енергії здійснюється споживачем виходячи з умов відповідного договору про постачання електричної енергії і може, зокрема, бути у формі: 1) планових платежів з наступним перерахунком (остаточним розрахунком), що проводиться за фактично відпущену електричну енергію згідно з даними комерційного обліку; 2) попередньої оплати з остаточним розрахунком, що проводиться за фактично відпущену електричну енергію згідно з даними комерційного обліку; 3) оплати за фактично відпущену електричну енергію відповідно до даних комерційного обліку. За наявності відповідного устаткування проведення оплати може бути реалізоване із застосуванням картки попередньої оплати..
Форма та порядок оплати, терміни (строки) здійснення попередньої оплати, планових платежів та остаточного розрахунку зазначаються у договорі між електропостачальником та споживачем про постачання електричної енергії споживачу (комерційній пропозиції до договору) (п 4.8 Правил).
Згідно п. 7.2 договору постачальник зобов`язався, зокрема обчислювати і виставляти рахунки споживачу за поставлену електричну енергію відповідно до вимог та у порядку, передбачених ПРРЕЕ та цим договором, а також видавати споживачеві безоплатно платіжні документи.
Згідно п. 4.13 Правил для здійснення розрахунків за фактично спожиту електричну енергію електропостачальник має сформувати та виставити споживачу платіжний документ у паперовій або електронній формі (у випадку згоди споживача на отримання електронного платіжного документа), на підставі даних комерційного обліку, отриманих у порядку, передбаченому Кодексом комерційного обліку.
Платіжний документ (рахунок) формується електропостачальником за обсяг електричної енергії згідно з обраною комерційною пропозицією до договору про постачання електричної енергії споживачу (п. 4.14 Правил).
Згідно з п.5.10 договору оплата рахунка Постачальника за цим Договором має бути здійснена Споживачем у строки, визначені в рахунку, але не менше 5 робочих днів від дати отримання Споживачем цього рахунка, або протягом 5 робочих днів від строку оплати, зазначеного в комерційній пропозиції, прийнятої Споживачем.
Також, згідно з Комерційною пропозицією Універсальна рахунок за спожиту електричну енергію має бути оплачений протягом 5 робочих днів від дня отримання рахунка споживачем.
Згідно зі ст.530 ЦК України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Отже, однією із основних умовою виконання зобов`язання - є строк (термін) його виконання. Дотримання строку виконання є одним із критеріїв належного виконання зобов`язання, оскільки прострочення є одним із проявів порушення зобов`язання.
Судом також береться до уваги наявність у відповідача права на отримання інформації про обсяги та інші параметри власного споживання електричної енергії (пп.4 п.6.1 договору) та умови про самостійне отримання відповідачем рахунків на оплату.
Як вже зазначалось, споживач має право самостійно отримувати рахунки на оплату електроенергії.
З наведеного слідує, що рахунок на оплату, за своїм змістом, засвідчує факт отримання споживачем електроенергії та зобов`язує останнього сплатити грошові кошти за спожиту електричну енергію, відповідно до укладеного договору.
Матеріали справи свідчать, що позивачем з посиланням на укладений між сторонами договір виставлено відповідачу два рахунки за активну електроенергію за січень та лютий 2021 року на загальну суму 14410,13грн.
Отже, враховуючи умови договору (п.5.10) та Комерційної пропозиції «Універсальна» строк оплати відповідачем спожитої електроенергії є таким, що настав. Зокрема, вартість електроенергії, спожитої в січні 2021 року на суму 4200,28грн необхідно було сплатити до 10.02.2021; а електроенергії, спожитої в лютому 2021 року на суму 10209,85грн до 11.03.2021.
Доказів на підтвердження проведення розрахунку за отриману електроенергію як у строк обумовлений у договорі, так і станом на час розгляду справи в суді, відповідачем не представлено.
Згідно з ч. 1 ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
В силу приписів ст.ст.11, 16, 509 ЦК України та ст.ст.1, 2 Господарського процесуального кодексу України кредитору належить право у судовому порядку вимагати від боржника виконання його обов`язків.
Статтею 13 ГПК України визначено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності, а в силу приписів ст.74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Отже, доводи позивача про порушення його майнових прав на загальну суму 14410,13грн вартості спожитої в січні та лютому 2021 року електроенергії є правомірними, документально підтвердженими первинними документами, а також визнаними відповідачем, а тому згідно ст.15 ЦК України, порушене право позивача підлягає судовому захисту шляхом примусового стягнення з відповідача 14410,13грн боргу.
Відповідно до ст.611 ЦК України у разі порушення зобов`язання, настають правові наслідки, встановлені договором або законом.
Правовими наслідками порушення грошового зобов`язання, тобто зобов`язання сплатити гроші, є обов`язок сплатити не лише суму основного боргу, а й інфляційні нарахування та три проценти річних від простроченої суми у відповідності до ст.625 ЦК України.
Позивачем у зв`язку з простроченням відповідачем грошового зобов`язання, здійснено нарахування на суму простроченого боргу три відсотки річних за період з 11.02.2021 по 24.02.2022 що складає 423,71грн та інфляційних втрат за період з лютого 2021 року по лютий 2022 року що складає 1583,88грн.
Оцінивши подані позивачем розрахунки інфляційних нарахувань судом встановлено, що нарахування інфляційних втрат позивачем помилково здійснено не помісячно, а із застосуванням сукупного індексу інфляції за період лютого 2021 року по лютий 2022 року 110,67. Тому, здійснивши власний помісячний арифметичний розрахунок інфляційних втрат за заявлений позивачем період, судом встановлено, що правомірно заявленою сумою інфляційних нарахувань є 1511,82грн (розрахунок суду долучено до справи). Відтак, в частині стягнення 72,06грн інфляційних втрат слід відмовити у зв`язку з їх невірним обрахунком.
Оцінивши поданий позивачем розрахунок 3% річних в розмірі 423,71грн, суд вважає що такі вимоги є правомірними, обґрунтованими, такими, що підлягають до задоволення в заявленій сумі.
Висновки господарського суду за результатами вирішення спору.
Відповідно до ст.20 Цивільного кодексу України право на захист особа здійснює на свій розсуд.
Відповідно до змісту п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України, ст. 13, ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести належними і допустимими доказами ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Принципи змагальності сторін та диспозитивності відображені і в ст. 14, ч. 4 ст. 74 ГПК України, за змістом яких суд не може самостійно збирати докази, крім окремих визначених випадків.
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76 ГПК України).
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77 ГПК України).
Дослідивши подані позивачем докази суд визнав їх належними, допустимими, достовірними, а також вірогідними і взаємозв`язаними у сукупності доказами в розумінні ст.86 Господарського процесуального кодексу України. На підставі цих доказів, з урахуванням встановлених обставин по справі та діючого законодавства, суд дійшов до висновку про обґрунтованість вимог позивача частково. В даному спорі подані позивачем докази відповідачем жодним чином не спростовані.
За таких обставин, позовні вимоги підлягають до задоволення шляхом стягнення з відповідача 14410,13грн основного боргу, 1511,82грн інфляційних нарахувань та 423,71грн 3% річних. В решті позову слід відмовити у зв`язку з їх невірним обрахунком.
Розподіл судових витрат.
Зважаючи на докази, подані на підтвердження понесених судових витрат та враховуючи, що жоден із учасників справи не зробив заяви про подання відповідних доказів після ухвалення рішення суду, судові витрати у вигляді сплаченого позивачем судового збору, в силу ст.129 ГПК України, покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст.ст.4, 11, 42, 46, 47, 73, 74, 76-79, 91, 123, 129, 219, 220, 222, 236-238, 240, 241, 247, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Чортківської районної державної адміністрації (вул.Шевченка, 23, м.Чортків Тернопільської області, ідентифікаційний код 04058427) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Тернопільелектропостач (проспект Злуки, 2В, м.Тернопіль, ідентифікаційний код 42145798) 14410(чотирнадцять тисяч чотириста десять)грн 13коп. боргу, 1511(одну тисячу п`ятсот одинадцять)грн 82коп. інфляційних нарахувань, 423 (чотириста двадцять три)грн 71коп. 3% річних та 2470 (дві тисячі чотириста сімдесят)грн 08коп. в повернення сплаченого судового збору.
3. В решті позову - відмовити.
Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Судове рішення складено та підписано 22.07.2022.
Суддя Н.О. Андрусик
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2022 |
Оприлюднено | 25.07.2022 |
Номер документу | 105371525 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Андрусик Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні