Справа № 950/1795/21
2/950/66/22
Р І Ш Е Н Н Я
І МЕ НЕ М УК РА ЇН И
19 липня 2022 року м.Лебедин
Лебединський районний суд Сумської області в складі головуючого судді Бакланова Р. В.
за участю секретаря - Гладкової С.В., представника позивача - Шершак-Гукової А.А., представника відповідача Лебединської територіальної громади в особі Лебединської міської ради Сумської області - Грицик Г.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Лебедині цивільну справу за позовом ОСОБА_1 в інтересах якого діє адвокат Шершак -Гукова А.М. до Державного реєстратора прав на нерухоме майно та їх обтяжень Дяченко Юлії Вікторівни Бездриківської сільської ради Сумського району Сумської області, Державного реєстратора прав на нерухоме майно та їх обтяжень Іземенко Юлії Василівни Хотінської селищної ради Сумського району Сумської області, Лебединської територіальної громади в особі Лебединської міської ради про визнання права власності, визнання протиправними та скасування рішень,
встановив :
До суду звернувся представник ОСОБА_1 адвокат Шершак -Гукова А.М. з позовом до Державного реєстратора прав на нерухоме майно та їх обтяжень Дяченко Юлії Вікторівни Бездриківської сільської ради Сумського району Сумської області, Державного реєстратора прав на нерухоме майно та їх обтяжень Іземенко Юлії Василівни Хотінської селищної ради Сумського району Сумської області, Лебединської територіальної громади в особі Лебединської міської ради про визнання права власності, визнання протиправними та скасування рішень, мотивуючи свої вимоги тим, що відповідно заяви Позивача, від 15.09.2020 за № Г-32119/0/94-20. Головне управління (далі ГУ) Держгеокадастру у Сумській області 09.10.2020 видало Наказ «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою» №1602-УБД, яким надало Позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Московсько- Бобрицької сільської ради Лебединського району Сумської області (на цей час території Лебединської міської ради Сумського району Сумської області), орієнтовним розміром 2,00 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства. На підставі Наказу, за заявою Позивача від 27.11.2020 Сумською регіональною філією ДП «Центр ДЗК» розроблено проект землеустрою щодо відведення Позивачу земельної ділянки у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності. Відповідно Висновку «Про розгляд документації із землеустрою» №23703/82-20 від 09.12.2020 проект землеустрою був погоджений експертом державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Харківській області, про що в пунктах 8 та 10 зазначено що: проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності - відповідає земельному законодавству і прийнятим відповідно нього нормативно- правовим актам та погоджується. Земельна ділянка зареєстрована державним кадастровим реєстратором у Державному земельному кадастрі та їй присвоєно кадастровий № 5922986900:05:002:0478. 16.03.2021 наказом ГУ Держгеокадастру у Сумській області за №567-УБД затверджено проект землеустрою щодо відведення у власність Позивачу земельної ділянки площею 2,0 га, в тому числі сіножаті площею 2,0 га, кадастровий № 5922986900:05:002:0478 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Московсько-Бобрицької сільської ради Лебединського району Сумської області (на час території Лебединської міської ради Сумського району Сумської області). Тим же наказом визначено, що право власності на земельну ділянку кадастровий номер № 5922986900:05:002:0478 виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». 26.07.2021 Позивач звернувся з заявою за № 46952276 про реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 2,0 га, кадастровий № 5922986900:05:002:0478 звернувся до державного реєстратора прав на нерухоме майно Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області Дяченко Юлії Вікторівни. Однак, 29.07.2021 державним реєстратором Дяченко Ю.В. винесено рішення № 59538952 про відмову у державній реєстрації права власності на земельну ділянку кадастровий № 5922986900:05:002:0478 на підставі ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», п.п. 18 та 23 «Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», затвердженого постановою КМУ від 25.12.2015 № 1127. Зокрема, у зв`язку з тим, що заявлене право на вказану земельну ділянку вже зареєстровано за іншим суб`єктом. Як стало відомо Позивачу, згідно витягу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №270363140 від 13.08.2021 право власності на земельну ділянку кадастровий № 5922986900:05:002:0478 зареєстровано за Лебединською територіальною громадою в особі Лебединської міської ради Сумського району Сумської області (запис про право власності № 42925784) за рішенням державного реєстратора Іземенко Юлії Василівни Хотінської селищної ради Сумського району Сумської області №59217106 від 12.07.2021 на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної і комунальної власності» № 5245-VI від 06.09.2012 (далі - Закон України №5245-VI від 06.09.2012). Позивач вважає рішення державних реєстраторів прав на нерухоме майно та його обтяжень ОСОБА_2 та ОСОБА_3 про реєстрацію права власності на земельну ділянку та відмову у реєстрації права власності на земельну ділянку протиправними, оскільки вони порушують вимоги чинного законодавства України та право Позивача на землю, що гарантується ст. 14 Конституції України та ст. ст. 1, 116, 118, 121, 186 Земельного Кодексу України № 2768-ПІ від 25.10.2001, ст.ст. 316, 317, 321 ЦК України. Позивач просить суд визнати протиправними та скасувати державну реєстрацію права власності Лебединської територіальної громади в особі Лебединської міської ради Сумського району Сумської області (ЄДРПОУ 39449040) на земельну ділянку загальною площею 2,00 га, в тому числі сіножаті площею 2,0 га, з кадастровим номером 5922986900:05:002:0478, що розташована за межами населених пунктів на території Московсько-Бобрицької сільської ради Лебединського району Сумської області (на цей час території Лебединської територіальної громади Сумського району Сумської області), яка здійснена рішенням № 59217106 від 12.07.2021 державного реєстратора прав на нерухоме майно Хотінської селищної ради Сумського району Сумської області (ЄДРПОУ 04390185) Іземенко Юлії Василівни на підставі Закону України № 5245- VI від 06.09.2012 за номером запису на право власності № 42925784. Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно та їх обтяжень Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області (ЄДРПОУ 05383313) Дяченко Юлії Вікторівни № 59538952 від 29.07.2021 про відмову у державній реєстрації права власності за позивачем земельної ділянки загальною площею 2,00 га, в тому числі сіножаті площею 2,0 га, з кадастровим номером 5922986900:05:002:0478, що розташована за межами населених пунктів на території Московсько-Бобрицької сільської ради Лебединського району Сумської області (на цей час території Лебединської територіальної громади Сумського району Сумської області). Визнати право власності за ним на земельну ділянку загальною площею 2,00 га. в тому числі сіножаті площею 2,0 га, кадастровий номер 5922986900:05:002:0478, то розташована за межами населених пунктів на території Московсько-Бобрицької сільської ради Лебединського району Сумської області (на цей час території Лебединської територіальної громади Сумського району Сумської області).
Представник позивача адвокат Шершак Гукова А.М. у судовомму засіданні позовні вимоги визнала у повному обсязі.
Представник відповідача - Лебединської територіальної громади в особі Лебединської міської ради Сумської області - Грицик Г.О. у судовому засіданні позовні вимоги не визнав у повному обсязі проти позову заперечив, надіслав відзив на позовну заяву у якому позовні вимоги заперечив з наступних підстав:
Щодо скасування реєстрації права власності Лебединської міської територіальної громади в особі Лебединської міської ради Сумської області (ЄДРПОУ 39449040) на земельну ділянку загальною площею 2,00 га, в тому числі сіножаті площею 2,00 га, за кадастровим номером 5922986900:05:002:0468, що розташована за межами населених пунктів на території Московсько-Бобрицької сільської ради Лебединського району Сумської області (на цей час території Лебединської міської територіальної громади Сумського району Сумської області), дана вимога є безпідставною, оскільки відповідно до п. 24 розділу X Земельного кодексу України (який набрав чинності 27.05.2021 у зв`язку з прийняттям Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» № 1423-ІХ): З дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, ті земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державний водогосподарських підприємств, установ, організацій. Національної академії наук України національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарської призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнає радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; г) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам при, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємств Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.
Відповідно до постанови КГС ВС 21.01.2021 у справі №925/1222/19 спір про скасування рішення про державну реєстрацію речового права на нерухоме майно має розглядатись як спір, пов`язаний з порушенням цивільних прав позивача на нерухоме майно іншою особою, за якою зареєстроване аналогічне право щодо того ж нерухомого майна. Належним відповідачем у такому спорі є особа, речове право на майно якої оспорюється та щодо якої здійснено запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Участь у такому спорі реєстратора як співвідповідача (якщо позивач вважає його винним у порушенні своїх прав) не змінює приватноправового характеру спору. Спір про скасування рішення та/або запису про державну реєстрацію речового права на нерухоме майно за іншою особою є цивільно-правовим та залежно від суб`єктного складу має бути вирішений за правилами цивільного або господарського судочинства. Постанова ВП ВС від 04.12.2019 у справі № 823/588/16 (№ в ЄДРСР 86401165). Тобто, у спорі про скасування рішення про державну реєстрацію належним відповідачем є особа, речове право на майно якої оспорюється. А особа у юридичному значенні загальне поняття для фізичної особи та юридичної особи. Земельна ділянка, про яку йде мова у позовній заяві була у державній власності, а потім перейшла відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» у комунальну власність Лебединської міської територіальної громади. А Лебединська міська рада Сумської області є лише розпорядником цієї земельної ділянки, а не власником відповідно до пункту а) частини першої статті 12 Земельного Кодексу України. Відповідно до абзацу 2 підпункту е) пункту 24 Перехідних положень Земельного кодексу України земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки. Отже, право комунальної власності за земельною ділянкою була зареєстровано у відповідності до Земельного Кодексу України. Пред`явлення позову до неналежного відповідача не є підставою для відмови у відкритті провадження у справі, оскільки заміна неналежного відповідача здійснюється в порядку, визначеному ЦПК України. За результатами розгляду справи суд відмовляє в позові до неналежного відповідача та приймає рішення по суті заявлених вимог щодо належного відповідача (пункт 40 постанови Великої Палати Верховного Суду від 17 квітня 2018 року у справі № 523/9076/16-ц). Практика Верховного Суду зазначає, що спір про скасування рішення та/або запису про державну реєстрацію речового права на нерухоме майно за іншою особою є цивільно-правовим та залежно від суб`єктного складу має бути вирішений за правилами цивільного або господарського судочинства, однак, спір повинен бути пов`язаний з порушенням цивільних прав позивача на нерухоме майно іншою особою, за якою зареєстроване аналогічне право щодо того ж нерухомого майна. У нашому випадку, спора про право не існує, так як розпорядниками в Україні земель є або держава, або територіальна громада, а яким чином Лебединська міська рада порушує, не визнає чи оспорює права Позивача не зрозуміло.
Відповідно до ч. 4 ст. 334 Цивільного Кодексу України: права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону. Відповідно до п. 3 наказу Головного управління Держгеокадастру у Сумській області датований 16.03.2021 №567-УБД, копію якого, як доказ по справі, надано позивачем: право власності на земельну ділянку (кадастровий номер 5922986900:05:002:0468) виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Позивач мав достатній час для реєстрації права власності за вищезазначеною земельною ділянкою, так як наказ Головного управління Держгеокадастру у Сумській області датований 16.03.2021 №567-УБД, а Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» набрав чинності 27.05.2021, державну реєстрацію права комунальної власності на земельну ділянку проведено 07.07.2021. Таким чином, вимоги про скасування державної реєстрації права комунальної власності за Лебединською міською територіальною громадою та визнання права власності є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Щодо вимоги про визнання права власності за ОСОБА_1 на земельну ділянку загальною площею 2,00 га, в тому числі сіножаті площею 2,00 га, за кадастровим номером 5922986900:05:002:0478, що розташована за межами населених пунктів на території Московсько-Бобрицької сільської ради Лебединського району Сумської області (на цей час території Лебединської міської територіальної громади Сумського району Сумської області) вважаю її безпідставною з огляду на те, що: 2 вересня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду в рамках справи № 19/6 (ЄДРСРУ № 91292740) досліджував питання щодо визнання права власності на нерухоме майно на підставі рішення суду. У пунктах 106-107 постанови Великої Палати Верховного Суду від 18 грудня 2019 року в справі № 522/1029/18 (провадження № 14-270цс19) вказано, що «відповідно до статті 392 ЦК України особа має право звернутися до суду з позовом про визнання права власності: якщо це право оспорюється або не визнається іншими особами (за умови, що позивач не перебуває з цими особами у зобов`язальних відносинах, оскільки права осіб, які перебувають у зобов`язальних відносинах, повинні захищатися за допомогою відповідних норм інституту зобов`язального права); у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності. Передумовою для застосування статті 392 ЦК України є відсутність іншого, окрім судового, шляху для відновлення порушеного права». За змістом статті 41 Конституції України та статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю та мирно володіти своїм майном; право приватної власності є непорушним; ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Відповідно до частини першої статті 317 Цивільного Кодексу України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону (частини перша та друга статті 319 Цивільного кодексу України).
Згідно із частиною першою статті 321 Цивільного Кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Відповідно до статті 182 Цивільного Кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом. Відмова у державній реєстрації права на нерухомість, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.
Згідно зі статтею 392 Цивільного кодексу України власник майна може пред`явити позов про визнання його права власності, 1) якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також 2) у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Враховуючи, що відповідно до статті 328 цього Кодексу набуття права власності - це певний юридичний склад, з яким закон пов`язує виникнення в особи суб`єктивного права власності на певні об`єкти, суд при застосуванні цієї норми повинен встановити, з яких саме передбачених законом підстав, у який передбачений законом спосіб позивач набув право власності на спірний об`єкт і чи підлягає це право захисту в порядку, передбаченому статтею 392 Цивільного кодексу України.
Аналогічну правову позицію висловив Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду у постанові від 21 листопада 2018 року у справі № 920/615/16.
Вирішуючи спір про визнання права власності на підставі статті 392 цього Кодексу, слід враховувати, що за змістом вказаної норми права судове рішення не породжує права власності, а лише підтверджує наявне у позивача право власності, набуте раніше на законних підставах, якщо відповідач не визнає, заперечує або оспорює його.
Отже, передумовами та матеріальними підставами для захисту права власності у судовому порядку є наявність підтвердженого належними доказами як права власності на майно, яке оспорюється або не визнається іншою особою, так і порушення (невизнання або оспорювання) цього права на спірне майно.
Така правова позиція відповідає висновкам Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, викладеним у його постановах від 02 травня 2018 року у справі № 914/904/17, від 27 червня 2018 року у справі № 904/8186/17, від 11 квітня 2019 року у справі № 910/8880/18 та у постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.05.2020 у справі № 916/1608/18 (ЄДРСРУ № 91292740).
Як вище було зазначено, спора про право не існує, так як розпорядниками в Україні земель є або держава, або територіальна громада, а яким чином Лебединська міська рада порушує, не визнає чи оспорює права Позивача, представнику відповідача не зрозуміло.
Державний реєстратор прав на нерухоме майно та їх обтяжень Бездриківської сільської ради Сумського району Сумської області Дяченко Юлія Вікторівна та Державний реєстратор прав на нерухоме майно та їх обтяжень Хотінської селищної ради Сумського району Сумської області Іземенко Юлії Василівни до судового засідання не з`явились, відзив на позов не подали.
Під час розгляду справи були встановлені наступні факти та відповідні їм правовідносини:
Відповідно заяви ОСОБА_1 , від 15.09.2020 за № Г-32119/0/94-20. Головне управління Держгеокадастру у Сумській області 09.10.2020 видало Наказ «Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою» №1602-УБД , яким надало ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої за межами населених пунктів на території Московсько-Бобрицької сільської ради Лебединського району Сумської області, на цей час території Лебединської міської ради Сумського району Сумської області, орієнтовним розміром 2,00 га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства.
На підставі Наказу, за заявою ОСОБА_1 від 27.11.2020 та за його рахунок Сумською регіональною філією ДП «Центр ДЗК» розроблено проект землеустрою щодо відведення Позивачу земельної ділянки у власність за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності (а.с.18-70). Відповідно Висновку «Про розгляд документації із землеустрою» №23703/82-20 від 09.12.2020 проект землеустрою був погоджений експертом державної експертизи ГУ Держгеокадастру у Харківській області, про що в пунктах 8 та 10 зазначено що: проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення державної власності - відповідає земельному законодавству і прийнятим відповідно нього нормативно- правовим актам та погоджується. Земельна ділянка зареєстрована державним кадастровим реєстратором у Державному земельному кадастрі та їй присвоєно кадастровий № 5922986900:05:002:0478.
16.03.2021 наказом ГУ Держгеокадастру у Сумській області за №567-УБД (а.с.17) затверджено проект землеустрою щодо відведення у власність Позивачу земельної ділянки площею 2,0 га, в тому числі сіножаті площею 2,0 га, кадастровий № 5922986900:05:002:0478 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Московсько-Бобрицької сільської ради Лебединського району Сумської області, також визначено, що право власності на земельну ділянку кадастровий номер № 5922986900:05:002:0478 виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
26.07.2021 ОСОБА_1 звернувся до державного реєстратора прав на нерухоме майно Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області Дяченко Юлії Вікторівни з заявою за № 46952276 про реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 2,0 га, кадастровий № 5922986900:05:002:0478.
29.07.2021 державним реєстратором Дяченко Ю.В. винесено рішення № 59538952 про відмову у державній реєстрації права власності на земельну ділянку кадастровий № 5922986900:05:002:0478 на підставі ст. 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», п.п. 18 та 23 «Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», затвердженого постановою КМУ від 25.12.2015 № 1127. Відмовлено у зв`язку з тим, що заявлене право на вказану земельну ділянку вже зареєстровано за іншим суб`єктом.
Відповідно до витягу Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №270363140 від 13.08.2021 право власності на земельну ділянку кадастровий № 5922986900:05:002:0478 зареєстровано за Лебединською територіальною громадою в особі Лебединської міської ради Сумського району Сумської області (запис про право власності № 42925784) за рішенням державного реєстратора Хотінської селищної ради Сумського району Сумської області Іземенко Юлії Василівни №59217106 від 12.07.2021 на підставі Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної і комунальної власності» № 5245-VI від 06.09.2012.
Суд доходить висновку, що право позивача ОСОБА_1 є порушиним і підлягає поновленню виходячи з наступного, право на землю гарантується ст. 14 Конституції України та ст. ст. 1, 116, 118, 121, 186 Земельного Кодексу України № 2768-ПІ від 25.10.2001, ст.ст. 316, 317, 321 ЦК України.
Статтею 14 Конституції України передбачено, що право власності на землю гарантується, це право набувається і реалізується громадянами виключно відповідно до закону.
Відповідно до ст. 41 Конституції України право приватної власності набувається у порядку, передбаченому законом. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Правовідносини у сфері набуття права власності на землю, врегульовані положенням Земельного Кодексу України № 2768-Ш від 25.10.2001, у тому числі тими, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин, а саме до внесення змін на підставі Закону України від 28.04.2021 за № 1423-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який набув чинності 27.05.2021.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 та 3 ст. 116 Земельного Кодексу України громадяни та юридичні особи набувають право власності та право користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених ним Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Порядок безоплатної передачі земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність врегульовано ст. 118 Земельного Кодексу України.
Відповідно до ч. 6 ст. 118 Земельного Кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу.
Згідно із ч. 7 статті 118 Земельного Кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін (абзац 2 ч. 7 ст. 118 Земельного Кодексу України).
Відповідно до ст. 186-1 Земельного Кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до частин 9-11 ст. 118 Земельного Кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Згідно з положеннями ст. 15-1 п. «є-1» та ч. 4 ст. 122 Земельного Кодексу України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить, у тому числі, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених ч. 8 цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до «Положення про ГУ Держгеокадастру у Сумській області», затвердженого наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308, ГУ Держгеокадастру у Сумській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин на території Сумської області.
Аналіз вказаних норм вказує на те, що ОСОБА_1 повністю дотримався встановленої Законом процедури безоплатної приватизації земельної ділянки та на законних підставах, відповідно до наказу ГУ Держгеокадастру в Сумській області №567-УБД від 16.03.2021 отримав у власність земельну ділянку площею 2,00 га, в тому числі сіножаті площею 2,00 га, кадастровий №5922986900:05:002:0478 із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Московсько- Бобрицької сільської ради Лебединського району Сумської області.
За таких обставин суд доходить висновку, що Наказ ГУ Держгеокадастр в Сумській області №567-УБД від 16.03.2021 є законним, його не скасовано та його неправомірність не оскаржена і не визнана у судовому порядку.
Право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цього права, яке оформлюється відповідно до Закону України «Про держану реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (ст.ст. 125,126 ЗК України).
У зв`язку з цим ОСОБА_1 , для реєстрації права власності на вказану земельну ділянку 26.07.2021 звернувся з заявою за №46952276 до державного реєстратора прав на нерухоме майно Бездрицької сільської ради Сумського району Дяченко Ю.В. 29.07.202105 державним реєстратором було винесено рішення № 59538952 про відмову у державній реєстрації в зв`язку з тим, що 12.07.2021 за вищевказаною земельною ділянкою було зареєстровано право власності Лебединської міської ради на підставі Закону України № 5245-VI від 06.09.2012, оскільки право власності на зазначену земельну ділянку на будь-яку особу, в тому числі і на Позивача на той час зареєстроване не було.
Відповідно до п.п. 2, 4 постанови Кабінету Міністрів України від 16.10.2020 №1113 «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин», з метою забезпечення виконання Указу Президента України від 15.10.2020 №449/2020 «Про деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин», Державна служба з питань геодезії, картографії та кадастру повинна забезпечити: передачу з 17.11.2020 земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до ст. 117 Земельного Кодексу України; передачу у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, щодо яких надано дозволи на розроблення документації із землеустрою, у разі, коли до 15.12.2020 документацію із землеустрою не подано на затвердження до територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру відповідно ь до ст. 117 Земельного Кодексу України.
За таких обставин відповідно до ст.ст. 125, 126, 202 Земельного Кодексу України, право власності Лебединської міської ради Сумського району на спірну земельну ділянку передану з державної у комунальну власність виникло з дня проведення державної реєстрації земельної ділянки, тобто з 12.07.2016 (реєстровий запис №42925784).
Проте, 27.05.2021 набрав чинності Закон України від 28.04.2021 № 1423-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», яким розділ X «Перехідні положення» Земельного Кодексу України доповнено п. 24, яким передбачено, що з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім вичерпного переліку земель, які встановлені цим же пунктом. Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до нього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.
З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.
Суд доходить висновку, що до 27.05.2021 - дня набрання чинності Законом України від 28.04.2021 № 1423-ІХ і до моменту реєстрації-права власності 12.07.2021 на земельну ділянку з кадастровим номером №5922986900:05:002:0478, право розпорядження цією ділянкою державної власності належало відповідному орган) виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у правовідносинах, щодо зазначеної земельної ділянки таким органом є ГУ Держгеокадастру у Сумській області.
У зв`язку з викладеним, та відповідно до вказаних норм ГУ Держгеокадастру у Сумській області мало законні повноваження та підстави затвердити 16.03.2021 проект землеустрою, щодо відведення і надання у власність Позивачу земельної ділянки з кадастровим номером № 5922986900:05:002:0478.
Суд доходить висновку, що необхідність у повторному затвердженні проекту землеустрою щодо відведення і передачі вказаної земельної ділянки у власність із земель комунальної власності, як це передбачено діючою ст. 122 КПК України, тобто органом місцевого самоврядування, який має право розпоряджатися земельними ділянками комунальної власності відсутня.
Відповідно до Інформації з Державного земельного кадастру від 26.08.2021 земельна ділянка кадастровий № 5922986900:05:002:0478 відноситься до комунальної форми власності, категорії земель - землі сільськогосподарського призначення, з цільовим призначенням - ведення особистого селянського господарства.
Відомості про обтяження речових прав та обмеження у використанні відсутні. Ця земельна ділянка органом місцевого самоврядування іншим особам у власність та користування не передавалася і відноситься до земель запасу комунальної власності.
Суд вважає доведеним факт того, що у зв`язку з відмовою реєстрації права власності, ОСОБА_1 не може вільно володіти, користуватися і розпоряджатися земельною ділянкою.
Згідно ст. 316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до Закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Відповідно до ст. 317 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Згідно ст. 321 ЦК України право власності с непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Особа може бути позбавлена права власності або обмежена у його здійсненні лише у випадках і в порядку, встановлених законом.
Стаття 153 Земельного Кодексу України встановлює, що власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.
Відповідно до ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що незаборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності чи необґрунтованість активів, які перебувають у власності, не встановлені судом.
Таким чином, Законом встановлена презумпція правомірності набуття права власності. Наказ ГУ Держгеокадастру у Сумській області від 16.03.2021 №567-УБД про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передачу у власність земельної ділянки Позивачу площею 2,0 га, кадастровий номер № 5922986900:05:002:0478 ніким не оспорюється, не визнаний неправомірним та не скасований у судовому порядку, а за таких обставин суд при розгляді справи не має давати оцінку законності наказу, а також підставав прийняття такого наказу.
Відповідно до ч. 3 ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.
У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом «а» п. 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом «а» п. 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.
Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).
Відповідно до ст. 392 ЦК України власник майна може пред`явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності. У відповідності до ч. 1 ст. 393 ЦК України правовий акт орган) державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.
За таких обставин суд вважає за необхідне позовні вимоги задовольнити та визнати за ОСОБА_1 право власності на земельну ділянку земельну ділянку площею 2,0 га, в тому числі сіножаті площею 2,0 га, кадастровий номер № 5922986900:05:002:0478 із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, що розташована на території Лебединської міської ради Сумського району Сумської області, а рішення державних реєстраторів - Бездрицької сільської ради Сумською району ОСОБА_2 та Хотінської селищної ради Сумського району ОСОБА_3 підлягають скасуванню, як протиправні.
На підставі ст.ст. 14, 41 Конституції України, ст. ст. 1, 116, 118, 121, 186 Земельного Кодексу України, ст.ст. 15,16,316,317,321,328,392,393 ЦК України, ст. 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ст.ст.12, 13, 81, 141 259, 263-273 ЦПК України,
У Х В А Л И В:
Позовні вимоги ОСОБА_1 в інтересах якого діє адвокат Шершак-Гукова Аліна Миколаївна задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправними та скасувати державну реєстрацію права власності Лебединської територіальної громади в особі Лебединської міської ради Сумського району Сумської області (ЄДРПОУ 39449040) на земельну ділянку загальною площею 2,00 га, в тому числі сіножаті площею 2,0 га, з кадастровим номером 5922986900:05:002:0478, що розташована за межами населених пунктів на території Московсько-Бобрицької сільської ради Лебединського району Сумської області (на цей час території Лебединської територіальної громади Сумського району Сумської області), яка здійснена рішенням № 59217106 від 12.07.2021 державного реєстратора прав на нерухоме майно Хотінської селищної ради Сумського району Сумської області (ЄДРПОУ 04390185) Іземенко Юлії Василівни на підставі Закону України № 5245- VI від 06.09.2012 за номером запису на право власності № 42925784.
Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно та їх обтяжень Бездрицької сільської ради Сумського району Сумської області (ЄДРПОУ 05383313) Дяченко Юлії Вікторівни № 59538952 від 29.07.2021 про відмову у державній реєстрації права власності за ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) земельної ділянки загальною площею 2,00 га, в тому числі сіножаті площею 2,0 га, з кадастровим номером 5922986900:05:002:0478, що розташована за межами населених пунктів на території Московсько-Бобрицької сільської ради Лебединського району Сумської області (на цей час території Лебединської територіальної громади Сумського району Сумської області).
Визнати право власності ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) на земельну ділянку загальною площею 2,00 га. в тому числі сіножаті площею 2,0 га, кадастровий номер 5922986900:05:002:0478, то розташована за межами населених пунктів на території Московсько-Бобрицької сільської ради Лебединського району Сумської області (на цей час території Лебединської територіальної громади Сумського району Сумської області).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Сумського апеляційного суду.
Повний зміст виготовлений 25.07.2022 року.
Суддя Бакланов Р. В.
Суд | Лебединський районний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2022 |
Оприлюднено | 26.07.2022 |
Номер документу | 105386448 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: визнання права власності |
Цивільне
Лебединський районний суд Сумської області
Бакланов Р. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні