ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"09" червня 2022 р. Справа № 911/2298/21
Господарський суд Київської області у складі судді Бацуци В. М.
при секретарі судового засідання Михайлішині В. В.
за участю представників учасників справи:
від прокурора: Набок Ю. В. (посвідчення № 064673 від 01.06.2021 р.);
від позивача: Акберов А. Е. (самопредставництво - відомості з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань);
від відповідача: Дорошенко Є. В. (адвокат ордер серії СВ № 1019141 від 13.09.2021 р.), Тетера Л. М. (адвокат ордер серії КС № 616476 від 01.09.2021 р.);
розглянувши матеріали справи
за позовом Керівника Броварської окружної прокуратури Київської області, м. Бровари
в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції України, м. Київ
до Житлово-експлуатаційної контори Баришівської селищної ради, смт Баришівка
про стягнення 5 269 933, 90 грн
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Керівник Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції України звернувся в Господарський суд Київської області із позовом до Житлово-експлуатаційної контори Баришівської селищної ради про стягнення 5 269 933, 90 грн відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, з яких 4 586 626, 21 грн відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на земельній ділянці загальною площею 5, 7626 га, 621 860, 10 грн відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на земельній ділянці загальною площею 0, 7813 га, 61 447, 79 грн відшкодування заподіяної шкоди внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу щодо земельної ділянки загальною площею 0, 7813 га.
Позовні вимоги обґрунтовані прокурором в інтересах позивача встановленням фактів забруднення та засмічення відповідачем земельних ділянок загальною площею 5, 7626 га та загальною площею 0, 7813 га відповідно, встановлення факту самовільного зайняття земельної ділянки та використання її без спеціального дозволу - щодо земельної ділянки загальною площею 0, 7813 га, що перебували у володінні та користуванні відповідача і знаходяться на території Баришівської селищної ради.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 10.08.2021 р. відкрито провадження у справі № 911/2298/21 за позовом Керівника Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції України до Житлово-експлуатаційної контори Баришівської селищної ради про стягнення 5 269 933, 90 грн, визначено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження і призначено її розгляд у підготовчому засіданні із викликом та за участю представників учасників справи на 14.09.2021 р.
06.09.2021 р. до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив № 283 від 02.09.2021 р. на позовну заяву, у якому він просить суд відмовити позивачу у задоволенні позову повністю.
14.09.2021 р. у підготовчому засіданні судом оголошено перерву до 06.10.2021 р.
04.10.2021 р. до канцелярії суду від прокуратури надійшла відповідь № 52-3747вих-21 від 30.09.2021 р. на відзив, що долучена судом до матеріалів справи.
06.10.2021 р. у підготовчому засіданні судом оголошено перерву до 27.10.2021 р.
18.10.2021 р. до канцелярії суду від відповідача надійшли заперечення № 328/1 від 06.10.2021 р., що долучені судом до матеріалів справи.
21.10.2021 р. через систему „Електронний суд від позивача надійшло клопотання/заява б/н від 21.10.2021 р. із доданими до нього документами, що долучені судом до матеріалів справи.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 27.10.2021 р. закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті із викликом та за участю представників учасників справи на 17.11.2021 р.
28.10.2021 р. до канцелярії суду від прокуратури надійшли пояснення № 52-4248вих-21 від 27.10.2021 р. на заперечення відповідача, що долучені судом до матеріалів справи.
17.11.2021 р. за наслідками судового засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено його проведення на 15.12.2021 р.
15.12.2021 р. перед судовим засіданням до канцелярії суду від відповідача надійшли письмові пояснення б/н від 15.12.2021 р., що долучені судом до матеріалів справи.
15.12.2021 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 26.01.2022 р.
22.12.2021 р. до канцелярії суду від відповідача надійшло клопотання б/н від 22.12.2021 р. із доданими до нього документами, що долучені судом до матеріалів справи.
26.01.2022 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 16.02.2022 р.
16.02.2022 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 03.03.2022 р.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 20.04.2022 р. постановлено, що 03.03.2022 р. судове засідання у призначений судом час відповідно до протоколу судового засідання Господарського суду Київської області від 16.02.2022 р. не відбулось у зв`язку із введенням воєнного стану в Україні та установленням особливого режиму роботи Господарського суду Київської області на період воєнного стану і зупиненням розгляду справ у відкритих судових засіданнях за участю учасників судового процесу до усунення обставин, які зумовлюють загрозу життю, здоров?ю та безпеці відвідувачів суду в умовах воєнної агресії проти України, та установленням здійснення суддями Господарського суду Київської області своїх повноважень дистанційно, і призначено проведення судового засідання по розгляду справи по суті із викликом та за участю представників учасників справи на 25.05.2022 р.
25.05.2022 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 09.06.2022 р.
09.06.2022 р. у судовому засіданні прокурор надав усні пояснення щодо позовних вимог, заявлених в інтересах позивача, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.
Представник позивача у судовому засіданні надав усні пояснення щодо позовних вимог, заявлених в його інтересах прокурором, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні надав усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову, просив суд відмовити в задоволенні позову повністю з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву.
За наслідками судового засідання судом оголошено вступну і резолютивну частини рішення у даній справі.
Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд
ВСТАНОВИВ:
13.03.2016 р. Баришівською районною державною адміністрацією та Управлінням Держкомзему у Баришівському районі видано Баришівській державний акт серії ЯЯ № 154540 на право постійного користування земельною ділянкою площею 5, 8000 га, кадастровий номер 3220255100:01:139:1000, під розміщення сміттєзвалища, що знаходиться на території Баришівської селищної ради.
Рішенням № 19 від 24.03.2017 р. „Про визначення виконавця послуг з благоустрою, санітарної очистки, збору, вивозу та захоронення побутових відходів на території Баришівської селищної ради вирішено визначити Баришівський ВКККП виконавцем послуг з благоустрою, санітарної очистки, збору, вивозу та захоронення побутових відходів на території Баришівської селищної ради.
10.01.2018 р. Баришівським селищним головою було затверджено Паспорт місця видалення відходів (МВВ), який 01.10.2018 р. погоджено Головним Управлінням Держпродспоживслужби в Київській області та Департаментом екології та природних ресурсів Київської обласної державної адміністрації та 01.11.2018 р. зареєстровано за реєстраційним номером № 90-1-18, щодо сміттєзвалища твердих побутових відходів на території Баришівської селищної ради проектною площею 5, 8 га, власником якого є Баришівська селищна рада.
Рішенням № 8 від 06.02.2018 р. „Про визначення виконавця послуг з благоустрою, санітарної очистки, збору, вивозу та захоронення побутових відходів на території Баришівської селищної ради вирішено визначити Баришівський ВКККП виконавцем послуг з благоустрою, санітарної очистки, збору, вивозу та захоронення побутових відходів на території Баришівської селищної ради.
27.03.2019 р. між Баришівською селищною радою та ТОВ „Екосистем Груп було укладено договір про співпрацю та взаємодію щодо впровадження заходів, спрямованих на сортування, переробку та захоронення побутових відходів на полігоні твердих побутових відходів (смт Баришівка, земельна ділянка за кадастровим номер 3220255100:01:139:1000) з метою поліпшення екологічної ситуації, згідно з умовами якого сторони за цим договором домовилися співпрацювати та взаємодіяти шляхом об?єднання вкладів та майна сторін з метою досягнення позитивного екологічного ефекту на полігоні твердих побутових відходів (смт Баришівка Баришівського району Київської області, земельна ділянка з кадастровим номером 3220255100:01:139:1000, шляхом впровадження та здійснення заходів, спрямованих на зберігання, сортування, оброблення (перероблення), утилізацію, видалення, знешкодження та захоронення побутових відходів (клас за рівнем токсичності 3-4 класів небезпеки).
Рішенням № 196 від 03.12.2019 р. „Про визначення виконавця послуг з приймання та утилізації твердих побутових відходів на сміттєзвалищі твердих побутових відходів в смт Баришівка Виконавчого комітету Баришівської селищної ради Баришівського району Київської області вирішено визначити виконавцем послуг з приймання та утилізації твердих побутових відходів на сміттєзвалищі твердих побутових відходів в смт Баришівка - Житлово-експлуатаційну контору Баришівської селищної ради.
24.02.2020 р. між Баришівською селищною радою та Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради було укладено договір № 25 на закупівлю послуг ДК 021:2015-90510000-5 Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям (вивезення та захоронення твердих побутових відходів з місць загального користування на території Баришівської селищної ради в адміністративних межах об?єднаної територіальної громади) № закупівлі UA-2020-02-12-000765-b, згідно з умовами якого учасник зобов?язується у 2020 році надати послуги (ДК 021:2015-90510000-5 Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям (вивезення та захоронення твердих побутових відходів з місць загального користування на території Баришівської селищної ради в адміністративних межах об?єднаної територіальної громади) замовникові, а замовник прийняти та оплатити такі послуги за цінами та у термін відповідно договору.
23.11.2020 р. між Баришівською селищною радою та Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради було укладено договір № 196 на закупівлю послуг ДК 021:2015-90510000-5 Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям (вивезення та захоронення твердих побутових відходів з місць загального користування на території Баришівської селищної ради в адміністративних межах об?єднаної територіальної громади) № закупівлі UA-2020-11-12-003607-c, згідно з умовами якого учасник зобов?язується у 2020 році надати послуги (ДК 021:2015-90510000-5 Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям (вивезення та захоронення твердих побутових відходів з місць загального користування на території Баришівської селищної ради в адміністративних межах об?єднаної територіальної громади) замовникові, а замовник прийняти та оплатити такі послуги за цінами та у термін відповідно договору.
Як вбачається із матеріалів справи, у період з 20.01.2021 р. по 02.02.2021 р. комісією з проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради, утвореною Державною екологічною інспекцією України у відповідності до наказу № 18 від 19.01.2021 р., було проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради, за результатами якої складено акт № 4.2-19/3 від 01.02.2021 р. за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб??єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, згідно з яким під час огляду сміттєзвалища встановлено, що сміттєвоз марки МАЗ державний знак НОМЕР_1 здійснив видалення та захоронення побутових відходів в межах земельної ділянки за кадастровим номером 3220255100:01:139:1000 та встановлено ряд порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів в результаті експлуатації Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради сміттєзвалища твердих побутових відходів на території Баришівської селищної ради, власником якого є Баришівська селищна рада, на земельній ділянці площею 5, 8000 га, кадастровий номер 3220255100:01:139:1000.
01.02.2021 р. старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції України за фактом засмічення земельної ділянки площею 4, 4813 га (кадастровий номер 3220255100:01:139:1000) та земельної ділянки площею 0, 7813 га на території Баришівської селищної ради шляхом розміщення, захоронення побутових відходів, що є порушенням положень Закону України „Про відходи, Закону України „Про відходи, Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища, було складено протокол № ДЕІ 136 про адміністративне правопорушення від 01.02.2021 р. відносно директора Житлово-експлуатаційної контори Баришівської селищної ради Яременка Т. Г.
09.02.2021 р. старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції України за наслідками розгляду протоколу № ДЕІ 136 про адміністративне правопорушення від 01.02.2021 р. було винесено постанову № 4.2-21/2 від 09.02.2021 р. про накладення адміністративного стягнення, згідно з якою визнано директора Житлово-експлуатаційної контори Баришівської селищної ради Яременка Т. Г. винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст. 52 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено на нього адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 1 700, 00 грн.
У березні 2021 р. позивач звернувся до відповідача із претензією № 2450/4.2/5-21 від 15.03.2021 р., у якій вимагав від останнього відшкодувати завдані державні збитки, а саме сплатити 621 860, 10 грн відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на земельній ділянці загальною площею 0, 7813 га.
У березні 2021 р. позивач звернувся до відповідача із претензією № 2451/4.2/5-21 від 15.03.2021 р., у якій вимагав від останнього відшкодувати завдані державні збитки, а саме сплатити 4 586 626, 21 грн відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на земельній ділянці загальною площею 5, 7626 га.
У березні 2021 р. позивач звернувся до відповідача із претензією № 2723/4.2/5-21 від 19.03.2021 р., у якій вимагав від останнього відшкодувати завдані державні збитки, а саме сплатити 61 447, 79 грн відшкодування заподіяної шкоди внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу щодо земельної ділянки загальною площею 0, 7813 га.
Як було зазначено вище, прокурор у позовній заяві, поданій в інтересах позивача, просить суд стягнути з відповідача на користь держави шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, у загальному розмірі 5 269 933, 90 грн, з яких 4 586 626, 21 грн відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на земельній ділянці загальною площею 5, 7626 га, 621 860, 10 грн відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на земельній ділянці загальною площею 0, 7813 га, 61 447, 79 грн відшкодування заподіяної шкоди внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу щодо земельної ділянки загальною площею 0, 7813 га.
З приводу вказаної позовної вимоги прокурора в інтересах позивача суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно з пунктами з), и), л) ч. 1 ст. 17 Закону України „Про відходи (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані:
з) не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах;
и) здійснювати контроль за станом місць чи об`єктів розміщення власних відходів;
л) відшкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України.
Відповідно до ст. 33 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).
На кожне місце чи об`єкт зберігання або видалення відходів складається спеціальний паспорт, в якому зазначаються найменування та код відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також технічні характеристики місць чи об`єктів зберігання чи видалення і відомості про методи контролю та безпечної експлуатації цих місць чи об`єктів.
Видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов`язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронення залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Зберігання та видалення відходів здійснюються в місцях, визначених органами місцевого самоврядування з врахуванням вимог земельного та природоохоронного законодавства, за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами, в якому визначені види та кількість відходів, загальні технічні вимоги, заходи безпеки, відомості щодо утворення, призначення, методів оброблення відходів відповідно до встановлених умов їх зберігання.
Визначені для зберігання та видалення відходів місця чи об`єкти повинні використовуватися лише для відходів, заявлених на одержання дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.
Забороняється змішування чи захоронення відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія.
Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у тому числі побутових у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, у інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини. Захоронення відходів у надрах допускається у виняткових випадках за результатами спеціальних досліджень з дотриманням норм і правил, передбачених законодавством України.
Статтею 43 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.
Згідно з ст. 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) суб`єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення.
Здійснення операцій у сфері поводження з відходами дозволяється лише за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами на визначених місцевими радами територіях із додержанням санітарних та екологічних норм у спосіб, що забезпечує можливість подальшого використання відходів як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людей.
Відповідно до ч. 1 ст. 69 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Згідно з ст. 35 Закону України „Про охорону земель в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) власники і землекористувачі, в тому числі орендарі, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності зобов`язані:
дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України;
проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів;
підвищувати родючість ґрунтів та зберігати інші корисні властивості землі на основі застосування екологобезпечних технологій обробітку і техніки, здійснення інших заходів, які зменшують негативний вплив на ґрунти, запобігають безповоротній втраті гумусу, поживних елементів тощо;
дотримуватися нормативів при здійсненні протиерозійних, агротехнічних, агрохімічних, меліоративних та інших заходів, пов`язаних з охороною земель, збереженням і підвищенням родючості ґрунтів;
надавати відповідним органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування відомості про застосування пестицидів та агрохімікатів;
сприяти систематичному проведенню вишукувальних, обстежувальних, розвідувальних робіт за станом земель, динамікою родючості ґрунтів;
своєчасно інформувати відповідні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування щодо стану, деградації та забруднення земельних ділянок;
забезпечувати додержання встановленого законодавством України режиму використання земель, що підлягають особливій охороні;
забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку;
забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям;
уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.
Відповідно до ст. 46 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) при здійсненні господарської діяльності, пов`язаної із зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням і захороненням відходів, забезпечуються:
виконання заходів щодо запобігання або зменшення обсягів утворення відходів та екологічно безпечне поводження з ними;
максимальне збереження ґрунтового покриву на основі обраного оптимального варіанта територіального розміщення об`єктів поводження з відходами;
зняття родючого шару ґрунту, його складування, збереження та використання при рекультивації земель, покращенні малопродуктивних земель і благоустрої населених пунктів;
запобігання негативному впливу об`єктів поводження з відходами, що використовуються для збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів на ґрунтовий покрив прилеглих територій;
рекультивація земельних ділянок після ліквідації об`єктів поводження з відходами.
Підприємства, установи та організації, а також громадяни, діяльність яких пов`язана з накопиченням відходів, зобов`язані забезпечувати своєчасне вивезення таких відходів на спеціальні об`єкти, що використовуються для їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення.
Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на землях природно-заповідного та іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, у межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини.
У районах можливого забруднення земель небезпечними відходами, у тому числі аварійними, викидами від стаціонарних і пересувних джерел за рішенням місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування проводяться постійні або періодичні обстеження хімічного складу ґрунтів з метою виявлення та визначення їх негативного впливу на здоров`я людини, а також окремих видів природних ресурсів і довкілля в цілому.
Розміщення, збирання, зберігання, оброблення, утилізація та видалення, знешкодження і захоронення відходів здійснюються відповідно до вимог Закону України "Про відходи".
Статтею 56 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом.
Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.
Згідно п. ґ) ч. 1 ст. 90 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) власники земельних ділянок мають право на відшкодування збитків у випадках, передбачених законом.
Відповідно до п. б) ч. 1 ст. 91 цього ж кодексу (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) власники земельних ділянок зобов`язані:
б) додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля;
Відповідно до п. б) ч. 1 ст. 96 цього ж кодексу (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) землекористувачі зобов`язані додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.
Статтею 152 цього ж кодексу (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) передбачено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.
2. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
3. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом:
а) визнання прав;
б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав;
в) визнання угоди недійсною;
г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування;
ґ) відшкодування заподіяних збитків;
д) застосування інших, передбачених законом, способів.
Згідно з ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
2. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
3. Шкода, завдана каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю фізичної особи внаслідок непереборної сили, відшкодовується у випадках, встановлених законом.
4. Шкода, завдана правомірними діями, відшкодовується у випадках, встановлених цим Кодексом та іншим законом.
Згідно з ст. 224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.
Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Частиною 1 ст. 225 цього ж кодексу передбачено, що до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються:
вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства;
додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною;
неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною;
матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.
Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.
Збитками є:
1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки);
2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).
Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Якщо особа, яка порушила право, одержала у зв`язку з цим доходи, то розмір упущеної вигоди, що має відшкодовуватися особі, право якої порушено, не може бути меншим від доходів, одержаних особою, яка порушила право.
На вимогу особи, якій завдано шкоди, та відповідно до обставин справи майнова шкода може бути відшкодована і в інший спосіб, зокрема, шкода, завдана майну, може відшкодовуватися в натурі (передання речі того ж роду та тієї ж якості, полагодження пошкодженої речі тощо).
Отже, для застосування такої міри відповідальності, як стягнення збитків, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: 1) протиправної поведінки; 2) збитків; 3) причинного зв`язку між протиправною поведінкою боржника та збитками; 4) вини боржника у заподіянні збитків.
Як було зазначено вище і встановлено судом у процесі розгляду справи, відповідач - Житлово-експлуатаційна контора Баришівської селищної ради у 2020 2021 роках був виконавцем послуг з приймання та утилізації твердих побутових відходів на сміттєзвалищі твердих побутових відходів, що знаходиться на земельній ділянці (під розміщення сміттєзвалища) площею 5, 8000 га, кадастровий номер 3220255100:01:139:1000, на території Баришівської селищної ради.
Згідно з актом № 4.2-19/3 від 01.02.2021 р. за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб?єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, складеним комісією з проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради, утвореною Державною екологічною інспекцією України у відповідності до наказу № 18 від 19.01.2021 р., встановлено, що сміттєвоз марки МАЗ державний знак НОМЕР_1 здійснив видалення та захоронення побутових відходів в межах земельної ділянки за кадастровим номером 3220255100:01:139:1000 та встановлено ряд порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів в результаті експлуатації Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради сміттєзвалища твердих побутових відходів на території Баришівської селищної ради, власником якого є Баришівська селищна рада, на земельній ділянці площею 5, 8000 га, кадастровий номер 3220255100:01:139:1000.
При цьому, керівник Броварської окружної прокуратури Київської області в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції України звернувся в Господарський суд Київської області із позовом до Житлово-експлуатаційної контори Баришівської селищної ради про стягнення 5 269 933, 90 грн відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, з яких 4 586 626, 21 грн відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на земельній ділянці загальною площею 5, 7626 га, 621 860, 10 грн відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на земельній ділянці загальною площею 0, 7813 га, 61 447, 79 грн відшкодування заподіяної шкоди внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу щодо земельної ділянки загальною площею 0, 7813 га.
Як вбачається із матеріалів справи, земельна ділянка загальною площею 5, 7626 га, щодо якої прокурор у позовній заяві, поданій в інтересах позивача, просить суд стягнути з відповідача на користь держави шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, а саме 4 586 626, 21 грн відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів, є масивом земельних ділянок, що не перебувають у володінні і користуванні відповідача, а перебувають у власності фізичних осіб і не є частиною сміттєзвалища твердих побутових відходів на території Баришівської селищної ради, власником якого є Баришівська селищна рада, на земельній ділянці площею 5, 8000 га, кадастровий номер 3220255100:01:139:1000, що підтверджується листом № 18-10-0.331-299/2-22 від 11.01.2022 р. Головного управління Держгеокадастру у Київській області, інформацією (витягами) від 22.12.2021 р. з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, план-схемою сміттєзвалища твердих побутових відходів на території Баришівської селищної ради, власником якого є Баришівська селищна рада, на земельній ділянці площею 5, 8000 га, кадастровий номер 3220255100:01:139:1000, та іншими документами, наявними у матеріалах справи.
Як вбачається із матеріалів справи, земельна ділянка загальною площею 0, 7813 га, щодо якої прокурор у позовній заяві, поданій в інтересах позивача, просить суд стягнути з відповідача на користь держави шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, а саме 621 860, 10 грн відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів та 61 447, 79 грн відшкодування заподіяної шкоди внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, є масивом земельних ділянок, що не перебувають у володінні і користуванні відповідача, а є комунальною власністю (Баришівської селищної ради) і не передані у власність і користування інших осіб і не є частиною сміттєзвалища твердих побутових відходів на території Баришівської селищної ради, власником якого є Баришівська селищна рада, на земельній ділянці площею 5, 8000 га, кадастровий номер 3220255100:01:139:1000, що підтверджується листом № 18-10-0.331-299/2-22 від 11.01.2022 р. Головного управління Держгеокадастру у Київській області, інформацією (витягами) від 22.12.2021 р. з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, план-схемою сміттєзвалища твердих побутових відходів на території Баришівської селищної ради, власником якого є Баришівська селищна рада, на земельній ділянці площею 5, 8000 га, кадастровий номер 3220255100:01:139:1000, та іншими документами, наявними у матеріалах справи.
Відповідно до приписів ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
У процесі розгляду справи прокурором та позивачем у відповідності до ч. 3 ст. 13 та ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України не було надано суду усіх достатніх, належних та допустимих доказів, що б достовірно підтверджували наявність усіх елементів складу цивільного (господарського) правопорушення, а саме факт заподіяння саме відповідачем вказаної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів та внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу саме щодо земельної ділянки загальною площею 5, 7626 га та на земельної ділянки загальною площею 0, 7813 га; наявність вини саме відповідача у заподіянні зазначеної шкоди; наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою саме відповідача і заявленими збитками позивача; а також факти самовільного зайняття саме відповідачем зазначених земельних ділянок.
Докази, додані прокурором і позивачем до позовної заяви та надані ними у процесі розгляду справи, на підтвердження заподіяння шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на земельній ділянці загальною площею 5, 7626 га та на земельній ділянці загальною площею 0, 7813 га, та шкоди внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу щодо земельної ділянки загальною площею 0, 7813 га, а саме акт № 4.2-19/3 від 01.02.2021 р. за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб?єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, складеним комісією з проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради, утвореною Державною екологічною інспекцією України у відповідності до наказу № 18 від 19.01.2021 р., рішення Київського окружного адміністративного суду від 14.07.2021 р. та постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 20.10.2021 р. у справі № 320/3265/21, протокол № ДЕІ 136 про адміністративне правопорушення від 01.02.2021 р. та постанова № 4.2-21/2 від 09.02.2021 р. про накладення адміністративного стягнення, складені і винесені старшим державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції України, договір № 196 на закупівлю послуг ДК 021:2015-90510000-5 Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям (вивезення та захоронення твердих побутових відходів з місць загального користування на території Баришівської селищної ради в адміністративних межах об?єднаної територіальної громади) № закупівлі UA-2020-11-12-003607-c від 23.11.2020 р., укладений між Баришівською селищною радою та Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради, акт виконаних робіт № 8 по вивезенню та захороненню твердих побутових відходів на території селищної ради з місць загального користування від 11.12.2020 р., підписаний між Баришівською селищною радою та Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради, та інші, не є належними та допустимими доказами, що підтверджують наявність усіх елементів складу цивільного (господарського) правопорушення, а саме факт заподіяння саме відповідачем вказаної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів та внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу; наявність вини саме відповідача у заподіянні зазначеної шкоди; наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою саме відповідача і заявленими збитками позивача, оскільки вказані докази стосуються діяльності відповідача як виконавця послуг з приймання та утилізації твердих побутових відходів саме на сміттєзвалищі твердих побутових відходів, що знаходиться на земельній ділянці (під розміщення сміттєзвалища) площею 5, 8000 га, кадастровий номер 3220255100:01:139:1000, на території Баришівської селищної ради і жодним чином не доводять будь-якої його діяльності з приймання та утилізації твердих побутових відходів на земельній ділянці загальною площею 5, 7626 га та на земельній ділянці загальною площею 0, 7813 га, чи самовільне зайняття саме відповідачем зазначених земельних ділянок.
При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що згідно з актом № 4.2-19/3 від 01.02.2021 р. за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб?єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, складеним комісією з проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради, утвореною Державною екологічною інспекцією України у відповідності до наказу № 18 від 19.01.2021 р., встановлено, що сміттєвоз марки МАЗ державний знак НОМЕР_1 здійснив видалення та захоронення побутових відходів в межах земельної ділянки за кадастровим номером 3220255100:01:139:1000 та встановлено ряд порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів в результаті експлуатації Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради сміттєзвалища твердих побутових відходів на території Баришівської селищної ради, власником якого є Баришівська селищна рада, на земельній ділянці площею 5, 8000 га, кадастровий номер 3220255100:01:139:1000, і не встановлено конкретних фактів забруднення і засмічення відповідачем земельних ресурсів, порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища саме щодо земельної ділянки загальною площею 5, 7626 га (земельні ділянки, які перебувають у власності фізичних осіб) та щодо земельної ділянки загальною площею 0, 7813 га (земельні ділянки, які є комунальною власністю (Баришівської селищної ради).
Крім того, комісією з проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Державної екологічної інспекції України чи її територіального органу не проведено жодної перевірки дотримання самими власниками земельної ділянки загальною площею 5, 7626 га (земельні ділянки, які перебувають у власності фізичних осіб) та земельної ділянки загальною площею 0, 7813 га (земельні ділянки, які є комунальною власністю (Баришівської селищної ради) вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, на яких в першу чергу вищевказаним законодавством покладено зобов?язання забезпечувати захист земель від забруднення, засмічення, тощо та додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля і які є відповідальними за стан таких земельних ділянок.
Також, і при проведенні у період з 20.01.2021 р. по 02.02.2021 р. комісією з проведення позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради, утвореною Державною екологічною інспекцією України у відповідності до наказу № 18 від 19.01.2021 р., позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами Житлово-експлуатаційною конторою Баришівської селищної ради не було відібрано жодних пояснень та документів від самих власників земельної ділянки загальною площею 5, 7626 га (земельні ділянки, які перебувають у власності фізичних осіб) та земельної ділянки загальною площею 0, 7813 га (земельні ділянки, які є комунальною власністю (Баришівської селищної ради) з приводу фактів забруднення та засмічення останніх.
Оскільки, враховуючи те, що як було встановлено судом у процесі розгляду справи, недоведеними є факти заподіяння саме відповідачем вказаної шкоди (збитків) позивачу, їх розмір, наявність вини саме відповідача у заподіянні шкоди (збитків) позивачу, наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою саме відповідача і заявленими збитками позивача, то у суду відсутні правові підстави для застосування такої міри відповідальності до відповідача, як стягнення збитків (відшкодування шкоди), через відсутність всього складу цивільного (господарського) правопорушення, а тому позовні вимоги прокурора в інтересах позивача про стягнення із відповідача 5 269 933, 90 грн відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, з яких 4 586 626, 21 грн відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на земельній ділянці загальною площею 5, 7626 га, 621 860, 10 грн відшкодування заподіяної шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів на земельній ділянці загальною площею 0, 7813 га, 61 447, 79 грн відшкодування заподіяної шкоди внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу щодо земельної ділянки загальною площею 0, 7813 га, є такими, що не ґрунтуються на нормах законодавства України, а тому суд не вбачає підстав для задоволення позову.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, обставини, викладені у позовній заяві позивача, не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи, його позовні вимоги є такими, що не ґрунтуються на нормах законодавства України, а тому суд не вбачає підстав для задоволення позову.
Судові витрати відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на прокурора.
Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1.Відмовити у задоволенні позову повністю.
2.Судові витрати покласти на прокурора.
3.Рішення набирає законної сили після закінчення строку на його апеляційне оскарження, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржено протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подання апеляційної скарги до Північного апеляційного господарського суду.
Суддя В.М.Бацуца
Повний текст рішення складено і підписано
25 липня 2022 р.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 09.06.2022 |
Оприлюднено | 26.07.2022 |
Номер документу | 105389310 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди |
Господарське
Господарський суд Київської області
Бацуца В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні