Рішення
від 25.07.2022 по справі 280/9954/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

25 липня 2022 року Справа № 280/9954/21 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сіпаки А.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу

за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 )

до Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (70413, Запорізька область, Запорізький район, с. Широке, вул. Центральна, буд.1, код ЄДРПОУ 27834773),

треті особи: Комунальне підприємство Благводсервіс Широківської громади (70411, Запорізька область, Запорізький район, с. Володимирське, вул. Шкільна, буд.2, код ЄДРПОУ 41477040); Громадська організація «Сільськогосподарська палата Запорізького району» (70410, Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, вул. Молодіжна, буд. 21, код ЄДРПОУ 41475298)

про визнання протиправними та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (надалі позивач, ОСОБА_1 ) до Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі - відповідач), треті особи: Комунальне підприємство Благводсервіс Широківської громади (далі - КП «Благводсервіс Широківської громади», третя особа 1), Громадська організація Сільськогосподарська палата Запорізького району» (далі ГО «Сільськогосподарська палата Запорізького району», третя особа 2), в якому позивач просить суд визнати протиправними та скасувати:

- рішення Виконавчого комітету Широківської сільської ради №33 від 06.03.2018 Про встановлення тарифу на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Широківскої сільської ради Запорізького району Запорізької області,

- рішення Виконавчого комітету Широківської сільської ради №34 від 06.03.2018 Про встановлення тарифу на послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення на території населених пунктів Широківскої сільської ради Запорізького району Запорізької області,

- рішення Виконавчого комітету Широківської сільської ради №09 від 18.01.2021, про внесення змін до рішення виконавчого комітету Широківської сільської ради від 06.03.2018 №34 Про встановлення тарифу на послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення на території населених пунктів Широківскої сільської ради Запорізького району Запорізької області, та

- рішення Виконавчого комітету Широківської сільської ради №10 від 18.01.2021 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Широківської сільської ради від 06.03.2018 №33 Про встановлення тарифу на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Широківскої сільської ради Запорізького району Запорізької області.

Позивачка в позові просить визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 06.03.2018 №33 «Про встановлення тарифу на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області» та від 06.03.2018 №34 «Про встановлення тарифу на послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області», рішення Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 18.01.2021 №09 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Широківської сільської ради від 06.03.2018 №34 «Про встановлення тарифу на послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області», рішення Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 18.01.2021 №10 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 06.03.2018 №33 «Про встановлення тарифу на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області».

В розділі 2 позову позивачка зазначає, що у зв`язку із тим, що рішення Виконавчого комітету Широківської сільської ради №9 винесено на підставі внесення змін до рішення №34, а рішення №10 винесено на підставі внесення змін до рішення №33, які є незаконними та підлягають скасуванню (тобто незаконними і підлягають скасуванню є рішення №33 та №34) , то відповідно і рішення №9, №10 теж є незаконними та підлягають скасуванню.

В обґрунтування позовних вимог позивачка, посилаючись на обставини, викладені у позовній заяві та уточненій позовній заяві, зазначила, що по-перше, Виконавчий комітет Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області не мав права на прийняття рішень №33, №34.

По-друге, відповідачем не дотримано проце дуру прийняття рішень, визначеної Порядком доведення до споживачів інформації про пе релік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/ тарифів з обґрунтуванням її необхідності та врахування відповідної позиції територіальних громад, затвер дженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комуналь ного господарства від 30.07.2021 №390, оскільки не вказано причину чи обґрунту вання зміни тарифів на відповідні комунальні послуги.

По-третє, до відома споживачів не доведено всю інформацію для прийняття рішення щодо зміни тарифів на послуги цен тралізованого водопостачання та централізованого водовідведення, та на послуги з вивезення твердих побутових відходів, а саме: не здійснено контроль за обов`язком суб`єкта господарювання проінформувати споживачів про намір здійснити зміну тарифів протягом 5 робочих днів з дати звернення КП «Благводсервіс Широківської громади» до відповідача та відповідачем само стійно не виконано вимоги Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції тери торіальних громад, не проведено обговорення питання зміни тарифів з тери торіальною громадою; не проінформовано споживачів про проект рішення щодо зміни тарифів за 20 робочих днів до дати його розгляду, чим порушено право громадян на доступ до публічної інформації; прийняте рішення не оприлюднено у засобах масової інформації та/або на офіційному веб-сайті уповноваженого органу не пізніше 5 робочих днів з дати його прийняття.

Відповідачем ані самим не виконано вимоги Порядку доведення до споживачів інформації про пе релік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/ тарифів з обґрунтуванням її необхідності та врахування відповідної позиції територіальних громад, затвер дженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комуналь ного господарства від 30.07.2021 №390, ані перевірено їх виконання КП Благводсервіс Широківської громади.

Крім того, позивачка зазначила, що у разі, коли суб`єкт правовідносин оскаржує нормативно-правовий акт по спливу певного проміжку часу від дати набрання ним чинності, але який є чинним, діючим і обов`язковий до застосування на час звернення суб`єкта правовідносин до адміністративного суду із позовною заявою, то звернення до суду такого суб`єкта не повинно розцінюватися як здійснене з порушенням порядку та строків, передбачених ст.122 КАС України, оскільки вимога про порушення права негативною триваючою дією чинного нормативно-правового акта, яка для суб`єкта правовідносин є реальною, актуальною, об`єктивно обґрунтованою і шкідливою хоча б на етапі звернення до суду про його оскарження, не може визнаватись такою, що подана з пропуском строків звернення за захистом порушеного права.

З огляду на викладене, внаслідок процедурних порушень, позивач вказує на протиправність оскаржуваних рішень та просить позов задовольнити у повному обсязі, скасувавши оскаржувані рішення.

Ухвалою суду від 26.10.2021 позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків позовної заяви.

Позивачем усунуті недоліки позовної заяви у строк встановлений судом.

Ухвалою від 11.11.2021 відкрито провадження у справі №280/9954/21 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 09.12.2021.

Відповідач позов не визнав, про що надіслав суду відзив, у якому заперечив проти задоволення позову, мотивуючи тим, що передумовою для захисту права є його порушення. Якщо ж таке право порушеним не є, то, відповідно, воно не може бути захищеним (поновленим) судом. Даний юридичний висновок знайшов своє підтвердження в постанові Великої палати Верховного суду у справі № 826/16994/15, провадження № 11-681апп18 від 19.03.2019 позивач не навів належних доказів того, що оскаржувані рішення безпосередньо по рушують його права, свободи чи інтереси. Рішення Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запо різької області не є нормативно-правовими актами, оскільки їх приписи стосуються прав та обов`язків виключно КП «Благводсервіс Широківської громади» та поширюють свою дію на конкретне вказане під приємство, у зв`язку з чим ці постанови не відповідають ознакам нормативно-правового акта, не встановлюють та не змінюють чи скасовують норми права. На час звернення до суду положення рішень виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 06.03.2018 про вста новлення тарифів - втратили чинність, у зв`язку із прийняттям рішень Виконавчого комі тету від 18.01.2021 №№09,10. Відповідач вважає, що право на оскарження рішень прийнятих у 2018 році в судовому порядку є припиненим з 01.03.2021, у зв`язку із прийняттям рішень відповідача від 18.01.2021. Відповідно до статті 5 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (чинної на час прийняття рішень Виконкому від 06.03.2018) послуги з поводження з побутовими відходами є комунальними послугами. Згідно ч.3 ст.4 цього Закону до повноважень органів місцевого самоврядування належить встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону. Частиною шостою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що виконавчий комітет сільсь кої, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради. Отже, виконавчий комітет Широківської сільської ради Запорізького району За порізької області наділений повноваженнями по встановленню тарифів на комуна льні послуги (окрім тих, які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг), транспортні та інші послуги.

Відповідач зауважив на безпідставності твердження позивачки про необхідність зазначення в оскаржуваних рішеннях про обґрунтування причини зміни тарифів, оскільки у 2018 році тарифи на вказані комунальні послуги встановлювали на території Широківської об`єднаної територіальної громади Запорізького району вперше. Так, у відповідності до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" була утворена Широківська сільська об`єднана територіальна громада Запорізького району Запорізької області до складу якої увійшли території шести сільських рад. Широківську сільську об`єднану територіальну громаду Запорізького району Запорізької області представляє Широківська сільська рада Запорізького району Запорізької області. У зв`язку із чим, було створено юридичну особу Комунальне підприємство «Благводсервіс Широківської громади». Оскільки саме це підприємство стало ліцензіатом з централізованого постачання питної води та водовідведення, та переможцем конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів на території населених пунктів Широківської сільської об`єднаної територіальної громади Запорізького району Запорізької області, отже тарифи на відповідні комунальні послуги встановлювалися вперше.

Відповідач зазначив також, що визначена Порядком інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 05 червня 2018 року № 130, зареєстрованого в Мінюсті 26 червня 2018 р. за №753/32205, інфо рмація повною мірою наявна.

Позивачем не наведено та не додано доказів наявності грубих порушень прий няття оскаржуваних рішень. Як, власно, і не додано доказів порушення прав та інтересів позивачки та третьої особи 2, та яким чином рішення по цій справі може вплинути на права, обов`язки або інтереси даної особи.

З огляду на викладене, відповідач вважав доводи позивача безпідставними, необґрунтованими та такими, що не ґрунтуються на фактичних обставинах справи, просив відмовити у позові у повному обсязі.

Протокольною ухвалою суду від 09.12.2021 продовжено строк підготовчого провадження та підготовче засідання відкладено на 07.02.2022.

Третя особа1 (КП Благводсервіс Широківської громади) надала до суду пояснення за вх. №9053 від 07.02.2022 та просила у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити у повному обсязі. В обґрунтування заперечень зазначила, що КП «Благводсервіс Широківської громади» є ліцензіатом Запорізької обласної державної адміністрації. Відповідно до законів України «Про Національну комісію, що здійснює державне ре гулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» та «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» НКРЕКП встановлює тарифи на комунальні послуги тим суб`єктам природних монополій та суб`єктам господарювання на суміжних ринках, ліцен зування діяльності яких вона здійснює. Для решти суб`єктів господарювання, які не підпадають під регулювання НКРЕКП, та рифи на комунальні послуги встановлюються органами місцевого самоврядування. Тарифи на послуги з поводження з побутовими відходами встановлюються виключно органами місцевого самоврядування. Частиною 6 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що виконавчий комітет сільсь кої, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради. Згідно з п.2 ч.1 ст.7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» (чинної на час прийняття рішень Виконкому від 06.03.2018) до повноважень органів міс цевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належить встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги відповідно до закону. Отже, виконавчий комітет Широківської сільської ради Запорізького району За порізької області наділений повноваженнями по встановленню тарифів на комуна льні послуги (окрім тих, які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг), транспортні та інші послуги. У 2018 році тарифи на вказані комунальні послуги встановлювали на території Широківської об`єднаної територіальної громади Запорізького району вперше. Тож, оскільки саме КП «Благводсервіс Широківської громади» стало ліцензіатом з централізованого постачання питної води та водовідведення, та переможцем конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів на території населених пунктів Широківської сільської об`єднаної територіальної громади Запорізького району Запорізької області, тарифи на відповідні комунальні послуги встановлювалися вперше.

Третьою особою зауважено також, що до відома споживачів було доведено всю необхідну інформацію для прийняття рішення, визна чену Порядком інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 05 червня 2018 року № 130, зареєстрованого в Мінюсті 26.06.2018 за № 753/32205 (далі Порядок №130). Порядком № 130 не передбачено зазначення під час розміщення оголошення про інформування споживачів про зміну тарифів планового обсягу надання послуг, на який зроблено розрахунок. Також Порядок 130 не передбачає проведення громадських слухань.

Крім того, оскільки всі споживачі, з якими КП «Благводсервіс Широківської громади» укладено договори на надання відповідних комунальних пос луг, мають вузли обліку, отже додаток щодо норм споживання у фізичному обсязі не засто совується. Отже, не порушує прав споживачів комунального підприємства.

Позивачка оскаржує рішення відповідача від 06.03.2018 по спливу певного проміжку часу від дати набрання ними чинності, але затверджені цими рішеннями тарифи вже не є чинними, не є діючим і не є обов`язковим до застосування на час звернення суб`єкта правовідносин до адміністративного суду із позовною заявою. Між іншим, на час подання адміністративного позову також сплив строк звернення до суду про оскарження рішень Виконкому від 18.01.2021.

З огляду на викладене, КП «Благводсервіс Широківської громади» у задоволенні позову просило відмовити у повному обсязі.

Третя особа 2 (ГО Сільськогосподарська палата Запорізького району») проти позову не заперечила, пояснень з приводу позову не надала.

Протокольною ухвалою суду від 07.02.2022 у підготовчому засіданні оголошено перерву до 10.03.2022.

Указом Президента УкраїниПро введення воєнного стану в Україніз 24 лютого 2022 року №64/2022 у зв`язку з військовою агресією Російської федерації в Україні введений воєнний стан.

28.02.2022 тимчасово виконуючим обов`язки голови Запорізького окружного адміністративного суду у зв`язку з загрозою життю, здоров`ю і безпеці відвідувачів суду, працівників суду та суддів був виданий наказ № 11 «Про встановлення особливого режиму роботи Запорізького окружного адміністративного суду в умовах воєнного стану», яким з розгляду були зняті всі адміністративні справи, призначені до розгляду в період з 01.03.2022 по 04.03.2022.

Наказами тимчасово виконуючого обов`язки голови Запорізького окружного адміністративного суду від 09.03.2022№12, від 11.03.2022№13, від 18.03.2022№14, від 25.03.2022№15, від 01.04.2022№16, від 08.04.2022№17, від 15.04.2022 №18, від 22.04.2022№21, від 29.04.2022 №22 строк дії наказу від 28.02.2022 №11про встановлення особливого режиму роботи Запорізького окружного адміністративного суду в умовах воєнного станупродовжений до 06.05.2022 включно. Роботу суду відновлено з 10.05.2022.

Враховуючи зазначені обставини, призначене на 10.03.2022 підготовче засідання не відбулось, та його було відкладено на 16.06.2022.

Ухвалою від 16.06.2022 підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 19.07.2022.

Позивач подала до суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Представник відповідача 12.07.2022 подав до суду заяву, в якій просив відкласти розгляд справи по суті, однак 19.07.2022 надіслав до суду заяву, в якій просив провести розгляд справи по суті без його участі, проти задоволення позовних вимог заперечив.

Представник третьої особи Комунального підприємства Благводсервіс Широківської громади в судове засідання 19.07.2022 не прибув, про дату, час та місце слухання справи був належним чином повідомлений.

Представник третьої особи Громадської організації «Сільськогосподарська палата Запорізького району» подала до суду клопотання, в якому просила розглядати справу в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч.9ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Таким чином, суд визнав за доцільне вирішити справу за наявними в ній матеріалами, в порядку письмового провадження.

Згідно з ч. 4ст. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Суд, оцінивши наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.

Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.

29.04.2017 на підставі постанови Центральної виборчої комісії № 6 від 24.01.2017 відбулися вибори до Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області.

Рішенням № 02 Широківської сільської ради від 29.05.2017 визнано повноваження голови Широківської сільської ради Коротенко Д.О., обраного на перших виборів сільських голів.

Рішенням № 01 Широківської сільської ради від 29.05.2017 визнано повноваження депутатів Широківської сільської ради обраних на перших виборів депутатів.

Широківську сільську об`єднану територіальну громаду Запорізького району Запорізької області представляє Широківська сільська рада Запорізького району Запорізької області.

У зв`язку із чим, було створено юридичну особу Комунальне підприємство «Благводсервіс Широківської громади», про що 25.07.2017 в ЄДРПОУ зроблено запис: 10851020000001831.

06.03.2018 Виконавчим комітетом Широківської сільської ради прийняті рішення №33 «Про встановлення тарифу на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Широківскої сільської ради Запорізького району Запорізької області», та рішення № 34 «Про встановлення тарифу на послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення на території населених пунктів Широківскої сільської ради Запорізького району Запорізької області».

18.01.2021 Виконавчим комітетом Широківської сільської ради було прийняті рішення № 10 про внесення змін до рішення виконавчого комітету Широківської сільської ради від 06.03.2018 №33 «Про встановлення тарифу на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Широківскої сільської ради Запорізького району Запорізької області» та рішення № 9, про внесення змін до рішення виконавчого комітету Широківської сільської ради від 06.03.2018 №34 «Про встановлення тарифу на послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення на території населених пунктів Широківскої сільської ради Запорізького району Запорізької області».

Суб`єктом господарювання даних послуг, відповідно до зазначених рішень Виконавчого комітету Широківської сільської ради, є Комунальне підприємство «Благводсервіс Широківської громади».

Не погодившись з винесеними Виконавчим комітетом Широківської сільської ради рішеннями, позивачка звернулась за захистом порушеного права до суду із даним позовом.

Всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, дослідивши надані позивачем, відповідачем та третьою особою 1 докази, суд приходить до наступних висновків.

Частиною другоюст. 2 КАС Українивизначено, що в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначеніКонституцієюта законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Вирішуючи спір по суті, суд виходив з того, що за приписами ч.1 ст.5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист…

Відтак завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав особи у публічно-правових відносинах, що звернулася до суду з позовом.

Отже, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених права чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

ЄСПЛ у своїй практиці неодноразово наголошував, що право на доступ до суду, закрі плене у ст. 6 Конвенції, не є абсолютним: воно може підлягати дозволеним за змістом об меженням, зокрема щодо умов прийнятності скарг. Такі обмеження не можуть зашкоджу вати самій суті права доступу до суду, мають переслідувати легітимну мету, а також має бути обґрунтована пропорційність між застосованими засобами та поставленою метою (п. 33 рішення ЄСПЛ від 21 грудня 2010 року у справі «Перетяка та Шереметьев проти Укра їни»).

З аналізу викладеного вбачається, що завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав особи в публічно-правових відносинах. При цьому захист прав, свобод та інтересів осіб передбачає наявність встановленого судом факту їх пору шення.

Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його за хисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті, і є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Даний юридичний висновок знайшов своє підтвердження в постанові Великої палати Верховного суду у справі №826/16994/15, провадження №11-681апп18 від 19.03.2019.

Як вбачається із тексту позовної заяви, з урахуванням уточненої позовної заяви, однією з підстав для скасування рішень №33 від 06.03.2018, №34 від 06.03.2018 позивач назначає відсутність у виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області повноважень щодо прийняття таких рішень, з огляду на вимоги пп.2 п.а ч.11 ст.28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Разом з тим, суд вважає такі висновки позивачки безпідставними, виходячи з наступного.

Приписами ч.2 ст.19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження органів місцевого самоврядування щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги було визначено статтями 7, 14 Закону «Про житлово-комунальні послуги», а також статтею 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» №280/97-ВР від 21 травня 1997 року (далі - Закон № 280/97-ВР, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до частини першої статті 52 Закону № 280/97-ВР виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради.

Так, згідно із пунктом 2 абзацу «а» частини 1 статті 28 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.

Частиною шостою статті 59 цього Закону передбачено, що виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24 червня 2004 року № 1875-IV (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), так і згідно з пунктом 2 частини 3 статті 4 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 09 листопада 2017 року №2189-VIІІ (далі - Закон №2189-VIІІ) до повноважень органів місцевого самоврядування належить встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону.

Відповідно до законів України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (п.2 ч.1 ст.2 закону від 22 вересня 2016 року №1540-VIII в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг» ( абзац восьмий пункту два частини першої статті 6 закону від 9 липня 2010 року № 2479-VI в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) НКРЕКП встановлює тарифи на комунальні послуги тим суб`єктам природних монополій та суб`єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких вона здійснює. Для решти суб`єктів господарювання, які не підпадають під регулювання НКРЕКП, тарифи на комунальні послуги встановлюються органами місцевого самоврядування. Тарифи на послуги з поводження з побутовими відходами встановлюються виключно органами місцевого самоврядування.

Аналогічна правова позиція вказана в постанові Великої палати Верховного суду від 19.03.2019 у справі № 826/16994/15, провадження № 11-681апп18.

До позовної заяви додано лист НКРЕКП про надання роз`яснень від 23.02.2021, зі змісту якого вбачається, що третя особа-1 КП «Благводсервіс Широківської громади» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області не підпадає під критерії регулювання НКРЕКП, визначені п.1.4 Ліцензійних умов, та НКРЕКП не наділена повноваженнями з державного регулювання господарської діяльності у сфері поводження з побутовими відходами.

Третя особа-1 Комунальне підприємство «Благводсервіс Широківської громади» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області є ліцензіатом Запорізької обласної державної адміністрації. В перелік ліцензіатів НКРЕКП не входить. На підтвердження до матеріалів справи додано копії документів про надання комунальному підприємству ліцензії, яка є складовою частиною тарифів.

З огляду на вищевикладене, виконавчий комітет Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області наділений повноваженнями по встановленню тарифів на відповідні комунальні послуги, отже в межах компетенції та відповідно до закону правомірно встановив тарифи рішеннями від 06.03.2018 №33 «Про встановлення тарифу на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області» та від 06.03.2018 №34 «Про встановлення тарифу на послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області», що оскаржуються.

За таких обставин доводи, наведені в позовній заяві щодо прийняття відповідачем оскаржуваних рішень поза межами наданих повноважень є необґрунтованими.

Стосовно порушення відповідачем процедури прийняття рішень від 06.03.2018 №33, №34 про встановлення тарифів, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Статтею 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24 червня 2004 року № 1875-IV визначений порядок формування та затвердження цін/тарифів на житлово-комунальні послуги.

Згідно з частиною другою статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», виконавці/виробники здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим здійснювати встановлення тарифів.

Прийняттю рішення про встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги передує процедура інформування споживачів за вимогами Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30 липня 2012 року № 390, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 серпня 2012 року за № 1380/21692 із змінами та доповненнями (далі Порядок №390, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

За вимогами пункту 2.1 Порядку суб`єкти господарювання здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг і подають їх органам, уповноваженим встановлювати тарифи.

Згідно з пунктом 2.2. Порядку протягом п`яти робочих днів з дня подання відповідних розрахунків (в тому числі здійснених за результатами коригування встановлених тарифів) до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, суб`єкти господарювання інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів за визначеними цим Порядком способами та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.

Так, пунктами 2.3, 2.4 та 2.5 Порядку визначено перелік інформації, яка доводиться до відома споживачів суб`єктами господарювання, що надають комунальні послуги (послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, послуги з вивезення побутових відходів та визначено основні і додаткові способи її доведення.

Суб`єктом господарювання під час доведення до відома споживачів інформації про намір зміни цін/тарифів обов`язково вказується форма (спосіб) зміни цін/тарифів: повний перегляд цін/тарифів чи коригування окремих їх складових. При цьому зазначається строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, а також повідомляється адреса, на яку необхідно їх надсилати (пункт 2.13 Порядку).

Згідно з пунктом 2.12. Порядку строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється суб`єктом господарювання, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на житлово-комунальні послуги.

У разі здійснення суб`єктом господарювання коригування встановлених цін/тарифів відповідно до вимог частини десятої статті 31 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється суб`єктом господарювання.

У процесі доведення до відома споживачів інформації усі зауваження і пропозиції фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань підлягають реєстрації та обов`язковому розгляду суб`єктом господарювання.

Зауваження і пропозицій, які отримані органом, уповноваженим встановлювати тарифи, надсилаються для розгляду суб`єкту господарювання. За результатами такого розгляду суб`єкт господарювання приймає рішення про їх урахування чи відхилення (пункт 2.8 Порядку).

Відповідно до пункту 2.9 Порядку суб`єкт господарювання в установленому законодавством порядку повідомляє споживача, який протягом встановленого строку надав свої пропозиції та зауваження, про їх урахування або відхилення. При цьому у разі відхилення пропозицій і зауважень суб`єктом господарювання надаються споживачеві обґрунтовані пояснення.

У разі врахування зауважень і пропозицій суб`єкт господарювання здійснює перерахунок тарифу та передає його органу, уповноваженому встановлювати тарифи листом з висловленою позицією та відповідними обґрунтуваннями.

У такому випадку процедура доведення до відома споживачів інформації про намір зміни цін/тарифів повторно суб`єктом господарювання не здійснюється.

Якщо у період доведення до відома споживачів інформації суб`єктом господарювання перераховано тариф у сторону зменшення у зв`язку із виявленням ним технічних помилок, неточностей у розрахунках тарифів, поданих органу, уповноваженому встановлювати тарифи, процедура доведення до відома споживачів інформації про намір зміни цін/тарифів повторно суб`єктом господарювання не здійснюється. Розрахунки тарифів з відповідними обґрунтуваннями надсилаються до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, для прийняття рішення про встановлення тарифів (пункт 2.10 Порядку).

Пунктом 2.11 Порядку передбачено, що у разі відсутності пропозицій та зауважень від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань або вмотивованого їх відхилення, суб`єкт господарювання після закінчення встановленого строку приймання пропозицій/зауважень (наступного робочого дня після останнього дня приймання пропозицій/зауважень) письмово сповіщає про це орган, уповноважений встановлювати тарифи.

Контроль за дотриманням суб`єктами господарювання порядку доведення до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад здійснюється органами, уповноваженими встановлювати тарифи відповідно до їх повноважень, визначених чинним законодавством (пункт 2.14 Порядку).

Як вбачається з доданих до матеріалів справи рішень, у 2018 році тарифи на вказані комунальні послуги на території Широківської об`єднаної територіальної громади Запорізького району встановлювалися наступним чином.

У відповідності до Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад у 2017 році була утворена Широківська сільська об`єднана територіальна громада Запорізького району Запорізької області до складу якої увійшли території шести сільських рад.

Згідно з ч. 1 ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад», об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад.

29.04.2017 на підставі постанови Центральної виборчої комісії № 6 від 24.01.2017 відбулися вибори до Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області.

Рішенням № 02 Широківської сільської ради від 29.05.2017 визнано повноваження голови Широківської сільської ради Коротенко Д.О., обраного на перших виборів сільських голів.

Відповідно до ч. 6 ст. 8 Закону України «Про добровільне об`єднання територіальних громад», реорганізація юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад та їхніх виконавчих комітетів у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється без повідомлення про неї органу, що здійснює державну реєстрацію, а також без збирання вимог кредиторів, отримання їхньої згоди.

Рішенням № 01 Широківської сільської ради від 29.05.2017 визнано повноваження депутатів Широківської сільської ради обраних на перших виборів депутатів.

Широківську сільську об`єднану територіальну громаду Запорізького району Запорізької області представляє Широківська сільська рада Запорізького району Запорізької області.

У зв`язку із чим, було створено юридичну особу Комунальне підприємство «Благводсервіс Широківської громади», про що 25.07.2017 в ЄДРПОУ зроблено запис: 10851020000001831.

Як вбачається з матеріалів справи, КП «Благводсервіс Широківської громади» стало ліцензіатом з централізованого постачання питної води та водовідведення відповідно до розпорядження голови Запорізької обласної державної адміністрації №71-л від 11.10.2017, та переможцем конкурсу на надання послуг з вивезення побутових відходів на території населених пунктів Широківської сільської об`єднаної територіальної громади Запорізького району Запорізької області відповідно до протоколу №2 від 29.01.2018 конкурсної комісії по організації та проведенню відбору суб`єкту господарювання з надання послуг з вивезення побутових відходів.

Отже, тарифи на відповідні комунальні послуги встановлювалися для цього підприємства не за процедурою коригування, також для цього підприємства тарифи раніше не встановлювалися.

З доказів, наданих відповідачем, вбачається, що вперше 14.12.2017 на сайті Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області розміщено повідомлення про намір КП «Благводсервіс Широківської громади» встановити тариф на централізоване водопостачання; також це повідомлення розміщено в газеті Запорізька правда від 14.12.2017, із зазначенням строку для надання пропозицій та зауважень 14 календарних днів з дня публікації оголошення; 09.01.2018 розміщено «Оголошення про проведення громадських слухань стосовно встановлення тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області»; 09.01.2018 за вих. 22 надійшов лист КП «Благводсервіс Широківської громади» про проведення громадських слухань 12.01.2018 по встановленню тарифу на питну воду; 10.01.2018 за вих.№23 на адресу відповідача від Третьої особи-1 надійшов лист про повідомлення щодо обговорення тарифів, складові яких та питома вага вказані у листі, та зазначені інформаційні заходи і запрошено прийняти участь у громадських слуханнях на 12.01.2018 у с. Володимирівське; 12.01.2018 розміщено інформацію про те, що у с. Володимирівському відбулося обговорення єдиного тарифу на постачання холодної води для жителів Широківської громади, на підтвердження також надано роздруківку з фото свідченням присутніх; також надано протокол відкритого обговорення проекту тарифу від 12.01.2018 з підписами мешканців громади.

23.01.2018 на сайті Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області вдруге розміщено Оголошення про проведення громадських слухань стосовно встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області та надано копію протоколу відкритого обговорення проекту тарифу від 09.02.2018, відповідно до якого одноголосно прийнято рішення підтримати тариф, додатком до протоколу є підписи учасників зборів; також надано фотозвіт з офіційного сайту відповідача про проведені збори громадян.

Як вбачається з матеріалів справи, 01.02.2018 на сайті Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області розміщено «Повідомлення про намір встановити тариф на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області»; із зазначенням строку для надання пропозицій та зауважень 14 календарних днів з дня публікації оголошення, із зазначенням періодичності надання послуг та інша інформація згідно пункту 2.5. Порядку №390, як то виробнича собівартість, у т.ч. прямі матеріальні витрати, загальновиробничі витрати, адміністративні витрати, витрати на збут, повна собівартість, рентабельність, плановий прибуток, тариф з ПДВ, обсяг послуг, періодичність надання послуги, вартість за одиницю, вартість на місяць.

06.02.2018 на сайті Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області розміщено «Проект рішення Про встановлення тарифу на послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області» та «Проект рішення Про встановлення тарифу на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області».

Отже, проекти оскаржуваних рішень були оприлюднені відповідачем за 20 робочих днів до їх прийняття - 06.03.2018, з урахуванням того, що 03.03.2018 визначено робочим днем згідно розпорядження КМУ від 11.01.2018 №1-р «Про перенесення робочих днів у 2018 році».

09.03.2018 на офіційному сайті Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області опубліковані рішення Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області, в тому числі рішення від 06.03.2018 №33 та №34.

12.03.2018 розміщено оголошення про те, що виконавчим комітетом Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області затверджено тарифи на питну воду та вивезення сміття, єдині для всіх населених пунктів, що входять до складу Широківської громади, та посилання на самі рішення від 06.03.2018 №33, №34.

16.03.2018 також на офіційному сайті відповідача розміщено оголошення про встановлення тарифу на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Широківської громади на рівні 20,91 грн. з людини, але не більше 63 грн. з будинку; публічний договір про надання послуг з вивезення побутових відходів опублікований в газеті «Червоний промінь» від 07.03.2018.

Таким чином, як вбачається з наданих відповідачем копій документів, останнім дотримано вимоги Порядку доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30 липня 2012 року № 390, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 16 серпня 2012 року за № 1380/21692.

До того ж, в ході розгляду справи не знайшло свого підтвердження і посилання позивача на порушення прав громадян на доступ до публічної інформації.

Щодо посилань в позові на те, що в рішенні Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 06.03.2018 №33 «Про встановлення тарифу на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області» не освітлено питання щодо періодичності надання послуг з вивезення побутових відходів, причин зміни тарифу, - слід вважати їх проявом «парового пуризму».

Тлумачення цього поняття наведене в рішенні ЄСПЛ від 23.07.2009 у справі «Сутяжник проти РФ» наведено в окремій думці судді Верховного суду Яна Берназюка від 25.04.2018 (справа №826/5575/17). ЄСПЛ дійшов висновку, що не може бути скасовано правильне по суті рішення та відступлено від принципу правової визначеності лише задля правового пуризму. Рішення може бути скасоване тільки з метою виправлення істотної помилки.

Необхідним слід вказати, що у додатку №1 до рішення від 06.03.2018 №33 зазначений розрахунок тарифів на послуги з вивезення ТПВ, розрахунок вартості вивезення твердих побутових відходів на одну людину на місяць. Порядок доведення до споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30 липня 2012 року № 390 визначає механізм доведення суб`єктами господарювання до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та врахування відповідної позиції територіальних громад при встановленні органами місцевого самоврядування тарифів на житлово-комунальні послуги, та не визначає вимоги до змісту рішень органів місцевого самоврядування.

Аналогічно це стосується і зауважень щодо рішення Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 06.03.2018 №34 «Про встановлення тарифу на послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області».

Відповідачем в якості додатків до вказаних рішень №№33,34 додано річні плани, структури тарифів та їх розрахунки.

Отже, на момент обговорення та прийняття відповідачем рішень, останній мав у своєму розпорядженні розрахунки тарифів, затверджених в рішеннях від 06.03.2018 №33, №34.

Зворотного позивачем не доведено, як і не надано контр-розрахунку тарифу.

Верховний Суд у постанові від 22.10.2019 в адміністративній справі № 817/451/18 виклав правову позицію, згідно з якою дефекти адміністративного акта можуть не пов`язуватись з його змістом, а стосуватися, наприклад, процедури його ухвалення. Саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом. Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття. Дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків. Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним. Фундаментальне порушення - це таке порушення суб`єктом владних повноважень норм права, допущення суттєвої, істотної помилки при прийнятті певного рішення, яке мало наслідком прийняття незаконного рішення. Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність. Отже, не применшуючи значення необхідності дотримання встановленої законодавством процедури ухвалення того чи іншого рішення, порушення такої процедури може бути підставою до скасування рішення суб`єкта владних повноважень лише за тієї умови, що воно вплинуло або могло вплинути на правильність рішення.

Натомість грубих порушень прийняття оскаржуваних рішень №№33,34 від 06.03.2018 не встановлені.

Обґрунтовуючи незаконність рішень Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 18.01.2021 №09 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Широківської сільської ради від 06.03.2018 №34 «Про встановлення тарифу на послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області», рішення Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 18.01.2021 №10 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 06.03.2018 №33 «Про встановлення тарифу на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області» позивачка посилалась на недоведення до відома споживачів усієї необхідної інформації для прийняття рішення, без належним чином оформленого економічного обґрунтування, без зазначення планового обсягу надання послуг, без проведення громадських слухань.

Разом з тим, за результатами розгляду справи, суд вважає вказані доводи позивача безпідставними, з огляду на таке.

На час прийняття рішень виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 18.01.2021 №09, №10 набув чинності Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII.

Відповідно до п.2 ч.3 ст.4 Закону №2189, до повноважень органів місцевого самоврядування належить встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону.

Частинами 1,4 статті 10 вказаного Закону визначено, що ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.

Інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності здійснюється виконавцями відповідних послуг в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства.

Згідно п.п.2 п. а ст.28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (в редакції, чинній на час прийняття рішень №№09,10) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги.

Відповідно до ч.6 ст.59 Закону виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

Відповідно до Порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 05 червня 2018 року № 130, зареєстрованого в Мінюсті 26 червня 2018 року за № 753/32205 (чинним в редакції на час прийняття рішень №№09,10 від 18.01.2021), цей Порядок визначає механізм інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) з обґрунтуванням такої необхідності виконавцями комунальних послуг, тарифи для яких встановлюються органами місцевого самоврядування (далі - орган, уповноважений встановлювати тарифи).

Пунктом 3 Порядку №130 передбачено, що виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, до відома споживачів доводиться така інформація:

загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість);

обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо);

обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше);

інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності);

адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.

Пунктом 4 Порядку №130 визначено, що виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з поводження з побутовими відходами, до відома споживачів доводиться така інформація:

загальний розмір планованого тарифу на послуги з поводження з побутовими відходами для кінцевого споживача, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість), розмір планованих тарифів окремо за кожною послугою з поводження з побутовими відходами (вивезення, перероблення та захоронення побутових відходів) та видами побутових відходів (тверді, великогабаритні, ремонтні, рідкі) та їх структура;

періодичність надання послуги, графік вивезення побутових відходів;

обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо);

обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше);

інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності);

адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.»

Таким чином, вказаним Порядком №130 визначений перелік інформації, що повинна бути доведена споживачам.

З наданих до матеріалів справи відповідачем оголошень та копій заяв КП «Благводсервіс Широківської громади» вбачається, що інформація визначена Порядком №130 наявна у повному обсязі.

До того ж, Порядком №130 не передбачено обов`язку зазначення під час розміщення оголошення про інформування споживачів про зміну тарифів планового обсягу надання послуг, на який зроблено розрахунок.

Відповідно до п.8,9 Порядку №130, зауваження і пропозиції, які отримані органом, уповноваженим встановлювати тарифи, надсилаються для розгляду відповідному виконавцеві комунальних послуг. За результатами такого розгляду виконавець комунальних послуг приймає рішення про їх урахування чи відхилення.

Виконавець комунальних послуг в установленому законодавством порядку повідомляє споживача, який протягом встановленого строку надав свої пропозиції та зауваження, про їх урахування або відхилення. При цьому у разі відхилення пропозицій і зауважень виконавцем комунальних послуг споживачеві надається відповідь з обґрунтуванням причин їх неврахування.

Як вбачається з доданих позивачкою доказів, КП «Благводсервіс Широківської громади» надано відповідь з обґрунтуванням причин неврахування за №3 від 06.01.2021.

Згідно п.12 Порядку №130, процедура доведення до відома споживачів інформації вважається такою, що відбулася, незалежно від надходження до виконавця комунальних послуг/органу, уповноваженого встановлювати тарифи, протягом встановленого строку зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.

Також слід врахувати, що вказаним Порядком №130 не передбачено проведення громадських слухань.

На час прийняття рішень відповідача від 18.01.2021 №№09,10 діяв Порядок формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03 квітня 2019 року №291, а також Порядок розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12 вересня 2018 року №239, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18 жовтня 2018 року №1172/32624. Таким чином, з огляду на вимоги розділу четвертого Порядку №239, заява та додані до неї документи повинні відповідати формам визначеним даним Порядком.

Відповідно до п.6 першого розділу Порядку №239, встановлення тарифів здійснюється як при повному перегляді (перерахунку) тарифів і їх структури, так і за результатами коригування тарифів.

Згідно п.п. 1-3 розділу четвертого Порядку №239, у разі коригування тарифів кількісні показники, враховані у структурі чинних тарифів, не переглядаються. Зміна тарифів ініціюється суб`єктом господарювання шляхом подання до органу місцевого самоврядування відповідної заяви про встановлення тарифів та доданих до неї документів, а саме: всього комплекту документів, зазначених урозділі ІІцього Порядку - у разі повного перегляду тарифів; документів, які підтверджують зміну вартості окремих складових тарифів - у разі коригування тарифів.

При цьому, варто врахувати, що в рішенні виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 18.01.2021 №09 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Широківської сільської ради від 06.03.2018 №34 «Про встановлення тарифу на послуги з централізованого питного водопостачання та водовідведення на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області» та в пояснювальній записці до цього рішення, так само і в рішенні Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 18.01.2021 №10 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 06.03.2018 №33 «Про встановлення тарифу на послуги з вивезення твердих побутових відходів на території населених пунктів Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області» та пояснювальній записці до цього рішення, наведені вищевказані положення Порядку №239.

КП «Благводсервіс Широківської громади» додано копії заяв комунального підприємства з копією Переліку поданих документів та пояснювальною запискою, що свідчать про дотримання процедури подання документів для перегляду тарифів, та підтверджують, що виконавчому комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області КП «Благводсервіс Широківської громади» подавав розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) житлово-комунальних послуг. Під час прийняття відповідачем оскаржуваних рішень від 18.01.2021 №№09,10 у нього була документація, яка слугувала підставою для перегляду та встановлення тарифів. Після чого всі розрахунки були повернуті, на підтвердження чого надано до матеріалів справи копії листів виконавчого комітету від 16.02.2021.

Як вбачається із пояснень, наданих КП «Благводсервіс Широківської громади», у відповідності до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року № 869 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 3 квітня 2019 року № 291), до складу, як адміністративних витрат, так і витрат на збут включаються, в т.ч. витрати на оплату праці, єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, витрати на придбання пально-мастильних матеріалів. Обсяг адміністративних витрат та витрат на збут визначається на підставі результатів аналізу витрат за попередні роки з урахуванням в т.ч. і цін (тарифів) у такому періоді. У зв`язку із значним зростанням величини тарифу, скорегована також стаття рентабельність. Аналогічно і щодо витрат згідно постанови КМУ 1010. КП «Благводсервіс Широківської громади» зазначено, що оскільки всі споживачі, з якими КП «Благводсервіс Широківської громади» укладено договори на надання відповідних комунальних послуг, мають вузли обліку, отже додаток до рішення відповідача №09 від 18.01.2021 щодо норм споживання у фізичному обсязі не застосовується та не порушує прав споживачів комунального підприємства.

При цьому, суд зауважує, що наведені пояснення не суперечать п.п.20,21 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року № 869 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 3 квітня 2019 р. № 291).

Згідно п. 15 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 1 червня 2011 року № 869 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 3 квітня 2019 року № 291) до повної планованої собівартості централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення включаються, зокрема і амортизація, визначена відповідно до вимогПодаткового кодексу України.

Відповідно до п.1 Порядку, цей Порядок застосовується під час установлення органами місцевого самоврядування (далі - уповноважені органи) тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення для суб`єктів природних монополій, зазначених у пункті 1 цього Порядку, та поширюється на таких суб`єктів під час розрахунку зазначених тарифів.

П.п.3 п.1 даного Порядку передбачено, що зміна тарифів на централізоване водопостачання та/або централізоване водовідведення - перегляд уповноваженим органом тарифів і їх структури або коригування тарифів.

Вказані КП «Благводсервіс Широківської громади» пояснення також не суперечать і Порядку формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 2006 року № 1010, до якої згідно з Постановою КМ№ 318 від 27.03.2019 внесені зміни.

Цей Порядок визначає механізм формування тарифів на послуги з поводження з побутовими відходами (далі - послуги). До послуг належать операції поводження з побутовими відходами (збирання, зберігання, перевезення, сортування, перероблення, утилізація, видалення, знешкодження та захоронення), що здійснюються у населеному пункті згідно з правилами благоустрою, розробленими з урахуванням схеми санітарного очищення населеного пункту та затвердженими органом місцевого самоврядування (Абзац другий пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ№ 318 від 27.03.2019,№ 1018 від 28.10.2020).

Пункт 2 вказаного порядку було доповнено новим абзацом згідно з Постановою КМ№ 318 від 27.03.2019: зміна тарифів - перегляд уповноваженим органом тарифу і його структури або коригування тарифів.

Відповідно до п.5 вказаного Порядку, планування витрат для включення їх до повної планованої собівартості послуг за кожною операцією поводження з побутовими відходами здійснюється з урахуванням витрат з операційної діяльності, фінансових витрат, пов`язаних з основною діяльністю. До планованих витрат з операційної діяльності включаються: планована собівартість реалізованих послуг; адміністративні витрати, витрати із збуту послуг та інші операційні витрати.

Протилежного позивачем не доведено.

В той же час матеріали справи свідчать, що позивачем не обґрунтована незгода з конкретними цифрами/складовими тарифів для КП «Благводсервіс Широківської громади», що затверджені рішеннями виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 06.03.2018 №№33,34 та від 18.01.2021 №№09,10.

Позивачкою не наведено та не додано доказів наявності грубих порушень прийняття оскаржуваних рішень. Як, власне, і не надано доказів порушення прав та інтересів позивачки та третьої особи 2, та яким чином рішення по цій справі може вплинути на права, обов`язки або інтереси даної особи.

Доводами позовної заяви зазначені вище обставини не спростовані, а тому суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Судом також прийнято до уваги, що тарифи, затверджені рішеннями виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області від 06.03.2018 №№33,34 з набранням з 01.03.2021 чинності рішень виконавчого комітету 18.01.2021 №№09.10, вичерпали свою дію та не застосовуються на час подання позову.

У будь-якому випадку необхідним є врахувати, що статтею 24 Закону України "Про доступ до публічної інформації" визначена відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації. Так, відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації несуть особи, винні у вчиненні таких порушень, зокрема, не оприлюднення інформації відповідно до статті 15 цього Закону.

Таким чином, Законом України "Про доступ до публічної інформації" визначено, що не оприлюднення інформації відповідно до статті 15 цього Закону є підставою для притягнення винної особи до відповідальності. Проте, це не є підставою для скасування оскарженого рішення згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації".

Отже, порушення порядку оприлюднення проекту рішення не може бути підставою для скасування такого рішення.

Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 12 березня 2020 року у справі № 278/3142/16-а, від 15 квітня 2020 року у справі №818/294/18.

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані. Згідно пункту 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Згідно з частиною 1 статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

За приписами частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності..

Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, надав суду доказів, які спростовували доводи позивача, а відтак, довів правомірність свого рішення, а тому заявлені позивачем вимоги є такими, що не підлягають задоволенню.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Згідно ч.1 ст.132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Виходячи з необхідності відмови судом у задоволенні позовних вимог позивача, у суду відсутні підстави, передбачені ст. 139 КАС України, для стягнення на його користь за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень судових витрат.

Керуючись статтями2,77,90, 139,241,243-246,255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Виконавчого комітету Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (70413, Запорізька область, Запорізький район, с. Широке, вул. Центральна, буд.1, код ЄДРПОУ 27834773), треті особи: Комунальне підприємство Благводсервіс Широківської громади (70411, Запорізька область, Запорізький район, с. Володимирське, вул. Шкільна, буд.2, код ЄДРПОУ 41477040); Громадська організація «Сільськогосподарська палата Запорізького району» (70410, Запорізька область, Запорізький район, с. Лукашеве, вул. Молодіжна, буд. 21, код ЄДРПОУ 41475298) про визнання протиправними та скасування рішень, - відмовити у повному обсязі.

Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 25.07.2022.

Суддя А.В. Сіпака

Дата ухвалення рішення25.07.2022
Оприлюднено27.07.2022
Номер документу105396437
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішень

Судовий реєстр по справі —280/9954/21

Постанова від 20.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 30.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 30.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 01.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Ухвала від 15.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Панченко О.М.

Рішення від 25.07.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 15.06.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 11.11.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

Ухвала від 26.10.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Сіпака Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні