Рішення
від 25.07.2022 по справі 200/12310/21
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 липня 2022 року Справа№200/12310/21

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Шинкарьової І.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом: ОСОБА_1 до Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області, третьої особи № 1 - Нотченко Віктора Вікторовича, третьої особи № 2 - ОСОБА_2 , третьої особи № 3 - ОСОБА_3 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулась з позовом до Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області (далі відповідач), третьої особи № 1 - ОСОБА_4 , третьої особи № 2 - ОСОБА_2 , третьої особи № 3 - ОСОБА_3 , в якій просить суд:

визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не прийняття рішення відповідно до ст. 128 та п. 6-1 р. X Перехідних положень Земельного Кодексу України за результатом розгляду заяви від 06.07.2021 про надання дозволу на викуп земельних ділянок для ведення фермерського господарства кадастровий номер 1424283500:06:000:0003 площею20,0278 га; кадастровий номер 1424283500:06:000:0005площею 10,7768 га; кадастровий номер 1424283500:10:000:0055 площею 16,7177 га, якірозташованіна території Миколаївської міської ОТГ (колишня Малинівська сільська рада);

зобов`язати відповідача розглянути заяву від 06.07.2021 в частині вимог ОСОБА_1 про надання дозволу на викуп земельних ділянок для ведення фермерського господарства кадастровий номер 1424283500:06:000:0003 площею 20,0278га; кадастровий номер 1424283500:06:000:0005 площею 10,7768 га; кадастровий номер 1424283500:10:000:0055 площею 16,7177 га,які розташовані на території Миколаївської міської ОТГ (колишня Малинівська сільська рада), у встановленому законом порядку.

Ухвалою від 27.09.2021 відмовлено у відкритті провадження по справі за позовом ОСОБА_5 до Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області, третьої особи № 1 - ОСОБА_4 , третьої особи № 2 - ОСОБА_2 , третьої особи № 3 - ОСОБА_3 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.11.2021 апеляційну скаргу - задоволено. Ухвалу Донецького окружного адміністративного суду від 27.09.2021 - скасовано. Справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду.

Ухвалою від 29.12.2022 відкрито провадження по справі порядку спрощеного позовного провадження.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що звернення позивача до відповідача із заявою від 06.07.2021 про надання дозволу на викуп земельних ділянок для ведення фермерського господарстванадання не була розглянута у встановлений законом строк. Зазначає що відповідачем в порушення порушено ст. 128 та п. 6-1 р. X Перехідних положень Земельного Кодексу України за результатом розгляду заяви не прийнято відповідне рішення.

Відповідач у відзиві на позовну заяву вказує, що перехід майнових прав власності на земельну ділянку, передану її спадкодавцю не ставсяу зв`язку із неотриманням нею свідоцтва про право на спадщину, що видаються на ім`я кожного спадкоємця, який прийняв спадщину. Тобто відповідачне визнає переходуправа власності позивачу та не визнає довідку, що видана Другою слов`янською державною нотаріальною конторою у Донецькій області на ім`я ОСОБА_1 від 20.12.2018 за № 1259/2-14, яка на думку відповідача не може бути документом, що підтверджує право спадкоємців на спадкове майно згідно чинного законодавства України.

Позивачем було надано відповідь на відзив, в якому зазначено, що відповідач не виконав покладеного на його обов`язку: не формував відповідний пакет документів та не передав його на розгляд чергової сесії міської ради. Крім того вказує, що на час звернення із заявою про викуп земельних ділянок ним було додано довідку про коло спадкоємців, які прийняли спадщину. Представник позивача вказує, що ця довідка дозволяє ідентифікувати коло осіб, які маю право звернутись з заявою про викуп земельних ділянок.

У запереченнях на відповідь на відзив відповідач вказує, що згідно із ст. 66 Закону України «Про нотаріат», на майно, що переходить за правом спадкоємства до спадкоємців нотаріусом, за місцем відкриття спадщини видається свідоцтво про право на спадщину. Тобто, відповідач вважає, що згідно діючого законодавства право на спадщину посвідчується свідоцтвом про право на спадщину та відсутній такий документ як «довідка про коло спадкоємців», який надає право на спадщину.

Відповідач також вказує, що згідно рішення Слов`янського міськрайонного суду Донецької області по справі 243/7514/18 в задоволенні позовних вимог за позовною заявою ОСОБА_1 , ОСОБА_4 до Миколаївської міської ради, щодо визнання права власності в порядку спадкування за законом на земельні ділянки площею 39,3 та 10,8 га відмовлено повністю, та судом встановлено, що дані земельні ділянки не підлягають спадкуванню.

22.02.2022 від відповідача на адресу суду надійшла заява про закриття провадження, яка вмотивована тим, що 17.02.2022 на сесії Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області розглянута заява ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та прийнято за наслідками її розгляду рішення № 35-XVII-8 «Про відмову у наданні дозволу на викуп земельних ділянок громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ». Таким чином відповідач вважає, що на теперішній час відсутній предмет спору між ОСОБА_1 та Миколаївською міською радою, в зв`язку з тим, що Миколаївська міська рада розглянула заяву та прийняла відповідне рішення. Рішення про відмову у наданні дозволу на викуп земельних ділянок суду не було надано.

Відповідно до ст.72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

2. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Таким чином, обов`язок доказування правомірності своїх дій покладається на відповідача, у тому числі й надання всіх документів й матеріалів , які можуть бути використані як докази у справі.

Відповідно до п.8 ч.1 ст. 238 суд закриває провадження по справі щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо оскаржувані порушення були виправлені суб`єктом владних повноважень і при цьому відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення.

Враховуючи, що відповідачем не надано доказів, а саме рішення за наслідками розгляду заяв позивача, тому клопотання про закриття провадження по справі не підлягає задоволенню.

Від третіх осіб відзивів та заяв до суду не надходило.

Суд, перевіривши матеріали справи та оцінивши повідомлені сторонами обставини, дійшов наступних висновків.

Позивач, ОСОБА_1 є громадянкою України що підтверджується копією паспорту серія НОМЕР_1 , ІНН НОМЕР_2 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 , адреса листування АДРЕСА_2 .

Позивач, ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 звернулись до відповідача, через Центр надання адміністративних послуг Миколаївської міської ради із заявами від 05.07.2021 та 06.07.2021, в якій просила надати дозвіл на викуп земельних ділянок, зокрема про надання дозволу на викуп земельних ділянок для ведення фермерського господарства кадастровий номер 1424283500:06:000:0003 площею 20,0278га; кадастровий номер 1424283500:06:000:0005 площею 10,7768 га; кадастровий номер 1424283500:10:000:0055 площею 16,7177 га,які розташовані на території Миколаївської міської ОТГ (колишня Малинівська сільська рада).

До клопотання були додані: -копія державного акту про право довічного успадкування володіння Б № 08383 , виданого Головного виконавчого комітету Слов`янського районної ради депутатів за №34; - копія державного акту про право постійного користування землею виданого головою Слов`янського районної ради депутатів в 1993 року, №198; копія паспорту та ІПН ОСОБА_1 ; копія паспорту та ІПН ОСОБА_2 ; копія паспорту та ІПН ОСОБА_4 ; копія паспорту та ІПН ОСОБА_6 ; нотаріально засвідчена копія довіреності від імені ОСОБА_6 ; - копія довідки про коло спадкоємців.

Відповідач в листі від 30.07.2021 вказує, що до заяви було додано довідку, що видана Другою слов`янською державною нотаріальною конторою у Донецькій області на ім`я ОСОБА_1 від 20.12.2018 за № 1259/2-14, яка на думку відповідача не може бути документом, що підтверджує право спадкоємців на спадкове майно згідно чинного законодавства України. Зазначає, що для вирішення даного питання просить позивача подати правовстановлюючі документи на спадкове майно після смерті ОСОБА_7 та ОСОБА_8 , а саме - свідоцтво про право на спадщину, що видаються на ім`я кожного спадкоємця , який прийняв спадщину.

З довідки МЮУ Головного теруправління юстиції у Донецькій області від 20 грудня 2018 року №1259/02-14, яка видана позивачу , вбачається, що на усний запит друга слов`янська державна нотаріальна контора повідомляє, що після смерті ІНФОРМАЦІЯ_1 гр. ОСОБА_8 спадщину прийняла його донька гр. ОСОБА_1 , яка подала заяву про прийняття спадщини до нотаріальної контори в шестимісячний термін та дочка ОСОБА_2 з сином ОСОБА_4 , які прийняли спадщину будучі зареєстрованим разом з померлим. Свідоцтво про право на спадщину не видавалась.

Позивач, зазначає, що відповідач за результатами розгляду заяви повинен був прийняти відповідне рішення, тому й звернулась до суду з позовом.

Вирішуючи спір між сторонами, суд виходив з наступного.

Суб`єктивне право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, Земельним кодексом України та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.

Відповідно до ст.14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

За приписами ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.. 18 ЗК України, до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим.

Відповідно до п. 6-1 р.Х Перехідних положень ЗК України (в редакції що діяла на дату виникнення спірних правовідносин), громадяни України, яким належить право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельними ділянками державної і комунальної власності, призначеними для ведення селянського (фермерського) господарства, а також орендарі земельних ділянок, які набули право оренди землі шляхом переоформлення права постійного користування щодо зазначених земельних ділянок до 2010 року, мають право на викуп таких земельних ділянок у власність з розстрочкою платежу до десяти років за ціною, яка дорівнює нормативній грошовій оцінці таких земельних ділянок, без проведення земельних торгів. У разі купівлі земельної ділянки з розстроченням платежу право власності переходить до покупця після сплати першого платежу. Вимогичастини сьомоїстатті 130 цього Кодексу не поширюються на земельні ділянки, які придбаваються відповідно до цього пункту.

Право викупу також належить громадянам України - спадкоємцям громадян, яким належало право постійного користування, право довічного успадкованого володіння земельними ділянками державної і комунальної власності, призначеними для ведення селянського (фермерського) господарства (крім випадків, коли такі земельні ділянки були передані у власність чи користування фізичним або юридичним особам). Якщо таких спадкоємців декілька, земельна ділянка придбавається ними у спільну часткову власність, де частки кожного із спадкоємців у праві власності є рівними.

Права постійного користування та довічного успадковуваного володіння земельними ділянками державної та комунальної власності зберігаються за суб`єктами відповідного права, які не здійснили викуп таких ділянок відповідно до абзацу першого цього пункту.

Ст..128 ЗК України встановлено порядок продажу земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам.

1. Продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Особливості продажу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти нерухомого військового майна, що підлягають реалізації, та земельних ділянок, які вивільняються у процесі реформування Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту, встановлюються законом.

2. Громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання) до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради чи державного органу приватизації. У заяві (клопотанні) зазначаються місце розташування земельної ділянки, її цільове призначення, розміри та площа, а також згода на укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

До заяви (клопотання) додаються: а) документ, що посвідчує право користування земельною ділянкою (у разі його наявності), та документи, що посвідчують право власності на нерухоме майно (будівлі та споруди), розташоване на цій земельній ділянці (у разі наявності на земельній ділянці будівель, споруд); б) копія установчих документів для юридичної особи, а для громадянина - копія документа, що посвідчує особу. г) копія свідоцтва про реєстрацію постійного представництва з правом ведення господарської діяльності на території України - для юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства іноземної держави.

3. Орган державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим або орган місцевого самоврядування у місячний строк розглядає заяву (клопотання) і приймає рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.

5. Підставою для відмови в продажу земельної ділянки є: а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки; б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах; в) якщо щодо суб`єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності; г) встановлена цим Кодексом заборона на передачу земельної ділянки у приватну власність; г) відмова від укладення договору про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.

6. Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації, сільської, селищної, міської ради про продаж земельної ділянки є підставою для укладання договору купівлі-продажу земельної ділянки.

Укладання договорів купівлі-продажу земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, здійснюється відповідно до порядку, визначеногочастиною першоюцієї статті.

7. Договір купівлі-продажу земельної ділянки підлягає нотаріальному посвідченню. Документ про оплату або про сплату першого платежу (у разі продажу земельної ділянки з розстроченням платежу) разом з договором купівлі-продажу є підставою для державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку.

8. Ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться суб`єктами господарювання, які є суб`єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель відповідно до закону, на замовлення органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. Ціна земельної ділянки площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд визначається за нормативною грошовою оцінкою, вказаною в технічній документації. Фінансування робіт з проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється за рахунок внесеного покупцем авансу, що не може бути більшим ніж 20 відсотків вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки.

Сума авансового внеску зараховується до ціни продажу земельної ділянки. У разі відмови покупця від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки сума авансового внеску не повертається.

9. Розрахунки за придбання земельної ділянки можуть здійснюватися з розстроченням платежу за згодою сторін, але не більше ніж на п`ять років.Порядок здійснення розрахунків з розстроченням платежувизначається Кабінетом Міністрів України.

10. Рішення про відмову продажу земельної ділянки може бути оскаржено в суді.

11. Кошти, отримані від продажу земельних ділянок державної або комунальної власності, зараховуються органами державної влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування відповідно до державного та/або місцевих бюджетів у порядку, визначеному законом.

Аналіз наведеної норми свідчить, що за результатами розгляду заяви відповідач у місячний строк повинен був розглянути заяву (клопотання) та прийняти рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (якщо такий проект відсутній) та/або про проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки (крім земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд) чи про відмову в продажу із зазначенням обґрунтованих причин відмови.

З матеріалів справи вбачається, що на дату звернення позивача до суду відповідачем не було прийнято відповідне рішення.

Відсутність належно оформленого рішення відповідача після спливу встановленого законом місячного строку розгляду клопотання особи свідчить про те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом. Отже, має місце протиправна бездіяльність.

Відповідно до п. 4 ч.1 ст. 5 КАС України, способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, тобто дії, які він повинен вчинити за законом.

Оскільки протиправна бездіяльність відповідача полягає у неприйнятті ним за заявою позивача від 06.07.2021 жодного з рішень у визначений законом строк, належним способом захисту прав позивача є зобов`язання відповідача розглянути заяву позивача та прийняти рішення за результатами його розгляду.

Підсумовуючи вищенаведене, суд дійшов висновку про задоволення позову.

Судові витрати у справі становлять сплачений позивачем судовий збір в сумі 908 грн, які у зв`язку із задоволенням позову, на підставі частини першої статті 139 КАС України, належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 2, 19, 139, 241 - 246, 262 КАС України, суд:

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 (ІНН НОМЕР_2 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 , адреса листування АДРЕСА_2 ) до Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області (ЄДРПОУ 04341413, Місце реєстрації: 84182, Донецька область, Краматорський район, м. Миколаївка, пл. Енергетиків, 2/14), третьої особи № 1 - ОСОБА_4 , третьої особи № 2 - ОСОБА_2 , третьої особи № 3 - ОСОБА_3 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області щодо не прийняття рішення відповідно до ст.128 та п. 6-1 р. X Перехідних положень ЗК України за результатом розгляду заяви від 06.07.2021 про надання дозволу на викуп земельних ділянок для ведення фермерського господарства кадастровий номер 1424283500:06:000:0003 площею20,0278 га; кадастровий номер 1424283500:06:000:0005площею 10,7768га, кадастровий номер 1424283500:10:000:0055 площею 16,7177 га, якірозташованіна території Миколаївської міської ОТГ (колишня Малинівська сільська рада).

Зобов`язати Миколаївську міську раду Краматорського району Донецької області розглянути заяву від 06.07.2021 в частині вимог ОСОБА_1 про надання дозволу на викуп земельних ділянок для ведення фермерського господарства кадастровий номер 1424283500:06:000:0003 площею 20,0278га, кадастровий номер 1424283500:06:000:0005 площею 10,7768 га, кадастровий номер 1424283500:10:000:0055 площею 16,7177 га,які розташовані на території Миколаївської міської ОТГ (колишня Малинівська сільська рада), у встановленому законом порядку.

Стягнути за рахунок бюджетних Миколаївської міської ради Краматорського району Донецької області на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 908 грн.

Повний текст рішення складено 25.07.2022.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя І.В. Шинкарьова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.07.2022
Оприлюднено28.07.2022
Номер документу105416349
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —200/12310/21

Рішення від 25.07.2022

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

Ухвала від 29.12.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

Постанова від 23.11.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 26.10.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 26.10.2021

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 27.09.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Шинкарьова І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні