Справа № 686/2993/22
Провадження № 1-кс/686/5947/22
УХВАЛА
22 липня 2022 року м.Хмельницький
Слідчий суддя Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області ОСОБА_1 , з участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду клопотання старшого слідчого відділу розслідування особливо тяжких злочинів слідчого управління ГУНП в Хмельницькій області ОСОБА_3 про тимчасовий доступ до документів, у кримінальному провадженні №12021240000000316,
встановив:
Старший слідчий відділу розслідування особливо тяжких злочинів СУ ГУНП в Хмельницькій області ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді з клопотанням, погодженим з прокурором Хмельницької обласної прокуратури ОСОБА_4 , про тимчасовий доступ та вилучення документів, які перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний код юридичної особи НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ).
Як зазначено в клопотанні, «досудовим розслідуванням встановлено, що в період з лютого по липень 2020 року посадові особи ІНФОРМАЦІЯ_2 , свідомо знаючи, що земельна ділянка, загальною площею 16,5 га, на території Бубнівської сільської ради Городоцького району з цільовим призначення для ведення фермерського господарства перебуває на праві постійного користування у фермерського господарства « ОСОБА_5 », без припинення права постійного користування змінили цільове призначення даної земельної ділянки та, в порушення вимог Земельного кодексу України, передали у власність земельну ділянку, загальною площею 16 га, фізичним особам, які не являються членами фермерського господарства « ОСОБА_5 » для ведення особистого селянського господарства, що спричинило тяжкі наслідки.
Відповідно до «Про Державний земельний кадастр» ст.1: «Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами». Ст. 6 ч.1: «Ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.»
Згідно «Положення про ІНФОРМАЦІЯ_1 », затвердженої постановою КМУ від 14.01.2015 «Про ІНФОРМАЦІЯ_1 » ІНФОРМАЦІЯ_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через ІНФОРМАЦІЯ_3 і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
В ході проведення досудового розслідування встановлено, що відомості про створені і внесенні зміни до єдиної державноїгеоінформаційної системивідомостей проземлі,дані прокористувачів,які їхпроводили містятьсяі Державномуземельному кадастрі,а також електронні документи з приводу виділення та реєстрації вказаних вище земельних ділянок, їх руху, погодження та візування, а також дані користувачів, які їх здійснювали зберігаються у системі електронного документообігу, які перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка розташована за адресою АДРЕСА_1 .
Таким чином, з метою встановлення обставин, що підлягають доказуванню згідно ст. 91 КПК України, здобуття доказів і встановлення фактів, що мають значення для повного швидкого, та неупередженого розслідування даного кримінального провадження відповідно до ст. 2 КПК України, перевірки оперативної інформації УСР в Хмельницькій області та прийняття з даного приводу процесуальних рішень, виникла необхідність у здійсненні тимчасового доступу до інформаційної системи електронного документообігу ІНФОРМАЦІЯ_2 , а також до інформаційної системи ІНФОРМАЦІЯ_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_5 … ІНФОРМАЦІЯ_6 ), які перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка розташована за адресою АДРЕСА_1 , а саме: інформації, щодо обліку, реєстрації, перереєстрації, поділу, виділу, об`єднання та зміни цільового призначення земельних ділянок з кадастровими номерами №6821280700:05:015:0002, №6821280700:05:015:0004, №6821280700:05:015:0005, №6821280700:05:015:0006, №6821280700:05:015:0008, №6821280700:05:015:0009, №6821280700:05:015:0010, №6821280700:05:015:0011, №6821280700:05:015:0012, зокрема, накази про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із додатками (інформації щодо розгляду заяви із додатками, заяви із додатками, розпорядження, накази та документи щодо їх погодження і візування, проектна і технічна документація із землеустрою, висновки експертиз, листи із вхідної та вихідної документації), наказу про надання у власність земельної ділянки (інформації щодо розгляду заяви із додатками, заяви із додатками, розпорядження, накази та документи щодо їх погодження і візування, проектна і технічна документація із землеустрою, висновки експертиз, листи із вхідної та вихідної документації), довіреностей, документів із землеустрою, щодо відведення і зміни цільового призначення вказаних земельних ділянок, а також дані щодо користувачів системи та проведені ними дії у системі документообігу Держгеокадастру та вказаних документах, із правом їх подальшого вилучення їх копій на електронних носіях, оскільки вказані документи можуть мати суттєве доказове значення для встановлення обставин вказаного кримінального провадження та можуть бути використані як докази на підставі подальшого безпосереднього дослідження яких, залежить прийняття кінцевого рішення у вказаному провадженні.
Разом з тим, без отримання дозволу на тимчасовий доступ до документів не можливе проведення оглядів, експертиз, проведення допитів свідків та інших процесуальних дій у вказаному кримінальному провадженні, а долучення їх копій чи оригіналів шляхом направлення інформаційних запитів з огляду на тяжкість злочину за ознаками якого розпочато кримінальні провадження, строки надання відповідей володільцями інформації, можуть призвести до знищення чи несанкціонованого внесення змін до оригіналів документів особами, які мають до них доступ та, які можуть бути причетними до вчинення злочинів.
Слід звернути увагу на той факт, що здійснення зазначеного заходу забезпечення кримінального провадження, не призведе до зупинення роботи володільця документів та інформації та будь-які негативні ризики за результатами проведення вказаної слідчої дії відсутні, в тому числі матеріальна шкоди.
Зазначені документи, відомості та слідчі дії мають суттєве значення встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні, так як в ході досудового розслідування необхідно ознайомитися з ними, оглянути їх, перевірити їх достовірність та автентичність, і призначити судові експертизи. Отримати в інший спосіб інформацію, яка міститься у вищевказаних документах, не представляється можливим, а тому слідчий у поданому клопотанні просить надати доступ до вказаних документів, які можуть бути використанні як докази.»
Слідчий в судове засідання не з`явився, однак, клопотав про розгляд справи у його відсутність з підтриманням викладених у клопотанні вимог та у відсутності володільця документів, тимчасовий доступ до яких планує отримати слідчий, з причин реальної загрози зміни або знищення вказаних документів.
Вивчивши надані матеріали, слідчий суддя дійшов до наступних висновків.
Так,відповідно дост.131КПК України, тимчасовий доступ до речей і документів є одним з видів заходів забезпечення кримінального провадження.
Згідно зі ст.132 КПК України, застосування заходів забезпечення кримінального провадження не допускається, якщо слідчий, дізнавач, прокурор не доведе, що: 1) існує обґрунтована підозра щодо вчинення кримінального правопорушення такого ступеня тяжкості, що може бути підставою для застосування заходів забезпечення кримінального провадження; 2) потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права і свободи особи, про який ідеться в клопотанні слідчого, дізнавача, прокурора; 3) може бути виконане завдання, для виконання якого слідчий, дізнавач, прокурор звертається із клопотанням (ч.3). Для оцінки потреб досудового розслідування слідчий суддя або суд зобов`язаний врахувати можливість без застосованого заходу забезпечення кримінального провадження отримати речі і документи, які можуть бути використані під час судового розгляду для встановлення обставин у кримінальному провадженні (ч.4). Під час розгляду питання про застосування заходів забезпечення кримінального провадження сторони кримінального провадження повинні подати слідчому судді або суду докази обставин, на які вони посилаються (ч.5).
У п.8 ч.1ст.162КПК України визначено, що до охоронюваної законом таємниці, яка міститься в речах і документах, належать: персональні дані особи, що знаходяться у її особистому володінні або в базі персональних даних, яка знаходиться у володільця персональних даних. Відтак, відомості про тимчасовий доступ до яких клопоче слідчий, належать до охоронюваної законом таємниці.
Відповідно ст.159 КПК України Тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку). Тимчасовий доступ до електронних інформаційних систем або їх частин, мобільних терміналів систем зв`язку здійснюється шляхом зняття копії інформації, що міститься в таких електронних інформаційних системах або їх частинах, мобільних терміналах систем зв`язку, без їх вилучення. Тимчасовий доступ до речей і документів здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, суду.
Приписами частин 5 та 6 ст.163 КПК України визначено, що слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, якщо сторона кримінального провадження у своєму клопотанні доведе наявність достатніх підстав вважати, що ці речі або документи: 1) перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи; 2) самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні; 3) не становлять собою або не включають речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю. Слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю, якщо сторона кримінального провадження, крім обставин, передбаченихчастиною п`ятоюцієї статті, доведе можливість використання як доказів відомостей, що містяться в цих речах і документах, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів.
Отже, надання тимчасового доступу до речей і документів здійснюється виключно у випадку доведення стороною кримінального провадження у своєму клопотанні обставин, передбачених ч.ч.5, 6 ст.163 КПК України.
Статтею 160 КПК України встановлено, що сторони кримінального провадження мають право звернутися до слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження із клопотанням про тимчасовий доступ до речей і документів, за винятком зазначених у статті 161 цього Кодексу.
У клопотанні зазначаються: короткий виклад обставин кримінального правопорушення, у зв`язку з яким подається клопотання; правова кваліфікація кримінального правопорушення із зазначенням статті (частини статті) закону України про кримінальну відповідальність; речі і документи, тимчасовий доступ до яких планується отримати; підстави вважати, що речі і документи перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи; значення речей і документів для встановлення обставин у кримінальному провадженні; можливість використання як доказів відомостей, що містяться в речах і документах, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів, у випадку подання клопотання про тимчасовий доступ до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю; обґрунтування необхідності вилучення речей і оригіналів або копій документів, якщо відповідне питання порушується стороною кримінального провадження.
При цьому, обов`язок доведення обґрунтованості клопотання КПК покладає на слідчого, прокурора, який звертається із відповідним клопотанням.
Разом із тим, цих вимог закону слідчим в повній мірі дотримано не було.
Так, у клопотанні слідчий просить надати дозвіл на тимчасовий доступ до інформаційних систем та документів, які перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний код юридичної особи НОМЕР_1 ), яка розташована за адресою АДРЕСА_1 , а саме: інформаційної системи електронного документообігу ІНФОРМАЦІЯ_2 (в тому числі автоматизованої системи діловодства на базі «ДОК ПРОФтмСТЕП 2.0», «Автоматизованоїсистеми управліннядокументами «ДОКПРОФ 3»іїх архівів) та документів, які в них містяться, а саме: заяв громадян ( ОСОБА_6 №Д-4818/0/94-20 від 31.03.2020, ОСОБА_7 №Д-4822/0/94-20 від 31.03.2020, ОСОБА_8 №П-4823/0/94-20 від 31.03.2020, ОСОБА_9 №С-4816/0/94-20 від 31.03.2020, ОСОБА_10 №С-4820/0/94-20 від 31.03.2020, ОСОБА_11 №Б-4821/0/94-20 від 31.03.2020, ОСОБА_12 №С-4814/0/94-20 від 31.03.2020, ОСОБА_13 №Т-4812/0/94-20 від 31.03.2020, а також ОСОБА_11 №Б-9117/0/94-20 від 10.06.2020, ОСОБА_6 №№Д-9108/0/94-20 від 10.06.2020, ОСОБА_7 №Д-9106/0/20 від 10.06.2020, ОСОБА_8 №П-9118/0/94-20 від 10.06.2020, ОСОБА_9 №№С-9114/0/94-20 від 10.06.2020, ОСОБА_10 №С-9116/0/94-2020 від 10.06.2020, ОСОБА_12 №С-9112/0/94-20 від 10.06.2020, ОСОБА_13 №Т-9110/0/94 від 10.06.2020), а також інформації, щодо обліку, реєстрації, перереєстрації, поділу, виділу, об`єднання та зміни цільового призначення земельних ділянок з кадастровими номерами №6821280700:05:015:0002, №6821280700:05:015:0004, №6821280700:05:015:0005, №6821280700:05:015:0006, №6821280700:05:015:0008, №6821280700:05:015:0009, №6821280700:05:015:00010, №6821280700:05:015:0011, №6821280700:05:015:0012, (зокрема, накази про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із додатками (заяви громадян на підставі яких приймались рішення, інформації щодо розгляду заяви із додатками, запити і відповіді до структурних і територіальних підрозділів, розпорядження, накази та документи щодо їх погодження і візування, проектна і технічна документація із землеустрою, висновки експертиз, листи із вхідної та вихідної документації, довіреностей, документів із землеустрою, щодо відведення і зміни цільового призначення вказаних земельних ділянок), накази про надання у власність земельної ділянки із додатками (заяви громадян на підставі яких приймались рішення, інформації щодо розгляду заяви із додатками, запити і відповіді до структурних і територіальних підрозділів, розпорядження, накази та документи щодо їх погодження і візування, проектна і технічна документація із землеустрою, висновки експертиз, листи із вхідної та вихідної документації, довіреностей, документів із землеустрою, щодо відведення і зміни цільового призначення вказаних земельних ділянок), а також повні дані щодо користувачів системи та проведені ними дії у вказаній інформаційній системі), до інформаційної системи Державного земельного кадастру ( ІНФОРМАЦІЯ_5 … ІНФОРМАЦІЯ_6 ),та документів, які в ній містяться, заяв громадян ( ОСОБА_6 №Д-4818/0/94-20 від 31.03.2020, ОСОБА_7 №Д-4822/0/94-20 від 31.03.2020, ОСОБА_8 №П-4823/0/94-20 від 31.03.2020, ОСОБА_9 №С-4816/0/94-20 від 31.03.2020, ОСОБА_10 №С-4820/0/94-20 від 31.03.2020, ОСОБА_11 №Б-4821/0/94-20 від 31.03.2020, ОСОБА_12 №С-4814/0/94-20 від 31.03.2020, ОСОБА_13 №Т-4812/0/94-20 від 31.03.2020, а також ОСОБА_11 №Б-9117/0/94-20 від 10.06.2020, ОСОБА_6 №№Д-9108/0/94-20 від 10.06.2020, ОСОБА_7 №Д-9106/0/20 від 10.06.2020, ОСОБА_8 №П-9118/0/94-20 від 10.06.2020, ОСОБА_9 №№С-9114/0/94-20 від 10.06.2020, ОСОБА_10 №С-9116/0/94-2020 від 10.06.2020, ОСОБА_12 №С-9112/0/94-20 від 10.06.2020, ОСОБА_13 №Т-9110/0/94 від 10.06.2020) та інформації, щодо здійснення обліку, реєстрації, перереєстрації, поділу, виділу, об`єднання та зміни цільового призначення земельних ділянок з кадастровими номерами№6821280700:05:015:0002, №6821280700:05:015:0004, №6821280700:05:015:0005, №6821280700:05:015:0006, №6821280700:05:015:0008, №6821280700:05:015:0009, №6821280700:05:015:00010, №6821280700:05:015:0011, №6821280700:05:015:0012 (зокрема, накази про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із додатками (заяви громадян на підставі яких приймались рішення, інформації щодо розгляду заяви із додатками, запити і відповіді до структурних і територіальних підрозділів, розпорядження, накази та документи щодо їх погодження і візування, проектна і технічна документація із землеустрою, висновки експертиз, листи із вхідної та вихідної документації, довіреностей, документів із землеустрою, щодо відведення і зміни цільового призначення вказаних земельних ділянок), накази про надання у власність земельної ділянки із додатками (заяви громадян на підставі яких приймались рішення, інформації щодо розгляду заяви із додатками, запити і відповіді до структурних і територіальних підрозділів, розпорядження, накази та документи щодо їх погодження і візування, проектна і технічна документація із землеустрою, висновки експертиз, листи із вхідної та вихідної документації, довіреностей, документів із землеустрою, щодо відведення і зміни цільового призначення вказаних земельних ділянок), поземельні книги, а також повні дані користувачів та проведенні ними дії при розгляді (завантаження документів, створення і внесення даних, тощо) у вказаній інформаційній системі).
Однак, у поданому клопотанні слідчий не зазначає, яке значення мають документи, дозвіл на тимчасовий доступ до яких він планує отримати, для встановлення обставин у кримінальному провадженні, не зазначає слідчий у клопотанні, які підстави вважати, що ці документи перебувають у володінні саме тієї особи, у якої слідчий планує здійснювати вилучення цих документів. Крім того, не вбачається із клопотання слідчого та долучених до клопотання матеріалів (витяг з ЄРДР, заява про вчинення злочину, постанова про доручення розслідування слідчій групі, державний акт про право користування землею, лист заступника голови ІНФОРМАЦІЯ_2 та наказ про встановлення простою вказаної установи) та обставина, що для потреб досудового розслідування необхідні саме оригінали вказаних документів, зокрема, не долучено до клопотання копій постанов про призначення відповідних експертних досліджень та відсутнє клопотання експерта про необхідність для виконання досліджень саме оригіналів документів.
Враховуючи викладене,а такожте,що слідчий усвоєму клопотанніне довівдостатніх підставвважати,що документи,доступ дояких вінпросить надати,мають суттєвезначення длявстановлення важливихобставин укримінальному провадженні, відомості, що містяться в цих документах, можуть бути використані як докази, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих документів, тому клопотання слідчого, яке не є обґрунтованим, задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.ст.131, 132, 159, 163, 164, 166 КПК України, слідчий суддя
постановив:
У задоволенні клопотання старшого слідчого відділу розслідування особливо тяжких злочинів слідчого управління ГУНП в Хмельницькій області ОСОБА_3 про тимчасовий доступ до документів, у кримінальному провадженні №12021240000000316, - відмовити.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2022 |
Оприлюднено | 15.05.2024 |
Номер документу | 105426598 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів |
Кримінальне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Бурка С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні