Рішення
від 21.07.2022 по справі 440/15738/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 липня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/15738/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бойка С.С., розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Полтавського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Полтавського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Полтавського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області щодо неправомірного зволікання з виконанням своїми обов`язковими стосовно реагування на звернення особи, що потребує реабілітаційного лікування;

- визнати протиправним рішення Полтавського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області про відмову ОСОБА_1 , що перебуває у реєстрі страхувальників, у забезпеченні реабілітаційним лікуванням за рахунок коштів Фонду соціального страхування України;

- зобов`язати Полтавське міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області забезпечити ОСОБА_1 реабілітаційним лікуванням за рахунок коштів Фонду соціального страхування України відповідно до висновків №04-11/674 від 30.09.2021 ЛКК Комунального підприємства 5-а Полтавська міська клінічна лікарня.

В обгрунтування позивач зазначає, що 03 березня 2021 року переніс складну хворобу інсульт, внаслідок чого з 03.03.2021 по 28.10.2021 перебував на лікарняних безперервно. 30 вересня 2021 року був обстежений Лікарсько-консультативною комісією 5-ї Полтавської міської лікарні 30 вересня 2021 року, в результаті чого, Лікарсько-консультативна комісія винесла висновок №04-11/674 про необхідність направлення хворого ОСОБА_1 на лікування в реабілітаційне відділення санітарно-курортного закладу. Позивач, звернувся до відповідача про вирішення питання про направлення його на реабілітаційне лікування, проте, відповідач відмовив позивачу у направленні на реабілітаційне лікування за кошти Фонду соціального страхування, посилаючись на те, що ОСОБА_1 не є застрахованою особою, тому не може бути забезпечений реабілітаційним лікуванням за рахунок коштів Фонду соціального страхування України. Вказану відмову вважає протиправною, оскільки він є платником єдиного внеску, як фізична особа, яка проводить незалежну професійну діяльність та перебуває на обліку в ДПІ у м. Полтаві, з реєстру страхувальників не виключений.

Ухвалою суду від 29 листопада 2021 року відкрито провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.

Від представника відповідача на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву в якому останній зазначає, що Полтавське міське відділення після ознайомлення у жовтні 2021 року із висновком від 30.09.2021 №04-11/674, виданим лікарсько-консультативною комісією Комунального підприємства « 5-а клінічна лікарня Полтавської міської ради», перевірило дані реєстру застрахованих осіб Державного реєстру в частині відомостей про позивача, як застраховану особу. На запит Відповідача до Пенсійного фонду України отримано відповідь від 01.10.2021, згідно якого позивач перебуває на обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування як особа, яка не сплачує і за яку не сплачується єдиний внесок станом по вересень 2021 року включно, у зв`язку з викладеним у Полтавського міського відділення відсутні підстави для надання позивачу послуги з лікування у реабілітаційному відділенні за рахунок коштів Фонду. Відповідач просить суд відмовити ОСОБА_1 в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Від позивача на адресу суду надійшла відповідь на відзив, у якій ОСОБА_1 наполягає на задоволенні своїх позовних вимог, вказуючи, що має статус застрахованої особи, оскільки перебуває в реєстрі платників Єдиного соціального внеску.

Дослідивши позовну заяву, відзив на позов, а також оцінивши наявні в матеріалах справи належні та допустимі докази у їх взаємозв`язку та сукупності суд дійшов наступних висновків.

Суд встановив, що ОСОБА_1 перебував на лікуванні в Комунальному підприємстві « 2-а Міська клінічна лікарня Полтавської міської ради» у лікаря-невролога із встановленим діагнозом: гостре порушення мозкового кровообігу в період з 03.03.2021 по 28.10.2021, відповідно до довідки виданої Комунальним підприємством « 2-а Міська клінічна лікарня Полтавської міської ради» від 04.11.2021 №01-1977.

Лікувально-консультативною комісією Комунального закладу « 5-а Міська клінічна лікарня Полтавської міської ради» складено Висновок про необхідність направлення на лікування хворого ОСОБА_1 в реабілітаційне відділення санітарно-курортного закладу від 30.09.2021 №04/11/674. У висновку вказано, що ОСОБА_1 потребує нейрореабілітації тривалістю 24 дні. / а.с.8/.

01.10.2021 представником позивача ОСОБА_2 повідомлено відповідача про Висновок Лікувально-консультативної комісієї Комунального закладу « 5-а Міська клінічна лікарня Полтавської міської ради» та про необхідність лікування хворого ОСОБА_1 , в реабілітаційному відділенні санітарно-курортного закладу, однак відповідачем відмовлено представнику позивача у прийнятті Висновку Лікувально-консультативної комісії та направлення ОСОБА_1 на подальше лікування, що не заперечується відповідачем у відзиві.

05 жовтня 2021 року позивач звернувся до Полтавського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області з вимогою забезпечити лікування у реабілітаційному відділенні санаторно-курортного закладу.

Листом від 11.10.2021 №Г-9/09.1-12 Полтавського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області повідомлено позивача, що він не є застрахованою особою, тому не може бути забезпечений реабілітаційним лікуванням за рахунок коштів Фонду соціального страхування. В обґрунтування відповідач вказав, що інформація про сплачений ОСОБА_1 (особисто за себе) єдиний соціальний внесок, згідно відповіді на запит до Пенсійного фонду України, за період з січня 2020 року по вересень 2021 року, відсутня.

Вважаючи таку відмову відповідача протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом за для захисту його порушених прав.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 46 Конституції України встановлено право громадян на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, він нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначаються Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» №1105-XIV від 23.09.1999 (далі Закон України №1105).

Згідно із ст.19 Закону України №1105 право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи громадяни України, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України.

Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом.

Відповідно до п.4 ч.1 ст. 20 Закону України №1105 одним із видів матеріального забезпечення та соціальних послуг за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності є оплата лікування та/або реабілітаційної допомоги у відділеннях саніторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм.

Згідно з ст.29 Закону України № 1105 для забезпечення відновлення здоров`я застрахована особа має право на лікування у відділеннях санаторно-курортного закладу після перенесених захворювань і травм за рахунок коштів Фонду.

Для надання реабілітаційної допомоги застрахована особа має право на реабілітацію у сфері охорони здоров`я, що проводиться відповідно до вимог Закону України «Про реабілітацію у сфері охорони здоров`я» в реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів і травм за рахунок коштів Фонду.

Відповідно до п.11 ч.2 ст.10 Закону України №1105 Фонд зобов`язаний укладати угоди із санаторно-курортними закладами для обслуговування застрахованих осіб, що направляються безпосередньо із стаціонару лікувального закладу до реабілітаційних відділень.

Направлення на реабілітаційне лікування застрахованих осіб після перенесеного захворювання або травми до санаторно-курортних закладів за рахунок коштів Фонду встановлений Порядком відшкодування витрат за надані соціальні послуги з лікування застрахованих осіб та членів їх сімей після перенесених захворювань і травм у реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів за рахунок Фонду соціального страхування України» від 13.07.2017 №39 (далі Порядок №39).

Відповідно до п.п. 4,5 Порядку №39 за рахунок коштів Фонду застрахованим особам надаються послуги з реабілітаційного лікування згідно з переліком профілів медичної реабілітації, застрахована особа має право на лікування в реабілітаційному відділенні санаторно-курортного закладу відповідно до медичних показань за рекомендацією лікуючого лікаря та за наявності висновку лікарсько-консультативної комісії лікувально-профілактичного закладу.

Пункт 11 Порядку №39 передбачає, що представник органу Фонду відвідує застраховану особу в закладі охорони здоров`я, де перебуває зазначена особа на стаціонарному лікуванні, не пізніше наступного дня з моменту повідомлення про страховий випадок для:

- надання роз`яснення про порядок забезпечення реабілітаційним лікуванням застрахованих осіб за рахунок коштів Фонду;

- оформлення заяви про забезпечення реабілітаційним лікуванням.

Під час оформлення документів, передбачених цим пунктом Порядку, застрахована особа пред`являє представнику органу Фонду оригінали паспорта, документа, що посвідчує особу з інвалідністю (за наявності), свідоцтва про народження дитини (у разі необхідності отримання послуг із реабілітаційного лікування дитиною), довідку про безпосередню участь особи в АТО (у разі отримання послуг із медико-психологічної реабілітації учасників АТО).

Відповідно до п.13 Порядку №39, орган Фонду на підставі документів, передбачених у пункті 11 цього Порядку:

- перевіряє перебування застрахованої особи на обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування на підставі даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування;

- протягом одного робочого дня з моменту отримання заяви, надсилає її санаторно-курортному закладу на узгодження можливості прийому хворого на реабілітаційне лікування та інформує заклад про граничні розміри витрат.

Як вбачається з матеріалів справи, 30 вересня 2021 року Лікувально-консультативною комісією Комунального закладу « 5-а Міська клінічна лікарня Полтавської міської ради» складено Висновок про необхідність направлення на лікування хворого ОСОБА_1 в реабілітаційне відділення санітарно-курортного закладу №04/11/674 / а.с.8/.

01.10.2021 відповідачу повідомлено про Висновок Лікувально-консультативної комісії Комунального закладу « 5-а Міська клінічна лікарня Полтавської міської ради» та про необхідність лікування хворого ОСОБА_1 , в реабілітаційному відділенні санітарно-курортного закладу, проте, відповідач відмовив ОСОБА_1 у наданні послуги з лікування у реабілітаційному відділенні за рахунок Фонду, у зв`язку з тим, що прийшов до висновку що позивач не є застрахованою особою, оскільки згідно з відповіддю Пенсійного фонду України від 01.10.2021 позивач перебуває на обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування як особа, яка не сплачує і за яку не сплачується єдиний внесок станом по вересень 2021 року включно. Таким чином відповідач встановив заборгованість позивача зі сплати єдиного соціального внеску, що перешкодила позивачу скористатися правом на подальше лікування в реабілітаційному відділенні санітарно-курортного закладу за рахунок Фонду соціального страхування.

Відповідно до наданого позивачем до позовної заяви листа Головного управління Державної податкової служби у Полтавській області від 23.10.2021 №91/ЗПІ/16-31-24-04-11 від 23.10.2021 ОСОБА_1 перебуває на податковому обліку в Головному ДПС у Полтавській області як особа, яка займається незалежною професійною діяльністю з 20.07.2000. Дані про реєстрацію платника єдиного податку були внесені до Реєстру страхувальників за даними Пенсійного фонду України за №162816011. 27.03.2000, станом на 21.10.2021 з обліку знятий не був / а.с.11/.

Як зазначалося раніше відповідно до п.13 Порядку №39, орган Фонду має обов`язок перевірити перебування застрахованої особи на обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування на підставі даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Таким чином відповідач з`ясувавши, що ОСОБА_1 перебуває на обліку у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування, повинен був вчинити дії направлені на забезпечення хворого послугами з лікування у реабілітаційному відділенні в строки визначені Порядком №39.

Однак, всупереч вказаному, Полтавське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Полтавській області протиправно залишено без належного реагування повідомлення про необхідність реабілітації хворого ОСОБА_1 в строки передбачені п.11 Порядку №39 та в подальшому відмовлено у направленні на реабілітаційне лікування ОСОБА_1 до санаторно-лікувального закладу за рахунок Фонду соціального страхування України на підставі не сплати єдиного соціального внеску.

У зв`язку із зазначеним, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправною бездіяльність Полтавського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, яка полягає у не реагуванні на звернення особи, що потребує реабілітаційного лікування, відповідно до п. 11 Порядку відшкодування витрат за надані соціальні послуги з лікування застрахованих осіб та членів їх сімей після перенесених захворювань і травм у реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів за рахунок Фонду соціального страхування України» від 13.07.2017 №39 (не пізніше наступного дня з моменту повідомлення про страховий випадок) та про визнання протиправною відмову Полтавського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області у забезпеченні реабілітаційним лікуванням за рахунок коштів Фонду соціального страхування України підлягають задоволенню.

Щодо вимог позивача про зобов`язання Полтавського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області забезпечити ОСОБА_1 реабілітаційним лікуванням за рахунок коштів Фонду соціального страхування, суд зазначає наступне.

Згідно з п.11 ч.2 ст.10 Закону України №1105 Фонд зобов`язаний укладати угоди із санітарно-курортними закладами для обслуговування застрахованих осіб, що направляються безпосередньо із стаціонару лікувального закладу до реабілітаційних відділень.

Відповідно до довідки виданої Комунальним підприємством « 2-а Міська клінічна лікарня Полтавської міської ради» від 04.11.2021 №01-1977 ОСОБА_1 перебував на лікуванні в Комунальному підприємстві « 2-а Міська клінічна лікарня Полтавської міської ради» у лікаря-невролога із встановленим діагнозом: гостре порушення мозкового кровообігу в період з 03.03.2021 по 28.10.2021.

Відповідно до Висновку Лікувально-консультативної комісії Комунального закладу « 5-а Міська клінічна лікарня Полтавської міської ради» про необхідність направлення на лікування в реабілітаційне відділення санітарно-курортного закладу від 30.09.2021 №04/11/674, ОСОБА_1 потребував продовження лікування в реабілітаційному відділенні нейрореабілітації тривалістю 24 дні.

Вищенаведене свідчить, проте, що на момент звернення позивача до суду з позовною заявою (24.11.2021), він не перебував на стаціонарному лікуванні в медичному закладі, а також термін необхідний для проходження реабілітації хворого вказаний у Висновку Лікувально-консультативної комісії від 30.09.2021 ( 24 дні) сплив.

Крім того, позивач у своїх заявах, жодним чином не обґрунтовує необхідність отримувати реабілітаційне лікування у подальшому.

Таким чином, вимога позивача про зобов`язання відповідача забезпечити ОСОБА_1 реабілітаційним лікуванням за рахунок Фонду соціального страхування України відповідно до висновку №04-11/674 від 30.09.2021 ЛКК Комунального підприємства « 5-а Полтавська міська клінічна лікарня» задоволенню не підлягає.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У відповідності до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З урахуванням системного аналізу правових норм, наведених вище, досліджених судом доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є такими, що підлягають задоволення частково.

Згідно з частиною першою 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Позивач від сплати судового збору звільнений.

Відповідач доказів понесення судових витрат не надав.

Відтак, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Полтавського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Полтавській області (майдан Незалежності, 24, м. Полтава, 36003, код ЄРДПОУ 41425757) області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Полтавського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, яка полягає у не реагуванні на звернення ОСОБА_1 із заявою від 01.10.2021 про надання послуги з лікування у реабілітаційному відділенні санаторно-курортного закладу у строк визначений п. 11 Порядку відшкодування витрат за надані соціальні послуги з лікування застрахованих осіб та членів їх сімей після перенесених захворювань і травм у реабілітаційних відділеннях санаторно-курортних закладів за рахунок Фонду соціального страхування України» від 13.07.2017 №39.

Визнати протиправною відмову Полтавського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області у забезпеченні ОСОБА_1 реабілітаційним лікуванням за рахунок коштів Фонду соціального страхування України відповідно до висновку Лікувально-консультативної комісії Комунального закладу « 5-а Міська клінічна лікарня Полтавської міської ради» про необхідність направлення на лікування в реабілітаційне відділення санітарно-курортного закладу від 30.09.2021 №04/11/674.

В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.С. Бойко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.07.2022
Оприлюднено29.07.2022
Номер документу105440931
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —440/15738/21

Ухвала від 06.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 14.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 19.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 19.01.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 08.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 08.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 08.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Рішення від 21.07.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 29.11.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні