Постанова
від 27.07.2022 по справі 200/10335/21
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 липня 2022 року справа №200/10335/21

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді Міронової Г.М., суддів: Геращенка І.В., Казначеєва Е.Г., розглянув у письмовому провадженні апеляційну скаргу Управління освіти, сім`ї, молоді та спорту Волноваської районної державної адміністрації на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14 грудня 2021 р. у справі № 200/10335/21 (головуючий І інстанції суддя Бабіч С.І.) за позовомкерівника Волноваської окружної прокуратури Донецької області,Служби у справах дітей Волноваської районної державної адміністрації до Управління освіти, сім`ї, молоді та спорту Волноваської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

13 серпня 2021 року Керівник Волноваської окружної прокуратури Донецької області в інтересах держави в особі Служби у справах дітей Волноваської районної державної адміністрації (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Управління освіти, сім`ї, молоді та спорту Волноваської районної державної адміністрації (далі відповідач), у якому просив:

-визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не нарахування та виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування»,

-зобов`язати нарахувати та виплатити одноразову грошову допомогу, передбачену ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно - правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру 13308 грн., встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»,;

-зобов`язати нарахувати та виплатити одноразову грошову допомогу, передбачену ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей- сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» в сумі 12162 грн.

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 14 грудня 2021 рокупозов задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Управління освіти, сім`ї, молоді та спорту Волноваської районної державної адміністрації щодо не нарахування та виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» дітям: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_13 , ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_14 , ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_15 , ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , ОСОБА_19 , ІНФОРМАЦІЯ_16 , ОСОБА_20 , ІНФОРМАЦІЯ_17 , ОСОБА_21 , ІНФОРМАЦІЯ_18 , ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_19 , ОСОБА_23 , ІНФОРМАЦІЯ_20 .

Зобов`язано Управління освіти, сім`ї, молоді та спорту Волноваської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02142632, місцезнаходження: вул. Героїв 51 ОМБр, 1, м. Волноваха, Донецька область, 85700) нарахувати та виплатити одноразову грошову допомогу, передбачену ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно - правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», в сумі 13308 грн.: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_11 .

Зобов`язано Управління освіти, сім`ї, молоді та спорту Волноваської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 02142632, місцезнаходження: вул. Героїв 51 ОМБр, 1, м. Волноваха, Донецька область, 85700) нарахувати та виплатити одноразову грошову допомогу, передбачену ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» в сумі 12162 грн.: ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , ОСОБА_13 , ІНФОРМАЦІЯ_20 , ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_14 , ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_15 , ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , ОСОБА_19 , ІНФОРМАЦІЯ_16 , ОСОБА_20 , ІНФОРМАЦІЯ_17 , ОСОБА_21 , ІНФОРМАЦІЯ_18 , ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_19 , ОСОБА_23 , ІНФОРМАЦІЯ_20 .

Не погодившись з таким судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та винести нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

В обґрунтування доводів вказує на те, що стаття 8 Закону України «Про забезпечення організаційно - правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» визначає повне державне забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа.

Вказує, що Держава здійснює повне забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа. Право на повне державне забезпечення в навчальних закладах мають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, віком до вісімнадцяти років та особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, при продовжені навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів.

Також апелянтом зазначено, що діти сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, зазначені в адміністративному позові, продовжили своє навчання шляхом вступу до професійно-технічних та вищих навчальних закладів, ніхто з дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування не був працевлаштований.

Вважає, що відповідачем не порушені норми Закону України«Прозабезпеченняорганізаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування».

Відповідно до ч.ч. 1, 2ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства Українисуд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатковоподаними доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Згідно п. 3 ч. 1ст. 311 КАС Українисправу розглянуто в порядку письмового провадження.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що Заступник керівника Волноваської окружної прокуратури звернувся до директорів навчальних закладів Волноваського району Донецької області з листом від 04.03.2021 року № 32-747 вих. 21, в якому просив надати інформацію щодо переліку та кількості дітей, позбавлених батьківського піклування, які у 2019 та 2020 рр. закінчили навчальний заклад, окремо вказавши чи продовжували ці особи (окремо по кожному) навчання у професійно-технічних, вищих або інших закладах освіти (із зазначенням назви навчального закладу та дати вступу), чи перебували вищевказані особи на повному державному утриманні, а також чи здійснювалися нарахування та виплата вищезазначеним особам грошової допомоги передбаченої ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» та постанови КМУ № 226 від 05.04.1994 «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей- сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування» (а.с. 82-83).

На звернення заступника керівника Волноваської окружної прокуратури, навчальні заклади, які розташовані на території Волноваського району листами № 48 від 09.03.2021 року, № 13 від 09.03.2021, № 62 від 5.04.2021 року, № 20 від 15.04.2021 року, № 02-23/51 від 09.03.2021 року, № 21 від 16.04.2021 року, № 24 від 05.03.2021 року, № 02-12/19 від 09.03.2021 року, № 40 від 15.04.2021 року, № 91 від 19.04.2021 року, № 836-21 від 19.04.2021 року (а.с. 84-95), повідомили, що протягом 2019-2020 років закінчили навчальні заклади 23 випускника із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а саме:

ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_14 , ІНФОРМАЦІЯ_14 , закінчила Рибінську ЗОНІ І-ІІІ ступенів Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , закінчила Рибінську ЗОШ І-ІІІ ступенів Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_15 , закінчила Донську ЗОШ І-ІІІ ступенів Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , закінчив Донську ЗОШ І-ІІІ ступенів Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_19 , ІНФОРМАЦІЯ_16 , закінчив Волноваський ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 7;

ОСОБА_20 , ІНФОРМАЦІЯ_17 , закінчив Волноваську ЗОШ І-ІІІ ступенів № 6 Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , закінчив Волноваську ЗОШ І-ІІІ ступенів № 6 Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , закінчила Волноваську ЗОІІІ І-ІІІ ступенів № 6 Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , закінчив Волноваську 30Ш І-ІІІ ступенів № 6 Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , закінчила Новотроїцьку ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2 Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , закінчила Волноваський опорний заклад ЗСО І-ІІІ ступенів Волноваської районної ради Донецької області.

ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , закінчив Андріївську ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , закінчила Волноваську ЗОШ І-ІІІ ступенів № 6 Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , закінчила Новотроїцьку ЗОШ І-ІІІ ступеня № 4 Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , закінчила Новотроїцьку ЗОШ І-ІІІ ступеня № 4 Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , закінчила Володимирську ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2 Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_23 , ІНФОРМАЦІЯ_20 , закінчила Ольгинську ЗОШ І-ІІІ ступенів Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_21 , ІНФОРМАЦІЯ_18 , закінчив Андріївську ЗОШ І-ІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , закінчив Андріївську ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_24 , ІНФОРМАЦІЯ_20 , закінчила Мирненську ЗОШ І-ІІІ ступенів Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_19 , закінчила Володимирську ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , закінчила Новотроїцьку ЗОШ І-ІІІ ступенів № 4 Волноваської районної ради Донецької області;

ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , закінчив Володимирську ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області.

31 травня 2021 року позивач звернувся до начальника служби у справах дітей Волноваської райдержадміністрації із запитом, у якому просив надати інформацію щодо розпорядника бюджетних коштів, які надходять з метою утримання закладів загальної середньої освіти Волноваського району, а також належним чином засвідчені копії документів, які підтверджують наявність статусу дитини-сироти (дитини позбавленої батьківського піклування) (а.с. 75-76).

На запит Волноваської окружної прокуратури Службою у справах дітей Волноваської районної державною адміністрацією Донецької області від 04.06.2021 року № 374/01-25 надано документи на підтвердження наявності статусу дитини - сироти (дитини, позбавленої батьківського піклування) у вищезазначених осіб (а.с.23-73).

31 травня 2021 року заступник начальника Волноваської окружної прокуратури звернувся до голови ліквідаційної комісії Управлінняосвіти, сім`ї, молоді та спорту Волноваської районної державної адміністрації із запитом № 51-931 вих.21 відповідно до якого, просив надати інформацію щодо того, чи здійснювалось нарахування та виплата грошової допомоги вищезазначеним особам, передбаченої ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» та постанови Кабінету Міністрів України «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування» № 226 від 05.04.1994 року, надати копії платіжних доручень, а також інформацію щодо розпорядника бюджетних коштів, які надходять з метою утримання закладів загальної середньої освіти Волноваського району (а.с. 78-79).

02.06.2021 року Управління освіти, сім`ї, молоді та спорту Волноваської районної державної адміністрації листом № 363/01-21 на запит позивача від 31.05.2021 року № 51-931 вих.21 щодо виплати грошової допомоги дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування повідомило, що нарахування та виплата грошової допомоги відповідно до ст. 8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» не здійснювалось, оскільки зазначені діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування не перебували на повному державному забезпеченні вони не навчалися у спеціалізованих закладах, а перебували на сімейній формі виховання та навчалися у закладах загальної середньої освіти.

Щодо розпорядників бюджетних коштів з 01.01.2021 року повідомлено, що видатки по галузі «Освіта» почало здійснюватися з бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад. УОСМС з переліку мережі розпорядників і одержувачів коштів місцевого бюджету на 2021 рік було вилучено, оскільки Бюджетним кодексом України (у редакції Закону України № 907-ІХ від 17.09.2020 року) ст. 89 передбачено розмежування доходів і видатків між бюджетами районів та територіальних громад. Відділ освіти Ольгинської селищної ради є розпорядником коштів, які надходять з метою утримання закладів освіти, що розташовані на території Ольгинської селищної територіальної громади. Відділ освіти Мирненьскої селищної ради є розпорядником коштів, які надходять з метою утримання закладів освіти, що розташовані на території Мирненської селищної територіальної громади. Відділ освіти Волноваської міської військово-цивільної адміністрації є розпорядником коштів, які надходять з метою утримання закладів освіти, що розташовані на території Волноваської міської територіальної громади, Міський відділ освіти Вугледарської міської ради є розпорядником коштів, які надходять з метою утримання закладів освіти, що розташовані на території Вугледарської міської територіальної громади. Відділ освіти Хлібодаровської сільської ради є розпорядником коштів, які надходять з метою утримання закладів освіти, що розташовані на території Хлібодаровської сільської територіальної громади (а.с. 74).

10 червня 2021 року заступник начальника Волноваської окружної прокуратури звернувся до начальника Служби у справах дітей Волноваської райдержадміністрації із запитом № 51-1096 вих. 21 стосовно надання інформації чи вживалися Службою у справах дітей Волноваської РДА будь-які заходи щодо виплати вказаної одноразової грошової допомоги ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_24 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 дітям сиротам та дітям, позбавлених батьківського піклування, якщо вживалися просили вказати які саме (а.с. 87-98).

15.06.2021 року Служба у справах дітей Волноваської районної державної адміністрації Донецької області листом № 368/02-04 повідомила, що діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, що зазначені у листі не перебували в навчальних закладах Волноваського району на повному державному забезпеченні, тому підстав для виплати одноразової грошової допомоги дітям-сиротам та дітям, позбавлених батьківського піклування немає (а.с. 96).

Вирішуючи дану справу в апеляційній інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

За змістом частин третьої, четвертоїстатті 53 КАС Україниу визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Відповідно достатті 131-1 Конституції Українипрокуратура здійснює: 1) підтримання публічного обвинувачення в суді; 2) організацію і процесуальне керівництво досудовим розслідуванням, вирішення відповідно до закону інших питань під час кримінального провадження, нагляд за негласними та іншими слідчими і розшуковими діями органів правопорядку; 3) представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Законом, який, окрім іншого, визначає повноваження прокурора з виконання покладених на нього функцій, зокрема, стосовно представництва прокурором інтересів держави в суді, єЗакон України «Про прокуратуру».

Згідно частин першої, третьоїстатті 23 Закону України «Про прокуратуру»прокурор вправі представляти інтереси громадянина або держави в суді, представництво яких полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Для представництва у суді інтересів держави прокурор за законом має визначити й описати не просто передумови спору, який потребує судового вирішення, а виокремити ті ознаки, за якими його можна віднести до виняткового випадку, повинен зазначити, що відбулося порушення або існує загроза порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою.

Аналогічні висновки викладено зокрема у постанові Верховного Суду від 19 серпня 2021 року у справі № 260/1831/20

Конституційний суд України у рішенні № 3-рп/99 від 08.04.1999 року у справі № 1-1/99 визначив, що прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних чи інших інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. При цьому інтереси держави можуть збігатися повністю, частково, або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.

В обґрунтування свого звернення до суду позивачем зазначено, що у даному випадку позовна заява спрямовується на захист незахищеної категорії громадян, а саме на захист соціальних прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

За унормуванням частини 1 статті 1 Закону України Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей від 24.01.1995 року № 20/95-ВР здійснення соціального захисту дітей і профілактики серед них правопорушень покладається в межах визначеної компетенції на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері сім`ї та дітей, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері сім`ї та дітей, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері сім`ї та дітей, відповідні структурні підрозділи обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих органів міських і районних у містах рад.

Відповідно до статті 4 Закону Про органи і служби у справах дітей та спеціальні установи для дітей та Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов`язаної із захистом прав дитини, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 року № 866, на служби у справах дітей покладається безпосереднє ведення справ та координація діяльності стосовно дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Служба у справах дітей бере участь у здійсненні заходів щодо соціального захисту і захисту прав та інтересів дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, і несе відповідальність за їх дотримання, а також координує здійснення таких заходів, зокрема стосовно соціального захисту дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб із їх числа.

На території Волноваського району Донецької області вказані повноваження здійснює Служба у справах дітей Волноваської районної державної адміністрації.

Основними завданнями служби згідно з п.п. 1-3 п. 1 Положення про Службу у справах дітей Волноваської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови райдержадміністрації від 08.05.2021 року № 211, є реалізація на відповідній території державної політики з питань соціального захисту дітей, запобігання дитячій бездоглядності та безпритульності, вчиненню дітьми правопорушень. Розроблення і здійснення самостійно або разом з іншими структурними підрозділами райдержадміністрації, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями усіх форм власності, громадськими організаціями заходів щодо захисту прав, свобод і законних інтересів дітей. Координація зусиль структурних підрозділів райдержадміністрації, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій усіх форм власності у вирішенні питань соціального захисту дітей та організації роботи із запобігання дитячій бездоглядності та безпритульності. Забезпечує у межах своїх повноважень здійснення контролю за додержанням законодавства щодо соціального захисту дітей і запобігання вчиненню ними правопорушень (пп. 5 п. 2 Положення) (а.с. 18-22)..

Таким чином органом, який уповноважений здійснювати заходи щодо реалізації державної політики з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на території Волноваського району є Служба у справах дітей Волноваської районної державної адміністрації.

При розгляді справи встановлено, що Службою у справах дітей Волноваської РДА повноваження щодо захисту інтересів соціально незахищеної категорії дітей в частині спірного питання не здійснювалися.

Зокрема, керівником Волноваської окружної прокуратури зазначено, що відповідно до вимог чинного законодавства Службою у справах дітей Волноваської РДА стан соціально-правового захисту дітей дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, не перевірявся. Обов`язок Служби у справах дітей Волноваської РДА щодо захисту інтересів дітей - сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, є безумовним та не залежить від наявності звернень про не виплату грошової допомоги. Як наслідок, порушення вимог чинного законодавства не виявлялись, заяви до суду в інтересах вказаної категорії дітей про нарахування та виплату сум одноразової допомоги не подавались, що в свою чергу вказує на неналежний захист інтересів держави у цій сфері, а також порушених прав таких дітей.

Закон України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» від 13 січня 2005 року № 2342-IV(далі - Закон № 2342-IV), визначає правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, і є складовою частиною законодавства про охорону дитинства.

Відповідно до абз. 2-5ст. 1 Закону № 2342-IV, дитина-сирота - дитина, в якої померли чи загинули батьки.

Діти, позбавлені батьківського піклування, - діти, які залишилися без піклування батьків у зв`язку з позбавленням їх батьківських прав, відібранням у батьків без позбавлення батьківських прав, визнанням батьків безвісно відсутніми або недієздатними, оголошенням їх померлими, відбуванням покарання в місцях позбавлення волі та перебуванням їх під вартою на час слідства, розшуком їх органами Національної поліції, пов`язаним з відсутністю відомостей про їх місцезнаходження, тривалою хворобою батьків, яка перешкоджає їм виконувати свої батьківські обов`язки, а також діти, розлучені із сім`єю, підкинуті діти, батьки яких невідомі, діти, від яких відмовилися батьки, діти, батьки яких не виконують своїх батьківських обов`язків з причин, які неможливо з`ясувати у зв`язку з перебуванням батьків на тимчасово окупованій території України, в районах проведення антитерористичної операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, та безпритульні діти.

Статус дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, - визначене відповідно до законодавства становище дитини, яке надає їй право на повне державне забезпечення і отримання передбачених законодавством пільг та яке підтверджується комплектом документів, що засвідчують обставини, через які дитина не має батьківського піклування

Особи із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, - особи віком від 18 до 23 років, у яких у віці до 18 років померли або загинули батьки, та особи, які були віднесені до дітей, позбавлених батьківського піклування.

Абзацом 16ст. 1 Закону № 2342-IVпередбачено, що випускники закладів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, - особи, які перебували на повному державному забезпеченні у закладі для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, і закінчили своє перебування у зазначеному закладі у зв`язку із закінченням навчання.

Статтями3,4 Закону № 2342-IVвизначено, що основними засадами державної політики щодо соціального захисту осіб з числа дітей, позбавлених батьківського піклування є, зокрема захист їх майнових, житлових та інших прав та інтересів, належне матеріально-технічне забезпечення незалежно від форми влаштування та утримання такої категорії дітей на рівні, не меншому за встановлений прожитковий мінімум для осіб відповідного віку.

Заходи соціального захисту осіб з числа дітей, позбавлених батьківського піклування, гарантуються, забезпечуються та охороняються державою. Державні соціальні стандарти і нормативи встановлюються, зокрема, до мінімального стандарту разової державної фінансової допомоги при закінченні такими дітьми виховного, навчального закладу.

Відповідно до ч. 2ст. 9 Закону № 2342-IV, витрати на фінансування заходів щодо соціального забезпечення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа передбачаються в Державному бюджеті України окремим рядком.

Частиною 1ст. 8 Закону № 2342-IVвстановлено, що держава здійснює повне забезпечення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа.

Право на повне державне забезпечення в навчальних закладах мають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, віком до вісімнадцяти років та особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, при продовженні навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів (ч. 3ст. 8 Закону № 2342-IV).

Частиною 7ст. 8 Закону № 2342-IVпередбачено, що випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку. Нормативи забезпечення одягом і взуттям затверджуються Кабінетом Міністрів України. За бажанням випускників навчальних закладів їм може бути видана грошова компенсація в розмірі, необхідному для придбання одягу і взуття.

Проаналізувавши вищенаведені правові норми, суд апеляційної інстанції дійшов висновку що, випускники навчальних закладів, зокрема, із числа дітей-сиріт, забезпечуються за рахунок навчального закладу одноразовою грошовою допомогою в розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку та одягом і взуттям, за бажанням випускників навчальних закладів, їм може бути видана грошова компенсація в розмірі, необхідному для придбання одягу і взуття.

Тобто, ч. 7ст. 8 Закону № 2342-IVвстановлює обов`язок з виплати грошової допомоги та компенсації усім випускникам навчальних закладів, не розмежовуючи їх на окремі категорії - тих, хто продовжив навчання в іншому навчальному закладі, та тих, хто працевлаштувався.

Проте, у підпунктах 3 та 4 пункту 13 постанови Кабінету Міністрів України «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування» № 226 від 05.04.1994 року, виплата одноразової грошової допомоги в розмірі шести прожиткових мінімумів пов`язана з фактом працевлаштування випускників, що не відповідає вимогам спеціального Закону № 2342-IV.

Отже, Кабінет Міністрів України, встановивши додаткову, не передбачену Законом № 2342-IV умову - факт працевлаштування дитини-сироти чи дитини, позбавленої батьківського піклування, звузив гарантії вказаних осіб на отримання одноразової грошової допомоги.

Щодо нормативного регулювання спірних відносин суд вказує про такі джерела права.

Відповідно до п.1 ст.3 Конвенції ООН "Про права дитини" (від 20.11.1989 року, ратифікованої Постановою BP №789-ХІІ від 27.02.1991 року) (далі - Конвенція) в усіх діях щодо дітей. незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага мас приділятись якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

За змістом ч. 2, 3 ст. 3 Конвенції держави-учасниці Конвенції зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї та законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів.

Затверджуючи та забезпечуючи права і свободи громадян, держава окремими законами України встановила певні соціальні пільги, компенсації і гарантії, що є складовою конституційного права на соціальний захист і юридичними засобами здійснення цього права, а тому відповідно до ч. 2 ст. 19, ч. 1 ст. 68 Конституції України є загальнообов`язковими та однаковою мірою мають додержуватися органами державної влади, місцевого самоврядування, їх посадовими особами. Невиконання державою своїх соціальних зобов`язань щодо окремих осіб ставить їх у нерівні умови, підриває принцип довіри особи до держави, що призводить до порушення засад соціальної правової держави.

Згідно із ст. 3 Конституції України людина, її житія і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Відповідно до ст. 8 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (прийнята 04.11.1950 року, ратифікована Законом України № 475/97-ВР від 17.07.1997 року), кожен має право на повагу до свого приватного і сімейного життя. Органи державної влади не можуть втручатись у здійснення цього права, за винятком випадків, коли втручання здійснюється згідно із законом і є необхідним у демократичному суспільстві в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.

Основним законом, який визначає охорону дитинства в Україні як стратегічний загальнонаціональний пріоритет і з метою забезпечення реалізації прав дитини на життя, охорону здоров`я, освіту, соціальний захист та всебічний розвиток, встановлює основні засуди державної політики у цій сфері, є Закон України від 26.04.2001 року № 2402-111 "Про охорону дитинства".

За унормуванням ст.ст. 5, 8 Закону України "Про охорону дитинства" кожна дитина має право на рівень життя, достатній для її фізичного, інтелектуального, морального, культурного, духовного і соціального розвитку. Місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної законом, забезпечують, зокрема, проведення державної політики у сфері охорони дитинства, розроблення і здійснення галузевих та регіональних програм поліпшення становища дітей, підтримки сімей з дітьми, вирішення інших питань у цій сфері; вирішення питань щодо забезпечення прав дітей. встановлення опіки і піклування, створення інших передбачених законодавством умов для виховання дітей, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, а також для захисту особистих і майнових прав та інтересів дітей.

Відповідно до ст. 25 цього Закону діти, які внаслідок смерті батьків, позбавлення батьків батьківських прав, хвороби батьків чи з інших причин залишилися без батьківського піклування, мають право на особливий захист і допомогу з боку держави.

Статтями 52, 53 Конституції України передбачено, що утримання та виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, покладається на державу. Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.

Правові, організаційні, соціальні засади та гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа визначено Законом "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" (далі - Закон № 2342-IV), який є складовою частиною законодавства про охорону дитинства.

Законом № 2342-IV встановлено обов`язок з виплати грошової допомоги усім випускникам навчальних закладів із числа дітей, позбавлених батьківського піклування, не розмежовуючи їх на окремі категорії - тих, хто продовжив навчання в іншому навчальному закладі, та тих, хто працевлаштувався, і інші.

Оскільки Закон № 2342-IV не конкретизує, який саме навчальний заклад має закінчити дитина-сирота або дитина, позбавлена батьківського піклування, то, за змістом наведеної норми, право на отримання грошової допомоги мають усі випускники навчальних закладів (в т.ч. не інтернатного типу) з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Так, треті особи не навчалися у закладах для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, а формою їх влаштування як дітей, позбавлених батьківського піклування, як уже зазначалося, було встановлення опіки, визначення місця проживання в сім`ї бабусі, влаштування на виховання у прийомну сім`ю.

Водночас, сам факт випуску вказаних осіб з навчального закладу є підставою для виплати одноразової грошової допомоги у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів, встановленої законом.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у постановах від 18.09.2018 у справі № 493/407/16-а, від 05.06.2019 у справі № 158/1684/16-а, від 28.01.2021 у справі № 169/521/16-а висновки якого, в силу вимог частини 5 статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, суд враховує при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

У свою чергу статтею 9 Закону № 2342-IV встановлено, що витрати на утримання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа у сім`ях опікунів, прийомних сім`ях, дитячих будинках сімейного типу, у державних закладах фінансуються з державного, обласних бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, інших джерел, не заборонених законодавством.

Витрати на фінансування заходів щодо соціального забезпечення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа передбачаються в Державному бюджеті України окремим рядком.

У разі зміни форми влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб з їх числа дозволяються трансферти між бюджетами різних рівнів.

Відповідно до статті 25 Закону № 2342-IV порядок відшкодування витрат, пов`язаних з утриманням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб з їх числа, у тому числі на харчування, одяг, взуття, м`який інвентар на одну фізичну особу, здійснення грошових виплат при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу, а також інших виплат, передбачених цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до державних соціальних стандартів.

Статтею 39-9 Закону №2342-IV установлено, що порядок відшкодування витрат на виплату допомоги випускникам закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, повне державне забезпечення відповідно достатті 8цього Закону при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу відповідно до норм забезпечення випускників закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, затверджується Кабінетом Міністрів України.

Зі змісту статей 25, 39-9 Закону № 2342-IV вбачається, що вони регулюють правовідносини щодо відшкодування навчальним закладам або відповідним установам, в яких виховуються та навчаються діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, понесених ними витрат на харчування, одяг, взуття, м`який інвентар, здійснення грошових виплат при працевлаштуванні та вступі до навчального закладу, та не розповсюджуються на правовідносини навчальних закладів з їх випускниками, що є предметом спору у даній справі.

Отже, одноразова грошова допомога є соціальною гарантією державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Повноваження щодо виплати зазначеної допомоги державою делеговані навчальним закладам, у яких навчаються діти-сироти чи діти, позбавлені батьківського піклування.

Основним завданням служби згідно п.п. 1 п. 1 Положення про Службу у справах дітей Волноваської РДА (далі - Положення) є реалізація на відповідній території державної політики з питань соціального захисту дітей.

Служба у справах дітей відповідно до покладених на неї завдань забезпечує у межах своїх повноважень здійснення контролю за додержанням законодавства щодо соціального захисту дітей (пп. 5 п. 2 Положення).

Таким чином, органом, який уповноважений здійснювати заходи щодо реалізації державної політики з питань соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на території Волноваського району є Служба у справах дітей Волноваської РДА.

Приписами частини 2 Прикінцевих положеньЗакону № 2342-IV передбачено, що закони України та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону. Розмір одноразової грошової допомоги, який підлягає виплаті при випуску з навчального закладу, на забезпеченні якого перебували, зокрема, діти, позбавлені батьківського піклування, та визначений Законом № 2342-IV, не узгоджується з розміром такої одноразової грошової допомоги за постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 року № 226.

Враховуючи загальні засади пріоритетності законів над іншими підзаконними нормативними актами, та оскільки норми постанови Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 року № 226 прийняті до набрання чинності Законом № 2342-IV та не приведені у його відповідність, при вирішенні спірного питання підлягають застосуванню норми Закону № 2342-IV, згідно з якими одноразова грошова допомога підлягає виплаті у розмірі 6 прожиткових мінімумів.

Обов`язок відповідача щодо нарахування та виплати випускникам навчальних закладів із числі дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, одноразової грошової допомоги у розмірі не менше шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку є безумовним та не залежить від наявності звернень таких осіб про виплату зазначеної грошової допомоги.

За інформацією навчальних закладів, які розташовані на території Волноваського району, протягом 2019-2020 років закінчили навчальні заклади 23 випускника із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а саме: ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_14 , ІНФОРМАЦІЯ_14 , закінчила Рибінську ЗОНІ І-ІІІ ступенів Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , закінчила Рибінську ЗОШ І-ІІІ ступенів Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_17 , ІНФОРМАЦІЯ_15 , закінчила Донську ЗОШ І-ІІІ ступенів Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_18 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , закінчив Донську ЗОНІ І-ІІІ ступенів Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_19 , ІНФОРМАЦІЯ_16 , закінчив Волноваський ЗЗСО І-ІІІ ступенів № 7; ОСОБА_20 , ІНФОРМАЦІЯ_17 , закінчив Волноваську ЗОНІ І-ІІІ ступенів № 6 Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , закінчив Волноваську ЗОШ І-ІІІ ступенів № 6 Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , закінчила Волноваську ЗОІІІ І-ІІІ ступенів № 6 Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , закінчив Волноваську 30Ш І-ІІІ ступенів № 6 Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , закінчила Новотроїцьку ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2 Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , закінчила Волноваський опорний заклад ЗСО 1-111 ступенів Волноваської районної ради Донецької області, ОСОБА_9 , ІНФОРМАЦІЯ_9 , закінчив Андріївську ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , закінчила Волноваську ЗОНІ 1-ІІІ ступенів № 6 Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_12 , закінчила Новотроїцьку ЗОШ-ІІІ ступеня № 4 Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , закінчила Новотроїцьку ЗОШ І-ІІІ ступеня № 4 Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_16 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , закінчила Володимирську ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2 Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_23 , ІНФОРМАЦІЯ_20 , закінчила Ольгинську ЗОШ І-ІІІ ступенів Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_21 , ІНФОРМАЦІЯ_18 , закінчив Андріївську ЗОШ І-І1 ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , закінчив Андріївську ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_24 , ІНФОРМАЦІЯ_20 , закінчила Мирненську ЗОШ І-ІІІ ступенів Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_19 , закінчила Володимирську ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_11 , ІНФОРМАЦІЯ_11 , закінчила Новотроїцьку ЗОШ І-ІІІ ступенів № 4 Волноваської районної ради Донецької області; ОСОБА_10 , ІНФОРМАЦІЯ_10 , закінчив Володимирську ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1 Волноваської районної ради Донецької області.

На запит Волноваської окружної прокуратури Донецької області Службою у справах дітей Волноваської РДА надано документи на підтвердження наявності статусу дитини - сироти (дитини, позбавленої батьківського піклування) у вищезазначених осіб.

Інформація Управління освіти Волноваської РДА від 02.06.2021 № 363/01-21 підтверджує, що вказаним особам з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, за період 2019-2020 рр. виплата одноразової грошової допомоги в розмірі шести прожиткових мінімумів Управлінням освіти Волноваської РДА не здійснювалась.

За цією ж інформацією діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, продовжили своє навчання шляхом вступу до професійно-технічних та вищих навчальних закладів, а саме: ОСОБА_14 вступила до ДПТНЗ «Богуславське вище професійне училище сфери послуг», ОСОБА_15 вступила до КВНЗ КОР «Богуславський гуманітарний колед імені І.С. Нечуя - Левицького», ОСОБА_17 вступила до Бердянського державного педагогічного університету, ОСОБА_18 вступив до ПТУ м. Маріуполь, ОСОБА_19 вступив до Маріупольського професійно-технічного училища, ОСОБА_20 вступив до Маріупольського вищого професійного училища, ОСОБА_4 вступив до Маріупольського вищого професійного училища, ОСОБА_5 вступила до Великоанадольського лісотехнічного коледжу, ОСОБА_6 вступив до Лиманського ПТУ, ОСОБА_2 вступила до Маріупольського професійного ліцею сфери послуг і торгівлі, ОСОБА_7 вступила до Маріупольського ВМПУ, ОСОБА_9 вступив до Приазовського державного технічного університету, ОСОБА_25 вступила до Волноваського ПТУ, ОСОБА_12 вступила до ПТУ № 74 м. Маріуполь, ОСОБА_1 , ОСОБА_16 вступила до Запорізького медичного коледжу, ОСОБА_23 вступила до Харківського національного економічного університету, ОСОБА_21 вступив до Харківського національного університету цивільного захисту України, ОСОБА_24 вступила до Маріупольсього державного університету, ОСОБА_22 вступила до Великоанадольського лісотехнічного коледжу, ОСОБА_10 , Великоанадольського лісотехнічного коледжу, ОСОБА_11 вступила до Дніпропетровського медичного коледжу. Крім того, дитина-сирота ОСОБА_26 у 2020 році закінчив навчальний загальноосвітній заклад, однак навчання не продовжив.

Відповідно до наданої інформації навчальних закладів, які розташовані на території Волноваського району ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_26 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 були відраховані з загальноосвітніх навчальних закладів у 2020 року. Також, ОСОБА_12 , ОСОБА_24 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 були відраховані з загальноосвітніх навчальних закладів у 2019 року.

Так, Законом України «Про Державний бюджет України на 2019 рік» встановлено прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком від 6 до 18 років у розмірі 2027 грн., Законом України «Про державний бюджет України на 2020 рік» встановлено прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком від 6 до 18 років у розмірі 2218 грн.

Відтак наявні правові підстави, для нарахування та виплати одноразової грошової допомоги, передбаченої ст.8 Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», у розмірі шести прожиткових мінімумів для осіб відповідного віку з розміру, встановленого Законом України «Про Державний бюджет України на 2019 рік», в сумі не менше 12162 грн. ( ОСОБА_12 , ОСОБА_27 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_28 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 ) та не менше 13908 грн ( ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_26 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 ).

В порушення вимог ст. 8Закону № 2342-IV,незважаючи на законодавчо встановлений обов`язок після закінчення навчальних закладів виплатити одноразову грошову допомогу випускникам навчальних закладів із числа дітей, позбавлених батьківського піклування, відповідачем у 2019 - 2020 році протиправно не нараховано та не виплачено вказані кошти, що є протиправною бездіяльністю.

У той же час неналежне виконання Управлінням освіти, сім`ї, молоді та спорту Волноваської районної державної адміністрації делегованих йому державою функцій, суперечить принципам верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновленні законності, та як наслідок реалізації державних гарантій захисту прав і свобод дітей, у тому числі соціально вразливих категорій.

Суд також враховує, що відповідно достатті 1 Закону України «Про охорону дитинства»забезпечення найкращих інтересів дитини - дії та рішення, що спрямовані на задоволення індивідуальних потреб дитини відповідно до її віку, статі, стану здоров`я, особливостей розвитку, життєвого досвіду, родинної, культурної та етнічної належності та враховують думку дитини, якщо вона досягла такого віку і рівня розвитку, що може її висловити. Охорона дитинства - система державних та громадських заходів, спрямованих на забезпечення повноцінного життя, всебічного виховання і розвитку дитини та захисту її прав.

У Преамбулі Конвенції про права дитини від 20 листопада 1989 року (у редакції зі змінами, схваленими резолюцією 50/155 Генеральної Асамблеї ООН від 21 грудня 1995 року), яку ратифікованоПостановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-XII, зазначено, що дитина, внаслідок її фізичної і розумової незрілості, потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист як до, так і після народження. Статтею 3 Конвенції визначено, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Крім того, відповідно до статті 28 Конвенції про права дитини держави-учасниці держави-учасниці визнають право дитини на освіту, і з метою поступового досягнення здійснення цього права на підставі рівних можливостей вони, зокрема: сприяють розвиткові різних форм середньої освіти, як загальної, так і професійної, забезпечують її доступність для всіх дітей.

Враховуючи викладене, суд перштої інстанції правомірно дійшов до висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

За унормуванням ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 09 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

З урахуванням вищевикладеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду не вбачається.

Керуючись ст. ст. 205, 308, 311, 313, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Управління освіти, сім`ї, молоді та спорту Волноваської районної державної адміністрації на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14 грудня 2021 р. у справі № 200/10335/21-залишити без задоволення.

Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 14 грудня 2021 р. у справі № 200/10335/21- залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та непідлягає касаційному оскарженню крімвипадків, передбачених п. 2 ч. 5ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складено 27 липня 2022 року.

Колегія суддів: Г.М. Міронова

І.В. Геращенко

Е.Г. Казначеєв

СудПерший апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.07.2022
Оприлюднено29.07.2022
Номер документу105442769
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —200/10335/21

Постанова від 27.07.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 19.06.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 19.06.2022

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Рішення від 14.12.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабіч С.І.

Ухвала від 04.10.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабіч С.І.

Ухвала від 18.08.2021

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабіч С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні