Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
28 липня 2022 року справа №645/6066/21
Харківський окружний адміністративний суд у складі судді Ніколаєвої Ольги, розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
доНемишлянської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області
таГолови Немишлянської районної у місті Харкові виборчої комісії Харлан Людмили Валентинівні
прозобов`язання утриматись від протиправних дій, визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі по тексту позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Фрунзенського районного суду міста Харкова з позовом до Немишлянської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області (далі по тексту - відповідач-1), Голови Немишлянської районної у місті Харкові виборчої комісії Харлан Людмили Валентинівні (далі по тексту - відповідач-2), в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність та зобов`язати Немишлянську районну в місті Харкові виборчу комісію прийняти рішення (вирішити питання) про виконання повноважень заступника голови комісії ОСОБА_1 на платній основі протягом виборчого процесу з 13.09.2021.
- зобов`язати голову Немишлянської районної в місті Харкові виборчої комісії Харківської області Харлан Людмилу Валентинівну утриматися від протиправних дій, які порушують право заступника голови Немишлянської районної у місті Харкові виборчої комісії Гриценка В`ячеслава Олександровича виконувати свої повноваження на платній основі;
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що внаслідок протиправних дій відповідача-2 порушено його право виконувати свої повноваження на платній основі протягом виборчого процесу з 13.09.2021, яке унормоване Конституцією України. Кодексом законів про працю України, Виборчим кодексом України, Порядком оплати праці членів територіальних і дільничних виборчих комісій з місцевих виборів, нарахування та виплати одноразової грошової винагороди, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.09.2015 №687, Законом України «Про оплату праці».
Ухвалою Фрунзенського районного суду міста Харкова адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Немишлянської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області та Голови Немишлянської районної у місті Харкові виборчої комісії Харлан Людмили Валентинівні про зобов`язання утриматись від протиправних дій, визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії направлено за підсудністю до Харківського окружного адміністративного суду.
Згідно з витягом з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу передано на розгляд судді Ніколаєвій Ользі.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду прийнято позов до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі у порядку спрощеного позовного провадження без призначення судового засідання з повідомленням (викликом) осіб.
Цією ж ухвалою відповідачу запропоновано у п`ятнадцятиденний строк з дня одержання ухвали про відкриття спрощеного провадження у справі подати до суду відзив на адміністративний позов разом з усіма доказами, що обґрунтовують доводи, які в ньому наведені або заяву про визнання позову та надати суду докази надіслання (подання) копії відзиву іншим учасникам справи.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду ухвалено розглядати адміністративну справу за правилами загального позовного провадження.
Відповідачем-2 до суду надано відзив на позовну заяву, згідно з яким Голова Немишлянської районної у місті Харкові виборчої комісії Харлан Людмили Валентинівні
просить відмовити у задоволенні позовних вимог посилаючись на те, що виборча комісія приймає рішення колегіально шляхом голосування членами комісії, а голова виборчої комісії не наділена повноваження приймати будь-які самостійні рішення в діяльності виборчої комісії, у тому числі щодо визначення осіб, які мають виконувати свої повноваження у виборчій комісії на платній основі, а отже, фактично, позбавлена можливості своїми діями завдати шкоду правам та інтересам інших осіб, передбаченими Кодексом. Позивачем обрано неправильний спосіб захисту шляхом зобов`язання відповідача-2 утриматися від протиправних дій, які порушують право позивача виконувати свої повноваження на платній основі.
У судове засідання сторони не прибули, про час та місце розгляду даної справи повідомленні належним чином, що підтверджується матеріалами справи. Водночас, позивач та відповідачі до суду надали заяви про розгляд справи без їх участі.
Розглянувши надані документи, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Харківський окружний адміністративний суд встановив наступне.
Позивач виконує повноваження заступника голови Немишлянської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області на підставі Додатку 5 до постанови Харківської міської територіальної виборчої комісії Харківського району Харківської області від 28.08.2020 №5.
На засіданні відповідача-1, яке відбулось 06.09.2021, прийнято постанову №3, пунктом першим якої постановлено: « 1. Визначити членів Немишлянської районної територіальної виборчої комісії, які виконують свої повноваження на платній основі протягом виборчого процесу з 13 вересня 2021 року: голова Немишлянської районної територіальної виборчої комісії Харлан Людмила Валентинівна».
Не погодившись із складом виборчої комісії, яка виконує свої повноваження на платній основі, позивач звернувся до суду.
Відповідно до частини 1 статті 2 Виборчого кодексу України підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, Виборчим кодексом України, законами України «Про Центральну виборчу комісію2, «Про Державний реєстр виборців», іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.
Частиною 3 статті 32 Виборчого кодексу України визначено, що виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, Виборчим кодексом України та законами України.
Згідно з частиною 12 статті 36 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених Кодексом.
Положеннями частини 14 статті 36 Виборчого кодексу України визначено, що рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.
Відповідно до частини 15 статті 36 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом. У такому разі виборча комісія вищого рівня має право прийняти рішення по суті питання.
Порядок визначена члена (нів) комісії які будуть виконувати свої обов`язки на платній основі визначено статтею 212 Виборчого кодексу України якою встановлено, що оплата праці членів виборчих комісій та осіб, які залучаються до роботи у виборчій комісії за рішенням виборчої комісії голова, заступник голови, секретар або в разі їх відмови інші члени територіальної виборчої комісії (загальною кількістю не більше трьох осіб), дільничної виборчої комісії (загальною кількістю не більше двох осіб для кожної комісії) протягом виборчого процесу можуть виконувати свої повноваження у виборчій комісії на платній основі на підставі цивільно-правового договору між ними і виборчою комісією. Зазначені особи на цей період увільняються від виконання виробничих або службових обов`язків за основним місцем роботи із збереженням стажу роботи.
Рішення територіальної виборчої комісії про виконання її членами повноважень на платній основі невідкладно надсилається відповідному регіональному або територіальному представництву Центральної виборчої комісії (у разі його утворення).
Рішення дільничної виборчої комісії про виконання її членами повноважень на платній основі затверджується територіальною виборчою комісією, яка здійснює фінансове забезпечення вказаної дільничної виборчої комісії.
Голова, заступник голови, секретар виборчої комісії Автономної Республіки Крим виконують свої повноваження на постійній основі. Умови оплати їх праці встановлюються Кабінетом Міністрів України, оплата здійснюється за рахунок коштів бюджету Автономної Республіки Крим.
Робота члена територіальної, дільничної виборчої комісії, який виконує свої повноваження у виборчій комісії на платній основі відповідно до частини першої цієї статті, оплачується в розмірі та порядку, встановлених Кабінетом Міністрів України, за рахунок коштів бюджету Автономної Республіки Крим, відповідного місцевого бюджету (далі - кошти відповідного місцевого бюджету), отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України (а в передбачених цим Кодексом випадках - за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету).
Розмір оплати праці членів виборчих комісій визначається Кабінетом Міністрів України. Для членів виборчих комісій, увільнених від виконання виробничих або службових обов`язків за основним місцем роботи, розмір оплати праці не може бути меншим за середню заробітну плату за основним місцем роботи та більшим за розмір заробітної плати відповідного сільського, селищного, міського голови або голови відповідної ради. Розмір оплати праці члена виборчої комісії, який є пенсіонером або особою, яка тимчасово не працює, не може бути меншим за розмір мінімальної заробітної плати, встановлений на день нарахування такої плати.
Членам виборчих комісій у межах загальної економії фонду оплати праці, передбаченого кошторисом видатків відповідної виборчої комісії на підготовку та проведення місцевих виборів, може бути нарахована і виплачена одноразова грошова винагорода в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Робота членів виборчих комісій (у тому числі пенсіонерів та осіб, які тимчасово не працюють) у день виборів та у дні встановлення підсумків голосування і результатів виборів оплачується у розмірі та порядку, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Робота осіб, зазначених у частині 10 статті 33 цього Кодексу, під час підготовки та проведення місцевих виборів оплачується за рахунок коштів державного бюджету, відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України (а в передбачених цим Кодексом випадках - за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету).
Виконання робіт, пов`язаних з підготовкою і проведенням місцевих виборів, особами, визнаними у встановленому законом порядку безробітними, не є підставою для зняття цих осіб з обліку в державній службі зайнятості як таких, що шукають роботу, або для припинення виплати їм допомоги по безробіттю та інших видів допомоги.
Оплата праці членів виборчої комісії, а також осіб, які залучаються до роботи у комісії, у тому числі в день голосування, дні встановлення підсумків голосування та результатів виборів, не може бути підставою для скасування, обмеження або зменшення їм та членам їхніх сімей, які проживають разом з ними, будь-яких видів соціальних виплат, пенсій, субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг.
У період поза виборчим процесом забезпечення діяльності територіальної виборчої комісії щодо виконання її повноважень здійснюється за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету.
Суд, аналізуючи наведені нормативно правові акти зазначає, що виборчим законодавством визначено, що питання про виконання повноважень членів комісії на платній основі вирішується виключно на засіданні комісії та що виконання повноважень на платній основі не може бути не більше ніж трьома членами територіальної виборчої комісії протягом виборчого процесу своїх повноважень у виборчій комісії.
Отже, питання визначення кількісного та персонального склад осіб (членів комісії), які можуть виконувати свої повноваження у виборчій комісії на платній основі є виключними повноваженнями відповідної комісії.
Суд встановив, що відповідно до протоколу від 06.09.2021 №2 на засіданні відповідача-1, четвертим питанням якого було питання «Про виконання членами Немишлянської районної в місті Харкові територіальної виборчої комісії своїх повноважень на платні основі». Доповідачем був член Немишлянської районної в місті Харкові територіальної виборчої комісії Шевченко Л.І., яка запропонувала прийняти проект постанови виконувати свої повноваження на платній основі відповідачу-2. Проголосували: за - 14; проти - 0; утрималися - 0.
Також виступив позивач і сказав, що він має право виконувати свої обов`язки на платній основі і запропонував свою кандидатуру.
Відповідач-2 запропонувала поставити на голосування питання позивача про те, що він буде виконувати свої повноваження на платній основі. За цю пропозицію проголосувало: за - 7; проти - 7; утримались - 0.
Член комісії ОСОБА_2 запитав позивача: «Які обов`язки ви будете виконувати? Я задаю це питання для отримання відповіді, так як на попередніх виборах, ви неналежним чином виконували свої обов`язки. Заступник голови комісій не зміг відповісти на поставленне запитання, мотивувавши тим, що комісія повинна читати його обов`язки». Відповідач-2 запропонувала переголосувати це питання про можливість позивачу виконувати свої повноваження на платній основі. Голосували: за - 3; проти - 8; утримались - 3.
Комісія відхилила пропозицію позивача.
Також виступив член територіальної виборчої комісії Фурцев М.С. та зазначив, що найбільш прийнятним буде рішення залишити одну особу для виконання повноважень на платній основі.
Відповідач-2 запропонувала проголосувати за проект постанови без урахування пропозиції та прийняти постанову вцілому. Голосували за - 14; проти - 0; утримались - 0.
Вирішили (постановили) прийняти постанову про виконання членами Немишлянської територіальної виборчої комісії повноважень у виборчій комісії на платній основі у редакції, запропонованій відповідачем-2. За це рішення проголосували за - 14; проти - 0; утрималися - 0.
Таким чином, відповідачем-1 було прийнято колегіальне рішення, яким визначила відповідача-2 виконувати свої повноваження на платній основі протягом виборчого процесу з 13.09.2021.
Оскільки, можливість виконувати обов`язки в виборчій комісії на платній основі відповідачем-2 була вирішена рішенням колегіального органу, а рішення відповідача-1 від 06.09.2021 оформлене протоколом №2 засідання комісії, четвертим питанням якого було питання «Про виконання членами Немишлянської районної в місті Харкові територіальної виборчої комісії своїх повноважень на платні основі» прийнято в межах виключної компетенції у відповідності до вимог Виборчого кодексу України, суд дійшов висновку, що відповідач-1 та відповідач-2 діяли у рамках чинного законодавства та не вчиняли протиправних дій/бездіяльності, які порушують право позивача виконувати свої повноваження на платній основі.
Положеннями частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 Кодексу адміністративного судочинства України.
Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовної заяви.
Зважаючи на те, що позивач відповідно до пункту 10 частини першої статті 5 Закону України «Про судовий збір» звільнений від сплати судового збору, питання про їх розподіл судом не вирішується.
Керуючись статтями 139, 244-246, 262, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ) до Немишлянської районної у місті Харкові територіальної виборчої комісії Харківської області (проспект Григоренка Петра, 17, місто Харків, 61091, код ЄДРПОУ: 43778041), Голови Немишлянської районної у місті Харкові виборчої комісії Харлан Людмили Валентинівні ( АДРЕСА_2 , РНОКПП: НОМЕР_2 ) про зобов`язання утриматись від протиправних дій, визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення набирає законної сили у порядку, передбаченому статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та підлягає оскарженню у порядку та у строки, визначені статтями 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022 з 24.02.2022 був введений воєнний стан на території України, у зв`язку з бойовими діями на території Харківської області повний текст рішення складено 28.07.2022.
СуддяОльга НІКОЛАЄВА
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2022 |
Оприлюднено | 01.08.2022 |
Номер документу | 105462652 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Ніколаєва О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні