Рішення
від 21.07.2022 по справі 440/17845/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 липня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/17845/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Довгопол М.В.,

за участю:

секретаря судового засідання Лукаш А.В.,

представника позивача Яловець М.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Управління Держпраці у Полтавській області до Сільськогосподарського багатофункціонального кооперативу "Радянський" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

В С Т А Н О В И В:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Стислий зміст позовних вимог

Управління Держпраці у Полтавській області (далі - позивач, Управління) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Сільськогосподарського багатофункціонального кооперативу "Радянський" (далі - відповідач), в якому просило:

- застосувати до Сільськогосподарського багатофункціонального кооперативу «Радянський» (код ЄДРПОУ 02137755) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення виконання робіт:

- роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра;

- зварювальні, газополум`яні, наплавочні і паяльні роботи, що використовуються із застосуванням відкритого полум`я;

- по обслуговуванню верстатів з обробки деревини і металів;

- вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів;

- роботи пов`язані з виробництвом (виготовленням), використанням, переробкою, зберіганням, транспортуванням, застосуванням, утилізацією чи знешкодженням вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас: які здійснюються на складі паливно-мастильних матеріалів;

- зупинення обладнання: склад паливно-мастильних матеріалів, який знаходиться за адресою: село Придніпрянське, Кобеляцький район, Полтавська область, 39282; до усунення порушень.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що посадовими особами управління на підставі наказу від 08.10.2021 № 369П та направлення на проведення перевірки № 1271 від 08.10.2021 у період з 11 по 25 жовтня 2021 року проведено позапланову перевірку Сільськогосподарського багатофункціонального кооперативу "Радянський", за результатами якої складено акт від 25.10.2021 № ПЛ2243/1282/А/П-ПЛ4481П1289, на підставі якого видано припис про усунення порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду від 25.10.2021 № ПЛ2243/1282/А/П-ПЛ4481П1289/П. Зважаючи на те, що виявлені порушення несуть загрозу життю і здоров`ю людей, позивач вважає, що наявні підстави для застосування до відповідача у судовому порядку заходів реагування у вигляді зупинення виконання робіт до усунення порушень.

2. Стислий зміст заперечень відповідача

Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву не скористався.

3. Процесуальні дії по справі

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28.12.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за даним позовом, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.02.2022 суд вирішив перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.

Протокольною ухвалою від 07.07.2022 закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті на 21.07.2022.

У судовому засіданні 21.07.2022 представник позивача позовні вимоги підтримала в повному обсязі.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений належним чином.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини справи та відповідні правовідносини.

На підставі наказу Управління Держпраці у Полтавській області №369П від 08.10.2021 /а.с. 5/ та направлення на проведення перевірки Управління Держпраці у Полтавській області №1271 від 08.10.1271 /а.с. 6/ Управлінням Держпраці у Полтавській області у період з 11.10.2021 по 25.10.2021 проведено позапланову перевірку додержання Сільськогосподарським багатофункціональним кооперативом "Радянський" вимог законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, за результатами якої виявлено та зафіксовано в акті перевірки №ПЛ2243/1282/А/П-ПЛ4481П1289 від 25.10.2021 /а.с. 10-23/ порушення вимог законодавства, зокрема:

1) статті 9 Закону України "Про об`єкти підвищеної небезпеки" від 26.04.2014 № 2645-ІІІ, пункту 3 Порядку ідентифікації та обліку об`єктів підвищеної небезпеки ПКМУ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956 - не виконано вимоги щодо проведення ідентифікації об`єктів підвищеної небезпеки суб`єктів господарювання, які передбачено п. 3 Порядку ідентифікації та обліку об`єктів підвищеної небезпеки ПКМУ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956;

2) статті 21 Закону України № 2694, групи Б пункту 19 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 (зі змінами від 10.03.2021 постанова Кабінету Міністрів України № 77) - відсутня декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці на роботи підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі декларації відповідності Група Б пункт 3, пункт 19, пункт 20 а саме: роботи, що виконуються на висоті понад 1, 3 метра, зварювальні, газополум`яні, а також наплавочні і паяльні роботи, що виконуються із застосуванням відкритого полум`я, обслуговування верстатів з обробки деревини і металів;

3) статті 21 Закону України "Про охорону праці" № 2694, порушення вимог пункту 20 Групи А додатку 2 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, який затверджений ПКМУ від 26.10.2011 № 1107 - відсутній дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки: - вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів;

4) статті 21 Закону України № 2694, групи А пункту 1 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 (зі змінами від 10.03.2021 Постанова Кабінету Міністрів України № 77 - відсутній дозвіл на експлуатацію устаткування, пов`язане з виробництвом (виготовленням), використанням, переробкою, зберіганням, транспортуванням, застосуванням, утилізацією чи знешкодженням вибухопожежнонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956 "Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки";

5) статті 21 Закону України № 2694, групи А пункту 1 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 (зі змінами від 10.03.2021 Постанова Кабінету Міністрів України № 77) - відсутній дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки: виробництво (виготовлення), використання, переробка, зберігання, транспортування, застосування, утилізація та знешкодження вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, горючих рідин, маса яких дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956 "Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки";

6) статті 43 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 № 2694-XII - допущено не виконання 5 пунктів вимог припису посадових осіб Управління Держпраці у Полтавській області щодо усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці.

Управлінням Держпраці у Полтавській області винесено припис про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду від 25.10.2021 № ПЛ2243/1282/А/П-ПЛ4481П1289 /а.с. 7-9/.

Вбачаючи наявність підстав для застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення виконання певних робіт, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V /надалі - Закон №877-V/ визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно з частиною 5 статті 4 Закону №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відповідно до частин 1, 2 статті 7 Закону №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Частиною 7 статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону України "Про охорону праці" № 2694-XII від 14 жовтня 1992 року (надалі - Закон № 2694-XII), охорона праці - це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров`я і працездатності людини у процесі трудової діяльності; роботодавець - власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган, незалежно від форм власності, виду діяльності, господарювання, і фізична особа, яка використовує найману працю.

За змістом статті 4 Закону №2694-ХІІ державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Статтею 38 Закону № 2694-XII передбачено, що державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Права і відповідальність посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці визначені статтею 39 Закону України "Про охорону праці".

За приписами частини 1 статті 39 Закону України "Про охорону праці" посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право, зокрема, безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об`єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції; видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов`язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об`єктів підвищеної небезпеки; забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих .

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 р. № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Підпунктом 12 пункту 6 цього Положення встановлено, що Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право звертатися у передбачених законом випадках до суду.

Відповідно до пункту 7 цього Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.

Частиною 1 статті 21 Кодексу законів про працю України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що роботодавець забезпечує працівнику, умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Відповідно до частини 1 статті 13 Закону № 2694-XII роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці

Статтею 27 Закону № 2694-XII визначено, що нормативно-правові акти з охорони праці - це правила, норми, регламенти, положення, інструкції та інші документи, обов`язкові для виконання.

За приписами статті 21 Закону № 2694-XII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з охорони праці.

Роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Строк дії дозволу становить: на виконання робіт або на експлуатацію машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки - п`ять років (з подальшим його продовженням); на застосування машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки - безстроково.

Набуття права на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки може здійснюватися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці. Переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, виконання або експлуатація (застосування) яких може здійснюватися на підставі такої декларації, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, протягом 10 робочих днів з дня надходження заяви на одержання дозволу та необхідних документів приймає рішення про видачу дозволу або про відмову в його видачі із зазначенням підстав, визначених цією статтею.

Процедуру видачі або відмови у видачі, переоформлення, анулювання Держпраці та її територіальними органами дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл) визначає Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107 (надалі - Порядок №1107).

Пунктом 6 Порядку №1107 встановлено, що дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається:

роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А додатка 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77;

виробникові або постачальникові машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі - виробник або постачальник) - на застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77, якщо інша форма оцінки його відповідності, яка є обов`язковою вимогою до нього, не встановлена технічними регламентами.

У разі коли дозвіл на застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки отримано виробником або постачальником до прийняття зобов`язань щодо їх постачання, роботодавець може застосовувати зазначені машини, механізми, устатковання на підставі завіреної в установленому законодавством порядку копії дозволу, одержаної від такого виробника або постачальника.

Згідно з пунктом 7 Порядку №1107 дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки видається територіальним органом Держпраці за місцем державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи - підприємця.

Відповідно до пункту 14 Порядку №1107 дія дозволу поширюється на всю територію України.

Роботодавець, який отримав дозвіл і має намір виконувати роботи підвищеної небезпеки та/або експлуатувати (застосовувати) машини, механізми, устатковання підвищеної небезпеки (у тому числі відокремленим підрозділом), повинен письмово повідомити про це територіальний орган Держпраці за місцем виконання таких робіт та/або експлуатації (застосування) таких машин, механізмів, устатковання не пізніше ніж за десять робочих днів до початку їх виконання та/або експлуатації (застосування) з наданням копії дозволу.

За приписами пункту 21 Порядку №1107 виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у групі Б додатка 2, експлуатація (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, зазначених у групі Б переліку, машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77, здійснюються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці за формою згідно з додатком 8.

Декларація подається роботодавцем не пізніше ніж за п`ять робочих днів до початку виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки. Документи повертаються протягом п`яти робочих днів без розгляду у разі незаповнення полів, зазначення робіт підвищеної небезпеки та машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, які не відповідають вимогам, встановленим цим Порядком та переліком машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77.

Декларація подається роботодавцем або уповноваженою ним особою, надсилається поштою до адміністратора центру надання адміністративних послуг у паперовій формі або в електронній формі через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, у тому числі через інтегровану з ним інформаційну систему Держпраці.

Територіальний орган Держпраці здійснює реєстрацію декларацій на безоплатній основі протягом п`яти робочих днів з дня їх отримання.

Відмова в реєстрації декларації не допускається.

У разі зміни відомостей або виявлення суб`єктом господарювання помилки в поданій декларації суб`єкт господарювання в порядку, встановленому цим пунктом для подання декларації, подає оновлену декларацію протягом семи робочих днів з дня настання таких змін або з дня подання декларації в разі виявлення помилки.

Додаток 2 до Порядку № 1107 містить перелік видів робіт підвищеної небезпеки.

До видів робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі дозволу - група А належать, зокрема, виробництво (виготовлення), використання, переробка, зберігання, транспортування, застосування, утилізація та знешкодження вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, горючих рідин, маса яких дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. № 956 Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки (Офіційний вісник України, 2002 р., № 29, ст. 1357) (п. 1); вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів (п. 20).

До видів робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці Група Б відносяться, зокрема, роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра (п. 3); зварювальні, газополум`яні, а також наплавочні і паяльні роботи, що виконуються із застосуванням відкритого полум`я (п. 19); обслуговування верстатів з обробки деревини і металів (п. 20).

Статтею 9 Закону України "Про об`єкти підвищеної небезпеки" від 18 січня 2001 року № 2245-III передбачено, що суб`єкт господарської діяльності ідентифікує об`єкти підвищеної небезпеки відповідно до кількості порогової маси небезпечних речовин.

Нормативи порогової маси небезпечних речовин встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок ідентифікації, форма та зміст оповіщення про її результати визначаються Кабінетом Міністрів України.

На основі ідентифікаційних даних Кабінет Міністрів України затверджує класифікацію об`єктів підвищеної небезпеки і порядок їх обліку.

Відповідно до пункту 3 Порядку ідентифікації та обліку об`єктів підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. N 956, суб`єкт господарювання, у власності або користуванні якого є хоча б один потенційно небезпечний об`єкт чи який має намір розпочати будівництво такого об`єкта, організовує проведення його ідентифікації.

ІV. ВИСНОВКИ СУДУ

Системний аналіз викладених вище правових норм свідчить про те, що орган державного нагляду (контролю) за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Держпраці та його територіальні органи здійснюють відповідно до вимог законодавства державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці.

В силу правил статті 39 Закону № 2694-XII передумовою заборони, зупинення, припинення, обмеження експлуатації підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуску та експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт є створення суб`єктом господарювання загрози життю працюючих.

Судом встановлено, що за результатами проведеної позивачем перевірки складено акт №ПЛ2243/1282/А/П-ПЛ4481П1289 від 25.10.2021, в якому зафіксовано 6 порушень вимог законодавства у господарській діяльності відповідача, які мають ризик негативних наслідків у вигляді смерті працюючої особи, шкоди, завданої здоров`ю працюючої особи, зокрема: не проведення ідентифікації об`єктів підвищеної небезпеки суб`єктів господарювання; відсутність декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці на роботи підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі декларації відповідності: роботи, що виконуються на висоті понад 1, 3 метра, зварювальні, газополум`яні, а також наплавочні і паяльні роботи, що виконуються із застосуванням відкритого полум`я, обслуговування верстатів з обробки деревини і металів (група Б видів робіт підвищеної небезпеки, п.п. 3, 19, 20); відсутність дозволу на виконання таких робіт підвищеної небезпеки, як виробництво (виготовлення), використання, переробка, зберігання, транспортування, застосування, утилізація та знешкодження вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, горючих рідин, маса яких дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956 "Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки", вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів (група А видів робіт підвищеної небезпеки, п.п. 1, 20); відсутність дозволу на експлуатацію устаткування, пов`язане з виробництвом (виготовленням), використанням, переробкою, зберіганням, транспортуванням, застосуванням, утилізацією чи знешкодженням вибухопожежнонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956 "Про ідентифікацію та декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки".

Обов`язок роботодавця одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (щодо видів робіт, які належать до групи А видів робіт підвищеної небезпеки), а також подати декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці на роботи підвищеної небезпеки (щодо видів робіт, які належть до групи Б видів робіт підвищеної небезпеки) передбачений статтею 21 Закону України "Про охорону працю", Порядком № 1107. Вимоги щодо здійснення ідентифікації об`єктів підвищеної небезпеки суб`єктів господарювання встановлені статтею 9 Закону України "Про об`єкти підвищеної небезпеки", Порядком № 956.

Суд враховує, що акт перевірки від 25.10.2021 № ПЛ2243/1282/А/П-ПЛ4481П1289 підписано уповноваженою особою відповідача без зауважень, відомості про оскарження у встановленому законодавством порядку припису про усунення порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду від 25.10.2021 № ПЛ2243/1282/А/П-ПЛ4481П1289/П відсутні.

Відповідачем не надано ані до Управління Держпраці у Полтавській області, ані до суду жодних доказів на підтвердження усунення виявлених порушень.

Статтею 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Суд зауважує, що виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатація (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки без отримання відповідного дозволу та декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці, не проведення ідентифікації об`єктів підвищеної небезпеки створюють реальну небезпеку для життя і здоров`я працівників та порушують права осіб на належні, безпечні і здорові умови праці.

Суд наголошує, що застосування заходів реагування є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері охорони праці, які створюють загрозу життю і здоров`ю людей.

Таким чином, період дії застосування вказаного заходу залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень.

При цьому зупиненню підлягає не діяльність суб`єкта господарювання в цілому, а лише використання обладнання та виконання певних робіт, використання та виконання яких потребує дозволу чи декларації.

Отже, зважаючи на вчинення відповідачем порушень вимог чинного законодавства та відсутність належних доказів усунення таких порушень або доказів на спростування встановлених перевіркою фактів вчинення порушень, беручи до уваги виникнення загрози життю та здоров`ю людей, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, які охороняються в Україні Конституцією України та законодавством, суд приходить до висновку про наявність правових підстав застосувати до Сільськогосподарського багатофункціонального кооперативу "Радянський" заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення виконання робіт: роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра; зварювальні, газополум`яні, а також наплавочні і паяльні роботи, що виконуються із застосуванням відкритого полум`я; по обслуговуванню верстатів з обробки деревини і металів, вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів; роботи пов`язані з виробництвом (виготовленням), використанням, переробкою, зберіганням, транспортуванням, застосуванням, утилізацією чи знешкодженням вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас: які здійснюються на складі паливно-мастильних матеріалів, а також зупинення обладнання, а саме: склад паливно-мастильних матеріалів, який знаходиться за адресою: село Придніпрянське, Кобеляцький район, Полтавська область, 39282; до усунення порушень.

Таким чином, адміністративний позов Управління Держпраці у Полтавській області є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

V. РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Враховуючи викладене, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Управління Держпраці у Полтавській області (вул. Пушкіна, 119, м. Полтава, 36014, код ЄДРПОУ 39777136) до Сільськогосподарського багатофункціонального кооперативу "Радянський" (с. Придніпрянське, Кобеляцький район, Полтавська область, 39282, код ЄДРПОУ 02137755) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити.

Застосувати до Сільськогосподарського багатофункціонального кооперативу «Радянський» заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення виконання робіт:

-роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра;

-зварювальні, газополум`яні, наплавочні і паяльні роботи, що використовуються із застосуванням відкритого полум`я;

-по обслуговуванню верстатів з обробки деревини і металів;

-вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів;

-роботи пов`язані з виробництвом (виготовленням), використанням, переробкою, зберіганням, транспортуванням, застосуванням, утилізацією чи знешкодженням вибухопожежонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, маса яких дорівнює або перевищує нормативи порогових мас: які здійснюються на складі паливно-мастильних матеріалів;

- зупинення обладнання: склад паливно-мастильних матеріалів, який знаходиться за адресою: село Придніпрянське, Кобеляцький район, Полтавська область, 39282; до усунення порушень.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 28 липня 2022 року.

Суддя М.В. Довгопол

Дата ухвалення рішення21.07.2022
Оприлюднено01.08.2022
Номер документу105490346
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю

Судовий реєстр по справі —440/17845/21

Рішення від 21.07.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Рішення від 21.07.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

М.В. Довгопол

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні