Постанова
від 28.07.2022 по справі 400/10505/21
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 липня 2022 р.м.ОдесаСправа № 400/10505/21

Головуючий в 1 інстанції: Біоносенко В.В.

Місце та час укладення судового рішення «--:--», м. Миколаїв

Повний текст судового рішення складений 23.12.2021р.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Єщенка О.В., Яковлєва О.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2021 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Департаменту архітектури та містобудування Миколаївської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

01.11.2021р. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Департаменту архітектури та містобудування Миколаївської міської ради про визнання протиправною відмову від 30.09.2021р. №3102/12.01-46-21 у наданні йому будівельного паспорту на забудову земельної ділянки за адресую: АДРЕСА_1 , АДРЕСА_1 ; зобов`язання надати йому будівельний паспорт на забудову земельних ділянок за адресую: АДРЕСА_1 , АДРЕСА_1 , кадастровий номер земельних ділянок 4810137200:15:017:0007, 4810137200:15:016:0048, 4810137200:15:017.

В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що Департаментом архітектури і містобудування Миколаївської міської ради йому протиправно відмовлено у видачі будівельного паспорта з підстав відповідності території згідно Плану зонування, до зони Ж-5 - зона мішаної багатоквартирної житлової забудови від 5 до 16 поверхів та громадської забудови, в якій не передбачено нового будівництва індивідуальних житлових будинків. Так, відповідно до ст.24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства, а цільове призначення належних йому земельних ділянок - 02.01 «для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)», що було визначено до прийняття Плану зонування.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 23.12.2021р. відмовлено у задоволенні позову, оскільки за наявності затвердженого плану зонування території, вирішення уповноваженим органом питання видачі будівельного паспорта повинно вирішуватись з врахуванням встановлених ним умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. У разі, якщо Планом зонування території міста передбачено, що місцевість, де знаходиться земельна ділянка, яка належить позивачу на праві приватної власності і на якій він бажає збудувати індивідуальний житловий будинок, є зоною змішаною багатоквартирної житлової забудови та громадської забудови (4-5 та 6-16 поверхів), то відповідач, відмовляючи у наданні будівельного паспорта, діяв в межах наданих йому повноважень та у спосіб, що передбачені законами України.

Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням, посилаючись на неповне з`ясування судом першої інстанції обставин справи, порушення норм матеріального та процесуального права, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду скасувати та ухвали нове про задоволення позовних вимог.

Апелянт зазначає, що Генеральний план міста Миколаєва не відповідає Плану зонування міста Миколаєва, а тому рішення Миколаївської міської ради №36/13 від 17.05.2018р. «Про затвердження Плану зонування території міста Миколаїв» не може бути враховано при вирішенні даної справи, оскільки внесення змін та прийняття Плану зонування території допускається за умови відповідності Генеральному плану населеного пункту.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.

Судом першої інстанції встановлено, що 08.04.2021 ОСОБА_1 на підставі договорів купівлі-продажу, набув право приватної власності на земельної ділянки: кадастровий номер 4810137200:15:017:0007 та 4810137200:15:017:0002, що розташовані за адресую: АДРЕСА_1 , 25а. /а.с.13-18/

08.06.2021р. земельні ділянки з кадастровими номерами 4810137200:15:017:0007 та 4810137200:15:017:0002, об`єднанні в одну земельну ділянку з кадастровим номером 4810137200:15:016:0048, загальною площею 0,1194 га. /а.с.7-12/

На замовлення ОСОБА_1 проектною організацією «ОРГ проект» розроблено Ескіз намірів забудови земельної ділянки «Будівництво індивідуального житлового будинку, гостьового будинку та сараю на земельній ділянці кадастровий номер 4810137200:15:016:0048 за адресую: АДРЕСА_1 ». /а.с.74-85/

22.09.2021р. ОСОБА_1 звернувся до Департаменту архітектури та містобудування Миколаївської міської ради із заявою про видачу йому будівельного паспорту на проведення індивідуального житлового будівництва на земельних ділянках 4810137200:15:017:0007, 4810137200:15:017:0002 та 4810137200:15:016:0048.

Повідомленням Департаменту архітектури та містобудування Миколаївської міської ради 30.09.2021р. №3102/12.01-46-21 відмовлено ОСОБА_1 в наданні будівельного паспорта забудови земельної ділянки на підставі п.2.4 Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, а саме: невідповідності намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам. Відповідно до Плану зонування території міста Миколаєва, затвердженого рішення Миколаївської міської ради від 17.05.2018 №36/13 - територія відноситься до зони Ж-5 - зона змішаної багатоквартирної житлової забудови від 5 до 16 поверхів та громадської забудови, в якій не передбачено нового будівництва індивідуальних житлових будинків. /а.с.19/

Не погоджуючись з діями щодо відмови у видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Перевіривши матеріали справи, судова колегія приходить до наступних висновків.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлено Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011р. №3038-VI. (надалі - Закон України №3038-VI).

Відповідно до ч.ч.1-4 ст. 27 Закону України №3038-VI забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт).

Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки.

Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів.

За наявності плану зонування території розроблення будівельного паспорта здійснюється на його підставі.

Проектування на підставі будівельного паспорта здійснюється без отримання містобудівних умов та обмежень. Для об`єктів, зазначених у частині першій цієї статті, розроблення проекту будівництва здійснюється виключно за бажанням замовника.

Надання будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження відповідної заяви та пакета документів, перелік яких визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Порядок видачі будівельного паспорта визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2011р. №103, затверджено Порядок видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки. (надалі - Порядок №103).

Згідно п.1.2 Порядку №103 будівельний паспорт забудови земельної ділянки (далі - будівельний паспорт) визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 500 квадратних метрів, господарських будівель, споруд, гаражів, елементів інженерного захисту, благоустрою та озеленення на земельній ділянці.

Відповідно до п.1.4 Порядку №103 розроблення будівельного паспорта здійснюється відповідно до містобудівної документації на місцевому рівні.

Отже, будівельний паспорт є документом, який містить дані містобудівних та архітектурних вимог індивідуального будівництва, на підставі якого у визначених законодавством випадках здійснюється будівництво. При цьому, розроблення будівельного паспорта здійснюється відповідно до містобудівної документації на місцевому рівні.

Пунктом 2.1. Порядку №103 передбачено, що будівельний паспорт видається уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження заяви на видачу будівельного паспорта за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку, до якої додаються:

копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію, або заповіту, у разі якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;

копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, у разі якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (у разі здійснення реконструкції, капітального ремонту);

згода співвласника (співвласників) об`єкта нерухомого майна, розташованого на земельній ділянці (у разі здійснення реконструкції, капітального ремонту) (за умови перебування у спільній власності);

схема намірів забудови земельної ділянки (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об`єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об`єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо), за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку;

проектна документація (за наявності);

згода співвласника (співвласників) земельної ділянки на забудову (у разі розміщення нових об`єктів) (за умови перебування у спільній власності);

інформація про наявність у межах земельної ділянки режимоутворюючих об`єктів культурної спадщини та обмеження у використанні земельної ділянки у разі здійснення нового будівництва об`єкта (за наявності).

Копії документів, що подаються для отримання будівельного паспорта, засвідчуються замовником (його представником).

Документи подаються уповноваженому органу з питань містобудування та архітектури з урахуванням вимог ст.26-1 -Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядку ведення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.06.2021р. №681: 1) в електронній формі через електронний кабінет Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (далі - електронний кабінет) або іншу державну інформаційну систему, інтегровану з електронним кабінетом, користувачем якої є замовник та відповідний уповноважений орган з питань містобудування та архітектури; 2) у паперовій формі особисто замовником (у тому числі через центри надання адміністративних послуг) або поштовим відправленням з описом вкладення.

Як вбачається з матеріалів справи, 22.09.2021р. ОСОБА_1 звернувся до Департаменту архітектури та містобудування Миколаївської міської ради із заявою про видачу йому будівельного паспорту на проведення індивідуального житлового будівництва на земельних ділянках 4810137200:15:017:0007, 4810137200:15:017:0002 та 4810137200:15:016:0048.

Згідно п.2.4. Порядку №103 пакет документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього повертається уповноваженим органом з питань містобудування та архітектури замовнику з таких підстав:

неподання повного пакета документів, визначених п.2.1 або 2.2 цього розділу;

невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, будівельним нормам і правилам;

подання замовником заяви в довільній формі про відмову від отримання будівельного паспорта.

Так, повідомленням Департаменту архітектури та містобудування Миколаївської міської ради 30.09.2021р. №3102/12.01-46-21 відмовлено ОСОБА_1 в наданні будівельного паспорта забудови земельної ділянки на підставі п.2.4 Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, а саме: невідповідності намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам. Відповідно до Плану зонування території міста Миколаєва, затвердженого рішення Миколаївської міської ради від 17.05.2018 №36/13 - територія відноситься до зони Ж-5 - зона змішаної багатоквартирної житлової забудови від 5 до 16 поверхів та громадської забудови, в якій не передбачено нового будівництва індивідуальних житлових будинків. /а.с.19/

Таким чином, предметом розгляду даної справи є відмова Департаменту архітектури та містобудування Миколаївської міської ради у наданні ОСОБА_1 будівельного паспорта забудови земельної ділянки у зв`язку з невідповідності намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, а саме Плану зонування території міста Миколаєва, затвердженого рішення Миколаївської міської ради від 17.05.2018р. №36/13, де територія земельних ділянок відноситься до зони Ж-5 - зона змішаної багатоквартирної житлової забудови від 5 до 16 поверхів та громадської забудови, в якій не передбачено нового будівництва індивідуальних житлових будинків.

Так, рішенням Миколаївської міської ради від 17.05.2018р. №36/13 затверджено План зонування території м. Миколаєва.

Відповідно до Плану зонування території м. Миколаєва, земельна ділянка позивача 4810137200:15:016:0048, відноситься до житлової зони Ж-5 - зона багатоквартирної житлової забудови від 5 до 16 поверхів та громадської забудови. (https://mkrada.gov.ua/content/plan-zonuvannya-mista-mikolaeva.html)

Згідно з Планом зонування території м. Миколаєва, зона призначена для розташування багатоквартирних 5-16 поверхових житлових будинків, супутніх об`єктів повсякденного обслуговування населення, окремих об`єктів загальноміського та районного значення.

Серед переважних видів використання, окрім іншого, передбачено окремі житлові будівлі садибного типу, що існували на момент розроблення Зонінгу.

Будівництво нових житлових будівель в зоні Ж-5 не передбачено, ні в переважних видах використання, ні в супутніх, ні в допустимих.

Отже, План зонування території м. Миколаєва не передбачає, в зоні розташування земельної ділянки позивача, будівництво нових індивідуальних житлових будинків садибного типу.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що за наявності затвердженого плану зонування території, вирішення уповноваженим органом питання видачі будівельного паспорта повинно вирішуватись з врахуванням встановлених ним умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.

Оскільки, Планом зонування території м. Миколаєва передбачено, що місцевість, де знаходиться земельна ділянка, яка належить позивачу на праві приватної власності і на якій він бажає збудувати індивідуальний житловий будинок, є зоною змішаною багатоквартирної житлової забудови та громадської забудови (4-5 та 6-16 поверхів), колегія суддів вважає, що відповідач, відмовляючи у наданні будівельного паспорта, діяв в межах наданих йому повноважень та у спосіб, що передбачені законами України.

Аналогічна правова позиція у постановах Верховного Суду від 16.07.2019р. у справі №520/8970/18, від 05.05.2020р. у справі №638/17817/18, від 27.04.2020р. у справі № 820/4112/18, від 19.10.2020р. №638/17035/17.

Колегія суддів не бере до уваги посилання апелянта на оскарження Плану зонування території м. Миколаєва у судовому порядку, виходячи з наступного.

Частина 1-2 ст.265 КАС України визначено, що резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акту протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.

Нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Отже, навіть у разі визнання судом нечинним рішення Миколаївської міської ради від 17.05.2018р. №36/13 «Про затвердження Плану зонування території міста Миколаїв», воно втратить свою чинність саме після набрання рішенням законної сили, що не має правових наслідків для розгляду даної справи.

Колегія суддів зазначає, що на момент розгляду заяви позивача про надання будівельного паспорту забудови земельної ділянки План зонування території м. Миколаєва був чинний, а тому відповідач, в силу ст.27 Закону України №3038-VI, був зобов`язаний його застосовувати при наданні будівельних паспортів забудови земельних ділянок.

Оскільки суд першої інстанції при вирішенні справи вірно застосував норми матеріального закону, рішення суду першої інстанції в порядку ст.316 КАС України підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст.ст.311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2021 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.

Головуючий суддя Крусян А.В.Судді Єщенко О.В. Яковлєв О.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.07.2022
Оприлюднено04.08.2022
Номер документу105532262
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —400/10505/21

Постанова від 28.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 30.06.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 04.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 23.12.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 10.12.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 25.11.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 08.11.2021

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні