Рішення
від 02.08.2022 по справі 500/2494/22
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/2494/22

03 серпня 2022 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Дерех Н.В.

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області, Тернопільського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (надалі, позивач) звернулася до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області (надалі, відповідач-1), Тернопільського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області (надалі, відповідач - 2), в якому просила визнати протиправною бездіяльність Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області в особі відокремленого підрозділу Тернопільського відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Тернопільській області щодо не проведення, призначення та виплати ОСОБА_1 (РНОКПП : НОМЕР_1 ), що проживає та зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , страхових виплат, передбачених Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», внаслідок нещасного випадку на виробництві, що стався 09.11.2021 року із ОСОБА_2 , а саме виплати передбаченої ч.6. ст.42 Закону у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату, зобов`язати Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області в особі відокремленого підрозділу Тернопільського відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Тернопільській області здійснити призначення та виплату ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ), що проживає та зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , страхових виплат, передбачених Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», внаслідок нещасного випадку на виробництві, що стався 09.11.2021 року із ОСОБА_2 , а саме виплат передбачених ч.6.ст. 42 Закону у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що оскільки підстави, що передбачені ст.45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" в ході розгляду заяви ОСОБА_1 про виплату одноразової грошової допомоги Фондом соціального страхування встановлено були відсутні, позивач має право на отримання страхових виплат внаслідок нещасного випадку на виробництві, що стався 09.11.2021 року із ОСОБА_2 (померлий чоловік позивача). Позивач вказала, що такі виплати передбачені ч.6. ст. 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, зокрема, у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату. На думку позивача, за наслідками розгляду справи про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи, уповноважений орган фонду соціального страхування приймає відповідне рішення про виплату страхових виплат або відмову у такій виплаті, яке оформлюється постановою. Однак, просить врахувати, що відповідач - 2 у спірному випадку направив на адресу позивача лист від 22.02.2022, з якого вбачається, що подана позивачем заява залишена без задоволення.

Ухвалою суду від 04.07.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи. Даною ухвалою відповідачам встановлено 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

Представник Управління виконавчої дирекції фонду в Тернопільській області Фонду соціального страхування України подав до суду відзив на адміністративний позов, в якому заперечив проти позову, просив відмовити в його задоволенні повністю. Просить врахувати, що позивач у справі не є непрацездатною особою у розумінні статті 41 Закону та зареєстрована із померлим за різними адресами, що унеможливлює призначення та виплату Фондом одноразової допомоги та щомісячної страхової виплати в разі смерті потерпілого, про що і повідомлено позивачку і в усному спілкуванні при зверненні до відділення Фонду і листом від 22.02.2022 за №21-01-11-02/18. Вважає, що стаття 45 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" містить чіткий перелік випадків, коли застрахованій особі внаслідок її дій чи бездіяльності органи Фонду відмовляють у виплаті страхових виплат у формі постанови, при цьому, досліджуючи причинно-наслідковий зв`язок між діями потерпілого та нещасним випадком, що й здійснює комісія з розслідування нещасного випадку на виробництві. У спірному випадку, у разі звернення до відділення Фонду застрахованої особи ОСОБА_2 та наявності хоча однієї із вказаних обставин органами Фонду було б винесено рішення про відмову у формі постанови; інших обов`язкових випадків для прийняття саме рішення про відмову у формі постанови Закон не містить, позивач у позовній заяві не наводить. Однак, звернув увагу суду на тому, що позивач не є застрахованою особою - потерпілим на виробництві внаслідок чого рішення відділенням Фонду приймалось у формі листа-відповіді, а не постанови.

Представник Тернопільського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області подав до суду відзив на адміністративний позов, в якому заперечив проти позовних вимог, просив відмовити у задоволенні позову, зазначивши аналогічні доводи, що й Управління виконавчої дирекції фонду в Тернопільській області Фонду соціального страхування України.

Частиною п`ятою ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі, КАС України) передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Оскільки клопотань у розумінні вказаної статті до суду не надходило, розгляд даної справи здійснюється за наявними у справі матеріалами.

Судом встановлено, що позивач звернулася до Тернопільського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області із заявою про виплату одноразової допомоги у зв`язку із смертю її чоловіка ОСОБА_2 .

Листом № 21.01.11.02/18 від 22.02.2022 відповідач - 2 повідомив позивача про те, що не вбачає підстав для виплати їй одноразової допомоги у разі смерті потерпілого на виробництві, оскільки реєстрація місця проживання позивача не співпадає з реєстрацією місця проживання померлого потерпілого ОСОБА_2 .

Не погоджуючись з такою бездіяльністю відповідачів, позивач звернулася з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У положеннях ст. 46 Конституції України закріплено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбаченим законом.

Закон України від 23 вересня 1999 року №1105-XIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (надалі - Закон № 1105, в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин) відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я.

Згідно з частиною третьою статті 8 Закону №1105, основні завдання Фонду реалізуються через робочі органи виконавчої дирекції Фонду, якими є її управління в АРК, областях, містах Києві та Севастополі. Відділення управлінь виконавчої дирекції Фонду є відокремленими підрозділами робочих органів виконавчої дирекції Фонду, що створюються за рішенням правління Фонду без статусу юридичної особи. Робочі органи виконавчої дирекції Фонду та їх відділення провадять свою діяльність від імені виконавчої дирекції Фонду в межах та порядку, визначених цим Законом, статутом Фонду, типовим положенням про робочі органи виконавчої Дирекції Фонду та їх відділення, що затверджується правлінням Фонду, та положенням, затвердженим директором виконавчої дирекції Фонду.

Відповідно до частини першої статті 41 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», у разі смерті потерпілого право на одержання щомісячних страхових виплат мають непрацездатні особи, які перебували на утриманні померлого або мали на день його смерті право на одержання від нього утримання, а також дитина померлого, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після його смерті.

Частиною третьою наведеної статті, також визначено, що право на одержання страхових виплат у разі смерті потерпілого мають також дружина (чоловік) або один з батьків померлого чи інший член сім`ї, якщо він не працює та доглядає дітей, братів, сестер або онуків потерпілого, які не досягли восьмирічного віку.

У відповідності до ст.43 Закону №1105, для розгляду справ про страхові виплати до Фонду подаються: 1) акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування професійного захворювання за встановленими формами та/або висновок МСЕК про ступінь втрати професійної працездатності застрахованого чи копія свідоцтва про його смерть; 2) документи про необхідність подання додаткових видів допомоги.

Фонд приймає рішення про виплати у разі втрати годувальника за умови подання таких документів, які видаються відповідними організаціями у триденний строк з моменту звернення заявника: 1) копії свідоцтва органу реєстрації актів цивільного стану про смерть потерпілого; 2) довідки житлово-експлуатаційної організації, а за її відсутності - довідки виконавчого органу ради чи інших документів про склад сім`ї померлого, у тому числі про тих, хто перебував на його утриманні, або копії відповідного рішення суду; 3) довідки житлово-експлуатаційної організації, а за її відсутності - виконавчого органу ради про батьків або іншого члена сім`ї померлого, який не працює та доглядає дітей, братів, сестер чи онуків померлого, які не досягли восьмирічного віку; 4) довідки навчального закладу про те, що член сім`ї потерпілого віком від 18 до 23 років, який має право на відшкодування шкоди, навчається за денною формою навчання; 5) довідки навчального закладу інтернатного типу про те, що член сім`ї потерпілого, який має право на відшкодування шкоди, перебуває на утриманні цього закладу.

Факт перебування на утриманні потерпілого у разі відсутності відповідних документів і неможливості їх відновлення встановлюється в судовому порядку.

Якщо застрахований або члени його сім`ї за станом здоров`я чи з інших причин не спроможні самі одержати зазначені вище документи, їх одержує та подає відповідний страховий експерт Фонду.

За змістом ст. 44 Закону №1105, фонд розглядає справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи за наявності усіх необхідних документів і приймає відповідні рішення у десятиденний строк, не враховуючи дня надходження зазначених документів.

Рішення оформляється постановою, в якій зазначаються дані про осіб, які мають право на страхові виплати, розміри виплат на кожного члена сім`ї та їх строки або обґрунтування відмови у виплатах; до постанови додаються копії необхідних документів.

Фонд може затримати страхові виплати до з`ясування підстав для виплат, якщо документи про нещасний випадок оформлені з порушенням установлених вимог.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що за наслідками розгляду справи про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи, уповноважений орган фонду соціального страхування приймає відповідне рішення про виплату страхових виплат або відмову у такій виплаті, яке оформлюється постановою.

Однак, як слідує з матеріалів справи, відповідач - 2 у спірному випадку направив на адресу позивача лист від 22.02.2022, з якого вбачається, що заява позивача залишена без задоволення у зв`язку із відсутністю підстав.

Відтак, суд вважає, що виходячи зі змісту ст.2 КАС України, бездіяльність відповідача - 2 є протиправною, оскільки у розумінні зазначених вище норм рішення щодо виплати страхових внесків повинно бути прийняте у формі постанови.

При цьому, на думку суду, належним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Тернопільського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області розглянути заяву ОСОБА_1 про виплату одноразової допомоги у зв`язку із смертю її чоловіка ОСОБА_2 , та прийняти відповідне рішення.

Відповідно до частини першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що даний позов підлягає до часткового задоволення.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Тернопільського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області щодо нерозгляду заяви ОСОБА_1 про виплату одноразової допомоги у зв`язку із смертю її чоловіка ОСОБА_2 у встановленому порядку.

Зобов`язати Тернопільське міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області розглянути заяву ОСОБА_1 про виплату одноразової допомоги у зв`язку із смертю її чоловіка ОСОБА_2 , та прийняти відповідне рішення.

У решті позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Тернопільського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області на користь ОСОБА_1 496 (чотириста дев`яносто шість грн.) грн. 20 коп. сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено та підписано 03 серпня 2022 року.

Реквізити учасників справи:

позивач - ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_2 РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідачі:

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області (місцезнаходження:вул. Микулинецька, 3А, м. Тернопіль, 46006 код ЄДРПОУ:41312751);

Тернопільське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області (місцезнаходження:вул. Микулинецька, 3А, м.Тернопіль,46008 код ЄДРПОУ:41449702).

Головуюча суддяДерех Н.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.08.2022
Оприлюднено08.08.2022
Номер документу105574754
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності

Судовий реєстр по справі —500/2494/22

Ухвала від 13.10.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 05.10.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 19.07.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Постанова від 19.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 19.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 19.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 26.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 06.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 02.08.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

Ухвала від 03.07.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Дерех Надія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні