Ухвала
від 03.08.2022 по справі 908/2878/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 32/164/21

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

УХВАЛА

04.08.2022 Справа № 908/2878/21

м.Запоріжжя Запорізької області

Суддя господарського суду Запорізької області Колодій Н.А., розглянувши заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Запорізький титано-магнієвий комбінат про відстрочку та розстрочку виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 04.01.2022 у справі № 908/2878/21

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Енерготех (52005, Дніпропетровська область, Дніпровський район, смт. Слобожанське, вул. Фрунзе (Будівельників), буд. 11)

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю Запорізький титано-магнієвий комбінат (69600, м. Запоріжжя, вул. Теплична, буд. 18)

про стягнення 86131,25 грн.

За участю представників:

від позивача: не з`явився;

від відповідача (заявника): не з`явився

ВСТАНОВЛЕНО:

21.03.2022 до Господарського суду Запорізької області надійшла заява Товариства з обмеженою відповідальністю Запорізький титано-магнієвий комбінат від 22.02.2022 за вих. №25-16/243 про відстрочку та розстрочку виконання рішення Господарського суду Запорізької області у справі № 908/2878/21.

Відповідно до протоколу передачі справи раніше визначеному складу суду від 21.03.2022 вказану вище заяву передано на розгляд судді Колодій Н.А.

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України Про правовий режим воєнного стану постановлено ввести в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року станом на 30 діб.

Ухвалою суду від 24.03.2022 заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Запорізький титано-магнієвий комбінат про відстрочку та розстрочку виконання рішення у справі № 908/2878/21 прийнято до розгляду. Також, в ухвалі від 24.03.2022 зазначено що дату, час та місце проведення судового засіданння буде повідомлено судом додатково, відповідною ухвалою суду.

Згідно з Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 воєнний стан продовжено з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб. Указом Президента України від 18.04.2022 № 259/2022 продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Враховуючи, що місцезнаходженням сторін у даній справі, що надає можливість сторонам прибути у судове засідання, ухвалою від 01.08.2022 судом призначено судове засідання на 04.08.2022.

У судове засідання 04.08.2022 представники сторін не з`явились.

Подана заява представником заявника (відповідача), мотивована зокрема наступним. ТОВ "Запорізький титано-магнієвий комбінат" є єдиним та унікальним підприємством з виробництва титану губчастого, титанових сплавів, литва, титанового шлаку, тетрахлориду титану, титанових зливок та інших видів титанової продукції в Україні та Європі та віднесено до підприємств України першого класу підвищеної небезпеки, а також занесено до Державного реєстру об`єктів підвищеної небезпеки під кодом 2338983006.01.1 та внесений до Державного реєстру потенційно небезпечних об`єктів з присвоєнням йому реєстраційного номера: ПНО-01.23.2004.0001820 в зв`язку з тим, що у виробництві продукції підприємства задіяний рідкий хлор, а на його території знаходиться один з найбільших в Україні складів рідкого хлору. Особливістю виробництва губчастого титану є технологічно замкнутий цикл хлорної металургії, що включає в себе виплавку титанових шлаків, виробництво тетрахлориду титана магнія, отримання магнію та хлору, металотермічне відновлення тетрахлорида титана магнія, тобто металічний магній, хлор та хлорпохідні сполуки знаходяться в безперервному технологічному процесі. Крім того, Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2015 р. № 83 "Про затвердження переліку об`єктів державної власності, що мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави" ТОВ "ЗТМК" включено до переліку підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави, його безпечне функціонування вимагає постійного здійснення поточних платежів за спожиті матеріали, сировину, енергоносії та інше, що забезпечує його безперебійну роботу. На сьогоднішній день вкрай гостро постає питання про подальше функціонування великого промислового підприємства з державною часткою статутного капіталу п`ятдесят один відсоток, що є одним з основних бюджетоутворюючих підприємств Запорізької області. Обмеженість фінансових ресурсів комбінату ускладнює роботу щодо підтримки у належному працездатному стані безперервного, екологічно-небезпечного виробництва. У випадку зупинки виробництва підприємства, наявність значної кількості сильнодіючих отруйних (небезпечних) речовин є небезпечним для навколишнього середовища та може викликати надзвичайні події екологічного характеру. Безпечне збереження та нейтралізація сильнодіючих отруйних (небезпечних) речовин можливі лише при наявності пару в технологічному процесі при їх нейтралізації та викидах в водні басейни міста. При відсутності пару у водний басейн підуть гіпохлоридні пульпи без їх обеззараження. З огляду на викладене та враховуючи, що ТОВ "ЗТМК" є об`єктом державної власності, що має стратегічне значення для економіки і безпеки держави; є суб`єктом господарської діяльності, у власності (користуванні) якого є об`єкти підвищеної небезпеки, що покладає на нього обов`язок вживати заходів, направлених на запобігання аваріям, обмеження і ліквідацію їх наслідків та захист людей і довкілля від їх впливу; фінансовий стан ТОВ "ЗТМК" на момент розгляду заяви характеризується як вкрай складний, всі основні показники роботи свідчать про критичну неплатоспроможність ТОВ "ЗТМК", внаслідок цього, за виняткових обставин, ТОВ "ЗТМК" на даний момент фінансово неспроможний одночасно сплатити в повному обсязі основний борг за отриману продукцію за Договором №537 від 18.04.2014 року, як у добровільному, так і у примусовому порядку. Одночасне перерахування ТОВ "ЗТМК" всієї суми основного боргу за рішенням суду на користь Позивача може викликати повну зупинку ТОВ "ЗТМК", техногенну екологічну катастрофу в масштабах всього міста Запоріжжя та Запорізької області з усіма витікаючими з цього економічними, екологічними та соціальними наслідками. Враховуючи вищезазначене, погашення заборгованості можливо лише відповідно до одночасної відстрочки та розстрочки виконання рішення суду. Відстрочка та розстрочка виконання рішення суду надасть відповідачу можливість поступового погашення заборгованості без значного фінансового навантаження на нього, а позивачу - можливість реального отримання присуджених до стягнення коштів, тобто забезпечить необхідний баланс інтересів обох сторін. Також 25 листопада 2020 року Кабінетом Міністром України прийнято розпорядження № 1475-р Про внесення зміни в додаток до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 січня 2019 р. № 36. Згідно Розпорядження Кабінету Міністрів України № 36-р від 16 січня 2019 року ТОВ "Запорізький титано-магнієвий комбінат" (код ЄДРПОУ 38983006) включено до Переліку об`єктів великої приватизації державної власності. Крім того, на виконання Розпорядження Кабінету Міністрів України № 36-р від 16 січня 2019 року, 07.12.2020 року Фондом державного майна України видано наказ № 1971 від 07.12.2020 року в якому прийнято рішення про приватизацію державної частки розміром 51 % статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю Запорізький титано-магнієвий комбінат (статутний капітал товариства становить 1 468 949 019,80 грн.) - опубліковано 09.12.2020 року в офіційному друкованому виданні Фонду державного майна України - газеті Відомості приватизації № 62 (1342), а також на офіційному вебсайті Фонду державного майна України. Окрім того, ТОВ ЗТМК - єдине в Україні і Європі електро-хіміко-металургійне підприємство, з виробництва металевого титану (титану губчастого), стратегічного аерокосмічного металу. Також відповідачем наголошено на тому, що за результатами фінансово-господарської діяльності ТОВ "ЗТМК" за 9 місяців 2021 року збиток від операційної діяльності (рядок 02 Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності (+,-) (Податкова декларація з податку на прибуток) склав 325 921 402 грн. (Податкова декларація додається). У зв`язку з тим, що борги протягом тривалого часу накопичувались, а збитковість ТОВ "ЗТМК" не давала можливості їх погашати, кредиторська заборгованість ТОВ "ЗТМК" сягає 2 712 424 тис. грн. Наразі єдиним джерелом фінансування для ТОВ ЗТМК є операційна діяльність підприємства. Світова економічна криза, що виникла в результаті впровадження заходів щодо протидії розповсюдження вірусу Covid-19, негативно вплинула і на ринок титанової продукції. Закордонні та світові компанії зупинили авіабудівництво та ракетобудівництво, машинобудування, яке використовувало титан при виробництві своєї продукції. Значне зниження рівнів попиту і реалізації спричинило порушення строків оплати за вже відвантажену продукцію та зменшення планових показників виробництва, і як наслідок не наповнення бюджету та фінансової спроможності підприємства. Цей факт остаточно унеможливив і без того вкрай тяжку можливість своєчасної сплати за спожиті сировину, матеріали, заробітну платню та електричну енергію з боку ТОВ ЗТМК. Ситуація ускладнюється й тим, що дебіторська заборгованість, яка обліковується на ТОВ "ЗТМК" загалом складає 179 399 тис. грн., а сума ПДВ, яка задекларована до бюджетного відшкодування грошовими коштами та невідшкодована з бюджету на розрахунковий рахунок ТОВ "ЗТМК" становить 19 973 330 грн. На сьогодні керівництвом ТОВ ЗТМК здійснені та продовжують здійснюватися заходи щодо виходу з критичної ситуації, що дозволить налагодити роботу підприємства, здійснити погашення існуючої заборгованості, в т.ч. сплатити грошові зобов`язання перед ТОВ Енерготех за договором у розмірі 46637,21 грн. та за рішенням господарського суду Запорізької області від 04.01.2022 року. Просив враховувати, що виконавчі дії державного виконавця з примусового виконання рішення не забезпечать погашення заборгованості ТОВ "ЗТМК", а одночасне перерахування всієї суми заборгованості призведе до погіршення фінансового становища боржника та подальшої зупинки фінансово-господарської діяльності товариства, його банкрутства у зв`язку з неплатоспроможністю, соціальної напруги у ТОВ "ЗТМК" та можливих аварійних наслідків, екологічної катастрофи. Просив відстрочити виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 04.01.2022 у справі № 908/2878/21 на шість місяцівз моменту прийняття рішення за результатами розгляду заяви ТОВ Запорізький титано-магнієвий комбінат про відстрочку та розстрочку виконання рішення у справі № 908/2878/21, а також розстрочити виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 04.01.2022 у справі № 908/2878/21 рівними частинами на шість місяців, з моменту закінчення строку встановленого для відстрочення виконання рішення у справі № 908/2878/21, ухваленого за результатами розгляду позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю Енерготех до Товариства з обмеженою відповідальністю Запорізький титано-магнієвий комбінат.

Розглянувши заяву ТОВ Запорізький титано-магнієвий комбінат про відстрочку та розстрочку виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 04.01.2022 у справі № 908/2878/21, суд вважає за можливе задовольнити її частково, виходячи з наступного.

Рішенням Господарського суду Запорізької області від 04.01.2022 у справі №908/2878/21 позов Товариства з обмеженою відповідальністю Енерготех задоволено частково. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю Запорізький титано-магнієвий комбінат на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Енерготех суму 46637 грн. 21 коп. основного боргу та суму 1201 грн. 22 коп. витрат зі сплати судового збору. У задоволенні іншої частини позову відмовлено.

Рішення у справі набрало законної сили 22.02.2022.

Відповідно до ст. 129-1 Конституції України, суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку. Контроль за виконанням судового рішення здійснює суд.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 18 ГПК України, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Відповідно до ст. 326 ГПК України, судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом. Виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції (ч. 1 ст. 327 ГПК України).

Конституційний Суд України неодноразово зазначав, що виконання судового рішення є невід`ємною складовою права кожного на судовий захист і охоплює, зокрема, законодавчо визначений комплекс дій, спрямованих на захист і відновлення порушених прав, свобод, законних інтересів фізичних та юридичних осіб, суспільства, держави (п. 2 мотивувальної частини рішення від 13.12.2012р. №18-рп/2012) невиконання судового рішення загрожує сутності права на справедливий розгляд судом (п. 3 мотивувальної частини рішення від 25.04.2012р. №11-рп/2012).

Згідно з мотивувальною частиною рішення Конституційного Суду України №16-рп/2009 від 30.06.2009р., виконання всіма суб`єктами правовідносин приписів, викладених у рішеннях суду, які набрали законної сили, утверджує авторитет держави як правової держави.

За приписами ст. 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і неупередженим судом. У рішенні Європейського суду з прав людини від 20.07.2004р. по справі "Шмалько проти України" зазначено, що для цілей статті 6 виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як невід`ємна частина "судового розгляду". У рішенні від 17.05.2005р. по справі "Чіжов проти України" Європейський суд з прав людини зазначив, що позитивним обов`язком держави є організація системи виконання рішень таким чином, щоб переконатися, що неналежне зволікання відсутнє та що система ефективна і законодавчо, і практично, а нездатність державних органів ужити необхідних заходів для виконання рішення позбавляє гарантії, передбаченої ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.

Отже, право на судовий захист є конституційною гарантією прав і свобод людини і громадянина, а обов`язкове виконання судових рішень - складовою права на справедливий судовий захист.

За таких обставин суд констатує, що відповідно до положень Конституції України, рішення суду у справі №908/2878/21, яке набрало законної сили, є обов`язковим до виконання та має бути виконане.

Водночас, згідно з правовою позицією Європейського суду з прав людини, несвоєчасне виконання рішення суду може бути мотивоване наявністю певних обставин, а відстрочка виконання рішення суду не повинна шкодити сутності права, гарантованого ч. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини та основних свобод, згідно з якою "кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи у продовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру", а у системному розумінні вказаної норми та національного закону, суд не повинен перешкоджати ефективному поновленню у правах, шляхом виконання судового рішення. Тобто, довготривале невиконання рішення суду може набути форми порушення права на справедливий судовий розгляд, що не може бути виправдано за конкретних обставин справи. До того ж, довготривале невиконання рішення суду порушує право на повагу до власності та на вільне володіння власністю у зв`язку з тим, що рішення набуває ознак довготривалого невиконання.

Європейський суд з прав людини у своїх рішеннях зазначає, що межі виправданої затримки виконання рішення суду залежать, зокрема, від складності виконавчого провадження, суми та характеру, що визначено судом. Стосовно системності виконання, Європейський суд підкреслює, що присудження грошових коштів не надає пом`якшення у виконавчому провадженні, а, отже, сама можливість надання відстрочки виконання судового акту повинна носити виключний характер. Обставини, які зумовлюють надання відстрочки виконання рішення суду повинні бути об`єктивними, непереборними, іншими словами - виключними обставинами, що ускладнюють вчасне виконання судового рішення.

Відповідно до Рішення Конституційного суду України №5-рп/2013 від 26 червня 2013 року, до обставин, що ускладнюють виконання судового рішення належать хвороба боржника або членів його сім`ї, скрутне матеріальне становище боржника, наявність загрози банкрутства юридичної особи - боржника, стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Згідно з ч. 1 ст. 33 Закону України "Про виконавче провадження", за наявності обставин, що ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим (хвороба сторони виконавчого провадження, відрядження сторони виконавчого провадження, стихійне лихо тощо), сторони мають право звернутися до суду, який розглядав справу як суд першої інстанції, із заявою про відстрочку або розстрочку виконання рішення. Рішення про розстрочку виконується в частині та у строки, встановлені цим рішенням.

Відповідно до ч. 1 ст. 331 ГПК України за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення.

Із змісту ч.ч. 3, 4 ст. 331 ГПК України вбачається, що підставою для відстрочки або розстрочки виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: 1) ступінь вини відповідача у виникненні спору; 2) стосовно фізичної особи - тяжке захворювання її самої або членів її сім`ї, її матеріальний стан; 3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо.

Господарський процесуальний кодекс України не визначає переліку обставин, які свідчать про неможливість виконання рішення чи ускладнюють його виконання, а тому оцінка доказів, що підтверджують зазначені обставини повинна здійснюватись судом за правилами ст. 86 ГПК України.

Винятковість обставин, яка повинна бути встановлена судом має бути підтверджена відповідними засобами доказування, а до заяви повинні бути додані докази щодо неможливості чи ускладнення виконання рішення.

Таким чином можливість відстрочення або розстрочення виконання судового рішення у судовому порядку у будь-якому випадку пов`язується з об`єктивними, винятковими обставинами, які суд визначає виходячи з особливого характеру обставин, що ускладнюють або виключають виконання рішення. При цьому рішення про відстрочку та/або розстрочку виконання рішення суду має ґрунтуватись на додержанні балансу інтересів стягувача та боржника.

Оцінивши у сукупності викладені відповідачем обставини та надані документи, враховуючи специфіку підприємства відповідача, майнові інтереси обох сторін та з метою реального виконання відповідачем рішення, суд вважає за можливе заяву відповідача задовольнити частково, відстрочивши виконання судового рішення на шість місяців з дня його ухвалення, тобто до 04.07.2022, і розстрочивши його виконання рівними частинами на шість місяців з моменту закінчення строку встановленого для його відстрочення, тобто розстрочити до 04.01.2023, шляхом сплати до 04.08.2022, до 04.09.2022, до 04.10.2022, до 04.11.2022, до 04.12.2022, до 04.01.2023 по 7772,87 грн.

Зазначене часткове задоволення обумовлене положенням, що містяться в ч. 5 ст. 331 ГПК України, в якій визначено, що розстрочення та відстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення такого рішення, ухвали, постанови. І оскільки заявник звернувся до суду з заявою про одночасне відстрочення та розстрочення судового рішення, що прямо не заборонено статтею 331 ГПК України, то судом задоволено заяву частково в межах одного року з дня ухвалення рішення у справі №908/2878/21.

Керуючись ст.ст. 232, 234, 331 Господарського процесуального кодексу України, суд

УХВАЛИВ:

Заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Запорізький титано-магнієвий комбінат про відстрочку та розстрочку виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 04.01.2022 у справі № 908/2878/21 задовольнити частково.

Відстрочити виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 04.01.2022 у справі № 908/2878/21 на шість місяців - до 04.07.2022.

Розстрочити виконання рішення Господарського суду Запорізької області від 04.01.2022 у справі № 908/2878/21 рівними частинами на шість місяців до 04.01.2023, шляхом сплати до 04.08.2022, 04.09.2022, до 04.10.2022, до 04.11.2022, до 04.12.2022, до 04.01.2023 по 7772 (сім тисяч сімсот сімдесят дві) грн. 87 коп.

Повний текст ухвали складено та підписано 05.08.2022.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена протягом десяти днів з дня складення повного судового рішення (повного тексту ухвали) в порядку, встановленому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя Н.А. Колодій

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення03.08.2022
Оприлюднено08.08.2022
Номер документу105592817
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —908/2878/21

Судовий наказ від 27.10.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Корсун В.Л.

Ухвала від 03.08.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

Ухвала від 01.08.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

Ухвала від 23.03.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

Рішення від 04.01.2022

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

Ухвала від 01.11.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

Ухвала від 11.10.2021

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні